سئو 1442 بازدید

کلمات کلیدی (Keywords) همان ایده‌ها و موضوعاتی هستند که درون‌مایه محتوای شما را تعریف می‌کنند. در زبان سئو، به کلمات و عباراتی که توسط افراد در موتورهای جستجو مثل گوگل، جستجو می‌شوند کلمه کلیدی‌ می‌گویند. اگر شما همه المان‌های صفحه وب از قبیل تصاویر و ویدیوها را در قالب کلمات و عبارات ساده خلاصه کنید، به کلمات کلیدی که عصاره‌ای از ماهیت هر صفحه وب است، خواهید رسید. شما باید به‌عنوان صاحب وبسایت و تولیدکننده محتوا از کلمات کلیدی مرتبط با جستجوی افراد استفاده کنید تا محتوای شما طبق الگوریتم‌های گوگل به افراد بیشتری نشان داده شود. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، شما را با این مفهوم مهم در سئو آشنا خواهیم کرد.

چرا کلمات کلیدی مهم هستند؟

کلمات کلیدی پل ارتباطی بین جستجوی افراد و محتوای شما محسوب می‌شوند. شما برای بالا رفتن رتبه سایت خود در نتایج گوگل، به ترافیک هدفمند هدایت شده از این موتور جستجو نیاز دارید و کلمات کلیدی محتوایتان، عامل تعیین‌کننده این امر است. مثلاً ممکن است شما صاحب فروشگاه اینترنتی تجهیزات بدنسازی باشید و از کلمه کلیدی‌ای مانند «باشگاه ورزشی» استفاده کنید و افرادی که به دنبال ثبت نام در باشگاه‌ها هستند اشتباهی وارد سایت شما شوند.

شما باید هنگام انتخاب کلمه کلیدی‌ هم به محتوا و هم به مخاطب‌تان توجه داشته باشید؛ چون ممکن است طرز معرفی محصولتان با آن‌چه در ذهن مشتری است تفاوت داشته باشد. شما باید پیش از تولید محتوا و جهت جذب بازدیدکننده، با نیاز افراد و سبک جستجوی آنان آشنا شوید. این کار را می‌توان از طریق ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند «کی‌ورد اکسپلورر» انجام داد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

استفاده از کلمات کلیدی سایت برای رسیدن به رتبه 1 گوگل

آمدن مطلب شما به صفحه اول گوگل بدان معناست که ترافیک زیادی به سوی وبسایت‌تان در کلمات کلیدی آن صفحه، به سمت شما هدایت خواهد شد، اما روش آن چیست؟ برای این کار، دو روش وجود دارد که در هر دو، از کلمات کلیدی استفاده می‌شود:

  1. تبلیغات PPC گوگل ادز
  2. سئو

کلمات کلیدی در گوگل ادز

گوگل در این روش به ازای ترافیکی که به سایت شما می‌فرستد، از شما هزینه دریافت می‌کند و در صورت جستجوی کلمات کلیدی مد نظرتان توسط افراد، تبلیغ صفحه وب شما را به آنان نشان خواهد داد. مثلاً اگر شما یک سرویس بازاریابی ایمیلی دارید و با کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان سفارش گوگل ادز بدهید، صرف نظر از اینکه سئوی سایت شما خوب است یا بد، تبلیغ سایت شما در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شود. این مدل تبلیغات اینترنتی، تبلیغ پرداخت به ازای کلیک (PPC) نام دارد. گوگل برای انتخاب کلمات کلیدی و قیمت هر کلیک روی آن‌ها پلتفرم کاملی طراحی کرده که با تنظیمات دلخواه شما، تبلیغتان را در صفحه نتایج جستجو نشان خواهد داد. هر بار که روی تبلیغ کلیک شود و افراد از طریق آن وارد وبسایت شما شوند، باید به گوگل هزینه پرداخت کنید. شما می‌توانید تفاوت بین این نتایج پولی و نتایج ارگانیک سئو را تشخیص دهید چون با عنوان آگهی (AD) علامت‌گذاری شده‌اند.

کلمات کلیدی در گوگل ادز
نمونه تبلیغ گوگل ادز برای کلمه کلیدی «خرید بیتکوین»

کلمات کلیدی سئو

فرایند بهینه‌سازی صفحات سایت و قرار گرفتن در نتایج ارگانیک گوگل (و بهبود جایگاه در نتایج)، سئو (SEO) نام دارد. گوگل نیز وظیفه دارد بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را بر اساس کیفیت سئوی صفحات، به جستجوکنندگان نشان دهد. اگر گوگل صفحه شما را به عنوان بهترین صفحه در کلمات کلیدی مشخص، انتخاب کند باید انتظار داشت که بازدید سایتتان افزایش پیدا کند. مثلاً بلاگ «Ahrefs» به‌طور ماهانه حدود 383000 بازدید ارگانیک از گوگل دارد؛ بدون آنکه هزینه‌ای برای حضور در صفحه اول به گوگل پرداخت کند.

کلمات کلیدی دنباله دار چیست؟

اگر در گذشته درباره کلمات کلیدی مطالعه داشتید، احتمالاً اصطلاح کلمات کلیدی طولانی یا دنباله دار (یا دم بلند) که معنی تقریبی از عبارت Long-tail keywords است، به چشمتان خورده است. اغلب به کلمات کلیدی‌ای که از تعداد زیادی واژه (بیش از دو کلمه) تشکیل شده‌اند کلمات کلیدی دنباله‌دار می‌گویند، اما این تعریف دقیقی نیست. آن دسته از کلمات کلیدی طولانی که به جز چند کلمه بودن، تعداد جستجوی پایین اما هدفمندتری در گوگل دارند، تعریف کاملتری ازآن است. برخی کارشناسان سئو معتقدند که افزایش رتبه سایت از طریق استفاده از کلمات کلیدی دنباله‌دار آسان‌تر از کلمات کلیدی یک یا دو کلمه‌ای است؛ گرچه این حرف درست است اما همیشه اینطور نیست. این امر بیشتر درباره کلمات کلیدی طولانی موضوعی (topical long-tail keywords) صدق می‌کند و کلمات کلیدی طولانی کمکی (supporting long-tail keywords) این‌گونه نیستند. بیایید نگاهی ساده به این دو گروه داشته باشیم.

اهمیت کلمات کلیدی دنباله دار

کلمات کلیدی طولانی کمکی چیست؟

کلمات کلیدی طولانی کمکی یا پشتیبان، استفاده از حالت‌های توضیحی غیر معمول جستجو به‌دنبال موضوعی رایج هستند. مثلاً کلمات کلیدی زیر، شکل متفاوتی از جستجوی «چطور وزن خود را کم کنیم» می‌باشد:

  • کمک برای کاهش وزن
  • کم کردن قطعی وزن
  • کم کردن تضمینی وزن
  • آموزش کاهش وزن در خانه

عباراتی مثل موارد بالا، به تعداد کمتری از حالت اصلی عبارت (مثلاً چطور وزن خود را کم کنیم) می‌باشد در حالیکه عبارت اصلی، با حجم بسیار بیشتری در گوگل جستجو می‌شود. با توجه به الگوریتم‌های جدید گوگل مثل الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل متوجه ارتباط آن عبارات با کلمه کلیدی اصلی می‌شود و رتبه‌بندی صفحات را بر مبنای این شناخت، انجام می‌دهد. به همین دلیل وقتی یک صفحه را برای یک کلمه کلیدی سئو می‌کنیم، برای کلمات کلیدی مرتبط و مشابه با کلمه اصلی هم رتبه‌بندی و سئو می‌شویم. پس می‌توان نتیجه گرفت که بهبود رتبه از طریق استفاده از کلمات کلیدی دنباله‌دار کمکی چندان آسان نیست. شما اگر سختی سئو (Keyword Difficulty) کلمه کلیدی «چطور وزن خود را کم کنیم» را با دیگر انواع کلمات کلیدی طولانی مرتبط با آن مقایسه کنید، می‌بینید که دشواری سئو در همه آنها بالا است. نکته مهم‌تر آنکه نباید صفحه خود را برای یک کلمه کلیدی‌ دنباله‌دار کمکی بهینه‌سازی کنید. بهتر است آن را همسو با متداول‌ترین حالت جستجوی موضوع بهینه‌سازی کرد.

کلمات کلیدی دنباله‌دار موضوعی چیست؟

کلمات کلیدی دنباله‌دار موضوعی، حجم جستجوی پایینی داشته و متداول‌ترین روش جستجوی موضوع را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، کلمه کلیدی “keyword cannibalization” در تصویر زیر را بررسی می‌کنیم:

کلمات کلیدی دنباله‌دار موضوعی
نمونه نتایج بررسی حجم جستجوی ماهانه در کلمات کلیدی

این عبارت ماهی 250 بار جستجو می‌شود اما دلیلش وجود روش متداول‌تری برای جستجوی این موضوع نیست؛ دلیل پایین بودن میزان جستجوی این کلمه کلیدی، کم‌اهمیت بودن این موضوع برای مخاطبان است. ما در این‌جا به دو نکته می‌رسیم:

  • نخست این‌که بهبود رتبه از طریق استفاده از کلمات کلیدی طولانی موضوعی اغلب آسان‌تر است چون رقابتی نیستند. اکثر افراد حاضر نیستند برای موضوعات با ترافیک پایین زمان و هزینه سئو صرف کنند.
  • دوم این‌که کلمات کلیدی طولانی موضوعی می‌توانند حجم زیادی ترافیک به سوی سایتتان هدایت کنند اما باید به تعداد زیادی از آن‌ها محتوای سئو شده تولید و منتشر کنید.

شما می‌توانید در ابزار «کی‌ورد اکسپلورر» و از طریق جستجو به‌دنبال موضوعات با حجم جستجوی پایین و کلمه کلیدی با سختی پایین، به دنبال کلمات کلیدی طولانی موضوعی بگردید. اگر موضوع مشابه با خود کلمه کلیدی هم‌خوانی داشت، معمولاً این کلمه کلیدی دنباله‌دار از نوع موضوعی خواهد بود.

انواع کلمه کلیدی از نظر موضوع و هدف

قصد یا نیت کلمه کلیدی به شما می‌گوید که قصد فرد جستجوکننده در استفاده از آن عبارت برای جستجو چیست. می‌دانیم که کاربران برای کسب اطلاعات درباره هر چیز کوچک و بزرگی از گوگل استفاده می‌کنند؛ آیا قصد دارند چیزی بخرند؟ آیا دنبال کسب اطلاع از چیزی هستند؟ آیا مشغول بررسی گزینه‌ها هستند و هنوز قصد خرید ندارند؟ در دنیای سئو 3 نوع قصد و نیت برای جستجوی افراد تعریف شده است:

  1. قصد تراکنشی
  2. قصد هدایتی
  3. قصد اطلاعی

کلمات کلیدی تراکنشی

جستجوهایی که قصد خرید از وبسایت‌ها را نشان می‌دهند. مثال:

  • خرید آنلاین کتاب دست دوم
  • خرید بلیط هواپیما تهران مشهد
  • خرید مانتو زنانه اداری

کلماتی مانند خرید، اشتراک، قیمت، کد تخفیف و … در چنین جستجوهایی مشاهده می‌شوند. قانون نانوشته‌ای هم وجود دارد که می‌گوید اگر یک کاربر نام و مشخصات دقیق یک محصول را جستجو کرد (مثلاً کفش پیاده‌روی آدیداس مردانه مدل 2021) بدون آنکه از کلمه خرید و قیمت و … استفاده کند، قصد خرید آن را دارد.

کلمات کلیدی اطلاعی

جستجوهایی که در آن‌ها به دنبال اطلاعاتی مانند مسیرها، حقایق، اخبار، اطلاعات عمومی و فهمیدن چیزی هستیم. مثال:

  • تاج محل کجاست
  • نقطه جوش آب چند است
  • تفاوت LCD و LED

افراد در چنین جستجوهایی ممکن است تصمیم گرفته‌ باشند محصولی را خریداری کنند اما درحال‌حاضر به دنبال نظرات و کسب اطلاع درباره محصول و مقایسه قیمت آن هستند (مثلاً نقد و بررسی آیفون 13). اگرچه این واژه‌ها معمولاً نرخ بازگشت سرمایه خوبی به ارمغان نمی‌آورند اما استفاده از آن‌ها ترافیک را به سمت سایت شما هدایت خواهد کرد و اعتبار شما به‌عنوان راهنمای افراد افزایش می‌یابد.

کلمات کلیدی هدایتی

جستجوهایی هستند که قصد هدایت شدن به وبسایت یا محتوای خاصی را نشان می‌دهند. مثال:

  • اینستاگرام وریا غفوری
  • سایت ثبت نام وام مسکن
  • سابقه تامین اجتماعی

افراد در این جستجو می‌دانند می‌خواهند به کجا هدایت شوند و تنها به دنبال آدرس آن هستند. اگر برند سایت، مطرح و معروف است باید به سراغ این کلمات کلیدی رفت.

کلمات کلیدی برند

آن دسته از کلمات کلیدی سئو که در آن از نام برندها استفاده می‌شود. مثلاً خرید گوشی از دیوار، قیمت لپتاپ دیجیکالا، عطر شنل و …

کلمات کلیدی مبتنی بر مکان

کلمات کلیدی سایت مانند «دندانپزشکی در تهران» در این جستجوها به چشم می‌خورند. استفاده از این کلمات کلیدی برای کسب و کارهایی که در یک منطقه خدمات می‌دهند، پیشنهاد می‌شوند.

کلمات کلیدی منفی

این کلمات کلیدی به قسمت تبلیغات گوگل افزوده می‌شوند تا تبلیغات شما در آن نشان داده نشود. مثلا اگر واژه «رایگان» را به‌عنوان کلمه کلیدی منفی انتخاب کنید، گوگل تبلیغ شما را به افرادی که واژه رایگان را در ترکیب کلمات کلیدی مد نظر شما استفاده و جستجو کرده‌اند، نشان نمی‌دهد. شما با این کار مخاطب خود را بهتر پیدا خواهید کرد و دقیقا مشخص می‌کنید تبلیغ‌تان کجا نشان داده شود. مثلاً اگر کلمه کلیدی اصلی شما «مشاوره کنکور» است و کلمه «رایگان» را منفی کرده باشید، تبلیغ شما برای «مشاوره کنکور نمایش» داده می‌شود اما برای «مشاوره کنکور رایگان» یا «مشاوره رایگان کنکور» نمایش داده نمی‌شود.

ویژگی‌های کلمات کلیدی سئو

کلمات کلیدی چند ویژگی اصلی دارند:

  • حجم جستجو
  • رقابت
  • هزینه به ازای هر کلیک
  • تعداد کلمه
  • قصد و نیت

حجم جستجوی کلمه کلیدی

حجم جستجو (Search volume) نشان می‌دهد که یک کلمه کلیدی در بازه زمانی مشخص چند بار در گوگل جستجو شده است. این معیار معمولا به‌صورت ماهانه سنجیده می‌شود و عددی تقریبی اما نزدیک به واقعیت است تا بتوانید بفهمید که این کلمه کلیدی چند بار جستجو شده و قادر است چه میزان ترافیک به سوی سایتتان هدایت کند. طبیعتاً انتخاب کلمه کلیدی پرتکرارتر، تعداد بیشتری بازدیدکننده به همراه خواهد داشت اما سئو شدن در این کلمات کلیدی، به این سادگی نیست چون حجم جستجو تنها عامل تاثیرگذار بر رتبه سایت نیست. برای درک این موضوع باید به میزان رقابت بر سر کلمه کلیدی پرداخت.

میزان رقابت کلیدی

هر چقدر که حجم جستجوی کلمه کلیدی بالا باشد، نباید میزان رقابت بر سر آن را از قلم انداخت. هر چه رقابت برای سئو شدن در آن کلمه کلیدی بیشتر باشد تعداد وبسایت‌هایی که رقیب شما در نتایج گوگل هستند، بیشتر خواهد بود. ابزارهای مختلفی جهت سنجش رقابت وجود دارد که در این قسمت به دو مورد می‌پردازیم:

  • سختی کلمه کلیدی: این معیار نشان می‌دهد که ورود به صفحه نخست نتایج چه میزان رقابتی است. به علاوه می‌بینید که وبسایت‌های صفحه نخست چه میزان توانمند و معتبر هستند. شما باید برای پیروزی در این رقابت، متفاوت عمل کنید تا بتوانید بر دشواری کلمه کلیدی غلبه کنید.
  • حجم رقابت: این معیار نشان می‌دهد که تبلیغات گوگلی در صفحه نخست نتایج چه میزان رقابتی است. شما هزینه تبلیغات و توانایی تبلیغ‌کنندگان را مشاهده خواهید کرد.

به طور کلی، بررسی سختی کلمه کلیدی به مدیریت سئو و ارزیابی حجم رقابت به اولویت‌بندی تبلیغات کمک خواهد کرد. یک راه ساده برای فهمیدن میزان رقابت کلمه کلیدی، استفاده از آمار گوگل است. به تصویر زیر دقت کنید.

رقابت کلمات کلیدی سایت
نتایج بیشتر به معنی رقابت بیشتر بین سایت‌ها برای کسب رتبه اول گوگل است.

هزینه کلمه کلیدی

در بحث تبلیغات گوگل ادز، هر کلمه کلیدی قیمتی دارد و هزینه PPC آن نشان می‌دهد که قیمت هر بار کلیک روی آگهی شما چقدر است. ارزیابی هزینه کلمه کلیدی حین برنامه‌ریزی تبلیغات و مدیریت بودجه تبلیغ و براورد هزینه آن حائز اهمیت است. با توجه به نرخ فعلی دلار، اگر میانگین قیمت هر کلیک 30 سنت باشد، آیا پرداخت این مبلغ به ازای هر کلیک روی آگهی شما و ورود بازدیدکننده به سایتتان مقرون به صرفه است؟

تعداد کلمات کلمه کلیدی

منظور از تعداد کلمه، تعداد واژه‌های عبارت است. وام بانکی، کلمه کلیدی 2 واژه‌ای است اما آموزش زبان آلمانی در خانه، 4 کلمه دارد. دو ویژگی قبلی یعنی حجم جستجو و رقابت، اهمیت بیشتری در کلمات کلیدی سئو دارند اما تعداد واژه نیز حائز اهمیت است. شما می‌توانید در ابزاری مانند «Semrush» به دنبال کلمات کلیدی 5 کلمه‌ای یا بیشتر بگردید. اما این کار چه فایده‌ای دارد؟ صفحه شما از این طریق در زیرمجموعه جستجوهای بیشتری قرار می‌گیرد. عبارتی با پنج کلمه یا بیشتر از تک واژه «وام» معنادارتر است. به علاوه تمرکز بر کلمات کلیدی معنادار با قصد مشخص آسان‌تر است.

روش ساخت کلمات کلیدی آنلاین

بیشتر افراد می‌دانند که باید به دنبال کدام کلمات کلیدی باشند اما دقیقاً نمی‌دانند برای پیدا کردن و ساخت کلمات کلیدی آنلاین چطور اقدام کنند. به همین خاطر بهتر است برای یافتن کلمات کلیدی مناسب تحقیق کنیم. روش‌های بسیاری برای این کار وجود دارد اما ساده‌ترین آن‌ها استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی‌ است. طرز کار بیشتر این ابزارها مشابه است؛ ابتدا تعدادی از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان را وارد می‌کنید و ابزار، همه کلمات کلیدی مرتبط با آن را به شما نمایش می‌دهد.

مثلا فرض کنید فروشنده آنلاین هدفون هستید. هدفون‌، ایرباد و هندزفری از جمله کلمات کلیدی اصلی شما خواهند بود. اگر این کلمات کلیدی به سایت‌های تحقیق و ساختت کلمات کلیدی آنلاین داده شود، صدها کلمه کلیدی‌ مرتبط، حجم جستجوی ماهانه، هزینه تبلیغات و تعداد زیادی اطلاعات سئویی مرتبط با آنها را به شما نشان خواهد داد.

تحقیق کلمات کلیدی
ساخت صدها کلمه کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی

انتخاب کلمات کلیدی برای سئو و بازاریابی موتورهای جستجو

هر کلمات کلیدی که انتخاب می‌کنید بیانگر استراتژی سئو و بازاریابی آنلاین شما بوده و به اعتبارتان و نتایج آن سمت و سو می‌دهند. جهت انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو و بازاریابی موتورهای جستجو باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ابتدا حجم ورودی گوگل به سایتتان را به کمک سرچ کنسول گوگل بررسی کنید
  • چه محتوایی دارید که با جستجوی افراد همسو است؟ برای یافتن آن محتوا از چه کلماتی استفاده می‌کنید؟
  • محصول خود را چگونه به یک تازه‌وارد به سایتتان معرفی می‌کنید؟
  • از کلماتی که چندین معنا دارند دوری کنید.
  • به خود سخت نگیرید؛ به دنبال کلمات کلیدی دنباله‌دار با قصد مشخص و رقابتی در سطح پایین‌تر باشید.
  • نباید از همان ابتدا به دنبال واژه‌هایی رفت که رقابت بر سرشان زیاد است.
  • از کاربران خود بپرسید چگونه وبسایت شما را در گوگل جستجو می‌کنند تا برای سئو، محتوا و یا تبلیغات گوگلی، کلمه کلیدی دقیق‌تری تعریف کنید
  • از یک کلمه کلیدی اصلی و 2 تا 5 کلمه کلیدی فرعی ثابت استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی سئو در صفحه وب

استفاده رندوم، بی‌برنامه و یا زیاد از کلمات کلیدی در مقالات بی‌فایده است. ارزش قائل شدن برای بازدیدکنندگان از اصول مهم سئو تولید محتوا محسوب می‌شود.

شما باید قبل از استفاده از کلمات کلیدی به چند نکته اصلی توجه کنید. بهتر است برای هر بخش از سایت خود (صفحات، مقالات و …) از کلمات کلیدی منحصربه‌فرد استفاده کنید تا افراد مطمئن شوند محصولتان همان چیزی است که می‌خواهند (مطابقت کلمه جستجو شده با کلمه سئو شده در صفحه). کلمات کلیدی در بخش‌های مختلفی از یک صفحه یا یک مقاله باید استفاده شود تا هم گوگل متوجه ماهیت کلمه کلیدی سئو شود و هم به نوعی مخاطبان را تحث تاثیر قرار دهد. از جمله جاهایی که باید کلمه کلیدی و کلمات کلیدی LSI آن استفاده شود، عبارت است از:

  • عنوان
  • تگ توضیحات صفحه
  • آدرس URL صفحه
  • پاراگراف اول
  • داخل متن
  • نام جایگزین تصاویر
  • و … (برای اطلاعات بیشتر، مقاله سئوی داخلی را مطالعه کنید).
سئو کلمه کلیدی

توجه به نیت جستجو روش اصلی بهینه‌سازی سایت برای کلمات کلیدی محسوب می‌شود. ما پیش‌تر به این مسئله پرداختیم اما تاکید بر ضرورت آن حائز اهمیت است. اگر قصد دارید با نوشتن یک مقاله در مورد اتو بخار، رتبه خود را افزایش دهید احتمالاً شدنی نیست. گوگل می‌داند که جستجوکنندگان به دنبال خرید هستند و نه یادگیری. به همین خاطر است که عمدتاً پنج مورد نخست نتایج جستجو محصولات سایت‌های فروشگاهی هستند. اما توجه به نیت جستجو فقط به معنای ایجاد محتوای مناسب نیست. شما باید بدانید جستجوکنندگان انتظار دارند چه ببینند. مثلا فرض کنید «بک‌لینک» کلمه کلیدی شماست. از نخستین نتایج مشخص است که جستجوکنندگان به دنبال مقاله هستند پس می‌دانید که باید چه نوع محتوایی تولید کنید. اما باید چه نوشت؟ باید روی چه موضوعاتی از بک لینک تمرکز کرد؟ شما می‌توانید با بررسی صفحاتی که نتایج اول گوگل را در این کلمه دارند، به پاسخ این سوالات دست پیدا کنید. در این مورد، سوال «بک‌لینک چیست؟» تمرکز اصلی همه مقالات است و باید شما هم آن را در نظر بگیرید؛  اما این پایان ماجرا نیست. شما باید به دیگر جزئیات صفحات نخست نیز توجه کنید. مثلاً تقریبا همه مطالب برتر درباره بک‌لینک به موارد زیر پرداخته‌اند:

  • بک‌لینک چیست؟
  • بک‌لینک‌ها چه اهمیتی دارند؟
  • انواع بک‌لینک کدامند؟
  • چطور بک لینک بگیریم؟
  • روش‌های رایگان ساخت بک لینک
  • و …

این یعنی بیشتر جستجوکنندگان به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستند و شما نیز باید در محتوای خود به آنها پاسخ ارائه کنید.

استفاده از کلمات کلیدی در طراحی استراتژی بازاریابی محتوایی

اگرچه می‌توان از کلمه کلیدی آغاز کرد و برایش محتوا نوشت اما گاهی محتوا آماده است و باید برای آن، کلمه کلیدی پیدا کنید. باید برای این کار از نقشه محتوا استفاده کرد. این نقشه به شما کمک خواهد کرد تا تاثیر محتوایتان را درک کرده و نقاط ضعف را شناسایی کنید. از آن‌جا که کلمات کلیدی، ماهیت صفحات سایت شما را تعریف می‌کنند می‌توان از آن‌ها جهت سازماندهی محتوا و ایجاد استراتژی استفاده کر،. ابتدا یک صفحه در اکسل ساخته و کلمات کلیدی اصلی هر مطلب را یادداشت کنید. سپس می‌توان مقادیر حجم جستجو، ترافیک ارگانیک و دیگر اطلاعات مرتبط با آن کلمه کلیدی و کسب‌وکار خود را به صفحه اضافه کنید. باید هر کدام از صفحات، کلمات کلیدی اختصاصی داشته باشند. صفحه اصلی شما کلمات کلیدی کلی و جامع و صفحات محصول و مطالب‌تان کلمات کلیدی تخصصی‌تر خواهند داشت. در مرحله بعد، متناسب با کلمه کلیدی و تحقیقی که از نتایج اول گوگل انجام دادید، موضوع محتوای مناسب برای هر کلمه کلیدی سئو و سرفصل‌ها و مباحث آن را مشخص کرده و بدین ترتیب، نسخه اولیه اما کاربردی از استراتژی محتوا خواهید داشت.

جمع‌بندی از کلمات کلیدی سایت

بحث کلمات کلیدی گرچه با توجه به الگوریتم‌های جدید گوگل کمرنگ‌تر شده و جای خود را به مفهوم کلیدی داده، اما همچنان باید در انتخاب و نحوه استفاده از کلمات کلیدی سایت دقت و توجه کافی به خرج داد. یکی از موارد مهم برای این کار، ساخت کلمات کلیدی آنلاین به کمک تکنیک‌های تحقیق کلمات کلیدی است که در این مقاله به اختصار توضیح داده شد. کلمات کلیدی، پلی بین محتوای شما، نیاز و قصد کاربر و همچنین فهم موتور جستجو از آن می‌باشد و به همین دلیل، در دنیای سئو توجه ویژه‌ای به Keywords می‌شود. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 12 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.