امروزه ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین در تسهیل جلسات از راه دور نقش مهمی بازی می‌کنند. این ابزار‌ها کارمندان و تیم‌ها را از راه دور کنار هم جمع می‌کنند و در‌ نتیجه، کنفرانس‌های شرکتی خیلی سریع و راحت برگزار می‌شوند. قابلیت‌هایی مانند به اشتراک‌گذاری نمایشگر و راهکار یکپارچه ارتباطی (Collaboration) بهره‌وری تیم را افزایش می‌دهد و در زمان و هزینه رفت‌و‌آمد اعضای شرکت صرفه‌جویی می‌کند. در این مقاله، قصد داریم شما را با بهترین ابزارها و نرم‌افزارهای جلسات آنلاین و وب کنفرانس آشنا کنیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

مقدمه‌ای بر ابزار‌های جلسات و کنفرانس آنلاین برای کسب‌و‌کار‌ها

یکی از مزایای ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین این است که به شما کمک می‌کنند تا محصول و خدمات تخصصی خود را به مشتری معرفی کنید. به عنوان مثال، بعضی مشاوران املاک از فناوری کنفرانس آنلاین استفاده می‌کنند و خانه را به صورت زنده به آژانس املاک و مشتری نشان می‌دهند. شما می‌توانید با چنین نوآوری، میزان فروش خود را افزایش دهید. حتی پس از معامله نیز می‌توانید از ابزار‌های کنفرانس آنلاین برای معرفی محصول و جلسات پشتیبانی و رفع مشکل استفاده کنید. در‌ واقع این یک استراتژی حفظ مشتری است که کمک می‌کند مشتری مجدداً برای استفاده از خدمات شما مراجعه کند. ما ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین بسیاری را بررسی کردیم و در ادامه این مقاله از آکادمی کاپریلا ۲۱ ابزار برتر کنفرانس آنلاین را به شما معرفی می‌کنیم. توجه کنید که هر کدام این ابزار‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای برای برگزاری جلسات آنلاین در‌ نظر گرفته‌اند که شما باید با توجه به این ویژگی‌ها، بهترین پلتفرم متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

جلسات آنلاین با لایو‌استورم (Livestorm)

لایو‌استورم (Livestorm) یکی از ابزار‌های ویدیو کنفرانس است که می‌توانید برای برگزاری جلسات و رویداد‌های آنلاین خود از طریق مرورگر از آن استفاده کنید. یکی از قابلیت‌های لایو‌استورم این است که امکان فرایند پروموشن قبل جلسه به صورت خودکار،  جذب مخاطبان آنلاین و تحلیل‌های دقیق را فراهم می کند. برنامه لایو‌استورم از نظر تعداد اعضای شرکت‌کننده و جلسات محدودیت مناسبی دارد. همچنین این برنامه نسخه سازگار با موبایل، دسکتاپ و یا تبلت نیز دارد که با توجه به نیاز خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. رویداد‌های مجازی مانند کنفرانس‌های آنلاین، جلسات فروش، معرفی دموی محصول، وبینار‌ها، کنفرانس‌های صوتی، مصاحبه و … در این برنامه قابل اجرا است. شرکت‌هایی مانند اسپندسک (Spendesk) از قابلیت برگزاری جلسات آنلاین لایو‌استورم برای تبدیل کاربر به مشتری، کاهش ریزش مشتری (Customer churn)، و میزبانی نمایش دمو محصول استفاده می‌کند.

قابلیت‌های کلیدی برنامه لایو‌استورم:

  • ابزار مبتنی بر مرور‌گر
  • قابلیت ضبط خودکار
  • تحلیل‌های پیشرفته
  • تب چت، نظر‌سنجی، پرسش‌ و‌ پاسخ
  • قابلیت به اشتراک‌گذاری نمایشگر
  • وایت‌برد دیجیتال

مزایای برنامه لایو‌استورم:

  • با استفاده از این ابزار می‌توانید با سایر اعضای تیم از طریق داشبورد خود همکاری کنید.
  • شما می‌توانید در تبلت، موبایل و یا دسکتاپ جلسات و کنفرانس‌های آنلاین خود را برگزار کنید.
  • صفحات فرود (لندینگ پیج) را متناسب با استراتژی برند‌سازی خود تغییر دهید.

معایب برنامه لایو‌استورم:

  • تعداد شرکت‌کنندگان در جلسات محدودیت دارد و حداکثر ۱۰۰۰ نفر است.

قیمت برنامه لایو‌استورم:

نسخه رایگان برنامه لایو‌استورم با امکان حضور 10 نفر به صورت جلسات 20 دقیقه‌ای در دسترس است اما قیمت اشتراک پرمیوم از 99 دلار در ماه به ازای تعداد شرکت‌کننده شروع می‌شود.

اشتراک‌گذاری دسکتاپ و جلسات آنلاین میکوگو (Mikogo)

برنامه میکوگو یکی از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است که وایت‌برد چند‌کاربره و ابزار حاشیه‌نگاری دارد و همچنین به قابلیت اشتراک‌گذاری نمایشگر رایگان خود معروف است؛ بنابراین کاربران این برنامه می‌توانند ایده‌های خود را به صورت بصری در جلسه بیان کنند. یکی از قابلیت‌های دیگر میکوگو، ریموت کنترل و یا امکان کنترل از راه دور است که با استفاده از آن می‌توانید کنترل ماوس و کیبورد را در اختیار سایر اعضای جلسه قرار دهید. قیمت اشتراک تک کاربره آن ماهانه ۱۴ دلار است و فقط امکان برگزاری جلسات یک به یک مدیر و کارمند را به شما می‌دهد. برای برگزاری جلسات با حداکثر ۲۵ نفر باید ماهانه ۱۶ دلار پرداخت کنید.

جلسات آنلاین با اسکایپ (Skype)

جلسات آنلاین با اسکایپ (Skype)
جلسات آنلاین با اسکایپ (Skype)

اسکایپ یکی از محبوب‌ترین ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است. شما می‌توانید این برنامه را روی هر دستگاهی با هر سیستم عاملی نصب کنید و جلسات دو نفره و گروهی برگزار کنید. اسکایپ از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند چت خصوصی، نسخه وب، مصاحبه، زیر‌نویس زنده و تماس ویدیویی اچ‌دی برخوردار است. همکاری با الکسا (Alexa) و ایکس‌باکس (Xbox) و آفیس، اسکایپ را به یک برنامه همه‌جانبه تبدیل کرده است و شما می‌توانید آن را روی سیستم عامل‌های اندروید، iOS و مک یا ویندوز نصب کنید. اسکایپ این امکان را برای شما فراهم می‌کند که کنفرانس بین‌المللی را با هزینه متناسب برگزار کنید و یا از سرویس پیامکی آن استفاده کنید. نسخه بیزینس اسکایپ رایگان است و قابلیت برگزاری جلسات با ۲۵۰ شرکت کننده را دارد.

نرم‌افزار وب کنفرانس گو‌تو‌میتینگ (GoToMeeting)

این برنامه یکی از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است که سازمان‌ها به کمک آن می‌توانند وبینار‌های آنلاین را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند. برنامه گو‌تو‌میتینگ از قابلیت‌های دستیار صوتی (Voice command) و سیری (Siri) نیز برخوردار است. این برنامه از ذخیر‌ه‌سازی ابری استفاده می‌کند و بنابراین نیازی به ضبط جلسات و یادداشت‌برداری از محتوای کنفرانس‌ها نیست. علاوه‌ بر این، به‌صورت خودکار از چت‌ها بکاپ می‌گیرد. برند‌های بزرگی مانند گین‌سایت (Gainsight) از برنامه گوتومیتینگ برای همکاری تیمی و توسعه کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. آنها به کمک این برنامه با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند، بهره‌وری فروش برند و رضایت شغلی کارمندان را افزایش می‌دهند.

قابلیت‌های کلیدی GoToMeeting:

  • به‌ اشتراک‌گذاری نمایشگر
  • برگزاری جلسات و کنفرانس در موبایل
  • ضبط جلسات و یادداشت‌برداری
  • ارتباط زنده از طریق ویدیو‌کنفرانس و صوت

مزایای برنامه GoToMeeting:

  • یکی از مزایای این برنامه، برقراری ارتباط خودکار (Auto connections) از طریق موبایل است.
  • همچنین می‌توانید پرزنتیشن و ارائه اعضای جلسه از طریق نمایشگر خود مشاهده کنید.
  • برنامه گوتومیتینگ رابط کاربری دوستانه‌ای نیز دارد.

معایب برنامه GoToMeeting:

  • شما نمی‌توانید در این برنامه چند جلسه را به صورت هم‌زمان برگزار کنید.
  • منحنی یادگیری این برنامه طولانی است، یعنی یادگیری چگونگی استفاده از برنامه با سرعت کمی انجام می‌شود.
  • پلن رایگانی برای این سایت ارائه نشده است.

قیمت پلن‌های GoToMeeting:

شما می‌توانید پلن حرفه‌ای آن را با هزینه 10/5 دلار در ماه و پلن بیزینس آن را با هزینه 14/25 دلار در ماه تهیه کنید.

برنامه وست‌کنفرانس (Vast Conference)

برنامه وست‌کنفرانس (Vast Conference)
برنامه وست‌کنفرانس (Vast Conference)

وست‌کنفرانس یکی دیگر از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است که به شما امکان برگزاری جلسه با اعضای تیم و مشتریان جهانی را می‌دهد. این برنامه روی هر دو سیستم عامل اندروید و iOS نصب می‌شود. علاوه بر این می‌توانید با انتخاب چیدمان و برند‌سازی، اتاق جلسات خود را شخصی‌سازی کنید. قابلیت‌های دیگر این برنامه به اشتراک‌گذاری فوری نمایشگر و محتوا، افزودن اعضای جلسه و مدیریت حساب کاربری است. همچنین می‌توانید حین جلسه نقش‌ها را تغییر دهید و یا به اعضای جلسه اجازه دسترسی به برخی از امکانات را بدهید. اشتراک معمولی، استاندارد و حرفه‌ای (برای ده، صد و ۲۵۰ شرکت‌کننده) ماهانه ۱۱/۹۹ دلار، ۱۵/۹۹ و ۳۱/۹۹ دلار هزینه دارد.

جلسات و کنفرانس آنلاین دایال‌پد (Dialpad)

جلسات و کنفرانس آنلاین دایال‌پد (Dialpad)
جلسات و کنفرانس آنلاین دایال‌پد (Dialpad)

داشبورد اوبر‌کنفرانس که با نام جدید خود به اسم دایال‌پد فعالیت می‌کند، امکان برگزاری و مدیریت جلسات را با یک کلیک فراهم می‌کند. این برنامه در هر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابل اجرا است و می‌توانید به راحتی با اعضای تیم خود تماس‌های صوتی و ویدیویی برقرار کنید. همچنین دایال‌پد از سرویس یکپارچه Salesforce برای تحلیل‌های فوری وبینار‌ها و جلسات استفاده می‌کند. ضبط رایگان مکالمات و تماس‌های بین‌المللی رایگان از مزایای دیگر این برنامه است. خدمات اوبر‌کنفرانس برای برگزاری جلسات با حداکثر ۱۰ نفر رایگان است، اما هر یک از اعضا باید یک کد اشتراک داشته باشند. هزینه اشتراک ماهانه برای جلسات با ۱۱ تا ۱۰۰ نفر ۱۵ دلار است.

جلسات آنلاین با ویدیو ساین (Videosign)

جلسات آنلاین با ویدیو ساین (Videosign)
جلسات آنلاین با ویدیو ساین (Videosign)

ویدیو ساین یکی از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است که به ارتباط بهتر شما با مشتری کمک کرده و گردش کار فروش شما را بهینه می‌کند. همچنین با استفاده از این ابزار می‌توانید راحت‌تر به هدف فروش کسب‌و‌کار خود برسید.

قابلیت‌های کلیدی:

  • امضا‌های دیجیتال معتبر از طریق VideoSignTM
  • قابلیت اجرا و نصب روی همه مرورگر‌ها و دستگاه‌ها

مزایای برنامه ویدیو ساین:

  • برنامه ویدیو ساین از رمزنگاری ایمنی برخوردار است.
  • این برنامه در همه دستگاه‌ها و مرورگر‌های اصلی کار می‌کند.
  • همچنین ویدیو ساین قابلیت به اشتراک‌گذاری اسناد را نیز ارائه می‌دهد.

معایب برنامه ویدیو ساین:

  • برنامه ویدیو ساین فقط قابلیت به اشتراک‌گذاری فایل‌های پی‌دی‌اف را دارد.

قیمت پلن‌های ویدیو ساین:

اکانت‌های این سایت در پلن‌های سه ماهه و دوازده ماهه برای استفاده فردی و همچنین برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ ارائه شده که از 60 دلار تا 1500 دلار متغیر است.

جلسات آنلاین و وبینار با ادوبی کانکت (Adobe Connect)

ادوبی کانکت یکی از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین پیشرو در جهان است که امکانات متفاوتی مانند گزینه‌های سفارشی‌سازی و رابط کاربری دوستانه دارد. با استفاده از ادوبی کانکت می‌توانید فضای جلسات آنلاین خود را شخصی‌سازی کنید. برای اینکه اعضای تیم در جلسات فعال‌تر باشند، می‌توانید از امکاناتی مانند پرسش‌و‌پاسخ، نظر‌سنجی و حتی بازی استفاده کنید. این برنامه امکاناتی مانند ادیت و ضبط، فضای ذخیره‌سازی داخلی، امنیت داده پیشرفته و خط VOIP ( مخفف Voice over IP، به معنای انتقال ارتباط صوتی بر یک شبکه دیتا) فراهم می‌کند. هزینه اشتراک ماهانه ادوبی کانکت برای برگزاری جلسات با حداکثر ۲۵ شرکت‌کننده ۵۰ دلار است. همچنین هزینه ادوبی کانکت وبینار نیز ماهانه ۱۳۰ دلار است. همچنین اکانت 30 روزه رایگان را نیز ارائه کرده است.

برنامه ارتباط آنلاین گوگل میت (Google Hangouts Meet)

این نرم‌افزار متعلق به شرکت گوگل، در سیستم عامل اندروید و ios قابل اجرا است، بنابراین می‌توانید با استفاده از آن جلسات خود را در هر شرایطی برگزار کنید. همچنین این برنامه با تقویم گوگل و گوگل داک و سایر برنامه‌های گوگل یکپارچه شده و با یک سیستم به همه این برنامه‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. نسخه سازمانی این برنامه امکان اتصال و برقراری ارتباط را برای شرکت‌کنندگان در حال رفت‌و‌آمد را هم فراهم می‌کند. همچنین همه اعضا از طریق لینک دعوت، اطلاعات مرتبط با جلسه (مثلا موضوع جلسه) را دریافت می‌کنند.

جلسات آنلاین با زوم (Zoom)

جلسات آنلاین با زوم (Zoom)
جلسات آنلاین با زوم (Zoom)

نرم‌افزار زوم یکی دیگر از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است که از تماس تصویری و صوتی اچ‌دی و برگزاری جلسات با ۱۰۰۰ نفر پشتیبانی می‌کند. این ابزار کنفرانس آنلاین نیز از طریق جیمیل و آی‌کال (iCal) با تقویم شما همگام‌سازی شده است. علاوه بر این، زوم امکاناتی مانند “Touch Up” و انتخاب بک‌گراند قرار داده تا با ظاهر بهتری در جلسه شرکت کنید. همچنین می‌توانید چت‌های خود را در این برنامه رمزگذاری کنید، در نتیجه با گذشت زمان هیچ‌کدام از داده‌های شما از بین نمی‌رود و هر زمان که بخواهید به آنها دسترسی خواهید داشت. اشتراک ساده برنامه زوم رایگان است و با این طرح می‌توانید جلساتی با حداکثر ۱۰۰ نفر و به مدت ۴۰ دقیقه برگزار کنید. اشتراک ویژه زوم ماهانه ۱۴/۹۹ دلار هزینه دارد.

برنامه جلسات آنلاین جوین‌می (join.me)

برنامه جلسات آنلاین جوین‌می (join.me)
برنامه جلسات آنلاین جوین‌می (join.me)

برنامه جوین‌می یکی از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است که طرفداران زیادی دارد. یکی از قابلیت‌های برنامه جوین‌می، وایت‌برد مجازی آن برای آیپد و آیفون است که به طوفان فکری حین جلسه و پرزنتیشن کمک می‌کند. یکی از قابلیت‌های اشتراک ویژه این برنامه، تماس‌های خارجی با بیش از ۵۰ کشور و هزینه بسیار کم است. همچنین می‌توانید حین جلسه به صورت همزمان آن را برای هزاران نفر منتشر کنید. هزینه اشتراک برنامه جوین‌می از ماهانه ۱۰ تا ۳۰ دلار با توجه به نوع اشتراک متفاوت است.

ویدیو کنفرانس و جلسات آنلاین با بلو‌جینز (BlueJeans)

ویدیو کنفرانس و جلسات آنلاین با بلو‌جینز (BlueJeans)
ویدیو کنفرانس و جلسات آنلاین با بلو‌جینز (BlueJeans)

ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین به مرور زمان پیشرفته‌تر می‌شوند و هر‌ کدام قابلیت‌های متفاوتی ارائه می‌کنند. یکی از قابلیت‌های برنامه بلو‌جینز، تحلیل و شناسایی نقاط مهم جلسه و تقسیم وظیفه خودکار بین اعضای جلسه است. شما می‌توانید از این ابزار در کنار سایر برنامه‌های مورد علاقه‌ خود مانند اسکایپ و یا اسلک (Slack) استفاده کنید. قابلیت‌های این برنامه بهره‌وری جلسات را افزایش می‌دهد و می‌توانید از طریق مرورگر کامپیوتر و بدون نیاز به دانلود برنامه از آن استفاده کنید. اشتراک فردی این برنامه ماهانه ۱۲/۴۹ دلار است و امکان برگزاری جلسه با حداکثر ۵۰ نفر را به شما می‌دهد. همچنین اگر هزینه اشتراک یک سال را یکجا پرداخت کنید، ۲۵٪ تخفیف دریافت می‌کنید.

ابزار جلسات آنلاین بیگ‌بلو‌باتن (BigBlueButton)

BigBlueButton کاملاً مناسب یادگیری الکترونیک است، قابلیت‌هایی مانند وایت‌برد و امکان ضبط جلسات برای مدارس و معلم‌هایی مناسب است که به صورت آنلاین تدریس می‌کنند. از افزونه بیگ‌بلو‌باتن می‌توانید در سیستم مدیریت یادگیری (Learning management system) برای برگزاری کلاس‌های و جلسات آنلاین استفاده کنید. بیگ‌بلو‌باتن یکی از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین رایگان است که به طور خاص برای اساتید و معلمان طراحی شده است.

نرم‌افزار وب کنفرانس وبینار‌جم (WebinarJam)

نرم‌افزار وب کنفرانس وبینار‌جم (WebinarJam)
نرم‌افزار وب کنفرانس وبینار‌جم (WebinarJam)

وبینار‌جم نرم‌افزاری است که به شما امکان برگزاری جلسات و رویدا‌د‌های آنلاین را می‌دهد. همه کسب‌‌و‌کار‌ها از سازمان‌ها تا کارآفرینان فردی (Solopreneurs) می‌توانند از این ابزار برای جذب مخاطب هدف خود استفاده کنند. در وبینار‌جم می‌توانید پاور‌پوینت ارائه خود را نشان دهید و یا از قابلیت به اشتراک‌گذاری نمایشگر استفاده کنید، اما در هر صورت مخاطب، شما را با وضوح بالا مشاهده می‌کند.

قابلیت‌های کلیدی برنامه وبینار‌جم:

  • سرویس چت آنلاین با قابلیت برگزاری جلسات
  • امکان ضبط خود‌کار رویداد‌ها
  • زمان‌بندی جلسات
  • نظر‌سنجی‌ در لحظه
  • ساخت صفحات فرود (Landing page)
  • بازاریابی ایمیلی و پیامکی

مزایای برنامه وبینار‌جم:

  • این ابزار امکان افزودن شرکت‌کنندگان در نمایشگر را فراهم کرده است.
  • وبینار‌جم یک برنامه مبتنی بر مرورگر است و بنابراین نیازی به دانلود ندارد.
  • امکان به اشتراک‌گذاری فایل را فراهم می‌کند.
  • امکان ثبت‌نام با یک کلیک را فراهم کرده است.
  • وبینار‌جم در همه دستگاه‌ها از جمله تلفن‌های همراه، تبلت، لپ‌تاپ و دسکتاپ قابل استفاده است.
  • گارانتی عودت وجه 30 روزه دارد.
  • اگر وبینار شما به درستی اجرا نشد کافی است از افزونه پانیک باتن (Panic button) استفاده کنید تا پشتیبان از وضعیت شما آگاه شود.
  • برنامه وبینار‌جم یک لایو روم (Live room) ایجاد می‌کند و همه اعضای جلسه را به آنجا منتقل می‌کند.

معایب برنامه وبینار‌جم:

  • گاهی‌اوقات تماس‌های تصویری چند ثانیه تاخیر دارند.
  • تعداد محدودی گزینه‌ سفارشی‌سازی (Customization) برای قالب صفحه جلسات وجود دارد.
  • نسخه رایگان ندارد.

قیمت برنامه وبینار‌جم:

پلن‌های این سایت از 39 دلار شروع می‌شود و بعد از خرید پلن، ضمانت ۳۰ روزه بازگشت وجه دریافت می‌کنید و در‌صورتی که از برنامه رضایت نداشتید وجه شما بازگشت داده می‌شود.

برنامه اینترمدیا یونایت (Intermedia Unite)

اینترمدیا یونایت با ارائه خدماتی مانند پیام‌رسانی فوری، کنفرانس‌های صوتی و ویدیویی، به اشتراک‌گذاری نمایشگر و فایل و مدیریت اسناد، تجربه ارتباط یکپارچه را امکان‌پذیر می‌کند. اینترمدیا یونایت یکی از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است که امکان برند‌سازی جلسات با لوگو برند، انتقال مدیریت جلسه به شرکت‌کنندگان و واگذاری نقش کاربران را می‌دهد. همچنین این برنامه به صورت خودکار یادداشت‌هایی برای جمع‌بندی مباحث جلسه در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اطلاع از قیمت این ابزار باید با تیم فروش و پشتیبانی آن تماس بگیرید.

جلسات آنلاین با مگا‌میتینگ (MegaMeeting)

جلسات آنلاین با مگا‌میتینگ (MegaMeeting)
جلسات آنلاین با مگا‌میتینگ (MegaMeeting)

یکی دیگر از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین محبوب، MegaMeeting است که از میزبانی HIPPA (امنیت داده‌های موجود در حساب میزبان) نیز پشتیبانی می‌کند. مگا‌میتینگ امکان ارسال دعوتنامه و به اشتراک‌گذاری متن گفتگوی جلسه با اعضا را فراهم می‌کند و بنابراین ابزار مناسبی برای برگزاری وبینار‌ها و جلسات آنلاین است. یکی دیگر از امکانات کاربردی این برنامه، اطلاع‌رسانی خودکار زمان جلسه است. با استفاده از مگا‌میتینگ می‌توانید جلسات خود را از طریق فناوری WebRTC ( فناوری ارتباطات رسانه‌ای فوری) به صورت اینترنتی و زنده پخش کنید. همانطور که گفتیم یکی از مواردی که برنامه مگا‌میتینگ را از سایر رقبای آن متمایز می‌کند، امکان مبادله فوری و مداوم داده و محتوای صوتی و تصویری است. قیمت اشتراک معمولی آن در‌صورتی که هزینه یک سال را پرداخت کنید ماهانه ۱۹ دلار و در غیر این صورت ماهانه ۲۹ دلار است.

برنامه سیسکو وبکس (Cisco Webex)

برنامه سیسکو وبکس (Cisco Webex)
برنامه سیسکو وبکس (Cisco Webex)

سیسکو وبکس یکی دیگر از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین محبوب است. این برنامه قبل از شروع جلسه، اطلاعات کاملی در مورد هر شرکت‌کننده مانند سابقه شغلی و موقعیت آنها در اختیار شما قرار می‌دهد. هر وبینار حداکثر ۳۰۰۰ نفر ظرفیت دارد و با استفاده از قابلیت وب‌کست و یا پخش رسانه‌ای و اینترنتی آن، محتوای شما را ۱۰۰ هزار نفر می‌توانند مشاهده کنند. همچنین می‌توانید از اتاق‌های استراحت (Breakout) این برنامه برای برگزاری جلسات آموزشی استفاده کنید. پلن‌های این سایت از 13/5 دلار شروع می‌شود.

برنامه وب کنفرانس پروفی‌کانف (Proficonf)

برنامه وب کنفرانس پروفی‌کانف (Proficonf)
برنامه وب کنفرانس پروفی‌کانف (Proficonf)

شما می‌توانید برای همه وبینارها، جلسات و کنفرانس‌های آنلاین خود از خدمات جامع پروفی‌کانف استفاده کنید. قابلیت ویدیو‌کنفرانس اچ‌دی آن به شما کمک می‌کند تا در کمتر از چند ثانیه با استفاده از مرورگر، جلسات خود را شروع کنید.

قابلیت‌های کلیدی برنامه پروفی‌کانف:

  • امنیت پیشرفته برای ذخیره اطلاعات
  • راه‌حل مبتنی بر وب بدون نیاز به دانلود برنامه دیگری
  • به اشتراک‌گذاری نمایشگر، فایل و ارائه
  • قابلیت ضبط جلسات

مزایای برنامه پروفی‌کانف:

  • پروفی‌کانف به دانلود برنامه‌های دیگر نیازی ندارد.
  • رابط کاربری ساده‌ای برای جلسات تیمی دارد.
  • قابلیت به اشتراک‌گذاری وایت‌برد نیز ارائه می‌دهد.

معایب برنامه پروفی‌کانف:

  • پروفی‌کانف قابلیت استریم یوتیوب (انتقال فایل‌های ویدیویی و صوتی از سرور به مشتری) را ندارد.
  • ظرفیت فایل هاستینگ (File hosting) و یا میزبانی فایل برای پلن رایگان فقط ۵۰۰ مگا‌بایت است.

قیمت برنامه پروفی‌کانف:

  • پلن رایگان که فقط از جلسات با دو شرکت‌کننده پشتیبانی می‌کند.
  • پلن پیشرفته با هزینه ماهانه ۱۲ دلار
  • پلن پریمیوم با هزینه ماهانه ۲۵ دلار

ابزار جلسات آنلاین ایز‌تاکس (ezTalks)

برنامه ایز‌تاکس نیز برای برگزاری جلسات آنلاین مناسب است و طرح‌های متنوعی برای اشتراک‌ و استفاده از برنامه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به محض ثبت نام رایگان در این برنامه می‌توانید جلسات یک به یک مدیر و کارمند و همچنین جلسات گروهی ۱۰۰ نفره برگزار کنید. یکی از قابلیت‌های بی‌نظیر این ابزار جلسات و کنفرانس‌های آنلاین، جلسات چرخه‌ای آن است. به عنوان مثال شما آیدی یک جلسه را دریافت می‌کنید و می‌توانید از آن مجدداً در جلسات هفتگی و روزانه تیم استفاده کنید. همچنین ترانسکریپت (نسخه نوشتاری جلسه) نیز به صورت خودکار در اختیار شما قرار می‌گیرد تا در صورت تمایل آن را با شرکت‌کنندگان خود به اشتراک بگذارید. قیمت این برنامه از ماهانه ۱۰ دلار شروع می‌شود که قابلیت‌هایی مانند فضای ذخیره‌سازی ابری ۲ گیگابایت و ضبط با فرمت Mp4 در فضای ابری دارد.

جلسات آنلاین با وب‌روم (WebRoom)

برنامه وب‌روم (WebRoom)
برنامه وب‌روم (WebRoom)

وب‌روم یک ابزار جلسات‌ و کنفرانس‌های آنلاین رایگان بوده و مناسب برگزاری جلسات آموزشی و تدریس است.  شما می‌توانید با حساب گوگل خود در این سایت ثبت‌نام و یک اتاق جلسه ایجاد کنید و لینک این اتاق جلسه را در گوگل‌داک، اسلاید‌نگار گوگل، کاربرگ‌نگار و یا گوگل شیت به اشتراک بگذارید. بنابراین هر زمان که جلسه‌ای برگزار کنید، کاربران با کلیک روی این لینک می‌توانند در جلسه شما شرکت کنند. یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب این برنامه جدا‌سازی محیط کاری از حریم شخصی (Workspace) است که می‌توانید از آن برای آپلود فایل‌هایی استفاده کنید که شرکت‌کنندگان در جلسه آن‌ها را دانلود و به اشتراک بگذارند. وایت‌برد آنلاین و افزونه LMS (سیستم مدیریت آموزشی) از امکانات جذاب دیگر وب‌روم است. همچنین هر کدام از کاربران نمایشگر مجزایی دارند که به کمک آن می‌توانند در محتوای منتشر شده اسکرول کنند.

جلسات آنلاین با ایزی‌میتینگ (Easymeeting)

ایزی‌میتینگ یکی از بهترین ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است. این برنامه قابلیت‌های متنوعی دارد و در هر دو سیستم عامل ویندوز و مک قابل اجرا است. پس از ثبت نام در این برنامه، یک ایزی‌نامبر (Easynumber) برای شما ارسال می‌شود که می‌توانید آن را در دایرکتوری برنامه به اشتراک بگذارید و با کلیک روی، آن جلسه‌ را شروع کنید و یا به یک کنفرانس دیگر ملحق شوید. سازمان‌های آموزشی مانند اندیکت (Endicott) و دانشگاه ترومسو (Tromso) برای ارتباط با دانشجویان خود از این برنامه استفاده می‌کنند.

قابلیت‌های کلیدی:

  • سالن جلسات (Meeting room) رایگان در فضای ابری
  • دسترسی به دایرکتوری برنامه
  • خدمات پشتیبانی ۲۴ ساعته و همه روزه
  • قابل اجرا در سیستم عامل اندروید و iOS

مزایای برنامه ایزی‌میتینگ:

  • نصب این برنامه ساده است.
  • یکی از مزایای این برنامه، دایرکتوری ویدیوی جهانی است که می‌توانید از طریق آن جلسات مورد نظر خود را جستجو کنید. از قابلیت دایرکتوری ویدیو آن می‌توانید برای جستجو مخاطبانی استفاده کنید که کاربر این برنامه هستند.
  • همچنین می‌توانید تماس‌های ورودی را به سیستم ویدئو کنفرانس منتقل کنید.

معایب برنامه ایزی‌میتینگ:

  • کیفیت ویدیو در مرورگر‌ وب به خوبی کیفیت آن در کلاینت (Client) نیست.

قیمت برنامه ایزی‌میتینگ:

برنامه ایزی‌میتینگ یک نسخه فردی و یک نفره ارائه می‌دهد که هزینه ماهانه ۱۹ دلار دارد. همچنین نسخه تیمی آن نیز با هزینه ماهانه ۲۳۹ دلار و ۱۰ سالن جلسه موجود است.

سوالات متداول در مورد ابزارهای جلسات آنلاین

سوال ۱: بهترین ابزار جلسات و کنفرانس‌های آنلاین رایگان کدام است؟

پاسخ: اسکایپ یکی از محبوب ترین ابزارهای جلسات و کنفرانس‌های آنلاین رایگان است. این برنامه امکان برگزاری جلسات آنلاین با ۲۵۰ شرکت‌کننده را به شما می‌دهد (در ایران، از زوم و ادوبی کانکت هم زیاد استفاده می‌شود). یکی دیگر از ابزار‌های جلسات آنلاین که اشتراک رایگان با قابلیت‌های محدود دارد، برنامه زوم است. با اشتراک رایگان برنامه زوم می‌توانید جلسات ۴۰ دقیقه‌ای با ۱۰۰ شرکت کننده برگزار کنید.

سوال ۲: چگونه می‌توانم یک جلسه آنلاین رایگان برگزار کنم؟

پاسخ: همانطور که گفتیم برنامه‌های زوم و اسکایپ از ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین هستند که امکان برگزاری جلسات رایگان را دارند. اما اکثر برنامه‌ها نسخه آزمایشی و یا اشتراک رایگان نیز دارند که می‌توانید از آنها برای برگزاری جلسات رایگان استفاده کنید.

سوال ۳: بهترین روش برای برگزاری ویدیو کنفرانس چیست؟

پاسخ: برنامه‌های متنوعی برای برگزاری ویدیو کنفرانس و جلسات آنلاین گروهی و فردی در بازار وجود دارند. اما در ادامه ۱۰ نمونه از بهترین ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین را معرفی می‌کنیم:

  • لایو‌استورم (Livestorm)
  • وبینار‌جم (WebinarJam)
  • پروفی‌کانف (ProfiConf)
  • گوتو‌میتینگ (GoToMeeting)
  • ایزی‌میتینگ (Easymeeting)
  • سوئیت‌باکس (SuiteBox)
  • ادوبی‌کانکت (Adobe Connect)
  • اسکایپ (Skype)
  • گوگل هنگ‌اوت (Google Hangouts Meet)
  • زوم (Zoom)

سوال ۴: بهترین ابزار کنفرانس مبتنی بر فضای ابری چیست؟

پاسخ: گوتو‌میتینگ و ایزی‌میتینگ دو مورد از بهترین ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین مبتنی بر فضای ابری هستند.

سوال ۵: دلیل محبوبیت برنامه زوم چیست؟

پاسخ: یکی از دلایل محبوبیت برنامه زوم، اشتراک رایگان آن است که به شما امکان برگزاری جلسات ۴۰ دقیقه‌ای با ۱۰۰ شرکت‌کننده را می‌دهد. در واقع این طرح فقط برای آزمایش برنامه به مدت محدود و چند روز نیست، بلکه می‌توانید تا هر وقت که بخواهید از اشتراک رایگان آن استفاده کنید.

سوال ۶: آیا برنامه گوتو‌میتینگ نیز رایگان است؟

پاسخ: خیر، برنامه گوتو‌میتینگ رایگان نبوده و طرح‌های متفاوتی دارد که با توجه به نیاز خودتان و هزینه آن می‌توانید یکی را انتخاب کنید. هر اشتراکی که تهیه کنید مهلت ۱۴ روزه برای استفاده آزمایشی دارد.

سوال ۷: بهترین برنامه برگزاری جلسات رایگان کدام است؟

پاسخ: اسکایپ و زوم بهترین ابزار‌های جلسات و کنفرانس‌های آنلاین است که می‌توانید به صورت رایگان از بعضی امکانات آنها استفاده کنید. همچنین نسخه موبایل اسکایپ و زوم برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS قابل دسترسی و دانلود است.

سوال ۸: آیا برنامه زوم فقط برای برگزاری جلسات به مدت ۴۰ دقیقه رایگان است؟

پاسخ: بله، برنامه زوم برای برگزاری جلسات به مدت ۴۰ دقیقه و با ۱۰۰ شرکت‌کننده رایگان است. شما می‌توانید کنفرانس‌های خود را به جلسات ۴۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید و به صورت رایگان جلسات خود را برگزار کنید.

سوال ۹: آیا گوگل برنامه‌ای برای برگزاری جلسات آنلاین دارد؟

پاسخ: بله، گوگل میت یک ابزار مناسب برای برگزاری جلسات آنلاین است که اشتراک‌های پولی و رایگان دارد. طرح رایگان گوگل میت امکان برگزاری جلسات ۶۰ دقیقه‌ای با ۱۰۰ شرکت‌کننده را به شما می‌دهد. اما اگر به امکانات بیشتری برای برگزاری جلسات خود نیاز دارید، باید یکی از اشتراک‌های سازمانی گوگل میت را تهیه کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نویسنده و مترجم در زمینه مدیریت کسب‌و‌کار، دیجیتال مارکتینگ، بازار‌های مالی و روانشناسی.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.