گرافیک 1921 بازدید

در دنیای تجاری و پرجمعیت امروز، شرکت‌ها و مؤسسات پرتعدادی مشغول تولید محصولات و یا ارائه خدمات مختلف هستند. می‌توان گفت که تقریباً تمام این شرکت‌ها و مؤسسات علاوه بر خدمت‌رسانی به جامعه، هدف مشترک دیگری را دنبال کرده و آن هدف، کسب سود و افزایشِ آن است. برای این منظور – همان‌طور که در مقالات دیگری که در همین مجله منتشر شده‌اند گفته شد –شرکت‌ها باید به‌منظورِ بقاء، حفظ موقعیت کنونی، پیشی گرفتن از سایر رقبا و حفظ فاصله با رقبای ضعیف‌تر نهایت تلاش خود را انجام دهند. در این راستا، شاید مهم‌ترین مسئله‌ای که شرکت‌ها و مؤسسات باید به آن بپردازند، مسئله «تبلیغات» است. تبلیغات برای شرکت‌های تولیدی و مؤسساتِ ارائه‌دهنده خدمات، این امکان را فراهم می‌آورد تا خود، محصول و یا خدمتی که عرضه می‌کنند را به مشتریان بالقوه معرفی نمایند و مزایای مشتری شدن را به آن‌ها بشناسانند.

برای ورود به دنیای گسترده تبلیغات و بهره‌مندی از مزایایی که دارد، باید به کسب دانش و تسلط به جنبه‌های مختلفِ آن بپردازیم. شایان ذکر است که تلاش و هزینه  – چه مالی و چه زمانی – برای یادگیری، طراحی و اجرای تبلیغات در واقع یک نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. این به آن معناست که هزینه‌های انجام‌شده برای یادگیری، طراحی و اجرای تبلیغات، در صورت اجرای درست آن‌ها، نه تنها جبران می‌شوند بلکه با افزایش تعداد مشتریان باعث افزایش فروش شرکت یا مؤسسه ما شده و در درازمدت به‌صورت مداوم به ما سودرسانی می‌کند.

حال، با دانستن اهمیت تبلیغات در جذب مشتری و به تبع آن، افزایش سود در کسب‌وکارهای امروزی، در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا به مسئله «طراحی تبلیغاتی»، تاریخچه، و اهمیت آن در مباحث تبلیغاتی می‌پردازیم.

طراحی تبلیغاتی چیست؟

برای تبلیغِ یک شرکت، مؤسسه، محصول و یا خدمت، بسته به هدف و موردی که نیازمند تبلیغات است، راهکارهایی مختلفی وجود دارد که هر کدام ممکن است به شیوه‌های مختلفی انجام شوند اما مسئله‌ای که همواره در انواعِ مختلفِ تبلیغات باید بر آن مسلط بود، مبحث «طراحی» است.

یک تبلیغ برای اینکه بتواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد، باید به‌گونه‌ای طراحی شود که مخاطب را مجذوبِ خود کند و در ذهن او نقش ببندد. به‌عبارتی، یک تبلیغ خوب باید بتواند مخاطب را به مشتری تبدیل کند. حال، اینکه تبلیغ ما نوشتاری، شنیداری و یا تصویری باشد مهم نیست، مهم این است که طراحیِ آن به‌گونه‌ای باشد که بر ذهن مخاطب اثر گذاشته و او را مجاب به خرید کالا یا استفاده از خدمات مورد ارائه‌ی ما کند. بر این اساس، طراحی، عضو جدایی‌ناپذیر تبلیغات است. در این مقاله ما به «طراحی تصویری تبلیغات» می‌پردازیم و هرجا سخن از «طراحی تبلیغاتی» به میان آمد، منظور ما «طراحی تصویری و گرافیکی تبلیغات» است.

طراحی تبلیغاتی
طراحی تبلیغاتی
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تاریخچه تبلیغات و طراحی تبلیغاتی

اینکه تبلیغات برای اولین بار از چه زمانی و در کجا شروع شده دقیقاً مشخص نیست؛ اما قدمتِ آن به زمانی بازمی‌گردد که انسان برای اولین بار به تجارت روی آورد. در تمدن‌های قدیمی در بین‌النهرین و عیلام باستان، مکان‌هایی برای داد ستد وجود داشت که در آن فروشندگان به نمایش و فروش کالاهای خود می‌پرداختند و این، شاید زمانی باشد که تبلیغات، برای اولین بار و احتمالاً به‌صورت شنیداری رسماً شروع شده باشد. در مورد طراحی هم می‌شود گفت که تاریخِ آن شاید، به قدمتِ حیاتِ بشر بر این کره خاکی است. نمونه این طراحی‌ها را می‌توان در غارهای متعددی پیدا کرد که مأمن انسان‌های نخستین بوده‌اند.

به نظر می‌رسد که ظهور تبلیغات به شیوه امروزی – یعنی تلاش برای افزایش مشتری به کمک آگهی‌های تبلیغاتی – به دهه سی‌ام قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد و برای اولین بار توسط آلبرت لسکر (Albert Lasker) در آمریکا معرفی شده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع طراحی تبلیغاتی

در تبلیغات امروزی، «طراحی» جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع بدون طراحی، اجرای تبلیغات بسیار سخت و محدود خواهد شد. تبلیغات به‌صورت بنر، انیمیشن، کارت ویزیت، لوگوی شرکت‌ها و مؤسسات، طرح جلد انواع محصولات و… همه و همه از انواع روش‌های تبلیغاتی به شمار می‌روند که مستقیماً وابسته به طراحی هستند. در ادامه، به بررسی طراحی تبلیغاتی برای 3 مورد: «طراحی لوگو»، «طراحی بنر» و «طراحی کارت ویزیت» خواهیم پرداخت و نکات مهم در طراحی این سه Case study را بیان می‌کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی لوگو

لوگو فقط یک نشان تجاری نیست؛ بلکه معرفِ هویت شرکت‌ها یا مؤسسات تجاری است. در واقع، هر شرکت یا مؤسسه‌ی کوچک و بزرگی، باید یک لوگوی مناسب داشته باشد. برای طراحی یک لوگوی مناسب ویژگی‌هایی وجود دارد که برخی از مهم‌ترینِ این ویژگی‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم و به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

ویژگی های مهم یک لوگو در طراحی تبلیغاتی

برای طراحی یک لوگوی تبلیغاتی، باید ویژگی‌های زیر را مد نظر داشته باشیم:

ویژگی‌های مهم یک لوگو در طراحی تبلیغاتی
ویژگی‌های مهم یک لوگو در طراحی تبلیغاتی
خاص بودن

اینکه لوگوی یک شرکت یا مؤسسه، خاص باشد امری الزامی است. به‌عبارت بهتر، در هنگام طراحی لوگو حتماً باید از عدم وجود شباهت‌های هرچند کوچک با لوگوی دیگر شرکت‌ها مطمئن شد. دلیل اصلی این امر هم آن است که وجود این نوع شباهت‌ها ممکن است باعث بروز ایهام برای مخاطبان و مشتریان شود. بنابراین، لوگو باید صریحاً شرکت یا مؤسسه‌ی صاحبِ آن را در ذهن مخاطب تداعی کند. گفتنی است که در صورت تشابه لوگوی یک شرکت با لوگوی شرکت‌های دیگر دو حالت ممکن است به وجود بیاید:

  1. حالت اول زمانی است که لوگوی شما شبیه به کسب‌وکاری ضعیف‌تر از کسب‌وکار شما باشد. در این صورت، مشتریان ممکن است ضعف یا عدم کیفیت و در موارد خاص حتی بدنامی شرکت مشابه را به اشتباه به شرکت شما نسبت دهند. شایان ذکر است که این مسئله باعث رخ دادن پدیده‌ای با نام «تبلیغات منفی» می‌شود.
  2. حالت دوم زمانی است که لوگوی شما به یک شرکت قوی‌تر یا شناخته‌شده‌تر شبیه است. در این صورت مشتریان ممکن است شما را مقلد و پیرو دیگر شرکت‌ها تلقی کنند. لذا شباهت لوگوی شما به لوگوی رقیبانِ قوی‌تر، ممکن است این تفکر اشتباه را به وجود بیاورد که شرکت یا مؤسسه شما قصد دارد با سوءاستفاده از شهرت دیگران، ضعف و عدم کیفیت خدمات و یا محصولات خود را پوشش دهد.

برآیند تمام این صحبت‌ها این است که در طراحی تبلیغاتی برای لوگو حتماً باید مسئله «خاص بودن لوگو» در نظر گرفته شود تا از وجود هرگونه ایهام احتمالی جلوگیری شود.

نماینده برند بودن

لوگوی هر مؤسسه یا شرکت باید نماینده آن باشد، به‌عبارتی دیگر، لوگو باید یک ارتباط معنادار با شرکت یا مؤسسه‌ی خود داشته باشد؛ در غیر این صورت ممکن است زمانی که مخاطب لوگوی شما را در تبلیغات لوگویی می‌بیند نتواند یادآوری کند که این لوگو متعلق به کدام شرکت یا مؤسسه است. از طرفی دیگر، عدم ارتباط لوگو با کسب‌وکارِ شما نشانگر عدم دقت و بی‌تفاوتی شماست و این مسئله خود به‌گونه‌ای «تبلیغات منفی» تلقی می‌شود.

در بسیاری از موارد شرکت‌ها ممکن است به تبلیغات لوگویی بپردازند؛ یعنی بدون هیچ توضیح یا متن خاصی، لوگوی شرکت را جایی منتشر کنند. در این صورت مخاطب با دیدن تبلیغ، حتی در صورتی که فراموش کرده باشند که لوگوی تبلیغ‌شده متعلق به کدام شرکت است؟ باید بتواند از طرح لوگو، صاحب آن را حدس بزند. در این راستا، بسیاری از کسب‌وکارها از اسم شرکت و یا مؤسسه خود در طراحی لوگو استفاده می‌کنند. استفاده از اسم شرکت در طراحی لوگو را می‌توان در لوگوی شرکت‌هایی همچون: کوکاکولا، زمزم، همراه اول، ال‌جی، کیا و… به‌وضوح مشاهده کرد.

با این حال، گاهی پیش می‌آید که بدون استفاده از اسم شرکت، با طراحی مفهومی لوگو، شما به‌راحتی می‌توانید به مخاطب بفهمانید که لوگو متعلق به کدام شرکت است. از نمونه‌های بارز ارتباط معنایی در طراحی لوگو، نماد بانک مسکن است که به شکل یک خانه طراحی شده است.

سادگی و مینیمال بودن

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که هرچه لوگوی شما ساده‌تر و مینیمال‌تر باشد، فراموش کردن آن سخت‌تر است. بر این اساس، در طراحی لوگو باید تلاش بر این باشد که از پیچیدگی و شلوغی اجتناب شود. از نمونه‌های لوگوی ساده می‌توان به لوگوی شرکت‌های: بنز، اپل، نایک، سایپا، ایران‌خودرو، شبکه سه سیما و… اشاره کرد. در واقع شما هر کدام از این لوگوها را هر جا که ببینید صریحاً و سریعاً صاحب آن را به خاطر می‌آورید. با تمام این‌ها، هر چه باشد در زبان فارسی عبارت معروفی داریم که می‌گوید «زیبایی در سادگی است». پس در طراحی لوگو بهتر است سعی شود با کمترین پیچیدگی، به بیشترین زیبایی و البته ارتباط معنایی رسید.

اندازه مناسب

امروزه شرکت‌ها و مؤسسات مختلف در مکان‌های متفاوتی به تبلیغات می‌پردازند. خیابان‌ها و اماکن عمومی، روی بلیط‌های کوچک، در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، روی جلد محصولات و غیره. بنابراین، یکی از مهم‌ترین مباحث طراحی تبلیغاتی این است که یک لوگو باید در اندازه‌ای طراحی شود که علاوه بر وضوح، برای تبلیغ آن در صفحات کوچک و یا بنرهای بزرگ به مشکل نخوریم.

پویا بودن در زمان

در طراحی یک لوگو باید از المان‌هایی استفاده کنیم که محدود به زمان نباشند چرا که در غیر این صورت لوگوها ممکن است با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، ارتباط معنایی و یا سادگی در یادآوری خود را از دست بدهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغات بنری

یکی از متداول‌ترین روش‌های تبلیغاتی، «تبلیغات بنری» است. در این مورد، یک شرکت تمام آن‌چه که می‌خواهد به مخاطب نشان دهد را در یک بنر می‌گنجاند و آن را در معرض دید عمومی قرار می‌دهد. بنرهای تبلیغاتی ممکن است بزرگ باشند و در مکان‌های عمومی به نمایش گذاشته شوند (مانند: بنرهای خیابانی یا بنرهایی که در مدارس و ادارات مختلف می‌بینیم) یا اینکه کوچک باشند و روی جلد محصولات و در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی و غیره منتشر شوند. در مبحث طراحی تبلیغاتی، برای طراحیِ بک بنر خوب باید نکات و الزامات مختلفی را مد نظر داشته باشیم. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌ها در طراحی بنرهای تبلیغاتی اشاره نموده و هر یک را جداگانه برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

ویژگی های مهم یک بنر در طراحی تبلیغاتی

برای طراحی یک بنر تبلیغاتی، باید ویژگی‌های زیر را مد نظر داشته باشیم:

ویژگی‌های مهم یک بنر در طراحی تبلیغاتی
ویژگی‌های مهم یک بنر در طراحی تبلیغاتی
خوانایی

در طراحی بنر، شاید مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در نظر گرفته شود، «خوانایی» است. توضیح بیشتر آنکه، در طراحی بنرهای تبلیغاتی عموماً از متن بیشتر از هر چیز دیگری استفاده می‌شود. این متون معمولاً در مورد ویژگی‌های یک محصول، خدمت، شرکت و یا مؤسسه می‌باشند و سعی دارند مخاطب را قانع کنند تا مشتری شود؛ به همین خاطر برای تأثیرگذاریِ هرچه بیشتر، مخاطب در قدم اول باید بتواند متن را بدون دشواری و در زمانی کم بخواند، پس باید از شکسته‌نویسی، استفاده از فونت‌های ناخوانا، تزیین‌های بی‌مورد، استفاده از رنگ‌هایی که تشخیص آن‌ها برای چشم سخت است و… که خوانایی متن را کاهش می‌دهند، پرهیز شود؛ بنابراین باید در طراحی بنر تبلیغاتی، خوانایی مقدم بر زیبایی و تزئین باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
 شیوایی متن

در طراحی یک بنر تبلیغاتی بسیار مهم است که متن آن شیوا بوده و فهم آن برای عموم مردم آسان باشد. زیرا – همان‌طور که ذکر شد – در تبلیغات بنری که حاوی متن هستند، قدم اول این است که مخاطب به‌راحتی آن متن را بخواند و به‌سادگی آن را درک کند؛ بنابراین باید از توضیحات اضافی که متن را طولانی می‌کنند، مکلف نویسی که فهم متن را دشوار می‌کند و… پرهیز شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
انتخاب رنگ

در طراحی یک بنر تبلیغاتی باید به «انتخاب رنگ» توجه ویژه‌ای شود. طراح باید از به کار بردن رنگ‌های زننده‌ای که خواندن آن‌ها یا دیدنشان در پس‌زمینه، چشم را آزار می‌دهند پرهیز کند. در مقابل، با در نظر گرفتن مورد تبلیغاتی، می‌توان از رنگ‌هایی استفاده کرد احساسات مخاطب را برانگیزاند. برای مثال، با توجه به اینکه رنگ‌هایی چون آبی و سبز رنگ‌های آرام‌بخش در نظر گرفته می‌شوند، استفاده از آن‌ها برای تبلیغات کالای خواب، محصولات ارگانیک، مؤسسات مشاوره و… مناسب به نظر می‌رسد و رنگ‌های قرمز، نارنجی و… که نماد نشاط و انرژی هستند را می‌توان در طراحی در بنر برای کسب‌وکارها یا محصولات و خدمات مربوطه استفاده کرد.

تأثیرگذاری

در طراحی بنرهای تبلیغاتی که در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی توزیع و منتشر می‌شوند، باید نهایت دقت را به کار برد تا بنر برای مخاطب آزاردهنده نباشد. شایان ذکر است که گاهی طراحان بنرهای تبلیغاتی، به‌منظور دیده شدن بنرشان در میان انبوه بنرهای موجود در تابلوهای اعلاناتِ وب‌سایت‌ها، آن‌ها را چشمک‌زن می‌کنند؛ این کار شاید به بارز شدن بنر در میان انبوه بنرها کمک کند اما در مقابل چون آزاردهنده است، مخاطب غالباً از تماشای آن خودداری می‌کند. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد، در طراحی بنرهای تبلیغاتی باید توجه داشت که صرفِ دیده شدن را فدای تأثیرگذاری تبلیغات نکنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

کارت ویزیت

یک کارت ویزیت مناسب باید دارای اندازه، رنگ، طرح و توضیحات کافی باشد. در طراحی کارت ویزیت، طراح باید توجه داشته باشد که از رنگ‌ها و فونت‌های نامناسب و ناخوانا پرهیز کند. اندازه کارت باید طوری طراحی شود که نه آن‌قدر کوچک و نامناسب باشد که مطالب و نقوش آن به‌سختی دیده شوند و نه آن‌قدر بزرگ باشد که نتوان آن را به‌راحتی در جیب یا کیف پول جا داد. در واقع، تمام اجزا و نقوش روی کارت باید مرتبط با مورد تبلیغاتی باشند و از به‌کار بردن متون و نقوش بی‌ربط خودداری شود. همچنین تمام اطلاعات لازم باید به‌صورت خوانا و قابل فهم روی کارت درج شوند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه

سخن پایانی در مورد طراحی تبلیغاتی

در دنیای تجاری امروز، اهمیت و منافع تبلیغات برای شرکت‌ها و مؤسسات، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در واقع بدونِ تبلیغات مناسب، شاید هیچ شرکت و یا مؤسسه‌ای حتی قادر به بقاء در بازار نباشد.

وقتی که در مورد تبلیغات صحبت می‌شود، کیفیت تبلیغ و اثرگذاری آن از مهم‌ترین مسائلی هستند که یک طراح تبلیغاتی باید آن‌ها را مد نظر قرار دهد. با توجه به آنچه که گفته شد، تبلیغ مناسب، تبلیغی است که نه‌تنها آزاردهنده نباشد بلکه مخاطب را برای تبدیل شدن به مشتری ترغیب کند؛ برای نیل به این هدف، با توجه به نوع تبلیغات، نکات ریز درشتی همچون: خوانایی، شیوایی، انتخاب رنگ مناسب، خاص بودن، اندازه و… وجود دارند که یک طراح تبلیغاتی باید حتماً آن‌ها را در نظر داشته باشد.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «طراحی تبلیغاتی» دارید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که یک طراحی مناسب برای تبلیغاتِ کسب‌وکار خود داشته باشند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها