گرافیک 649 بازدید

سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری در سرتاسر جهان هزینه‌های گزافی را صرف طراحی لوگو حرفه ای می‌کنند. از این جمله نتیجه می‌گیریم که امروزه طراحی لوگو حرفه ای با فتوشاپ، مهارت پرسودی برای طراحان و عامل مهمی برای کسب و کارها به شمار می‌رود. اما چرا هزینه طراحی لوگوی عالی تا این حد بالاست؟

حقیقت این است که طراحی لوگو به آن سادگی نیست که اکثر افراد فکر می‌کنند. آن طرحی که شما در نهایت می‌بینید، حاصل طی کردن فرآیند‌های پیچیده طراحی با فتوشاپ است. در حقیقت بخش هوشمندانه طراحی لوگو این است که برای برندها هویت ایجاد کنید و این هویت، با اتاق فکری از تیم بازاریابی و برندینگ شرکت حاصل می‌شود. در این مقاله از آکادمی کاپریلا صفر تا صد طراحی لوگو با فتوشاپ را توضیح خواهیم داد. علاوه بر این همه چیز درباره اینکه لوگو چیست، چه فایده‌ای در کسب و کار دارد و چه عواملی موفقیت لوگو را تضمین می‌کنند آموزش می‌دهیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
3 راهنمای 12 مرحله‌ای طراحی لوگو حرفه‌ ای

سوال اول در طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ: لوگو دقیقاً چیست؟

هزاران سال است که لوگو به اشکال گوناگون وجود دارد، اما تا چند سال پیش طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ، شکلی ابتدایی داشت. در دهه 1800، لوگو فقط علامتی بود که برندها استفاده می‌کردند که مردم متوجه شوند تولیدکننده محصولات چه شرکتی است. در قرن بیستم تازه شرکت‌ها شروع به نشان دادن هویت خود با استفاده از علامت تجاری کردند و اینجا بود که لوگوهای امروزی متولد شدند.

قبل از شروع فرآیند طراحی لوگو یا آرم تجاری، باید دقیقاً بدانید لوگو چیست و در دنیای مدرن و تجاری امروزی چه فایده‌ای برای شرکت‌ها دارد. مسئله مهم در طراحی لوگو این است که لوگوها صرفاً آن‌چیزی که شما مشاهده می‌کنید نیستند، شاید به چشم بسیاری از افراد آنها فقط علامت‌های زیبای گرافیکی به نظر برسند، اما قضیه پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. بر اساس اطلاعات ویکی‌پدیا، لوگو نوعی علامت گرافیکی است که نهادهای تجاری، سازمان‌ها یا افراد استفاده می‌کنند تا فوراً توسط عموم مردم شناخته شوند. علاوه بر این، لوگو ممکن است کاملاً گرافیکی باشد یا از اسم شرکت تشکیل شود (یا ترکیبی از این دو).

با این تفاسیر، لوگو نه تنها باید بین عموم مردم به رسمیت شناخته شود، بلکه باید همه جنبه‌های یک برند را به مخاطبان مورد نظر خود نشان دهد. وظیفه دیگر لوگو، اعتمادسازی برای برند است. اما به نظر شما یک لوگوی ساده و کوچک چطور باید از پس همه این کارها بر بیاید؟ در جواب باید گفت همه چیز بستگی به طراحی آن دارد. عوامل بسیاری از جمله رنگ، طراحی حروف، شکل، تصویر و سایر موارد مربوط به سبک همه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که نه تها لوگویی شاخص بسازند، بلکه همه چیزهای مهم را درباره برند توضیح دهند، اما طراحی لوگوی خوب چگونه است؟

یک لوگوی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، طراحی لوگو حرفه ای با فتوشاپ دارای ویژگی‌های خاصی است. لوگوهای موفق نه تنها باید به یادماندنی باشند، بلکه باید درباره برند توضیح دهند و تا حدی بین سازمان و مشتری احساس اعتماد ایجاد کند. حال سوال پیش می‌آید که چه عواملی در تاثیرگذاری لوگو موثرند؟ به‌طور کلی، 5 عامل میزان موفقیت لوگو را مشخص می‌کند. این عوامل عبارتند از:

  • به یادماندنی بودن
  • سادگی
  • کاربردی بودن
  • از مد نیفتادن (تا حدی)
  • مناسب بودن

در ادامه هر یک از این عوامل را تک به تک بررسی می‌کنیم و آنها را با جزئیات کامل توضیح خواهیم داد.

طراحی لوگوهای به یادماندنی

چند دقیقه وقت بگذارید و به برندهای مورد علاقه خود فکر کنید؛ به احتمال زیاد به محض تصور کردن برندها، لوگوی آن‌ها با تمام جزئیات در ذهن شما نقش می‌بندد. در واقع اگر شخصی از شما بخواهد که آن لوگو را به‌صورت ذهنی بکشید، به احتمال خیلی بالا نسخه مشابه لوگو را در عرض چند دقیقه می‌کشید. برای مثال، اگر از کسی بخواهند لوگوی اپل یا کوکاکولا را بکشد، 99 درصد افراد می‌توانند لوگوی نسبتاً دقیق آن‌ها را فوراً بکشند. به‌ دلیل اینکه این لوگوها طوری طراحی شده‌اند که در ذهن بمانند. طراحان لوگو عمداً سعی کرده‌اند لوگوها را به یادماندنی کنند و کاری کنند که به راحتی از ذهن افراد پاک نشوند، اما چگونه؟

اهمیت رنگ در طراحی حرفه ‌ای لوگو با فتوشاپ

به احتمال زیاد اولین چیزی که در لوگوهای به یادماندنی مانند کوکاکولا نظر افراد را جلب می‌کند، رنگ لوگو است. رنگ، نقش بسیار مهمی در به یادماندنی شدن لوگو بازی می‌کند؛ به‌ دلیل اینکه تصاویر رنگی به نسبت تصاویر سیاه و سفید، فراموش نشدنی‌تر هستند. اما کدام رنگ‌ها تاثیرگذارترند؟ به‌طور کلی انتخاب رنگ، به برند و تصویری که می‌خواهد ارائه بدهد، بستگی دارد. با این حال برای اینکه لوگوی شما تا حد ممکن به یادماندنی شود، باید ترجیحاً فقط از دو رنگ اصلی در طراحی آن استفاده کنید. مسئله مهم دیگری که در رابطه با انتخاب رنگ وجود دارد، این است که رنگ‌های غالب باید تا حد زیادی متضاد یکدیگر باشند (مانند رنگ‌های قرمز و سفید در لوگوی کوکاکولا). با رعایت این نکته، لوگوی شما منحصر‌به‌فرد خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر، مقالات زیر را بخوانید:

آموزش طراحی لوگو با فوتوشاپ
استفاده از دو رنگ متضاد در لوگوی کوکاکولا

طراحی حروف لوگو چگونه باید باشد؟

مورد مهم دیگری که در طراحی لوگوی فراموش‌نشدنی تاثیر دارد، طراحی حروف یا تایپوگرافی است. اگر باری دیگر لوگوهای مورد علاقه‌تان را تصور کنید، متوجه می‌شوید که برای طراحی حروف آن‌ها، وقت و توجه زیادی صرف شده است. یکی از معروف‌ترین مثال‌ها برای طراحی مناسب حروف، لوگوی مک دونالد است. با اینکه لوگوی مک دونالد چیزی جز حرف M نیست، اما طراحی خاص این حرف باعث به یادماندنی شدن این لوگو شده است (همچنین انتخاب رنگ‌های درخشان).

اصول طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
استفاده از حرف M در لوگوی مک‌دونالد

همین موضوع درباره لوگوی کوکاکولا نیز صدق می‌کند؛ طراحی حروف خاص، نقش مهمی در به وجود آوردن لوگویی به‌ یادماندنی و شاخص دارد. پس به یاد داشته باشید هنگام طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ، سراغ فونت‌های B Nazanin نروید!

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سادگی در طراحی لوگو یعنی چه؟

هنگام طراحی لوگو باید از پیچیدگی پرهیز کنید. با اینکه بسیاری از طراحان ترجیح می‌دهند طراحی‌های خود را پیچیده نشان دهند، اما زمانی که صحبت از طراحی لوگو می‌شود، سادگی، مهم‌ترین بحث است. یکی از دلایل تاکید بر سادگی در طراحی لوگو این است که هر چه لوگو ساده‌تر باشد، راحت‌تر در ذهن خواهد ماند (همان‌طور که قبلاً گفتیم، یکی از عوامل تعیین‌کننده میزان موفقیت لوگو، به یادماندنی بودن آن است).

برای درک بهتر این موضوع، چرخه تکامل لوگوی اپل، یکی از به یادماندنی‌ترین و ساده‌ترین لوگوهای تاریخ، را در نظر بگیرید. درست همین چند وقت پیش بود که اپل جای کوکاکولا را گرفت و به‌عنوان برند شماره یک جهان انتخاب شد. قطعاً سادگی لوگوی اپل، نقش مهمی در به وجود آوردن چنین برندی ایفا کرده است. از بین 5 نسخه لوگوی اپل، کدام‌یک نسبت به بقیه به یاد ماندنی‌تر است؟ اولین لوگو یا آخرین؟

نکات طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
سیر تغییرات لوگوی اپل

بسیاری از افراد معتقدند که آخرین لوگو بهتر از بقیه لوگوها در ذهن می‌ماند، به‌ دلیل اینکه اولین لوگو، تصویری از اسحاق نیوتن که زیر درخت نشسته است، پیچیدگی زیادی دارد. لوگوی فعلی اپل بسیار ساده‌تر، شیک‌تر و فراموش نشدنی‌تر است. یکی دیگر از لوگوهای پایبند به اصل سادگی، لوگوی نایک است. با اینکه لوگوی نایک فقط از یک تیک ساده تشکیل شده است، اما یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان به حساب می‌آید.

طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ چیست
سادگی لوگوی برند نایک

پس برای حفظ سادگی در فرآیند طراحی لوگو باید به چه اصولی توجه کرد؟ در واقع برای این کار باید همه قسمت‌های غیر ضروری لوگو را حذف کنید. برای مثال، آیا رنگ‌های زیادی را در طراحی لوگو به کار برده‌اید که باعث شلوغی آن می‌شوند؟ اگر جواب بله است، آن‌ها را از لوگو حذف کرده و فقط از دو رنگ استفاده کنید. (همان‌طور که قبلاً در مبحث یا لوگوهای به یادماندنی گفتیم). آیا سعی دارید نوشته‌های زیادی را با یکدیگر ترکیب کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، سعی کنید منظور خود را به ساده‌ترین شکل ممکن برسانید و اگر امکان داشت، برای منتقل کردن مفهوم به‌جای نوشته از تصویر استفاده کنید.

طراحی لوگوهای کاربردی

احتمال اینکه طراح هنگام طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ کنترل ذوق و شوق خود را از دست بدهد، زیاد است. برای همین نباید فراموش کنید که لوگو باید در دنیای واقعی نیز کاربردی باشد. بسیاری از شرکت‌ها، لوگوی خود را روی همه ابزارهای بازاریابی مانند کارت ویزیت، بیلبورد، بروشور، سربرگ و غیره استفاده می‌کنند. علاوه بر این لوگوها در وب‌سایت شرکت‌ها، محصولات و تبلیغات تلویزیونی نیز کاربرد دارند. با این تفاسیر، یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام طراحی لوگو باید در نظر گرفت، کاربردی بودن آن است. با تمرکز روی کاربردی بودن لوگو، مطمئن باشید لوگوی شما در همه رسانه‌ها عملکرد خوبی خواهد داشت. اما از کجا باید بفهمیم لوگویی که طراحی کردیم به‌اندازه کافی کاربردی است یا خیر؟ برای پی بردن به این موضوع، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا لوگوی من در ابعاد بزرگ، برای مثال اندازه بیلبورد، هم تاثیرگذار است؟
  • آیا لوگوی من در ابعاد کوچک، برای مثال اندازه استیکر، هم تاثیرگذار است؟
  • آیا لوگوی من زمانی که تک رنگ باشد نیز به‌اندازه زمانی که همه رنگ‌های خود را دارد، تاثیرگذار است؟
  • آیا لوگوی من با رنگ‌های معکوس نیز نتیجه می‌دهد؟
  • چه مشکلاتی ممکن است هنگام چاپ لوگو پیش بیاید؟
  • آیا لوگوی من بدون افت کیفیت در هر اندازه‌ای قابل چاپ است؟

انجام مورد آخر نسبتاً آسان است، تنها کاری که باید بکنید این است که لوگوی خود را به‌صورت وکتور (Vector) طراحی کنید، اما سایر موارد نیاز به فکر و آزمون و خطای بیشتری دارند. برای مثال، امتحان کنید ببینید اگر رنگ‌های لوگوی شما معکوس شوند، چه می‌شود یا اینکه لوگو به‌صورت سیاه و سفید چه شکل و شمایلی دارد؟ یکی از راه‌های مناسب برای شروع طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ، استفاده از رنگ‌های سیاه و سفید است؛ به این ترتیب به‌جای اینکه تمرکز خود را روی تاثیر روانشناسی رنگ‌ها بگذارید، ابتدا به فرم و شکل لوگو توجه می‌کنید. رنگ‌ها را بعداً طی فرآیند طراحی لوگو نیز می‌توان اضافه کرد.

کدام لوگوها از مد نمی‌افتند؟

به جرأت می‌توان گفت طراحی لوگوی تاثیرگذار و به یاد ماندنی، هزینه بالایی دارد. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، برندها مبالغ زیادی را صرف طراحی و به‌روزرسانی لوگو‌های خود می‌کنند. در حقیقت آنها مجبور به انجام این کارها هستند، به‌ دلیل اینکه هنگام طراحی لوگو به از مد نیفتادن آن توجه نمی‌کنند. هیچ‌کس دوست ندارد وقت و هزینه بسیاری را صرف طراحی کردن لوگویی کند که مجبور است هر چند سال یک بار آن را طبق استانداردهای روز در بیاورد، بنابراین در همان مراحل اولیه طراحی لوگو باید مطمئن شوید که لوگوی شما منحصر به زمان خاصی نیست و اصطلاحاً “Timelessness” است.

به این ترتیب، هدف برندها باید طراحی لوگویی باشد که حتی بعد از گذشت 5، 10، 50 یا حتی 100 سال تا جای ممکن به‌اندازه روز اول جدید باشد، اما چطور باید به این هدف رسید؟ در جواب باید گفت با دنبال نکردن ترندهای طراحی. این ترندها گذرا هستند، بنابراین اگر پیرو آن‌ها باشید، به احتمال زیاد با گذشت زمان، لوگوی شما دیگر تاثیرگذاری اولیه خود را نخواهد داشت. یکی از برندهایی که طبق ترندهای طراحی لوگو پیش می‌رود، مایکروسافت است. شرکت مایکروسافت طی 20 سال گذشته 7 بار لوگوی خود را مجدداً طراحی کرده است؛ یعنی به‌طور میانگین هر 2-3 سال یک لوگو.

طراحی لوگو با فوتوشاپ
سیر تکامل لوگوی مایکروسافت

اگر لوگو مایکروسافت را با لوگوی کوکاکولا مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که اساس لوگوی کوکاکولا از دهه 1900 هیچ تغییری نکرده است. این امر بدین معناست که لوگوی کوکاکولا حدود 110 سال کاربرد داشته است. لوگوی کوکاکولا نمونه کاملی از لوگویی است که از مد نمی‌افتد. از طرف دیگر پپسی تا به حال بارها در موقعیت‌های مختلف طی دوره‌های زمانی یکسان، لوگوی خود را اصلاح کرده است. شرکت پپسی معمولاً فونت، سبک طراحی و رنگ‌بندی لوگوی خود را تغییر می‌دهد. همین مسئله باعث شده طی سال‌ها، شرکت کوکاکولا سهم بزرگ‌تری از بازار را از آن خود کند.

طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
ثبات در طراحی لوگو کوکاکولا

از بین برندهای ایرانی، می‌توان به تغییر لوگوی شیپور، اسنپ، نت برگ و … اشاره کرد.

راهنمای طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
تغییر لوگوی برندهای ایرانی

مناسب بودن لوگو

هنگام طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ باید مطمئن شوید لوگویی که طراحی می‌کنید برای مخاطبان مورد نظر شرکت، مناسب است. حتماً می‌دانید که هر شرکت، گروه خاصی از افراد را مد نظر قرار می‌دهد (برای مثال، خانم‌های 18 تا 25 ساله یا محصلین 12 تا 18 ساله). برای موفقیت لوگو باید هنگام طراحی، مخاطبان را نیز در نظر بگیرید؛ یعنی مواردی مانند رنگ، سبک، طراحی حروف و غیره در طراحی لوگو باید طوری انتخاب شوند که در نهایت برای مخاطبان مورد نظر، جذاب به نظر برسند.

یکی از بهترین مثال‌های لوگوی مناسب، لوگوی برند Toys R Us است. این برند در سراسر جهان اسبا‌ب‌بازی می‌فروشد، بنابراین مشتریان آن کودکان هستند، اما چرا این مثال را زدیم؟ به‌ دلیل اینکه لوگوی Toys R Us با استفاده از فونت کودکانه و چند رنگ متنوع طراحی شده است. شاید لوگوی نهایی از نظر بزرگسالان جذاب نباشد، اما ظاهراً کودکان آن را دوست دارند.

طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
تناسب لوگو با مخاطب هدف

با وجود مناسب بودن لوگوی Toys R Us، به هیچ وجه نمی‌توان از چنین لوگویی برای مشاوران حقوقی، نهادهای برگزارکننده رویدادهای تجاری یا شرکت‌های کامپیوتری استفاده کرد. این لوگو برای افراد گفته شده اصلاً مناسب نیست، بنابراین باید رویکرد کاملاً متفاوتی را هنگام طراحی لوگو پیش گرفت. برای مثال، لوگوی شرکت IBM را در نظر بگیرید. مشتریان مورد نظر شرکت IBM اکثراً کسب و کارها و شرکت‌ها هستند و این مسئله به خوبی در لوگوی این برند قابل مشاهده است.

طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
تناسب لوگو با مشتریان هدف

لوگوی IBM از فونت Serif استفاده می‌کند که ظاهری رسمی و شرکتی دارد، به این ترتیب به مشتریان حس قابل اعتماد بودن را القا خواهد کرد. طراحی فونت نیز نقش مهمی در مناسب بودن لوگو دارد. برای مثال، فونت‌های Serif نسبت به فونت‌های بدون Serif، حالتی رسمی‌تر و جدی‌تر دارند. موارد دیگری که باعث می‌شوند لوگو مناسب باشد، عبارتند از رنگ، Bold بودن، تصویرسازی لوگو و همچنین در نظر گرفتن یا نگرفتن لوگوی علامت تجاری (trademark).

راهنمای 12 مرحله‌ای طراحی لوگو حرفه‌ ای

آیا تا به حال دیده‌اید برند معروفی لوگو نداشته باشد؟ اگر جوابتان منفی است، به این علت است که چنین چیزی اصلاً وجود ندارد. لوگو نقش پررنگی در برداشت مشتری از برند شما دارد. پس طبیعتاً همه دوست دارند لوگوی بی‌نظیری داشته باشند، اما برای داشتن لوگوی بی‌نظیر چه کار باید کرد؟ در ادامه این مقاله، همه نکات لازم برای طراحی لوگوهای جالب توجه را به شما می‌گوییم؛ مسائلی مانند تعریف هویت برند با استفاده از لوگو، شناخت موارد مهم در اجرای بهترین طراحی، انتخاب‌های درست در طراحی و هدایت فرآیند طراحی همگی در این راهنما ذکر شده‌اند.

درک اینکه چرا به لوگو نیاز دارید و چرا لوگوی شما باید عالی باشد.

دنیای تجارت مانند قرارهای عاشقانه گذاشتن است؛ شما تلاش می‌کنید مشتری‌های مناسب را پیدا کنید و کاری می‌کنید که آن‌ها عاشق برند شما شوند. پس لوگوی خود را به‌عنوان تصویر پروفایل خود در سایت‌های دوستیابی در نظر بگیرید. افراد با دیدن این تصویر به شما علاقه‌مند می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که درباره شما بیشتر بدانند (یا اینکه از عکس شما رد شوند، چرا که شخص مورد نظرشان نیستید). به این ترتیب باید به بهترین شکل ممکن ظاهر شوید، اینطور نیست؟

لوگو تاثیر بسیار زیادی در اولین برداشت مشتری از برند شما دارد. به‌عبارت دیگر لوگو درباره برند شما به مشتری اطلاعات می‌دهد و با استفاده از این اطلاعات، مشتری تصمیم می‌گیرد آیا شرکت شما گزینه مناسبی برای او است یا خیر. به‌ دلیل اینکه لوگو بخش مهمی از برند شما را تشکیل می‌دهد، باید مطمئن شوید که طراحی آن به‌درستی صورت می‌گیرد. لوگویی که طراحی می‌کنید قرار است روی همه ابزارهای بازاریابی شما درج شود و در وب‌سایت، روی بسته‌بندی‌ها و کارت ویزیت‌ها نماینده برند شما باشد. با این حساب، طراحی لوگو عالی و حرفه‌ای نه تنها تعریف مناسبی برای برند شما ارائه می‌دهد، بلکه در برخورد اول روی مشتری تاثیر خوبی می‌گذارد و باعث می‌شود از سایر رقیبان متمایز شوید.

هویت برند خود را تعریف کنید.

به‌طور کلی لوگو باید شخصیت برند را نشان بدهد. برای رسیدن به این هدف، باید ابتدا بدانید شخصیت اصلی برندتان چیست. به محض اینکه متوجه شوید چه چیزی شما را از سایر رقیبان متمایز می‌کند و برندتان درباره چه چیزی صحبت می‌کند، طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ بسیار راحت‌تر خواهد شد و در نهایت دست به انتخاب‌هایی می‌زنید که شخصیت برندتان را کامل‌تر می‌کند. برای پی بردن به هویت برند سوال‌های زیر را از خود بپرسید.

  • چرا این کسب و کار را راه‌اندازی کردیم؟
  • چه باورها و ارزش‌هایی برای ما به‌عنوان یک شرکت مهم هستند؟
  • شرکت ما در چه زمینه‌ای از بقیه بهتر است؟
  • چه ویژگی‌هایی ما را از بقیه متمایز می‌کند؟
  • با 3 کلمه برند خود را توصیف کنید.
  • با 3 کلمه بگویید دوست دارید مشتریان چگونه برند شما را توصیف کنند.

برای برند خود منبعی الهام‌بخش پیدا کنید.

جستجو برای پیدا کردن منبعی الهام‌بخش برای طراحی لوگو، سخت‌ترین بخش طراحی به حساب می‌آید. خوشبختانه نکات مفیدی را در ادامه مقاله ذکر کرده‌ایم که این مرحله را بسیار راحت‌تر خواهند کرد.

با طوفان فکری شروع کنید.

ممکن است شما فردی باشید که به مفهوم اهمیت می‌دهید و ترجیح بدهید کار خود را با جمع‌آوری ایده‌های شفاهی شروع کنید. برای دستیابی به دیدگاه و احساس مورد نظر باید از جلسه طوفان فکری مناسب شروع کنید. در ادامه 3 مورد از بهترین ایده‌های خلاقانه برای طراحی لوگو را معرفی می‌کنیم.

  • از قوانین طوفان فکری پیروی کنید: به خارج کردن همه ایده‌ها (حتی بدترین ایده‌ها) از ذهن و یادداشت کردن آن‌ها روی کاغذ، طوفان فکری می‌گویند. حتی ایده‌های وحشتناک هم ممکن است گفتگویی را جرقه بزنند که منجر به شکل‌گیری ایده‌ای هوشمندانه شود.
  • مانند مخاطبان خود فکر کنید: فهرستی از کلماتی که برند شما را توصیف می‌کنند و کلماتی که دوست دارید برندتان با آنها توصیف شوند، درست کنید. خودتان را جای مخاطبتان بگذارید و مانند او فکر کنید. همچنین فراموش نکنید چه مسائلی برای او اهمیت دارند.
  • همه افراد را در جلسه طوفان فکری شرکت دهید: طوفان فکری یک نفره خوب است، اما زمانی معجزه اتفاق می‌افتد که ایده‌ها متنوع باشند. به همین جهت افراد بخش‌های مختلف را کنار هم جمع کنید و حتی دوستان و شریکان تجاریتان را با خود همراه کنید. هر چه دیدگاه‌های بیشتری وجود داشته باشد، بهتر است.

زمانی که صحبت از طوفان فکری ایده‌ها برای طراحی لوگو می‌شود، ترسی از فکر کردن خارج از چهارچوب‌ها و متفاوت بودن نداشته باشید. برای مثال به لوگوی برندهای Crypto Caveman و Sweet Trip نگاه کنید و ببینید که چگونه ایده‌هایی را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند که لزوماً مرتبط نبودند، مانند رمزارزها (Cryptocurrency) و مردم غارنشین (Caveman) و همچنین زنبورعسل (Honey bee) و علامت روی نقشه. این لوگوهای خاص و یکتا، باعث خاص شدن برندها می‌شوند و به آن‌ها کمک می‌کنند که شخصیت خود را بروز بدهند.

طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
ایده‌پردازی در طراحی لوگو

تابلوی ایده‌ها درست کنید.

برای افرادی که قوه بصری قوی دارند، تابلوی ایده‌ها بهترین گزینه برای الهام گرفتن است. به‌طور کلی 2 روش برای درست کردن تابلوی ایده‌ها وجود دارد: اول اینکه می‌توان عکس‌های چاپ شده را بُرید و روی تابلویی واقعی نصب کرد یا اینکه تابلوی دیجیتال (Pinterest انتخاب خوبی برای این کار است) درست کنید.

به‌سادگی همه عکس‌هایی که از نظرتان جذاب هستند را جمع کنید، این عکس‌ها ممکن است هر چیزی از جمله لوگوهای دیگر، ترکیب‌بندی رنگ، طراحی یا آثار گرافیکی باشند. در نهایت مشاهده می‌کنید که تابلوی ایده‌هایتان در کمترین زمان به شما سبک و ویژگی‌های طراحی مورد علاقه‌تان را نشان می‌دهد. به این فکر کنید که چگونه لوگویی که طراحی می‌کنید قرار است کسب و کار شما را به نمایش بگذارد. برای مثال، برند Simply rooted، به غذاهای محلی و ارگانیک اختصاص دارد و لوگوی وینتج این برند با سبزیجات ریشه‌ای که به‌صورت دستی کشیده شده‌اند، به خوبی هویت برند را نشان می‌دهند.

طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
دو سبک متفاوت در طراحی لوگو

اگر به دنبال زیبایی‌شناسی هستید، تابلوی ایده‌هایتان باید شامل لوگوهای وینتج (Vintage)، طراحی‌های دستی، شکل‌ها و رنگ‌های طبیعی باشد. به لوگوی برند Rugged نگاه کنید. آیا می‌بینید که چگونه ماهیت نام برند یعنی زمخت و سخت بودن آن را با استفاده از فونت برجسته و خشن نمایش می‌دهد، اما در عین حال با به‌کار بردن افکت طلایی، حالت لاکچری لوگو حفظ شده است؟ تابلوی ایده‌ها به شما این شانس را می‌دهد که همه عنصرها را کنار یکدیگر بچینید.

بازار رقابتی را بررسی کنید.

بهترین جا برای قرض گرفتن ایده‌ها کجاست؟ طبیعتاً بازار هدفی که در آن فعالیت دارید. بررسی کنید و ببینید چه لوگوها و طراحی‌هایی از قبل در بازار وجود دارند، کدام موارد نتیجه‌بخش بوده‌اند و از چه چیزهایی باید دوری کنید. در حالی که سایر کسب و کارها را زیر نظر دارید، به این فکر کنید که چه چیزی باعث می‌شود آن‌ها نسبت به شما متمایز باشند و چگونه می‌توان این تفاوت‌ها را در طراحی لوگو به نمایش گذاشت.

حتماً کاری کنید که نسبت به رقیبان خود متمایز به نظر برسید. برای مثال، اگر بقیه کسب و کارهای صنعت شما در لوگوی خود از یک رنگ استفاده می‌کنند، شاید بهتر باشد شما برای متمایز بودن از چند رنگ استفاده کنید. زمانی که همه سنتی عمل می‌کنند، ممکن است لوگویی جالب و مدرن بیشتر جلب توجه کند. مثلاً در بازار فروشگاه‌های زنجیره‌ای که برند افق کوروش، پیشتاز آن است، برندهای تازه‌تاسیس وین مارکت و دیلی‌مارکت هم از رنگ قرمز کوروش تقلید کردند که این امر، تمایزی بین آنها ایجاد نمی‌کند.

رواج کپی کردن هویت برند (در این مثال، رنگ) از برندهای برتر بازار در ایران

مثال‌هایی که می‌خواهیم بزنیم مربوط به لوگوهای حسابداری هستند. دقت کنید که این لوگوها چگونه شخصیت برند را نشان می‌دهند. لوگوی شیر برند Orthrus Ventures کلاسیک و قابل اعتماد است. در حالی که لوگوی Tidy Finance مدرن و جالب به نظر می‌رسد. اگر به دنبال لوگوهای قابل دسترسی و بامزه هستید، از لوگوی Hot Toast با رنگ روشن و طراحی غیرمعمولش الهام بگیرید.

نمونه‌های مختلف طراحی لوگو

سبک طراحی خود را انتخاب کنید.

تا اینجای کار دید شفافی نسبت به برند خود پیدا کردید و به‌اندازه کافی الهام گرفته‌اید، بنابراین وقت این رسیده است که آنها در طراحی خود به کار ببرید. عناصر مختلفی در در طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ نقش دارند مانند رنگ‌ها، شکل‌ها، طرح‌های گرافیکی و طراحی حروف. به‌جای اینکه به یک باره خود را در کل فرآیند طراحی غرق کنید، هر یک از بخش‌های مختلف طراحی و نقشی که در طراحی لوگو دارند را از یکدیگر جدا کنید و مرحله به مرحله پیش بروید. وقتی صحبت از طراحی لوگو می‌شود، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید، انتخاب درست سبک زیبایی‌شناسی برای برندتان است. طبیعتاً هیچ سبکی برای همه مناسب نیست، بنابراین باید بهترین و مناسب‌ترین سبک را برای برند خود انتخاب کنید.

طراحی کلاسیک

با اینکه لوگوهای ترند شده جالب و هیجان‌انگیز هستند، اما ممکن است به‌سرعت از مد بیافتند. برعکس، سبک کلاسیک باعث می‌شود برای مدتی طولانی قدرت را به‌دست بگیرید و به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. در این سبک زیبایی‌شناسی، طراحی حالتی ساده دارد و در آن از رنگ‌ها، طرح‌های گرافیکی و فونت‌های عجیب و غریب استفاده نمی‌شود. سبک کلاسیک به مخاطب می‌فهماند که شما قابل اعتماد و معقول هستید.

طراحی Retro یا Vintage

ترند شدن طراحی‌های ریترو یا وینتج بی‌دلیل نیست. این سبک‌ها در واقع برای مخاطب یادآور گذشته هستند و برای آنها حس نوستالژیک به وجود می‌آورند. لوگوهای وینتج، مشتری را متوجه می‌کنند که گذشته برای شما مهم است و در فروش هر چیزی، درستکاری را رعایت می‌کنید. برای مثال، لوگوهای رنگ و رو رفته و لوگوهایی که طراحی دستی دارند به رنگ‌های قهوه‌ای، بژ و رنگ‌های مشابه، به زیبایی این سبک را به تصویر می‌کشند.

طراحی مدرن یا مینیمال

برندها معمولاً برای مدرن و جدید نشان دادن خود، از سبک‌های تمیز و مینیمال استفاده می‌کنند. در این سبک فضاهای خالی و خط‌های ساده کاربرد بسیاری دارند. این عناصر معمولاً لوگوهای شیک و کم‌حجم‌تری به وجود می‌آورند. سبک‌های مینیمال و مدرن به مشتریان نشان می‌دهد که برند شما به‌روز و جالب است و می‌داند که چه چیزهایی اهمیت دارند.

طراحی‌های fun و نامتعارف

سبک‌های  Fun و نامتعارف برای برندهایی که مخاطب جوان (یا اهل هیجان و تفریح) دارند، انتخاب مناسبی است. این طراحی‌ها معمولاً رنگارنگ، فانتزی و بانمک هستند. برای ایجاد انرژی مثبت و دوستانه، معمولاً در این لوگوها از سمبل‌ها و طراحی‌های خاص استفاده می‌شود. در نهایت با استفاده از نمادهای عجیب و غریب و طراحی‌های دوست‌داشتنی شخصیت Fun برند خود را به نمایش بگذارید.

طراحی دستی

طراحی‌های دست‌ساز پیام واضحی را منتقل می‌کنند؛ آن‌ها می‌گویند این برند دارای فردیت است و به‌علت دست‌ساز بودن، خاص است. ترکیب این سبک با سبک‌های دیگری مثل وینتج، حس خانگی بودن را تداعی می‌کند. همچنین طراحی‌های دست‌ساز را می‌توان با سبک‌های دیگری مانند مینیمال یا غیر متعارف نیز ترکیب کرد و طرحی ساده و پیشرفته یا درخشان و جوان‌پسند به وجود آورد.

آیا می‌توان فقط یک سبک را انتخاب نکنیم؟

هیچ یک از سبک‌ها و طرح‌هایی که در بالا گفتیم انحصاری نیستند، بنابراین آن‌ها را با هم ترکیب کنید و جوری با یکدیگر تطبیق دهید که مناسب برندتان است. برای مثال ممکن است برندی در عین حال هم دست‌ساز باشد و هم Fun. لوگوی Crafting Cactus را مشاهده کنید که چگونه با طرح نامتعارف خود، در جلب نظر مخاطبان به موفقیت رسیده است.

لوگوی فانتزی و نمونه مشابه ایرانی

مناسب‌ترین نوع لوگو را انتخاب کنید.

جدا از سبک کلی طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ، 7 نوع لوگوی اصلی وجود دارد که هنگام طراحی می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. طرحی را انتخاب کنید که بیشتر از همه با نام شرکت شما یا مباحث زیبایی‌شناسی کلی آن همخوانی دارد یا اینکه با ترکیب آنها، سبک خاصی را به وجود بیاورید. در ادامه انواع لوگوها را معرفی خواهیم کرد.

حروف اختصاری Lettermarks (Monogram)

استفاده از حروف اختصاری بهترین راه برای ساده کردن لوگوی شرکت شما است، مخصوصاً اگر نام شرکت بسیار طولانی است و مخاطب آن را سخت به یاد می‌آورد. بسیاری از شرکت‌ها برای ایجاد نام اختصاری یا مونوگرام از حروف اول نام برند خود استفاده می‌کنند مانند HP، CNN و H&M. اگر به لوگوهای مینیمال علاقه دارید، لوگوهای مونوگرام انتخاب خوبی هستند، اما به یاد داشته باشید که این لوگوها چیزهای زیادی درباره برند شما بیان نمی‌کند.

تایپوگرافی Wordmarks (Logotype)

مستقیم‌ترین روش برای استفاده از نام شرکت به‌عنوان لوگو، استفاده از تایپوگرافی یا لوگوتایپ است. برای شخصیت دادن و شناخته شدن لوگو باید به طراحی حروف توجه بسیاری کرد. برای مثال لوگوی تایپوگرافی شده برند ONE را در نظر بگیرید. اگر برندتان اسم چشمگیری دارد، بهترین راه برای برجسته کردن لوگوی آن، استفاده از تکنیک لوگوتایپ است.

استفاده از تایپوگرافی در لوگو

علائم تصویری (لوگوهای سمبلیک)

اولین چیزی که بعد از شنیدن اسم لوگو به ذهنمان می‌رسد، علائم تصویری هستند. علائم تصویری، تصاویری سمبلیک هستند که به راحتی قابل شناسایی هستند و با یک تصویر برند شما را نشان می‌دهند. فرقی ندارد از علائم ساده یا پیچیده استفاده می‌کنید، فقط توجه داشته باشید سمبلی که انتخاب می‌کنید با برندتان ارتباط خاصی داشته باشد. معمولاً این لوگوها با لوگوهای وردمارک ترکیب می‌شوند.

علائم انتزاعی در لوگوها

لوگوهای انتزاعی به‌جای اینکه از سمبل‌های شناخته شده تشکیل شده باشند، دارای اشکال هندسی هستند. مخاطب با دیدن این لوگوها بلافاصله با تصویر ارتباط برقرار نمی‌کند، اما در عوض با استفاده از این لوگوها تصویر کاملاً جدیدی برای برند خود به وجود می‌آورید. به‌عبارت دیگر لوگوهای انتزاعی، کسب و کار شما را در سمبلی خلاصه می‌کنند که فقط مختص به شماست. لوگوی برند Printy نمونه کاملی از سمبلی مدرن و انتزاعی است که در عین حال شخصیت هم دارد. اگر می‌خواهید لوگوی انتزاعی شما حالت یا احساس خاصی را در مخاطب به وجود بیاورد، باید معنی شکل‌های هندسی مختلف را بدانید.

استفاده از علائم انتزاعی در طراحی لوگو

لوگوهای شخصیت‌ها

یکی از روش‌های جالب برای شخصیت بخشیدن به برندها، استفاده از شخصیت‌ها و کاراکترهاست. این شخصیت‌ها معمولاً شخصیت‌های کارتونی رنگی هستند که شرکت شما را با روشی خانواده‌پسند و خودمانی نمایش می‌دهند.

علائم ترکیبی

علائم ترکیبی همان‌طور که از اسمشان پیداست از ترکیب یک سمبل و یک تایپوگرافی به وجود می‌آیند و لوگویی را ایجاد می‌کنند که به راحتی قابل شناسایی است. علاوه بر این، اسم برند نیز در کنار سمبل قرار می‌گیرد یا اینکه با عناصر گرافیکی تلفیق می‌شود، مانند لوگوی برند Brite. افراد هر دوی این عناصر را به برند شما ربط می‌دهند، بنابراین شما می‌توانید آن‌ها به‌صورت تنها یا در کنار هم استفاده کنید.

ترکیب چند سبک مختلف در طراحی لوگو

لوگوهای تمثیلی

لوگوهای تمثیلی مشابه لوگوهای ترکیبی هستند، به‌ دلیل اینکه این لوگوها نیز اغلب از ترکیب یک کلمه و عناصر تصویری به وجود می‌آیند. لوگوهای تمثیلی معمولاً از با ادغام کردن متن با سمبل یا نمادهایی مانند نشان‌ها، مهرها و آرم‌ها تشکیل می‌شوند. لوگوی تمثیلی Rockwell Lighthouse به خوبی نشان می‌دهد که چگونه اشکال سنتی می‌توانند ظاهری قدیمی و کلاسیک به وجود بیاورند.

طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
نمونه لوگوی تمثیلی

به رنگ‌ها توجه کنید.

رنگ‌ها معانی بسیار زیادی دارند. روانشناسی رنگ‌ها مبحث بسیار پیچیده‌ای است، اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت احساسات و ایده‌های خاصی در هر رنگ نهفته است. برای اینکه درباره تئوری رنگ‌ها بیشتر بدانید، باید درباره رنگ لوگوها و معانی آن‌ها مطالعه کنید. احساسات پشت تعدادی از کاربردی‌ترین رنگ‌ها را در ادامه خواهیم گفت.

  • قرمز: رنگ قرمز نشان‌دهنده هیجان، اشتیاق و عصبانیت است. اگر برندی پرهیاهو و جوان‌پسند دارید و می‌خواهید آن را نسبت به رقیبان متمایز کنید، قرمز انتخاب خوبی است.
  • نارنجی: رنگ نارنجی به‌اندازه رنگ قرمز پرکاربرد نیست، اما به همان اندازه انرژی دارد. نارنجی رنگی زنده، نشاط‌آور و شیطنت‌آمیز است.
  • زرد: اگر می‌خواهید قابل دسترس و دوستانه به نظر برسید، باید از رنگ زرد استفاده کنید. زرد نشان‌دهنده شادی، به‌صرفه بودن و انرژی جوانی است.
  • سبز: رنگ سبز بسیار کاربردی است و تقریباً در هر برندی می‌توان آن را استفاده کرد. سبز بهترین گزینه برای برندهایی است که می‌خواهند ارتباط با طبیعت را به نمایش بگذارند.
  • آبی: رنگ آبی انتخابی کلاسیک و رایج است. این رنگ سرد، آرامش‌دهنده است و احساس قابل اعتماد و بالغ بودن را تداعی می‌کند.
  • بنفش: برگ برنده لاکچری بودن، استفاده از رنگ بنفش است. بسته به اینکه از چه بنفشی استفاده می‌کنید، این رنگ حسی مرموز، متنوع و زنانه دارد.
  • صورتی: اگر می‌خواهید لوگوی خود را دخترانه کنید، هیچ رنگی بهتر از صورتی نتیجه نمی‌دهد، اما صورتی کاربردی‌تر از این حرف‌هاست. رنگ‌های صورتی پاستلی، صورتی هزاره‌ای و سرخابی نئونی در عین حال که ظاهری جوان‌پسند و زنانه دارند، بالغانه و جالب نیز به نظر می‌رسند.
  • قهوه‌ای: شاید در ابتدا انتخاب رنگ قهوه‌ای کمی عجیب به نظر آید، اما این رنگ برای لوگوهای وینتج، خشن و مردانه به خوبی نتیجه می‌دهد. رنگ قهوه‌ای به برندها ظاهری دست‌ساز، خاص و قدیمی می‌دهد.
  • سیاه: اگر به دنبال لوگویی با ظاهر شیک، مدرن و لاکچری هستید، رنگ سیاه بهترین گزینه است. لوگوهای سیاه و سفید مینیمال، انتخاب خوبی برای حفظ سادگی هستند.
  • سفید: اگر می‌خواهید لوگوی شما تمیز، مدرن و مینیمال به نظر برسد باید تا جای ممکن از رنگ سفید استفاده کنید. سفید، به‌عنوان رنگی خنثی، در ترکیب با هر رنگی زیبا می‌شود و ظاهری تمیز، جوان‌پسند و اقتصادی را به وجود می‌آورد.
  • طوسی: طوسی آخرین رنگی است که به لوگوی شما ظاهری بالغانه، کلاسیک و جدی می‌بخشد. سایه‌های تیره‌تر طوسی احساسی رمزآلود دارند، در حالی که طوسی روشن بیشتر احساس قابل دسترس بودن را در مخاطب ایجاد می‌کند.

ترکیب کردن رنگ‌ها

هیچ لزومی ندارد که در لوگوی خود فقط از یک رنگ استفاده کنید، بلکه می‌توانید رنگ‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید و داستان کاملی را برای برند خود بسازید. برای اینکه بدانید ترکیب کدام رنگ‌ها با یکدیگر بهتر می‌شود، به چرخه رنگ‌های زیر دقت کنید.

  • رنگ‌های مکمل: رنگ‌های مکمل در چرخه رنگ‌ها درست روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند. آن‌ها بهترین ترکیب را از نظر رنگ و ایجاد ظاهری پویا ایجاد می‌کنند.
  • رنگ‌های هم‌خانواده: رنگ‌هایی که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، رنگ‌های هم‌خانواده هستند. اگر می‌خواهید در طراحی لوگو حرفه‌‌ای با فتوشاپ هارمونی رنگ‌ها را رعایت کنید، رنگ‌های هم‌خانواده گزینه مناسبی هستند.
  • رنگ‌های سه گانه: رنگ‌هایی که متعلق به 3 بخش متفاوت از چرخه رنگ‌ها هستند، رنگ‌های سه‌گانه نام دارند. اگر در نظر دارید ظاهری مهیج و جسورانه ایجاد کنید، استفاده از این رنگ‌ها پیشنهاد می‌شود.

بهترین سبک را برای طراحی حروف انتخاب کنید.

در طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ باید فونتی را انتخاب کنید که لوگوی شما را کامل و بهتر کند. برای اینکه به لوگوی خود ظاهری خاص بدهید، از 4 نوع فونت فارسی زیر استفاده کنید که رایگان هم هستند.

  • فونت سوفی
  • فونت تابان
  • فونت آرا
  • فونت حماسه

حالا که می‌دانید لوگوها شامل چه بخش‌هایی می‌شوند، باید این بخش‌ها را طوری در کنار هم قرار بدهید که بهترین نتیجه را بگیرید و دقیقاً ظاهر ایده‌آلی که در ذهن داشتید را برای لوگو به وجود بیاورید.

با طراح خود مذاکره کنید.

حالا که همه نکات مربوط به سبک‌های طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ را یاد گرفته‌اید، آمادگی شروع طراحی را دارید. روش‌های بسیاری برای طراحی لوگو وجود دارد، پس باید مناسب‌ترین روش را از بین آن‌ها انتخاب کنید. حال سوال پیش می‌آید که از بین انواع شرکت‌های طراحی، رقابت‌های طراحی لوگو و طراحان مستقل، کدام یک بهترند؟ در واقع باید گفت انواع لوگوها با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت وجود دارند که هر یک از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند.

برای اینکه دید بازتری نسبت به گزینه‌های پیش روی خود پیدا کنید، باید بهترین روش‌های طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ را با یکدیگر مقایسه کنید. پیشنهاد می‌شود از رقابت‌های طراحی لوگو (مثلاً ثبت سفارش در سایت‌های فریلنسری یا فراخوان طراحی لوگو) برای ساخت لوگوی خود استفاده کنید، زیرا بهترین روش است. برای اینکه مطمئن شوید لوگوی نهایی خوب از آب در می‌آید، اولین قانون، برقراری ارتباط شفاف با طراح است. خواسته‌های خود را به‌طور خلاصه و واضح بنویسید؛ در این صورت طراح نسبت به اینکه شما چه کسی هستید و چه نیازهایی دارید، دید بهتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر این تا جای ممکن درباره شرکت خود و سبک آن به او اطلاعات دهید که طراح بتواند خاص‌ترین لوگو را برای شما طراحی کند.

همچنین سعی کنید انتقادپذیر باشید و نظرات و پیشنهادات مفید را بپذیرید، هر چند که این مورد به میزان اعتمادی که به طراح دارید، بستگی دارد. به یاد داشته باشید طراحان، افرادی حرفه‌ای هستند و بهتر می‌دانند برای طراحی یک لوگوی خوب چه چیزهایی لازم است. در طول فرآیند طراحی، نظر خود را با جزئیات و شفاف بگویید که طراح بداند دقیقاً از چه چیزهایی خوشتان می‌آید. شاید این جمله کمی کلیشه به نظر برسد، اما بهترین لوگو زمانی طراحی می‌شود که شما و طراحتان با یکدیگر همکاری کنید.

گزینه‌های موجود را ارزیابی کنید.

ممکن است بررسی گزینه‌های موجود برای طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ کار سختی باشد، به همین دلیل بهتر است نظر دوستان، مشتریان بالقوه و همکاران خود را بپرسید و از آنها بخواهید که در تصمیم‌گیری به شما کمک کنند. در ادامه ویژگی لوگوهای خوب را بررسی می‌کنیم.

یک لوگوی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

لوگوی خوب لوگویی است که فوراً قابل تشخیص باشد، پیام برند شما را برساند و شما را از سایر رقیبان متمایز کند. علاوه بر این، لوگوهای تاثیرگذار حرفه‌ای به نظر می‌رسند و با هویت برند همخوانی دارند. بهترین لوگوها آنهایی هستند که در هر اندازه‌ای و در هر جایی که مد نظر دارید، قابل استفاده باشند. یک لوگوی خوب باید:

  • خاص و متمایز باشد؛
  • به یادماندنی باشد؛
  • در هر اندازه‌ای و در هر جایی قابل استفاده باشد؛
  • هویت برند شما را نشان بدهد؛
  • محدودیت زمانی نداشته باشد و با گذشت زمان از مد نیفتد.

با این حساب چگونه باید یک لوگوی خوب طراحی کرد؟ در ادامه سوالات کلی را مطرح می‌کنیم که هنگام ارزیابی گزینه‌های موجود برای طراحی لوگو باید از خود بپرسید.

  • آیا می‌توان زیر 2 ثانیه شکل لوگو را تشخیص داد؟ آیا مردم بلافاصله متوجه می‌شوند که کسب و کار من در چه زمینه‌ای فعال است؟
  • آیا لوگوی من ساده و به یادماندنی است؟ آیا مشتریان می‌توانند آن را به خاطر بسپرند؟
  • آیا لوگوی من کاربردی است؟ آیا پاسخگوی همه نیازهای برند من است یا خیر؟
  • آیا لوگوی من محدودیت زمانی دارد؟ آیا ممکن است بعد از چند سال نیاز به طراحی دوباره باشد؟
  • آیا لوگوی من خاص است؟ آیا این لوگو من را از بقیه رقیبان متمایز می‌کند؟
  • آیا لوگوی من برای مخاطبان جذاب است؟

طبیعتاً طراحی لوگو بستگی به هدف کسب و کارها دارد. برای مثال نیازها و انتظاراتی که از لوگوی برند لباس‌های بچگانه داریم، نسبت به انتظاراتی که از نرم‌افزار پیشرفته موبایل داریم، متفاوت است؛ بنابراین به یاد داشته باشید هنگام طراحی لوگو، نسبت به آن دیدی کلی داشته باشیم. در طراحی لوگو سلیقه شخصی اهمیتی ندارد، مهم‌ترین مسئله انتخاب گزینه‌ای است که در لوگوی شما نتیجه بهتری می‌دهد.

نبایدهای طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ را در نظر بگیرید.

در روند طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ همیشه مشکلاتی کمین کرده‌اند. برای اینکه با این مشکلات مواجه نشوید و به خوبی از پس آن‌ها بر بیایید، کارهایی هستند که نباید انجام بدهید. نبایدهای طراحی لوگو عبارتند از:

  • تسلیم کلیشه‌های حوزه کاری خود نشوید. چه کسی گفته در لوگوی دندان‌پزشکان باید حتماً از شکل دندان استفاده شود یا در لوگوی املاک از خانه و ساختمان استفاده شود؟
  • لوگوی خود را بیش از حد پیچیده نکنید. فراموش نکنید سادگی، رمز به یادماندنی شدن لوگو است.
  • بیش از حد تابع مد و ترندها نباشید. با اینکه ترندهای روز فوق‌العاده هستند، اما قبل از اینکه از آنها استفاده کنید، مطمئن شوید که 3 سال بعد از مد نخواهد افتاد.
  • به خاطر چند صد هزار تومان هزینه کمتر، به لوگوهای بی‌کیفیت رضایت ندهید. لوگو چیزی است که باید برایش هزینه کنید و اغلب اوقات هر چقدر هزینه کنید، هما‌ن‌قدر هم خدمات دریافت خواهید کرد.

طراحی لوگو را با برند خود تلفیق کنید.

حالا که می‌دانید چگونه باید یک لوگو را طراحی کنید، قدم بعدی چیست؟ با طراحی لوگو، در واقع اساس همه ابزارهای بازاریابی مورد نیاز در کسب و کار خود از جمله کارت ویزیت، طراحی بسته‌بندی‌ها یا طراحی سایت را آماده کرده‌اید. با ایجاد زمینه مناسب برای انتخاب سبک، رنگ، فونت و ظاهر کلی، لوگوی شما همراه با برندتان پیش خواهد رفت و همچنین طراح ظاهر بی‌نقصی برای لوگو به وجود می‌آورد. به این ترتیب کسب و کار شما آماده می‌شود که چهره جدید خود را به دنیا نشان بدهد.

آموزش تصویری طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ

قبل از اینکه به سراغ آموزش طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ برویم، باید حقیقتی را یادآوری کنیم که مثل روز روشن است: نرم‌افزار فتوشاپ برای طراحی لوگو ساخته نشده است. یکی از ویژگی‌های اصلی لوگوها، قابلیت کوچک یا بزرگ‌نمایی بدون افت کیفیت است. به همین دلیل، نرم‌افزارهای وکتوری مانند Illustrator گزینه بهتری برای طراحی لوگو هستند، پیکسل‌های فتوشاپ چندان مناسب این کار نیست.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مجموعه آموزش ویدیویی Illustrator (ایلاستریتور): اینجا را کلیک کنید (+).

اما این نقص فتوشاپ، از محبوبیت این برنامه در مقایسه با Illustrator CC نمی‌کاهد. پس اگر می‌خواهید بدانید چگونه باید لوگوی منحصر‌به‌فردی طراحی کنید، اما دوست ندارید برای نرم‌افزاری که لازمتان نمی‌شود هزینه کنید، این مقاله به دردتان می‌خورد. در ادامه مقاله آموزش طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ به شما می‌گوییم چگونه باید لوگوهای ساده را با استفاده از ابزارهای Shape ،Gradient و گزینه‌های Textدر فتوشاپ طراحی کنید. این ابزارها را به کار بگیرید و در کمترین زمان ممکن لوگوی خود را در فتوشاپ طراحی کنید.

مثال طراحی لوگو حرفه ای با فوتوشاپ
تصویر لوگوی پروژه این مقاله

گام اول) یک Canvas جدید ایجاد کنید.

برنامه فوتوشاپ را باز کرده و یک Document جدید ایجاد کنید. ما در اینجا از Canvas در سایز 500 در 500 پیکسل استفاده می‌کنیم، اما استفاده از ابعاد بزرگ‌تر نیز مانعی ندارد. هر زمان خواستید، می‌توانید اندازه Canvas را تغییر بدهید.

به مسیر Photoshop> Preferences بروید که در هر 50 پیکسل یک Gridline ایجاد شود. سپس Gridها را در Canvas با زدن cmd+’ در مک و control در ویندوز فعال کنید یا اینکه View> Show in the option bar را بزنید. با استفاده از View>Snap از فعال بودن گزینه Snap to Grid اطمینان حاصل کنید.

گام اول) یک Canvas جدید ایجاد کنید.

گام دوم) شکلی ساده بکشید.

با فشردن کلید P یا در Toolbar، ابزار Pen را انتخاب کنید و مطمئن شوید که این ابزار در سمت چپ Option bar به‌جای Path، روی Shape تنظیم شده است. با استفاده از ابزار قلم یا همان Pen شکلی نوک تیز بکشید؛ از نقطه مرکزی Canvas شروع کنید و از محل برخورد Gridlineها برای کشیدن بقیه نقطه‌ها استفاده کنید. در این پروژه نامگذاری لایه‌ها اهمیت چندانی ندارد، اما در پروژه‌های پیچیده‌تر که لایه‌های زیادی وجود دارد، نام‌گذاری لایه‌ها به آسان‌تر شدن کار کمک می‌کنند.

گام دوم) شکلی ساده بکشید.

گام سوم ) شکل را تکثیر (Duplicate) و ویرایش کنید.

با فشردن کلیدهای Control+J لایه‌های مد نظر را تکثیر (Duplicate) کرده و برای انتخاب کردن لایه ساخته‌شده، روی آن کلیک کنید. سپس برای کلیک کردن روی بالاترین نقطه نوک پیکان که در مرکز Canvas وجود دارد، از ابزارهای Direct Selection و میان‌بر A استفاده کنید. این نقطه را به ‌اندازه چند مربع Grid پایین بیاورید. برای ثابت ماندن نقطه در محور Y، کلید Shift را نگه دارید.

گام چهارم) با استفاده از ابزار Gradient، رنگ‌ها را اضافه کنید.

در سمت چپ Option bar، در منوی کشویی Fill، یک Gradient جدید ایجاد کنید. در پنجره Gradient، روی گزینه Sliders دوبار کلیک کنید که گزینه‌های RGB ظاهر شوند. از طریق این گزینه‌های می‌توان رنگ‌ها را انتخاب کرد. ما رنگ‌های آبی تیره و روشن را انتخاب کردیم. از همین Gradient برای هر دو گزینه استفاده کنید و Gradient را بچرخانید، طوری که در خلاف جهت یکدیگر قرار بگیرند. اگر گزینه Fill را پیدا نمی‌کنید، احتمالاً به خاطر این است که ابزار Move را انتخاب کرده‌اید، پس ابزار را به ابزار tool یا قلم تغییر بدهید.

گام چهارم) با استفاده از ابزار Gradient، رنگ‌ها را اضافه کنید.

گام پنجم) لایه‌ها را گروه‌بندی و تکثیر کنید.

در این مرحله از طراحی لوگو حرفه‌‌ای با فتوشاپ، دو لایه را با انتخاب کردن و زدن گزینه Group، گروه‌بندی کنید. این گزینه شبیه به پوشه‌ای کوچک است که در انتهای tab لایه‌ها قرار دارد. با این کار لایه‌ها به هم نمی‌ریزند و دو لایه را راحت‌تر می‌توان کنترل کرد. گروهی که ساختید را کپی کنید و با استفاده از Free Transform، گروه جدید را 90 درجه بچرخانید. برای هر 15 درجه چرخش باید کلید Shift را نگه دارید. برای دسترسی پیدا کردن به Free Transform باید Control+T را بزنید یا اینکه مسیر Edit> Free Transform را دنبال کنید. حالا گروه دوم را به سمت بالا حرکت دهید تا زمانی که شکل اصلی خود را نشان بدهد. برای انجام این کار از مرکز Canvas به‌عنوان خط تقارن استفاده کنید.

گام پنجم) لایه‌ها را گروه‌بندی و تکثیر کنید.

گام ششم) شکل‌ها را تغییر دهید.

با استفاده از کلیدهای ترکیبی Shift+مکان‌نما، هر شکل را بالا و پایین ببرید و از نقطه مرکزی دور کنید.

گام ششم) شکل‌ها را تغییر دهید.

گام هفتم) دوباره گروه‌بندی، تکثیر و تکرار کنید.

از روش گفته شده در شماره 5 برای گروه‌بندی لایه‌ها استفاده کنید؛ سپس گروه را کپی کرده و آن را به‌اندازه 90 درجه بچرخانید. در نهایت شکل جدید باید شبیه یک مکان‌نما باشد.

گام هفتم) دوباره گروه‌بندی، تکثیر و تکرار کنید.

گام هشتم) با استفاده از ابزار Shape، دایره بکشید.

در مرحله هشتم باید در ابزارهای Shape بگردید و یک دایره پیدا کنید. این کار را با کلیک کردن روی علامت مربوطه در Toolbar و نگه داشتن آن یا زدن کلیدهای Shift+U انجام بدهید.

سپس روی نقطه مرکزی Canvas کلیک کنید و برای کشیدن دایره‌ای منشعب شده از مرکز، کلید Alt را نگه دارید. همچنین با نگه داشتن کلید Shift، نسبت عرض و ارتفاع حفظ خواهد شد. اگر حین انجام این کارها اشتباهی رخ داد، با گزینه Free Transform، اشتباه خود را Undo یا شکل را دوباره ادیت کنید.

گام هشتم) با استفاده از ابزار Shape، دایره بکشید.

گام نهم) یک مستطیل بکشید و آن را در مرکز صفحه قرار بدهید.

دوباره بین ابزارهای Shape بگردید تا زمانی که ابزار مستطیل (rectangle) را پیدا کنید. در بالای بقیه لایه‌ها، از وسط شکل گرافیکی خود، یک باکس سفید بکشید و فضایی کافی برای نوشتن Text در نظر بگیرید. با کلیک کردن روی لایه مستطیلی و لایه زیرین (که مربعی هم اندازه با canvas است) و با استفاده از ابزارهای Align، می‌توان باکس سفید را با مرکز canvas همتراز کرد. ابزارهای Align را می‌توان در Menu Bar یا گزینه‌های Align در Option Bar پیدا کرد. افرادی که حرفه‌ای‌تر هستند از این مستطیل برای کم کردن شکل‌های زیری استفاده می‌کنند. آن‌ها این کار را با استفاده از مسیر Layers> Combine shapes، انجام می‌دهند، اما هم اکنون از مستطیل فقط به‌عنوان یک قالب سفید استفاده می‌کنیم.

گام نهم) یک مستطیل بکشید و آن را در مرکز صفحه قرار بدهید.

گام دهم) متن مورد نظر خود را اضافه کنید.

در ادامه روی مستطیل یک باکس نوشته (Text box) بکشید. این کار را با کلیک کردن روی علامت T در Toolbar یا فشردن کلید T و Drag کردن در طول Canvas انجام بدهید.

سپس نوشته خود را در باکس تایپ کنید و آن را با استفاده از گزینه‌های موجود در تب Character در مرکز قرار دهید. دو مرتبه برای همتراز کردن باکس با Canvas، از ابزار Align استفاده کنید.

گام دهم) متن مورد نظر خود را اضافه کنید.

گام یازدهم) سبک حروف مناسب را انتخاب کنید.

سبک حروفی که انتخاب می‌کنید باید با برندتان همخوانی داشته باشد. فونت‌های رایگان بسیاری وجود دارند، اما شما باید فونتی را انتخاب کنید که اجازه استفاده کردن از آن را دارید.

از آن‌جا که این لوگو قرار است روی همه دارایی‌های شما زده شود، صورت خوبی ندارد که از فونتی استفاده کنید که به‌صورت غیر قانونی دانلود کرده‌اید. در ادامه ابعاد و رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.

گام یازدهم) سبک حروف مناسب را انتخاب کنید.

گام دوازدهم) فاصله بین حروف را تنظیم کنید.

فاصله‌گذاری نوشته خود را تنظیم کنید. برای تنظیم فاصله‌ها باید فاصله‌گذاری افقی بین هر یک از حروف را تنظیم کنید و خوانایی کلمات را به حداکثر میزان خود برسانید. برای انجام این کار می‌توان از تب Type که با “V | A” علامت‌گذاری شده است یا کلیک کردن بین حروف و زدن دکمه‌های Alt+left یا Alt+right استفاده کرد.

گام دوازدهم) فاصله بین حروف را تنظیم کنید.

گام سیزدهم) آخرین جزئیات را اضافه کرده و فایل را Export کنید.

برای خاص‌تر کردن لوگو، هرگونه تنظیمات نهایی را روی آن اعمال کنید. برای مثال تنظیمات نهایی ما شامل اضافه کردن دو میله کوچک‌تر در بالا و پایین نوشته می‌شود. این میله‌ها به رنگ همان Gradient قبلی رنگ‌آمیزی شده‌اند.

ما همچنین با استفاده از تکنیک‌های مشابه در مراحل دیگر، تصویر پس زمینه (Background)، سایه (Shadow) و انعکاس (Reflection) به لوگو اضافه کردیم. علاوه بر این با استفاده از Layer mask حالتی محو برای لوگو به وجود آوردیم.

وقتی طراحی لوگو حرفه‌ ای با فتوشاپ به پایان رسید و از لوگوی خود راضی بودید، تصویر را به فرمت لازم ذخیره کنید. ما لوگویی که می‌خواهیم در وب‌سایت به کار ببریم را به فرمت RGB jpg ذخیره کردیم. همچنین فرمت PSD آن را نیز برای زمانی که می‌خواهیم لوگو را تغییر دهیم، نگه داشتیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 6 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

دانش آموخته شیمی آلی از دانشگاه بین المللی امام خمینی و علاقه‌مند به مباحث دیجیتال مارکتینگ و دنیای وب و فعال در زمینه تولید محتوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.