امروزه تمام شرکت‌ها – چه در حوزه تولید و چه در حوزه ارائه خدمات – به دنبال افزایش سود و جذب مشتری بیشتر هستند. برای نیل به این هدف، راه‌های بسیاری وجود دارد که شاید مهم‌ترین آنها «تبلیغات» است. در دنیای امروز و در جای‌جای این کره‌ی خاکی، شرکت‌ها و مؤسسات – و گاهی حتی اشخاص – پیوسته و با جدیت در حال تبلیغِ کسب‌وکار و فعالیت تجاریِ خود هستند تا از این راه بتوانند خود را بهتر و بیشتر به مشتریان بالقوه بشناسانند و آنها را تبدیل به مشتریان بالفعل نمایند. بنابراین، این سطح گسترده از فعالیت‌های تبلیغاتی، «گسترش مطالعات و تحقیقات در حوزه تبلیغات» را به یک نیاز اساسی در جامعه و علی‌الخصوص در حوزه صنعت و خدمات بدل کرده‌اند.

با توجه به مطالعات و آزمایش‌های متنوعی که توسط شرکت‌های مختلف صورت گرفته است، می‌توان یک سری ویژگی‌ها را به یک «تبلیغات خوب» نسبت داد؛ ویژگی‌هایی همچون:

  • انتخاب جملات و تصاویر مناسب در تبلیغات
  • توجه به رنگ و نوع نوشتار
  • وزن و آهنگ متون در تبلیغات
  • حسی که مخاطب از دیدن یک تبلیغ به خود می‌گیرد
  • نحوه تعامل مخاطب با تبلیغ
  • میزان دیده شدن تبلیغ

و ویژگی‌های بسیار دیگر.

در این میان، می‌توان با مشاهده و تجزیه‌وتحلیلِ نتایج فعالیت‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف، به این نتیجه رسید که مهم‌ترین خصیصه که اثرگذاری یک تبلیغ را بیشتر می‌کند، میزان دیده شدن آن در جامعه و یا بازار هدف است؛ به عبارتی، هرچقدر تبلیغ شما بیشتر دیده شود، امکان اثرگذاری آن بیشتر می‌شود. همچنین، یکی دیگر از نیازمندی‌های بسیار مهم و اثرگذار در تبلیغات، مدت‌زمانی است که یک تبلیغ در معرض دید – و یا مطالعه توسط – مخاطب قرار می‌گیرد. لذا هنگام تهیه بنرهای تبلیغاتی و پس از انتخاب شیوه تبلیغاتی موردنظر و محتوای مناسب، مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن پرداخته شود، «محل نصب یا نمایش بنر تبلیغاتی» است. در این راستا، باید کوشید تا محلی را انتخاب کرد که بنر تبلیغاتی موردنظر – با نصب و یا نمایش در آنجا – بیشترین بازدید را داشته باشد و زمان مناسب برای توجه به آن فراهم شود.

بر این اساس و با توجه به مبرهن شدن این نکته که تعداد بازدیدهایی که از یک بنر تبلیغاتی صورت می‌گیرد و همچنین مدت‌زمان دیده شدن آن تبلیغ، از مهم‌ترین مسائل در افزایش اثرگذاری یک تبلیغ هستند، بر ماست که به بررسی و ارائه راهکارهایی بپردازیم – که با در نظر گرفتن موارد یادشده به ما کمک می‌کنند – تا اثرگذاری بنرهای تبلیغاتی را به حداکثر برسانیم. ما در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا به همین موضوع پرداخته‌ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تبلیغات پر بازدید

عقلانی‌ترین راه برای در معرض دید قرار دادن یک تبلیغ، نمایشِ آن در اماکن و محل‌هایی است که بیشترین بازدیدها را دارند‌. این اماکن، ممکن است فیزیکی باشند؛ مثلاُ قسمتی از شهر که تردد اشخاص در آن قسمت بیشتر از نقاط دیگر است؛ یا این اماکن ممکن است در دنیای مجازی باشند، همچون صفحات پربازدید در وب‌سایت‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی.

لطفاً توجه داشته باشید که ما در مقاله حاضر، از پرداختن به کیفیتِ تبلیغات در فضای مجازی خودداری کرده و تمرکز خود را بر شیوه خاصی از تبلیغات فیزیکی متوجه می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تبلیغات آنلاین در فضای مجازی می‌توانید به مقالاتِ «تبلیغات آنلاین به زبان ساده | انواع تبلیغات اینترنتی در دیجیتال مارکتینگ» و «دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | یادگیری آسان بازاریابی دیجیتال ایرانی» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

به بحث اصلی خودمان برگردیم. برای انجام تبلیغات فیزیکی – به‌عنوان مثال نصب بنر تبلیغاتی – باید نقاط پربازدید در شهر را شناسایی کرده ، سپس با طی ملزومات و پرداخت هزینه‌های لازم، بنر تبلیغاتی خود را در این نقاط نصب کنیم. در این صورت، تمام جمعیتی که از محل موردنظر تردد می‌کنند، به‌صورت بالقوه بیننده‌ی بنر موردنظر به شمار می‌روند؛ اما تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که بنر تبلیغاتی موردنظر شما متحرک باشد؟ بهتر نیست به‌جای قرار دادن چند بنر تبلیغاتی در نقاطِ پرترددِ شهر – که قاعدتاً هزینه گزافی را طلب می‌کند – یک یا چند بنر تبلیغاتی به‌صورت پیوسته و متحرک در نقاط مختلف شهر در منظر عموم بگذاریم؟ اما انجام این کار چگونه ممکن است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

تبلیغات در تاکسی

امروزه در کشور ما، وسایل نقلیه‌ای همچون: تاکسی‌ها، اتوبوس‌های شرکت واحد، مترو (برای تردد شهری) و همچنین اتوبوس‌ها، قطارها و هواپیماها (برای تردد بین‌شهری)، مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین راه‌های تردد به شمار می‌روند. از بینِ تمام این‌ها، تاکسی‌ها – که خود به دسته‌های مختلفی همچون: تاکسی‌های رسمی، تلفنی و اینترنتی تقسیم می‌شوند – شاید بزرگ‌ترین نقش را در تردد شهروندان ایفا کرده و برخلاف سایر گزینه‌های حمل‌ونقل، بازه‌ی حرکتی گسترده‌تری را در میان امکان شلوغ دارند؛ بر این اساس، تمرکز بر تاکسی‌ها به‌عنوان وسایل مناسب جهت به حرکت درآوردن بنر تبلیغاتی موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

همان‌طور که گفته شد، تاکسی‌ها بیشتر از سایر وسایل نقلیه، امکان حضور در نقاط مختلف شهر را دارند و و زمان بیشتری را در میان مکان‌های پررفت‌وآمد سپری می‌کنند؛ لذا استفاده از آنها برای چسباندن بنر تبلیغاتی می‌تواند در افزایش بازدید آن بنر بسیار مؤثر و ارزشمند باشد. انواع مختلف تاکسی‌ها – به‌ویژه تاکسی‌های غیرخطی نظیر: تاکسی‌های تلفنی، گردشی و اینترنتی – عموماً مکان خاص و محدودی برای تردد ندارند و پیوسته بنا به درخواست مسافران از نقاط مختلف شهر عبور می‌کنند. این ویژگی به ما این امکان را می‌دهد تا در صورت استفاده از تاکسی‌ها – به‌عنوان حامل بنر تبلیغاتی – بتوانیم بنر خود را در سطح شهر به گردش درآورده و آن را در منظر افراد بیشتری به نمایش بگذاریم. استفاده از این روش، مزایای گوناگون و البته معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مزایای تبلیغات در تاکسی ها

در واقع، یکی از مهم‌ترین مزایای تبلیغات تاکسی قیمت پایین آن نسبت به روش‌های دیگر تبلیغات است که به ما این امکان را می‌دهد تا بنر تبلیغاتی خود را در تعداد بالاتر و یا زمان بیشتر در معرض نمایش بگذاریم و این مسئله قاعدتاً در افزایش اثرگذاری تبلیغات نمایش داده شده، مؤثر خواهد بود. مزیت دیگری که تبلیغات تاکسی دارد، این است که درآمد آنها متوجه رانندگان تاکسی – که یکی از اقشار نیازمند توجه جامعه هستند – می‌شود و علاوه بر مزایای بسیار زیادی که برای تبلیغ‌کننده دارد، منبع درآمد مجزایی برای رانندگان تاکسی به شمار می‌رود و از این منظر می‌توان به آن به‌عنوان کارآفرینی در سطح جامعه نیز نگاه کرد. لذا انجام تبلیغات تاکسی به‌گونه‌ای یک روش برد برد (Win-Win) هم برای تبلیغ‌کنندگان و هم برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، تبلیغات به این روش نسبت به بیشتر روش‌های رایج، کمتر به زیبایی شهر لطمه می‌زند و همچنین زباله کمتری تولید می‌کند. شایان ذکر است که به علت استفاده کمتر از کاغذ در تبلیغات تاکسی آسیب کمتری نیز به محیط‌زیست وارد می‌کند. لذا، توجه به تبلیغات تاکسی و تلاش برای گسترش آن بسیار ضروری می‌نماید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع تبلیغات تاکسی

تبلیغات در تاکسی‌ها – خود – دو شیوه:

  1. تبلیغات درون تاکسی
  2. تبلیغات بر بدنه تاکسی

را شامل می‌شود که هرکدام مزایا و معایبِ مختص به خود را دارند. در این قسمت، ما به بررسی هردوی این شیوه‌ها خواهیم پرداخت و سعی می‌کنیم راهکارهای مناسبی برای پوشش ضعف‌های این روش تبلیغاتی ارائه کنیم.

تبلیغات درون تاکسی

در این شیوه، همان‌طور که از اسم آن پیداست، بنرهای تبلیغاتی در داخل تاکسی‌ها جایگذاری می‌شوند و مخاطبِ این تبلیغات، «مسافران تاکسی» هستند.

مزایا تبلیغات درون تاکسی

مزیت این روش، این است که بنر تبلیغاتی موردنظر برای مدت‌زمان بیشتری در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرد. این مدت‌زمان به‌اندازه زمانی است که مسافر در داخل تاکسی می‌ماند و در تمام این مدت – که احتمالاً طولانی نیز هست – آن مسافر، فرصت کافی برای مطالعه و یا مشاهده تبلیغ موردنظر را دارد و می‌تواند در طول سفر به پیشنهادات ارائه‌شده در آن تبلیغ فکر کند و در صورت نیاز روش دسترسی به محصول یا خدمت مورد تبلیغ قرار گرفته را به‌درستی متوجه شود؛ چراکه ممکن است تبلیغ موردنظر مربوط به مکان یا محصول خاصی باشد که مسافر برای مراجعه به آنجا یا تهیه محصول معرفی‌شده به ذخیره شماره تلفن تماس، آدرس اینترنتی یا موقعیت مکانیِ آن نیاز داشته باشد.

لذا همان‌طور که اشاره شد، اثرگذاری متن و یا تصویر نمایش‌داده‌شده در بنر تبلیغاتی – به دلیل مداومت در معرض دید بیشتر قرار گرفتن بنر در این شیوه – بسیار بیشتر از سایر شیوه‌های تبلیغاتیِ رایج است.

معایب تبلیغات درون تاکسی

ایرادی که به این روش وارد است این است که افراد کمتری بنر موردنظر را می‌بینند و حتی از بین این افراد، ممکن است عده بسیاری نیازی به محصول یا خدمتِ تبلیغ‌شده نداشته باشند. به‌عنوان مثال در مورد یک بنر تبلیغاتی مربوط به رب گوجه‌فرنگی، مسافر بایستی با آشپزی در ارتباط باشد؛ حال آن‌که احتمالاً بسیاری از مسافران افرادی هستند انتخاب یک رب گوجه‌فرنگی از حیطه اختیارات آنها در منزل و همچنین دامنه علایق آنها خارج است؛ در نتیجه، تبلیغ موردنظر برای آنها غیر اثرگذار به نظر می‌آید.

نتیجه ی تحلیل تبلیغات درون تاکسی

با توجه به آنچه که گفته شد، تبلیغ در درون تاکسی، علاوه بر تمام مزایایی که دارد، تخصصی و هدفمند به شمار نمی‌رود اما بااین‌وجود، این روش، حتی با وجود معایبی که دارد هنوز می‌تواند به‌عنوان یک روش تبلیغاتی ارزان و مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغات بر بدنه تاکسی

در این روش، برخلاف تبلیغ درون تاکسی، مخاطبان تبلیغ، افراد خارج از تاکسی هستند.

معایب تبلیغات بر بدنه تاکسی

در این روش تبلیغاتی، مخاطبان، زمان کافی برای مطالعه یا فکر کردن به محصول یا خدمتِ مورد تبلیغ قرار گرفته را ندارند. همچنین، اگر تبلیغ موردنظر دارای آدرس یا شماره تلفنی باشد، مخاطب فرصت یادداشت یا به خاطر سپردن آن را نخواهد داشت؛ علت این امر هم این است که عموماً یا تاکسی حامل بنر، یا مخاطب و یا هردوی آنها به‌صورت هم‌زمان در حال حرکت هستند. این را می‌توان به‌عنوان یک ضعف برای این نوع تبلیغ در نظر گرفت. البته راه‌هایی برای پوشش این مشکل نیز وجود دارد که در ادامه همین مقاله به آنها پرداخته خواهد شد.

یکی دیگر از خصیصه‌های تبلیغات بر روی بدنه تاکسی این است که مخاطب تخصصی که لزوماً به محتوای تبلیغ احساس نیاز کند، مورد هدف قرار نگرفته است. برای مثال، در مورد تبلیغ یک مؤسسه آموزشی، بازار هدف را قشر مشغول به تحصیل جامعه تشکیل می‌دهند و مکان مناسب برای ارائه تخصصی این گونه تبلیغات، مدارس، دانشگاه‌ها، فروشگاه‌های لوازم‌التحریر، کتاب‌فروشی‌های درسی و غیره هستند که قشر در حال تحصیل، تمرکز بیشتری در اطراف این اماکن را دارند. این، در حالی است که تبلیغات بر بدنه تاکسی، تمام اقشار جامعه که در هر نقطه‌ از شهر در حال تردد یا کسب‌وکار هستند را هدف قرار می‌دهد. بااین‌وجود، این خصیصه را هم می‌توان به‌عنوان ضعف و هم به‌عنوان مزیت تبلیغات بر بدنه تاکسی در نظر گرفت. قسمت ضعف – همان‌طور که توضیح داده شد – متوجه غیرتخصصی بودن جامعه هدف می‌شود و مزیت این روش را نیز می‌توان دیده شدن پرتعداد بنر تبلیغاتی در نظر گرفت.

مزایای تبلیغات بر بدنه تاکسی

بااین‌حال، تاکسی‌ها زمان بسیار زیادی را در خیابان‌ها می‌گذرانند و جامعه مخاطبان تبلیغاتی که روی بدنه آنها نصب شده است، علاوه بر عابرین پیاده، خودروهای دیگر و سرنشینان آنان را نیز شامل می‌شود. هنگامی‌که تاکسی در ترافیک و یا پشت چراغ‌قرمز توقف کرده است – که از قضا امری بسیار پرتکرار در تاکسیرانی است و می‌تواند طولانی نیز باشد – راننده و سرنشینان خودروهای دیگر، زمان مناسب برای توجه به تبلیغ نصب‌شده روی تاکسی را خواهند داشت. تبلیغات می‌تواند بر قسمت‌های مختلف بدنه تاکسی‌ها کار گذاشته شود. مثلاً تبلیغ روی قسمت‌های کناری بدنه توجه سرنشینان خودروهای کناری و نصب بنر تبلیغاتی روی شیشه عقب، توجه سرنشینان خودروی عقب در ترافیک، پشت چراغ‌قرمز و حتی حین حرکت را به خود جلب می‌کند. این نکته خود از نظر تبلیغاتی می‌تواند مفید در نظر گرفته شود اما از نظر مسائل مرتبط با قوانین رانندگی و امنیت، امری خطرناک تلقی شود؛ لذا این امر نیازمند توجه قانون و سازمان‌های مربوطه همچون پلیس راهنمایی و رانندگی را طلب می‌کند.

مزیت دیگر تبلیغ بر بدنه تاکسی – همان‌طور که پیش‌تر هم به‌صورت خلاصه به آن اشاره کردیم – این است که برخلاف تبلیغات ثابت در نقاط مختلف شهر، بنر تبلیغاتی شما پیوسته در حال گردش است و برای دیده شدن منتظر تردد جمعیت نمی‌ماند. بنر تبلیغاتی که در نقطه خاصی از شهر نصب شده است، صرفاً در ساعات خاصی – که آن مکان تردد بسیاری دارد – از بیشترین بازدهی برخوردار است؛ اما تبلیغات بر بدنه تاکسی از زمان شروع به کار تاکسی تا زمان اتمام آن، به‌صورت مداوم از نقاط مختلف شهر – که بسیاری از آنها می‌توانند شلوغ باشند – عبور کرده و در معرض دید قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از مزایای تبلیغ بر بدنه تاکسی، اندازه‌ی آن است که می‌تواند نسبت به بسیاری دیگر از روش‌های تبلیغاتی همچون: کارت ویزیت، اعلامیه‌های قابل پخش و یا ثابت، تبلیغات بر روی محصولات مصرفی چون: کبریت، تبلیغات دیواری و… بزرگ‌تر باشد که این خود می‌تواند در اثرگذاری تبلیغ مؤثر باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نتیجه ی تحلیل تبلیغات بر بدنه تاکسی

با تمام این‌ها و باوجود ایرادهایی که بر این شیوه می‌توان گرفت، تبلیغات بر بدنه تاکسی به علت انبوهی مخاطب، بزرگ بودن سایز و ساعات طولانی در معرض مشاهده قرار گرفتن هنوز روش بسیار مناسب و ارزنده‌ای برای تبلیغات به شمار می‌رود. البته باید اشاره کرد که در این شیوه نیز – همچون شیوه تبلیغات در درون تاکسی – می‌توان راهکارهایی را برای پوشش ضعف‌ها ارائه کرد تا بازدهی این روش به حداکثر میزان ممکن رسیده و اثرگذاری تبلیغ بیشتر از حالت معمول آن باشد.

در قسمت بعد، در همین مقاله به بررسی راهکارهایی برای پوشش دادن ضعف‌های یادشده و افزایش اثرگذاری تبلیغات در تاکسی‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

نمونه تبلیغات بر بدنه تاکسی‌ها
نمونه تبلیغات بر بدنه تاکسی‌ها
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

راهکارهایی برای افزایش اثرگذاری تبلیغات در تاکسی ها

همان‌طور که گفته شد، تاکسی‌ها به دو شیوه می‌توانند حامل تبلیغات باشند: تبلیغات داخل تاکسی و تبلیغات بر بدنه تاکسی. برای هرکدام از این روش‌ها مزایایی عنوان شد و دیدیم که تاکسی‌ها تا چه اندازه می‌توانند برای انجام تبلیغات مؤثر واقع شوند. بااین‌وجود، تبلیغات به کمک تاکسی‌ها – چه در شیوه تبلیغات درون تاکسی و چه در شیوه تبلیغ بر بدنه – دارای ضعف‌های قابل‌توجهی است که اثرگذاری تبلیغات را کاهش می‌دهند؛ اما برای پوشش دادن آنها می‌توان راهکارهای نسبتاً مناسبی ارائه کرد. در این قسمت ما به افزایش بهره‌وری در تبلیغات تاکسی می‌پردازیم.

گفتیم که یکی از معایب تبلیغ در داخل تاکسی، غیرهدفمند بودن آن است؛ به‌گونه‌ای که مسافران تاکسی ممکن است جامعه هدف ما را شامل نشوند. برای حل این مشکل باید دقت کرد که تبلیغات ما در چه راستایی است و این تبلیغات در کدام خطوط می‌تواند بیشتر به جامعه هدف نشان داده شود؟ برای مثال، اگر کالای مورد تبلیغ ما دیجیتالی است، باید تبلیغ خود را به تاکسی‌هایی بسپاریم بیشتر که در قسمت‌های فروشگاهی شهر که محل عمده خریدوفروش کالای دیجیتال هستند، تردد دارند. یا به‌عنوان مثال، اگر بنر تبلیغاتی ما در مورد یک مؤسسه تحصیلی است، باید آن را به سرویس‌های مدارس و یا تاکسی‌های خطی دانشگاه و… بسپاریم تا تبلیغ ما بیشتر متوجه جامعه‌ی هدف قرار گیرد.

 همچنین، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مخاطبان تبلیغات داخل تاکسی زمان بیشتری برای مطالعه و تفکر در مورد بنر تبلیغاتی عرضه‌شده دارند‌. به همین خاطر، در بنر‌های تبلیغاتی داخل تاکسی باید تمرکز بیشتر روی متن باشد تا تصویر!!! مسافران، عموماً هنگام سفر با تاکسی کار خاصی برای انجام دادن ندارند و تبلیغ‌کننده می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و کالا یا خدمت مورد تبلیغِ خود را بیشتر به مخاطب بشناساند. در این راستا، به‌جای توزیع بنرهایی که صرفاً حاوی عکس و عنوان مورد تبلیغاتی هستند، بهتر است به توزیع دفترچه و یا بنرهایی اقدام شود که کالا یا خدمت موردنظر و ضرورت استفاده از آن را برای مخاطب شرح می‌دهند.

یکی دیگر از راه‌های افزایش بازدهی تبلیغات درون تاکسی، برگزاری دوره یا ارائه توضیحات شفاهی به رانندگان تاکسی است تا در صورت نیاز بتوانند پاسخگوی سؤالات مسافرانی باشند که تبلیغات موردنظر را در تاکسی می‌بینند و در مورد آن کنجکاو هستند.

در مورد تبلیغات بر بدنه تاکسی، عمده‌ترین ضعفی که به‌عنوان کاهنده بازدهی تبلیغات معرفی شد، کوتاه بودن زمان دیده شدن است؛ در مواجهه با این ضعف نیز بهتر است هنگام تهیه بنر تبلیغاتی موردنظر، به‌جای پرداختن بر توضیحات، تمرکز بر تصاویر، اسم برند و یا شعار باشد‌. با انجام این روش و در صورت مداومت انجام و کثرت تاکسی‌هایی که بنر تبلیغاتی بر بدنه آنها نصب می‌شود می‌توان برند، آرم، اسم مؤسسه موردنظر و یا شعار آن را ملکه‌ی ذهن مخاطبان کرد. همچنین توضیحات ارائه‌شده در مورد انتخاب تاکسی‌های که در مسیرهای خاصی تردد می‌کنند، برای انجام تبلیغات هدفمند درون تاکسی، در مورد تبلیغات بر روی بدنه تاکسی هم قابل‌اجرا هستند.

علاوه بر این، روش‌های بسیارِ دیگری نیز جهت افزایش بازدهی تبلیغات تاکسی‌ وجود دارد که با توجه به حیطه کاری، هنگام تهیه بنر تبلیغاتی باید موردتوجه قرار گیرند‌.

مشکلات و نیازمندی ها در زمینه تبلیغات تاکسی

در ایران، تبلیغات بر روی وسایل نقلیه عمومی و یا در درون آنها بیشتر بر اتوبوس‌ها متمرکز شده است و باوجود مزایای بسیار زیاد و قیمتِ کم، تبلیغات بر روی تاکسی‌ها – آن‌چنان که باید – موردتوجه قرار نگرفته است. در این راستا، شرکت‌های حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری و ارگان‌های مربوطه همچون پلیس راهنمایی و رانندگی و… باید سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و بایدها و نبایدهای مدنظر خود را در این راستا – بیش از پیش – یکپارچه‌سازی کرده و تسهیلات لازم را در راستای پرداختن به این مهم فراهم کنند. در این راستا، اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط با تاکسی‌رانی می‌توانند نقش بسیار پررنگی را ایفا کرده و در جهت گسترش این روشِ ارزان و اثرگذار تبلیغات کوشش کنند. همچنین، صنایع و مؤسسات خدماتی که قصد تبلیغات گسترده در سطح شهر و یا کشور را دارند می‌توانند اسپانسر این نوع از تبلیغات باشند و علاوه بر بهره‌مندی از مزایای ذکرشده و ایجاد منبع درآمد جدیدی برای رانندگان تاکسی، راهگشا و الگوی سایرین در انجام این‌گونه تبلیغات بوده و به گسترش و فراگیری آن در سطح جامعه کمک کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات در تاکسی ها

تبلیغات در ناوگان حمل‌ونقل ‌– هم برای وسایل نقلیه عمومی و هم وسایل نقلیه خصوصی و… – شرایط، تعاریف، قوانین و ضوابط خاصی دارد که در این قسمت به موارد مربوط به تبلیغات تاکسی اشاره خواهد شد:

ماده 207 آیین نامه ‌راهنمایی و رانندگی

نصب هر نوع علائم و پلاک‌های متفرقه و همچنین الصاق یا نصب یا نقش هر نوع آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش روی شیشه‌ها یا بدنه درونی یا بیرونی وسایل نقلیه به‌منظور تجارت، تبلیغ، نمایش و مانند آن ممنوع است؛ مگر بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب وزیر کشور خواهد رسید. موارد مرتبط با جاده‌ها نیز با تصویب وزارت راه و ترابری اقدام می‌شود.

ماده 1: تعاریف

تبلیغات مجاز: انواع تبلیغات بصری (الصاق یا نصب یا نقوش هر نوع آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش) که تأییدیه‌های لازم را از مراجع قانونی ذی‌ربط اخذ نموده باشد.

تذکر: تبلیغات مجاز صرفاً به‌صورت ثابت بوده و استفاده از هرگونه دستگاه‌های دیجیتالی متحرک جهت استفاده تبلیغاتی بر روی خودروها ممنوع می‌باشد.

تعریف تاکسی: عبارت است از وسیله نقلیه‌ای اعم از سواری، استیشن، ون یا هر خودروی مناسب دیگر که دارای مشخصات معین‌شده می‌باشد و با امتیاز بهره‌برداری که توسط شهرداری صادر می‌شود، به‌صورت یکی از سرویس‌های تاکسی شهری به جابه‌جایی مسافر در درون شهر می‌پردازد.

ماده 2: تبلیغات داخل تاکسی

انواع تبلیغات مجاز داخل خودروی تاکسی به‌نحوی است که در معرض دید راننده نبوده و باعث کاهش دید راننده یا کاهش رفاه مسافرین نگردد و تنها به یکی از اقسام زیر مجاز است:

  • به‌صورت جزوه در داخل جزوه‌دان.
  • استفاده از عکس یا تصاویر ثابت و نصب نمایشگر در پشت صندلی‌ها.

تبصره 1: هر نوع تبلیغات در داخل تاکسی‌ها بر روی شیشه‌ها (جلو، عقب، طرفین و آیینه‌ها) و نصب تصاویر ثابت و نمایشگر برای راننده و سرنشین ردیف جلوی خودرو ممنوع است.

تبصره 2: استفاده هر نوع تبلیغات صوتی در داخل تاکسی‌ها ممنوع می‌باشد.

ماده 3: تبلیغات در خارج تاکسی

انواع تبلیغات مجاز در بدنه خارجی خودروهای تاکسی، صرفاً بر روی پنل‌های تبلیغاتی (با مقطع مثلثی شکل که قاعده آن حداکثر 20 سانتی‌متر باشد) بر روی سقف تاکسی‌ها و در امتداد طولی سقف خودرو نصب می‌شود و دید آن به طرفین خودرو می‌باشد، مجاز است.

تبصره 1: ابعاد پنل‌های تبلیغاتی که به شکل مثلث می‌باشد، بدین شرح است:

  • ارتفاع از سقف خودرو با احتساب پایه و حاشیه حداکثر 40 سانتی‌متر.
  • طول پنل در امتداد طولی سقف خودرو (حداکثر به‌اندازه طول سقف خودرو).
  • عرض پنل که به‌صورت مثلث می‌باشد، حداکثر 20 سانتی‌متر.

تبصره 3: مسئولیت پایداری، استحکام، دوام، انتخاب جنس، نوع اتصالات و کلیه مشخصات فنی پنل‌های تبلیغاتی مذکور بر روی خودروهای تاکسی بر عهده مجری تبلیغات می‌باشد.

تبصره 4: استفاده از پنل‌های تبلیغاتی صرفاً در مورد تاکسی‌های شهری و در محدود شهرِ محل فعالیت مجاز می‌باشد.

ماده 6: هر نوع تبلیغات غیر بصری در داخل و خارج کلیه خودروها اعم از: تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس ممنوع است.

ماده 7: کلیه متقاضیان انجام تبلیغات اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی موظف به اخذ مجوزهای لازم از شهرداری و دیگر مراجع ذی‌ربط قانونی می‌باشند.

ماده 8: هر نوع تبلیغات در داخل و خارج خودروهای شرکتی ممنوع بوده و این‌گونه خودروها صرفاً مجاز به درج نام آرم شرکت (برابر ضوابط و مشخصاتی که توسط پلیس ناجا تدوین می‌گردد) خواهند بود.

ماده 9: نرخ انواع تبلیغات بر روی تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در هر شهر، هرساله در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه توسط شورای اسلامی آن شهر تعیین می‌گردد.

ماده 10: مسئولیت حسن اجرای مفاد این ضوابط به عهده شهرداری و برخورد با تخلفات رانندگی با پلیس راهنمایی رانندگی می‌باشد.

ماده 11: این ضوابط مشتمل بر 11 ماده و 10 تبصره بوده و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا می‌باشد.

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

جمع بندی و سخن پایانی درباره تبلیغات تاکسی

متأسفانه باوجود این‌که تبلیغات تاکسی یک شیوه ارزان و بسیار اثرگذار در تبلیغات به شمار می‌رود، هنوز در کشور ما فراگیر نشده و نیازمند توجه بیشترِ سازمان‌ها، اصناف و اتحادیه‌های مرتبط می‌باشد. مزایای این روش تبلیغاتی علاوه بر تبلیغ‌کنندگانِ محصولات و خدمات، متوجه رانندگان تاکسی – که از اقشار نیازمند توجه جامعه به شمار می‌روند – و همچنین مخاطبان تبلیغات نیز می‌شود؛ به همین خاطر، گسترش آن در سطح خیابان‌های کشور، افراد بسیاری را ذی‌نفع می‌کند.

این روش همچنین به علت استفاده حداقل از کاغذ و مواد دو ریز، دوستدار طبیعت به‌حساب می‌آید ‌و انجام آن نسبت به شیوه‌های دیگر تبلیغات همچون: توزیع اعلامیه، کارت ویزیت، تبلیغات دیواری و… زباله‌ی کمتری تولید کرده و همچنین برخلاف تبلیغات دیواری و بنرهای ثابت، کمتر به زیبایی شهرها لطمه وارد می‌کند؛ لذا با توجه به مزایای زیادی این روش دارد، تلاش در راستای گسترش هرچه بیشتر تبلیغات بر روی بدنه تاکسی‌ها و در داخل آن‌ها باید در دستور کار مراجع مربوطه قرار بگیرد.

تبلیغات تاکسی – چه به شیوه تبلیغات درون تاکسی و چه تبلیغ بر بدنه خودرو – هرکدام مزایا و معایب و گاهی مخاطرات خود را دارد؛ به همین خاطر، علاوه بر نیاز به تحقیق و توسعه، نیازمند قانون‌گذاری مناسب از طرف مراجع مربوطه نیز می‌باشد که خوشبختانه قوانین مناسبی در این زمینه طرح شده است.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «تبلیغات تاکسی» دارید، یا راه‌حل‌های دیگری را برای استفاده از این نوع تبلیغات می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که از مزایای این نوع تبلیغات استفاده کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 10 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها