سئو 262 بازدید

متخصصین سئو می‌دانند که برای بهبود رتبه خود در نتایج گوگل، نیاز به بک‌لینک‌های باکیفیت دارند. تعداد بک‌لینک‌ها تا زمانی که بک‌لینک‌ها از وب‌سایت‌های دارای اعتبار دامنه بالا باشد، اهمیت زیادی ندارد. البته همچنان برخی از متخصصین سئو به تعداد بالای بک‌لینک اهمیت می‌دهند زیرا معتقدند که میزان بک‌لینک‌هایی که تولید می‌شود بسیار مهم‌تر از کیفیت آن بک‌لینک‌ها است. از طرفی هم معتقدند که کیفیت بک‌لینک‌ها اهمیت کمتری دارد. اگر شما هم جز افرادی هستید که فکر می‌کنید کمیت از کیفیت بک‌لینک‌ها مهم‌تر است، با ادامه این مقاله از مجله کاپریلا همراه ما باشید. در این مقاله علاوه بر بررسی کیفیت و کمیت بک‌لینک‌ها، درباره جدیدترین روش‌های دریافت بک لینک با کیفیت در سال 2021 صحبت خواهیم کرد و بیش از 10 استراتژی کاربردی که به شما کمک می‌کند تا بک لینک با کیفیت دریافت کنید را شرح خواهیم داد.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

بک‌ لینک چیست؟

بک‌لینک‌ها لینک‌هایی هستند که از وب‌سایتهای دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شوند. این بک‌لینک‌ها می‌توانند از سایت‌ها، دایرکتوری‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشند، اما اغلب از پست‌های وبلاگ و محتوای وب‌سایت‌های دیگر هستند. در حالت ایده‌آل این لینک‌ها از دیگر وب‌سایت‌های مرتبط با حوزه کسب‌وکار سایت شما هستند؛ برای مثال اگر شما یک سایت با محتوای پزشکی دارید، از یک وب‌سایت در همین حوزه به شما لینک داده شود. متخصصین سئو و بازاریابان به دنبال ساخت این بک‌لینک‌ها هستند زیرا این بک‌لینک‌ها به به‌شدت در رتبه‌بندی سایت در نتایج گوگل تأثیر می‌گذارند. اگر تعداد زیادی بک لینک با کیفیت بالا داشته باشید، ممکن است آمار سایت شما چیزی شبیه به آمار اسنپ باشد:

آموزش بک لینک با کیفیت
تعداد بک لینک و دامنه‌های ارجاع‌دهنده به اسنپ

همان‌طور که اشاره شد همه سئوکاران و مدیران وب‌سایت قصد دارند با استفاده از بک‌لینک، رتبه‌های وب‌سایت را بهبود ببخشند و ورودی‌های سایت خود از گوگل را افزایش دهند. اما سؤالی که وجود دارد، آیا باید به کمیت و کیفیت بک‌لینک‌ها توجه کرد؟ در ادامه به بررسی جزئیات این موضوع می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کیفیت بک‌لینک

یک بک لینک با کیفیت، لینکی است که از یک وب‌سایت با دامنه معتبر و با رعایت اصول دلخواه گوگل به سایت شما داده می‌شود. این وب‌سایت، مورد اعتماد موتورهای جستجو و جستجوگران است. به‌عبارت‌دیگر، نه‌تنها ربات‌های گوگل به وب‌سایت مبدا لینک اعتماد دارند، بلکه مخاطبین واقعی نیز به آن اعتماد دارند (بازدید و کیفیت بازدید بالایی دارد). متخصصین بر این باورند که هر چه وب‌سایت قابل‌اعتمادتر باشد و اعتبار دامنه (دامین آتوریتی) بیشتری داشته باشد، کیفیت لینک آن بهتر خواهد بود. برای بررسی اعتبار دامنه یک وب‌سایت، می‌توانید به سایت seoreviewtools.com یا Moz.com مراجعه نمایید:

بررسی قدرت دامنه در سایت seoreviewtools.com
بررسی قدرت دامنه در سایت seoreviewtools.com

سپس، URL خود یا URL دامنه‌ای را که از آن بک‌لینک دریافت کرده‌اید در باکس بالا تایپ کنید. در جدول زیرگزینه DA، اعتبار دامنه‌ای که وارد کرده‌اید را نشان می‌دهد. هر چه اعتبار دامنه بیشتر باشد، بک‌لینک ارزشمندتر خواهد بود. به‌طور کلی، اعتبار دامنه بین 60 تا 100 فوق‌العاده، 40 تا 50 خوب است و زیر 40 متوسط محسوب می‌گردد. اگر می‌خواهید بک‌لینک‌هایی با کیفیت بالا بسازید، با ایجاد لینک از وب‌سایت‌هایی که اعتبار دامنه بالا دارند و مرتبط با سایت شما هستند و مورد اعتماد مخاطبان هستند، این کار را شروع کنید. اما سؤال واقعی اینجاست: آیا این لینک‌ها ارزش وقت‌گذاشتن را دارند؟ در ادامه به بررسی مزایای و معایب احتمالی این بک‌لینک‌ها می‌پردازیم.

چرا کسب بک‌لینک‌های با کیفیت، ضروری است؟

بک‌ لینک با کیفیت بالا برای افزایش اعتبار دامنه و بهبود سئو و رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو مفید هستند. با استفاده از این بک‌لینک‌ها، لازم نیست نگران آسیب رسیدن به رتبه خود با لینک‌های اسپم باشید. در واقع این بک‌لینک‌ها قابل‌اعتماد و بی‌خطا هستند و این، برای استراتژی لینک‌سازی نیز حائز اهمیت است. بک‌لینک‌ها باید ارزشمند و با سایت شما مرتبط باشند تا کیفیت لینک، بر روی سئو سایت تأثیر بگذارد. نمودار زیر نشان‌دهنده موقعیت دامنه‌ها در گوگل، با توجه‌ به اعتبار دامنه‌ها است. این نمودار نشان می‌دهد، دامنه‌های معتبر، جایگاه بهتری در گوگل دارند.

رابطه جایگاه سایت در گوگل و قدرت دامنه
رابطه جایگاه سایت در گوگل و قدرت دامنه

بک‌لینک‌های باکیفیت مفید هستند زیرا باگذشت زمان و بهبود رتبه‌ها، ورودی‌های سایت را افزایش پیدا می‌دهند. ازآنجایی‌که لینک‌ها از وب‌سایت‌هایی با اعتبار دامنه بالا به دست آمدند، نسبت به سایر بک‌لینک‌هایی که از سایت‌های معمولی کسب می‌شوند، تاثیر بیشتری دارند. به‌طور کلی و جمع‌بندی شده می‌توان گفت هرچه لینک‌های باکیفیت بیشتری بسازید، رتبه سئو شما بهتر خواهد بود و تمرکز بر کیفیت به‌جای کمیت، اهمیت بیشتری در این زمینه دارد.

کمیت بک‌لینک

حال که درباره اهمیت کیفیت بک‌لینک دانستید. به بررسی این سؤال می‌پردازیم که چرا برخی معتقدند کمیت بک‌لینک (تعداد کل بک‌لینک‌های کسب شده) بسیار مهم‌تر از کیفیت بک‌لینک است؟ آیا این نظریه درست است؟ ابتدا باید دقیقاً منظور این افراد از تعداد بک‌لینک‌ها را مورد بحث قرار دهیم. به‌طور کلی، این افراد در مورد ایجاد تعداد زیادی بک‌لینک از وب‌سایت‌های اسپم صحبت نمی‌کنند؛ منظور آنها دریافت بک‌لینک از سایت‌های با دامین آتوریتی کم و یا متوسط است که تا حدودی قابل‌اعتماد و موثر هستند. این افراد کمتر به کیفیت لینک‌ها و مواردی مانند انکر تکست و مرتبط بودن موضوعات سایت اهمیت می‌دهند و بیشتر نگران دریافت لینک هستند (مثلاً مهم نیست که برای سایت آموزش دیجیتال مارکتینگ، از سایت آموزش آشپزی لینک بگیریم). در چنین شرایطی ممکن است حجم زیادی از ترافیک غیر مرتبط از طریق آن لینک‌ها تولید می‌شود.

مزایای تمرکز بر تعداد بک‌لینک بالا

ایجاد تعداد زیادی لینک بدون تمرکز روی کیفیت آن می‌تواند تأثیر خوبی به دنبال داشته باشد. این کار روند لینک‌سازی را سریع‌تر می‌کند. همچنین، نمی‌توان انکار کرد که این لینک‌ها به رتبه‌بندی سایت کمک می‌کنند. در برخی موارد، این کار سریع‌تر از تمرکز بر روی کیفیت نتیجه می‌دهد. در واقع، تعداد دامنه‌های ارجاع‌دهنده به طور مستقیم با رتبه یک وب‌سایت در گوگل مرتبط است. Referring domains به تعداد دامنه‌هایی اشاره دارد که به وب‌سایت شما لینک داده‌اند. تعداد واقعی لینک‌ها، تعداد‌ URLهایی است که به دامنه شما ارجاع دارند. اما فقط افزایش Referring domains نیست که به بهبود رتبه سایت کمک می‌کند. بلکه افزایش تعداد کلی بک‌لینک است که برای رتبه‌بندی مفید خواهد بود (اینکه از هر دامنه، چند لینک به صفحات سایت شما داده شده است).

رابطه تعداد بک لینک با جایگاه در گوگل
رابطه تعداد بک لینک با جایگاه در گوگل

پس به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که فقط کیفیت بک‌لینک‌ها در لینک‌سازی مهم نیست بلکه کمیت نیز مهم است و اگر لینک‌سازی به‌درستی انجام شود، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

معایب تمرکز بر تعداد بک‌لینک بالا

اگر تمرکز خود را به دریافت بک‌لینک‌های بیشتر بگذارید، ممکن است از سایت‌های اسپم بک‌لینک دریافت کنید که به نوبه خود می‌تواند به سئوی سایت آسیب جدی وارد کند. نمودار زیر تأثیر بک‌لینک‌های اسپم بر رتبه سایت و نتیجه آن، یعنی کاهش چشمگیر ورودی‌های گوگل را نشان می‌دهد:

کاهش ورودی گوگل به دلیل بک لینک‌های اسپم
کاهش ورودی گوگل به دلیل بک لینک‌های اسپم

همچنین در صورت عدم ارتباط موضوعی بین سایت مبدا لینک و سایت مقصد (سایت شما)، گوگل متوجه می‌شود که این لینک‌ها به صورت ارگانیک ساخته نشده و ممکن است آنها را نادیده گرفته و یا جریمه کند.

استراتژی افزایش کیفیت یا کمیت بک لینک؟

واقعیت این است که هر دو استراتژی لینک‌سازی، جایگاه خود را در دنیای سئو دارند. برای برخی از کسب‌وکارها کمیت مؤثرتر و برای برخی دیگر کیفیت مؤثرتر خواهد بود. در واقع، بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که فقط به کمیت یا فقط به کیفیت بک‌لینک‌ها اهمیت دهید. متخصصان سئو سعی دارند که راه میانه را انتخاب کنند و به دنبال بک‌لینک‌های باکیفیت متوسط اما با تعداد بیشتر هستند. زمانی می‌توانیم نتیجه درستی بگیریم که بتوانیم تعادلی را در بین کمیت و کیفیت ایجاد کنیم. انتخاب استراتژی مناسب به سایت شما، بازار هدف و رقبایتان هم بستگی دارد.

استراتژی‌های کاربردی برای دریافت بک لینک با کیفیت بالا

در ادامه 12 استراتژی برتر برای ساخت بک لینک با کیفیت ارائه شده است که به شما کمک می‌کند اعتبار دامنه را افزایش دهید:

منبعی برای وبلاگ‌نویسان شوید.

اگر قصد دارید در صفحه اول گوگل رتبه بگیرید، باید از سایت‌ها و وبلاگ‌های خبری بک لینک با کیفیت بالا بگیرید. البته منظور دریافت لینک‌های کلاه سفید از سایت‌ها و وبلاگ‌های خبری معتبر است. برای این کار می‌توانید از وب‌سایت‌های خبری نیز رپرتاژ آگهی خریداری نمایید.

پیشنهاد ویژه:

وبسایت نشریلا با در اختیار داشتن شبکه گسترده‌ای از آگهی‌دهندگان و سایت‌های منتشرکننده رپرتاژ، کلیه هماهنگی‌های جذب رپرتاژ، پشتیبانی و امور مالی سفارشات را با مشتریان انجام داده و شما می‌توانید بدون صرف زمان و انرژی زیاد، سفارش خرید رپرتاژ خود را به نشریلا بسپارید.

کسب درآمد با رپرتاژ

رضایت مشتریان از سفارش رپرتاژ به نشریلا

همچنین می‌توانید از سرویس رایگان انگلیسی‌زبان به نام Help a Reporter Out (HARO) استفاده کنید. HARO یک شبکه اجتماعی است که افراد برای ارتباط برقرار کردن از آن استفاده می‌کنند. این شبکه اجتماعی افرادی که به محتوا نیاز دارند (وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران) را به افرادی که خواهان لینک و دیده‌شدن هستند متصل می‌کند. از HARO می‌توانید برای ایجاد بک‌لینک کلاه سفید استفاده نمایید. البته این استراتژی آسان نیست اما از بهترین راه‌هایی است که برای ایجاد بک‌لینک‌های باکیفیت بالا می‌توان از آن استفاده کرد. نکته مهم اینکه باید محتوای شما به انگلیسی باشد و لینک‌هایی که به سایت خود می‌دهید هم با انکرتکست انگلیسی و مرتبط باشند.

بک لینک معتبر به زبان انگیسی از سایت HARO
بک لینک معتبر به زبان انگیسی از سایت HARO

روند کار به این صورت است که ابتدا باید به‌عنوان منبع در این سایت ثبت‌نام کنید. سپس نسخه رایگان یا پولی آن را انتخاب کنید و سپس باید درخواست‌هایی که می‌توانید در آن‌ها مشارکت داشته باشید را زیر نظر داشته باشید. مثلاً تصویر زیر بخش از موضوعات صاحبان سایت‌ها برای دریافت مطلب خبری یا آموزشی است که می‌توان سوژه محتوا و لینکسازی شما باشند.

نمونه موضوعات درخواستی برای تولید محتوا
نمونه موضوعات درخواستی برای تولید محتوا

در نهایت، یک پیشنهاد مختصر و ارزشمند برای وبلاگ‌نویس یا خبرنگار ارسال کنید. برای این کار باید یک محتوا معتبر و خلاصه به زبان انگلیسی تهیه نمایید. سپس این محتوا در یک وب‌سایت انگلیسی‌زبان معتبر منتشر شد و یک بک‌لینک معتبر و کلاه سفید برای نویسنده آن (Source) به دست آمد.

محتوای «آسمان‌خراش» منتشر کنید.

استفاده از تکنیک آسمان‌خراش یا Skyscraper در تولید محتوا برای جذب بک لینک با کیفیت از سایت‌های معتبر بسیار کاربردی است. تعداد زیادی از بک‌لینک‌هایی که از این طریق به دست می‌آیند، باکیفیت هستند. در ادامه روند گام‌به‌گام ایجاد محتوای آسمان‌خراش را شرح خواهیم داد. ابتدا، موضوع محتوایی را در حوزه کسب‌وکار خود پیدا کنید که اهمیت و میزان جستجوی بالا داشته باشد. ساده‌ترین راه برای انجام این کار یک جستجوی ساده در گوگل است. ابتدا کلمه کلیدی خود را جستجو کنید و نتایج صفحه اول را بررسی کنید.

رابطه تعداد کلمات محتوا و جایگاه در گوگل
رابطه تعداد کلمات محتوا و جایگاه در گوگل

بنابراین اگر صفحه‌ای در صفحه اول گوگل رتبه گرفته است، احتمالاً افراد زیادی به آن لینک داده‌اند. در مرحله بعد، محتوایی ایجاد کنید که 5 تا 10 برابر بهتر از چیزی باشد که قبلاً نوشته شده و در رتبه‌های برتر گوگل است. اگر محتوای صفحات اول کوتاه است، محتوای طولانی‌تر بنویسید. برای مثال اگر برای محتوای «ابزار سئو» فقط 10 ابزار را معرفی کرده‌اند، در محتوای آسمان‌خراشی که قصد دارید ایجاد کنید، 30 ابزار را معرفی کنید. سپس سعی کنید محتوای خود را پخش کنید تا در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر به اشتراک گذاشته شود. در چنین شرایطی، برخی از افراد به سایت شما لینک خواهند داد و بک لینک با کیفیت از سایت‌هایی که اسپم نیستند، دریافت خواهید کرد.

از منابع قدیمی لینک ایجاد کنید.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

در قدم اول سایت‌هایی مرتبط با کسب‌وکار خود پیدا کنید که:

  • اسامی آنها تغییر پیدا کرده است.
  • به یک URL جدید منتقل شده‌اند.
  • ارائه خدماتشان را متوقف کرده‌اند.
  • به‌روزرسانی آنها متوقف شده است.
  • بسته شده‌اند.

برای مثال چند سایت قبل SEOMoz نام خود را به Moz تغییر داد (و سایت خود را از SEOmoz.org به Moz.com منتقل کرد). این تغییر نام یک فرصت عالی برای ارتباط با صدها نفری بود که هنوز به URLهای قدیمی SEOMoz.org لینک دارند.

قدم دوم یافتن سایت‌هایی است که هنوز به URL قدیمی لینک دارند.

اکنون که سایتی را پیدا کرده‌اید که اخیراً تغییر برند داده است و یا سایر ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد را دارد، همه لینک‌هایی را که به آن صفحه اشاره می‌کنند پیدا کنید. URL منبع قدیمی را در ابزارهای بررسی بک‌لینک قرار دهید. در این مثال از Ahrefs استفاده شده است اما ابزارهای لینک‌سازی زیادی وجود دارد که می‌توانید برای انجام همین کار از آنها استفاده کنید. سپس، تمام سایت‌هایی را که به URL‌های قدیمی لینک دارند، بررسی کنید. در بین این سایت‌ها، روی آن‌هایی که دامین آتوریتی بالایی دارند، تمرکز کنید.

در قدم آخر، به آن سایت‌ها پیام دهید و لینک‌های خود را دریافت کنید.

آخرین قدم این است که با تمام افرادی که هنوز به منبع قدیمی لینک دارند ارتباط برقرار کنید. در مورد لینک به دامنه قدیمی سایت به آنها اطلاع بدهید و پیشنهاد دهید که لینک شما را به جای آن لینک قدیمی، به سایت خود اضافه کنند.

از فرمت‌های محتوایی خلاقانه برای ایجاد لینک استفاده کنید.

بررسی 912 میلیون پست وبلاگ و مقاله در سایت‌های مختلف نشان داده است که بیشتر محتواها کاملاً نادیده گرفته می‌شوند. در واقع 94٪ از کل محتوای آنلاین هیچ لینکی دریافت نمی‌کند (منبع +). با این‌حال چیزی که در این تحقیق مورد توجه بود، این است که انواع خاصی از محتوا بهتر از سایر محتواها در جذب لینک عمل می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، اگر می‌خواهید بک‌لینک بیشتری دریافت کنید، روی این قالب محتواها تمرکز کنید:

  • پست‌هایی با موضوعات چرایی (Why)
  • پست با موضوعات تعریفی (What)
  • اینفوگرافیک
  • ویدیو

اگر می‌خواهید بک لینک با کیفیت دریافت کنید، محتوای شما باید بسیار جذاب باشد. این فرمت‌ها نقطه شروعی برای نوشتن محتوای جذاب به شما می‌دهند.

راهنمای جامع منتشر کنید.

همان‌طور که می‌دانید در کلمات کلیدی رقابتی، موثرترین یا شاید تنها راه برای انتقال سایت به رتبه‌های بالای گوگل، ساختن بک‌لینک‌های باکیفیت بالا به تعداد زیاد است. اما چگونه می‌توانید سایت‌های دیگر را وادار کنید که واقعاً به شما لینک دهند؟ انتشار راهنمای جامع یکی از روش‌های گرفتن بک لینک با کیفیت معتبر است. محتواهایی که به‌صورت راهنمای جامع منتشر می‌شوند، اغلب تعداد کلمات زیاد و بیش از 4 الی 5 هزار کلمه دارند. بر اساس مطالعاتی که در فاکتورهای رتبه‌بندی سئو انجام شده است، محتوای طولانی نسبت به مقالات کوتاه در گوگل بهتر عمل می‌کند. همچنین، راهنماهای جامع کل موضوع را در یک صفحه پوشش می‌دهند و از  آنجایی‌که راهنمای شما منبع کاملی برای یک موضوع است، افراد هر زمان که در مورد آن موضوع در وبلاگ خود بنویسند به آن لینک می‌دهند. و اما مراحل ایجاد یک راهنمای جامع:

قدم اول) اولین قدم شما پیدا کردن موضوع است.

موضوع محبوبی را انتخاب کنید که قبلاً درباره آن در سایت شما صحبت نشده است. به‌عنوان‌مثال، درباره بک‌لینک محتواهای زیادی منتشر شده است، اما انتشار یک محتوای جامع درباره نحوه ساختن بک لینک با کیفیت که صفر تا صد موضوع را پوشش و آموزش دهد، تأثیر بسیاری خوبی برای گرفتن بک‌لینک دارد.

قدم دوم) موضوعات فرعی راهنمای جامع خود را مشخص کنید.

بعد از انتخاب موضوع اصلی، موضوعات فرعی را مشخص کنید. به‌عنوان‌مثال، برای راهنمای ساخت لینک، موضوعات فرعی را مانند موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • لینک بیلدینگ چیست؟
  • سئو کلاه‌ سیاه
  • سئو کلاه سفید
  • انکر تکست
  • محتوا
  • دامین آتوریتی و پیج آتوریتی
  • نکات و ترفندهای لینکسازی
  • و بسیاری از موضوعات فرعی دیگر

در نهایت، راهنمای جامع خود را بنویسید.

همه مواردی که به موضوع شما مربوط می‌شوند را در محتوای راهنمای جامع خود بنویسید. در این صورت است که محتوای شما به‌عنوان یک منبع برای سایر وب‌سایت‌ها در نظر گرفته می‌شود و آن‌ها به شما لینک می‌دهند.

از استراتژی‌ها و تکنیک‌های برند شده استفاده کنید.

برای ایجاد این نوع از استراتژی‌ها مراحل زیر را طی کنید:

مرحله 1: یک استراتژی، نکته یا تاکتیک منحصربه‌فرد سایت خود ایجاد کنید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک استراتژی داشته باشید که چیزی منحصربه‌فرد در مورد شما نشان دهد و خاص شما باشد.

مرحله 2: در مرحله بعد، برای استراتژی خود یک نام انتخاب کنید.

برای استراتژی خود یک نام مناسب که آن را توصیف کند انتخاب نمایید. سعی کنید از یکی از این کلمات در نام استراتژی خود استفاده کنید:

  • روش
  • تکنیک
  • رویکرد
  • سیستم
  • طرح اولیه

مرحله سوم: استراتژی را به‌عنوان بخشی از یک پست وبلاگ منتشر کنید.

آخرین قدم شما این است که به مخاطبین نشان دهید که استراتژی جدید شما واقعاً کار می‌کند و نتیجه‌بخش است. استراتژی خود را در قالب یک پست وبلاگ و ترجیحاً به‌صورت مطالعه موردی آن را منتشر کنید. این ترتیب، افراد وقتی به تکنیک شما اشاره می‌کنند، به شما لینک می‌دهند.

از قدرت صفحات منبع استفاده کنید.

برای ایجاد لینک در صفحات منبع، مراحل زیر را پشت سر بگذارید: ابتدا باید صفحات منبع را پیدا کنید. یافتن این صفحات کمی دشوار است. معمولاً صفحات منبع با عباراتی همچون موارد زیر مشخص می‌شوند:

  • منابع مکمل
  • منابع اضافی
  • لیست سایت‌های …
  • بهترین منابع …

بنابراین برای یافتن این صفحات، فقط باید این عبارات را به‌اضافه یک کلمه کلیدی سرچ کنید. به‌عنوان‌مثال، منابع مفید برای بک لینک با کیفیت. در عرض چند ثانیه لیستی از منابع بک‌لینک برای شما نمایش داده می‌شود. بعد از یافتن سایت‌های مرجع می‌توانید برای ایجاد بک‌لینک به سایتتان با آن‌ها تماس بگیرید.

بک لینک با کیفیت در صفحات منبع
صفحات منبع: معرفی لیستی از یک موضوع

اینفوگرافیک ایجاد کنید.

یکی از راه‌های عالی برای تولید بک لینک با کیفیت بالا، ایجاد یک اینفوگرافیک با اطلاعات عالی و طراحی زیبا است. برای این کار در ابتدا باید از خود دو سؤال بپرسید:

  • چه بخش از کسب‌وکار من جالب است؟
  • چگونه می‌توانم یک اینفوگرافیک ایجاد کنم که نکات مثبت کسب‌وکار من را توصیف کند؟

وقتی پاسخ به این سؤالات را یافتید؛ به دنبال ایجاد اینفوگرافیک برای سایت کسب‌وکار خود باشید. برای انتشار اینفوگرافیک خود، لیستی از وب‌سایت‌های مرتبط با کسب‌وکارتان را جمع‌آوری کنید. این وبلاگ‌ها به دلیل اینکه با کسب‌وکار شما مرتبط هستند، تمایل بیشتری به انتشار اینفوگرافیک شما خواهند داشت. سپس با مدیران این وب‌سایت‌ها برای انتشار اینفوگرافیک در ارتباط باشید.

پست مهمان را در نظر داشته باشید.

استراتژی بعدی برای ایجاد لینک باکیفیت بالا استراتژی پست مهمان است. برای این کار کافی است به گوگل بروید و در قسمت جستجو گوگل خود کلمه «پست مهمان» را تایپ کنید. سپس، در نتایج نمایش‌داده‌شده، می‌توانید بلاگ‌هایی برای انتشار محتوای خود انتخاب نمایید. قبل از انتخاب بلاگ‌ها باید مواردی را برای انتخاب در نظر داشته باشید:

  • لینک‌های که از آنها دریافت می‌کنید، فالو یا نوفالو هستند؟
  • چه مدت پست‌ها بر روی وبلاگ‌ها قرار می‌گیرد؟
  • مخاطب آنها چه افرادی هستند؟
  • اعتبار دامنه یا همان دامین آتوریتی آنها چقدر است؟

هنگامی که تعدادی از این سایت‌ها را انتخاب کردید و ایده‌ای برای موضوع داشتید، با مدیر سایت در ارتباط باشید. مثلاً در سایت زیر، پست مهمان (رپرتاژ رایگان) فقط با یک بک لینک نوفالو منتشر می‌شود که ارزش چندانی ندارد.

بک لینک با پست مهمان
توجه به فالو بودن لینک در پست مهمان

بازاریابی محتوایی را فراموش نکنید.

آخرین روش برای تولید بک لینک با کیفیت بالا از طریق بازاریابی محتوا است. امروزه همه یک بخش بلاگ در سایت خود ایجاد می‌کنند. صاحبان وب‌سایت‌ها به‌شدت از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند زیرا در دنیای تبلیغات ارگانیک معجزه می‌کند. هر چه محتوای باکیفیت بیشتری تولید کنید، بیشتر در اینترنت قابل دیدن خواهید بود. اما زمانی که در حال تولید محتوا هستید، باید به فرایند بک‌لینک نیز توجه داشته باشید. اگر محتوای باکیفیت داشته باشید، نگرانی برای گرفتن بک‌لینک نخواهید داشت، هر چند می‌توانید از دوستانتان بخواهید که به محتوای شما هم لینک بدهند. فرایند بک‌لینک گرفتن کمی زمان‌بر است. هنگام ایجاد محتوا، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. اول اینکه، به‌طور کلی، هر چه محتوای شما طولانی‌تر باشد، بر روی رتبه‌بندی شما تأثیر مثبتی خواهد گذاشت (تکنیک آسمان‌خراش و مقاله جامع را دوباره مرور کنید). علاوه بر این، محتوایی که دارای تصویر یا ویدیو باشد، نسبت به محتوای فاقد آن، رتبه بهتری خواهد گرفت. به‌عبارت‌دیگر، هنگامی که پست‌های وبلاگ خود را می‌نویسید، تصاویر را در آن قرار دهید و از نوشتن یک محتوای طولانی نترسید. همه وب‌سایت‌های دارای رتبه برتر این کار را انجام می‌دهند. پس اگر می‌خواهید در میان آنها باشید، باید این کارها را نیز انجام دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نکات مهم در استراتژی جذب یک لینک با کیفیت بالا

برای ساخت بک‌لینک‌های معتبر باید به ارتباط لینک، تنوع لینک‌ها و اعتبار لینک و اطمینان از اینکه این لینک‌ها در طولانی‌مدت عملکرد خوبی دارند یا خیر توجه نمایید.

ارتباط صفحات

قبل از هر چیزی به بررسی مخاطبان هدف محصول یا خدماتتان بپردازید. به این بپردازید که مخاطبین شما به دنبال چه نوع محتوایی هستند. برای مثال اگر سایت شما در حوزه فروش قهوه فعالیت می‌کند، دریافت لینک از صفحه‌ای با موضوع نحوه دم‌کردن قهوه منطقی است. زیرا مخاطبان این صفحه، به‌احتمال زیاد همان افرادی هستند که می‌توانید به آن‌ها قهوه بفروشید؛ بنابراین دیدن لینک برند شما، احتمال مراجعه به سایت شما را افزایش می‌دهد؛ بنابراین توجه به مخاطبانتان و این‌که آن‌ها به دنبال چه محتوایی هستند، بی شک به شما در پیداکردن صفحات مرتبط برای دریافت لینک باکیفیت کمک می‌کند.

ارتباط موضوعی

کلید بعدی برای ساخت بک‌لینک، مرتبط بودن موضوع است و اینکه در وب‌سایت شما چه نوع محتوایی منتشر و تولید می‌شود. برای مثال زمانی که یک وب‌سایت فروش قهوه دارید، انتشار محتوا درباره برندهای خودرو منطقی به نظر نمی‌رسد. هر چقدر هم محتوای شما کامل و جذاب باشد و حتی بک‌لینک‌های زیادی از سایت‌های مرتبط با خودرو دریافت کند، این لینک‌ها ارزشی برای سایت شما ندارند. محتوای وب‌سایت شما و لینک‌سازی‌ای که انجام می‌گیرد، باید تا حد امکان به کاری که به‌عنوان یک محصول یا خدمات انجام می‌دهید نزدیک باشد و در نتیجه با مخاطب هدف شما مرتبط باشد. زمانی که این کار را انجام دهید، علاوه بر بک‌لینکی که دریافت می‌کنید، شما برند خود را نیز به افراد مناسب نمایش می‌دهید که در آینده می‌توانند به مشتری تبدیل شوند.

لینک‌های جدید در مقابل لینک‌های موجود

دریافت لینک از دامنه‌های مختلف خوب است. اما اگر دو بار از یک دامنه لینک دریافت کنید نیز مشکلی وجود ندارد. حتی در صورتی‌که دامنه‌ای که از آن لینک دریافت می‌کنید، اعتبار خوبی داشته باشد، تأثیر بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت. با این‌حال، باید به فکر دریافت لینک از دامنه‌های مختلف باشید. زیرا در نهایت دریافت لینک از دامنه‌های جدید به گوگل نشان می‌دهد که شما واقعاً یک وب‌سایت باکیفیت هستید و واقعاً سایتی هستید که ارزش لینک‌دهی را دارد. دریافت چندین لینک از یک دامنه به‌اندازه دریافت لینک از چندین سایت مفید نیست. همچنین به دنبال دریافت لینک از سایت‌هایی باشید که رقبای شما از آن‌ها لینک ندارند.

رابطه تعداد دامنه ارجاع‌دهنده با جایگاه در گوگل
رابطه تعداد دامنه ارجاع‌دهنده با جایگاه در گوگل

تنوع در نوع صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید.

در مرحله بعدی ایجاد بک لینک با کیفیت به تنوع لینک‌ها نیز توجه نمایید. دریافت لینک از سایت‌های متنوع از جمله سایت‌های خبری، انجمن‌های گفتگو، شبکه‌های اجتماعی، کامنت‌های مطالب و … می‌تواند تأثیر خوبی در رتبه‌های سایت داشته باشد. برای اینکه بتوانید به گوگل نشان دهید که یک وب‌سایت باکیفیت هستید، توجه به این تنوع بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین زمانی که به نحوه ایجاد لینک فکر می‌کنید، سعی کنید خود را به یک نوع وب‌سایت محدود نکنید.

جایگاه لینک

موقعیت یا جایگاه یک لینک در یک صفحه نیز از مواردی است که باید به آن توجه کرد. یک لینک در یک سایت می‌تواند در سایدبار سایت، فوتر سایت و یا بدنه اصلی سایت قرار داشته باشد. موقعیت یک لینک می‌تواند بر روی میزان تأثیرگذاری آن نقش داشته باشد. برای مثال فوتر مکان مناسبی برای دریافت بک لینک نیست. تعداد کلیک بر روی لینک‌های فوتر و در نتیجه ورود به سایت بسیار کم است. با این تعریف می‌توان گفت بهترین موقعیت لینک، در بدنه سایت و اصطلاحاً در دل محتوا است. البته برای دریافت اعتبار از گوگل بهتر است تناسب لینک دریافتی از موقعیت‌های مختلف را رعایت نمایید و بیش از اندازه از یک موقعیت خاص لینک نداشته باشید.

توجه به تاثیر مختلف لینک در جذب لینک از سایت‌های متفاوت

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که لینک دادن به هر سایت می‌تواند تأثیرات متفاوتی بگذارد. برای مثال لینک دادن از یک سایت به سایت اول با لینک دادن از همان سایت به سایت دوم می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر روی سایت اول و دوم بگذارد و لزوماً این تأثیرات یکسان نیستند. این موضوع به این معناست که اگر سایت رقیب شما با بک‌لینک گرفتن از یک وب‌سایت نتیجه خوبی گرفته است، لزوماً به این معنا نیست که برای شما هم همان تأثیر را داشته باشد. در مقابل لینک‌هایی که از یک سایت دریافت می‌کنید ممکن است با سایت دیگر نیز بسیار متفاوت باشد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.