برای موفقیت و رشد یک برند، باید ابتدا تمامی تکنیک ‌های بازاریابی را شناسایی کرد و بعد در جهت تقویت و استفاده از آن‌ها قدم برداشت. در این مسیر لازم است اهداف تجاری خود را اولویت‌بندی کنید و در ادامه، استراتژی بازاریابی خود را بسازید. بهترین کار این است که ذهنیت واضح و کاملی از آنچه می‌خواهید به‌دست آورید و راه رسیدن به آن پیدا کنید. هر چه باشد، انسان برای انجام هر کاری نیاز به هدف دارد و در حوزه کسب و کار، چه هدفی بزرگ‌تر از توسعه برند تجاری است؟ اما باید در نظر داشته باشید که روش ایجاد استراتژی بازاریابی با به‌کارگیری آن متفاوت است. برای به‌کارگیری استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی باید از راه‌های ارتباطی، ابزارها و تاکتیک‌های مختلفی استفاده کنید. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم بهترین و موثرترین تکنیک‌ ‌های بازاریابی را برای کمک به شما معرفی می‌کنیم.

توجه داشته باشید که آنچه در این بخش و در کل مقاله به شما آموزش داده می‌شود، تکنیک‌های متفاوتی از حوزه‌های سئو، بازاریابی محتوایی و … است و تلاش کردیم آن دسته از تکنیک‌های متفاوتی که از همه زمینه‌های بازاریابی، محتوا، سئو و … بهره می‌برد را به شما آموزش دهیم.

تکنیک‌ های برندینگ در بازاریابی

برای آشنایی با انواع تکنیک‌های جذاب و کارآمد برندسازی و آگاه‌سازی از برند، ادامه مطلب را از دست ندهید.

داستان‌سرایی (Storytelling) برند

هدف: جلب توجه مخاطبان هدف

دانشمندان عصب‌شناسی طی انجام تحقیقات گسترده متوجه شده‌اند که یکی از بهترین روش‌های جلب توجه افراد، تعریف کردن داستان است. با این روش می‌توان اطلاعات مورد نظر را در خاطرات دیگران ثبت کرد و از نظر احساسی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داد. ذات انسان به‌گونه‌ای است که در ذهن خود سوالی طرح می‌کند، به دنبال جواب آن می‌گردد و در نهایت نسبت به بهترین پاسخی که دریافت می‌کند، واکنش نشان خواهد داد. این موضوع هیچ‌وقت تغییر نخواهد کرد.

اکثر وب‌سایت‌ها دارای قسمتی هستند که درباره شرکت، برند خود و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌کنند، توضیحات مختصری می‌دهند. شما باید سعی کنید از این بخش به بهترین نحو استفاده کنید و آن را به چشم فرصتی برای گفتن داستان برند خود ببینید؛ به این ترتیب کیفیت و سطح وب‌سایت ارتقا می‌یابد و با مخاطبان بهتر می‌توان ارتباط برقرار کرد. برای ارائه داستانی تاثیرگذار ابتدا چهارچوب مشخصی برای این کار تعیین کنید و طبق الگوی برندهای موفق پیش بروید (مقاله داستان‌سرایی چیست؟ را بخوانید).

آموزش مقدماتی داستان سرایی در بازاریابی
عناصری که در داستان‌سرایی دخیل هستند.

داستان گفتن تنها محدود به وب‌سایت نمی‌شود. در شبکه‌های اجتماعی نیز بخشی را به ارائه اطلاعات درباره برند خود اختصاص دهید. با این کار مخاطبان بیشتری را جذب خواهید کرد. فرقی ندارد داستان برندتان را از چه طریقی با مخاطبان در میان می‌گذارید، مهم این است که ابتدا اهمیت این موضوع را درک کنید و سپس داستانی هیجان‌انگیز و دارای نقاط اوج بسازید که احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. مهم‌تر از همه این است که داستانی که می‌سازید باید با برند شما مرتبط باشد.

روابط عمومی دیجیتال

هدف: جذب مخاطبان جدید

طبق آمار و ارقام به‌دست آمده، افراد هر سال بیشتر از سال گذشته به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند. افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی باعث شده که متخصصان روابط عمومی دیجیتال به فکر بیفتند و تغییراتی در تکنیک های بازاریابی خود ایجاد کنند. این متخصصان در استراتژی بازاریابی امروزی به‌جای اینکه تمام تمرکز خود را روی دیده شدن در رسانه‌ها (مثلاً تلویزیون) بگذارند، در تلاش‌ هستند با استفاده از روابط عمومی دیجیتال، ترافیک را به سمت وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود هدایت کنند.

این روزها برای اینکه در دنیای تجارت وجهه خوبی پیدا کنید و در خبرگزاری‌ها دیده شوید، باید به دنبال تولید محتوایی باشید که بهترین عملکرد را در شبکه‌های اجتماعی و مجله‌های خبری داشته باشد. در نتیجه قبل از مطرح کردن داستان خود، از مرتبط بودن آن با موضوعات مجله و جذاب بودن آن برای خوانندگان اطمینان حاصل کنید.

تفاوت روابط عمومی آنلاین با سنتی
تفاوت روابط عمومی آنلاین با روابط عمومی سنتی

استفاده از تکنیک صدای فراگیر

زمانی که تبلیغات توسط مشتری‌های بالقوه مشاهده می‌شود، تاثیرگذاری بیشتری دارند. به‌طور کلی می‌توان گفت با بیشتر دیده شدن هر یک از ابزارهای بازاریابی، میزان اثرگذاری آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. این موضوع در مبحث نقاط تماس، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. روش صدای فراگیر بر اساس همین نظریه به بهتر شدن استراتژی بازاریابی کمک می‌کند. این روش، سیستم‌هایی که در گذشته برای ارتباط و جذب مشتری استفاده می‌کردید را به چالش می‌کشد و سیستم تقویت‌شده جدیدی را برای اطلاع‌رسانی درباره برند شما به وجود می‌آورد. شما باید از همه روش‌های پربازده برای تبلیغ برند خود استفاده کنید. برای مثال:

  • وب‌سایت‌های نقد و بررسی (Review websites)
  • حضور در صفحات اجتماعی اینفلوئنسرهای برتر
  • نمایش دادن برند در رسانه‌ها (با استفاده از مقاله، ویدیو و پادکست)

هدف این تکنیک این است که در زمانی واحد، افراد بسیار زیادی در مورد شما صحبت کنند و هر چه این تعداد بیشتر باشد، میزان آگاهی از برند و در نتیجه، جلب توجه مشتری هدف، بیشتر خواهد شد.

توسعه برند

هدف: حضور در بازارهای مجاور برای افزایش آگاهی از برند

شرکت‌ها با استفاده از تکنیک های بازاریابی به توسعه برند خود می‌پردازند. توسعه برند به آنها کمک می‌کند محصولات خود را به مشتری معرفی و عرضه کنند. همچنین با این کار سهم خود را در بازار افزایش دهند؛ به این ترتیب آگاهی‌رسانی درباره برند نیز افزایش خواهد یافت و همین مسئله باعث درآمدزایی بیشتر می‌شود.

تاریخچه بازاریابی نشان می‌دهد که موفقیت‌آمیزترین پروژه‌های توسعه برند آن‌هایی هستند که به معروف‌ترین محصول یا هسته برند وابسته‌اند. از این گذشته، بازارهای مجاور باعث می‌شوند کیفیت کالا یا خدمات و همچنین ذهنیت خاص نسبت به برند شما حفظ شود. با ورود به این بازارها حتی بدون اینکه مشتری کالا را در فروشگاه‌ها مشاهده کرده باشد، درباره مزایای آن می‌داند. از طرف دیگر، ممکن است یک شرکت از برند خود استفاده درستی نکند و در نهایت به آن آسیب بزند. در صورتی که شرکت‌ها کالایی را تولید و عرضه کنند که ارتباط نزدیکی با محصولات اصلی یا هسته مرکزی برند ندارد، آن کالا در ذهن مخاطب به اشتباه تداعی خواهد شد. در نتیجه مسائلی که در گذشته تداعی‌کننده برند شما بودند نیز کمرنگ می‌شوند و کیفیت کالا نیز تغییر می‌کند. به عنوان محصول، یک شرکت تولیدکننده غلات صبحانه، در بازار محصولات مجاور و مکمل خود (محصولات مغذی صبحانه) به تولید و عرضه کره بادام زمینی، حلوای کنجد و … ورود پیدا می‌کند تا طیف بیشتری از مخاطبان هدف را به خود جلب کند؛ اما اگر همان شرکت، در کنار غلات صبحانه به تولید ماکارونی مشغول شود، این تناقض بین دو محصول و بازار آن، به برند آسیب می‌زند.

تکنیک‌های جذب مخاطب در بازاریابی

چگونه و از طریق کدام تکنیک های بازاریابی می‌توان مخاطب جذب کرد؟

تهیه پادکست

هدف: جذب مخاطبان جدید با استفاده از محتوای صوتی

اگر بخواهیم از لحاظ فنی، پادکست‌ها را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که آنها بیشتر از اینکه تکنیک بازاریابی باشند، نوعی رسانه یا راه ارتباطی بین برند و مشتری به حساب می‌آیند. با این حال طبق نتایج به‌دست آمده از تحقیقات مربوط به شکل‌های مختلف محتوا، امروزه افراد بالای 12 سال به طرز بی‌سابقه‌ای به محتوای صوتی گوش می‌دهند. به‌طور متوسط مردم 17 ساعت در هفته را صرف گوش دادن به پادکست‌، برنامه‌های رادیویی و کتاب‌های صوتی می‌کنند (آمارهای جهانی).

روش ساخت پادکست
پادکست برای علاقه‌مندان به کتاب و استقبال مخاطبان از آن

نیازی به گفتن نیست که این روزها تقاضا برای محتوای صوتی به شدت افزایش یافته است اما این موضوع به این معنا نیست که مخاطبان صرفاً به‌دلیل اینکه محتوای برند شما صوتی است به آن گوش می‌دهند. در واقع مخاطبان در صورتی به این پادکست‌ها گوش می‌دهند که توجه آن‌ها را جلب کند و در نهایت برایشان سرگرم‌کننده باشد. بخش تکنیکی پادکست‌ها این است که اکثر آن‌ها بر اساس مدل میزبان-مهمان تولید می‌شوند. این مدل بسیار موفقیت‌آمیز است؛ زیرا میزبان می‌تواند از مخاطبان جذب شده توسط مهمان استفاده کند و بر عکس. این رابطه تا زمانی که هر دو طرف روی پیشبرد موثر برند تمرکز کنند، مفید است. به همین علت باید در انتخاب مهمان‌ها هوشمندانه عمل کرد و به آن‌ها کمک کرد در آن قسمت از پادکست، به بهترین شکل برند شما را تبلیغ کنند. با وارد شدن هر مهمان جدید به برنامه، مخاطبان پادکست افزایش می‌یابند و در نهایت تعامل آن‌ها با برند نیز افزایش پیدا می‌کند. برای اطلاعات بیشتر، مقاله ساخت پادکست به زبان ساده را مطالعه کنید.

ویدیو مارکتینگ

هدف: جذب مخاطبان جدید با استفاده از محتوای ویدیویی

فیلم‌ها از بلاگ‌ها و محتوای تصویری هم پیشی گرفته‌اند و امروزه مقام بهترین نوع رسانه در استراتژی محتوا را از آن خود کرده‌اند. در ادامه به ویژگی‌ها و دلایل محبوبیت فراوان محتوای ویدیویی اشاره می‌کنیم.

  • انعطاف‌پذیری: کافی است یک فیلم بسازید، پس از آن می‌توانید فیلم خود را در یوتیوب، بلاگ، شبکه‌های اجتماعی و هر جای دیگری به اشتراک بگذارید.
  • دسترسی به نوع متفاوتی از جستجو ارگانیک: گوگل فیلم‌های شما را در صفحه نتایج موتور جستجو به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این یوتیوب، دومین سایت پربازدید بعد از گوگل، نیز دارای موتور جستجو جداگانه برای نشان دادن محتوای ویدیویی شما است. شکی نیست که انتشار فیلم در آپارات هم بسیار ضروری و موثر خواهد بود.
  • افزایش تعامل با مخاطب: تماشای فیلم رو‌ز به روز در حال افزایش یافتن است، به‌طوری که از تلویزیون پیشی می‌گیرد. علاوه بر این، راه موثری برای انتقال اطلاعات است.

برای یادگیری بیشتر، مقاله ویدیو مارکتینگ چیست؟ را بخوانید و با دوره آموزشی زیر را تهیه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره آموزش بازاریابی ویدیویی: اینجا را کلیک کنید (+).

تشکیل جامعه مخاطب

هدف: بهبود تعامل بلندمدت و اطمینان‌سازی

وقتی صحبت از تعامل با مخاطب می‌شود، طبیعتاً آخرین چیزی که هر کارفرمایی می‌خواهد این است که محتوا را تولید کند ولی بازخورد و نتیجه‌ای از آن نگیرد. یکی از بهترین تکنیک های بازاریابی برای افزایش تعامل و آگاهی‌رسانی درباره برند این است که با مشتری‌های بالقوه، مصرف‌کنندگان، خریداران و همه افراد حاضر در بازار هدف خود ارتباط برقرار کنید.

این روزها بسیاری از برندها مشغول شکل دادن به جامعه مخاطبان آنلاین در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های گفتگوی خود هستند. شما با مدیریت اجتماع مخاطبان با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و خود را به‌عنوان یکی از افراد قدرتمند در بازار خود معرفی خواهید کرد. این کار می‌تواند به‌سادگی گذاشتن هشتگ در توئیتر یا سوال و جواب در وب‌سایت‌هایی مانند Quora باشد؛ یا برعکس به پیچیدگی ایجاد کردن یک شبکه پشتیبانی کامل برای کالاها. در هر صورت شما با چنین اقداماتی به تقویت ارتباط بین مشتریان و برندتان کمک خواهید کرد. اگر تشکیل اجتماع به‌درستی انجام شود، حتی ممکن است برند شما تا جایی گسترش یابد که تبدیل به مرجعی برای همه افراد حاضر در آن شود.

بازاریابی مفهومی

هدف: افزایش تعامل مخاطب با وب‌سایت با استفاده از محتوای شخصی‌سازی شده

بازاریابی مفهومی (Contextual Marketing) عبارت است از ارائه محتوای شخصی‌سازی شده در وب‌سایت برای بازدیدکنندگان. بر اساس این سیستم، اگر شما بتوانید از راه‌های میان‌بر استفاده کنید و دقیقاً همان محتوایی را تولید کنید که برای مخاطب بیشترین اهمیت را دارد، به بهترین شکل ممکن توجه آن‌ها را جلب خواهید کرد. در بازاریابی سر اینکه ایجاد تجربه بهتر برای مشتریان بالقوه منجر به افزایش تاثیرگذاری برند می‌شود، اتفاق نظر وجود دارد؛ اما بازاریابی مفهومی در عمل چگونه است؟

برای مثال ممکن است فردی از فراخوانی به اقدام (CTA) داینامیک استفاده کند که فقط پیشنهاد‌های مرتبط را به هر مشتری را به او نمایش می‌دهد؛ به این ترتیب مشتری در وب‌سایت شما با اطلاعات ناکارآمد کمتری مواجه می‌شود و میزان کوری بنر کاهش می‌یابد؛ به‌دلیل اینکه بنرهایی که مشتری می‌بیند اغلب مرتبط و مفید هستند.

همچنین برای استفاده بهینه از محتوای مفهومی می‌توان از فرم‌های هوشمند کمک گرفت. با به‌کارگیری این فرم‌ها دیگر لازم نیست چند بار اطلاعات تکراری بازدیدکنندگانی که قبلاً فرم‌های وب‌سایت را پر کرده‌اند، ثبت کنید؛ چون از آنجایی که این فرم‌ها هوشمند هستند، تکراری بودن اطلاعات را تشخیص می‌دهند. سپس باید پایگاه داده‌های خود را قسمت‌بندی کنید؛ بنابراین مشتریان بالقوه شما فقط آن دسته از ایمیل‌های تبلیغاتی را دریافت می‌کنند که با نیاز آن‌ها مرتبط است. این ایمیل‌ها باید مربوط به همان محتوایی باشد که بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما به دنبال آن بودند. در آخر، همه این اقدامات منجر به ایجاد سفر مشتری مناسب و شخصی‌سازی شده خواهند شد. در چنین سفری مشتری بالقوه تحت فشار خرید قرار نمی‌گیرد.

مدل نقشه سفر مشتری
مدل نقشه سفر مشتری

تکنیک های بازاریابی برای افزایش ترافیک سایت

راهکارهایی که برای هدایت ترافیک به سمت وبسایت به صورت هدفمند کاربرد دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

بهینه‌سازی عنوان مقالات بلاگ

هدف: افزایش ترافیک برای منابع موجود با بهبود نرخ کلیک

آیا هنگام نوشتن پست بلاگ، اولین عنوانی که به ذهنتان می‌رسد را می‌نویسید یا چند عنوان مختلف را در نظر می‌گیرید؟ به یاد داشته باشید بازدیدکنندگان از روی عنوان پست تصمیم می‌گیرند روی آن کلیک کنند یا خیر؛ به همین علت انتخاب عنوان بسیار اهمیت دارد. باید عنوانی انتخاب کنید که با مخاطب ارتباط برقرار کند، جذاب باشد و در نهایت او را مجاب به کلیک کند.

انتخاب عنوان‌های تاثیرگذار یکی از تکنیک های بازاریابی موثر در سئو و برای افزایش ترافیک سایت، مخصوصاً از گوگل است که باعث افزایش نرخ کلیک (و پیرو آن افزایش ترافیک) می‌شود. همچنین این امکان وجود دارد که پست‌های قبلی خود را بررسی کنید و ببینید عنوان کدام یک به‌اندازه کافی جذاب و تاثیرگذار نیست، سپس آن را تغییر دهید. با افزایش نرخ کلیک می‌توان بدون ویرایش اساسی محتوا، ترافیک بیشتری را سمت محتوای موجود در وب‌سایت جذب کرد. قطعاً با افزایش ترافیک سایت می‌توان فروش بیشتری نیز به دست آورد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تولید محتوای متنی: اینجا را کلیک کنید (+).

تولید محتوا با مدل ستون – خوشه

هدف: هدایت ترافیک با استفاده از موضوع مرجع

از آن‌جا که امروزه بسیاری از افراد برای پیدا کردن جواب سوالات خود به گوگل روی می‌آورند، گوگل باید بتواند هدف و زمینه هر چیزی که جستجو می‌شود را درک کند. به این منظور گوگل طوری تکامل یافته است که ارتباط موضوعی بین کلماتی که افراد جستجو می‌کنند را تشخیص دهد، عنوان‌هایی که کاربر در گذشته جستجو کرده است را در نظر بگیرد و با توجه به این موارد، بهترین جواب را به سوال کاربر بدهید. در نتیجه گوگل معتبرترین محتوا را در رابطه با آن موضوع نمایش خواهد داد.

برای اینکه گوگل محتوای شما را جزء محتواهای معتبر در موضوعات مختلف بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان قرار دهد، باید از مدل تولید محتوای ستونی – خوشه‌ای (Pillar-Cluster Model) در بلاگ خود استفاده کنید. مدل پیلار-کلاستر یکی از مدل‌های موضوع‌محور در استراتژی محتوا است؛ یعنی شما می‌توانید ایده‌ها را بر اساس موضوع در بلاگ خود تولید و دسته‌بندی کنید. با درست کردن مقاله ستونی یا پیلار (برای مثال، یک مقاله راهنمای جامع) که شامل قسمت بررسی کلی و خلاصه موضوع می‌شود و لینک دادن آن به مقالات کلاستر (موضوعات فرعی در پست‌های بلاگ)، به گوگل می‌فهمانید که موضوع شما معتبر و جامع است. به عبارت ساده‌تر می‌توانید یک صفحه فرود در سایت خود ایجاد کرده و در مورد یک موضوع (مثلاً عیب‌یابی خودرو) مقدمه‌ای بنویسید (ستون) و سپس کلیه مقالاتی که در مورد این موضوع نوشته‌اید (خوشه) را در این صفحه لینک دهید تا در معرض دید مخاطب باشد (مثلاً عیب‌یابی موتور خودرو، عیب‌یابی سیستم برق خودرو و …).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی مبانی بازاریابی محتوا: اینجا را کلیک کنید (+).

بهینه‌سازی مجدد محتوای قدیمی

هدف: جذب ترافیک با استفاده از منابع موجود

بسیاری از افراد تصور می‌کنند بیشتر، پست‌های جدید باعث افزایش ترافیک وب‌سایت‌ها می‌شوند، اما داده‌های به‌دست آمده نشان می‌دهند که قسمت زیادی از ترافیک وب‌سایت‌ها و بازدیدها به‌علت وجود پست‌های قدیمی‌تر است. با این وجود بهتر است زمانی را به بهبود و انتشار دوباره پست‌های قدیمی اختصاص داد. به پست‌هایی که در گذشته نوشته و منتشر شده‌اند و دوباره بهینه می‌شوند «پست‌های به‌روزرسانی شده» می‌گویند. با اضافه کردن اطلاعات جدید و انتشار موثر این پست‌ها به‌عنوان پست‌های جدید، وب‌سایت‌ها می‌توانند با استفاده از منابع موجود تعامل مشتری و ترافیک خود را افزایش دهند و گاه بازدید را حتی 2 تا 3 برابر کنند. این تکنیک یکی از موثرترین تکنیک های بازاریابی است، زیرا:

  • کارآمدی پست‌های بلاگ را افزایش می‌دهد.
  • نیاز به تولید دائم محتوای جدید را کاهش می‌دهد.
  • میزان ترافیک ارگانیک را افزایش خواهد داد.
  • نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی را افزایش می‌دهد.

هدف‌گیری مجدد

هدف: بازیابی ترافیک از دست رفته

اکثر تکنیک های بازاریابی به‌جای افزایش تاثیرگذاری و کارآمدی مخاطبان قدیمی، روی جذب مخاطبان جدید تمرکز دارند. به همین علت هدف‌گیری مجدد (Retargeting) در بین تکنیک های موثر بازاریابی، چندان استفاده نمی‌شود. برای درک بهتر هدف‌گیری دوباره این مثال را در نظر بگیرید: در مرحله اول مشتری بالقوه وارد فروشگاه آنلاین شما می‌شود و محصولات را نگاه می‌کند. ممکن است او تصمیم بگیرد امروز روز مناسبی برای خرید نیست و سپس سایت را ترک کند. در این هنگام شما باید با استفاده از تبلیغات هدفگیری مجدد، به مشتری یادآوری کنید که زمانی مایل به خرید از وب‌سایت شما بوده است. برای این کار باید با استفاده از شبکه‌های تبلیغات کلیکی، محصولات خود را به صورت تبلیغات هدف‌گیری مجدد، تبلیغ کنید. در واقع با استفاده از تکنیک هدف‌گیری مجدد، تبلیغ شما مشتری را در سطح اینترنت دنبال می‌کند و احتمال بازگشت و خرید کردن او را افزایش می‌دهد.

تکنیک لینک‌سازی با مقالات آسمان‌خراش

هدف: لینک‌سازی برای افزایش ترافیک و بهبود سئوی خارجی سایت

یکی از روش‌های معتبر کردن دامنه وب‌سایت (افزایش DA)، ساخت لینک در صفحات و سایت‌هایی است که معتبر هستند و رتبه‌بندی بالایی دارند؛ اما این کار چندان آسان نیست. برای افزایش بک لینک و لینک‌سازی راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. یکی از راه‌های افزایش بک لینک این است که به سایت‌هایی که دامنه معتبرتری دارند یا هم‌رده وب‌سایت شما هستند ایمیل بزنید و از آن‌ها بخواهید که لینک بهترین پست‌های شما را در صفحه خود قرار دهند. قبل از این کار حتماً از مرتبط بودن محتوای شما با محتوای سایت ارجاع‌دهنده اطمینان حاصل کنید.

همچنین برای لینک‌سازی می‌توان از روش تولید محتوای آسمان‌خراش استفاده کرد. این روش یکی از شیوه‌های کارآمد استراتژی سئو است. در روش آسمانخراش، شما محتواهای دارای رتبه در گوگل بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا می‌کنید و سپس محتوایی بهتر از آن پست‌های تولید می‌کنید. پست‌های شما باید بسیار کامل و جامع باشد و کلیه مباحث مربوط به آن کلمه کلیدی و موضوعات مرتبطش را پوشش دهد. در مرحله بعد باید با استفاده از ابزاهای سئو، سایت‌هایی را پیدا کنید که پیوندهای مطالب رقیبان شما را در سایت خود درج کردند و از مرتبط‌ترین سایت بخواهید که به‌جای لینک رقیب، لینک محتوای بهتر شما را در سایت خود قرار دهد.

تکنیک های بازاریابی برای تبدیل و پرورش لید

تست A/B برای فراخوانی به اقدام‌ها

هدف: افزایش نرخ تبدیل مشتری برای منابع موجود با امتحان کردن متغیرها

از آنجا که گزینه‌های فراخوانی به اقدام در فرم‌ها یکی از عناصر اصلی برای افزایش مشترکان ایمیلی است، باید به نحوه عملکرد فراخوان‌ها نظارت کامل داشته باشید و فراخوان‌هایی که درست کار نمی‌کنند را بهبود دهید. هر شرکتی دارای گروه‌های مختلفی از مشتریان است، بنابراین نمی‌توان فرمول مشخصی برای طراحی بهینه‌ترین کال تو اکشن‌ها ارائه داد که همه از آن نتیجه خوبی بگیرند. به منظور پیدا کردن تاثیرگذارترین فراخوان‌ها برای سایت خود باید آزمون و خطا کنید. تست A/B به شما امکان می‌دهد به‌صورت هم‌زمان، 2 فراخوان را مورد آزمایش قرار دهید و مشاهده کنید کدام نسخه بهترین عملکرد را دارد. برای مثال، آزمایشی را برای سنجش متغیری مانند رنگ گزینه فراخوانی به اقدام ترتیب دهید. برای این کار، 2 رنگ آبی و قرمز را برای فراخوان‌ها در نظر بگیرید. با استفاده از تست A/B متوجه خواهید شد که کدام یک از متغیرها نتیجه بهتری دارند (هر گزینه که تعداد کلیک بیشتری به دست آورد، نتیجه بهتری خواهد داشت). تست A/B را با تست‌های دارای چند متغیر اشتباه نگیرید؛ تست‌های چند متغیره برای امتحان کردن تعداد زیادی از متغیرها به‌صورت همزمان طراحی شده‌اند اما تست A/B فقط برای آزمایش 2 متغیر استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد تست a/b
نحوه عملکرد تست A/B

ارسال ایمیل‌های مفید

هدف: افزایش تعامل و به‌دست آوردن حسن شهرت در طول فرآیند پرورش لید

بازاریابی از طریق ایمیل (ایمیل مارکتینگ) بیشتر از اینکه یکی از تکنیک های بازاریابی باشد، نوعی راه ارتباطی موثر است. برخلاف تصور رایج، در ایران هم کاربران بسیار زیادی از ایمیل استفاده کرده و روزانه یا هفتگی ایمیل‌های خود را چک می‌کنند؛ این یعنی می‌توان با استفاده از کمپین‌های ایمیلی، اهداف بازاریابی برند را دنبال کرد.

از آن‌جا که برای جلب نظر مشتری نیاز به نقاط تماس بسیاری است متقاعد کردن افراد برای عضویت در خبرنامه ایمیلی شما و استفاده مداوم از محتوایی که تولید کرده‌اید باعث به وجود آمدن مشتری‌های بالقوه بیشتر و در نهایت افزایش درآمد کسب و کار شما خواهد شد. در این مرحله باید با برنامه‌ریزی و هوشمندانه عمل کرد؛ برای اینکه صندوق ورودی مخاطبان خود را با ایمیل‌های تبلیغاتی و فروش پر نکنید، باید برای آن‌ها فقط ایمیل‌های مفیدی را بفرستید که در مسیر خریدشان تاثیر مثبتی دارند. همراهی گروهی از مشترکان وفادار و متعهد، نشان‌دهنده کیفیت محتوای شما و بازخورد احساسی ناشی از آن است. اگر مشتریان بالقوه با محتوای ایمیلی شما مرتباً تعامل داشته و به آن واکنش مثبت داشته باشند، نشان می‌دهد که آن‌ها برای ایمیل شما و در نتیجه برند و کسب و کار شما ارزش قائل هستند. این مسئله منجر می‌شود مشتریان نسبت به برند شما ذهنیت خوبی داشته باشند و در مسیر خرید، از نقاط تماس شما استفاده کنند.

بخش‌بندی مخاطبان

هدف: ایجاد تجربه شخصی‌سازی شده برای پرورش بهتر لید

در دنیای دیجیتال امروزی، تولید محتوای نامربوط و بی‌جا، توجه هیچ‌کسی را به خود جلب نخواهد کرد. برای ارسال محتوا در زمان مناسب برای مخاطب درست از طریق ایمیل (و یا سایر روش‌ها مانند پوش نوتیفیکیشن)، باید مخاطبان را بخش‌بندی کنید. برای این کار باید پایگاه داده مخاطبان را بر اساس ویژگی‌های شخصی آن‌ها مانند ویژگی‌های جمعیت‌شناسی، روانشناسی و اطلاعات رفتاری و … دسته‌بندی کنید. با استفاده از این تکنیک بازاریابی، ارزش ایمیل‌های خود را بالا می‌برید و محتوای مرتبط‌تری را برای مشترکان خود ارسال می‌کنید. به‌عبارت دیگر، به‌جای نوشتن پیام‌هایی که برای جذب عموم مردم نوشته شده‌اند، می‌توانید پیام‌های شخصی‌سازی شده‌ای بنویسید که گروه خاصی از مخاطبان را مورد هدف قرار می‌دهند. مثلاً اسنپ می‌تواند یک کد تخفیف برای کاربرانی که مسیر مشخصی را در هر هفته (یا چند بار در ماه) طی می‌کنند ایجاد کرده و آن کد را برای همان مسیر فعال کند. برای استفاده از تکنیک بخش‌بندی مشتری در استراتژی بازاریابی خود به سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید.

بازاریابی خودکار

هدف: افزایش کارایی کمپین‌های ایمیلی و اتوماسیون بازاریابی

اتومیشن مارکتینگ
استفاده از workflow در بازاریابی خودکار

به فرآیند به‌کارگیری تکنولوژی برای حذف کارهای دستی و انجام عملیات تکراری و قابل برنامه‌ریزی با روش‌های خودکار، اتوماسیون یا خودکارسازی می‌گویند. با استفاده از بازاریابی خودکار یا مارکتینگ آتومیشن در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی با ایمیل، شما وقت آزاد بیشتری خواهید داشت و می‌توانید پیام خود را در ابعاد بزرگتر و موثرتری به گوش مخاطبان برسانید. برای مثال به‌جای اینکه برای هر مشترک به‌صورت تک به تک ایمیل بفرستید، از بازاریابی خودکار برای ارسال گروهی ایمیل‌ها و انجام کارهای زنجیروار کمک بگیرید. همه این کارها تنها با فشار دادن یک دکمه انجام می‌شوند. خوبی بازاریابی خودکار این است که در موارد زیر (و بسیاری از موارد دیگر) کاربرد دارند:

  • کمپین پرورش مشتریان بالقوه
  • پاسخگویی خودکار
  • کمپین‌های تعامل مجدد
  • یادآوری رویدادها
  • پیگیری فرآیند خرید مشتریان
  • کمپین‌های بیش‌فروشی (Up-sell)

با به‌کارگیری این شیوه بدون کاهش بهره‌وری، نقاط تماس بین مشتریان بالقوه و شرکت خود را افزایش می‌دهید. برای شروع باید سراغ نرم‌افزارهای بازاریابی خودکار بروید.

امتیازدهی مشتریان احتمالی (Lead Scoring)

یکی از تکنیک های بازاریابی خودکار که به مشتریان احتمالی (لید) بر اساس ویژگی‌های آن‌ها امتیاز می‌دهد، امتیازدهی لید (لید اسکورینگ) است. هدف این کار، شناسایی مشتریانی است که به مرحله تصمیم‌گیری برای خرید نزدیک‌تر هستند. این روش به شما در اولویت‌بندی مشتریان بالقوه و اقدامات لازم برای فروش کمک می‌کند. برخی از نرم‌افزارهای بازاریابی خودکار با استفاده از هوش مصنوعی به مشتریان شما امتیاز می‌دهند، اما بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر قابلیت تنظیم دستی دارند و در آن‌ها می‌توان ویژگی‌هایی را در نظر گرفت که منجر به بازاریابی یا فروش بهتر می‌شوند. اگر ویژگی‌های مشتری بالقوه با معیارهای شما مطابقت داشته باشد، آن فرد امتیاز بالاتری می‌گیرد (در نتیجه برای ارائه خدمات بازاریابی مستقیم و مشاوره فروش اولویت بیشتری دارد). همچنین تعریف کردن معیار برای امتیازدهی به مشتریان، باعث ایجاد روابط بهتر بین تیم بازاریابی و تیم فروش می‌شود. با ارائه معیارهای مشخص، تیم بازاریابی شما بهتر می‌تواند روی پیدا کردن مشتریان طبق آن معیارها تمرکز کند و در نتیجه تیم فروش نیز از پیدا کردن مشتریان واجد شرایط راضی خواهد بود.

آموزش امتیازبندی لید
مثال ساده از امتیازبندی لید بر اساس عملکرد

خلاقیت، رمز موفقیت تکنیک های بازاریابی

چه زمانی که می‌خواهید برنامه بازاریابی تازه‌ای را برای کسب و کار خود ایجاد کنید و چه زمانی که در نظر دارید روی استراتژی بازاریابی قدیمی خود کار کنید و آن را بهبود دهید، باید از بهترین تکنیک های بازاریابی کمک بگیرید. ممکن است استراتژی بازاریابی شما معقول بوده و امتحان خود را در گذشته پس داد باشد، اما این کافی نیست. با گذشت زمان، تکنیک های قدیمی از دور رقابت حذف می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند. روش‌های جدید به شما فرصت می‌دهند با استفاده از راه‌های تازه و هیجان‌انگیز به اهداف خود برسید. آنچه در این مقاله بیان کردیم، همان راهکارهای جدیدی است که در توسط بسیاری از برندهای بزرگ ایران و جهان استفاده می‌شود و می‌توانند به گره‌گشای استراتژی‌های بازاریابی شما تبدیل شوند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 14 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش آموخته شیمی آلی از دانشگاه بین المللی امام خمینی و علاقه‌مند به مباحث دیجیتال مارکتینگ و دنیای وب و فعال در زمینه تولید محتوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.