راه های فروش زیادی برای انواع کسب‌وکارها وجود دارد، بنابراین هر کسب‌وکار باید با به‌کارگیری تکنیک‌ها و شیوه‌های متناسب با زمینه‌ی فعالیت خود، بتواند خود را به اهداف سازمانی نزدیک کرده و میزان سوددهی و درآمدزایی را تضمین نماید. البته تحقق این امر نیز نیازمند برنامه‌ریزی برای بخش فروش محصول در سازمان موردنظر است تا روش‌های فروش را متناسب با ویژگی‌های آن محصول در نظر بگیرند. پس، ازآنجایی‌که شیوه فروش محصول در هر حرفه و کسب‌وکار متفاوت است، می‌بایست با انواع راه های فروش و رایج‌ترین آنها برای هر نوع کسب‌وکار کوچک و بزرگ آشنا شوید. لطفاً با ما تا انتهای این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا همراه شوید.

نقش برنامه‌ریزی در فروش محصول

قبل از اینکه شما را با انواع راه های فروش آشنا نماییم، لازم است به شما یادآوری کنیم که در فروش یک محصول، زمانی موفق عمل خواهید کرد که یک برنامه‌ریزی و استراتژی مؤثر با اهداف بلندمدتِ فروش برای خود تبیین کنید تا از رقبا پیشی بگیرید. بازخورد این استراتژی‌ها باید به‌صورت فصلی مورد بررسی قرار گیرد تا میزان عملکرد تیم فروش سنجیده شود و در صورت نیاز نسبت به رفع نواقص و کاستی‌ها اقدام کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آشنایی با انواع راه های فروش

راه‌ها و تکنیک‌های خلاقانه‌ی بسیاری برای افزایش فروش به‌صورت سنتی و آنلاین وجود دارد؛ اما اینکه کدام یک از آنها برای کسب‌وکار شما مناسب است، بستگی به نوع محصول، شرایط کسب‌وکار و مشتریان شما دارد. در ادامه شما را با انواع راه های فروش آشنا خواهیم کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
آشنایی با انواع راه‌های فروش
آشنایی با انواع راه‌های فروش

فروش به صورت مستقیم

یکی از انواع راه های فروش محصولات، فروش به‌شکل مستقیم است. در این نوع فروش، شما محصولات خود را بدون واسطه از محل تولید – به‌صورت مستقیم – به‌دست مصرف‌کنندگان و مشتریان در هر مکانی از جمله: منزل، محل کار و یا مراکز غیرفروشگاهی خواهید رساند. این شیوه‌ی فروش – با حذف هزینه زنجیره‌های واسطه یا دلال‌ها – به تولیدکننده کمک می‌کند که در زمینه افزایش کیفیت محصولات و کاهش قیمتِ تمام‌شده تلاش کند و در نهایت فروش بیشتری را تجربه نماید. بر این اساس، در روش فروش مستقیم، محصولات تنها از طریق توزیع‌کنندگان و نمایندگان فروش به‌صورت مستقیم عرضه می‌گردد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش از طریق راه اندازی فروشگاه اینترنتی

یکی از بهترین راه های فروش، عرضه و فروش محصول از طریق فروشگاه اینترنتی است. در این راستا باید یک وب‌سایت و فروشگاه تجارت الکترونیکی متناسب با برند خود برای فروش آنلاین، طراحی و راه‌اندازی کنید. با دسته‌بندی هر محصولی با درج قیمت مناسب می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ میزان فروش محصولات خود را افزایش دهید. مقاله «فروشگاه های اینترنتی ایران | معرفی 25+ بهترین سایت فروش اینترنتی» می‌تواند راهنمای بسیار مناسبی برای شما در این زمینه باشد.

فروش از طریق فروشگاه های اینترنتی معتبر

بسیاری از برندها، هزینه‌ای بابت راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی اختصاص نمی‌دهند و به‌جای آن، ترجیح می‌دهند که محصولات خود را از طریق دیگر فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ و معتبر به‌صورت آنلاین به فروش برسانند. ازاین‌رو، شما باید در یکی از وب‌سایت‌های فروش اینترنتی (مانند دیجیکالا) به‌صورت رایگان درخواست خود را ثبت کنید تا در صورت تأیید شدن، یک حساب فروشندگی برایتان تعریف شود و همکاری خود را با آن فروشگاه آنلاین آغاز نمایید. شما با استفاده از این حساب فروشندگی، می‌توانید از طریق رابط‌های کاربری، محصولات خود را به لیست فروش آنها اضافه کنید. شایان ذکر است که استفاده از سیستم تجارت الکترونیکی شخص ثالث یکی از راه های فروش محصولات است و تنها درصدی از هر معامله را به‌عنوان درآمد خود کسر خواهند کرد.

فروش شخصی

فروش شخصی یکی از قدیمی‌ترین راه های فروش محصول یا خدمت به‌شمار می‌رود و با وجود رشد تکنولوژی و ارتقای روش‌های افزایش فروش، این شیوه – همچنان – جایگاه خود را حفظ نموده است. شایان ذکر است که نوع فروش در کنار سایر ابزارهای مورد استفاده کاربرد دارد و فروشندگان، محصولات را بر اساس مشخصات و اطلاعات هر محصول و کاربرد آن به مشتری معرفی نموده و او را ترغیب به خرید می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فروش عمده محصول از طریق توزیع کنندگان

فروش مستقیم محصولات به فروشگاه‌ها کاری سخت و زمان‌بر است، بر این اساس، ارتباط با توزیع‌کنندگان یکی از بهترین راه های فروش آسان است و می‌توان در مدت کوتاهی حجم فروش خود را افزایش داد. فروش محصولات از طریق توزیع‌کنندگان نیازمند ارائه یک کاتالوگ و یک فاکتور فروش و چک پرداختی است تا کالا و خدمات شما را در سطح ملی و بین‌المللی به‌صورت گسترده توزیع کنند. البته توزیع‌کنندگان در صورتی حاضر به همکاری با شما برای فروش محصول هستند که سود آنها قابل‌توجه باشد.

خرده فروشی

یکی دیگر از انواع راه های فروش محصول، خرده‌فروشی است. در این روش، محصول به مصرف‌کننده نهایی فروخته می‌شود و – بدون نیاز به نقش توزیع‌کننده یا دلال – مستقیماً مورد استفاده قرار می‌گیرد. توضیح بیشتر آنکه، تولیدکنندگان به‌صورت کلی محصولات خود را به خرده‌فروشان می‌فروشند و خرده‌فروشان نیز این حجم از محصول را به‌مرور زمان بین مشتریان خود عرضه می‌نمایند.

البته تفاوت بین عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در قیمتِ تمام‌شده است؛ به‌طوری‌که قیمت خرده‌فروشی اغلب بیشتر از قیمت عمده‌فروش است. زیرا خرده‌فروش در قیمت‌گذاری یک محصول، باید هزینه‌هایی مانند: نیروی انسانی، اجاره مغازه، تبلیغات و حمل‌ونقل و… را نیز لحاظ کند، درحالی‌که عمده‌فروش با چنین هزینه‌هایی روبه‌رو نیست.

فروش محصول از طریق اینترنت و فضای مجازی

امروز با افزایش دسترسی به اینترنت پرقدرت در سطح بین‌المللی، توجه مردم به سمت خرید از فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی جلب شده است. پس یکی از راه های فروش محصولات استفاده از بستر اینترنت با کمترین هزینه و نیروی انسانی است. این نوع فروش در بین صاحبان کسب‌وکار به دلیل دسترسی آسان و بدون محدودیت زمانی و مکانی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. فروش اینترنتی محصول در حال حاضر از طریق: شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات اینترنتی، بازاریابی اینترنتی، فروش از طریق ایمیل مارکتینگ و همکاری در فروش (Affiliate Marketing) امکان‌پذیر است و بستگی به شرایط و نوع محصولات و نیاز مشتریان دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه فروش

جمع بندی و سخن پایانی در مورد راه های فروش

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم تا حدودی شما را با انواع راه های فروش آشنا کنیم تا با به‌کارگیری آنها، شاهد افزایش فروش در کسب‌وکار خود باشید. یکی از ضروریات راه‌اندازی هر نوع کسب‌وکاری، پیدا کردن یک راه مناسب از بین انواع راه های فروش برای یک کالا یا یک خدمت است. حال هر چه این روش فروش به‌صورت خلاقانه، آگاهانه و هوشمندانه انتخاب شود به‌طور قطع سبب افزایش حجم فروش محصول و درآمدزایی خواهد شد. پس توصیه می‌شود که در انتخاب شیوه فروش خود دقت کنید و تمام جوانب را بسنجید.

اما به نظر شما بهترین شیوه برای فروش چیست؟ آیا شما در کسب‌وکار خود شیوه‌ی خاصی برای فروش را به‌کار بردید که منجر به موفقیت با شکست شده است؟ آن تجربه چگونه بوده است؟ اگر نظر و دیدگاهی در این خصوص دارید، یا راه های فروش دیگری را می‌شناسید که تجربه شما از به‌کارگیری آن‌ها خوشایند بوده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این مقاله را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا به آن‌ها نیز در تصمیم‌گیری درست درباره انتخاب بهترین روش فروش برای کسب‌وکارشان کمکی کرده باشید. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 12 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “راه های فروش – انواع روش های فروش محصول در کسب و کارهای مختلف + تکنیک ها

  • هما باقری — says: ۱۴۰۱-۱۰-۲۴ در ۱۲:۰۲

    مقاله بسیار پرمحتوایی بود و به من در کسب اطلاعات راه های افزایش فروش کمک بسیاری کرد

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها