دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، با فضای مجازی و فناوری‌های نوین، احاطه شده است و همه‌روزه تکنولوژی‌ها و حوزه‌های جدیدتری به آن افزوده می‌شوند که تأثیر زیادی بر روی جنبه‌های مختلفی از زندگی ما، ازجمله مشاغل می‌گذارند. یکی از مشاغلی که به‌واسطه‌ی پیشرفت تکنولوژی و دنیای مدرن شکل گرفته است، «شغل طراحی گرافیک» می‌باشد. این شغل در حوزه‌ها و شاخه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند منبع درآمد خوبی، برای علاقه‌مندان به کار طراحی باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا قصد داریم، شغل طراحی گرافیک را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و در مورد چگونگی آن و حوزه‌های مختلفی که کاربرد دارد صحبت کنیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی شغل طراحی گرافیک (Graphic designing)

برای ارائه یک تعریف ساده از شغل طراحی گرافیک، باید بگوییم که این کار عبارت است از: «مجموعه‌ی اقداماتی که با ترکیب عناصر بَصَری مختلف، یک تصویر یا طراحی واحد خلق می‌کنند». اجازه بدهید این تعریف را کمی بیشتر باز کنیم و به آن بپردازیم. در این شغل، شما ابزارهای مختلفی در دست دارید و به کمک این ابزارها، باید تصاویر مورد نظرتان را طراحی کنید. در مواردی نیز شما باید از عناصر آماده، استفاده کنید و با چینش و ترکیب آنها یک تصویر واحد ایجاد نمایید. شایان ذکر است، برای ورود به این شغل و پیشرفت در آن، باید کار با نرم‌افزارهای مختلفی را که در این حوزه وجود دارند، یاد بگیرید و همچنین با تکرار و تمرین، مهارت کافی برای ساختِ تصاویرِ گرافیکی را به‌دست بیاورید.

شغل طراحی گرافیک
شغل طراحی گرافیک
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست حوزه‌ های مختلف شغل طراحی گرافیک

همان‌طور که گفتیم شغل طراحی گرافیک، در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و اساس همه‌ی آن‌ها تقریباً یکی است؛ اما تفاوت‌هایی در «نوع کاربرد» و «محتوا»ی تصویری، که شما – به‌عنوان یک طراح گرافیک – باید تولید نمایید، وجود دارد. حوزه‌های مختلفی که یک گرافیک دیزاینر (Graphic Designer)، می‌تواند در آن فعالیت داشته باشد، عبارت‌اند از:

  • طراحی برند
  • طراحی بازاریابی
  • طراحی وب‌سایت
  • طراحی ایلوستریتور
  • طراحی فونت
  • طراحی اینفوگرافیک
  • طراحی منسوجات
  • طراحی بسته‌بندی
  • طراحی جلد مکتوبات

در ادامه‌ی متن به بررسی هرکدام از موارد گفته‌شده خواهیم پرداخت.

حوزه‌ های کاری طراحی گرافیک
حوزه‌ های کاری طراحی گرافیک
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی برند

طراحان گرافیک با توانایی‌هایی که دارند، به برندهای بزرگ و کوچک کمک می‌کنند تا با توجه به ارزش‌ها، محصولات، خدمات و عناصر دیگری که یک برند دارد، تصویری مناسب از آن‌ها ارائه دهند. تصویر تولیدشده باید تمامی جنبه‌های آن برند را برای مشتری، نمایان سازد و برای مخاطبان، ذهنیتی از ابعاد مختلف برند ایجاد کند. در این راستا، کارهای مختلفی که یک گرافیک دیزاینر در حوزه‌ی طراحی برند بر عهده دارد عبارت‌اند از:

  • طراحی لوگوی برند و نحوه‌ی نمایش آن در پلتفرم‌های آنلاین و آفلاین
  • انتخاب رنگ‌هایی که معرف هویت برند باشند
  • طراحی و انتخاب فونت مناسب، برای استفاده در قسمت‌های مختلف برندینگ و بازاریابی
  • طراحیِ استراتژی‌های بَصَری برند جهت جذب مشتری
  • طراحیِ بسته‌بندی محصولات برندها

شایان ذکر است، یک طراحِ برندِ خوب، علاوه بر مهارت‌هایی که در حوزه‌ی طراحی گرافیک کسب کرده است؛ در شاخه‌های دیگری مانند: «بازاریابی دیجیتال»، «طراحی وب»، «طراحی لوگو» و انواع دیگر حوزه‌های طراحی گرافیک و فضای مجازی نیز، تا حدودی مهارت و دانش دارد. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی بازاریابی

طراحی بازاریابی، یکی از حوزه‌های طراحی گرافیک می‌باشد که در آن به خلق طرح‌های بَصَری جدید، برای بازاریابی و جذب مشتریانِ بازارِ هدف پرداخته می‌شود. شایان ذکر است، طراحان بازاریابی هم بر روی پروژه‌های بزرگ کار می‌کنند و هم پروژه‌های کوچک! که در نگاه اول ممکن است پروژه‌های کوچک مهم به نظر نرسند؛ اما در بازاریابی حرفه‌ای هر بخش از کار، قسمتی از پازلِ موفقیت و دارای اهمیت است. برخی از پروژه‌هایی که طراحان گرافیک در حوزه بازاریابی، امور طراحی آن‌ها را انجام می‌دهند عبارت‌اند از:

  • ایمیل‌ها
  • خبرنامه‌ها
  • تابلوهای تبلیغاتی
  • پوسترها
  • بروشورها
  • بنرهای غرفه‌های نمایشی

توجه داشته باشید که حوزه‌ی «طراحی بازاریابی» و «طراحی برند» دارای نقاط مشترک زیادی هستند؛ اما در حوزه‌ی طراحی بازاریابی، محصولات و خدمات به‌صورت جزئی‌تر و حرفه‌ای‌تر – نسبت به کُلیت برند – بررسی می‌شوند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی وب سایت

ظاهری که شما با ورود به هر وب‌سایت می‌بینید، در وهله‌ی اول توسط گرافیک دیزاینرهایی که در حوزه‌ی وب فعالیت می‌کنند، طراحی شده است. در این شاخه از شغل طراحی گرافیک، شما باید بر روی المان‌های بَصَری یک وب‌سایت – منوها، دکمه‌ها، بنرها و تقریباً هر آنچه که در ظاهر دیده می‌شود – کار کنید. سپس این طراحی، به‌وسیله‌ی برنامه‌نویسان به کدهایی تبدیل می‌شود که می‌توان از آن‌ها در سطح وب استفاده نمود. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی ایلوستریتور

طراحی ایلوستریتور  – که به معنای تصویرسازی است – یکی دیگر از حوزه‌های شغل طراحی گرافیکی می‌باشد و در آن شما با استفاده از نرم‌افزار ادوبی ایلستریتور (Adobe Illustrator)، تصاویری با کاربردهای مختلف خلق می‌کنید. حوزه‌هایی که این نوع تصویرسازی در آنها کاربرد دارند، عبارت‌اند از:

  • کتاب‌های داستان
  • طرح روی لباس‌ها
  • بنر وب‌سایت‌ها
  • پست‌های شبکه‌های مجازی
  • کمپین‌های بازاریابی
  • تصاویر موجود در محتوای متنی (مقاله)

شایان ذکر است، طراحانی که در این حوزه فعالیت دارند؛ تنها هدفشان طراحی و تولید تصاویر می‌باشد و نظارت بر چگونگی استفاده از آن تصاویر، بر عهده‌ی افراد دیگری است که به آن‌ها در کار خود نیاز دارند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی فونت

تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که فونت‌هایی که معمولاً استفاده می‌کنیم، چگونه تولید می‌شوند؟ یا فونت‌هایی که در تصاویر بازاریابی یا هر طرح دیگری که مشاهده می‌کنید از کجا آمده‌اند؟ باید بگوییم که این فونت‌ها توسط طراحان گرافیکی که در شاخه‌ی طراحی فونت فعالیت دارند، ساخته و پرداخته می‌شوند. تولیدِ فونت یک حرفه‌ی تخصصی به حساب می‌آید و طراحان گرافیکِ شاغل در سایر حوزه‌ها، به جای این که خودشان به طراحی فونت بپردازند، از قالب‌های آماده و از پیش ساخته شده استفاده می‌نمایند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی فونت
طراحی فونت

طراحی اینفوگرافیک

هدف اینفوگرافیک‌ها، انتقال اطلاعات در کمترین زمان و به کمک ترکیب متن و تصویر می‌باشد. این قبیل تصاویر، در اکثر مواقع به‌صورت دو بُعدی طراحی می‌شوند و قسمتی از اطلاعات را به کمک عکس و بخشی دیگر را با کمک متن و توضیحات به مخاطب منتقل می‌نمایند. شایان ذکر است، طراحان اینفوگرافیک می‌توانند، در حوزه‌ی مارکتینگ، آموزش، بهداشت و… فعالیت داشته باشند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی منسوجات (طراحی بافت)

گرافیک دیزاینرهایی که در این حوزه فعالیت دارند، به طراحی «بافت» و «جنس» می‌پردازند و از طراحی‌های آنها به‌منظور تولید فرش، پارچه، طراحی لباس، معماری، مبلمان – و هر کار دیگری که به بافت‌های مختلف برای طراحی و تولید نیاز دارد – استفاده می‌شود. نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه نمایید این است که طراحان بافت و جنس بیشتر در زمینه‌ی منسوجات فعالیت می‌کنند و به طراحی انواع پارچه، فرش و… می‌پردازند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی بسته‌ بندی

هر محصولی که شما می‌خرید، دارای بسته‌بندی می‌باشد. حتی اگر به میوه‌فروشی محل زندگی‌تان مراجعه کنید و میوه خریداری نمایید، آنها را در کیسه‌های پلاستیکی یا پاکت‌های کاغذی – که خود نوعی بسته‌بندی هستند – دریافت خواهید کرد. با توجه به اهمیت این موضوع در بازاریابی و فروش محصول، می‌بینیم که طرح‌ها، فونت‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و رنگ‌های مختلفی برای ایجاد بسته‌بندی محصولات (جعبه، قوطی، برچسب روی محصولات، بسته‌بندی پلاستیکی و…) توسط طراحان گرافیک در حوزه‌ی طراحی بسته‌بندی خلق شده‌اند. گرافیک دیزاینرها به کمک خلاقیت، متدهای مشتری شناسی، روانشناسی رنگ‌ها و… طراحی روی پوشش محصولات را به‌گونه‌ای ایجاد می‌نمایند که هم برای مشتری جذاب باشد و هم ارزش‌های محصول و برند را نمایان سازد. . در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

طراحی جلد مکتوبات

اولین باری که از طراحی گرافیک به‌عنوان یک شغل استفاده شد، در حوزه‌ی مکتوبات و نشریات بود و حتی امروزه هم طراحی جلد مکتوبات (کتاب، مجله، دفتر و…) و همچنین طراحی داخلی آن‌ها (صفحه‌بندی، عکس‌ها، طرح کاغذ و…) یکی از مشاغلی است که طرفداران بسیاری دارد.  نشریات بزرگ به دنبال طراحان گرافیکی هستند که به‌صورت حرفه‌ای در این حوزه، یعنی طراحی جلد مکتوبات فعالیت کنند. در ادامه چند مورد آموزش که به نظر ما، می‌تواند در این زمینه برای شما عزیزان مفید باشد را در قالب لیست خدمت شما ارائه کرده‌ایم:

لیست مقالات مشابه و تکمیلی در حوزه گرافیک

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه مشاغل و کسب و کارها

سخن پایانی شغل طراحی گرافیک

در این مقاله شاخه‌های مختلف شغل طراحی گرافیک را با هم بررسی کردیم و دیدیم که هرکدام از آن‌ها به طراحی چه چیزی مشغول هستند. حال شما باید بر اساس علایق و توانایی‌هایی که دارید یکی از شاخه‌های طراحی گرافیک که در بالا نام بردیم و بررسی کردیم را انتخاب نمایید و با یادگیری مهارت‌های لازم به فعالیت و کسب درآمد در آن حوزه بپردازید.

در پایان، امیدواریم این مقاله توانسته باشد دید جامع و کاملی از شغل طراحی گرافیک، در اختیار شما قرار داده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص این شغل دارید، یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به‌عنوان گرافیک دیزاینر به کسب درآمد بپردازند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دنیای دیجیتال به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.