نرخ تبدیل 265 بازدید

اگر مدیر یک کسب و کار آنلاین هستید احتمالاً با مفهوم بهینه سازی و افزایش نرخ تبدیل آشنایی دارید. اگر با این مبحث آشنایی ندارید هم مسئله‌ای نیست، با ما در این مقاله از وبلاگ کاپریلا همراه باشید تا با مفهوم بهینه سازی نرخ تبدیل و افزایش آن آشنا شوید؛ چرا که این مفهوم نسبتاً ساده می‌تواند برای کسب و کار شما بسیار مفید باشد. ما در این مقاله، شما را با مفهوم کلی نرخ تبدیل آشنا خواهیم کرد و همچنین به شما روش‌هایی جهت افزایش نرخ تبدیل ارائه می‌دهیم. پس تا انتهای مقاله، ما را همراهی کنید.

نرخ تبدیل چیست؟

به زبان خیلی ساده، نرخ تبدیل تعداد بازدیدکنندگانی هستند که پس از ورود به وبسایت شما، کار را که مطلوب شماست انجام می‌دهند. برای مثال، آن دسته از افرادی که وارد سایت می‌شوند و از محصولات شما خرید می‌کنند، عمل مورد نظر شما را انجام داده‌اند و اصطلاحاً تبدیل شده‌اند چون این کاربران قطعا به دنبال خدمات و محصولات شما هستند و واقعاً قصد خرید خدماتی یا محصولاتی را دارند که شما در وبسایت خود ارائه می‌دهید.

به عبارت ساده‌تر، مفهوم نرخ تبدیل یعنی چند درصد از افرادی که از وبسایت و یا فروشگاه آنلاین شما بازدید می‌کنند، اقدام به خرید یا انجام عمل خاصی مد نظر شما هست می‎‌کنند و این تعداد، چه نسبتی از کل بازدیدکنندگان را شامل می‌شود. افزایش نرخ تبدیل هم نتیجه مجموعه اقداماتی است که  انجام می‌دهیم تا تعداد افرادی که تبدیل می‌‎شوند (عمل مورد نظر ما را انجام می‌دهند) افزایش دهیم.

هنگامی که شما یک پاپ آپ (پنجره بازشو در وبسایت) بر روی سایت می‌گذارید و به مخاطب پیشنهاد خرید با تخفیف می‌دهید، دقیقاً همان اقدامی است که انجام شده تا بازدیدکنندگان شما ترغیب به خرید شوند. همه این موارد انجام می‌شود تا بازدیدکنندگان شما اقدام به خرید کنند و از یک بازدیدکننده به یک خریدار تبدیل شوند. فرض کنید اگر شما 1000 بازدیدکننده در روز داشته باشید که فقط 100 نفر آن‌ها خرید انجام دهند، عضو سایت شوند، فرمی را پر کنند و … نرخ تبدیل سایت شما 10 درصد است. به عبارتی تنها 10 درصد از بازدیدکنندگان تبدیل شدند.

برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، می‌توانید مقاله نرخ تبدیل چیست؟ را مطالعه کنید.

چرا بهینه‌سازی و افزایش نرخ تبدیل مهم است؟

بسیاری از کسب و کارها فقط به دنبال طراحی یک وبسایت هستند. همیشه بعد از طراحی وبسایت اگر از آن‌ها بپرسید داشتن سایت چه تاثیری بر فروش شما داشت، گله‌مند خواهند بود که با وجود اینکه سایت‎شان بازدیدکنندگان زیادی  دارد اما آورده قابل قبولی برای آن‌ها نداشته است. دقیقاً نرخ تبدیل اینجاست که اهمیت پیدا می‌کند چون نتوانستند افرادی را که برای کسب اطلاع از محصولات و خدمات شرکت، وارد سایت شدند به مشتری خود تبدیل کنند و این، ضعف بهینگی تبدیل وبسایت است.

مزایای افزایش نرخ تبدیل برای کسب و کارها چیست؟

  1. با بالا رفتن نرخ تبدیل پیشرفت کسب و کارتان محقق خواهد شد.
  2. با بهینه‌سازی نرخ تبدیل، مشتریان مناسب و هدفمند شما بیشتر می‌شوند.
  3. روش‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل به نسب سایر تبلیغات پولی، ارزان‌تر است.
  4. هنگامی که نرخ تبدیل وبسایت شما بالا می‌رود، سود و درآمد شما نیز بیشتر خواهد شد.
  5. بهینه‌سازی نرخ تبدیل باعث می‌شود هزینه‌های جذب مشتری کاهش پیدا کند.

اما شاید سوال اساسی این باشد که چگونه می‌توان نرخ تبدیل وبسایت را بالا برد؟ ما در ادامه راهکارهای مفیدی را ارائه خواهیم داد که به شما کمک می‌کند نرخ تبدیل وبسایت و یا فروشگاه آنلاین خود را افزایش دهید. در نتیجه با افزایش نرخ تبدیل، فروش و درآمدتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ده روش برتر افزایش نرخ تبدیل

به وبسایت خود پاپ آپ اضافه کنید.

براساس مطالعات صورت گرفته، میانگین نرخ تبدیل برای پاپ آپ در وبسایت‌ها برابر با 3.09 درصد است. حال اگر شما یک پاپ آپ مناسب طراحی کنید، این نرخ تبدیل می‌تواند تا حدود 10 درصد نیز افزایش پیدا کند. به‌طور کلی اگر یک پنجره بازشونده یا به اصطلاح پاپ آپ درست طراحی کنید و بر روی وبسایت خود قرار دهید، می‌تواند نرخ تبدیل وبسایت شما را به صورت میانگین تا 9.28 درصد افزایش دهد.

روشهای افزایش نرخ تبدیل

یک پاپ آپ (Pop-Up) مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • باید به مخاطب شما یک پیشنهاد ویژه دهد. برای مثال اگر شما برگزارکننده دوره‌های آموزشی هستید، می‌توانید به عنوان یک آفر یا پیشنهاد، چند ساعت از دوره خود را در اختیار آنها بگذارید تا بصورت pdf یا ویدیو دانلود کنند.
  • یک زمان تاخیر 30 ثانیه مناسب برای پنجره بازشوی خود در نظر بگیرید. پاپ آپ باید به موقع به مخاطب در صفحه نشان داده شود و به موقع هم بسته شود.
  • بستن پنجره بازشو را برای مخاطب راحت کنید که به سادگی آن را بتواند ببندد.
  • کوکی‌های وبسایت خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که پاپ آپ فقط یکبار به مخاطب نمایش داده شود.

با رعایت همین چند نکته ساده شما می‌توانید با یک پنجره بازشوی مناسب نرخ تبدیل را در وبسایت خود افزایش دهید. بسیاری بر این باورند که وجود پنجره بازشو، اعصاب مخاطب را بهم می‌ریزد، اما باید بگوییم در صورت تنظیمات و برنامه‌ریزی درست، نه تنها شکایتی نمی‌شود بلکه نرخ تبدیل تا 9.28 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

چت آنلاین به سایت اضافه کنید.

با اضافه کردن قابلیت چت آنلاین، به مخاطب خود این امکان را بدهید که در همان لحظه سوالاتش را از شما بپرسد و شما به عنوان یک پشتیبان، پاسخگو باشید. می‌توانید از چت بات هم استفاده کنید.

چت آنلاین

فیلدهای غیر ضروری در تمامی فرم‌های وبسایت را حذف کنید.

آیا تا به امروز برای شما هم اتفاق افتاده قصد ثبت‌نام در یک وبسایتی را داشتید اما به خاطر زیاد بودن فیلدهای فرم، از ثبت‌نام صرف‌نظر کرده باشید؟ دقیقاً کاربر شما هم همین رفتار را نشان خواهد داد. یعنی مشتری با دیدن فیلدهای زیاد،  از پرکردن فرم ثبت نام یا خرید، فرار می‌کند. پس یکی از مواردی که به افزایش نرخ تبدیل کمک می‌کند، پاک کردن فیلدهای اضافی فرم‌های وبسایت است.

براساس مطالعات صورت گرفته، با حذف هر فیلد اضافی از صفحه فرم، حدود 10 درصد نرخ تبدیل افزایش پیدا خواهد کرد. بدیهی است که شما می‌توانید با طراحی یک فرم هوشمند و مینیمال، نرخ تبدیل را تا 10 درصد افزایش دهید. نکته مهم در اینجا این است که باید توجه کنید فیلدهای ضروری همچنان ضروری هستند و باید سر جای خود بمانند و تغییر نمی‌کنند، چرا که بسیاری با خواندن این نکته، آنقدر فیلدهای فرم سایت خود را حذف می‌کنند که دیگر اطلاعاتی درستی به دست تیم فروش نمی‌رسد؛ در این صورت فرم پرشده دیگر کارایی نخواهد داشت. پس بین وجود فیلدهای ضروری و حذف فیلدهای غیر ضروری باید تعادل ایجاد شود.

نظرات مشتریان قبلی خود و لوگوهای شرکت‌هایی را که قبلاً با شما کار کرده‌اند در سایت بارگزاری کنید.

با انتشار نظرات مشتریان قبلی، حس اعتماد بیشتری به مخاطب خود می‌دهید. او نظرات مثبت و منفی مشتریان قبل را می‌خواند و می‌تواند تصمیم درست‌تری بگیرد. به این موضوع همیشه دقت کنید که حتی خود شما هم تمایلی ندارید از یک خدمت و یک محصول اولین نفری باشید که استفاده می‌کنید. در واقع با انتشار نظرات مشتریان قبل، احساس خوبی برای خرید به مخاطبین جدید خود می‌دهید. همچنین لوگوی برخی سازمان‌هایی را که از خدمات شما استفاده کرده‌اند نیز در صفحه اول وبسایت بارگذاری کنید. چرا که بر روی حس اعتماد مخاطب تاثیرگذار خواهد بود.

در این زمینه، مقاله اثبات اجتماعی (Social Proof) چیست؟ را مطالعه کنید.

انواع تایید اجتماعی

برای افزایش نرخ تبدیل، بخش‌های اضافی سایت خود را حذف کنید.

کاری نکنید که مخاطب شما به محض ورود به سایت‎تان، فراموش کند به دنبال چه چیزی بوده است. یکی از مواردی که باعث می‌شود نرخ تبدیل شما کاهش پیدا کند دقیقا همین موضوع است. ساختار و محتوای صفحات سایت باید واضح، مختصر و دارای پیمایشی راحت باشند. اگر وجود چیزی در صفحات ضروری نیست، آن را حذف کنید. بگذارید بازدیدکننده بر روی خدمات و محصولات وبسایت متمرکز شود.

یک صفحه فرود خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • عنوان اصلی و عناوین فرعی
  • مزایا و ویژگی
  • نظرات مشتری
  • ترکیب بصری با زمینه مناسب که نشان‌دهنده این است که شما چه چیزی ارائه می‌دهید.

حذف همه عوامل مزاحم باعث می‌شود مخاطب بر روی پیشنهادی که به او می‌دهید متمرکز باشد نه چیز دیگری.

مراحل اولیه خرید محصول و یا خدمات خود راحت کنید.

یک اصل روانشناسی بیان می‌کند که افراد همیشه مشتاق به شروع کارهایی هستند که سریع‌تر به پایان می‌رسد. پس هنگامی که می‌خواهید به بازدیدکننده سایت یک پیشنهاد بدهید تا او اقدام به خرید کند، باید اولین مرحله را ساده در نظر بگیرید. برای مثال، بجای درخواست یک فرم کامل برای پر کردن در ابتدا فقط از او یک آدرس ایمیل یا شماره تماس درخواست کنید. در گام بعدی از او بخواهید که اگر قصد تکمیل سفارش دارد، فرم ثبت‎ نام را تکمیل نماید. هر چه مراحل برای بازدیدکننده ساده‌تر در نظر گرفته شود، امکان خرید او بیشتر خواهد بود.

از یک سرویس اجتماعی برای ورود به وبسایت خود استفاده کنید.

امروزه وبسایت‌های بسیار زیادی را دیده‌اید که جهت ورود به پنل کاربری، به جز وارد کردن مشخصات ورود، از روش‌های دیگری نیز استفاده کرده‌اند. برای مثال فرد می‎‌تواند با اکانت جی‌میل، فیسبوک و … خود نیز وارد سایت شود و خرید خود را به راحتی انجام دهد. شما نیز جهت افزایش نرخ تبدیل از این رو‌‎ش‌ها استفاده کنید.

بهینه سازی نرخ تبدیل

در صورت امکان، ضمانت بازگشت وجه در سایت قرار دهید.

در این صورت فرد با خیالی راحت‌تر از سایت شما خرید خواهد کرد؛ چون اطمینان دارد در صورت نارضایتی، وجه پرداختی خود را دریافت می‌کند. البته در صورت وجود این امکان، به آن پایبند باشید.

از تایمر شمارش معکوس اضافه کنید.

برای برخی محصولات خود که دارای تخفیف هستند، می‌توانید از این ایده استفاده کنید. مخاطب با دیدن این تایمر، وسوسه می‌شود که تا مهلت تمام نشده، خرید خود را انجام دهد.

فروش ویژه برای نرخ تبدیل

ایمیل مارکتینگ را برای افزایش نرخ تبدیل فراموش نکنید.

روش ایمیل مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد تا ارتباط بیشتری با مخاطب خود بگیرید. ارسال کال تو اکشن مورد نظر توسط ایمیل برای مخاطبان هدف، نرخ تبدیل سایت را بالا خواهد برد.

کمپین ایمیل مارکتینگ

سخن پایانی

نرخ تبدیل دقیقاً همان چیزی است که باعث می‌شود شما بیشتر بفروشید و درآمد و سود بیشتری از وبسایت خود دریافت کنید. پس برای اینکه بازدیدکنندگان سایت شما اقدام به خرید بکنند باید همیشه نرخ تبدیل سایت خود را زیر نظر داشته باشید و روش‌های افزایش آن را اجرا کنید.

اگر روش دیگری برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌شناسید، در بخش نظرات بیان کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.