با گسترش شهرها و توسعه‌ی شهری در مناطق مختلف، افراد زیادی به دنبال کسب درآمد و فراهم کردن زندگی بهتر، از روستاها به شهرها مهاجرت کردند و این عامل باعث شد کاهش چشمگیری در تولید محصولات روستایی و دام‌ها باشیم؛ در حالی که روستاها یکی از مناطقی هستند که پتانسیل بالایی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای مختلف دارند. از طرفی، با تقویت اقتصادِ روستاها، می‌توان تراکم جمعیت شهرها را کمتر کرد که موجب خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان و مدیریت شهری قوی‌تری می‌گردد. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، ما ایده های کارافرینی در روستا ها را با هم بررسی خواهیم کرد؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

کارآفرینی یعنی چه؟

کارآفرینی از دو بخش «کار» و «آفرینی» تشکیل‌شده است و به معنی آفرینش یا ایجاد یک کسب و کار جدید است؛ بر این اساس، به کسی که یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی می‌کند، «کارآفرین» می‌گویند. شما به‌عنوان یک کارآفرین می‌توانید نوع جدیدی از کسب و کار را پیدا کنید، یا اینکه کسب و کارهای قدیمی را به شیوه‌ی جدیدی انجام دهید؛ نوع دیگری از کارافرینی هم آن است که کسب‌وکاری که در یک منطقه وجود ندارد یا کمبود دارد را تأسیس نمایید. در این راستا، انواع کارآفرینی عبارت‌اند از:

  • تولید یا معرفی محصولات یا خدماتی جدید
  • ارائه شیوه‌ای جدید در ارائه محصولات یا خدمات قدیمی
  • استفاده از نیروی کار محلی برای اشتغال‌زایی منطقه
  • استفاده از منابع اولیه یا روش تولید جدید
  • ایجاد شاخه‌ی جدیدی در حوزه‌ی صنعت و تجارت
کارآفرینی
کارآفرینی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست بهترین ایده های کارافرینی در روستا

برای کسب درآمد و ایجاد یک کسب‌وکار پرسود، حتماً لازم نیست به شهرهای بزرگ بروید و ایده‌های پیچیده و بسیار خلاقانه داشته باشید؛ بلکه می‌توانید در همان روستای خود، با هزینه‌هایی کمتر و ایده‌هایی ساده‌تر، کسب‌وکاری پرسود را برای خود دست و پا کنید. در این راستا، در ادامه 25 ایده برای کارآفرینی در روستا را به شما معرفی خواهیم کرد:

  1. پرورش بوقلمون
  2. پرورش دام
  3. پروش بلدرچین
  4. پروش شترمرغ
  5. پرورش مرغ ارگانیک
  6. پرورش ماهی
  7. پرورش محصولات لبنی
  8. تولید خوراک دام و طیور
  9. زنبورداری و تولید عسل
  10. تولید میوه‌های ارگانیک
  11. کاشت سبزیجات ارگانیک
  12. کاشت چای
  13. کاشت زعفران
  14. کاشت قارچ
  15. کاشت صیفی جات
  16. کاشت گیاهان دارویی
  17. تأسیس یک اقامتگاه بوم‌گردی
  18. برگزاری تورهای گردشگری
  19. برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی
  20. ارائه خدمات اینترنتی
  21. ساخت محصولات سفالی
  22. تأسیس یک کارخانه برنج‌کوبی
  23. بازگشایی دفاتر خدماتی
  24. ایجاد یک مرکز دامپزشکی
  25. تولید میز، صندلی و مبلمان

در ادامه هر یک از ایده‌های فوق را به‌تفصیل شرح می‌دهیم.

بهترین ایده‌های کارافرینی در روستا
بهترین ایده‌های کارافرینی در روستا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرورش بوقلمون

گوشت بوقلمون یکی از محصولاتی است که در سالیان اخیر – به‌دلیل فوایدی که دارد – طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این راستا، شما به‌عنوان یک کارآفرین در روستا، می‌توانید یک مزرعه‌ی پرورش بوقلمون راه‌اندازی کنید و پس از دریافت مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط، گوشت بوقلمون خود را به شهرهای دیگر و حتی استان‌های دیگر ارسال نمایید. همچنین می‌توانید با مراکز تهیه‌ی غذا که از گوشت بوقلمون استفاده می‌کنند، قرارداد ببندید و گوشت مورد نیاز آن‌ها را تأمین کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • دوره ویدئویی آموزش پرورش مرغ، احداث و مدیریت مرغداری – اصول علمی پرورش طیور و ماکیان: اینجا را کلیک کنید (+).

پرورش دام

یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین کسب‌وکارهای روستایی، پرورش انواع دام (گاو، گوسفند و بز) می‌باشد. با توجه به افزایش هر روزه‌ی قیمت گوشت، کمبود تأمین‌کننده‌ها و همچنین استفاده از انواع هورمون‌های رشد برای افزایش روند رشد دام‌ها، به‌عنوان یک کارآفرین روستایی می‌توانید پس از ایجاد یک دامداری، دام‌هایی ارگانیک و بدون استفاده از هورمون‌های رشد، پرورش دهید. امروزه با هر نوع از محصولات ارگانیک و طبیعی که تولید کنید، طرفداران و مشتریان زیادی پیدا خواهید کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرورش بلدرچین

گوشت و تخم بلدرچین نیز مانند بوقلمون، طرفداران خودش را دارد و بسیاری از افراد به‌دلیل خواص بیشتر بلدرچین، از گوشت یا تخم آن برای تهیه‌ی انواع غذاها استفاده می‌کنند؛ همچنین رستوران‌های زیادی وجود دارند (مخصوصاً در شهرهای بزرگ) که غذاهایی مخصوص با گوشت بلدرچین تهیه می‌کنند و دغدغه‌ی آن‌ها تهیه‌ی گوشت بلدرچین سالم و باکیفیت می‌باشد. در این راستا، شما می‌توانید با راه‌اندازی یک مزرعه‌ی پرورش بلدرچین به یک کارآفرین روستایی با درآمد بالا تبدیل شوید.

پرورش شترمرغ

مانند موارد قبلی (بلدرچین و بوقلمون)، شترمرغ نیز یکی دیگر از پرندگانی است که تخم و گوشت آن، خواهان زیادی دارد؛ مخصوصاً گوشت شتر مرغ! گوشت شتر مرغ دارای خواصی بسیار زیاد و طعمی بسیار لذیذی می‌باشد. شایان ذکر است که ایجاد مزرعه‌ی شترمرغ نسبت به موارد قبلی (به‌جز دام)، هزینه‌ی بیشتری در پی دارد و همچنین زمان بیشتری هم برای به ثمر رسیدن نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری و کارآفرینی خود باید صبر کنید؛ اما به همین نسبت سود بیشتری هم در پرورش شتر مرغ وجود دارد!

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

پرورش مرغ ارگانیک

از بین پرورش پرندگان، شاید پرفروش‌ترین آن‌ها، مرغ ارگانیک یا همان اصطلاحاً «مرغ سبز» باشد. مرغ‌های سبز طرفداران بسیاری دارند و به خاطر قیمت پایین‌تری که نسبت به بقیه‌ی پرندگان نام‌برده شده دارند، خریداران بیشتری هم به خود جذب می‌کنند. در این راستا، شما با ایجاد یک مزرعه‌ی پرورش مرغ سبز و ایجاد برندی برای بسته‌بندی بهداشتی و عرضه‌ی آن‌ها به مراکز فروش (مرغ‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای) به سود خوبی دست خواهید یافت.

پرورش ماهی

ایجاد استخر ماهی و پرورش ماهی‌های گرم‌آبی، یکی از پرسودترین کسب‌وکارهای روستایی محسوب می‌شود. برای این کار، شما به زمینی طبیعی یا استخری مصنوعی (برای جلوگیری از هدر رفت آب) نیاز دارید. پس از آن کافی است تا آب مورد نیاز را تأمین کرده، به مقدار لازم به ماهی‌هایتان اکسیژن برسانید و غذای مورد نیاز برای رشد آن‌ها را تأمین کنید؛ شایان ذکر است که پس از چند ماه از راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این زمینه، شاهد درآمدی با حاشیه سود بالا خواهید بود! بد نیست بدانید که استخرهای پرورش ماهی یک بدی دارند و آن هم این است که در مناطق 4 فصل، نمی‌توان در تمامی طول سال از آن‌ها بهره‌برداری کرد (به‌دلیل تغییرات دمایی و به هم ریختن محیط مناسب رشد ماهی‌های گرم‌آبی).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید محصولات لبنی

اگر در شهرهای بزرگ زندگی کرده باشید، مغازه‌های زیادی را دیده‌اید که محصولات لبنی محلی را به فروش می‌رسانند؛ اما این محصولات از کجا تأمین می‌شوند؟ احسنت؛ از روستاهای اطراف! در این راستا، شما به‌عنوان یک کارآفرین می‌توانید در کنار پرورش دام، از شیر آن‌ها برای تولید انواع محصولات لبنی استفاده کنید؛ همچنین اگر سرمایه‌ی ایجاد یک دامداری را ندارید، با خرید شیرهای محلی از دامداران، فقط به تولید محصولات لبنی مانند: دوغ، پنیر، شیر، ماست، کره، کشک و… بپردازید. همچنین یکی دیگر از روش‌های کارآفرینی در حوزه محصولات لبنی این است که از هر کدام از اهالی روستا که دارای تعداد محدودی دام و مقدار کمی شیر هستند، شیرها را خریداری کرده، آن‌ها را جمع نموده و به‌صورت انبوه به کسب‌وکارهای مختلف به فروش برسانید یا خودتان دست به تولید این محصولات بزنید. برای اینکه این ایده‌ی کارآفرینی نتیجه‌ی بهتری برای شما رقم بزنم، توصیه می‌کنیم که حتماً محصولات را در بسته‌بندی‌های بهداشتی و با برند خود به فروش برسانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید خوراک دام و طیور

در بالا، نمونه‌های مختلفی از انواع ایده های کارافرینی در روستا برای پرورش دام و طیور را با هم بررسی کردیم؛ اما برای پرورش هر کدام از آن‌ها، به غذای مخصوص برای رشد سالم و کاملِ دام و طیور خود نیاز خواهید داشت. 2 راه برای تأمین غذای آن‌ها وجود دارد: یا خودتان خوراکشان را تولید کنید یا این خوراک را خریداری نمایید. با کارآفرینی در حوزه‌ی تولید خوراکِ دام و طیور قادر خواهید بود تا هم غذای مورد نیاز پرورش‌دهندگان طیور و دامداران را تأمین کنید و هم اینکه در کنار تولید خوراک دام و طیور، مزرعه‌ی پرورش پرندگان مختلف (در بالا بررسی کردیم) یا دامداری خود را تأسیس نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

زنبورداری و تولید عسل

زنبورداری و تولید عسل یکی از کسب و کارهایی هست که فقط در محیط طبیعی باید صورت بگیرد و چه جایی بهتر از روستاهایی که دارای پوشش گیاهی متنوعی برای حشرات – مخصوصاً زنبورها – هستند. در این راستا، با تهیه‌ی کندوهای زنبور عسل، هم می‌توانید درآمد خوبی در ازای تولید عسل و فروش آن به‌دست بیاورید و هم کمک بزرگی به باغداران منطقه‌ی خود خواهید کرد؛ زیرا زنبورها با گرده‌افشانی خود، موجب افزایش باروری درختان میوه و گیاهان مختلف (مخصوصاً گیاهان دارویی) خواهند شد که این خود بستری مناسب برای رشد بقیه‌ی کسب‌وکارهای مربوط به گیاهان را در روستا فراهم کرده و تقویت می‌نماید.

نکته‌ی حائز اهمیت برای پرورش زنبور و تولید عسل این است که باید زنبورها را در شرایط آب و هوایی مطلوب و پوشش گیاهی مناسب، پرورش دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید میوه های ارگانیک

بسیاری از میوه‌هایی که به فروش می‌رسند، سموم و کودهای مختلفی را دریافت کرده‌اند تا هم رشدشان سریع‌تر باشد و هم از آفات در امان بمانند. از طرفی، طیف گسترده‌ای از محصولات صیفی، به‌صورت گلخانه‌ای کشت می‌شوند و با اینکه دارای کیفیت خوبی هستند، اما آن طعم و حس محصولات ارگانیک را ندارند؛ اما در روستاها – به‌دلیل آلودگی محیطی خیلی کمتر – زمین‌های حاصل‌خیز و آفات کمتری که وجود دارد، لذا می‌توان میوه‌ها و صیفی‌جات ارگانیکِ متنوعی را (بر اساس اقلیم آب و هوایی و شرایط خاک) کاشت، پرورش داد و به فروش رساند. شایان ذکر است که این محصولات ارگانیک را هم می‌توانید به خریداران عمده بفروشید، و هم می‌توانید آن‌ها را با برندِ خود بسته‌بندی نموده و به‌صورت مستقیم به میوه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که بخش فروش میوه دارند، عرضه کنید.

کارافرینی در روستا
کارافرینی در روستا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاشت سبزیجات ارگانیک

مناطق روستایی که دارای خاکی حاصل‌خیز و اقلیمی معتدل هستند، بهترین محل برای کاشت و برداشت سبزیجات به‌صورت انبوه می‌باشند. شما با تهیه‌ی یک زمین و آماده‌سازی آن برای کاشت سبزیجات، با توجه به شرایط آب و هوایی، می‌توانید به‌صورت مداوم سبزیجات مختلفی را در آن کشت کرده و به فروش برسانید. شایان ذکر است که فروش سبزیجات هم می‌تواند به‌صورت عمده باشد (در میدان میوه و تره‌بار)، هم می‌توانید آن‌ها را به‌صورت پاک‌شده و بسته‌بندی‌شده به فروشگاه‌های مختلف عرضه کنید و هم می‌توانید محصولات دیگری مانند سبزیِ خوردشده برای مصارف مختلف یا سبزی سرخ‌شده‌ی آماده، بسته‌بندی کنید و بفروشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاشت چای

کاشت چای نیازمند اقلیمی خاص و خاکی با مواد معدنی مورد نیاز می‌باشد. این نوع از کشت بیشتر در نواحی شمال کشور که مرطوب و معتدل هستند صورت می‌گیرد. شما با کارآفرینی در این زمینه، می‌توانید چای کشت‌شده‌ی خود را به کارخانه‌های چای بفروشید و یا در صورت تمایل، آن را به‌صورت دستی خشک کنید و به‌عنوان چای دستی (که قیمت بالاتری هم دارد) به افراد جامعه عرضه نمایید. همچنین اگر از بودجه مالی کافی برخوردار هستید، هم می‌توانید یک کارگاه یا کارخانه‌ی چای تأسیس کنید، هم می‌توانید از باغداران، چای بخرید و هم می‌توانید خودتان باغ چای داشته باشید.

کاشت چای
کاشت چای
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاشت زعفران

لازم به گفتن نیست که زعفران را با نام «طلای سرخ» می‌شناسند. کاشت و تولید زعفران کاری سخت محسوب می‌شود و برای تولید زعفران مرغوب، فاکتورهای مختلفی را باید رعایت بفرمایید؛ اما تجارت زعفران یکی از پرسودترین تجارت‌های کشور عزیزمان می‌باشد و هم مشتری داخلی و هم مشتری خارجی فراوانی برای زعفران وجود دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاشت قارچ

قارچ، محصولی پرطرفدار و ساده برای رشد است. برای اینکه به کاشت و پرورش قارچ مشغول شوید و کسب‌وکار خود را در این زمینه راه بیندازید، تنها کاری که باید بکنید، آماده‌سازی محیط کشت قارچ است؛ پس از اینکه محیطی مناسب (خاک؛ نور و رطوبت کافی) برای کشت قارچ خوراکی آماده کردید، بقیه‌ی کارِ شما، فقط نظارت و حفظ محیط مناسب برای رشد قارچ می‌باشد. شایان ذکر است که فروش قارچ می‌تواند هم به‌صورت فله و عمده باشد و هم به‌صورت پاک‌شده و بسته‌بندی‌شده؛ که توصیه می‌کنیم حتماً مورد دوم را انتخاب کنید، زیرا باعث می‌شود شما به یک نام تجاری و برند تبدیل شوید که پیشرفت کسب‌وکار شما را سرعت می‌بخشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاشت صیفی جات

در بالا گفتیم که می‌توانید صیفی‌جات ارگانیک و غیر گلخانه‌ای تولید کنید؛ اما اگر شرایط یا وقت این کار را ندارید، تولید صیفی‌جات گلخانه‌ای نیز یک ایده‌ی کارآفرینی پرسود در روستا محسوب می‌شود (مخصوصاً برای برخی از میوه‌ها و صیفی‌جات که از لحاظ اقلیمی، شرایط پرورش آن‌ها به‌صورت طبیعی و در فضای باز امکان‌پذیر نیست). به‌عنوان‌مثال الان گلخانه‌های مختلفی در ایران وجود دارد که محصولاتی مانند: بلوبری، توت فرنگی، انواع توت‌های بوته‌ای و… را به‌صورت گلخانه‌ای پرورش می‌دهند. حتی محصولاتی مانند: خیار، گوجه فرنگی، بادمجان و… نیز قابلیت این را دارند که به‌صورت گلخانه‌ای، در زمانی کم و با سودی زیاد پرورش داده شوند و به فروش برسند.

کارآفرینی در روستا
کارآفرینی در روستا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کاشت گیاهان دارویی

از قرن‌ها پیش، طب سنتی در ایران بسیار پیشرفته و پرطرفدار بوده است؛ حتی امروزه با پیشرفت علم پزشکیِ نوین، هنوز افراد بسیار زیادی از گیاهان دارویی برای درمان و یا پیشگیری از مریضی‌های مختلف، استفاده می‌کنند. همان طور که می‌دانیم گیاهان دارویی مختلف، در اقلیم‌ها و مناطق مختلفی رشد می‌کنند که گاهاً دسترسی به آن‌ها آسان نیست؛ به همین منظور، شما می‌توانید هم به‌صورت گلخانه‌ای و هم به‌صورت طبیعی در فضای باز (در صورت مناسب بودن خاک و شرایط اقلیمی) گیاهان دارویی مختلفی را پرورش دهید و آن‌ها را به سراسر کشور عرضه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تأسیس یک اقامتگاه بوم گردی

بسیاری از روستاهایی که توریستی محسوب می‌شوند و طبیعتی زیبا دارند، برای اسکان توریست‌ها و گردشگران دچار مشکل هستند؛ گاهاً افرادی که به‌عنوان مسافر به این روستاها می‌آیند، با چادر زدن و کمپ کردن، به محیط‌زیست منطقه آسیب می‌رسانند. در این راستا، یکی از ایده های کارافرینی در روستا، ایجاد و تأسیس اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌باشد؛ شایان ذکر است که این اقامتگاه‌ها علاوه بر اسکان مسافران، نقش کلیدی در آموزش و معرفی فرهنگ آن روستا و منطقه نیز ایجاد می‌کنند. شما با ساخت یا آماده‌سازی یک اقامتگاه بوم‌گردی، می‌توانید علاوه بر اسکان میهمانان، محصولات طبیعی و فرهنگیِ روستای خود را نیز به فروش برسانید تا به این ترتیب، اقتصاد روستای شما هم تقویت شود.

کارآفرینی در روستا
کارآفرینی در روستا
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برگزاری تورهای گردشگری

تورهای گردشگری برای بازدید از مناطق روستایی و طبیعی، یکی از تورهای پر طرفدار می‌باشد؛ زیرا هم هزینه‌ی کمی برای متقاضیان در بر خواهد داشت و هم با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف کشور عزیزمان آشنا می‌شوند. این تورهای گردشگری حتی می‌توانند به‌صورت یک‌روزه یا چند روزه برگزار شوند. در صورت برگزاری تورهای چند روزه، شما نیاز به اقامتگاهی در روستای مورد نظر دارید؛ برای فراهم کردن محل اقامت، هم می‌توانید با اقامتگاه‌های بوم‌گردی قرارداد داشته باشید، هم می‌توانید اقامتگاه خود را تأسیس نمایید و از آن برای برگزاری تورهای گردشگری چند روزه استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برگزاری کلاس های مهارت آموزی

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شوند روستانشینان به شهرها مهاجرت کنند، نبود امکانات آموزشی و مهارت‌آموزیِ مناسب در روستای محل زندگی‌شان می‌باشد. در این راستا، شما به‌عنوان یک کارآفرین می‌توانید دوره‌های مختلفی جهت آموزش مهارت‌های گوناگون برای روستانشینان عزیز برگزار کنید و حتی در صورت تمایل، پس از پایان دوره، از مهارت‌های آنان برای ایجاد یک کسب‌وکار روستایی و بومی استفاده نمایید. به‌عنوان‌مثال دوره‌ی آموزش خیاطی برگزار می‌کنید و سپس یک تولیدی لباس در روستای خود تأسیس می‌کنید و از دانش‌آموختگان جهت تأمین نیروی کار تولیدی بهره می‌برید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ارائه خدمات اینترنتی

با پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی، بسیاری از خدماتی که دولت‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف ارائه می‌دهند، به‌صورت اینترنتی و آنلاین می‌باشد؛ از طرفی در برخی مناطق روستایی، پوشش مناسبی برای آنتن‌دهی و اینترنت همراه وجود ندارد، یا ساکنان آن‌ها قدرت مالی کافی برای فراهم کردن اینترنت دائمی را ندارند. برای حل این مشکل، شما می‌توانید با ایجاد یک مرکز خدمات اینترنتی، هم کارهای اینترنتی ساکنان روستا را انجام دهید و هم با ارائه‌ی سرویس‌های خاصی، در مواقع لازم اینترنت آن‌ها را تأمین نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ساخت محصولات سفالی

محصولات سفالی مختلف و متنوعی وجود دارد که می‌توان به‌صورت انبوه، آن‌ها را در روستاهایی که خاک مناسب برای سفالگری دارند، تهیه کرد؛ محصولاتی مانند: انواع کوزه، بشقاب، گلدان، لیوان و…. حتی برای اینکه کار خود را بیشتر گسترش دهید، می‌توانید با ایجاد یک پیج یا کانال در شبکه‌های اجتماعی یا با ساخت یک وب‌سایت، محصولات سفارشی تولید کنید و برای مشتریان خود ارسال نمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تأسیس یک کارخانه برنج کوبی

یکی از معضلاتی که روستاهای کشاورزی محور (مخصوصاً برنج محور) با آن درگیر هستند، کمبود کارخانه‌های برنج‌کوبی و شلوغ بودن آن‌ها در فصل برداشت محصولات می‌باشد. شایان ذکر است که یک کارخانه‌ی برنج‌کوبی برای راه‌اندازی به سرمایه‌ای عظیم نیاز دارد اما اگر یک کارخانه‌ی برنج‌کوبی مکانیزه و پیشرفته داشته باشید، در زمان کمتری و با کیفیتِ بهتری می‌توانید محصولات کشاورزان را فرآوری کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهید. همچنین در صورت تمایلِ کشاورزان، قادر خواهید بود تا محصولات آن‌ها خریداری کرده و خودتان با نام تجاری و بسته‌بندی خود، به فروش برسانید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازگشایی دفاتر خدماتی

دفاتر خدماتی، یکی از ایده‌های کارآفرینی در روستا می‌باشد که هم برای شما سودآور خواهد بود، هم برای روستانشینان سودمند می‌باشد. دفاتر خدماتی مختلفی وجود دارد که وجودشان در روستا نیاز است، دفاتری مانند: پیشخوان الکترونیک دولت، دفاتر خدماتی اپراتورهای تلفن همراه، بیمه‌ها و… .

ایجاد یک مرکز دامپزشکی

تقریباً بر کسی پوشیده نیست که یک مرکز دامپزشکی در روستاهایی که دارای صنعت دامداری و طیور هستند، همانند وجود بیمارستان در شهرهای بزرگ ضروری است؛ دولت وظیفه دارد مراکز پزشکی را برای افراد روستا ایجاد نماید، اما مراکز دامپزشکی را افراد حقیقی ایجاد می‌کنند. در این راستا، شما با ایجاد مراکز دامپزشکی خواهید توانست به روستاییان برای محافظت از حیواناتشان در برابر بیماری‌های مختلف و همچنین ارائه رژیم غذایی مناسب، کمک کنید و خود نیز به درآمد برسید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید میز، صندلی و مبلمان

تأسیس و ساخت کارگاه‌های تولید انواع میز، صندلی و مبل به‌صورت انبوه یا سفارشی، یکی از ایده‌های کارافرینی در روستا می‌باشد که به خاطر هزینه‌ی پایینِ تهیه‌ی محل کارگاه و همچنین تأمین چوب لازم به‌صورت ارزان‌تر، سودآوری بالایی را به همراه خواهد داشت. شما به‌عنوان یک کارآفرین فعال در این زمینه، می‌توانید نیروی کار خود را با آموزش روستانشینان عزیز، انتخاب کنید تا هم از آموزش صحیح آن‌ها مطمئن شوید و هم برای جوانان اشتغال‌زایی کرده باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چگونه کسب و کار روستایی خود را گسترش دهیم؟

در زمان‌های قدیم به‌دلیل راه‌های ارتباطی و تبلیغاتی سنتی، این امکان وجود نداشت که به نحو احسن کسب‌وکارهای روستایی را گسترش داد و اغلب دچار سودجویی افرادی می‌شدند که ارتباط بیشتری با شهرها داشتند و به‌عنوان دلال، سود زیادی را به جیب می‌زدند؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی، افزایش نفوذ شبکه‌های مجازی در میان مردم سرتاسر جهان و همچنین توسعه‌ی دیجیتال مارکتینگ، شما به‌عنوان یک کارآفرین روستایی، می‌توانید کسب‌وکار، محصولات و خدمات خود را در فضای مجازی تبلیغ کرده تا هم با سود بیشتری محصولات خود را عرضه کنید، و هم با تبدیل خود به یک برند، کسب‌وکار روستایی‌تان را گسترش دهید.

گسترش کسب و کار روستایی با دیجیتال مارکتینگ
گسترش کسب و کار روستایی با دیجیتال مارکتینگ

 

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب و کار

سخن پایانی درباره کارافرینی در روستا

ایده‌های کارآفرینی بسیار زیادی برای روستاها وجود دارد که به خاطر فضای خالی بیشتر برای تأسیس کسب‌وکارهای مختلف و همچنین پایین‌تر بودن هزینه‌های کارآفرینی در روستا، می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را عملی کنید. در بالا لیستی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین ایده‌های کارافرینی در روستا را با هم بررسی کردیم. شما نیز با تحلیل شرایط روستای مد نظر خود، پتانسیل‌های موجود و بودجه‌ی مالی که دارید، قادر خواهید بود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و سپس به کارافرینی در روستا مشغول شوید تا هم خودتان کسب درآمد کنید و هم برای روستانشینان عزیز اشتغال‌زایی کرده باشید.

امیدواریم که توانسته باشیم با ارائه‌ی این مقاله، مطالب مفیدی در رابطه با کارآفرینی در روستا، در اختیار شما قرار داده باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «کارآفرینی در روستا» دارید، یا ایده‌های دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب و کار مورد نظر خود را در روستا راه‌اندازی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 49 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

6 نظر در “کارافرینی در روستا – لیست ۲۵ طرح زودبازده اشتغالزایی روستایی

  • سلام
    کار افرینی به معنی ایجاد شغل نیست بلکه گاهی میتونه اشتغال رو هم کم کنه
    کار آفرینی یعنی خلق ارزش
    یعنی خلاقیت و نواوری
    یعنی کار رو به گونه ای انجام بدید که کسی تا به حال به اون شیوه انجامش نداده باشه حتما باید در آن خلاقیت و نوآوری وجود داشته باشه

  • حیدر معصومی ریسه — says: ۱۴۰۱-۱۲-۰۱ در ۱۶:۱۴

    سلام من قصد پرورش کبک رو در روستامون دارم زمانی که همیشه صدای کبک میومداما شکاارچیان نامرد همه از بین بردن بعد به خاطر خاصیت بالای گوشت و تخم کبک

  • مطالب مفید بود ممنون که با انتشار راهکارهای مفید برای پیشرفت واشتغال زایی از مهاجرت به شهرها جلوگیری میکنید

    1. حیدر معصومی ریسه — says: ۱۴۰۱-۱۲-۰۱ در ۱۶:۲۰

      سلام من قصد پرورش کبک رو در روستامون دارم زمانی که همیشه صدای کبک میومداما شکاارچیان نامرد همه از بین بردن بعد به خاطر خاصیت بالای گوشت و تخم کبک با توجه به اینکه فقط بعل کوه یه تکه زمین میخوام و کبک مادر رو برای تخم از منطقه خودمون تهیه می کنم فقط همکاری در تهیه زمین و وام برای خرید دستگاههای جوجه کشی. از قدیم گفتن هر گونه پردردی رو با. خوردن سه بار گوشت کبک برطرف میکنه و بسیار. مقویه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.