به نظر شما برای داشتن یک تیم بازاریابی موفق به چه نیروها و توانمندی‌هایی نیاز داریم تا همیشه یک قدم از سایر رقبا جلوتر باشیم؟ این سؤالی است که صاحب هر برند و کسب‌وکاری هر از چند گاهی به آن فکر می‌کند. برای اینکه بدانیم «چگونه یک تیم بازاریابی موفق بسازیم» باید افراد شایسته‌ای متشکل از افراد باتجربه، خلاق و با استعداد داشته باشیم که بسیار مستعد پیشرفت و آزمون و خطا باشند. در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم تا نکات کلیدی در مورد داشتن یک تیم بازاریابی موفق و مدیریت آن را به شما بگویم تا کمک بزرگی جهت رشد و پیشرفت کسب‌وکارتان داشته باشید. پس در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

شش جایگاه مهم در تیم بازاریابی

به نظرتان یک تیم بازاریابی باید از چه نفراتی و با چه ساختاری تشکیل شود؟ در ایده‌آل‌ترین حالت، این تیم باید مجموعه‌ای از افراد ماهر و کاربلد باشد که همگی مکمل یکدیگر باشند. طبق نظر موفق‌ترین افراد در این حوزه، برای داشتن یک تیم بازاریابی موفق، باید همه نفرات تیم افرادی تحلیل‌گر و خلاق باشند که بتواند از تمامی نقاط قوت خود استفاده کنند تا این نقاط قوت، تمامی نقاط ضعف تیم را پوشش دهد. برای اینکه یک تیم بازاریابی موفق داشته باشید باید به دنبال 6 گروه از افرادی باشید که هر کدام وظایف و مهارت‌های مشخصی داشته باشند تا شما را یک قدم به هدف اصلی که از میدان به در کردن رقبا است، نزدیک کنند. این شش گروه عبارتند از:

رهبر تیم

یک رهبر در تیم بازاریابی، می‌تواند عناوین مختلفی داشته باشد از جمله: مدیر ارشد بازاریابی، مدیر بازاریابی آنلاین، کارشناس ارشد بازاریابی و… هیچ فرقی نمی‌کند که با چه عنوانی این سِمت خطاب شود چون مهم، نقش کلیدی این فرد در تیم است. مدیر یا رهبر بازاریابی، وظیفه‌ی گرد هم آوردن گروهی متنوع از افراد را دارد و حفظ آنها برای ترکیب کردن و بکار بردن تمامی مهارت‌ها و همسو کردن آنها برای رسیدن به مقصد نهایی – که چیزی جز رونق بخشیدن به کسب‌وکار نیست – را دنبال می‌کند.

وقتی‌که تمامی اعضای گروه بر روی وظایف فردی خود تمرکز دارند، رهبر هم باید چشم‌اندازی روشن و یک دید کلی از تمامی کارها داشته باشد تا بتواند کار را به سرانجام برساند. البته وظیفه‌ مهم و کلیدی دیگری که رهبر تیم باید داشته باشد این است که او باید یک استراتژیست و بازاریاب باتجربه باشد، چون او مسئول برنامه‌ریزی، ایجاد، اجرا و نظارت بر همه‌ی استراتژی‌های بازاریابی و کسب‌وکار است؛ مثلاً باید تحقیقات کاملی از بازار، بازاریابی محصول، قیمت‌گذاری، تبلیغات، ارتباطات و مسائل این چنینی را هم در نظر داشته باشد. علاوه‌بر وظایفی که بالا به آن اشاره کردیم، رهبر تیم بازاریابی باید به کارهایی که به آن اشاره می‌کنیم هم مسلط باشد:

  • تعیین هدف‌ها و مسیرهای درست بازاریابی
  • کمک به رشد کلی کسب‌وکار
  • بررسی و مدیریت استراتژی بازاریابی محتوایی
  • بررسی میزان عملکرد سازمان و یا واحد سازمانی و گزارش به مدیران مافوق
  • نظارت منظم بر بودجه‌ی بازاریابی
  • بررسی تمامی نمودارها و چارت‌ها و گزارش‌ها برای تصمیم‎گیری‌های آینده

تمام این وظایف رهبر تیم بازاریابی به نوبه خود مهم و موثر هستند، اما شاید یکی دیگر از مهم‌ترین وظایفی که او برعهده دارد، تعیین انتظارات برای تیم بازاریابی است؛ این بدان معناست که او باید این قابلیت را داشته باشد که دیگران را به سمت موفقیت هدایت، رهبری و راهنمایی کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تحلیلگر داده

داشتن یک تحلیلگر داده در تیم بازاریابی، موضوعی است که به هیچ‌وجه نباید آن را دست کم گرفت؛ چرا که این شخص بیشتر روز خود را به تفسیر و تبدیل اعداد به بینش و راهکار واقعی و شناسایی مشکلات از زبان اعداد و داده‌ها اختصاص می‌دهد و برای جلو بردن اهداف تیم می‌تواند بسیار کارآمد باشد. این افراد معمولاً در تفسیر اطلاعات، کاملاً تحلیلگر و منطقی هستند و می‌توانند جزء یکی از اعضای کلیدی تیم بازاریابی شما باشند. از اصلی‌ترین وظایف تحلیلگر داده یا Data Analyst جمع‌آوری داده‌ها، رویکردها و الگوها و تفسیر تمامی این موارد و رسیدن به یک جمع‌بندی کلی است؛ مثلاً اینکه کدام کمپین‌های بازاریابی عملکرد خوبی داشته و کاربران به کدام یک توجه بیشتری نشان داده‌اند. همین تحقیق و متوجه شدن نیاز مخاطب به کمک داده‌ها به تیم کمک می‌کند که عملکرد بهتری داشته باشند و تمرکز خود را روی نیازهای اصلی مخاطبان قرار بدهند و بتواند استراتژی‌هایی را برای بهبود اثربخشی کلی تلاش‌های تیم بازاریابی شناسایی کنند.

در شرکت‌های بزرگ، تحلیل داده به یک فرد مستقل سپرده می‌شود اما در شرکت‌های کوچک‌تر، تحلیل داده را بعنوان یکی از مهارت‌های مدیر یا کارشناس بازاریابی و بازاریابی دیجیتال در نظر می‌گیرند. اگر به مبحث داده‌ها در بازاریابی و کسب و کار علاقه دارید، مقالات زیر برای شما مفید خواهد بود:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کارشناس تولید محتوا

کارشناس تولید محتوا مسئولیت نوشتن و تولید محتوایی با کیفیت بالا برای انواع مختلفی از کانال‌های توزیع محتوا مانند وب‌سایت، اپلیکیشن، تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی مختلف را بر عهده دارد. این شخص برای کتاب‌های الکترونیکی، پست‌های وبلاگ، خبرنامه‌های ایمیلی و پیامکی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و بسیاری موارد دیگر تولید محتوا می‌کند و علاوه‌بر این، متن کامل تمامی ویدیوها و پادکست‌ها را نیز آماده می‌کند. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، نوع محتوایی که برای کاربران می‌نویسید بسیار مهم است چرا که این محتوای شماست که به جایگاه برند شما در بازار کمک می‌کند و تصویر برندتان را به مردم منتقل می‌کند.

فردی که مسئولیت تولید محتوای تیم بازاریابی را برعهده دارد، باید مهارت نوشتاری خوب و همچنین درک عمیق و کاملی از دستور زبان را داشته باشد. از آنجایی‌ که اکثر تیم‌های بازاریابی نیاز به تولید حجم بالایی از محتواهایی با کیفیت عالی دارند، احتمالاً به بیش از یک کارشناس تولید محتوا نیاز خواهید داشت و این بدان معنی است که احتمالاً به یک مدیر محتوا برای نظارت بر نفرات هم نیاز خواهد شد. برای استخدام چنین تیمی، خوب است که به دنبال افرادی باشید که مهارت‌هایشان مکمل یکدیگر باشند؛ مثلاً ممکن است فردی در نوشتن مقاله عالی باشد و فرد دیگر که در نوشتن محتوای شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کارشناس سئو

کارشناس سئو هم همانند افراد دیگر تیم، نقش مهمی را در یک تیم بازاریابی موفق ایفا می‌‎کند. اگر کارشناس سئویی که استخدام می‌کنید کاملاً به این کار آَشنا باشد، خیلی راحت می‌توانید انتظار داشته باشید که در مدت زمان نسبتاً کوتاهی، وب‌سایت شما در صفحه اول گوگل بیاید و ترافیک روزانه‌ی بالایی را کسب کنید. استخدام یک کارشناس سئو با تجربه بسیار مهم است، زیرا او نقش اساسی را در موفقیت استراتژی بازاریابی شما خواهد داشت. کار اصلی‌ای که یک کارشناس سئو انجام می‌دهد این است که محتوایی که توسط تیم تولید محتوا نوشته شده است را برای کلیه موتورهای جستجو با محوریت گوگل، بهینه‌سازی می‌کند تا ترافیک ارگانیک وب‎سایت را بالا ببرد و صفحات سایت را به طیف وسیعی از مشتریان هدف، نشان دهد. یک کارشناس سئو باید به خوبی تمامی الگوریتم‌ها و قوانین گوگل را بشناسند تا متوجه شود که مردم در وب به دنبال کدام کلمات کلیدی هستند و همچنین باید بداند که چگونه با توجه به این کلمات و فاکتورهای گوگل، تیم محتوا را هدایت کند تا آنها بتوانند مطالبی که بیشترین بازدید را خواهند داشت، بنویسید و منتشر کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مدیر روابط عمومی

بالاتر به این نکته اشاره کرده‌ایم که افراد تیم بازاریابی، همگی مکمل یکدیگر هستند. این موضوع در مورد مدیر روابط عمومی تیم هم صدق می‎‌کند. این روزها بیش از 47٪ کاربران آنلاین ترجیح می‌دهند بیشتر تبلیغات آنلاین را دور بزنند یا بلاک کنند. این بدان معناست که یک بازاریاب کاربلد اگر بخواهد ترافیک بیشتری برای سایت خود داشته باشد و افراد زیادی را به سمت آن بیاورد، باید از روش‌های جایگزین هم کمک بگیرد. پیدا کردن این روش جایگزین دقیقاً کاری است که یک مدیر روابط عمومی باید انجام دهد. از جمله وظایف یک مدیر روابط عمومی این است که وب‌سایت، محصولات یا خدمات شما را بصورت رپورتاژ آگهی، در وبلاگ‌‎ها و یا در شبکه‌های اجتماعی دیگر قرار دهد. یک مدیر روابط عمومی، باید همیشه یک قدم جلوتر از احساسات و افکار عمومی باشد و دقیقاً بداند که کاربران در چه زمانی، به چه چیزی نیاز خواهند داشت. معمولاً مدیر روابط عمومی با مدیر سئو همکاری تنگاتنگی دارد تا بتواند یک استراتژی درست برای بدست آوردن بک لینک، از سایت‎هایی با رتبه‌های بالا ارائه دهند. این دو نفر هر چقدر رویکرد درست‌تری داشته باشند، می‌توانند بازدیدکنندگان جدیدتری را به سمت وب‌سایت بیاورند و رتبه‌ی صفحات را در گوگل بالاتر ببرند.

رپرتاژ آگهی برای روابط عمومی آنلاین
استفاده از رپورتاژ برای اطلاع‌رسانی اخبار برند

مدیر شبکه‌های اجتماعی

این روزها موفقیت در شبکه‎‌های اجتماعی اصلاً کار ساده‌ای نیست؛ دلیل اصلی این موضوع هم این است که صدها و هزاران برند، بصورت روزانه و لحظه‌ای تمام تلاش خود را می‌کنند تا جایگاه خود را در این شبکه‌ها بالاتر ببرند و بیشتر شناخته شوند. در مورد این نقش مهم و کلیدی تیم بازاریابی شاید به اشتباه فکر کنید که کارشناس تولید محتوا بخوبی از پس این مورد برخواهد آمد، ولی فراموش نکنید که هر شبکه‌ی اجتماعی، نیازمند رویکردی متفاوت و مجموعه مهارت‎های خاصی می‌باشد. این روزها به اشتراک‌ گذاشتن پست و استوری در شبکه‌های اجتماعی برای بدست آوردن مخاطبان جدید کافی نیست؛ چیزی که بسیار حائز اهمیت است، این است که باید محتوایی خلاقانه و مرتبطی داشته باشید که کاملاً با سایر رقبا غیر قابل مقایسه باشد و از هر لحاظ خاص باشد. یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بتواند محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر، آپارات، تلگرام و… منتشر و مدیریت کند. همچنین مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بتواند متن‌های جذاب و سرگرم‌کننده بنویسد و در کنار آنها با همکاری سایر اعضای تیم محتوا و طراحی، عکس و ویدیوهای جذابی بسازد. دانستن و عمل به این موارد مهم است زیرا باعث جذب مشتریان می‌شود. به جزء این وظایف گفته‌شده، یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید برنامه‌ریزی درستی برای گذاشتن پست در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد و تبلیغات در تمام شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کند؛ بنابراین باید دانش و تجربه زیادی هم در زمینه تجزیه‌وتحلیل شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تعداد مناسب یک تیم بازاریابی موفق چند نفر است؟

هر کارشناس بازاریابی ممکن است این سؤال در ذهنش ایجاد شود که تیم آنها باید چند نفر باشد؛ اما نکته جالب سوال در این است که هیچ معیار و استراتژی مشخصی درباره تعداد نفرات مناسب تیم بازاریابی وجود ندارد؛ اما به جای آن می‌توان چندین فاکتور را برای تعیین تعداد نفرات و بزرگی تیم بازاریابی خود در نظر بگیرید. در ادامه می‌خواهیم درباره این فاکتورها بیشتر صحبت کنیم.

وضعیت کسب‌ و کار شما

سؤالاتی وجود دارد که می‌توانید از خودتان بپرسید تا متوجه شوید بهترین تعداد نفرات برای تیم بازاریابی شما چقدر است؛ مانند این سوالات:

  • آیا تلاش می‌کنید تا یک برند جدید خلق کنید؟
  • آیا در حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید از دیگران متمایز هستید؟
  • سرمایه‌ای که دارید چقدر است؟

با پرسیدن سؤالاتی از این دست از خود می‌توانید متوجه شوید که تیم بازاریابی شما باید چند نفر باشد. اگر فکر می‌کنید برند شما در حوزه‌ای که فعالیت می‌کند، جدید است، بهتر است تیم خود را گسترش دهید تا بهتر بتوانید کارهای خود را پیش ببرید. گسترش تیم به این معنی است که شما به افراد بیشتری نیاز دارید و باید برای ایفای هر نقش، چند نفر را استخدام کنید؛ بعنوان مثال ممکن است به چند کارشناس تولید محتوا و یک مدیر تولید محتوا نیاز داشته باشید. همچنین اگر مدتی از زمان فعالیت برندتان در بازار می‌گذرد، بهتر است تیم بازاریابی کوچک یا متوسطی برای خود تشکیل دهید، زیرا اگر برند شما در حال حاضر در بین مخاطبان هدف نسبتاً شناخته‌شده است، مطمئناً به افراد کمتری برای تیم خود نیاز دارید زیرا میزان کار شما به اندازه زمانی‌که قصد راه‌اندازی برند خود را داشته‌اید، نخواهد بود.

در گام اول، بازاریابی شما زمانی شروع می‌شود که درک کنید چه مهارت‌های بازاریابی را در تیم خود ندارید. بطور کلی می‌توان گفت بازاریابی به سه روش تقسیم می‌شود: ایجاد تقاضا، بازاریابی محصول و ارتباطات. معمولاً بیشتر بازاریابانی که می‌خواهند نقش مدیریتی داشته باشند به یک یا دو مورد از این روش‌ها مسلط هستند، بنابراین گزینه استخدام آنها باید فردی باشد که بتواند به روش سوم مسلط باشد. بعد از استخدام فردی که در روش سوم مهارت داشته باشد، گام دوم این است که هر نقشی را که برای افراد تیم خود در ذهن دارید، چگونه می‌تواند به بازاریابی شما کمک کند و آیا آن نقش‌ها ضروری هستند یا خیر. برای مثال اگر می‌خواهید در زمینه سئو پیشرفت کنید، بهتر است یک متخصص سئو برای تیم خود استخدام کنید نه یک کارشناس تولید محتوا برای تولید و انتشار مقالات بیشتر. بطور کلی بهتر است هر بار که فرد جدیدی برای تیم خود استخدام می‌کنید سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • نقاط ضعف شما و تیم‌تان در چه زمینه‌هایی است؟
  • آیا استخدام فرد جدید می‌تواند در رسیدن به اهداف کسب‌وکار و اهداف بازاریابی شما تأثیر بگذارد؟
  • آیا فرد جدیدی که استخدام می‌کنید مهارت‌های متعددی دارد؟

محاسبه درآمد و سود شما

نکته مهم دیگر در بازاریابی، میزان درآمد و سود شما است. بیشتر شرکت‌های بازاریابی اندازه و تعداد نفرات تیم خود را وابسته به درآمد و سود خود می‌دانند؛ بنابراین ابتدا بهتر است میزان سود و درآمد خود را پیش‌بینی و محاسبه کنید و سپس اقدام به استخدام افراد جدید کنید. همچنین نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید اندازه تیم شما است. سعی کنید افرادی را استخدام کنید که به معنای واقعی، به مهارت آنها نیاز دارید و مطمئن شوید که نقش آنها در تیم شما ضروری است. بطور کلی، قانون خاصی برای تعیین اندازه تیم بازاریابی بر اساس محاسبه درآمد و سود وجود ندارد، اما می‌توانید از جدول مثال زیر برای محاسبه سود و درآمد خود استفاده کنید:

سهم بازاریابی از درآمد هر بخش درصد
SaaS 10 تا 20 درصد
نرم‌افزار 7 تا 14 درصد
محصولات غیر نرم‌افزاری 2 تا 10 درصد

جدول بالا به شما کمک می‌کند تا متناسب با میزان درآمد خود، بودجه بازاریابی را تعیین کنید و متناسب با این بودجه، اندازه تیم بازاریابی خود را تا حدودی تخمین بزنید. استفاده از این محاسبات به شما کمک می‌کند تا اندازه تیم خود و حتی میزان تجربه گزینه‌های استخدامی را بر اساس توان پرداخت خود تعیین کنید. تعیین اندازه تیم بازاریابی از این جهت مهم است که بسیاری از شرکت‌هایی که متناسب با بودجه و منابع خود، اندازه تیم خود را تعیین نکرده‌اند باعث شکست تیم بازاریابی خود شده‌اند. درباره نحوه انتخاب اندازه مناسب یک تیم بازاریابی، جانینا موزا، مدیر ارشد بازاریابی Flipsnack، می‌گوید:

اکنون تیم بازاریابی من ۱۷ نفر را شامل می‌شود اما در ابتدا که آن را تأسیس کردم، فقط ۶ نفر بودیم. از زمان تأسیس تیم تا به امروز، تیم ما نه تنها در تعداد نفرات بلکه در تمام جهات رشد کرده است. توصیه من به مدیران بازاریابی این است که از استخدام افرادی که در زمینه‌های مختلف تخصص دارند نترسید. همچنین شما باید تیم خود را تشویق کنید تا انگیزه کافی برای انجام وظایف و رشد جمعی تیم را داشته باشند. می‌توانید افراد مختلف تیم خود را به چالش بکشید تا بتوانند وظایف سخت‌تری را به عهده بگیرند. همچنین برای موفقیت تیم خود، افراد تیم باید بدانند اهداف بازاریابی چیست و چگونه می‌توانند میزان موفقیت تیم خود را اندازه بگیرند.

زمان مناسب برای استخدام نفرات جدید

در واقع هیچ قانونی درباره اینکه چند فرد را باید برای تیم خود استخدام کنید وجود ندارد. با این‌حال همان‌طور که گفته شد، شما باید با توجه به نیاز تیم بازاریابی خود و همچنین درآمدی که کسب می‌کنید اقدام به استخدام افراد کنید. بعنوان مثال، اگر شرکت شما تازه‌کار است و هنوز تیم کاملی برای بازاریابی ندارید، بهتر است ابتدا مسئولیت‌های اصلی تیم را مشخص کنید و سپس بر اساس آنها، افراد جدیدی برای تیم خود استخدام کنید. معمولاً مهم‌ترین اعضای یک تیم بازاریابی شامل مدیر تیم (کارشناس یا کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ)، مدیر محتوا و مدیر سئو می‌باشند، بنابراین بهتر است استخدام این افراد را در اولویت قرار دهید؛ زیرا با استخدام این افراد می‌توانید مطمئن شوید که مهم‌ترین افراد تیم خود را در اختیار دارید. مدیر محتوا می‌تواند مدیریت شبکه‌های اجتماعی تیم شما را هم بر عهده بگیرد و مدیر سئو می‌تواند کارهای مربوط به محتوای شما را نیز انجام دهد. بعد از استخدام افراد مهم تیم، نوبت به استخدام افراد دیگر می‌رسد؛ افرادی مانند تحلیلگران داده و مدیران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به تیم شما بسیار کمک کنند. کوئینسی اسمیت، معاون بازاریابی و مدیر MiraCare، می‌گوید:

ممکن است شما برای یک نیروی تمام‌وقت، حجم کار کافی روزانه نداشته باشید، بنابراین بهتر است به جای اینکه برای هر کاری افراد مختلفی را استخدام کنید، از یک فرد باتجربه کمک بگیرید، چون لازم نیست آن شخص را تمام‌وقت استخدام کنید؛ بلکه می‌توانید به صورت پاره‌وقت یا دورکاری از تجربیات او استفاده کنید تا بدون اینکه فردی را استخدام کرده باشید، کارهای خود را توسط یک متخصص به پیش ببرید.

اگر شما سرمایه کافی دارید می‌توانید افرادی که به آنها نیاز دارید را استخدام کنید؛ در این صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تیم شما به خوبی رشد خواهد کرد. در نهایت نکته‌ای که بسیار مهم است این است که شما قبل از استخدام افراد جدید، حتماً بودجه و سرمایه خود را بررسی کنید. درست است که هر چقدر اعضای جدید به تیم خود اضافه کنید، می‌تواند در جذب مشتری تأثیرگذار باشد اما لازم است که هزینه‌های خود را هم مدیریت کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

چرا همکاری درون تیمی و سازمانی بسیار حیاتی است؟

تا اینجا درباره تشکیل تیم بازاریابی موفق صحبت کردیم، در ادامه می‌خواهیم درباره همکاری بین اعضای تیم صحبت کنیم. درست است که بازاریابی موفق، نقش مهمی در موفقیت هر برندی دارد، اما لازم است بدانید که بهتر است هر تیمی با دیگر تیم‌های داخلی برند مشارکت کند و به تنهایی و اصطلاحاً جزیره‌ای کار نکند. همکاری با تیم‌های دیگر سازمان از این جهت مهم است که با همکاری کردن، دانش و تجربیات فردی و جمعی را بالا می‌برید در نتیجه، با استفاده از تجربیات بدست‌ آمده می‌توانید استراتژی منحصر به‌ فرد خود را برای بازاریابی ایجاد کنید. برخی از تجربیات و دانشی که با همکاری‌های داخلی به تیم بازاریابی شما اضافه می‌شوند عبارتند از:

افزایش شناخت از مشتری

اکثر تیم‌های بازاریابی و اعضای آنها، بطور مستقیم با مشتریان در ارتباط نیستند، بنابراین درباره نیازهای مشتریان و خواسته‌های آنها اطلاعات کافی ندارند. اینجاست که می‌توانید از طریق همکاری با تیم‌های دیگر مانند تیم پشتیبانی مشتریان، دانش خود را نسبت به نیازهای مشتریان افزایش دهید. اعضای تیم شما می‌توانند با واحد پشتیبانی مشتریان صحبت کنند و اطلاعاتی در مورد دغدغه‌‎ها و نیازهای مشتریان و نحوه صحیح بازاریابی خود کسب کنند؛ بنابراین این نوع همکاری می‌تواند به نفع تیم شما باشد، چون نظرات مشتریان نقش مهمی در آینده کاری شما خواهند داشت.

افزایش شناخت از محصول

هیچ‌کس مانند تیم محصول، خدماتی که ارائه می‌دهید و همچنین مزایا و معایب آن را نمی‌شناسد؛ بنابراین شما از طریق همکاری با تیم محصول می‌توانید دانش و تجربه زیادی را درباره محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید کسب کنید. دانستن اطلاعات درباره محصولی که ارائه می‌دهید از این جهت مهم است که می‌توانید محتوای جذاب‌تر و مفیدتری برای مخاطبان خود تولید کنید و براحتی می‌توانید به سؤالاتی که مشتریان مطرح می‌کنند، پاسخ دهید.

افزایش دانش فروش

تیم فروش یکی دیگر از تیم‌های مهمی است که لازم است تیم بازاریابی شما با آن همکاری کند. همکاری با تیم فروش از این جهت مهم است که می‌تواند بر اساس تجربه خود سرنخ‌های فروش را به فروش موفق تبدیل کند، بنابراین می‌تواند در درآمد شرکت بسیار مؤثر باشد؛ بنابراین لازم است که تیم شما با تیم فروش هماهنگ و همسو باشد، زیرا اگر تیم بازاریابی با تیم فروش هماهنگ نباشد، ممکن است مشکلات زیادی در ارائه خدمات بوجود بیایند. امروزه بیشتر شرکت‌های بازاریابی از طریق آنلاین و از راه دور با تیم‌های خود همکاری می‌کنند، بنابراین برنامه‌ریزی درست، هماهنگی و اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌تواند عوامل مؤثر برای موفقیت تیم‌هایی باشند که از راه دور با یکدیگر در ارتباط هستند. در این زمینه می‌توانید مقاله نرم‌افزار جلسات آنلاین را بخوانید. ارین کالوگی، مدیر تیم بازاریابی Tomedes، نکات مهمی را برای تیم‌های بازاریابی که بصورت آنلاین و از راه دور کار می‌کنند گوشزد می‌کند:

شرکت ما یک شرکت با مدل دورکاری است اما برای ما مهم نیست که مشتریانمان در کجا قرار دارند زیرا هر کجا که باشند، همیشه فردی در نزدیکی آنها وجود دارد که بتواند به مشتریانمان خدمت‌رسانی کند. برای اینکه تیم ما بتواند از راه دور کار‌ کند و نیازهای مخاطبان را هم برآورده کند، ما باید راه‌هایی را توسعه می‌دادیم تا اطمینان پیدا کنیم که آیا تیم ما از پس انجام این کار برمی‌آید یا خیر؛ چون هنگامی‌که شرکتی به صورت دورکاری کار می‌کند ممکن است مشکلات زیادی مانند عدم اتحاد و هماهنگی بین تیم‌ها و عملکرد جزیره‌ای رخ دهند که این موضوع، می‌تواند باعث شکست تیم شود. کاری که ما برای جلوگیری از این شکست انجام دادیم این بود که ارتباط مداوم خود را با یکدیگر حفظ کردیم و هنگامی‌که با مشکل کوچکی مواجه می‌شویم، با یکدیگر ارتباط شفاف و عمیقی برقرار می‌کنیم.

بهترین KPIهای سنجش موفقیت تیم بازاریابی چیست؟

تصور کنید که مدیر تیم شما فردا جلسه‌ای فوری دارد و در حال برنامه‌ریزی برای آن جلسه است. مدیر تیم قصد دارد نتایج موفقیت‌آمیزی که این مدت کسب کرده است را به هیئت مدیره ارائه دهد؛ بنابراین سؤالاتی که پیش می‌آید این است که چه اطلاعاتی را می‌خواهید به آنها نشان دهید؟ از کدام KPI استفاده خواهید کرد؟ با چه دلایل و مدارکی می‌خواهید موفقیت خود را اثبات کنید؟ تعیین KPIها و سنجش میزان موفقیت بازاریابی، کار پیچیده و ترسناکی نیست. ابتدا باید یاد بگیرید اهداف خود را تعیین کنید و این اهداف را با شاخص‌های کلیدی عملکرد اندازه‌گیری کنید. با انجام این کار می‌توانید اثبات کنید که تیم بازاریابی شما در رسیدن به اهداف خود، چقدر موفق بوده است. KPIهای زیر باید توسط هر بازاریابی مورد بررسی قرار بگیرند:

هزینه جذب هر لید (CPL)

پرسیدن سؤالاتی مانند اینکه جذب هر سرنخ فروش برای شرکت شما چقدر هزینه داشته است و تیم بازاریابی شما چه تعداد لید را توانسته است جذب کند، می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید سرنخ‌های فروش جدیدتری برای تیم بازاریابی خود پیدا کنید و یا با تکنیک لید اسکورینگ، ارزش آنها را امتیازبندی کنید. همچنین این روش می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر بتوانید کانال‌های تبلیغاتی خود را بررسی کنید و برای آینده کاری فعالیت‌های بازاریابی خود برنامه‌ریزی کنید.

هزینه هر اکتساب (CPA)

این مورد نیز مانند شاخص قبلی، به میزان هزینه‌ای که برای کسب هر هدف (معمولاً مشتری) صرف کرده‌اید بستگی دارد؛ اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بطور معمول هزینه اکتساب بیشتر از هزینه جذب لید است، زیرا هزینه جذب یک مشتری جدید بیشتر از هزینه جذب مشتری احتمالی است. دانستن این نکته از این جهت مهم است که شما بهتر می‌توانید درک کنید که هزینه بدست آوردن مشتریان جدید توسط تیم شما چقدر است و این را به یاد داشته باشید که این سرنخ‌های فروش نیستند که برای شما درآمد ایجاد می‌کنند، بلکه مشتریان برای شما درآمد به همراه دارند.

نسبت ترافیک سایت به لید

افزایش ترافیک سایت شما می‌تواند معیار بسیار خوبی برای اندازه‌گیری موفقیت تیمتان باشد، اما مهم است که شما بتوانید نسبت ترافیک سایت خود را به سرنخ‌های فروش جذب شده اندازه‌گیری کنید. می‌توان گفت هیچ معیار قطعی برای تعیین بهترین نسبت در این شاخص وجود ندارد، اما شما می‌توانید از نکات زیر برای اندازه‌گیری نسبت ترافیک سایت خود به سرنخ‌های فروش استفاده کنید:

  • تعداد بازدید یکتا از سایت: افزایش تعداد بازدید از سایت شما می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که شما و تیمتان در کار خود موفق عمل کرده‌اید زیرا هر بازدیدکننده جدیدی که از سایت شما بازدیدی می‌کند به این معنی است که با برند شما آشنا شده است.
  • تعداد تبدیل به ازای هر بازدید: نکته مهم دیگر این است که شما باید تعداد افرادی که پس از بازدید از سایت شما، از آن خرید کرده‌اند (یا کار مد نظر شما مثل عضویت، دانلود اپلیکیشن و … را انجام داده‌اند) را اندازه‌گیری کنید. انجام این کار از این جهت مهم است که شما متوجه می‌شوید تلاش‌های بازاریابی و تبلیغاتی تیمتان تا چه حد برای جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان بالفعل مؤثر بوده است‌.

آمادگی برای ترک کارمندان و خروج آنها از تیم

بیشتر مدیران بازاریابی دوست ندارند به از دست دادن کارمندان خود فکر کنند اما نکته‌ای که نمی‌دانند این است که این یک مسئله بسیار مهم برای هر تیم بازاریابی به شمار می‌رود که ممکن است بنا به دلایل شخصی، برای افراد تیم رخ دهد؛ بنابراین مدیر تیم بازاریابی موظف است تا خود را با تغییرات ناگهانی نفرات هماهنگ کند. اگر شما مدیر تیم بازاریابی هستید، باید این سؤال را از خود بپرسید: اگر اعضای تیم به هر دلیلی قصد ترک کردن تیم را داشته باشند، آیا در روند انجام کارها اختلالی به وجود می‌آید و آیا کسی می‌تواند جای آن فرد را پر کند یا خیر. اگر جواب شما به این سؤال منفی است باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهید، بعنوان مثال مستندسازی دقیق وظایف اعضای تیم، یکی از این روش‌ها است. با استفاده از سند وظایف، شما می‌توانید متوجه شوید که کارمندان شما دقیقاً چه وظیفه‌ای دارند و چه‌کاری را انجام می‌دهند، بنابراین مدیریت امور بعد از ترک یک نفر راحت‌تر شده و ورود اعضای جدید به تیم شما هم آسان‌تر می‌شود و امکان خطا و هدر رفتن وقت را کاهش می‌دهد.

بازاریابی داده‌محور و تیم بازاریابی

بر اساس بینش مصرف‌کننده، بازاریابی داده‌محور از این جهت مهم است که نظریه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی را با هم ترکیب می‌کند تا بوسیله آن، استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی را ایجاد کند. هنگامی‌که تیم‌های بازاریابی نظرات مخاطبان را بدانند و بتوانند نیازهای آنها را درک کنند، بهتر می‌توانند مخاطبان هدف خود را شناسایی کنند و انتظارات آنها را برآورده سازند. شما با استفاده از نرم‌افزارهای ردیابی برند می‌توانید این داده‌ها را بدست آورید. یکی از نرم‌افزارهایی که می‌توانید برای پیگیری وضعیت برند و جمع‌آوری داده‌های مربوط به آن استفاده کنید « Latana» نام دارد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید اطلاعاتی مانند نظرات مخاطبان و نیازهای آنها را که در مورد برند شما و یا مرتبط با آن است را از کل فضای وب جمع‌آوری کنید تا بتوانید تصمیمات بهتری برای استراتژی‌های بازاریابی خود بگیرید. تیم‌های بازاریابی و برندها می‌توانند به وسیله این نرم‌افزارها، مخاطبان خود را بخش‌بندی کنند و محتوای خود را برای آنها سفارشی‌سازی کنند. در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را بخوانید:

سخن پایانی

در پایان لازم است بدانید که داشتن یک استراتژی خوب برای بازاریابی می‌تواند در موفقیت شما تأثیرگذار باشد اما به تنهایی نمی‌تواند موفقیت تیم شما را تضمین کند. شما باید این استراتژی‌ها را با افرادی که در این کار حرفه‌ای هستند و می‌توانند این استراتژی‌ها را به مرحله عمل و نتیجه برسانند، همکاری کنید؛ بنابراین برای اینکه تیم بازاریابی شما موفق شود نیاز است تا با افراد مختلفی که دارای مجموعه خاصی از مهارت‌ها در زمینه‌های مختلف هستند همکاری کنید زیرا ممکن است آنها ایده‌های بهتر و خلاقانه‌تری نسبت به شما داشته باشند. همچنین یک تیم بازاریابی حرفه‌ای شامل طیف گسترده‌ای از افراد در زمینه‌های تولید محتوا، روابط عمومی، شبکه‌های اجتماعی و… می‌شود و در نهایت، به فردی احتیاج دارد که بتواند تیم را به صورت هماهنگ و حرفه‌ای هدایت کند، بنابراین همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم در استخدام افراد موردنظر خود نهایت دقت و حوصله را به خرج دهید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 21 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

خاطره محمدی هستم، اول خاکشناسی خوندم و بعد ادبیات. هیچ چیز مثل دنیای کلمات، من رو به وجد نمیاره و نوشتن، روحم رو صیقل میده.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.