شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای انجام کاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ، احتیاج پیدا کرده‌اید که سایت‌ها را رتبه‌بندی کنید. در این مقاله به بررسی این ایده می‌پردازیم که چرا احتیاج داریم سایت‌ها رتبه داشته باشند و این رتبه‌بندی چگونه انجام می‌شود.

چرا احتیاج داریم سایت ها رتبه داشته باشند؟

برای مثال فرض کنید برای درج تبلیغات در وب‌سایت‌ها و نمایش کمپین بازاریابی خود، یک لیست از ۸۰۰ سایت تهیه کرده‌اید تا با این سایت‌ها هماهنگی لازم جهت درج رپورتاژ آگهی را انجام دهید. احتمالاً اولین سؤالی که به ذهنتان می‌رسد این است: ابتدا با کدام سایت شروع کنم؟ درواقع ذهن شما این مفهوم را دنبال می‌کند که اولویت با کدام سایت است؟ کدام سایت برای شروع همکاری مهم‌تر است؟ کدام سایت نرخ کلیک بهتری دارد؟

از همین‌جا ایده رتبه‌بندی سایت‌ها شکل می‌گیرد. در تبلیغات آنلاین به‌هرحال باید بر یک اساسی سایت‌ها را رتبه‌بندی کرد. مثلاً بر اساس میزان بازدید روزانه که از سایت‌های تخمین میزان بازدید قابل‌استخراج است. یا بر اساس قدمت ثبت دامنه سایت‌ها و یا بر اساس تعداد صفحات یک سایت و یا قدرت دامنه و یا یکی از هزاران فاکتور دیگر، که شاید در ذهن شما وجود داشته باشد.

البته اگر برای درج رپرتاژ آگهی خود، از سرویس های قدرتمندی مانند نشریلا استفاده کنید، در صفحه مربوطه، تمام سایت های موجود را با رتبه بندی های متفاوت می توانید مشاهده کنید. از جمله رتبه بندی الکسا و یا رتبه بندی بر اساس میزان بازدید.

رتبه الکسا Alexa

رتبه الکسا Alexa چیست؟

در این میان بعضی از سرویس‌ها شروع به بررسی سایت‌های موجود کردند و بر اساس میزان بازدید مستقیم، میزان ورودی از گوگل، میزان علاقه‌مندی مخاطب به صفحات آن سایت و پارامترهای دیگر، یک امتیازی را به سایت نسبت دادند و بر اساس همین امتیاز، سایت‌ها را رتبه بندی کردند. یکی از این سرویس‌ها Amazon Alexa یا به اختصار Alexa (به فارسی الکسا) نام دارد و به رتبه ای که این سرویس به سایت شما اختصاص می دهد، رتبه الکسا می گویند.

برای مثال در ادامه رتبه الکسای سایت فرادرس faradars.org را مشاهده می کنید:

در این تصویر عدد 1465 نشان دهنده رتبه این سایت در جهان است و عدد 52 در پایین تصویر، به معنی رتبه 52 این سایت در بین تمام وبسایت های کشور ایران است. به این اعداد، رتبه الکسا سایت می گویند. (رتبه الکسای جهانی و رتبه الکسای کشوری)

البته رتبه الکسا یک مقدار ثابت نیست و با پیشرفت سایت شما، رتبه الکسای سایت شما هم بهبود پیدا می کند. در رتبه بندی الکسا هر چه رتبه سایت شما کمتر باشد یعنی شما دارای سایت بهتری نسبت به دیگران هستید. یعنی بهترین سایت جهان از نگاه الکسا، دارای رتبه 1 خواهد بود.

سرویس الکسا از طریق سایت Alexa.com قابل دسترسی است و غیر از رتبه بندی سایت ها، فعالیت های زیاد دیگری از جمله آنالیز سایت، ارائه آمار وبسایت، بررسی SEO یک سایت و چندین فعالیت دیگر را انجام می دهد. الکسا متعلق به شرکت آمازون است. اگر در مورد گذشته و تاریخچه الکسا علاقه‌مند هستید، می‌توانید از طریق این لینک(+) اطلاعات مربوط به الکسا را در ویکی‌پدیا مطالعه کنید.

لیست برترین وبسایت های جهان و ایران:

الکسا در سایت خود فهرست برترین وبسایت های جهان را ارائه داده است. در این لینک(+) شما می توانید لیست 50 سایت برتر جهان را از نگاه الکسا ببینید. هم چنین در این لینک(+) نیز می توانید لیست 50 سایت برتر ایران را از نگاه الکسا ببینید. البته با تهیه اشتراک ویژه این سایت، شما می توانید این لیست را به طور کامل مشاهده کنید و محدود به 50 سایت نخواهید بود.

 

اگر در فهرست های مذکور دقت کنید، متوجه می شوید که سایت گوگل هم رتبه اول جهانی را دارا می باشد و هم رتبه اول کشور ایران، یعنی محبوب ترین سایت در میان کاربران ایرانی، سایت گوگل است و بعد از آن محبوب ترین وبسایت آپارات و بعد از آن دیجی کالاست.

آیا رتبه الکسا دارای اعتبار است؟

خیلی از افراد این رتبه بندی‌ها را ملاک مقایسه سایت‌ها با یکدیگر قرار می‌دهند و خیلی از افراد هم رتبه بندی الکسا را قبول ندارند و آن را مصنوعی و بی ارزش تلقی می‌کنند. در حالت کلی خیلی سرویس‌های دیگری هم برای رتبه بندی وب‌سایت ها به وجود آمده است. از جمله آنها می‌توان به سایت Similarweb اشاره کرد.

اما واقعیت این است که هیچ رتبه بندی در هیچ سرویسی نمی‌تواند کامل و عاری از نقص باشد و در جایی که دیتای خاص و مهمی برای رتبه بندی سایت‌ها وجود ندارد، رتبه الکسا می‌تواند نقطه خوبی برای رتبه بندی سایت‌ها باشد تا ما را از سردرگمی اولیه نجات دهد.

رتبه الکسا Alexa

چگونه رتبه الکسای یک سایت را ببینیم؟

برای مشاهده رتبه الکسا کافی است وارد این لینک(+) شوید.

و در کادر مربوطه، نام سایت خود را وارد کنید و روی دکمه Run Analysis کلیک کنید.صفحه ای برای شما باز خواهد شد و اطلاعات سایت شما را نمایش خواهد داد. در همین صفحه اگر به انتهای صفحه بروید قسمتی با عنوان Alexa Rank وجود دارد.

در این کادر، رتبه سایت خود در جهان را می توانید مشاهده کنید. کمی پایین تر، کادری با عنوان Country Alexa Rank وجود دارد که رتبه سایت شما را در کشور خودتان نشان می دهد.

شما می توانید از طریق این لینک(+) اقدام به نصب افزونه الکسا بر روی مرورگر خود کنید. با نصب این افزونه، وقتی وارد یک سایت شوید، افزونه الکسای نصب شده روی مرورگر، رتبه الکسا و دیگر اطلاعات آن سایت را به شما نمایش خواهد داد.

بررسی یک مثال واقعی در دنیای دیجیتال مارکتینگ

برگردیم به مثال ابتدای مقاله، فرض کنید برای درج تبلیغات در وب‌سایت ها و نمایش کمپین خود، یک لیست از 800 سایت تهیه کرده‌اید تا با این سایت‌ها هماهنگی لازم جهت درج تبلیغات را انجام دهید.

شاید شما نتوانید آمار بازدید 800 سایت را به راحتی استخراج کنید و مقایسه کنید ولی شما به‌راحتی می‌توانید رتبه الکسای این 800 سایت را توسط ابزارهایی که در سطح وب موجود است، در کمتر از چند دقیقه استخراج کنید و یک لیست رتبه بندی شده از سایت‌ها داشته باشید. با جستجوی عبارت Bulk Alexa Rank در گوگل، می توانید به تعداد زیادی از این ابزارها دسترسی داشته باشید.

برای مثال می توانید از این ابزار(+) استفاده کنید. البته این ابزار در هر مرحله رتبه 100 سایت را به شما نمایش خواهد داد. فقط کافیست نام 100 سایت را در کادر صفحه اصلی این ابزار کپی کنید. فراموش نکنید آدرس هر سایت باید با اینتر از سایت بعدی جدا شده باشد.

هر چقدر هم که این رتبه بندی دقیق نباشد و برای خیلی از افراد قابل استناد نباشد، اما حداقل برای شروع کار، داشتن هم‌چین ترتیبی نسبت به داشتن یک لیست بدون ترتیب، یک قدم رو به جلو است.

سخن پایانی در مورد رتبه الکسا

در این مقاله در مورد اهمیت رتبه بندی سایت ها، رتبه الکسای سایت و میزان اعتبار آن صحبت کردیم و یک مثال خیلی کوچک از دنیای واقعی دیجیتال مارکتینگ را بررسی کردیم.در مقاله‌های بعدی به توضیح ابزار استخراج رتبه الکسا و چگونگی کار با این ابزار و معرفی دیگر سرویس‌های رتبه بندی خواهیم پرداخت.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها