یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفتِ کسب‌وکارِ شما، تعیین استراتژی درست بازاریابی در حوزه‌ای است که در آن فعالیت دارید. پیشرفت یک کسب‌وکار یعنی «تبدیل شدن به برند»، «افزایش فروش» و در نهایت «افزایش درآمد». اگر شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار و یا مدیر بازاریابی یک مجموعه، نیاز به افزایش اطلاعات خود در حوزه‌ی بازاریابی دارید، حتماً در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با همراه ما باشید.

چند نوع بازاریابی داریم؟

به‌طور کلی سه نوع بازاریابی داریم:

  1. بازاریابی سنتی
  2. بازاریابی دیجیتال
  3. بازاریابی رو در رو

هر کسب‌وکاری برای موفقیت و پیشرفتِ خود باید از هر سه نوع بازاریابی استفاده کند و از هیچ‌کدام غافل نشود. اما توجه کنید که بر اساس حوزه‌ای که در آن مشغول به فعالیت هستید، تأثیر هرکدام از این روش‌ها متفاوت است. وظیفه‌ی شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار و یا مدیر بازاریابی یک مجموعه، این است که با توجه به محدودیت‌ها و فرصت‌های بازاریابی حوزه‌ی فعالیت خود، بهترین استراتژی بازاریابی را انتخاب کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
انواع بازاریابی
انواع بازاریابی

انواع روش‌های بازاریابی سنتی

روش‌های بازاریابی سنتی شامل تمام استراتژی‌هایی است که متخصصان بازاریابی قبل از فراگیر شدن اینترنت و فضای مجازی، از آنها استفاده می‌کردند. اگرچه فضای مجازی، رواج گسترده‌ای یافته و انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده‌اند، اما هنوز بازاریابی سنتی جایگاه خود را از دست نداده است. برای کسب‌وکارهایی که مخاطبان محلی دارند یا مخاطبانی دارند که هنوز غرق فضای مجازی نشده‌اند، این نوع از بازاریابی بسیار کاربردی است. 6 تا از روش‌های معروف بازاریابی سنتی عبارت‌اند از:

انواع روشهای بازاریابی سنتی
انواع روشهای بازاریابی سنتی

بازاریابی چاپی

این نوع از بازاریابی هزینه‌ی به نسبت زیادی دارد، چون هم باید برای ایجاد یک طراحی مناسب هزینه کنید و هم برای چاپِ آن طراحی هزینه کنید؛ حتی گاهی برای پخش کردن این نوع از تبلیغات باید هزینه کنید. تبلیغات چاپی 3 دسته‌ی کلی دارد:

  • کارت‌های ویزیت: نام شرکت، نام خود (اگر ویزیتور هستید) و اطلاعات تماس را در رویداد‌هایی مانند: نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و ویزیت‌های حضوری به اشتراک می‌گذارید؛ تا مشتریان بالقوه، شما و شرکتتان را به یاد داشته باشند.
  • بروشور‌ها: بروشور‌ها اطلاعات بیشتری نسبت به کارت‌های ویزیت در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. درون بروشورها می‌توانید محصولات خود را معرفی کنید، آدرس شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت خود را بگذارید. شایان ذکر است که از طریق بروشور می‌توانید پلی از بازاریابی آفلاین به بازاریابی آنلاین بزنید.
  • پکیج‌های پستی: برای اعضای باشگاه مشتریان و یا مشتریان بالقوه‌ای که شناسایی کرده‌اید، پکیجی شامل: محتوای تبلیغاتی، بروشور محصولات و کدهای تخفیف را پست کنید.

بازاریابی در تلویزیون و رادیو

هنوز پخش محتوای تبلیغاتی از طریق تلویزیون و رادیو، راه مناسبی برای بازاریابی محسوب می‌شود. این شکل از بازاریابیِ سنتی به شما امکان می‌دهد تا محتوای تصویری و صوتی خود را در طول برنامه‌های مورد علاقه‌ی بازار هدف خود، پخش کنید. از طرفی با ظهور تلویزیون‌های آنلاین مانند: فیلیمو و یا سرویس‌های رادیویی آنلاین، می‌توانید از این روش سنتی به شیوه‌ای مدرن استفاده کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی تبلیغاتی

ابزار‌های بازاریابی تبلیغاتی شامل: محتوا، رویدادها و دام‌هایی است که پهن می‌کنید تا مخاطب را جذب محصولات و خدمات کسب‌وکارِ خود نمایید و همچنین مخاطب جذب‌شده را وفادار نگه‌دارید. بازاریابی تبلیغاتی، انواع مختلفی دارد که بر اساس بودجه‌ی شما و حوزه‌ای که در آن فعالیت دارید، متفاوت است. برخی از محبوب‌ترین روش‌های بازاریابی تبلیغاتی عبارت‌اند از:

  • مسابقات: برگزاری مسابقه، روحیه‌ی رقابتی را در میان افراد جامعه و بازار هدف شما زنده می‌کند. به‌عبارت بهتر، از طریقِ برگزاری مسابقات به مخاطبان خود فرصت دهید تا شانس یا مهارت خود را برای برنده شدن جایزه‌ای که گذاشته‌اید، به کار بگیرند. شما می‌توانید یکی از خدمات، پکیجی از محصولات خود را به‌عنوان جایزه اعلام کنید و یا حتی جایزه‌ای ارزنده و قیمتی بگذارید. بسیاری از این مسابقات را حتی در کشور خود مشاهده کرده‌ایم؛ مانند: ارسال کد درون سر بطری‌های نوشابه برای برنده شدن خودرویی گران‌قیمت.
  • کدهای تخفیف: کد‌های تخفیف و کوپن‌های تخفیفی، همیشه طرفدار داشته‌اند و خواهند داشت؛ مخصوصاً در این شرایط سخت اقتصادی که اکثر اقشار جامعه به دنبال خرید با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های معمول هستند.
  • نمونه‌ها: دادن نمونه (Sample) محصولات به مشتریان و یا انجام رایگان خدمتی که ارائه می‌دهید، به مشتریان کمک می‌کند تا قبل از خرید محصول یا دریافت خدماتِ اصلیِ شما، آن‌ها را امتحان کنند و نتیجه را به شما اعلام نمایند. چه‌بسا کسانی‌! که اصلاً قصد خرید محصول یا خدمات شما را ندارند ولی به دلیل رایگان بودن، آن‌ها را امتحان می‌کنند و خوششان می‌آید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی پستی مستقیم

با به‌وجود آمدن ایمیل، همه هیجان‌زده بودند و نامه‌های اداره‌ی پست از چشم مردم افتاده بودند؛ اما الان تا حدودی برعکس شده است؛ ایمیل‌های ما پر است از هرزنامه‌ها و ایمیل‌های تأییدیه‌ی حساب‌های کاربری و خیلی از افراد حتی ماهی یک‌بار هم صندوق ایمیل خود را چک نمی‌کنند. حال تصور کنید نامه‌ای برای شما آمده باشد، با کنجکاوی و نوعی ذوق آن‌ را باز کرده و مطالعه می‌کنید، درحالی‌که همین محتوا اگر ایمیل می‌شد، به‌محض دیدن عنوان ایمیل ممکن بود هرگز آن را باز نکنید.

نکته‌ی مهم‌تر این‌که بازاریابی پستی مستقیم، راهی برای شخصی‌سازی محتوا برای مشتری فعلی شما است؛ شما می‌دانید او چه سالی متولد شده است، چه خریدی کرده، چه چیز‌هایی را در وب‌سایت شما جست‌وجو کرده است یا سالگرد عضویت وی در باشگاه مشتریان شما چه زمانی بوده است؛ با داشتن این اطلاعات می‌توانید در رویداد‌های خاص، برای آن شخص نامه‌ای مختص او ارسال کنید. به‌طور مثال سالگرد تولد او را تبریک گفته و چند کوپن یا کد تخفیف داخل نامه قرار دهید.

تبلیغات چاپی

لطفاً توجه داشته باشید که «تبلیغات چاپی» با «بازاریابی چاپی» متفاوت است؛ در این نوع از بازاریابی، شما محتوای تصویری خود را در روزنامه‌ها، مجلات و نشریات تجاری، و همچنین پوستر‌های شهری به نمایش می‌گذارید. گاهی مردم می‌خواهند از صفحه‌ی ابزار‌های الکترونیکی (تلویزیون، گوشی، لپ‌تاپ و …) فاصله بگیرند؛ در این زمان، برای سرگرمی به ابزار‌های ملموسی مانند: روزنامه و مجله روی می‌آورند یا برای پیاده‌روی بیرون می‌روند و انواع بنر‌ها و پوسترهای تبلیغاتی را می‌بینند. شایان ذکر است که این نوع از تبلیغات برای کسب‌وکار‌های کوچک محلی مناسب است که اغلب، تبلیغ و محتوای خود را در نشریات محلی به معرض نمایش می‌گذارند.

بازاریابی تلفنی

بازاریابی شیوه‌ای قدیمی برای جذب مشتریان جدید و همچنین تشویق مشتریان فعلی برای خرید دوباره است. این نوع از بازاریابی – که به Telemarketing نیز مشهور است – در گذشته، تنها به‌صورت تماس تلفنی صورت می‌گرفت ولی اکنون تماس‌های تصویری و ویدیو کنفرانس‌ها هم، جزوی از بازاریابی تلفنی محسوب می‌شوند. به‌طور کلی بازاریابی تلفنی به این شکل است که شرکت، لیستی از شماره‌ تلفن‌های مشتریان بالقوه‌ی خود را به ویزیتور تلفنی تحویل می‌دهد و آن ویزیتور با تک‌تکِ افراد آن لیست تماس گرفته و سعی می‌کند محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهد را به آن‌ها بفروشد؛ مانند ویزیتورهای تلفنی شرکت‌های بیمه که همه‌ی ما حداقل یک‌بار تجربه‌ی دریافت تماس از طرف آن‌ها را داشته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر از چگونگی انجام این روش بازاریابی، می‌توانید به مقاله‌ی «ویزیتور تلفنی چیست؟ و چه وظایفی دارد؟ + نکات مهم در بازاریابی تلفنی Telemarketing» رجوع کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) شامل تمامی استراتژی‌های بازاریابی می‌باشد که با رسانه‌ها و فضای مجازی سر و کار دارند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید تمام شرکت‌هایی که از برنامه‌های موبایلی، وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و پادکست‌ها برای تبلیغ محصول و خدمات خود استفاده می‌کنند، راهِ «بازاریابی آنلاین» را در پیش گرفته‌اند. استراتژی‌های شناخته‌ شده‌ای که از طریق دیجیتال مارکتینگ می‌توانید بازار هدف خود را نشانه بگیرید، عبارت‌اند از:

انواع روشهای بازاریابی دیجیتال
انواع روشهای بازاریابی دیجیتال
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ساخت وب سایت

اجازه بدهید این‌طور بگوییم که ساخت وب‌سایت، پایه و اساس بازاریابی دیجیتالی شما خواهد بود. وب‌سایت شما به‌عنوان یک پایگاه عمل خواهد کرد و زمانی‌که مخاطبان را از رسانه‌های اجتماعی به سمت آن هدایت می‌کنید، دارای مزایای مفید و مهمی همچون موارد زیر خواهد بود:

  • انتشار اطلاعات دقیقی از محصول و یا خدمات شما.
  • انتشار محتوا‌های کاربردی‌‌تر و تأثیرگذار‌تر.
  • قرار دادن بخشی برای ثبت سفارش توسط کاربران.
  • ایجاد باشگاه مشتریان

 همچنین به کمک سئوی (SEO) خوب می‌توانید شانس خود را برای جلب توجه کاربران فضای مجازی و فروش آنلاین، افزایش دهید. از دیگر امکانات و استفاده‌های یک وب‌سایت، برگزاری نظرسنجی پیرامون جنبه‌های مختلف محصولات و خدمات می‌باشد تا با کمک آن بتوانید تغییرات و اصلاحاتی را ایجاد کنید که محصولات و یا خدمات شما، محبوبیت بیشتری در بین افراد بازار هدف به‌دست بیاورند. برای یادگیری چگونگی ایجاد وب‌سایت به مقاله‌ی «۱۰ سایت ساز رایگان برتر در جهان – ساخت انواع سایت با چند کلیک» مراجعه فرمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط با برنامه‌نویسی سایت:
پیشنهاد آموزشی مرتبط با طراحی و مدیریت سایت:

سئو (SEO)

در بالا از سئو نام بردیم، حال باید بدانید که استفاده از ابزار سئو، خود یک استراتژی دیجیتال مارکتنیگ است. بهینه‌سازی موتور‌های جست‌وجو (Search Engine Optimization) برای محتوای تولید‌شده‌‌ی درون وب‌سایت شما، مانند نقشه‌ی راهی برای رسیدن خزنده‌های موتور‌های جست‌وجو به محتوای شما است؛ بگذارید کمی این موضوع را برای شما باز کنیم. حتماً دیده‌اید که وقتی چیزی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، گوگل، نتایجی را بر اساس کلمات کلیدی که نوشته‌اید، برای شما به نمایش در می‌آورد؛ حال ترتیب قرارگیریِ نتایجِ جست‌وجوی شما به میزان قدرت سئوی وب‌سایتی است که مطلب موردِ نظر شما را پست کرده است، برمی‌گردد.

به‌عبارت بهتر، هرچه سئوی یک وب‌سایت قوی‌تر باشد، در لیست نتایج جست‌وجوی گوگل – یا دیگر موتور‌های جست‌وجو – رتبه‌ی بالاتری کسب خواهد کرد و به همین ترتیب، بازدید بیشتری هم نصیب آن سایت می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می‌شود که مقاله‌ی «سئو (SEO) چیست؟ – راهنمای جامع بهبود سئوی سایت به زبان ساده» را مطالعه بفرمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی ایمیلی

در بالا گفتیم که صندوق‌های ایمیل ما پر از هرزنامه‌ها و لینک‌های تأیید حساب کاربری شده است و خیلی از افراد حتی ماهی یک‌بار هم صندوق ایمیل‌های خود را چک نمی‌کنند؛ اما این‌ها به این معنی نیست که «بازاریابی ایمیلی» روشی به‌درد‌نخور می‌باشد. اشتباه نکنید! بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) نوعی بازاریابی مستقیم است که اگر به‌درستی انجام شود، یکی از شخصی‌سازی‌شده‌ترین روش‌های بازاریابی است. زمانی‌که رفتار مشتریان و اعضای خود را زیر نظر بگیرید، می‌توانید ایمیل‌هایی حاوی تبلیغات و تخفیفات موردنظرِ آن‌ها را برایشان ارسال کنید.

شایان ذکر است که برنامه‌هایی مانند MailChimp می‌توانند تعداد ایمیل‌هایی که خوانده‌شده‌اند، لغو اشتراک‌ها و اینکه مخاطبانتان بر روی کدام لینک‌های ارسالی بیشتر کلیک کرده‌اند را برای شما به نمایش بگذارند؛ بنابراین، شما به کمک این اطلاعات می‌توانید استراتژِی تبلیغاتی خود را تغییر دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد تا برندتان را به‌طور تأثیرگذارتری به بازار هدف خود معرفی کنید. ایجاد اکانت در شبکه‌های اجتماعیِ مختلف مانند اینستاگرام، توییتر، تلگرام، فیسبوک، لینکداین و… می‌تواند بستر مناسبی برای انتشار محتوای تولید‌شده و ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطبانتان باشد. همچنین می‌توانید اطلاعاتی را که در این پلتفرم‌ها به نمایش گذاشته‌اید را به وب‌سایت خود ارجاع دهید. از دیگر مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بهره بردن از تأثیر اینفلوئنسر‌ها بر روی مردم است؛ شما از طریق همکاری با اینفلوئنسرها و سازندگان ویدئو و پادکست، می‌توانید محتوای تبلیغاتی خود را به هزاران هزار نفر از مخاطبان آن‌ها منتقل کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی، نوعی از بازاریابی است که شامل نوشتار و تصاویری – جهت ارائه‌ی ارزش‌های کسب‌وکار شما به مخاطبان – است. به بیان دیگر، «محتوای دیجیتال» راهی برای جذب افراد به وب‌سایت یا سایر پلتفرم‌های اجتماعی شما – به‌منظور بازاریابی و ارائه‌ی محصول و خدماتتان – می‌باشد. همچنین، بازاریابی محتوایی به تثبیت برند شما – به‌عنوان یکی از بزرگان حوزه‌ای که در آن فعالیت دارید، کمک می‌کند – و موجب افزایش اعتماد مخاطبان به برندتان می‌گردد. شایان ذکر است که هرچه بیشتر به محتوای تولید‌شده‌ی رقبایِ موفقِ خود نگاه کنید و ایده‌های جدیدی به‌دست بیاورید، شانس بیشتری برای جذب مشتری و افزایش مخاطبان خود خواهید داشت.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی موبایلی

هرگونه استراتژی تبلیغاتی که بر روی یک تلفن همراه یا تبلت صورت می‌گیرد، نوعی بازاریابی موبایلی است. نمونه‌های معروف این نوع بازاریابی عبارت‌اند از:

  • توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مخصوص خود: مانند اپلیکیشن‌های دانلود موسیقی برخی از وب‌سایت‌ها.
  • اعلان‌های اجباری (Push Notification): اعلان‌هایی که از طریق برخی اپ‌ها بر روی گوشی ما ظاهر می‌شوند.
  • ارسال پیامک‌های تبلیغاتی: این مورد، نیازی به توضیح ندارد؛ زیرا هر روزه تعداد زیادی از آن‌ها را دریافت می‌کنیم.

«بازاریابی موبایلی» تقریباً مانند «بازاریابی ایمیلی» است، با این تفاوت که شانس بیشتری برای دیده شدن دارید؛ زیرا مردم در طول روز برای کارهای مختلف گوشی یا تبلت خود را به‌دست می‌گیرند و پیام‌هایی که آمده است را می‌بینند.

انواع روش‌های بازاریابی رو در رو

«بازاریابی رو در رو»، نزدیک‌ترین نوع بازاریابی به مشتریان است و استراتژی‌های آن، به شما کمک می‌کند تا ارتباط مستقیمی با مشتریانِ خود برقرار کنید. هرچند مطالب آنلاین و مطالب چاپ‌شده می‌توانند تأثیرگذار باشند، اما هیچ چیز جای برخورد مستقیم و انسانی با مشتری را نمی‌گیرد؛ کما اینکه بازاریابی رو در رو می‌تواند مهر محکمی بر روی بازار‌یابی‌های سنتی و دیجیتال باشد. همچنین، بد نیست بدانید که «بازاریابی رو در رو» به شما این امکان را می‌دهد که روابط انسانی محکمی در جامعه و حوزه‌ی فعالیت خود بسازید. برخی از استراتژی‌های بازاریابی رو در رو عبارت‌اند از:

انواع روشهای بازاریابی رو در رو
انواع روشهای بازاریابی رو در رو

مشارکت محلی

مدیران بازاریابی و ویزیتورهای کسب‌وکارهایی که به‌صورت محلی (Local) فعالیت دارند، می‌توانند با شرکت در رویداد‌های محل زندگیِ خود، به ایجاد اعتماد و جذب مشتریان خود کمک کنند. به‌طور مثال می‌توانید از مؤسسات خیریه حمایت کنید و یا اسپانسر یک تیم ورزشی شوید. شرکت در این مسائل، موجب می‌شود تا ارتباط بهتری با افراد جامعه پیدا کنید و از نیازهای آن‌ها باخبر شوید تا در آینده بتوانید استراتژی بهتری برای جلب رضایت مردم و مشتریان پیاده‌سازی کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بازاریابی رویدادی

این نوع از بازاریابی به این معنا است که شما رویدادی برای آشنایی افراد مختلف جامعه با کسب‌وکارِ خود برگزار نمایید و یا اینکه در همایش‌های برگزارشده شرکت کنید. این نوع بازاریابی مزایای زیادی دارد، مانند:

  • ارائه‌‌ی آموزش حضوری به افراد حاضر پیرامون محصولات و یا خدماتی که ارائه می‌دهید.
  • بررسی رقبا و انواع تبلیغات آن‌ها از نزدیک.
  • دریافت فیدبک‌های حضوری و صحبت با مشتریان
  • آموزش به اعضای تیمِ‌ خود در مواجه حضوری با مشتریان
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برگزاری کارگاه آموزشی

تفاوت برگزاری کارگاه‌های آموزشی با بازاریابی رویدادی در این است که در همایش‌ها شما به‌صورت مختصر و ابتدایی، آموزش‌هایی پیرامون محصولات و خدمات ارائه می‌کنید اما در کارگاه‌های آموزشی به‌صورت تخصصی‌تری به آموزش و ارائه‌ی مطالب در مورد محصولات و خدماتِ خود می‌پردازید. اگر کسب‌وکاری دارید که در آن، امکانِ آموزش خدمات شما وجود دارد، می‌توانید با برگزاری کارگاه‌های آموزشیِ حضوری، افراد علاقه‌مند به برند خود را جذب کنید؛ این کار همچنین موجب می‌شود تا مردم، بیشتر با برند شما و ارزش‌های آن آشنا شوند؛ پر واضح است که آشنایی مردم با یک برند، باعث افزایش اعتماد آن ها به برند می‌گردد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه یا تکمیلی

سخن پایانی درباره انواع روشهای بازاریابی

تمامی روش‌های بازاریابی – که در این مقاله معرفی شدند – طی سالیان گذشته و توسط شرکت‌های بزرگ و متخصصان بازاریابی، بارها و بارها استفاده شده‌اند؛ پس، اگر اندکی به استراتژی‌‌های شرکت‌های موفق در ادوار مختلف نگاه کنید، متوجه‌ می‌شوید که در طول زمان و با تغییر شرایط جامعه، در هر دوره‌ای از طریق سرمایه‌گذاری بر روی استراتژی‌های خاصی، خود را با شرایط جامعه وفق داده‌اند و به موفقیت رسیده‌اند.

فراموش نکنید که برای استفاده‌ی هرچه بهتر و تأثیر‌گذارترِ بازاریابی، می‌بایست ابتدا هویت شرکت، سپس وضعیت بازار و جامعه هدف را ارزیابی کنید و در آخر استراتژی مناسب را در عمل پیش ببرید. امیدواریم که با خواندن این مقاله، توانسته باشیم به شما برای تعیین انواع استراتژی‌های بازاریابی کمک کرده باشیم.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «انواع روش های بازاریابی» دارید، یا روش‌های دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب‌وکار خود را از طریق انواع روش‌های بازاریابی توسعه دهند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 24 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها