سئو 161 بازدید

تا وقتی که یک وبسایت رتبه بالایی نداشته باشد و در کلمات کلیدی مرتبط با آن در بالای فهرست صفحه اول در موتورهای جستجو ظاهر نشود، امید چندانی به ترافیک و در نتیجه فروش بالا وجود نخواهد داشت. راهکارهای مختلفی مثل تولید محتوای باکیفیت و بهینه‌سازی سایت برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل وجود دارد. گرفتن بک لینک معتبر یکی از این روش‌های ارتقا رتبه سایت است. اما بک لینک سایت (Backlink) چیست و چگونه می‌توانیم بک لینک معتبر بگیریم؟ برای آگاهی از پاسخ این سوال‌ها و بسیاری مطالب مفید و کاربردی دیگر در مورد بک لینک و لینکسازی با ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید.

بک لینک سایت چیست؟

لینک (link) یا پیوند، عبارت از ارجاع از یک صفحه وب به صفحه‌ای دیگر است. شما با کلیک روی یک لینک، به صفحه‌ای دیگر در فضای وب (همان سایت یا سایتی دیگر) منتقل می‌شوید. بک لینک سایت نیز عبارت از لینکی است که در یک وب سایت دیگر به وب سایت شما داده شده است.

به زبان ساده اگر در یکی از صفحات وب سایت‌های دیگر، متن، اینفوگرافی، بنر یا هر محتوایی وجود داشته باشد که کاربر با کلیک بر آن به سایت شما متصل شود، شما دارای یک بک لینک از آن وب سایت هستید.

وقتی کسی در وب سایت خودش به یکی از صفحات وب سایت شما لینک می‌دهد در این صورت شما یک بک لینک دریافت کرده‌اید. پس بک لینک ابزاری است که سایت‌های دیگر را به وب سایت شما پیوند می‌دهد. از طرف دیگر، وقتی شما در وب سایت خودتان به وب سایتی دیگر لینک می‌دهید در واقع یک بک لینک برای آن وب سایت ایجاد می‌کنید. مثلا عبارت قابل کلیک «راهنمای جامع سئو (SEO) در وردپرس» یک بک لینک از سایت ما برای مجله فرادرس است.

لینک داخلی، لینک خارجی و بک لینک سایت

به طور کلی در مبحث سئو دو نوع لینک داریم: لینک داخلی و لینک خارجی.

در لینک داخلی به مطالب صفحات داخلی همان وب سایت ارجاع داده می‌شود. مثلاً عبارت برای اطلاعات بیشتر، به مقاله لینک سازی (Link Building) چیست؟  مراجعه کنید، یک لینک داخلی در وب سایت ما است.

اما لینک خارجی پیوندی است که یکی از صفحات وب سایت شما (وب سایت مبدا) را به یکی از صفحات یک وب سایت دیگر (وب سایت مقصد) ارجاع می‌دهد. مثلا لینکی که در بالا برای مجله فرادرس ایجاد کردیم یک لینک خارجی برای وب سایت ما به حساب می‌آید. یک لینک‌ خارجی برای وب سایت مقصد، یک بک لینک برای آن سایت محسوب می‌شود.

چرا بک لینک برای سئوی سایت مهم است؟

بک لینک‌ها برای موتورهای جستجو مهم هستند چون نشان می‌دهند که سایت شما دارای اطلاعات و محتوایی ارزشمند است که باعث شده سایت‌های دیگر به سایت شما لینک بدهند و کاربران خود را به سایت و محتوای شما هدایت کنند.

بک لینک یک رای اعتماد دیجیتالی است.

تعداد بک لینک‌های سایت بیش از هر چیز باعث می‌شود که موتورهای جستجو به سایت شما اعتماد کنند. البته فقط تعداد بک لینک معیار این اعتماد نیست بلکه مهمتر از آن، دریافت بک لینک از وب سایت‌های معتبر است.

پس بک لینک‌های دریافتی از وب سایت‌های معتبر و مهم نشان می‌دهد که سایت شما نیز باید سایتی معتبر و مهم است که سایت‌های مهم به آن لینک داده‌اند. همین دلیل باعث می‌شود که موتورهای جستجو به بک لینک‌های باکیفیت شما امتیاز بالایی بدهند که به منزله رای اعتماد دیجیتالی به وب سایت شماست.

بک لینک معتبر باعث ارتقا رتبه سایت می‌شود.

بک لینک‌های باکیفیت به ارتقا رتبه سایت شما در گوگل کمک می‌کنند. در الگوریتم‌های قبلی گوگل، صرف وجود بک لینک زیاد بدون توجه به کیفیت آن باعث ارتقا رتبه سایت می‌شد؛ اما در الگوریتم فعلی گوگل چنین نیست. در الگوریتم پنگوئن گوگل، کیفیت سایت بک لینک دهنده و مرتبط بودن موضوع سایت با سایت شما نیز در نظر گرفته شده است.

به طور خلاصه، یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقا رتبه در گوگل، دریافت تعداد زیاد بک لینک با کیفیت بالا است.

تاثیر بک لینک سئو

بک لینک‌های باکیفیت اعتبار برند شما را ارتقا می‌دهند.

یکی دیگر از مزایای بک لینک‌های خوب این است که به برندسازی و ارتقا اعتبار برند تجاری شما کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک وب سایت با کیفیت بالا و بسیار محبوب به وب سایت شما پیوند داشته باشد، شما هم وب سایتی معتبر و باکیفیت به حساب می‌آیید. زیرا مشتریان آنها خواهند دید که این مارک خاص و معتبر، شما را تایید می‌کند و به همین دلیل به شما لینک داده است. بنابراین، مصرف‌‌کنندگان به برند شما نیز علاقه بیشتری پیدا می‌کنند.

اهمیت کیفیت بک لینک در سئو سایت

در حالی که بک لینک‌ها به طور کلی مطلوب هستند، اما همه بک لینک‌ها به یک اندازه ارزشمند نیستند. برخی از بک لینک‌ها بسیار باارزش هستند اما برخی از آنها حتی ممکن است باعث جریمه سایت شما توسط گوگل شوند. به همین دلیل درک عوامل تاثیرگذار بر ارزش بک لینک در سئو بسیار مهم است.

بک لینک فالو و نوفالو

بک لینک‌ها از نظر تاثیر در رتبه به دو نوع بک لینک فالو (follow) و بک لینک نوفالو (nofollow) تقسیم می‌شوند که در ظاهر کاملاً شبیه هم هستند اما برای موتورهای جستجو، معنای متفاوتی دارند. با کلیک بر روی هر دوی آنها، کاربر به سایت شما منتقل می‌شود اما از لحاظ کیفیت و تاثیر، در بهبود رتبه سایت کاملاً متفاوت عمل می‌کنند.

فقط بک لینک فالو باعث بهبود رتبه شما می‌شود. ربات‌های موتورهای جستجو این نوع لینک‌ها را محاسبه کرده و به اصطلاح، فالو (دنبال) می‌کنند و در نتیجه، آنها را برای ارتقا رتبه سایت در نظر می‌گیرند.

اما بک لینک نوفالو لینکی است که ارزشی برای موتورهای جستجو ندارد. ربات‌های موتورهای جستجوی گوگل آنها را ردیابی نمی‌کنند و اگر در سایتی، به سایت شما لینک نوفالو داده شود، گوگل متوجه می‌شود که صاحب آن سایت، تمایلی به اعلام اهمیت لینک سایت شما به گوگل نداشته و در نتیجه، آنها را در ارتقا رتبه‌بندی سایت شما لحاظ نمی‌کنند.

ویژگی بک لینک‌های باکیفیت

چند عامل در کیفیت بک لینک‌ها تاثیر دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

  • ارتباط موضوعی: هرچه بک لینکهای سایت شما با موضوع و محتوای مطالب شما مرتبط‌تر باشد، گوگل ارزش بیشتری برای آن قائل می‌شود. به طور مثال اگر وب سایت شما در مورد فروش لوازم یدکی خودرو باشد، از دو بک لینکی که یکی از آنها از سایت نقد و بررسی خودرو و دیگری از سایت آموزش آشپزی دریافت می‌کنید، گوگل به بک لینک اولی که سایت مبدا به سایت شما مرتبط‌‌تر است، ارزش بیشتری می‌دهد.

ویژگی بک لینک‌های باکیفیت

  • کیفیت وب سایت: گاهی اوقات ممکن است با وب سایتی روبرو شوید که سعی می‌کند به عنوان یک وب سایت با کیفیت مطرح شود. اما بررسی دقیق‌تر مشخص می‌کند که آنها از روش‌های جعلی برای ارتقای رتبه استفاده می‌کنند. پس قادر نیستند برای شما ترافیک موثر ایجاد کنند. گوگل متوجه به وضعیت کیفی وبسایت‌ها شده و هر چه سایت از نظر محتوا، قدرت دامنه و اعتبار صفحه در وضعیت بهتری باشد، ارزش بک لینک در سئو بیشتر خواهد بود.
  • محل قرار گرفتن: بازدیدکنندگان سایتها به احتمال زیاد روی لینک‌هایی که واقعاً قابل مشاهده هستند و در صفحه برجسته شده‌اند، کلیک می‌کنند. به عنوان مثال، اگر لینکی رنگ و فونت متفاوتی نسبت به بقیه متن داشته باشد، شانس بیشتری برای کلیک شدن نسبت حالتی دارد که در پاورقی صفحه یا در نوار کناری قرار داده شده است. بک لینکهایی که در دل محتوا قرار دارند، نسبت به بک لینکهای موجود در سایر بخشهای سایت، اهمیت و ارزش بیشتری خواهند داشت.
  • تعداد بک لینک: لینکی که در بین صدها یا هزاران لینک در یک صفحه قرار داده شده است، به اندازه لینکی که در میان تعداد کمتری لینک گذاشته شده است، ارزشمند نیست. یک کاربر به سختی می‌تواند لینک شما را که در میان صدها لینک دیگر قرار دارد، پیدا کرده و بر روی آن کلیک کند. از نظر گوگل هم تعداد کم لینکها در یک صفحه وب، نشاندهنده اهمیت بالای هر لینک از نظر صاحب سایت می‌باشد.
  • انکرتکست: به کلمات یا کاراکترهایی که در روی لینک قرار داده می‌شود و برای کاربر قابل مشاهده است، انکرتکست (Anchor Text) گفته می‌شود. برخی از انکرتکست‌ها برای سئو مناسب‌تر هستند و کاربر را بیشتر ترغیب می‌کنند تا روی آنها کلیک کند. معمولاً متن کوتاه، برانگیزاننده و خاص برای انکرکست مناسب‌تر است که شامل کلمات کلیدی هدف باشد.

پس برای اینکه بک لینک سایت ما کیفیت بالاتری داشته باشد باید موارد بالا را در نظر بگیریم. اما برای آنکه بک لینکهای ما از نظر گوگل، نامناسب و یا ناسالم در نظر گرفته نشود، باید چه کنیم؟

ویژگی بک لینک‌ بد

در صورت استفاده از برخی بک لینک‌ها و لینک‌سازی بد، ممکن است باعث پنالتی گوگل یا جریمه شدن توسط گوگل شوید. پس بهتر است سراغ بک لینک‌هایی که مشخصات زیر را دارند، نرویم:

  • از سایت‌های غیر مرتبط با موضوع سایت ما باشند.
  • از سایت‌هایی با IP هایی که به عنوان اسپم تشخیص داده شده‌اند.
  • صفحاتی که لینک‌های درج شده در آنها بسیار زیاد هستند.
  • از سایت‌هایی که دارای محتوای ضعیف و کپی باشند.
  • از سایت‌های گمنام و کم اعتبار باشند.
  • ناشی از تبادل لینک نامرتبط باشند.
  • بک لینک‌هایی که به طور خودکار توسط ربات ایجاد شده باشند.

بهترین روش‌های دریافت بک لینک سایت

راه‌های مختلفی برای دریافت بک لینک سایت وجود دارد که در ادامه بهترین و کاربردی‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

محتوای باکیفیت تولید کنید.

یکی از اساسی‌ترین روش‌های دریافت بک لینک، تولید و انتشار محتوای درجه یک است. هدف شما باید تولید محتواهایی باشد که سایر وب سایت‌های صنعت شما بتوانند از آن استفاده کنند و به سایت شما لینک بدهند. تولید محتوای باکیفیت ممکن است یک استراتژی زمان‌بر باشد اما اگر بتوانید آن را به درستی انجام دهید، ارزش تلاش و زمان صرف شده را دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

منابع معتبر بک لینک را پیدا کنید.

می توانید با مراجعه به منابع ارجاع (refferal) ترافیک وب سایت خود در گوگل آنالیتیکس شروع کنید. اینها وب سایت‌هایی هستند که به مطالب شما لینک می‌دهند. با پی‌بردن به اینکه از کدام وب سایت‌ها به سایت شما پیوند داده می‌شود و نوع محتوایی که آنها ترجیح می‌دهند، می‌توانید فرصت‌های جدید لینکسازی را بیابید و محتوای مشابهی برای دریافت بک لینک معتبر تولید کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید منابع ارجاع ترافیک سایت خود را مشاهده کنید. اگر سایت شما وردپرسی است، ساده‌ترین گزینه استفاده از افزونه MonsterInsights  است. این افزونه، بهترین افزونه وردپرس برای Google Analytics است و گزارش‌های مفیدی را در داشبورد وردپرس شما نمایش می‌دهد.

برای ایجاد لینک مشترک، از آمار لینک‌های خروجی خود استفاده کنید.

یکی دیگر از راه‌های یافتن فرصت‌های دریافت بک لینک، مشاهده گزارش لینک‌های خروجی سایت خود است. اگر به یک وب سایت لینک داده‌اید و ترافیک زیادی برای آنها ایجاد می‌کنید (کاربران شما روی لینک‌ها کلیک می‌کنند)، می‌توانید یک ایمیل اطلاع‌رسانی به صاحب آن سایت ارسال کرده و پیشنهادات خود را برای لینکسازی متقابل ارائه دهید.

بک لینک‌های هدفمند ایجاد کنید.

پس از انتشار مطلب در وبلاگ یا وب سایت خود، 3 یا 4 کلمه کلیدی اصلی مورد استفاده در پست خود را در گوگل جستجو کنید و با نویسندگان مقالات برتر که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند، ارتباط برقرار کنید. مقالات آنها را مطالعه کنید و مورد تشویق قرار دهید. پیشنهاداتی را برای بهبود آنها ارائه کنید. آنها را از محتواهای مشابه مطلع کنید. در نهایت، مقاله خود را با آنها به اشتراک بگذارید و آنها را تشویق کنید تا به مقاله شما لینک بدهند.

بک لینک سایت رقبای خود را بررسی کنید.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که رقبای شما بک لینک خود را از کجا تهیه می‌کنند؟ شما می‌توانید از رقبای خود برای یافتن منابع معتبر بک لینک استفاده کنید. برای جستجوی بک لینک‌ها، می‌توانید از ابزارهای سئو مانند SEMrush استفاده کنید. این ابزار، یک پروفایل backlink کامل از هر وب سایتی که وارد کنید، ارائه می‌دهد. سپس می‌توانید از این منابع برای گرفتن بک لینک برای وب سایت خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر رقیب شما بک لینکی از یک پست مهمان در سایتی خاص داشته باشد، می‌توانید شما هم مطلبی نوشته و برای انتشار به عنوان پست مهمان برای آن سایت ارسال کنید، یا اگر لینکی از یک انجمن گفتگو دارند، می‌توانید در آن انجمن پروفایل ایجاد کنید و سعی کنید بک لینک بگیرید.

راهنمای بک لینک سئو
گوگل خرید بک لینک را سئوی کلاه سیاه می داند.

از لینک‌های شکسته برای ایجاد بک لینک استفاده کنید.

استراتژی ایجاد لینک شکسته یکی دیگر از روش‌های سریع و آسان برای گرفتن بک لینک است. لینک‌های شکسته لینک‌هایی هستند که دیگر وجود ندارند یا در وب سایت کار نمی‌کنند و ممکن است به دلایل مختلفی مثل حذف وب سایت مرجع (که به خطای 404 نیز معروف است)، آدرس اینترنتی نامناسب، یا انتقال دامنه وب سایت مقصد، ایجاد شوند.

در حالی که رقبای خود را تحلیل می‌کنید، می‌توانید بک لینک‌های شکسته آنها را نیز پیدا کنید. این یک فرصت شگفت‌انگیز برای شما برای دریافت بک لینک است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بک لینک‌های خراب آنها در سایر سایت‌ها را پیدا کنید، برای جایگزینی لینک با صاحب آن وب سایت تماس بگیرید و لینک مرتبطی از سایت خود را به عنوان جایگزین آن لینک خراب معرفی کنید؛ آنهاً معمولا از این کار استقبال می‌کنند (وجود لینک‌های شکسته به سئوی سایت آنها آسیب می‌زند).

از محتوای اینفوگرافیک برای گرفتن بک لینک در سئو استفاده کنید.

در کنار متن نوشتاری، از اینفوگرافی برای دریافت بک‌لینک سایت خود استفاده کنید. اینفوگرافیکها نمایش بصری داده‌ها و اطلاعات با استفاده از گرافیک، تصاویر و نمودارها است. آنها به مشاهده سریع مطالب شما با یک نگاه کمک می‌کنند و مفاهیم پیچیده را به تصاویری ساده که درک آنها آسان است، تبدیل می‌کنند.

پست مهمان بنویسید.

ارسال پست مهمان یک راه عالی برای دریافت بک لینک سایت شما و یک استراتژی آزمایش شده است. می‌توانید با سایت‌های مختلفی که مطالب مهمان را می‌پذیرند تماس بگیرید. ارسال پست مهمان به شما کمک می کند تا مخاطبین مناسب را هدف گرفته و علاوه بر دریافت بک لینک، ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید. این یک بازی برد-برد عالی برای دریافت بک لینک سایت است.

سخن پایانی بک لینک در سئو سایت

در این مطلب به اینکه بک لینک چیست پرداختیم و کاربردی‌ترین روش‌ها را برای دریافت بک لینک سایت معرفی کردیم. با استفاده از این روش‌ها بک لینک‌های معتبر سایت شما بیشتر شده و با بهبود رتبه و افزایش ترافیک، اعتبار برند و درآمدزایی کسب و کار شما نیز ارتقا خواهد یافت. در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.