برند سازی 970 بازدید

دو کلمه «بازاریابی» و «برند (نام تجاری)» را احتمالاً تا ­به­ حال بارها شنیده‌­اید که از طرف کارآفرینان و مدیران بازاریابی مشاغل، بسیار مورد استفاده قرار می­‌گیرد. هر دو کلمه، معنی خاص خود را در کسب­ و ­کارها داشته و برای ارتقاء هر یک از اهداف، ابزارها و تکنیک‌های ویژه‌­ای استفاده می­‌شود. اما زمانی که آن­ها در کنار هم قرار گرفته و واژه «بازاریابی برند» یا Brand Marketing را می‌­سازند، موضوع کمی پیچیده­‌تر و صد البته گسترده‌­تر می‌­شود.

برای کسب­ و ­کارهایی که می­‌خواهند در حوزه کاری خود به موفیقت رسیده و موقعیت خود را در بازار حفظ کنند، درک ارتباط و تفاوت­های بین برند، بازاریابی و نحوه بازاریابی برند، بسیار ضرورت دارد. در واقع برند مارکتینگ، پایه و اساس تمام استراتژی­های موفق یک تجارت است. در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا سعی می‌­کنیم تا با بررسی بیشتر این سه مقوله اساسی و توضیح کلی درباره آن، رابطه آن­ها را نیز بررسی کرده و با درک کامل برند مارکتینگ، به شما در موفقیت اهداف برندینگ خود کمک کنیم.

برندسازی (Branding) چیست؟

برندسازی، عبارت است از هویت، فردیت و ارزشمندی شرکت شما و آن چیزی که نهاد آن را شکل می‌­دهد. این مسئله باید در تمامی فعالیت­های یک شرکت، از معرفی محصول تا بازاریابی آن، رابطه کارکنان و حتی طراحی محیط کاری لحاظ شود. اما برای این که یک برند به درک درستی از خود و اهدافش برسد، باید پاسخ سوالاتی که هویت آن را به خوبی مشخص می‌­کند، بداند. برخی از این سوالات عبارت است از؛

  • اصول و ارزش­های اصلی برند چیست؟
  • هدف برند چیست؟
  • چه چیزی باعث ایجاد این کسب ­و ­کار شد؟
  • ارزش پیشنهادی برند و کسب و کار شما چیست؟
  • به چه دلیل می‌­خواهید محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان هدف­تان ارائه دهید؟
  • چه چیزی در مورد برند شما آن را نسبت به بقیه متمایز می­‌کند؟ (مزیت رقابتی برند شما چیست؟)
  • اصول داخلی کسب  و­ کار شما چه هستند؟
  • چه سبک حرفه‌­ای در کسب و کار را دنبال می­‌کنید؟
  • ویژگی‌­های ارتباطی و تعاملی برند چیست؟
  • اولین چیزی که می‌­خواهید با شنیدن نام برند شما توجه مخاطب را جلب کند چیست؟
  • حسی که می­‌خواهید مردم با فکر کردن به برند شما داشته باشند، چیست؟
  • می­‌خواهید مشتریان، شما را به عنوان یک برند چگونه توصیف کنند؟

توجه به این سوالات و یافتن پاسخ­های آن، به صاحبان برند برای داشتن درک کامل از نهاد شرکت خود و آنچه قرار است ارائه دهند، کمک می‌­کند. مطمئن شوید که پاسخ‌ها عمیق شوید. پاسخ همه این سوالات از ریشه برند شما می‌­آید و برندسازی نیز دقیقاً همان چیزی است که شما باید آن را از درونی­ترین لایه­‌های کسب ­و ­کار خود ایجاد کنید. همچنین لازم است به این مسئله توجه کنید که فرآیند برندینگ، به هیچ­‌وجه یک شبه اتفاق نمی­‌افتد و لازمه آن، صرف زمان و منابع قابل ­توجه است. در واقع برندسازی آن چیزی را که مورد انتظار مشتریان بوده و در تعامل با شما تجربه می‌­کنند، شکل و ارتقا می­‌دهد و این همان نقطه‌ای است که ارتباط برندینگ و مارکتینگ (بازاریابی) مشخص می‌­شود.

بازاریابی برند چیست
برندسازی از اجزای مختلفی تشکیل شده است.

مارکتینگ یا بازاریابی (Marketing) چیست؟

در حالی­که که برندینگ هویت شماست، مارکتینگ یا همان بازاریابی شامل تمام تکنیک­ها، رویه‌ها، تلاش‌ها و اهدافی است که برای برقراری ارتباط مخاطب با این هویت انجام شده و برای ایجاد تعامل با مشتریان و افزایش فروش به کار می‌­رود. روند اصلی بازاریابی به دلیل ابزارها و پلتفرم­های متنوعی که مرتباً به وجود می‌­آید، نحوه ارائه خدمات به مشتریان، ویژگی‌های محصول یا تنوع خدمات شما، به­ طور مداوم در حال تغییر و تحول است. شیوه‌­های مختلف بازاریابی، باید با توجه به طیف مخاطبان هدف تنظیم شده و در عین ­حال بتواند ماهیت اصلی برند را نیز در خود پشتیبانی کند. در یک کلام، هویت برند یک چیز ثابت است که باید با کمک بازاریابی به آن رنگ و لعاب داد، آن را به گوش مخاطب رسانده و در ذهنش نقش ببندد.

تفاوت برندسازی (Branding) و بازاریابی (Marketing) چیست؟

با پرداختن به دو اصل برندسازی و بازاریابی، زمان آن رسیده که آنها را در مقابل هم قرار دهیم. اگر تا به­ حال به تفاوت بین برندینگ و مارکتینگ فکر کرده باشید، همچون بسیاری دیگر از افراد به دنبال تعریف ساده‌ای از تفاوت آن دو بوده‌اید. همچنین ممکن است به این سوال رسیده باشید که اگر به نظر می­‌رسد در بازاریابی موفق هستید، چرا باید به برندینگ توجه کنید و یا برعکس. اما نکته اصلی اینجاست که دو مقوله بازاریابی و برندسازی، در عین ارتباط نزدیکی که دارند، کاملاً از هم جدا هستند. در دنیای کسب­ و ­کار رقابتی امروز، باید بتوانید محصول یا خدمات خود را به نوعی از دیگران متمایز کنید و برای این کار، هم به برندسازی قوی و هم به بازاریابی حرفه‌­ای نیاز دارید.

اگر هنوز هم نمی‌­توانید این دو مسئله را از یکدیگر جدا ببینید، به این فکر کنید که برندینگ، نمایش آن چیزی است که هستید، اما مارکتینگ شامل همان چیزی است که مصرف­‌کنندگان را به برند شما جذب می­‌کند. در حالی­که متدهای بازاریابی مدام در حال تغییر هستند و هیچ­گاه از آغاز شروع فعالیت یک برند ثابت نمی­‌مانند، اما برند همیشه ثابت است.

مسئله دیگری که این دو اصل را از هم جدا می­‌کند، تبدیل (Conversion) مشتری بالقوه به مشتری بالفعل است. میزان موفقیت بازاریابی معمولاً قابل اندازه‌­گیری و مقایسه است و برای تعیین ارزش و بررسی عملکرد آن می‌­توان از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده کرد. اما انجام این اندازه‌­گیری­ها در مورد برندینگ دشوار بوده و معمولاً با KPIهای عددی ارتباط مستقیمی ندارد. برندینگ، مقوله‌ای مرتبط با درون و ذهن افراد است و نمی‌توان به راحتی آن را به اعداد تبدیل کرد؛ اما برخی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می‌توانند با تحلیل رفتار مشتری و گفتگوهای شبکه‌های اجتماعی، تحلیلی نستباً دقیق از وضعیت برندینگ شرکت ارائه دهند.

برند مارکتینگ چیست
بازاریابی و برندینگ؛ دو مقوله جدا اما دارای اشتراکی به نام بازاریابی برند

بازاریابی برند یا برند مارکتینگ چیست؟

بازاریابی برند یا همان برند مارکتینگ، شامل یک برنامه برنامه استراتژیک بلندمدت برای افزایش مداوم اعتبار و شهرت یک برند یا نام تجاری است. در مورد هدف بازاریابی برند، می‌توان به ایجاد یک پایگاه رو ­به رشد از مشتریان وفادار اشاره کرد. این هدف با برقراری ارتباط مداوم و پیوسته بین هویت و ارزش­های برند، با روش­های معنادار و جذاب به دست می‌­آید. استراتژی برند مارکتینگ در یک شرکت باید همه ­جانبه بوده و به طور مداوم در حال توسعه و تغییرات مثبت است. در یک کلام می‌­توان برند مارکتینگ را به­ عنوان شیوه‌­ای تبلیغاتی تعریف کرد که با برجسته کردن نام برند، به توسعه ارتباطات، فروش و بهبود محصولات می‌­پردازد.  نکات زیر به شما در درک بهتر این مسئله کمک می‌­کند.

بازاریابی برند، یک استراتژی بلندمدت است.

استراتژی بازاریابی برند را نمی‌­توان مانند یک کمپین تبلیغ کلیکی یا جشنواره فروش ویژه­ یک هفته‌­ای تصور کرد که به ­سرعت نرخ بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشد؛ بلکه برند مارکتینگ فعالیتی استراتژیک و پیوسته اما با سرعت کم است که طبق ماهیت شرکت طراحی شده و باید انتظار یک روند طولانی مدت را از آن داشته باشید.

به ثمر نشستن فرآیند بازاریابی برند، زمان­بر است.

ساختن یک برند یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. هرگونه فعالیتی که شما در زمینه برند مارکتینگ انجام می­‌دهید، ممکن است هفته­‌ها، ماه­ها و حتی سال­ها بعد به ثمر نشسته و شتاب بگیرد. نتیجه مثبت این فعالیت­ها برای برند، قطعاً ارزش انتظار را خواهد داشت.

برند مارکتینگ حتی در طول فرآیند انجام آن باید همراه با تغییر باشد.

قبل از این گفتیم که فرآیند برند مارکتینگ کسب­ و ­کار شما ممکن است مدت­ها طول بکشد و روندی طولانی مدت دارد. اما در کنار آن، باید این مسئله را در نظر داشته باشید که این فرآیند باید به صورت مداوم تغییر کرده و از تکنیک و متدهای مختلفی استفاده کند. نمی‌­توان تنها یک راه واحد را برای معرفی و بازاریابی برند در نظر داشت و به همین دلیل، مدیران بازاریابی مشاغل باید روش­های مختلفی از جمله تبلیغات ویدئویی، شبکه­‌های اجتماعی و … را در نظر داشته و از آن­ها استفاده کنند.

هدف brand marketing، رشد کسب­ و ­کار است.

با وجود تمام روش­های متنوع برای انجام برند مارکتینگ و اهداف مختلفی که می­‌خواهید به آن دست پیدا کنید، اما نباید هدف اصلی آن که جلب توجه به برند، جذب مشتری و در نتیجه رشد کسب­ و ­کار است را فراموش کنید. پس باید توجه کنید که در طول مسیر، از هدف اصلی دور نشوید. از آن­جایی که در این فرآیند همه­ چیز براساس هویت کسب ­و­ کار شماست، ایجاد حس اعتماد و وفاداری در مشتریان اهمیت بسیاری پیدا می­‌کند.

اهداف اصلی بازاریابی برند

برندسازی، گامی مهم و چالش‌برانگیز در موفقیت کسب­ و ­کار شما است. اهداف برند مارکتینگ، در واقع اهداف خود برند هستند که از مهم­ترین آن­ها می‌­توان به ساخت تصویری خاص نسبت به رقبای بازار و افزایش فروش و درآمد اشاره کرد. در ادامه با هم به بررسی متداول­ترین اهداف بازاریابی برند که شرکت­ها و مشاغل مختلف معمولاً از آن استفاده می­‌کنند می‌­پردازیم.

آگاهی از برند (Brand Awareness)

با این هدف، مشتریان از طریق فعالیت­های مختلف تبلیغات محصول یا خدمات شما، با برند شما آشنا شده و نسبت به آن آگاهی پیدا می‌­کنند که یکی از اصلی­ترین اهداف برند مارکتینگ به شمار می‌رود (بخوانید: آگاهی از برند چیست؟).

وفاداری به نام تجاری

علاوه بر بالا بردن شناخت مشتریان از برند یا همان نام تجاری شما، بسیار مهم است که نسبت به آن وفادار باشند. شما می‌­توانید این هدف را با نشان دادن یک ارزش پیشنهادی منحصر­ به ­فرد در محصول و خدمات خود به­ دست آورید.

حمایت از برند

در این مورد، هدف شما در برند مارکتینگ، بالا بردن تعداد مشتریانی است که با رضایت از محصول و خدمات برند شما، آن را به افراد دیگر (مشتریان بالقوه) توصیه می­‌کنند و به سفیران برند شما تبدیل می‌‎شوند.

ارزش ویژه برند

اعتقاد بیشتر افراد جامعه بر این است که برندهای معروف و معتبرتر، موفقیت بیشتری نیز دارند و از این­ رو، آن­ها را بیشتر ترجیح می‌­دهند.

ایجاد تعامل

افزایش مشارکت و تعامل مشتریان با برند، از دیگر اهداف اصلی برند مارکتینگ است. هرچه تعامل بیشتر باشد (میزان بازدید از سایت، نظرات درباره محصول، حجم سفارشات و …)، شانس برند برای موفقیت نیز بیشتر خواهد بود.

تصویر و هویت برند

بهتر است مردم برند شما را از طریق عناصر بصری مانند نماد، لوگو، رنگ، بسته‌بندی و … خاص و انحصاری شما بشناسند.

بازاریابی برند چیست
کلیت تشکیل‌دهنده یک برند و ارتباط آن با بازاریابی

چه زمانی یک برند مارکتینگ موفق­تر است؟

استراتژی برند مارکتینگ، چه برای کسب­ و ­کارهای با مشتریان همیشگی (مانند فروشندگان محصولات روزمره) و چه در مشاغل با مشتریانی برای طولانی مدت و محصولات گران­قیمت‌­تر (مانند فروشندگان لوازم خانگی، کالای دیجیتال و …)، به بهترین شکل می‌­تواند موثر باشد. این مسئله به این دلیل است که یک برندینگ و برند مارکتینگ موفق، با ایجاد حس تمایز نسبت به کسب ­و ­کار شما و همچنین شناخت کافی برای مخاطبان هدف، نام برند شما را برای همیشه در ذهن آن­ها حک می‌­کند.

هر اندازه در پیشبرد اهداف بازاریابی برند خود دقت بیشتری داشته باشید، احتمال پیشرفت شما در این راه نیز بیشتر خواهد بود. صرف سرمایه و منابع کافی در این مسیر، در دستیابی به موفقیت و هدف مورد نظر شما موثر خواهد بود. همچنین ممکن است بتوانید از استراتژی برندهای معروف­تر و موفق­تر نیز استفاده کنید تا علاوه بر ساده‌­تر شدن برنامه‌­ریزی و طراحی استراتژی، از روش­هایی بهره ببرید که موفقیت‌­آمیز بودن آن­ها پیش از این ثابت شده است. برای رسیدن به یک برند مارکتینگ موفق­تر، سوالات زیر را پیش از برنامه‌­ریزی و تنظیم استراتژی مطرح کرده و پاسخ آن­ها را با توجه به شرایط و هدف برند خود، بسنجید.

  • مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • هدف اصلی برند شما چیست؟
  • تعریف برند شما از موفقیت چیست؟

نحوه تاثیرگذاری رسانه­‌های اجتماعی در بازاریابی برند

مطمئناً یکی از قوی­ترین فاکتورهایی که در مسیر برند مارکتینگ شما تاثیرگذار خواهد بود، رسانه‌­های اجتماعی است. مخاطبان هدف شما، زمان زیادی را در شبکه‌­های اجتماعی گذرانده و در ارتباط با اطرافیان خود از طریق این پلتفرم­ها، توصیه‌­هایی را درباره محصول یا خدمات برندهای مختلف با هم به اشتراک می‌­گذارند. حتی طبق برخی گزارشات منتشر شده، مردم تا 97% اطلاعات و ذهنیت خود درباره محصولات مختلف را از طریق همین شبکه‌­های اجتماعی به دست می­‌آورند. با این وجود، آیا مشاغل مختلف می‌­توانند از این میزان تاثیرگذاری غافل شوند؟

البته این مسئله را در نظر داشته باشید که بازاریابی برند در شبکه­‌های اجتماعی، تنها شامل تبلیغات ویدئویی و تصویری نیست. این پلتفرم­ها فرصتی را برای شما فراهم می­‌کنند تا با تعامل بیشتر با مشتریان و تقویت مثبت تصویر برند در ذهن آن­ها، تجریبات خوبی را برای آن­ها خلق کنید. در یک نظرسنجی که درباره این مسئله صورت گرفته، بیش از 71% کاربران اذعان داشتند که بعد از تعامل با برند محبوب خود در شبکه‌­های اجتماعی، آن را به دوستان و اطرافیان خود نیز معرفی می­‌کنند.

نحوه برخورد با مخاطب در این رسانه­‌ها، از جمله پاسخ به نظرات، جوابگویی سریع و موثر به پیام­ها و …، یک ابزار بازاریابی فوق­‌العاده موثر بوده و باعث ایجاد تصویری قابل اعتماد در ذهن مخاطب می­‌شود. بنابراین، بهتر است با در نظر داشتن تاثیر و ارتباط دوطرفه رسانه‌­های اجتماعی بین برند و مشتریان خود، استراتژی­های جدیدی را براساس آن­ها تنظیم کنید.

تنظیم استراتژی برند مارکتینگ موثر

تنظیم استراتژی برند مارکتینگ، قسمت مهمی از اهداف کلی بازاریابی شما را تشکیل می­‌دهد؛ چرا که به برقراری رابطه موثر و پایدار بین برند و مشتری کمک می­‌کند. قبل از پرداختن به نکات تنظیم استراتژی موثر، پاسخ سوالات زیر را درباره برند خود پیدا کنید تا بتوانید تصمیم­‌گیری درستی درباره برندینگ خود داشته باشید.

  • مزیت اصلی محصول (یا خدمات) شما چیست؟
  • کدام ویژگی­ها شما را نسبت به رقبا متمایز می­‌کند؟
  • مشتریان شما چه کسانی هستند؟
  • مشتریان شما چه نظری درباره محصول دارند؟
  • می‌­خواهید مشتریان شما چگونه با شما در تعامل باشند؟

بررسی پاسخ این سوالات، ایده‌­های بسیار موثرتر را در بازاریابی برند و استراتژی­های آن به شما می­‌دهد.

بایدهای استراتژی بازاریابی برند

نکاتی که باید در طراحی استراتژی بازاریابی برند نظر داشته باشید، عبارت است از؛

برای شرکت خود، یک چشم­‌انداز در نظر بگیرید.

برای چنین چشم‌­اندازی، ویژگی­هایی را که می­‌خواهید در ذهن مخاطب نسبت به برند شما ایجاد شود، تعیین کنید. این ویژگی­ها همان چیزهایی هستند که برند شما با آن­ها معروف می­‌شود در نتیجه، باید حتماً آن­ها را در نظر داشته باشید.

مخاطب هدف را شناسایی کنید.

استراتژی برند ماکتینگ شما در صورتی می‌­تواند موفق باشد که در دسترس مخاطب درست خود قرار بگیرد. برای شناسایی مخاطب هدف برند خود، باید کمی دقیق­تر عمل کرده و با دید جزئی‌­نگری بیشتر، حتی به لحاظ روانشناسی آن­ها را بررسی کنید.

در مسیر خود ثابت قدم باشید.

بعد از ایجاد لوگو و دیگر ویژگی­های انحصاری برند، در مسیر برند مارکتینگ ثبات قدم داشته باشید تا به اعتبار کافی در بین مشتریان دست پیدا کنید.

احساسات واقعی را درگیر کنید.

در اکثر مواقع، ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان الزامی است. برای این کار، کافی است با ارائه بهترین خدمات به مشتریان، به آن­ها نشان دهید که جلب رضایت آنان برای شما در اولویت است. استفاده از کمپین­هایی برای دریافت بازخوردهای احساسی، برای موفقیت استراتژی شما مفید هستند.

استراتژی برندمارکتینگ
اجزای کلی یک استراتژی بازاریابی

نبایدهای استراتژی برندمارکتینگ

هنگام تنظیم یک استراتژی برند مارکتینگ خوب، مطمئن شوید که از این مشکلات جلوگیری کنید.

عدم بررسی رقبا

تصور کنید که یک روند بازاریابی برند عالی را با موفقیت برنامه‌­ریزی کرده و تمام جوانب آن را در نظر گرفته‌­اید، اما در مراحل پایانی، متوجه می‌­شوید یکی از رقبای شما قبلاً یک استراتژی مشابه را در پیش گرفته است. این مسئله در بسیاری از کسب­ و ­کارها محتمل بوده و تنها راه اجتناب از آن، بررسی فعالیت­های بازاریابی رقبا، قبل از تنظیم استراتژی است.

داشتن خلاقیت ناسازگار

ایده‌­­های خلاقانه متنوع، اگرچه ممکن است جذاب به نظر برسد، اما در واقع برای مخاطب شما گیج­‌کننده است. به عنوان مثال اگر در تبلیغات تلویزیونی یک برند، دو تبلیغ جداگانه که یکی از آن­ها با اجرای یک فرد مشهور ضبط شده و دیگری از انیمیشن کمک گرفته، همزمان در یک بازه زمانی پخش شود، چندان تبلیغ موثری نخواهد بود. هر یک از این دو نوع تبلیغ به تنهایی عالی هستند اما زمانی که می­‌خواهید هر دو را با هم در یک برهه زمانی نمایش دهید، یک ذهنیت واحد و هویت انحصاری را برای مخاطب به وجود نمی‌­آورید و این به نفع برند شما نیست. شخصی­‌سازی و ایجاد هویت، در بازاریابی برند بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد.

نداشتن چشم انداز بلندمدت

بدون تعیین اهداف و چشم‌­انداز برند، استراتژی برند مارکتینگ شما متمرکز نبوده و در یک جهت حرکت نمی­‌کند. باید ببینید که دراز­مدت می­‌خواهید به چه هدفی دست پیدا کنید و آن را در طول مسیر حفظ کنید.

بررسی دو نمونه برند مارکتینگ جهانی

برندهای زیادی در دنیا از استراتژی برند مارکتینگ برای پیشبرد اهداف تجارت خود استفاده کرده­‌اند. پیش از این نیز گفتیم که ما می­‌توانیم از این استراتژی­ها به عنوان نمونه‌­هایی که امتحان خود را پس داده‌­اند، الگوبرداری کنیم. با هم به بررسی نحوه استفاده از این استراتژی­ها در دو برند بزرگ تجاری در دنیا می‌­پردازیم.

سامسونگ؛ آگاهی از برند (Brand awareness)

آیا می‌­دانستید که شرکت سامسونگ، دستگاه بخار پاک­‌کننده هوشمندی برای لباس­ها با نام AirDresser دارد؟ پیش از این، فاکتور «آگاهی از برند» را به ­عنوان یکی از اهداف اصلی برند مارکتینگ معرفی کردیم. در این فاکتور مهم، در واقع برندها در تبلیغات، معرفی محصول و یا … از مشخصه‌­ای آشنا برای مشتری استفاده می­‌کنند. این ارتباط بین شناخت ذهنی مشتری و محصولی که این برند ارائه داده، باعث می‌­شود تا برای همیشه در ذهن مخاطب باقی بماند. در معرفی محصول جدید سامسونگ نیز که یک محفظه شبیه کمد با قابلیت تمیزکنندگی البسه است، می­‌بینیم که نام آن را “AirDresser” (Dresser به معنای کمد) ذکر می‌­کند. همین مسئله ساده، منجر به برقراری ارتباط قوی­تر و الهام‌­بخش بودن تبلیغ در یک برند می­‌شود.

BMW؛ تبلیغات ویدیویی

برند محبوب BMW نیز در یکی از آخرین تبلیغات ویدئویی خود، نمونه‌­ای باورنکردنی از نحوه برقراری ارتباط با یک برند را به شیوه‌­ای هوشمندانه و فراموش‌­نشدنی ارائه می‌­کند. در این تبلیغ، مدیر عامل قدیمی مرسدس بنز، دیتر زچه، در آخرین روز کاری خود و بعد از خداحافظی با شغل سابق خود، با یک خودرو جدید از BMW به خانه بازمی‌­گردد تا زندگی بازنشستگی خود را آغاز کند. رقابت سخت این دو برند در طول سال­ها و خلاقیت شگفت­‌انگیز در تولید این کلیپ تبلیغاتی، جنجال زیادی را در زمان انتشار آن به پا کرد که نشان می­‌دهد یک تبلیغ خوب، تا چه اندازه می‌­تواند موثر باشد.

نتیجه­‌گیری از بازاریابی برند

در این مطلب، با مفهوم دقیقی از برند مارکتینگ یا همان بازاریابی برند آشنا شده و دیدیم که از چه لحاظ در کسب و کار اهمیت دارد. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله می‌­توانید همین حالا استراتژی موثر بازاریابی خود را طراحی کرده و با استفاده از آن، کسب­ و­ کار خود را به ­عنوان یک برند موفق در حیطه کاری خود معرفی کنید. همچنین بایدها و نبایدهای این مسیر را بررسی کرده و دیدیم که بزرگ­ترین برندهای دنیا، به چه صورت از این استراتژی­ها استفاده می­‌کنند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 30 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.