تبلیغات آنلاین 858 بازدید

در سال‌های گذشته، بیشتر برندها تبلیغات ویدیویی خود را از طریق شبکه‌­های تلویزیونی تولید و منتشر می‌­کردند اما حالا، استفاده از تبلیغات آنلاین جای آن را گرفته است. بنابراین امروزه صاحبان مشاغل نه تنها بودجه تبلیغات ویدئویی خود را افزایش داده‌­اند، بلکه استفاده از پلتفرم‌­های مدرن­تر برای تبلیغات خود را نیز ترجیح می‌­دهند. تبلیغات ویدیویی آنلاین برای جمع‌­آوری داده‌­ها ، مواجهه برند (Brand Exposure)، بهبود هدفگذاری تبلیغات و توانایی شخصی­‌سازی نام تجاری بسیار موثر بوده و روش­های تبلیغاتی سنتی و تلویزیونی، قادر به رقابت با آن نیستند. آینده تبلیغات، از آنِ روش­های دیجیتالی است چرا که برقراری ارتباط موثر با مخاطب را در قالب­های مورد نظر به خوبی فراهم می­‌کند.

یکی از قالب­های اصلی تبلیغات دیجیتال، استفاده از ویدئوهای تبلیغاتی است که نقش بسیار موثری در جذب مشتریان بالقوه دارد. با تحقیقاتی که انجام شده، بیش از 50 درصد مصرف­‌کنندگان، بیشتر از هر محتوای دیگری خواستار مشاهده ویدیو از محصولات هستند. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می‌­شود که بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی جهان یعنی آمازون و eBay، در گزارشات خود بیان می‌­کنند که احتمال خرید یک کالا در صورت اضافه کردن ویدئو محصول در قسمت توضیحات، تا 35 درصد افزایش می‌­یابد.

استفاده از تبلیغات ویدئویی (به دلیل فرمت آن) نسبت به روش­های تبلیغات تصویری معمول، به صاحبان مشاغل فرصت جذب مشتریان بیشتر را می‌­دهد. این همان ویژگی ویدیو است که این محتوای تبلیغاتی را از سایر راه‌­های معمول متمایز کرده و باعث شده تا آینده تبلیغات را از آن خود کند. برای درک بهتر تمایز این نوع تبلیغات، در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا، به شکل کامل­تر به بررسی آن می‌­پردازیم.

استراتژی تبلیغات ویدیویی چیست؟

استراتژی تبلیغات ویدیویی به این معناست که یک شرکت چگونه بتواند از طریق تولید محتوای ویدئویی، به اهداف بازاریابی و برندینگ خود دست پیدا کند. این روش می‌­تواند برای معرفی یک برند، ارائه راهنمای استفاده از محصول یا آشنایی با ویژگی‌های آن، به اشتراک­‌گذاری نظرات مشتریان راضی از محصول، نمایش رویدادهای مرتبط با برند و یا حتی صرفاً جهت تعامل با مخاطب هدف استفاده شود. استراتژی تبلیغات ویدیویی همچنین به مواردی از جمله روند تعیین هدف و تنظیم برنامه در استفاده از ویدئوها، نحوه تاثیرگذاری ویدیو، نحوه جذب مخاطبان هدف و البته فرآیند آنالیز و تست نتایج اشاره دارد.

طبیعتاً نوع مشتریانی که یک شرکت مورد هدف قرار می‌­دهد، روی هر گونه استراتژی­های بازاریابی شرکت موثر است. اگر یک برند، کسانی را هدف قرار داده باشد که از قبل، از محصولات یا خدمات آن­ها استفاده کرده‌اند، شکل تبلیغات بیشتر برای اطلاع‌­رسانی مشتریان درباره محصول و خدمات جدیدتر، آگاهی از تغییرات محصولات قبلی و یا ارتباط با مشتریان قبلی برای وفادارسازی آنها به برند متمرکز می‌­شود. اما اگر یک شرکت بخواهد روی جذب مشتریان جدید متمرکز شود، هدف تبلیغات ویدیویی، رویکرد متفاوتی خواهد داشت و برای آگاه‌سازی مخاطب از برند، ویژگی‌های محصول و … تمرکز خواهد داشت. تبلیغات ویدئویی دیجیتال مستلزم ارائه محتوای ویدیویی تبلیغاتی به مخاطبان هدف با استفاده از پلتفرم­های مختلف آنلاین است. به عبارت دیگر، یعنی باید فیلم­های تبلیغاتی مورد نظر شما، روی فضاهای مختلف وب منتشر شود.

برای درک بهتر این مسئله که چرا تبلیغات ویدیویی تا این اندازه موفق شده، بهتر است نگاهی به گزینه­‌های معمول­تر تبلیغات آنلاین بیاندازیم. یکی از متداول­ترین روش­ها در تبلیغات دیجیتال، استفاده از بنرهای تبلیغاتی است. در طول سال­ها این روش، جذابیت و اثرگذاری خود را از دست داده و نرخ کلیک آن نیز افت داشته است. این مسئله همچنین در دنیای امروز که میزان توجه و تمرکز افراد بسیار کمتر از همیشه است، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل است که افراد دیجیتال مارکتر باید به دنبال استفاده از روش­های جدیدتر در جذب مخاطب باشند.

جایگاه کنونی تبلیغات ویدیویی

همانطور که گفته شد، یکی از محبوب­ترین روش‌ها برای جذب مخاطبان آنلاین، استفاده از تبلیغات ویدئویی است. کارشناسان امور بازاریابی و تبلیغات معتقدند که این شیوه تبلیغاتی در دهه‌­های آینده بر دنیای بازاریابی و کسب و کار، غالب بوده و به همین دلیل، امروز بهترین زمانی است که متخصصان بازاریابی باید نسبت به یادگیری اصول ویدیو مارکتینگ اقدام کرده و نحوه تاثیرگذاری بهتر آن­ را بررسی کنند. اما با وجود محبوبیت بازاریابی ویدئویی، نمی‌­توان گفت که استفاده از آن، یک موفقیت تضمین شده را به دنبال خواهد داشت.

در یک مطالعه انجام شده در این زمینه، مشخص شد که تا 60 درصد افراد احساس کردند که جنبه تبلیغاتی ویدئوها بسیار بیشتر بوده و 35% افراد نیز معتقد بودند که ماهیت محتوای فیلم­های تبلیغاتی، از محتوای مورد نظر آن­ها دور بوده است. اطلاع از چنین آمارهایی نشان می‌­دهد که بازاریابان باید برای تولید محتوای ویدئویی مفید و مرتبط تلاش کرده و دقت بیشتری داشته باشند. همچنین محل درج این محتواهای تبلیغاتی ویدئویی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا نباید مخاطب احساس کند یک تبلیغ مانع از دسترسی او به محتوای مورد نظر او می­‌شود. استفاده از این محتواها در جای درست و به شیوه درست، باعث ترغیب هر چه بیشتر مخاطب برای تماشای آن خواهد بود. اکثر بازاریابان از روش­های پیشرفته‌­تر مانند “Scroll-to-watch” و “Click-to-Watch” استفاده می­‌کنند که در آن مخاطب، خود برای تماشای ویدئو تصمیم می­‌گیرد (در این روش‌ها، نمایش ویدیو زمانی آغاز می‌شود که مخاطب، صفحه را اسکرول کرده و یا روی گزینه نمایش، کلیک کند).

چرا تبلیغات ویدیویی، آینده تبلیغات دیجیتال هستند؟

پیش از این گفتیم که آینده تبلیغات دیجیتال بدون شک از آنِ تبلیغات تصویری و به‌­­ویژه، تبلیغات ویدئویی است. اما بیایید دلایل این پیش‌بینی را بررسی کنیم.

میزان تعامل بالاتر در تبلیغات ویدئویی

در تبلیغات ویدئویی دو فاکتور مهم صدا و حرکت وجود دارد که در جلب توجه مخاطب بسیار موثر هستند. هر دو مورد، در انتقال صحیح و موثر یک پیام نقش مهمی داشته و در نتیجه میزان تعامل مخاطب با محتوا را بالاتر می‌­برد. نتیجه یک تجزیه و تحلیل شش‌­ماهه در مورد بیش از سه میلیارد نمایش تبلیغات جهانی، نشان می‌­دهد که میزان کلیک روی تبلیغات ویدیویی تا 27/4 برابر نسبت به میزان کلیک روی بنرهای استاندارد بیشتر بوده و تاثیر تبلیغات ویدئویی برای مخاطبان هدف، تقریباً 12 برابر بیشتر از سایر تبلیغات بوده است.

در حالی که تبلیغات متنی یا تصویری به عواملی مانند اصول کپی رایتینگ، رعایت علائم نگارشی و علائم بصری تکیه دارد، تبلیغات ویدیویی از حرکت و صدا برای جلب توجه مخاطب استفاده می‌­کند. فرمت آگهی در رساندن هدف شما به مخاطب با یک پیام مناسب و البته قابل فهم­‌تر، بسیار مهم است. تهیه یک ویدئو تبلیغاتی که با جلب توجه مخاطب بتواند به یک نتیجه­‌گیری مرتبط با هدف تبلیغ برسد، مطمئناً موفقیت­‌آمیز خواهد بود.

تحقیقات بسیاری نشان می­‌دهد که به ­طور میانگین، میزان یادآوری یک محتوای بصری برای مخاطب تا 95% است در حالی­که این میزان برای یک محتوای متنی، به حدود 10% می‌­رسد. یعنی مشتریان شما محتوای یک پیام تبلیغاتی ویدئویی را بیشتر از یک محتوای متنی به خاطر می‌­سپارند. همچنین احتمال خرید در این شیوه تبلیغاتی تا 97% و میزان تعامل با برند تا 139% افزایش می‌­یابد.

قابلیت بالای اشتراک­‌گذاری ویدیوهای تبلیغاتی

به اشتراک گذاشتن بیش از 700 ویدئو در شبکه اجتماعی توئیتر در هر یک دقیقه، نشان می‌­دهد که کاربران وب معمولاً تمایل بیشتری برای به اشتراک­‌گذاری فیلم­‌های مختلف دارند. اگر ویدئوی تبلیغاتی شما مختصر و مرتبط با موضوع بوده و همچنین داستانی جذاب و قابل توجه برای گفتن داشته باشد، مطمئن باشید که همه آن را با دوستان خود به اشتراک می­‌گذارند. این شیوه تبلیغاتی فرصت بی‌­نظیری را برای ارائه توضیحات بیشتر و معرفی بهتر برای برندهای مختلف فراهم می‌­کند.

نرخ کلیک بالاتر

تبلیغات ویدئویی نسبت به تبلیغات بنری یا متنی، داستان بهتری به مخاطب ارائه می‌­دهد به همین دلیل نه تنها در جذب مخاطب عملکرد بهتری دارد بلکه نرخ کلیک بالاتری نیز به دست می‌آورد. طبق یک تحقیق انجام شده، میانگین نرخ کلیک تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن‌های تلفن همراه، 7/5 برابر بیشتر از نرخ کلیک تبلیغات تصویری بوده است. اگر چه تهیه ویدئوهای تبلیغاتی به صرف هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد، اما توانایی بالاتری در روایت داستان برند شما داشته و در نتیجه، برای جذب مشتری، کلیک‌­های بیشتر و البته درآمدزایی، موثرتر است.

امکان مانور بیشتر تبلیغاتی

نسبت به یک عکس یا متن تبلیغاتی، در ویدئو می‌توان از پیام و محتوای بیشتری استفاده کرد و اهداف تبلیغاتی خود را بیشتر، پخته‌تر و کاملتر از سایر روش‌های تبلیغات نمایشی به مخاطب عرضه کرد.

روندهای تبلیغات دیجیتال ویدئویی

روند تغییرات در دنیای ویدئوهای دیجیتال، ثابت نیست. فعالان حرفه‌­ای دنیای دیجیتال مارکتینگ به­ خوبی می­‌دانند که باید در جریان پیشرفت­‌ها و تکنیک‌های روز بازاریابی و صنعت ویدیو قرار گرفته و با توجه به آنچه مخاطب می‌­خواهد و می‌پسندد، نیاز آن­ها را در نظر بگیرد. به طور کلی چهار روند و جریان اصلی در تبلیغات ویدئویی دیجیتال وجود دارد که آنها را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تبلیغات ویدیویی دیگر کوتاه نیستند.

یکی از اولین بسترهایی که فیلم­های تبلیغاتی 6 ثانیه‌­ای را ارائه کرد، YouTube است. این روند به مرور تغییر کرد و به جایی رسید که از اواخر سال 2015، مدت زمان این تبلیغات به 30 ثانیه رسید. این داده­‌ها حاکی از آن است که وقتی پای یک محتوای ویدئویی در میان باشد، میزان توجه کاربران هم بیشتر می­‌شود.

تبلیغات طولانی‌­تر برای کاربران تلفن­های همراه

تحقیقات نشان می­‌دهد که کاربران تلفن­های هوشمند، تبلیغات ویدئویی طولانی­‌تر را نسبت به تبلیغات شش ثانیه‌­ای، بیشتر تماشا می­‌کنند. معمولاً تا 72% این کاربران بعد از اتمام شش ثانیه، تعامل خود را با ویدئو حفظ می‌­کنند. البته حتی کاربران گوشی­های هوشمند هم بعد از گذشت حدود 22 ثانیه از ویدیو، توجه و تمرکز اولیه خود را از دست می‌­دهند. این نکته به­ خوبی نشان می‌­دهد که طراحان تبلیغاتی، براساس نوع ترافیک مورد نظر خود (از نظر مخاطب و دستگاه) باید به مدت زمان ویدئوها توجه کنند.

انواع تبلیغات ویدیویی در موبایل
انواع تبلیغات ویدیویی در موبایل

افزایش هزینه تبلیغات ویدیویی

براساس گزارشات منتشر شده در سال 2019، میزان بودجه سالانه اختصاص یافته برای تبلیغات ویدئویی در جهان تا 25% با افزایش همراه بوده است. شرکت­های مختلف باید به این روند تغییر هزینه­‌ها توجه کرده و بتوانند بودجه­‌های متناسب با آن را اختصاص دهند تا در صورت هرگونه احتمال کاهش بودجه کلی شرکت، از رقابت سخت تبلیغاتی با شرکت­های دیگر عقب نمانند.

بیشتر شدن محبوبیت انیمیشن­

هدف اصلی همه کمپین­های تبلیغاتی، جلب توجه مخاطبان خود است. استفاده از انیمیشن، یکی از راه­هایی است که شرکت­ها می‌­توانند از جادوی آن برای تاثیرگزاری بیشتر تبلیغات خود استفاده کنند. این تکنیک علاوه بر زنده و سرگرم­‌کننده بودن، می‌­تواند گزینه‌­های بیشتری را برای ایجاد تنوع در تبلیغات برای بازاریابان فراهم کند که در روش­های معمول، شاید ممکن نباشد.

کدام نوع KPI (شاخص کلیدی عملکرد) در بازاریابی برای تبلیغات ویدیویی مناسب است؟

قبل از هدف­گذاری برای انجام تبلیغات ویدیویی، بهترین شاخص‌های کلیدی عملکرد یا همان KPI را برای ردیابی انتخاب کنید. با استفاده از KPIها می­‌توانید بررسی کنید که آیا تلاش در این زمینه نتیجه‌­بخش خواهد بود و یا نیاز دارید تغییراتی را در دستور کار خود قرار دهید. اولین قدم در طراحی و اجرای یک استراتژی بهینه  تبلیغات ویدئویی، انتخاب هدف است. باید تعیین کنید که می‌­خواهید در انتهای کمپین تبلیغاتی خود به چه چیزی برسید؟

ابزار Google BrandLab که برای آگاهی از بینش‌های جدید مورد مشتریان استفاده می‌شود، هنگام انتخاب KPI از سه دسته‌­بندی مختلف شامل آگاهی (Awareness)، توجه (Consideration) و کنش یا اقدام (Action) استفاده می­‌کند. KPIهایی که برای تبلیغات ویدئویی خود انتخاب می­‌کنید، براساس آنچه در تلاش برای دستیابی به آن هستید متفاوت خواهد بود. برخی از نمونه‌­های اهداف مورد نظر و KPIهای مرتبط با آن­ها را در ادامه می­‌بینید.

  • آگاهی (Awareness): درصد مکالمات مربوط به برند، افزایش یادآوری (Recall) یا تشخیص (Recognition) برند و تعداد بازدیدهای یکتا در تبلیغات ویدیویی.
  • ترافیک (Traffic): درصد بازدیدکنندگان جدید یک سایت و افرادی که پس از کلیک روی لینک موجود در ویدئو، از سایت بازدید می‌­کنند.
  • ایجاد سرنخ فروش (Lead generation): تعداد تبدیل (Conversion)، ارزش در هر سرنخ فروش در کانال­های ویدئویی در مقابل کانال­های غیر ویدئویی و نرخ تبدیل کلی آن.
  • خرید (Purchase): تعداد خریدهای ناشی از لینک یا کد تبلیغاتی نشان داده شده در تبلیغات ویدئویی و میزان متوسط ​​هزینه هر خرید (AOV).

این اهداف و KPIها تنها گزینه‌­های شما نیستند؛ اما این مثال­ها نقطه شروع سنجش استراتژی تبلیغات ویدئویی را ارائه می‌­دهند. همچنین توجه کنید که لزوماً نباید هر سال از KPIهای مشابه استفاده کنید، بلکه KPIها با اهداف بازاریابی شما تغییر خواهند کرد. به همین دلیل بهتر است که در بازه‌های زمانی مشخص، اهداف و شاخص‌های کلیدی عملکرد تبلیغات ویدیویی خود را بازبینی کرده و از تناسب آنها با اهداف کلی شرکت خود، مطمئن شوید.

انواع تبلیغات ویدیویی

یکی از دلایلی که اکثر برندها و مدیران بازاریابی آن­ها مشتاق استفاده از تبلیغات ویدئویی هستند، انتخاب‌های متعدد و متنوعی است که در تبلیغات ویدیویی قابل استفاده هستند. به عنوان مثال، تبلیغات ویدئویی in-stream، یکی از آشناترین شیوه تبلیغات ویدئویی است که پلتفرم YouTube به آن متکی است (ابتدای ویدیو، تبلیغی با گزینه‌های فراخوانی به اقدام نمایش داده می‌شود).

نمونه تبلیغات ویدیویی
نمایش تبلیغ ویدیویی در ابتدای ویدیوهای آپارات

برخی از تبلیغات نیز تعاملی بوده و بیننده را به کلیک روی یک لینک و یا ارائه یک پیشنهاد تشویق می­‌کند. تبلیغات غیر خطی (non-linear) نیز خارج از ویدئو اصلی و گاهاً به­ عنوان یک بخش افزوده شده به ویدئوی اصلی پخش می‌­شود. با کلیک شخص روی یکی از این تبلیغات غیر خطی، محتوای اولیه‌­ای که در حال مشاهده آن است، متوقف می‌­شود، همچنین کاربر می‌­تواند از دیدن آن خودداری کند.

با کمی جستجو در پلتفرم‌های تبلیغات ویدئویی متوجه خواهید شد که گزینه‌­های پیش روی شما متنوع است. برای مثال می‌­توانید از پخش تبلیغ خود در یک بازی آنلاین استفاده کنید. در این نوع تبلیغات، بازی، تماشای تبلیغ را با یک جایزه همراه می­‌کند به این معنا که گیمر با تماشای ویدئو تبلیغاتی شما، یک پاداش از بازی (مانند یک سلاح جدید، یک جان اضافه و …) دریافت می­‌کند. یک گزینه جدیدتر در انواع تبلیغات ویدئویی، ایجاد امکان خرید است. به عنوان مثال، زمانی که فردی در حال تماشای ویدئو معرفی یک محصول است، لینکی برای او به نمایش درمی‌­آید که امکان خرید را بلافاصله برای او فراهم کند. بهترین تبلیغات ویدئویی، محتوای مکمل آن چیزی است که کاربران در لحظه در حال انجام آن هستند.

کاربرد تبلیغات ویدیویی
مشاهده ویدیو در بازی برای دریافت جایزه

مقایسه تبلیغات بنری و تبلیغات ویدئویی

تبلیغات نمایشی که به آن تبلیغات بنری نیز گفته می‌­شود، یک شیوه تبلیغ پولی است که در فضای دیجیتال از جمله در وب­سایت­ها، شبکه‌­های اجتماعی و اپلیکیشن­های مختلف به نمایش درخواهد آمد. ابتدایی­‌ترین نوع در این شیوه از تبلیغات، بنرهای مستطیلی شکل بود که در بالای محتوای اصلی سایتها نشان داده می­‌شود. هدف این شیوه از تبلیغ، بالا بردن آگاهی از برند و قصد خرید است. با این حال، نرخ کلیک آن­ها در تمام فرمت­ها، تنها حدود 0.05 درصد است. از معایب اصلی تبلیغات بنری می‌­توان به مسئله­‌ای اشاره کرد که اصطلاحاً به «کوری بنر (banner blindness)» شناخته می­‌شود. این حالت زمانی رخ می­‌دهد که چشم مخاطب به‌­قدری از این شیوه تبلیغات خسته شده که دیگر حتی متوجه حضور آن­­ها در صفحه وب نمی‌­شود (یکی از دلایل این امر، تعداد زیاد بنرها در هر صفحه وب است، به عنوان مثال، به تصویر زیر دقت کنید، شش بنر تبلیغاتی که جای بیشتری نسبت به محتوای صفحه را به خود اشغال کرده‌اند).

تبلیغات بنری و ویدیویی
نمایش بیش از حد بنرهای تبلیغاتی و کاهش اثربخشی آن

نقص­های شناخته شده این شیوه از تبلیغات، مدیران بازاریابی را وادار به جستجوی روش­های جایگزین و موثرتر کرده است. این روند منجر به محبوبیت استفاده از تبلیغات ویدیویی شد که به­ طور موثری منجر به افزایش آگاهی برند، افزایش تعامل مخاطب و بهبود نرخ تبدیل کسب­ و ­کارها می‌­شود. به­ طور کلی، 72% مردم هنگام جستجوی اطلاعات درباره محصول مورد نظر خود، محتوای ویدئویی را به متن ترجیح می‌­دهند. طبق گزارشی که مجله فوربز منتشر کرده، متوسط کاربران اینترنت تا 88% زمان بیشتری را در صفحات حاوی محتواهای ویدئویی نسبت به صفحات فاقد آن صرف می­‌کنند (افزایش حضور کاربر در صفحه = بهبود سئو). همچنین استفاده از ویدئوها در صفحه فرود، نرخ تبدیل را تا 86% افزایش می‌­دهد.

آنچه که باید درباره تبلیغات ویدیویی همسان بدانید.

تبلیغات همسان (Native Ads) آگهی‌هایی هستند که با آنچه در صفحه وب وجود دارد، همسو شده و تبلیغات مرتبط با آن صفحه را به بازدیدکننده نمایش می‌دهد؛ به همین دلیل کمتر به چشم یک تبلیغ دیده می‌شوند و اثربخشی بیشتری دارند و معمولاً تبلیغات همسان نرخ کلیک بیشتری دارند. ما قبلاً در مورد نحوه لزوم افزایش بودجه تبلیغات ویدیویی بحث کردیم. آمارها پیش‌بینی می‌کنند که مدیران بازاریابی، 38/7 درصد از بودجه خود را به تبلیغات ویدیویی همسان در سال 2020 اختصاص می‌دهند که این رقم، از 38/1 درصد بودجه در سال 2019 کمی افزایش یافته است.

چرا باید از تبلیغات ویدیویی استفاده کرد؟

ساختن ویدئو به عنوان بخشی از استراتژی شما این امکان را به وجود خواهد آورد که با مخاطبان خود در ارتباط باشید. اگر محتوای ویدیویی شما جذاب باشد به راحتی کاربر را به سمت شما جذب خواهد کرد. از طرف دیگر، تبلیغات ویدیویی شامل عناصر زیادی است که برای کاربران ممکن است مرتبط یا جذاب باشد. می‌توانید از یک آهنگ جذاب، یک سناریوی خنده‌دار یا یک فضای حسی مناسب در آغاز ویدیو استفاده کنید تا بینندگان را مجذوب خود کرده و آنها را ترغیب کنید تا کل تبلیغ را تماشا کنند.

نکته دیگر آنکه تبلیغات با ویدیو به شما انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد تا محصول یا خدمات خود را به عنوان نیاز مهم کاربران جلوه دهید، چیزی هیجان‌انگیز ارائه دهید یا به آنها کمک کنید زندگی رضایت‌بخش‌تری داشته باشند. از آنجا که بسیاری از تبلیغات ویدیویی به طور خودکار در محتوای اصلی صفحه پخش می‌شود، لازم نیست فقط امیدوار باشید که مردم بر روی محتوا کلیک کنند، بلکه همان دیدن ویدیو هم می‌تواند شما را به هدفتان برساند.

اثربخشی تبلیغات ویدیویی

میزان سرمایه‌گذاری شما در تبلیغات ویدیویی بر اساس اهداف و منابع مالی شما متفاوت خواهد بود. اگر برای اولین بار به این کار می‌پردازید ، به تدریج و با بودجه کم شروع کنید و در طی زمان، مقیاس را افزایش دهید. برای جهت‌دهی هر چه بهتر تلاشهای اولیه خود، از متخصصان این حوزه هم کمک بگیرید. البته ضرورتی در کار نیست اما همانطور که اثربخشی ویدیو بیشتر است، ساخت ویدیوی اثربخش هم به مهارت و تجربه بیشتری نیاز دارد.

همانطور که پیشتر گفتیم، تقریباً سه چهارم مشتریان، محتوای ویدیویی را بر محتوای متنی ترجیح می‌دهند و به همین دلیل این سبک تبلیغات در ذهن بیننده باقی می‌ماند. هر ویدیویی، داستان مختص به خود را دارد و به برند کمک می‌کند تا صدای خود را توسعه دهد. به علاوه، تبلیغات همسان می‌توانند به طور یکپارچه با محیط اطراف خود ترکیب شوند که این هم به تاثیر ویدیو اضافه می‌کند.

بازاریابی ویدیویی می‌تواند هزاران و گاهاً میلیون‌ها بازدید و اشتراک در مدت زمان نسبتاً کوتاهی ایجاد کند، به این معنی که ممکن است لازم نباشد مدت زیادی منتظر بمانید تا نتیجه قابل توجهی را مشاهده کنید. تبلیغات ویدیویی به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا مخاطبان را بهتر جذب کرده و کلیکهای تبلیغاتی بیشتری دریافت کنند. برای درک بهتر اثربخشی تبلیغات ویدیویی، بد نیست به آمارهایی در این زمینه گه مربوط به تحقیقات سال 2020 است، نگاهی بیاندازیم:

  • 92٪ از بازاریابان می‌گویند ویدیو بخش مهمی از استراتژی بازاریابی آنها است.
  • مردم روزانه 100 دقیقه به تماشای فیلمهای آنلاین در سال 2021 اختصاص خواهند داد.
  • 99٪ از بازاریابان که از ویدیو استفاده می‌کنند، در سال بعد به این کار ادامه خواهند داد.
  • 48 درصد از مصرف‌کنندگان می‌خواهند ویدیوها آن چیزی باشد که علاقه دارند در موردش بدانند.
  • 66 درصد تبلیغات ویدیویی در پایان سال 2019 سی ثانیه طول کشید.
  • 57٪ بازاریابان از ویدیوی زنده (Live) استفاده می‌کنند.

سوالات متداول در مورد تبلیغات ویدیویی

سوال: چگونه تبلیغات ویدیویی تکامل پیدا می‌کند؟

پاسخ: چیزی که اخیراً بیشتر شده است به وجود آمدن تبلیغات شخصی‌سازی شده است. تبلیغات شخصی‌سازی شده مثل تبلیغهایی است که براساس موقعیت، مشخصات، علایق و سن کاربر تنظیم شده است؛ چون با پیشرفت تکنولوژی، سایتهایی مختلفی مانند یوتیوب، مشخصات شما را دارند و می‌توانند از این اطلاعات برای محتوای تبلیغات ویدیویی استفاده کنند. البته در آینده‌ای نه چندان دور مردم هم دیگر علاقه‌ای به تماشای تلویزیون نخواهند داشت و بیشتر به استفاده از فضای مجازی روی خواهند آورد و با توجه به همین امر است که تبلیغات ویدیویی در آینده‌ای که خیلی هم دور نیست، رشد بسیار عالی خواهد داشت و مردم هم با توجه به این که بیشتر در فضای مجازی زمان خالی خود را سپری می‌کنند، به تماشای این تبلیغات روی خواهند آورد.

سوال: استاندارد لازم برای طول زمان تبلیغات ویدیویی آنلاین چیست؟

پاسخ: در اکثر موارد، تبلیغات ویدیویی پانزده یا سی ثانیه طول می‌کشد، اما اخیراً برخی از برندها تبلیغات پنج ثانیه‌ای را شروع کرده‌اند، به ویژه در رسانه‌های اجتماعی جهانی. حتماً تا به حال با این موضوع مواجه شده‌اید که برخی از وبسایتها در حال حاضر به کاربران اجازه می‌دهند تبلیغ را پس از پنج ثانیه رد کنند و به طور کلی اگر شرکتی در پنج ثانیه اول توجه کاربر را جلب نکند، کاربر به تماشای آن ادامه نخواهد داد و آن را رد خواهد کرد.

با ایجاد تبلیغات پنج ثانیه‌ای، شرکتها از پرش مخاطب از ویدیو (skip) اجتناب می‌کنند و می‌توانند تلاش خود را برای جلب توجه کاربر انجام دهند. تبلیغات پنج ثانیه‌ای این مزیت را دارد که زمان آن کوتاه است و کاربر به احتمال نود درصد، آن را کامل مشاهده خواهد کرد.

سوال: آیا تبلیغات ویدیویی محدودیتی دارد؟

پاسخ: با توجه به این که تبلیغات ویدیویی ارزان نیست، باید نظر کاربران را مورد نظر قرار گرفت و ویدیو را طوری ساخت که در چند لحظه اول بتوان مفهوم خود را رساند. محدودیت از لحاظ زمانی خود یک مشکل خواهد بود که باید به نحوی به آن رسیدگی کرده تا در آن مدت کم، به طور کامل تبلیغات خود را عنوان کنید. از طرفی دیگر هم تبلیغات شما باید کاملاً جذاب بوده و مورد توجه کاربر قرار بگیرد نه این که با دیدن چند ثانیه اول، کاربر دیگر علاقه به نگاه کردن ادامه آن نداشته باشد.

سوال: چه چیزی باعث می‌شود یک تبلیغ ویدیویی خوب باشد؟

پاسخ: اولین کاری که شرکتها باید انجام دهند این است که تبلیغات ویدیویی را مانند یک داستان خاص جلوه دهند تا برای بیننده جذاب و جالب به نظر برسد. مورد دوم این است که هنگام طراحی ویدیوهای آنلاین، روی پنج تا ده ثانیه اول تمرکز خود را قرار دهید چون اکثر کاربران بعد از آن مدت، دیگر حوصله تماشا ندارند.

سومین مورد این است که ایده خوبی خواهد بود که در صورت لزوم از طنز استفاده کنیم. مردم دوست دارند بخندند؛ در کل طنز باعث جذب مخاطب خواهد شد. اگر قبلاً از آگهی‌های تصویری خنده‌داری استفاده کرده بودید، مردم به احتمال زیاد آن را به خاطر خواهند آورد، پس سعی کنید در تبلیغات ویدیویی خود از طنز هم استفاده کنید.

مورد نهایی این خواهد بود که باید مطمئن شوید که ویدیوهای خود را در هر پلتفرمی که آن را منتشر می‌کنید سئو کرده‌اید، در غیر این صورت هیچ کس آن را نخواهد دید. سئو به معنی بهینه‌سازی کردن می‌باشد و باعث خواهد شد که در صدر گوگل یا سایت‌های نمایش ویدیو باشید. البته چیزی که بایستی مورد توجه قرار دهید این است که شما با تبلیغات کوتاه هم همیشه نمی‌توانید داستانی را بیان کنید، بنابراین این تبلیغات باید بر جلب توجه سریع خواننده متمرکز شوند. یعنی به طور کلی اگر بخواهیم توضیح دهیم اگر محتوای شما با تبلیغات کوتاه  قابل درک نیست، سعی کنید تبلیغات را طوری ارائه دهید که مناسب و قابل درک باشد و البته، جذابیت خود را هم از دست ندهد.

 سوال: چالشهای تبلیغات ویدیویی چیست؟

پاسخ: هزینه این نوع تبلیغات در مقایسه با سایر تبلیغات بیشتر است. برای ایجاد و راه‌اندازی تبلیغات ویدیویی به یک تیم کامل از افراد نیاز دارید. تقلب در تبلیغات هم می‌تواند مشکل ساز باشد. پول زیادی در بازار وجود دارد، بنابراین همیشه افراد بدی در تلاش برای کلاهبرداری از تبلیغ‌کنندگان هستند. اگر تبلیغ‌کنندگان هیچ وسیله‌ای برای جلوگیری از کلاهبرداری و شناسایی بازدید یا کلیک فیک نداشته باشند، پول خود را هدر خواهند داد.

هنگام اجرای یک کمپین تبلیغاتی ویدیویی، شرکتها باید بر اعتبار و سلامت نام برند خود تمرکز کنند. برندها نمی‌خواهند هنرشان با محتوای بد نمایش داده شود، بنابراین اگر چیزی برای کاهش آسیب به چهره برند در نظر گرفته نشود، با مشکل مواجه خواهند شد. برای جلوگیری از مشکلات مربوط به نام برند تجاری، تبلیغ‌کنندگان می‌توانند با شرکتهای شبکه تبلیغاتی برای ارزیابی مکان و نحوه نمایش تبلیغات ویدیویی همکاری کنند.

سوال: تبلیغات ویدیویی چه مزایایی دارد؟

پاسخ: ویدیوها نسبت به سایر رسانه‌ها تمایل بیشتری برای جذب و مشارکت بیشتر ایجاد می‌کنند و البته مردم هم تبلیغات ویدیویی را بهتر از هر نوع تبلیغ دیگری به یاد می‌آورند.

سوال: چگونه یک شرکت می‌تواند از تبلیغات ویدیویی برای یک کمپین بزرگ استفاده کند؟

پاسخ: شرکتها می‌توانند از داده‌های شبکه‌های تبلیغاتی برای مورد هدف قرار دادن مشتریان خاص و هدفمند در تبلیغات ویدیویی استفاده کنند. سپس از داده‌هایی که خود به دست آوردند، به تعیین اینکه چطور بیننده‌ها به این تبلیغات دسترسی داشته باشند، خواهند پرداخت. برای مثال شرکتها می‌توانند میزان بازدید از یک ویدیو را زیر نظر داشته باشند و بعد از آن انتخاب کنند که تبلیغات نمایشی یا تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را فقط برای افرادی که کل ویدیو را مشاهده کرده‌اند، انجام بدهند.

سوال: تفاوت بین ویدیو تحت وب و اپلیکیشن چیست؟

پاسخ: ویدئوهای وب و تلفن همراه دارای فرمتهای مختلف هستند که در تبلیغات به عنوان «برچسب (tag)» شناخته می‌شوند. فرمت‌های مختلفی برای این برچسب‌ها وجود دارد که برخی از آنها در محیطهای موبایل مانند تلفنهای هوشمند کار نمی‌کنند. اگر بخواهیم واضحتر عنوان کنیم، باید بگوییم که فرمت ویدیوها در وب با تلفنهای همراه متفاوت است و در کل باید به این برچسبها توجه شود.

مزایای تبلیغات ویدیویی
تنوع در سفارش تبلیغات ویدیویی

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی از تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی نسبت به تبلیغات متنی بسیار موثرتر هستند و در ذهن کاربران بیشتر می‌مانند. پس این اطمینان را به شما خواهیم داد که تاثیر آن بسیار بیشتر خواهد بود. البته اگر بایدها و نبایدهای مربوط به تبلیغات ویدیویی را به خوبی در نظر بگیرید (به طور مثال، مدت زمان طول کلیپ و یا محتوای آن) می‌توان از آن انتظار نتیجه داشت.

اگرچه تا اینجای مقاله با انواع مزایای تبلیغات ویدیویی آشنا شدید اما بد نیست یک بار دیگر یادآوری کنیم که می‌توان دقیقاً از چه مزایای ویدیو بهره برد. محتوای ویدیویی توجه کاربران را به خود جلب می کند و این یعنی تبلیغات ویدیویی قابل اشتراک‌گذاری هستند و بیشتر در دسترس افراد خواهد بود. ویدئوها  اطلاعات زیادی را در مدت کوتاهی منتقل می‌کنند که این یکی از امتیازات آن است. برای ارتباط بهتر با مخاطبان ویدیوهای خود می‌توانید موسیقی پس زمینه و یا هرگونه افکت صوتی و تصویری را به محتوای ویدیویی خود اضافه کنید تا جذابیت بیشتر ویدیو سبب شود بهتر و بیشتر در ذهن مردم قرار بگیرد. در ضمن شما می‌توانید ویدیوهای خود را بر اساس دستگاههای تلفن همراه بسازید که قابلیت پخش در حالت‌های بهینه تبلیغاتی ویدیویی گوشی همراه را هم داشته باشد، چون امروز بیشتر مردم از گوشیهای خود برای مشاهده محتواهای ویدیویی استفاده می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی ویدئویی (Video Marketing): اینجا را کلیک کنید (+).

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 34 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.