سئو 504 بازدید

شاید جزء کسانی باشید که اولین بار است واژه «سئو» (به انگلیسی: SEO) را می‌شنوید یا اینکه در چندین موقعیت مختلف این واژه را شنیده‌ باشید، اما به دنبال معنی آن نرفته باشید یا اینکه معنای کلی سئو را می‌دانید اما به‌صورت عمقی با آن آشنا نشده‌اید. در این مقاله قصد داریم که به‌صورت بنیادین و به‌طور کامل مبحث SEO را بشکافیم و به جواب سؤالات زیر بپردازیم:

  • سئوی سایت چیست؟
  • سئوی سایت چه اهمیتی دارد؟
  • چه اقداماتی منجر به بهبود سئوی سایت می‌شود؟
  • سئوکار چه کسی است و چه وظایفی دارد؟
  • چگونه و از کجا می‌توانم خدمات سئوی سایت دریافت کنم؟
  • تعرفه سئوی سایت چقدر است؟
  • چگونه می‌توانم آموزش سئوی سایت ببینم؟

همان‌طور که می‌دانید موتورهای جستجوی متعددی نظیر: Google، ‌Being، Yahoo، ASK، ALO و… وجود دارند ولی غالباً از Google استفاده می‌شود. لذا بیشتر اطلاعات و آموزش‌هایی که این روزها به زبان فارسی در مورد سئو در سطح Web موجود است، بیشتر در مورد موتور جستجوی Google است. دیگر موتورهای جستجو نیز کمابیش با همان قواعد و الگوریتم‌های شبیه به Google فعالیت می‌کنند.

 

SEO - Search Engine Optimization
SEO – بهینه سازی برای موتورهای جستجو

SEO مخفف Search Engine Optimization می‌باشد و دربرگیرنده مجموعه اقداماتی است که یک سایت را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌کند. هدف از این بهینه‌سازی، این است که باعث افزایش بازدید و هرچه بهتر دیده شدن یک سایت شود. با این مقدمه با آکادمی کاپریلا همراه باشید تا بیشتر در مورد سئو بدانید و با مفاهیم مربوطه در این حوزه آشنا شوید.

سئوی سایت چیست؟

قدم اول در راه‌اندازی یک وب‌سایت این است که آن را با یک رابط کاربری (User Interface) شکیل بر روی یک هاستینگ (Hosting) مناسب پیاده‌سازی کنید. اما نکته اینجاست که حتی اگر وب‌سایتتان را با مناسب‌ترین رابط کاربری، بهترین زبان برنامه‌نویسی یا جامع‌ترین CMS‌ پیاده‌سازی کرده باشید، لزوما به هدف اصلی خود که دیده شدن محصولات یا خدماتتان است، نرسیده‌اید. اینجاست که سئو، پای به میدان می‌گذارد. درواقع، با اعمال اصول سئو، بر روی وب‌سایتتان است که دیده می‌شوید و به هدف نهایی خود می‌رسید. به زبان ساده‌تر، یک وب‌سایت سئو شده وب‌سایتی است که برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده باشد؛ به این معنی که وقتی سایتتان سئو شده باشد، یعنی موتورهای جستجو می‌توانند به‌راحتی صفحات آن را بشناسند و آنها را به کاربرانی که جستجو می‌کنند پیشنهاد دهند.

اگر می‌خواهید یک وب‌سایت سئو شده داشته باشید، نه تنها باید کدهای سایتتان برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده باشد، بلکه می‌بایست در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید، محتوای منحصربه‌فرد (Unique) و موردنیاز مخاطب را بر روی وب‌سایت خود منتشر نمایید.

تا به اینجا سعی کردیم به‌صورت ساده، مفهوم سئو را برای شما تشریح کنیم. در پشت همین مفهوم ساده، مفاهیمی عمیق و پیچیده پنهان است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش انتشار محتوا بر روی سایت وردپرس: اینجا را کلیک کنید (+).

سئوی سایت چه اهمیتی دارد؟

دیگر بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که اینترنت، لایه‌های مختلف و پیچ‌درپیچ زندگی بشر را درنوردیده، به‌گونه‌ای که زندگی اکثر انسان‌ها بدون آن فلج می‌شود. امروزه انسان‌ها کوچک‌ترین سؤالات و پیش‌پاافتاده‌ترین نیازهای خود را در موتورهای جستجو می‌جویند. بر همین اساس، کسب‌وکارهایی که در این میان هرچه زود پا به فضای اینترنت گذاشته‌اند، بیشترین سود را برده‌اند. لذا اگر مدیر یک کسب‌وکار هستید، طبعاً به این نتیجه رسیده‌اید که برای کسب‌وکار خود یک وب‌سایت رسمی داشته باشید و از آن مهم‌تر وب‌سایتتان باید سئو شده باشد تا خدمات، کالاها یا محصولاتتان، توسط کاربران دیده شود؛ در غیر این صورت نه تنها کسب‌وکارتان رشد نمی‌کند بلکه حتی ممکن است ‌به فروپاشی بیانجامد. اینجاست که اهمیت سئوی سایت به‌منظور هرچه بیشتر دیده شدن یک محصول یا خدمت به چشم می‌آید.

برای اینکه اهمیت سئوی سایت را بیشتر درک کنید، بهتر است یک مثال بزنیم. فرض کنید که در یک صنف یا حوزه خاص، چندین وب‌سایت وجود دارد که بر سر دیده شدن خدمات و محصولاتشان رقابت وجود دارد. در این بین، آن وب‌سایت‌هایی که سئوی قوی‌تری دارند، طبعاً بیشتر توسط کاربران اینترنتی دیده می‌شوند، محصولات و خدماتشان بیشتر خریداری می‌شود، سود بیشتری به‌دست می‌آورند و موفق‌تر هستند. به‌عنوان‌مثال، چندین کمپانی یا start-up در صنعت آموزش ایران وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آنها «فرادرس» می‌باشد. کاربران اینترنتی که جویای آموزش‌های خاص در زمینه‌های مختلف هستند، با سرچ در گوگل به‌راحتی می‌توانند به این وب‌سایت دستیابی پیدا کنند. این یعنی، وب‌سایت فرادرس یکی از قوی‌ترین وب‌سایت‌ها در حوزه آموزش در ایران است که بر روی سئوی وب‌سایت خود کار کرده است. در کنار این وب‌سایت نیز وب‌سایت‌های دیگر نظیر: مکتب خونه، آموزش365، خوش‌آموز و… نیز در همین صنف فعالیت دارند و برخی از آنها نیز رتبه خوبی از لحاظ سئویی کسب نموده‌اند. بنابراین، اگر مدیر یک کسب‌و‌کار در یک حوزه یا صنف خاص هستید، می‌توانید همین مثال را در حوزه کاری خود جستجو کنید تا ببینید رقبای شما در اینترنت چه کمپانی‌هایی هستند؟ و کدام یک از آنها به خوبی بر روی سئوی سایت خود کار کرده‌اند؟ تا بتوانید با یک برنامه‌ریزی و استراتژی سئویی مناسب، جایگاه خود را در بین وب‌سایت‌های آن صنف پیدا کنید.

چه اقداماتی منجر به بهبود سئوی سایت می شود؟

پاسخ کامل به این سؤال، شاید ساعت‌ها زمان ببرد؛ زیرا این روزها، سئو، دیگر یک تخصص است و پاسخ به این سؤال، کاملاً ما را وارد فضاهای تخصصی می‌کند که در حوصله این مقاله نیست. با این حال، می‌توان خلاصه‌وار به این سؤال پاسخ داد. برای بهبود سئوی سایت 3 دسته از اقدامات وجود دارد که شما می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید:

1 . اقدامات مربوط به سئوی تکنیکال (Technical SEO)

ساختار کدهای HTML‌ سایت، یکی از مهم‌ترین پارامترهای تکنیکی جهت بهینه نمودن سایتتان برای ربات‌هایی است که توسط موتورهای جستجو به سمت وب‌سایتتان فرستاده می‌شوند تا سایت شما را بخزند و اطلاعات لازم را Index کنند. از این گذشته، ساختارهای کدهای شما باید به‌گونه‌ای باشد که سرعت بارگذاری (Load) صفحات سایتتان برای کاربران به حداقل زمان ممکن برسد.

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در افزایش سئوی سایت به شما کمک کند، Google Search Console است. در این ابزار، در منوی سمت چپ، قسمتی به نام Coverage وجود دارد که خطاهای کد نویسی سایتتان را به شما نشان می‌دهد. شما با مراجعه به این بخش می‌توانید خطاها را شناسایی کنید و درصدد رفع آنها برآیید. در شکل زیر می‌توانید این قسمت را مشاهده نمایید:

 

google search console - coverage
قسمت coverage در google search console

علاوه بر آنچه که تاکنون در بحث سئوی تکنیکال گفته شد، واکنش‌گرا یا Responsive بودن وب‌سایت نیز یکی از ضروری‌ترین فاکتورها برای سئوی وب‌سایت شما است. واکنش‌گرا بودن به این معنی است که وب‌سایت شما در صفحات نمایش مختلف، به مناسب‌ترین شیوه به کاربرانتان نمایش داده شود. از آنجایی که کاربران ممکن است هم با مانیتورهای با پهنای بزرگ، هم با لپ‌تاپ، هم با تبلت و هم با گوشی در سایزهای مختلف به سایت شما وارد شوند، لذا کد نویسی وب‌سایتتان باید به‌گونه‌ای باشد تا کاربران با صفحات نمایش متنوع را راضی نگه دارد. گفتنی است که جلوگیری از داشتن لینک‌های شکسته شده و برخورداری از صفحات Error 404 و همچنین داشتن نقشه سایت (Site Map) از دیگر اقدامات مهم در بحث سئو تکنیکال می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش GTmetrix جی تی متریکس برای آنالیز و بهینه سازی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

2 . اقدامات مربوط به سئوی داخلی (On-Page SEO)

به مجموعه اقداماتی که مستقیماً بر روی صفحات وب‌سایت انجام داده می‌شود تا بازدید افزایش یابد، سئوی On-Page گفته می‌شود. این اقدامات می‌تواند شامل:

  • انتخاب نام Domain درست
  • انگلیسی نوشتن URL (البته درصورتی‌که سایتتان چندزبانه نباشد)
  • انتخاب عنوان مناسب و جذاب
  • انتخاب Meta Tag های درست
  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب (Keyword finding)
  • تخصصی بودن محتوای وب‌سایت
  • نوشتن تگ alt برای تصاویر، به‌صورت مناسب
  • گذاشتن ویدئو کم‌حجم با کیفیت بالا در صفحه
  • لینک سازی داخلی درست
  • خارج کردن اصولی لینک از سایت با Attribute های Follow، NoFollow، Sponsored

و… باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش تحقیق کلمات کلیدی برای سئوی سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

3 . اقدامات مربوط به سئوی خارجی (Off-Page SEO)

به مجموعه اقداماتی که به‌صورت غیرمستقیم بر روی صفحات وب‌سایت انجام داده می‌شود تا بازدید افزایش یابد، سئوی Off-Page گفته می‌شود. این اقدامات می‌تواند شامل:

  • خرید بک لینک (Back Link)
  • خرید ریپورتاژ آگهی
  • فعالیت وب‌سایت در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC)
  • داشتن PBN و لینک سازی در آنها (فعالیت در این بخش مستلزم دقت بسیار است. توصیه می‌شود برای کلید زدن این بخش، با یک متخصص سئو مشورت کنید)
  • فعالیت اصولی در انجمن‌ها و فروم‌های هم‌موضوع با سایتتان

و… باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش سئو خارجی سایت (Off-Page Seo) با ۱۰ استراتژی موثر لینکسازی را از دست ندهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش بک لینک: اینجا را کلیک کنید (+).

چگونه از رپورتاژ آگهی بیشترین نتیجه را بگیریم: اینجا را کلیک کنید (+).

سئوی کلاه سیاه، سئوی کلاه خاکستری و سئوی کلاه سفید

تا به اینجای کار، با اقداماتی که منجر به بهبود سئوی سایت می‌شود، آشنا شدیم؛ اما بهتر است که با اصطلاحات سئوی کلاه‌سیاه، سفید و خاکستری نیز آشنا شوید تا دید بهتری نسبت به این قضیه پیدا کنید.

سئوی کلاه سفید

به زبان ساده، به مجموعه اقدامات و فعالیت‌های قانونی و اصولی مورد انتظار Google که منجر به ارتقاء بازدید سایت گردد، سئوی کلاه‌سفید گفته می‌شود. اقداماتی که در بالا به آنها اشاره شد شامل سئوی کلاه‌سفید می‌باشند.

سئوی کلاه سیاه

بعضی از متخصصان سئو، باگ‌ها و خلاءهای موجود در الگوریتم‌های گوگل را می‌دانند و از آنها سوء‌استفاده می‌کنند. به مجموعه اقداماتی که از طریق غیرقانونی و نادرست منجر به گرفتن رتبه و بازدید برای یک سایت می‌شوند، سئوی کلاه‌سیاه گفته می‌شود. خاطرنشان می‌گردد که هیچ‌گاه به اقدامات سئو کلاه‌سیاه نزدیک نشوید، زیرا گوگل با گذر زمان باگ‌ها و خلاءهای خود را شناسایی نموده و وب‌سایت‌هایی که با دور زدن این باگ‌ها رتبه گرفته‌اند را اسپم (Spam) یا حتی جریمه (Penalty) می‌کند. به‌عنوان‌مثال، یکی از اقدامات مربوط به سئو کلاه‌سیاه، تزریق بیش‌ازحد کلمه کلیدی به مقاله (Keyword Stuffing) است. تعداد قابل‌توجهی از وب‌سایت‌ها تا چند سال پیش‌، از این تکنیک استفاده می‌کردند تا در یک کلیدواژه خاص به جایگاه بالا در نتایج گوگل برسند، که با پیدا شدن سر‌و‌کله الگوریتم پاندا، همه آنها جریمه و از صفحه نتایج حذف شدند.

سئوی کلاه خاکستری

برخی از اقدامات سئویی هم سئوی کلاه‌سفید محسوب می‌شوند و هم سئوی کلاه‌سیاه. اگر واقعاً قصد دارید با عمل کردن به این دسته از امکانات به بازدید بیشتر برسید، اکیداً پیشنهاد می‌کنیم بسیار دست‌به‌عصا و طبیعی این کار را انجام دهید تا مشمول جریمه گوگل نشوید.

پس در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی منجر به بهبود سئوی سایت می‌شود؟ باید گفت که باید از اقدامات سئو کلاه‌سیاه و سئو کلاه خاکستری اجتناب کنید و اقداماتی که مربوط به سئوی کلاه‌سفید است را دنبال و اجرا کنید تا در گذر زمان به نتیجه دلخواه خود برسید. برای کسب اطلاعات جزئی‌تر در این خصوص، پیشنهاد می‌شود روی این لینک کلیک کنید.

سئوکار کیست؟

شاید تاکنون به این نکته پی برده باشید که اقداماتی که منجر به بهبود سئوی سایت می‌شود، تخصصی و علمی هستند و افزایش بازدید سایت با سئو، کار هرکسی نیست و دانش تخصصی می‌طلبد. از این گذشته، صاحبان کسب‌وکار، Business man ها و Bootstrapper ها به دلیل بالا بودن مشغله‌های مدیریتی کمپانی خود، سئوی سایت‌شان را به یک شخص یا تیم متخصص سئو، برون‌سپاری (Outsourcing) می‌کنند. به چنین اشخاصی «سئوکار» گفته می‌شود. یک سئوکار حداقل باید لیست مهارت‌های زیر را داشته باشد:

  • شناخت کامل الگوریتم‌های گوگل
  • تسلط کامل به گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس
  • تسلط تدوین استراتژی‌های Keyword Research
  • تسلط به تدوین و اجرای استراتژی‌های Link Building
  • تسلط به ابزارهای Ahrefs، MOZ، SEMrush و Alexa
  • تسلط کامل به سئوی Off-Page و On-Page
  • توانایی تحلیل و رفع ایرادات سئو تکنیکال
  • تسلط بر بازاریابی محتوا
  • توانایی تحلیل و زیر نظر داشتن رقبا
  • آشنایی کامل با HTML و CSS
  • توانایی در پیاده‌سازی Micro Data و Structure Data
  • بررسی انواع خطاهای موجود در گوگل سرچ کنسول و ارائه راه‌حل جهت رفع خطاها
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش مبانی بازاریابی محتوا Content Marketing: اینجا را کلیک کنید (+).

چگونه و از کجا می توانم خدمات سئوی سایت دریافت کنم؟

اگر در جستجوی خدمات سئو برای سایت خود هستید، تیم‌ها و کمپانی‌های بسیاری در این زمینه فعالیت دارند که می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت آن‌ها را شناسایی کنید، اما میزان اعتبار یک شرکت که در زمینه سئو فعالیت می‌کند باید از همه چیز برایتان مهم‌تر باشد. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت نمونه‌کارهای هر شرکت، میزان تخصص و اعتماد مشتریان به آن را بسنجید. در ادامه لیستی از شرکت‌ها و وبسایت‌های ایرانی که در حوزه سئو شناخته شده هستند، ارائه گردیده است:

  • وبسیما
  • سئوکار
  • بازاریابی نوین
  • سئو مسترز
  • سئو24
  • سئو ایران
  • سئویاب
  • سئو اکسپرت
  • نیوسئو
  • رادزاد
  • ایران وب لایف

و…

البته بسیاری از افراد هستند که متخصص سئو می‌باشند، اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید، می‌توانید با قرار دادن آگهی در وب‌سایت‌های کاریابی، این‌گونه افراد را گزینش و استخدام نموده و با هزینه کمتری نسبت به شرکت‌های مشغول در حوزه سئو، کارتان را Start بزنید. فراموش نکنید که در این شرایط، رزومه تخصصی فردی که استخدام می‌کنید بسیار مهم است.

تعرفه سئوی سایت چقدر است؟

پاسخ به این سؤال نیز جواب قطعی و یکسانی ندارد. چیزی که حقیقتاً پیدا است این است که شرکت‌هایی که رزومه و نمونه‌کارهای قوی‌تری دارند، تعرفه بیشتری برای ارائه خدمات سئوی سایت دریافت می‌کنند. چیزی که به تجربه به آن رسیده‌ایم، این است که می‌توانید به جوانان و کسانی که به‌تازگی کار خود را در این حوزه شروع کرده‌اند، اعتماد کنید و جواب خوبی از اعتمادتان بگیرد. البته این را تنها در صورتی پیشنهاد می‌دهیم که هزینه‌ای که برای سئوی وب‌سایت خود می‌کنید برایتان مهم است و در شروع کار حاضر نیستید هزینه آنچنانی برای این کار صرف نمایید.

چگونه می توانم آموزش سئوی سایت ببینم؟

شما می‌توانید با مطالعه یک کتاب پایه و مرجع سئو، این کار را شروع کنید. دیدن دوره‌های ویدئویی تخصصی و جامع سئو از وب‌سایت‌های فارسی نیز راه‌حل دیگری است که پیشنهاد می‌دهیم. ذکر این نکته نیز اینجا ضروری است که نمی‌توانید به هر وب‌سایت و شخصی که دوره‌های سئو را ارائه می‌دهد اعتماد کنید، زیرا سئو، تخصصی تجربی است و هر شخصی بر اساس تجربه‌هایش که شاید برداشت شخصی و اشتباه خود از یک مسئله سئویی باشد، اطلاعات دوره را ارائه می‌دهد. پس توصیه اکید می‌کنیم که اگر می‌خواهید واقعاً به یک متخصص سئو تبدیل شوید از چندین منبع، آموزش‌ها و آپدیت‌ها را دنبال کنید. در ادامه لیستی از مراجع آموزش سئو را با لینک‌هایشان ارائه نموده ایم:

برای آشنایی بیشتر می‌توانید به مقاله 20 وبلاگ و وبسایت برتر آموزش دیجیتال مارکتینگ مراجعه نمایید.

البته ماهیت متخصص شدن در سئوی سایت ایجاب می‌کند که همیشه به‌روز باشید و مطالب را پس از یادگیری از منابع انگلیسی، ویدئوها و وبینارهایی که در YouTube توسط کسانی که در خود شرکت گوگل مشغول فعالیت هستند پیگیری کنید. همچنین با مراجعه به این لینک‌، رسماً از گوگل اخبار و آپدیت‌های سئو را پیگیری نمایید. نکته آخر در پاسخ به این سؤال این است که اگر واقعاً می‌خواهید به‌صورت تخصصی به حوزه سئو وارد شوید، باید از قبل بدانید که این راه پایانی ندارد، زیرا سئو، همیشه در حال پیشرفت است و پایانی برای این راه نمی‌توان متصور شد. پس اگر روحیه‌ای پویا دارید، سئو منتظر شما است تا در آن به تخصص برسید و کسب درآمد کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش ابزار مدیریت وب سایت: اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش سئو در وردپرس WordPress SEO: اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش تولید محتوای سئو شده وبلاگ: اینجا را کلیک کنید (+).

آموزش سئو سایت همکاری در فروش خارجی: اینجا را کلیک کنید (+).

الگوریتم های گوگل برای سئوی سایت

موتور جستجوی گوگل از همان ابتدا اینقدر پیشرفته نبود که مثل دوره کنونی کاربرانش را در کمترین زمان به صحیح‌ترین جواب برساند. گوگل برای اینکه به این نقطه برسد، در گذر زمان بر‌حسب رفتار کاربران و برای جلوگیری از زرنگ‌بازی‌های مدیران سایت‌ها!! موتور جستجویش را آپدیت می‌کرد و هر آپدیت اساسی را در قالب «الگوریتم» معرفی می‌نمود. هدف از این آپدیت‌ها این بود که به یک هوش مصنوعی برسد. هوش مصنوعی شبیه به انسان!! که بتواند مانند یک انسان به درخواست کاربرانش پاسخ دهد.

شاید وقتی‌که صحبت از الگوریتم به میان بیاید، به ذهنتان مفاهیم ریاضیاتی و برنامه‌نویسی متبادر شود، اما در اینجا قضیه این‌گونه نیست. پس اگر به مبحث سئوی سایت علاقه‌مند شده‌اید جای نگرانی نیست، فقط کافی است این الگوریتم‌ها را بشناسید و بدانید که گوگل هر کدام را برای چه کاری بر روی موتور جستجویش اعمال کرده است؟ در ادامه در قالب یک جدول، لیستی از الگوریتم‌های گوگل به همراه وظایف هر یک از آنها ارائه شده است:

الگوریتم پاندا (Panda)

در سال 2011 ارائه و در سال 2016 عملا به هسته موتور جستجو پیوست. هدف این الگوریتم مبارزه با محتوای بی‌کیفیت و کم کیفیت است. پاندا در وب‌ می‌چرخد تا آن وب‌سایت‌هایی که محتوایشان از کیفیت بالا برخوردار نیست را از صفحه نتایج حذف کند. از طریق پانداست که سایت‌هایی که محتوای کپی تولید می‌کنند، جریمه یا اصطلاحا Penalty می‌شوند. به‌این‌ترتیب نتایج جستجو بهینه می‌گردند.

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness)

در سال 2011 ارائه شد. بر اساس این الگوریتم، محتواهایی که تازه‌تر هستند، در صفحه نتایج، بالاتر از دیگر محتواها نشان داده می‌شوند.

الگوریتم ونیز (Venice)

با آزادسازی و ارائه این الگوریتم بود که موقعیت جغرافیایی و آدرس IP کاربران در نتایجی که به آنها نشان داده می‌شد، تأثیرگذار بود. مثلاً اگر شما در گوگل عبارت «رستوران» را سرچ کنید، نزدیک‌ترین رستوران‌ها به شما نشان داده می‌شوند.

الگوریتم پنگوئن (Penguin)

پنگوئن نیز مثل پاندا در سال 2016 به هسته موتور سرچ گوگل پیوست. هدف این الگوریتم، مبارزه با خرید‌و‌فروش و معاوضه Back Link بود. لذا این الگوریتم برای اصیل بودن لینک‌های رد‌و‌بدل شده بین وب‌سایت‌ها پای به عرصه ظهور گذاشت. از طریق پنگوئن است که سایت‌هایی که بک لینک‌های نامناسب ارائه می‌دهند پنالتی می‌شوند.

الگوریتم دزد دریایی (Pirate)

اسم این الگوریتم به خوبی معرف وظیفه‌ای که دارد، می‌باشد. دزد دریایی در سال 2012 رونمایی شد و برای سایت‌هایی که سرقت ادبی می‌کنند یا حق کپی (Copy Right) را رعایت نمی‌کنند جریمه اعمال می‌کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

این الگوریتم در سال 2013 به‌منظور درک عمیق از مفهوم Query هایی که کاربران سرچ می‌کنند، ارائه گردید. از طریق همین الگوریتم است که گوگل مترادف‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهد و دیگر لازم نیست که یک کوئری عیناً در یک مقاله باشد تا گوگل آن را در صفحه نتایج خود نشان دهد. گفتنی است که جستجوی صوتی یا Voice Search نیز بر پایه همین الگوریتم توسعه یافته است.

الگوریتم کبوتر (Pigeon)

در سال 2014 ارائه شد. کبوتر به سئوی محلی (Local SEO) شناخته می‌شود و مانند ونیز موقعیت جغرافیایی کاربران را در نوع نتایجی که به آنان ارائه می‌دهد دخیل می‌کند.

الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon)

گوگل، پس‌از‌اینکه متوجه شد نزدیک به 50٪ کاربران با موبایل سرچ می‌کنند، در سال 2015 این الگوریتم را رونمایی کرد و وب‌سایت‌هایی را در صفحه نتایج نشان می‌دهد که رندرینگ آنها برای کاربران موبایل مناسب بود.

الگوریتم پیدی لاون (Payday Loan)

به‌منظور مبارزه با سایت‌های قمار (Gambling) و مستهجن ارائه شد.

الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

اگر بگوییم که شاهکار الگوریتم‌های گوگل همین الگوریتم است، گزاف نگفته‌ایم. این الگوریتم بر پایه یادگیری ماشین (Machine Learning) می‌باشد و سایت‌ها را بر اساس رفتار کاربران و میزان خوش‌آمد و رضایت آنها در صفحه نتایج بالا و پایین می‌کند.

الگوریتم موش کور (Possum)

به‌منظور دستیابی کاربران به کسب‌وکارهای محلی خود در حوزه لوکال سئو ارائه شد.

الگوریتم مدیک یا طبی (Medic)

این الگوریتم در سال 2016 نتایج جستجو در حوزه سلامت، پزشکی و سبک زندگی را دگرگون کرد. گوگل علت رونمایی از این الگوریتم را حفاظت از اطلاعات پزشکی کاربران و جلوگیری از اطلاعات اشتباه در این حوزه اعلام کرده است.

الگوریتم برت (BERT)

مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers به معنای «رمزگذار دوطرفه نمایش داده شده از مبدل‌ها» است. همانند رنک برین بر پایه یادگیری ماشین اما بر اساس پردازش طبیعی زبان از طریق یک تکنیک مبتنی بر شبکه عصبی ارائه شده است.

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)

این الگوریتم لینک‌ها را به‌صورت موقتی در صفحه نتایج به رقص در‌می‌آورد (بالا و پایین) می‌کند تا رفتار کاربران را نسبت به آن‌ها بسنجد. اگر کاربران استقبال خوبی از یک لینک داشته باشند، آن را برای مدت طولانی بالای صفحه نتایج نگه‌می‌دارد، در غیر این صورت به جایگاه اصلی خود یا حتی پایین‌تر منتقل می‌نماید.

الگوریتم جعبه شنی گوگل (Google Sandbox)

الگوریتمی است که گوگل هیچ‌گاه بر وجود آن اقرار نکرده اما غالب متخصصین سئو به وجود آن معترف‌اند. وب‌سایت‌هایی که به‌تازگی تأسیس شده باشند، در جعبه شنی قرار می‌گیرند و گوگل آن‌ها را به کاربران نمایش می‌دهند تا از اسپم نبودن آن‌ها به اطمینان برسد.

الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index)

با فراگیر شدن گوشی‌ها و تبلت‌ها و انجام جستجو از طریق آنها گوگل رسماً اعلام کرد که ایندکس کردن وب‌سایت‌هایی که برای موبایل طراحی و بهینه شده‌اند در اولویت قرار گرفته است.

سخن پایانی و نتیجه گیری در خصوص سئوی سایت

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده و اطلاعاتی درخور را به‌صورت عمیق اما ساده درباره مفهوم سئوی سایت به شما ارائه نموده باشد. سخن آخر اینکه اگر مدیر یک کسب‌وکار هستید، به یک سئوکار نیاز دارید تا شما را در رونق Business تان یاری کند و چنانچه شخصی هستید که قصد دارید یک سئوکار باشید، در صورت داشتن علاقه، این راه شما را می‌خواند تا بیزینس‌ها را در گوگل به کاربران بشناسانید و از این طریق به درآمد برسید. اگر قصد دارید مباحث پیشرفته سئو را به‌صورت جامع و یکجا بخوانید، می‌توانید این لینک (+) را مطالعه بفرمایید. در این مقاله سعی بر آن شد که به‌صورت جامع جواب سؤالات شما در مورد سئوی سایت داده شود، با این حال چنانچه سؤال دیگری در این زمینه دارید، می‌توانید با کامنت کردن آن در سریع‌ترین زمان ممکن به جواب برسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 15 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها