سئو 930 بازدید

کلمات کلیدی Long Tail یا ;کلمات دنباله دار از جمله انواع عبارت‌های کلیدی است که استفاده از آن می‌تواند به استراتژی سئو سایت کمک زیادی کند؛ چون رقابت سئویی در گوگل در این کلمات ساده‌تر است و امکان رتبه گرفتن مقالات در نتایج گوگل را تا حد زیادی بالا می‌برد. اما برای استفاده از کلمات کلیدی Long-Tail  یا به اصطلاح کلمات کلیدی طولانی یا دم دراز باید در مورد آن دانش کافی را داشته باشید. در این مقاله از آکادمی کاپریلا به تمامی موارد و نکات مرتبط با کلمات دنباله دار اشاره کرده‌ایم.

فیلم آموزشی کلمات کلیدی Long-Tail

دانلود ویدیو

کلمات کلیدی Long-Tail چیست؟

کلمات کلیدی Long Tail  به  عبارت‌های چند کلمه‌ای با حداقل 3 کلمه به بالا گفته می‌شود که کاربران برای دسترسی به مطالب، اخبار یا محصول مورد نظر خود در گوگل جستجو می‌کنند. اما با این حال نمی‌توان تعریف کلمات کلیدی طولانی را فقط در تعداد آنها خلاصه کرد. به طور دقیق‌تر، long tail keyword عبارت‌های هدفمندتر است که توسط کاربران جستجو  می‌شود. این موضوع را می‌توان با ذکر  یک مثال ملموس‌تر کرد.

برای مثال، کلمه کلیدی “کتاب زبان” را در نظر بگیرید که توسط کاربران در گوگل جستجو می‌شود. هدف کاربر در این سرچ به طور دقیق مشخص نیست. معلوم نیست که کاربر به  دنبال چه نوع کتاب زبانی است؛ کتاب آموزشی و یا داستان، کتاب بزرگسالان و یا کتاب کودکان و حتی نوع زبان (انگلیسی، عربی، آلمانی و …). این نوع از کلمات کلیدی نمی‌تواند کاربر هدفمندی را جذب سایت کند. ضمن اینکه رقابت در نتایج موتورهای جستجو را نیز  بسیار سخت می‌کند.

اما حالا عبارت «خرید کتاب آموزش زبان انگلیسی» را در نظر بگیرید که توسط کاربران سرچ می‌شود. این عبارت، هدف کاربر را به طور دقیق‌تری مشخص می کند که به دنبال خرید کتاب زبان انگلیسی آن هم از نوع آموزشی و برای بزرگسال است. ضمن اینکه رقابت برای سئو آن نیز آسان‌تر بوده و این امکان را ایجاد می‌کند که در مدت زمان کوتاه، محصول و یا خدمات شما در گوگل رتبه گرفته و دیده شود.

چرا کلمات کلیدی دنباله دار برای سئو اهمیت دارند؟

همانطور که اشاره کردیم، کلمات کلیدی طولانی به سئو سایت کمک زیادی می‌کند. دلایل آن به شرح زیر است:

کلمات کلیدی طولانی رقابت سئویی کمتری دارند.

در بحث سئو کلمات کلیدی طولانی در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاهتر، نتایج جستجو کمتری در گوگل دارند. برای مثال کلمه کلیدی کوتاه «فروش موبایل» حدود 188 میلیون ‎‎‏ نتیجه در گوگل دارد. اما کلمه Long Tail «فروش قسطی موبایل سامسونگ»، میزان نتایج جستجوی کمتر و در نتیجه، رقابت کمتری را در گوگل به دنبال دارد.

مزایای کلمات کلیدی دنباله دار

نرخ تبدیل بالایی را ایجاد می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین اهداف در سایت‌ها، به ویژه سایت‌های تجارت الکترونیک، نرخ تبدیل (میزان تبدیل شدن بازدیدکنندگان به مشتری) است. این مساله از آن جهت مهم است که همواره میزان نرخ تبدیل می‌تواند فروش و سوددهی را برای سایت‌ها ایجاد کند. از‌ آنجا که کلمات کلیدی دنباله‌دار، کاربران هدفمند را به سمت سایت جذب می کند، میزان فروش را نیز افزایش می‌دهد. کاربری که با عبارت هدفمند “خرید کتاب آموزش زبان انگلیسی” وارد یک سایت فروش کتاب می‌شود، به احتمال زیاد کاربری است که به مشتری کتاب‌های زبان شما تبدیل خواهد شد.

۹ روش ساده برای پیدا کردن کلمات کلیدی Long-Tail

پیدا کردن کلمات کلیدی دنباله‌دار کار خیلی سخت و  پیچیده‌ای نیست. استفاده از ابزارها و روش‌های متعدد موجود، این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید برای مقالات سایت خود، بهترین عبارت های دم بلند که توسط کاربران سرچ می شود را  پیدا کنید.

جستجوهای مرتبط گوگل

گوگل یکی از رایج‌ترین ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط از جمله کلمات کلیدی long-tail می‌باشد. با  تایپ یک کلمه کلیدی در کادر جستجوی گوگل، در پایین صفحه، کلمات کلیدی مرتبط جستجو شده نمایش داده می‌شود که از آنها می توانید برای انتخاب long tail keywords استفاده کنید.

این بخش یک گنجینه عالی برای پیدا کردن  کلمات کلیدی طولانی دم بلند خواهد بود. برای این منظور عبارت «آموزش آشپزی» را در گوگل سرچ می‌کنیم، همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در کادر جستجو مرتبط، عبارت های متعددی نشان داده می‌شود. برخی از آنها به شرح زیر است:

  • آموزش آشپزی ساده و سریع
  • آموزش تصویری آشپزی ایرانی
  • دانلود آموزش آشپزی تصویری

شما می‌توانید با توجه به نوع مقاله خود از هر کدام  از این کلمات کلیدی دم بلند استفاده کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی دنباله دار

پیشنهادات گوگل

استفاده از پیشنهادات گوگل روش دیگری است که با استفاده از آن می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی طولانی را در مورد موضوع مورد نظر خود  پیدا کنید و بهترین آن را با توجه به هدف مقاله انتخاب نمایید.

برای این منظور فقط کافی‌ست کلمه کلیدی  مورد نظر  را  در کادر جستجو وارد کنید. ما در اینجا کلمه کوتاه «خرید خانه» را تایپ کرده‌ایم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، گوگل پیشنهادات زیادی را  نمایش می‌دهد. برخی از این پیشنهادات به شرح زیر است:

  • خرید خانه در تهران
  • خرید خانه در ترکیه
  • خرید خانه در استانبول

آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی دنباله دار

اگر یکی از  عبارت‌های کلیدی دنباله‌دار مثل «خرید خانه در استانبول» را در کادر جستجوی گوگل  وارد کنید، گوگل به شما کلمات دم بلند گسترده‌ای نمایش می‌دهد:

  • خرید خانه در استانبول ترکیه به پول ایران
  • سایت های خرید خانه در استانبول

پیدا کردن کلمات کلیدی Long Tail

همچنین با تغییر کلمه و یا حتی با تغییر در تعداد فاصله‌ها می‌توانید پیشنهادات بیشتری را از طرف گوگل مشاهده کنید.

با این روش باید عبارت‌های دو کلمه ای و یا حتی سه کلمه‌ای مختلف را در مورد موضوع مربوطه خود  جستجو کنید، تا گوگل long tail های مختلفی را به شما پیشنهاد دهد.

ابزار keyword tool

این یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای پیدا کردن عبارت کلیدی طولانی است. برای این منظور وارد سایت keywordtool.io شوید. پس از ورود به سایت، از سمت چپ گزینه google  را انتخاب کنید و سمت راست نیز باید روی گزینه فارسی قرار گیرد. سپس در کادر جستجو موضوع مربوطه را وارد نمایید.

ابزار keyword tool

برای مثال ما در اینجا «کتاب زبان انگلیسی» را وارد کردیم. همانطور که مشاهده می‌کنید لیستی از کلمات کلیدی طولانی چند کلمه‌ای نمایش داده شده است که می‌توان از آنها در تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد.

ابزار کلمات کلیدی دم بلند

ابزار Soovle

ابزار Soovle نیز  کلمات long tail را پیشنهاد می دهد اما پیشنهادات آن برگرفته از سایت‌هایی مثل ویکی‌پدیا، یاهو و… می باشد. به همین جهت عبارات پیشنهاد شده توسط این ابزار عباراتی خواهد بود که شاید توسط ابزارهای دیگر قابل ارائه نباشد.

ابزار Soovle

ابزار گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول، ابزاری است که عملکرد سایت را در زمینه‌های مختلف سئویی از جمله رتبه کلمات کلیدی مختلف گزارش می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید مشاهده کنید رتبه صفحات سایت شما در کلمات کلیدی مختلف در چه وضعیتی است. همین گزارش، امکان انتخاب بهترین کلمات کلیدی طولانی را نیز می‌دهد. برای این منظور باید وارد بخش performance  گوگل سرچ کنسول سایت خود شوید تا گزارش عملکرد سایت و کلمات کلیدی آن را مشاهده کنید.

گوگل ترندز

گوگل ترندز یکی دیگر از ابزارهای محبوب برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی است. از آن می توان برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی مختلف و مقایسه آنها نیز استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای مشاهده رشد و افت یک عبارت کلیدی خاص در بازه‌های زمانی مختلف استفاده کرد.

برای کار با این ابزار لازم است که وارد سایت Google Trends شوید. سپس در کادر جستجو، عبارت مورد نظر خود را به منظور مشاهده رتبه‌بندی آن وارد کنید.

این ابزار بر اساس میزان و حجم جستجو، عبارات کلیدی را نمایش می دهد. همچنین کلمات مرتبط جستجو شده را نیز لیست می کند.

امکان جستجوی محلی از دیگر مواردی است که  گوگل ترندز در اختیار شما قرار می دهد. یعنی می توانید با استفاده از گوگل ترندز میزان جستجوی عبارت کلیدی مورد نظر خود را در شهر و یا کشورهای مختلف مشاهده کنید. گوگل ترندز شهرها و مناطقی که علاقه‌مندی بیشتری به کلمه مورد نظر شما داشته‌اند را نشان می‌دهد.

Quora

Quora یک سایت پرطرفدار پرسش و پاسخ است که مردم در آن سوالات مختلف خود را جستجو می‌کنند. از این سوالات جستجو شده توسط کاربران می توانید به عنوان کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید.

البته کوئرا برای تحقیق کلمات کلیدی انگلیسی گزینه مناسبی است و احتمالاً برای زبان فارسی، اطلاعات خوبی ارائه ندهد. برای استفاده از این  سایت باید در ابتدا یک حساب کاربری بسازید. سپس کلمه کلیدی کوتاه مورد نظر خود را در کادر بالای آن وارد کنید تا محبوب‌ترین عبارت‌ها و سوالات مورد جستجو را به شما نمایش دهد. این عبارت در بسیاری مواقع ممکن است خیلی طولانی باشد و به عنوان یک کلمه کلیدی، مناسب نباشد، اما با این حال به شما برای انتخاب یک کلمه کلیدی، ایده می‌دهد.

Ahrefs Keywords Explorer

Ahrefs از جمله ابزارهای پولی و به شدت محبوب سئو است که برای تحقیق و بررسی کلمات کلیدی بکار گرفته می‌شود. این ابزار، امکانات و قابلیت‌های بسیاری دارد، که به هر چه بهتر شدن سئو سایت کمک زیادی می‌کند. از جمله امکانات آن، ارائه پیشنهادات گسترده کلمات کلیدی در ارتباط با موضوع انتخابی شما است.

به جز این سایت، سایت‌های متعدد دیگری در زمینه استخراج کلمات کلیدی وجود دارد که اکثراً غیر رایگان هستند و برای کلمات کلیدی فارسی، کارایی بالایی ندارند. اما موارد زیادی مانند Ubersuggest که مرجع قابل اعتمادی برای پیدا کردن کلمات کلیدی لانگ تیل است، زبان فارسی را پشتیبانی می‌کند اما فارسی کشور افغانستان را در نظر می‌گیرد.

اهمیت کلمات کلیدی دنباله دار

نحوه استفاده از کلمات کلیدی Long Tail

برای استفاده از کلمات کلیدی Long-Tail می توانید از سه روش استفاده کنید.

روش اول این است صفحاتی از سایتتان را که با کلمات کلیدی طولانی مرتبط رتبه گرفته است، پیدا کنید. از آنجا که کلمات long tail مورد استفاده در این مقالات خیلی رقابتی نبوده، احتمالاً در نتایج جستجو گوگل در رتبه‌های نخست قرار گرفته است. اما با این حال به دلیل جستجوی کم این مدل از کلمات، ترافیک زیادی جذب سایت شما نخواهد شد.

از این رو برای افزایش ترافیک و دیده شدن بیشتر این صفحات از سایت خود، می‌توانید کلمات کلیدی طولانی جدیدی که به تازگی پیدا کرده‌اید را در این صفحات نیز به کار ببرید تا با این کلمات نیز بهینه شود.

روش دوم این است که کلمات کلیدی دنباله دار را در مقالات مختلف خود به عنوان کلمات LSI به کار ببرید. صفحاتی از سایت که با کلمات medium tail یا کلمات متوسط (معمولاً 2 و 3 کلمه‌ای) رتبه گرفته‌اند را پیدا کنید و کلمات long tail را در آن به صورت پراکنده به کار ببرید.

برای مثال از عبارت کلیدی «ابزارهای رایگان سئو» برای بهینه‌سازی صفحه‌ای از سایت خود استفاده کرده‌ایم. حالا در آن صفحه عبارت long tail «بهترین ابزارهای رایگان سئو» را نیز به کار می‌بریم. بدین شکل این صفحه از سایت ما با کلمه کلیدی بهترین ابزارهای رایگان سئو نیز رتبه مناسبی به دست خواهد آورد.

روش سوم این است که یک پست وبلاگ جدید ایجاد کنید و آن را با کلمات کلیدی دنباله‌دار  جدید خود به عنوان کلمه کلیدی اصلی، سئو کنید.

جمع‌بندی

هدف ما از این مقاله این بود که شما را با کلمات کلیدی  دنباله‌دار و اهمیت استفاده از آن آشنا کنیم. پیدا کردن و استفاده از این کلمات در مقالات و صفحات مختلف سایت، موجب بهبود رتبه گرفتن سایت شما در کلمات مختلف در مدت زمان کوتاه می‌شود. این امر، دیده شدن بیشتر و در نتیجه افزایش فروش و سوددهی را برای سایت شما به همراه خواهد داشت. بنابراین لازم است که از این کلمات غافل نشده و آنها را به کار ببرید، به ویژه اگر از زمان شروع فعالیت سایت شما مدت زمان زیادی نگذشته است و رقبای قدری را در حوزه کاری خود دارید.

در صورتی که برای تحقیق کلمات کلیدی به اطلاعات و آموزش‌های بیشتری نیاز دارید، دوره آموزشی تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت در وبسایت فرادرس را مشاهده کنید. این دوره آموزشی، اصول اولیه و کاربردی لازم برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید و تحلیل آنها را در اختیار شما قرار می‌دهد. فهرست این دوره را در زیر مشاهده می‌کنید:

  • درس یکم: نکات اولیه تحقیق کلمات کلیدی
    • معرفی و ورود به ابزار Google Keyword Planner
  • درس دوم: کار با ابزار Google Keyword Planner
    • تحقیق کلمات کلیدی برای چند موضوع مختلف (به عنوان نمونه)
  • درس سوم: ساخت لیست کلمات کلیدی و بررسی میزان سختی آن
    • برنامه ریزی جهت استفاده از کلمات کلیدی مناسب
    • بررسی میزان سختی کلمات

برای دانلود دوره آموزشی تحقیق کلمات کلیدی، اینجا (+) را کلیک کنید.

آیا شما در ارتباط با کلمات کلیدی دم بلند تجربه‌ای دارید؟  آیا با استفاده از این عبارات توانسته‌اید رتبه های خوبی در نتایج گوگل به دست آورید و سوددهی بیشتری را کسب کنید؟ لطفاً در این ارتباط، تجربیات خود را با ما و دیگران کاربران در میان بگذارید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

من فاطمه فرمانی هستم، عاشق سئو و دیجیتال مارکتینگ. هر روز یاد می‌گیرم و دانسته‌هامو با دیگران به اشتراک می‌ذارم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.