ایمیل مارکتینگ 278 بازدید

آیا شما هم به دنبال روشهای جدید و به صرفه برای رونق کسب­ و کارتان هستید؟ از روش‌های بازاریابی سنتی و یا پرداخت هزینه‌­های گزاف و تبلیغات آنلاین خسته شده‌­اید؟ ما در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم تا شما را با یکی از روش­های بازاریابی نوین بازاریابی ایمیلی آشنا کرده و از مزایای ایمیل مارکتینگ برای شما صحبت کنیم. در این نوع استراتژی بازاریابی، ایمیلهای مخاطبین شما دسته‌بندی شده و با توجه به دسته‌بندی‌ها، محتوای تبلیغاتی شما به طور هدفمند برای آنها فرستاده می‌­شود. از این طریق می‌­توانید مشتریان خود را با خدمات جدیدتان، نظرسنجی­‌ها، کد­های تخفیف و کمپین ها مواجه کنید.

مزایای ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی از طریق ایمیل چه مزایایی دارد؟ اگر صاحب کسب ­و کاری هستید و تاکنون از بازاریابی ایمیلی استفاده نکرده‌اید، آیا امروز زمان استفاده از آن فرا رسیده است؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند مثبت باشد، چون بازاریابی ایمیلی یکی از روش‌هایی محسوب می‌شود که از نرخ بازگشت سرمایه بالایی برخوردار است و این موضوع در زمان بروز بحران کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

ایمیل مارکتینگ توسط هزاران کسب‌ و‌ کار کوچک و بزرگ در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کسانی که با این روش بازاریابی آشنایی کاملی ندارند، احتمالاً نمی‌توانند این موضوع را درک کنند که چرا این روش بازاریابی در سرتاسر جهان مشهور است (اما ده‌ها دلیل وجود دارد که بیان می‌کند چرا بازاریابی با ایمیل یکی از اثربخش‌ترین کانال‌های بازاریابی است). در ایران هم اگر استراتژی مناسبی برای ایمیل مارکتینگ پیاده‌سازی شود، همچون اکثر کسب و کارهای اینترنتی بزرگ کشور می‌توان از مزایای آن برخوردار شد.

هزینه‌های پایین‌تر نسبت به سایر روش‌­ها

یکی از فواید بازاریابی با ایمیل یا ایمیل مارکتینگ، هزینه پایین آن نسبت به سایر روشهای بازاریابی است. در این روش به تجهیزات، نیروی انسانی زیاد، هزینه‌های ماهانه تبلیغاتی و … نیاز نیست. در ایمیل مارکتینگ، به دو نوع هزینه نیاز است:

  • نیروی انسانی: تولید محتوا و کارشناس دیجیتال مارکتینگ
  • پنل ایمیل: خرید سرویس ایمیل مارکتینگ

پنل‌های ایمیل مارکتینگ با توجه به تعداد لیست ایمیل شما و همچنین تعداد ارسال ایمیل در ماه محاسبه می‌شود که باز هم نسبت به سایر روش‌ها، رقمی به مراتب پایین‌تر است.

نرخ بازگشت سرمایه بی‌رقیب

در دنیای کسب‌ و کار، نتایج و بازدهی نهایی بسیار مهم است. با در نظر داشتن این موضوع، دلیل اصلی سرمایه‌گذاری اکثر مشاغل در بازاریابی ایمیلی، دستیابی به میزان بالایی از بازگشت سرمایه است. طبق گزارش DMA (موسسه بازاریابی مستقیم امریکا)، بازگشت سرمایه برای بازاریابی ایمیلی، 35 پوند به‌ازای هر 1 پوند هزینه است (نرخ بازگشت سرمایه 3500 درصدی). واضح است با این عدد بازگشت سرمایه، ایمیل مارکتینگ همچنان مؤثرترین کانال بازاریابی موجود برای کسب‌وکارها است. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که کسب‌وکار شما اولویت‌بندی بازاریابی ایمیلی را آغاز کند.

نرخ بازگشت سرمایه ایمیل

ارتباط و دسترسی بهتر به مخاطبین هدف

در روش ایمیل مارکتینگ معمولاً از ایمیل افرادی استفاده می­­‌شود که در سایتها ثبت نام کرده و یا تمایل به دریافت خبرنامه آن سایت را داشته­‌اند. پس مشخص است که در این روش، مخاطبین رضایت خود را برای دریافت ایمیل نشان داده‌­اند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که امکان ارسال ایمیل ناخواسته نیز در این روش وجود دارد، اما همین موضوع می‌تواند سبب رنجش مشتری‌ها و آسیب به تصویر برند در ذهن افراد گردد. اکیداً پیشنهاد می‌کنیم که از لیست‌های آماده و خریداری شده برای ارسال ایمیل استفاده نکنید (نتیجه آن طولانی‌تر شدن لیست مخاطبان شما خواهد بود، درحالی‌که افزایش مخاطبان به روش صحیح و طبیعی به نتایج بهتری منجر می‌شود).

درآمدزایی بالاتر با ایمیل مارکتینگ

از جمله دیگر مزایای ایمیل مارکتینگ، پتانسیل بالای درآمدزایی آن است. بازاریابی ایمیلی یکی از روشهایی است که خرید را برای کاربران راحت کرده و مخاطبین شما با چند کلیک می‌­توانند محصول خود را تهیه کنند. پس این روش می‌تواند آمار خریدهای لحظه‌ای را افزایش دهد. هیچ کانال بازاریابی دیگری همانند خبرنامه‌های ایمیلی نمی‌تواند این­چنین نظر مشتریان را جلب کرده و آن‌ها را به کلیک روی لینک خرید تشویق کند. همچنین برای افزایش تمایل به خرید در بین مخاطبان خود می‌­توانید با کمک تبلیغ‌نویسی (کپی رایتینگ) مناسب، تیترهای تبلیغاتی و اثربخشی در ایمیل خود بنویسید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی آموزش تبلیغ نویسی (Copywriting): اینجا را کلیک کنید (+).

شروع آسان و عدم نیاز به دانش پیشرفته

بازاریابی با ایمیل برای موفق شدن نیاز به در اختیار داشتن تعداد زیادی افراد متخصص ندارد. ایجاد یک کمپین ایمیلی با بهره‌گیری از الگوهای آماده، تصاویر و ویدئوهای جذاب امکان‌پذیر است. برخی از کمپین‌هایی که توانسته‌اند موفق عمل کنند، تنها از یک متن ساده در ایمیل خود استفاده کردند که دربردارنده محتوا و پیام اصلی مورد نیاز مخاطب بوده است. بسیاری از پلتفرم‌های بازاریابی ایمیلی شامل ویرایشگرهایی با قابلیت Drag & Drop (کشیدن و رها کردن) است که به شما امکان می‌دهد تا کمپین‌های حیرت‌آوری را به‌سرعت و به‌ آسانی ایجاد کنید.

ارسال پیام‌های هدفمند

برای بازدهی بهتر و بیشتر ایمیل مارکتینگ باید جامعه هدف خود را بشناسید و آن ها را با توجه به سلایق، جنسیت، منطقه جغرافیایی و … دسته‌بندی کنید و محتواهای تبلیغاتی خود را با توجه به نیاز آنها ارسال کنید. برای مثال اگر منطقه خاصی از یک کشور دارای سابقه خرید بالایی در زمینه محصولات یک دسته‌بندی خاص از فروشگاه باشد، می‌توان بازاریابی ایمیلی را طوری برنامه‌ریزی کرد که ایمیل‌های مرتبط با آن محصولات، فقط به این مناطق ارسال گردد. اگر شرکت در زمینه محصولات ورزشی فعالیت دارد، باید به افراد علاقه‌مند به ورزش ایمیل ارسال شود.

بخش‌بندی مخاطبان لیست ایمیل برای برندهایی که می‌خواهند در مورد مخاطبان خود (که برای دریافت ایمیل ثبت‌نام کرده‌اند) اطلاعات دقیق‌تری جمع‌آوری کنند، بسیار مناسب است. مطالعات نشان داده است دیجیتال مارکترهایی که از این روش استفاده می‌کنند، میزان جذب مشتری آن‌ها افزایش‌یافته است. ارسال ایمیل به همه افراد دیگر کارایی ندارد و شرکت‌هایی که بهترین نتایج را از بازاریابی با ایمیل می‌گیرند، همان شرکت‌های هستند که داده‌ها و کمپین‌ها را بخش‌بندی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که ایمیل‌ها تنها به افراد مورد نظر خود ارسال می‌گردد.

اندازه‌گیری و تحلیل آسان نتایج

مزیت دیگر ایمیل مارکتینگ استفاده از گزارشات دوره‌­ای است که نرم‌افزارهای سرویس ایمیل مارکتینگ در اختیار شما قرار می‌­دهد. شما با بررسی این نتایج می‌­توانید به تعداد ایمیلهای بازشده، تعداد کلیک بر لینکهای داخل ایمیل، ساعاتی که ایمیل‌های شما باز می‌­شوند و . دسترسی داشته باشید و استراتژی ایمیل خود را طبق آن بهینه کنید.

در ایمیل مارکتینگ افرادی که جهت دریافت ایمیل ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محتوای دریافت شده را به دوستان خود ارسال کنند. هیچ روش دیگری نمی‌تواند این کار را به این آسانی انجام دهد. افرادی که جهت دریافت ایمیل ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند برند شما را در بازارهای جدید توسعه دهند. علاوه بر موارد ذکر شده، مشاهده می‌کنیم که برندها این تاکتیک را به طور هوشمندانه به کار می‌گیرند چون روش‌های  تایید اجتماعی (Social Proof) حاکی از تأثیرگذاری بالای آن در فروش آنلاین در سال‌های اخیر است.

ایجاد روابط با مشتریان

ایجاد حس اعتماد و شناخت بین مشتری و کسب و کار، یکی از راههای افزایش فروش آنلاین است. شما می‌توانید از طریق ارتباط با مخاطبین و مشتریان، حس اعتماد را در آنان بیدار کرده و آنان را به سمت خریدی آگاهانه سوق دهید. وجود یک کمپین بازاریابی ایمیلی خوب به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق برقراری ارتباط هدفمند و شخصی‌سازی شده با اعضای لیست ایمیل خود، از مزایای آن نهایت استفاده را ببرید. هر چه مخاطبان شاهد تلاش شما برای انجام وعده‌هایتان باشند، نسبت به برند شما وفادارتر خواهند بود.

شخصی‌سازی ایمیل‌ها با بخش‌بندی مشتریان

اگر به دنبال یک استراتژی بازاریابی خاصی هستید که به شما امکان می‌دهد روی مخاطبان خاصی متمرکز شوید، بازاریابی ایمیلی می‌تواند این نیاز شما را برآورده سازد. نکته مهم این است که بخش‌بندی مخاطبان ایمیل‌ها به شما این امکان را می‌دهد که لیست ایمیل خود را بر اساس یک مجموعه عوامل متعدد «فیلتر» کرده و سپس پیام‌های ویژه‌ای را به هر بخش از لیست خود ارسال کنید. به‌ عنوان‌ مثال، می‌توانید از روش بخش‌بندی مشتریان برای دسترسی به مشتریان بالقوه که به نوع خاصی از محصولات شما علاقه دارند، استفاده کنید؛ یا آنکه بخش‌بندی مخاطبان را بر اساس جنسیت آنها انجام داده و ایمیل‌هایی مرتبط با هر جنسیت ارسال کنید. امکانات روش بازاریابی ایمیلی بی‌پایان است و اگر مخاطبان شما با پیام‌هایی مواجه شوند که با نیاز آنها متناسب باشد، با احتمال بیشتری محصولات یا خدمات شما را خریداری می‌کنند.

مزایای بازاریابی ایمیلی
شماتیک مفهومی بخش‌بندی لیست ایمیل

جمع‌آوری دیدگاه‌های ارزشمند در مورد مشتریان

حتماً سرویس ارائه‌دهنده خدمات بازاریابی ایمیلی را انتخاب کنید که بتواند فرم نظرسنجی را برای مخاطبین شما بفرستد، شما از این طریق می­‌توانید از نظرات، پیشنهادات و انتقادات این افراد آگاه شده و نشان دهید که چقدر برای مشتریان و مخاطبین خود ارزش قائل هستید. همچنین برای درک اینکه چه ایمیلی مورد علاقه مخاطبان شماست می‌توانید از تست A/B استفاده کنید. این تست شامل ارسال دو ایمیل مختلف و بررسی نحوه عملکرد هر ایمیل است. این تست به شما این امکان را می‌دهد تا در مورد اینکه کدام پیام برای هر مخاطب خاص مؤثرتر بوده است، دیدگاه‌های ارزشمندی جمع‌آوری کنید. این دیدگاه‌ها می‌تواند در اتخاذ تصمیمات آینده شما در ایمیل مارکتینگ کمک‌کننده باشد.

عدم محدودیت در لیست ایمیل

یکی دیگر از مزیت بازاریابی ایمیلی آن است که لیست­های ایمیل شما، بازار هدف شما را مشخص می­‌کنند و شما می‌­توانید این بازار هدف را کنترل کنید. شما صاحب لیستی غنی از ایمیل­های مشتریان و مخاطبینی هستید که روز به روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود؛ این لیستی طلایی از افرادی است که به صورت طبیعی و نه با کمک ربات‌ها یا روش‌های ناسالم به دست آمده و ثبت شده‌اند. باتوجه‌ به اینکه بیش از چهار میلیارد کاربر ایمیل در سراسر جهان وجود دارد (متاسفانه آماری در مورد ایران در دسترس نیست)، بازاریابی ایمیلی به شما این امکان را می‌دهد تا با مخاطبان جهانی ارتباط برقرار کنید. شاید هیچ نوع بازاریابی دیگری وجود نداشته باشد که از سطح دسترسی بالاتری نسبت به ایمیل برخوردار باشد. این ویژگی مهمی است که واقعاً بازاریابی ایمیلی را از سایر روش‌ها متمایز می‌سازد.

هدایت ترافیک بیشتر به‌سوی وب‌سایت

یکی از مزایای ایمیل مارکتینگ این است که سبب افزایش ترافیک وب‌سایت شرکت شما می‌شود. در انتهای هر یک از ایمیل‌های خود یک فراخوانی به اقدام قوی همراه با لینک مستقیم به وب‌سایت خود قرار دهید. ایجاد لینک به پست‌های وبلاگ یا سایر مطالب مرتبط نیز می‌تواند راهی مؤثر برای جذب افراد به وب‌سایت شما باشد. هدایت مستقیم ترافیک به سایت خود از طریق ایمیل می‌تواند میزان فروش و نرخ تبدیل شما را افزایش دهد.

اتوماتیک‌سازی وظایف با کمک ایمیل مارکتینگ

اتوماسیون بازاریابی یا بازاریابی خودکار، از تکنولوژی‌های پیشرفته دیجیتال مارکتینگ است که بخش زیادی از فرآیندهای آن توسط ایمیل انجام می‌شود. تقریباً تمام سرویس‌های ایمیل مارکتینگ بخشی را برای خودکارسازی ارسال ایمیل دارند که می‌توان در آن فرآیندی را تعریف کرد که ایمیل‌ها در حالات شرطی خاص مطابق با رفتار کاربران در سایت، به طور خودکار و بدون دخالت دست انجام شود. بدین ترتیب بدون آنکه نیاز باشد وقت و انرژی برای هر لیست ایمیل خود و یا اعضای جدید خبرنامه خود صرف کنید، این ارسالهای خودکار به بهترین شکل، اعضای جدید را به مشتریان جدید تبدیل می‌کنند.

مزایای بازاریابی ایمیلی

نمونه ساختار شرطی طراحی ایمیل مارکتینگ خودکار

جمع‌بندی مقاله از مزایای بازاریابی ایمیلی

باید توجه داشت که بازاریابی ایمیلی برای کسب ­و کار های متفاوت، نتایج متفاوتی را در پی دارد. علاوه بر این، با استفاده از بازاریابی ایمیلی می‌توانید بدون اینکه دانش یا تجربه بالایی در مورد بازاریابی داشته باشید، از همه مزایای ذکر شده در این مقاله استفاده کنید.

نکته اصلی این است که شما باید سرویس ارائه دهنده­ بازاریابی ایمیلی مناسب کسب­ و کار خود را یافته و با کمک آن فعالیتتان را شروع کنید تا از پرداخت هزینه ­های اضافی تبلیغاتی در امان بمانید. برای یافتن پلتفرم مناسب خود ابتدا جامعه آماری مخاطبان، علایق، نوع کسب و کارتان و بودجه مد­نظر را نوشته و با توجه به این موارد بهترین سرویس‌دهنده ایمیل مارکتینگ را پیدا کنید. یادتان باشد که ایمیل مارکتینگ هم مانند سایر راهکارها و ابزارهای بازاریابی، به برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی نیاز دارد تا بتواند درآمدزایی مناسبی برای شما ایجاد کند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 17 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

من محمدجواد طبی کبیر، علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ و یادگیری در این زمینه هستم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.