امروزه، شاهد رشد قارچ‌گونه‌ی فروشگاه‌های آنلاین و خریدهای غیرحضوری – آن‌هم با سرعت زیاد – هستیم؛ به‌گونه‌ای که به‌جرئت می‌توان گفت که این فروشگاه‌ها و این قبیل خریدها، در آینده‌ای نه چندان دور، جای مغازه‌ها و خرید حضوری را خواهند گرفت. گسترش فروشگاه‌های اینترنتی، زمینه‌ی خریدِ آسان برای افراد – با هر سلیقه‌ای – را فراهم کرده‌اند و باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شده‌اند. ازاین‌رو، پیدا کردن مطمئن‌ترین سایت‌های فروش اینترنتی در ایران مقداری سخت است و در این وادی، بسیاری، با اهداف نه چندان خوشایند، قصد سوءاستفاده از مردم دارند. برای داشتن یک تجربه خرید مناسب و مطمئن باید با ویژگی‌های بهترین فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی آشنا شوید. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، ما قصد داریم به معرفی این ویژگی‌ها بپردازیم و فروشگاه‌هایی که این ویژگی‌ها را دارند خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. پس لطفاً در ادامه‌ی این مقاله با همراه ما باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

کارکرد سایت های فروش اینترنتی در ایران

در سال‌های اخیر خرید و فروش اینترنتی با افزایش پوشش شبکه اینترنت و دسترسی آسان مردم به آن گسترش یافته است و خریداران می‌توانند بدون اتلاف وقت و پرداخت هزینه مازاد محصول موردنظر خود را از بین گزینه‌های موجود انتخاب و آن را درب منزل تحویل بگیرند.

سایت‌های فروش اینترنتی در ایران در پنل‌های مختلفی که طراحی می‌کنند، کالاها و محصولات خود را با دسته‌بندی مناسب، لیست می‌کنند و مشتری متناسب با بودجه خود، کالای موردنیاز خود را سفارش می‌دهد و از طریق پست یا پیک‌موتوری کالا به‌دست مشتری می‌رسد. بسیاری از این فروشگاه‌های اینترنتی با ارائه تخفیفات ویژه و حتی پرداخت درب منزل، باعث می‌شوند که اعتماد مشتری جلب شود و با خیال راحت‌تری نسبت به ثبت سفارش ترغیب گردد.

سابقه راه اندازی سایت های فروش اینترنتی در ایران

با افزایش میزان دسترسی مردم به اینترنت، استقبال مردم از خرید و فروش آنلاین با راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی متنوع در زمینه فروش کالاهایی همچون: پوشاک، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، محصولات دیجیتال و حتی محصولات خوراکی گسترش یافته است. بنابراین، امروزه به‌جایی رسیده‌ایم که افراد برای جلوگیری از اتلاف وقت، محصول یا کالای موردنیاز خود را آنلاین سفارش می‌دهند و آن خود را در مدت‌زمان مشخص درب منزل تحویل می‌گیرند.

سابقه راه‌اندازی سایت‌های فروش اینترنتی در ایران به دهه 80 بازمی‌گردد که در حال حاضر این سبک خرید به‌شدت در حال گسترش است و – بر این اساس – رقابت تنگاتنگی برای حذف خرید حضوری شکل گرفته است. البته امروزه شبکه‌های اجتماعی، بزرگ‌ترین رقیب فروشگاه‌های آنلاین هستند و صاحبان کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی باید با ترفندها و ایده‌های جذاب علاوه بر جلب اعتماد مشتریان، آنها را ترغیب به خرید محصول موردنیاز خود کنند.

ویژگی های بهترین سایت های فروش اینترنتی در ایران

فروشگاه‌های اینترنتی دارای ویژگی‌های مثبت و منفی بسیاری هستند و تجربه‌ی نخستین خرید در آن‌ها باعث می‌شود که مشتری روند خرید غیرحضوری را ادامه دهد یا خیر؟ پس، قبل از اینکه اقدام به خرید از سایت‌های فروش اینترنتی در ایران بکنید، بهتر است با ویژگی‌های مهم یک فروشگاه اینترنتی معتبر و مطمئن آشنا شوید. در ادامه به معرفی این ویژگی‌ها پرداخته‌ایم.

طراحی کاربرپسند

نوع طراحی وب‌سایت فروشگاه اینترنتی یا «رابط کاربری یا (UI)» یکی از ویژگی‌هایی است که باعث جذب مشتری و کاربران می‌شود. حال، هر چه ظاهرِ این سایت‌های فروش اینترنتی در ایران جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر طراحی شود، مخاطب مدت‌زمانی بیشتری را صرف جستجو در بین کالاها و خدمات آن سایت خواهد کرد؛ در غیر این صورت، به‌دلیل ایجاد سردرگمی، سریعاً – و بدون ثبت سفارش – از آن وب‌سایت فروشگاهی خارج می‌شود. نتیجه آن‌که: ظاهر یک سایت اینترنتی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کاربران با ورود به آن احساس خوشایندی برای خرید داشته باشند و به آن اعتماد کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تجربه کاربری عالی

«تجربه کاربری یا (UX)» – همانند «رابط کاربری» – از مهم‌ترین فاکتورها در طراحی سایت‌های فروش اینترنتی است؛ به‌طوری‌که کاربر در صورت ورود به سایت باید بتواند – در ساده‌ترین حالت ممکن – محصول موردنیاز خود را بیابد؛ همچنین در زمانی کوتاه نسبت به ثبت سفارش محصول موردنیازش ترغیب شود و نهایتاً از پروسه خرید خود تجربه‌ای رضایت‌بخش داشته باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بهینه سازی مراحل خرید محصول

فرایند خرید در سایت‌های فروش اینترنتی در ایران موضوع پر اهمیتی است و باید بدون پیچیدگی مراحل خرید و ثبت سفارش برای هر نوع کاربر – با هر سطح دانشی – به‌سادگی فراهم باشد. حال هر چه تعداد این مراحل ثبت سفارش کمتر باشد، میزان فروش روزانه نیز بیشتر و قابل‌توجه‌تر خواهد بود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

امکان جستجوی پیشرفته با فیلترهای مختلف

معمولاً، کاربرانی که قصد خرید محصول موردنیاز خود از یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشند، سریعاً به بخش جستجوی سایت مراجعه کرده، نام محصول خود را در این بخش جستجو نموده و از بین آیتم‌های مختلف در لیست پیشنهادی، گزینه موردنظر را انتخاب می‌کنند. پس این بخش از سایت فروشگاه اینترنتی باید به‌صورت سریع و کاملاً حرفه‌ای فعال باشد و بر اساس فیلترهای مختلفی اعم از: قیمت، برند و مشخصات خاص به کاربر در جستجویش کمک کند؛ بر این اساس، اگر بخش جستجوی سایت دچار اختلال سرعت و یا قابلیت سرچ پایین باشد، تعداد زیادی از مشتریان بدون ثبت سفارش، از سایت خارج می‌شوند.

دسته بندی محصولات

یکی دیگر از ویژگی‌های بهترین فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی، دسته‌بندی محصولات عرضه‌شده به‌صورت حرفه‌ای و اصولی در سایت خرید آنلاین است؛ به همین منظور، باید یک محصول در بخش دسته‌بندی با مشخصاتی همچون: رنگ، مدل، اندازه، برند و غیره تفکیک شود تا مشتری محصول موردنیاز خود را به‌راحتی پیدا کند.

تضمین اصالت، کیفیت و قیمت محصولات

به‌طور قطع، مشتری هنگام خرید به دنبال محصولی با بهترین کیفیت و در مناسبت‌ترین قیمت است؛ بر همین اساس، سایت‌های فروش اینترنتی در ایران ضمن ارائه ضمانت کیفیت باید اصالت کالای خود را تضمین کنند و مناسبت‌ترین قیمت را برای آن محصول در نظر بگیرند. نتیجه آن‌که: درج مشخصات و اطلاعات کامل یک محصول به همراه قیمت مناسب می‌تواند ملاک خوب دیگری برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی باشد.

امکان مرجوع کردن کالا و گارانتی بازگشت وجه

فروشگاه‌های اینترنتی برای جلب اعتماد کاربران خود باید گارانتی بازگشت وجه در مدت‌زمان مشخص و امکان مرجوع کردن کالا را فراهم سازند و به تعهدات خود – در این راستا – عمل کنند. بهترین راهکار در این زمینه این است که فروشگاه‌های اینترنتی باید قوانین مربوط به مرجوع شدن کالا و تضمین بازگشت وجه را در صفحه‌ی خاصی – به‌صورت کامل – درج کنند و این امتیازی برای خرید بدون دغدغه مشتریان خواهد بود.

ارائه تخفیفات ویژه

اکثر مشتریان هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی، به‌دنبال گرفتن تخفیف‌های ویژه با قیمت مناسب هستند؛ پس، این فروشگاه‌ها باید به مناسبت‌های مختلف و به‌صورت دوره‌ای، تخفیفاتی را برای کاربران خود در نظر بگیرند تا – با حاشیه سود کمتر – میزان فروش از ثبت سفارش‌ها افزایش یابد.

ارسال به موقع سفارشات

هر مشتری بعد از تکمیل فرایند ثبت سفارش، برای تحویل محصول موردنیاز خود دغدغه دارد؛ بنابراین، هر چه مدت‌زمان ارسال کالا به‌دست مشتری کوتاه‌تر باشد، سبب جذب رضایت مشتری خواهد شد. در صورت تأخیر در ارسال محصول – به‌طور قطع – آن مشتری برای خرید دوباره از آن فروشگاه اینترنتی صرف‌نظر خواهد کرد.

نظرات مثبت کاربران از خرید از آن فروشگاه اینترنتی

بسیاری از مشتریان هنگام جستجو برای خرید یک محصول از فروشگاه‌های آنلاین به نظرات دیگر کاربران درباره آن کالا توجه می‌کنند تا میزان رضایت آنها را بسنجند. بنابراین، با خواندن نظرات مثبت و منفی کاربران می‌توان از خدمات آن وب‌سایت فروش اینترنتی آگاهی پیدا کرد و با اطمینان بیشتری نسبت به ثبت سفارش اقدام نمود.

امکان نقد و بررسی محصولات

یکی از دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های سایت‌های فروش اینترنتی در ایران این است که امکان نقد و بررسی محصولات مشابه وجود داشته باشد و مشتری بر اساس آن، در انتخاب محصول مناسب با دانش و آگاهی بیشتری اقدام نماید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دیگر ویژگی های بهترین سایت های فروش اینترنتی در ایران

معیارهای زیادی سبب می‌شود یک فروشگاه اینترنتی در بین دیگر فروشگاه‌های رقیب، از نظر کاربران و مشتریان به‌عنوان بهترین شناخته شود تا به‌راحتی و با اطمینان خاطر بیشتر بتوان محصولات موردنیاز خود را از آن وب‌سایت خریداری کرد. در ادامه، معیارهای دیگری را برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی بیان می‌کنیم، تا نسبت به خرید از آن مطمئن شوید:

  • رتبه الکسا یا رتبه گوگل سایت‌های فروش اینترنتی در ایران، معیار بسیار مهمی برای خرید مطمئن از این فروشگاه‌ها است؛ زیرا نشان می‌دهد که این سایت توسط مشتریان زیادی مورد بازدید قرار گرفته است.
  • درج تصاویری باکیفیت از محصولات عرضه‌شده باعث می‌شود که مشتری تصور کند به‌صورت حضوری در حال خرید آن محصول است.
  • هر چه طراحی ساده و دسترسی به آن راحت‌تر باشد، کاربران به‌آسانی محصول موردنیاز خود را از قسمت‌های مختلف سایت فروشگاه آنلاین پیدا خواهند کرد.
  • تمام ویژگی‌ها و مشخصات محصولات باید به‌صورت کامل در سایت فروش اینترنتی برای مشتریان درج گردد و به تمام سؤالات آنها بدون ایجاد هیچ ابهامی پاسخ داده شود.
  • سرعت بارگذاری سایت فروشگاه اینترنتی در جذب و ماندگاری مشتریان بسیار کمک خواهد کرد؛ چراکه یک مشتری، یک محصول را از بین برندها و انواع مختلف انتخاب خواهد کرد که این اتفاق نیاز به امکان جستجوی سریع و سرعتِ بالای بارگذاری صفحات مختلف در سایت دارد.
  • نظرات کاربران باید بدون کم‌وکاست در مورد محصولات سایت ثبت و منتشر شود تا دیگر مشتریان – مطابق با آن نظرات – بتوانند راحت‌تر و مطمئن‌تر تصمیم به خرید بگیرند.

حال که با ویژگی‌های مهم یک فروشگاه اینترنتی معتبر و مطمئن آشنا شدید، در ادامه به معرفی بهترین وب‌سایت‌های فروشگاهی – مطابق با این معیارهای و ویژگی‌ها – خواهیم پرداخت تا آن‌ها را بشناسید.

از کدام سایت های فروش اینترنتی در ایران خرید کنیم؟

هر روز بر تعداد سایت‌های فروش اینترنتی در ایران افزوده می‌شود اما یکی از دغدغه‌های افرادی که تمایل به خرید آنلاین دارند – همچنان – این است که از کدام فروشگاه اینترنتی با اطمینان بیشتری خرید کنند؟

فروشگاه های اینترنتی ایران
بهترین فروشگاه های اینترنتی ایران

پاسخ: با توجه به گسترش سایت‌های فروش اینترنتی، بررسی ویژگی و شرایط هر یک از آنها – به‌صورت مجزا – کار ساده‌ای نیست؛ اما لیستی که در ادامه خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم، – هرچند که هرکدام معایب خاص خود را دارند اما – خود را در زمره‌ی بهترین وب‌سایت‌های فروش اینترنتی در ایران جای داده‌اند و شما می‌توانید با خیال آسوده‌تری نسبت به دیگر فروشگاه‌های اینترنتی، جهت خرید آنلاین از آن‌ها اقدام نمایید.

  • دیجیکالا (digikala.com): بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران است. ابتدای کارش صرفاً با فروش کالاهای دیجیتال شروع کرد و در ادامه، فعالیتش را به فروش کالاهای مختلف در زمینه‌های: مد و پوشاک، اسباب‌بازی و کودک و نوزاد، خودرو، تجهیزات صنعتی، کالاهای سوپرمارکتی، زیبایی و سلامت، خانه و آشپزخانه، لوازم‌التحریر، ورزش و سفر و محصولات بومی و محلی و… توسعه داد.
  • کالا (kala.ir): در زمینه فروش لوازم الکترونیک، لوازم خانه و آشپزخانه، آرایش و زیبایی، بهداشت و سلامت، ابزارآلات و لوازم الکتریکی، فرهنگ و هنر، مد و لباس و مادر و کودک فعالیت دارد.
  • دیجی استایل (digistyle.com): زیرمجموعه دیجیکالا است و در زمینه فروش پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه و همچنین فروش عطر فعالیت دارد.
  • بانی مُد (banimode.com): در زمینه فروش انواع پوشاک و مد برای مردان، زنان، نوجوانان، بچه‌ها و… همچنین بازی و سرگرمی، زیبایی و سلامت، لوازم خانه و لوازم‌التحریر فعالیت دارد.
  • خانومی (khanoumi.com): در زمینه فروش لوازم آرایشی و بهداشتی ازجمله: مراقبت از پوست و مو، بهداشت شخصی، عطر و ادکلن، مد و اکسسوری، لوازم برقی شخصی، لوازم نگه‌داری از کودک و… فعالیت دارد.
  • اِتما (etma.ir): در زمینه کالاهای دیجیتال، لوازم خانگی، زیبایی و سلامت، خودرو و ابزار، کودک، بازی و سرگرمی، کتاب، لوازم‌التحریر، هنر، مد و پوشاک فعالیت دارد.
  • دایان شاپ (dayanshop.com): در زمینه البسه مردانه، زنانه، بچگانه، لوازم دیجیتال، لوازم خانه و… فعالیت دارد.
  • پارسان می (parsanme.com): در زمینه فروش محصولات اپل و مایکروسافت فعالیت دارد.
  • کالاتیک (kalatik.com): در زمینه فروش موبایل و لوازم جانبی، تبلت، کامپیوتر، لپ‌تاپ، کنسول بازی، ساعت و بند هوشمند فعالیت دارد.
  • مُبیت (mobit.ir): در زمینه فروش موبایل و تبلت و لوازم جانبی، لپ‌تاپ و کامپیوتر، لوازم صوتی و تصویری، ماشین‌های اداری، کنسول بازی، لوازم شخصی برقی فعالیت دارد.
  • کالازم (kalazem.com): در زمینه فروش لوازم خانه و آشپزخانه، لوازم استحمام،‌ زیورآلات زنانه، لوازم خواب و استراحت، لوازم کودک و نوزاد، لوازم مصرفی خودرو، ابزار و تجهیزات صنعتی فعالیت دارد.
  • کالاچیو (kalachio.com): در زمینه فروش لوازم خواب و استحمام، خانه و آشپزخانه، کودک و نوزاد و اکسسوری فعالیت دارد.
  • توانی نو (tavanino.com): در زمینه تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی فعالیت دارد.
  • پلازا (plazadigital.ir): در زمینه لپ‌تاپ، موبایل، تبلت، انواع کامپیوتر، ماشین‌های اداری، کنسول بازی، لوازم جانبی و… فعالیت دارد.
  • مقداد آی‌تی (meghdadit.com): در زمینه فروش لپ‌تاپ، کامپیوتر، قطعات رایانه، موبایل و گجت، تبلت، ماشین‌های اداری، لوازم و تجهیزات شبکه و سرور، کنسول و لوازم بازی، دوربین و لوازم جانبی و… فعالیت دارد.
  • زنبیل (zanbil.ir): در زمینه فروش لوازم خانگی، تهویه مطبوع، لوازم دیجیتال، آرایشی و بهداشتی، پزشکی و سلامت، تجهیزات ورزشی، ساعت و اکسسوری، سیسمونی نوزاد، مبلمان و هنر و موسیقی فعالیت دارد.
  • بانه دات کام (baneeh.com): در زمینه فروش لوازم خانه و آشپزخانه، صوتی و تصویری، ابزارآلات خودرو، سرمایشی و گرمایشی، کوهنوردی، لوازم‌التحریر و زیبایی و سلامت فعالیت دارد.
  • شیکسون (shixon.com): در زمینه فروش البسه، کفش، کیف، زیورآلات و ساعت برای مردان، زنان و افراد خردسال فعال است. این فروشگاه اینترنتی همچنین، در حوزه‌های عطر و ادکلن، آرایشی و بهداشتی و اکسسوری نیز فروش دارد.
  • تکنولایف (technolife.com): در زمینه فروش انواع گوشی موبایل، تبلت، لوازم صوتی و تصویری، هدفون و هندزفری، لوازم جانبی، ساعت و بند هوشمند، کامپیوتر و لپ‌تاپ، تجهیزات گیمینگ و سبک زندگی فعالیت دارد.
  • اسنپ مارکت یا بامیلوی سابق (snapp.market): در زمینه فروش کالاهای سوپر مارکت و هایپر استار در پایتخت و برخی شهرهای ایران فعالیت دارد.
  • اُمارکت یا اُکالای سابق (okala.ir): فروشگاه اینترنتی افق کورش. در زمینه فروش محصولات غذایی، نوشیدنی و دم‌نوش‌ها، خواربار، آرایشی و بهداشتی، میوه و سبزیجات، ابزار و ملزومات، لوازم‌التحریر و اداری، مادر و کودک و پوشاک فعالیت دارد.
  • مُدیسه (modiseh.com): در ابتدا در حوزه فروش پوشاک و البسه برای مردان، زنان و بچه‌ها فعالیت داشت اما در ادامه، فعالیتش را به فروش کالاهای مختلف در زمینه‌های: آرایشی بهداشت، لوازم خانه، سوپر مارکت، لوازم الکترونیکی، لوازم ورزشی و… توسعه داد.
  • جانبی (janebi.com): در زمینه فروش لوازم جانبی موبایل ، لوازم جانبی تبلت، لوازم جانبی لپ‌تاپ، لوازم جانبی کامپیوتر، لوازم جانبی خوردو و سایر لوازم جانبی فعالیت دارد.
  • زز زاگرس (zzzagros.com): در زمینه فروش انواع لوازم آرایشی-بهداشتی (از جمله: مراقبت از پوست و مو، بهداشت دهان و دندان، استحمام، بهداشت شخصی، محصولات غذایی) و شوینده (نظیر: محصولات ظرف‌شویی، محصولات لباس‌شویی، پاک‌کننده‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها و خوشبوکننده‌ها) فعالیت دارد.
  • ماه‌بانو (mahbano.net): فروشگاهی اینترنتی است که محصولات و کالاهای مشتریانش را از بانه می‌خرد و مستقیماً (بدون هیچ واسطه‌ای) به‌دست آن‌ها می‌رساند. این فروشگاه در زمینه فروش تلویزیون، لوازم خانگی، لوازم شستشو و نظافت، کولر گازی، یخچال و فریزر، آرایشی بهداشتی و… فعالیت دارد.
  • مو تن رو (mootanroo.com): در زمینه محصولات آرایشی، لوازم مراقبت از پوست و مو و بدن، بهداشت شخصی، لوازم شخصی برقی، عطر و ادکلن و تجهیزات سالنی فعالیت دارد.
  • تیمچه (timcheh.com): در زمینه فروش کالاهای دیجیتال، لوازم خانه و آشپزخانه، لوازم خودرو و ابزارآلات کشاورزی و باغبانی، کتاب و لوازم‌التحریر، آرایش و سلامت، خواروبار، اسباب‌بازی کودک و نوزاد، ورزش، سفر، گیمینگ، طلا مد و پوشاک فعالیت دارد.
  • وفا پوش (vafapoosh.ir): در حوزه فروش پوشاک به‌صورت عمده فعالیت دارد.

مزایای خرید از فروشگاه های اینترنتی

خرید از سایت‌های فروش اینترنتی در ایران مزایای زیادی دارد و بسیاری از افراد – بر اساس این مزایا – امروزه ترجیح می‌دهند که به‌جای بازارگردی و خرید حضوری، از خدمات خرید آنلاین استفاده کنند. در ادامه به بیان مزایای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی می‌پردازیم.

  • خرید راحت از فروشگاه اینترنتی: از مهم‌ترین مزایای خرید از فروشگاه‌های آنلاین این است که به‌راحتی در هر مکان و شرایطی بدون حضور فیزیکی می‌توانید به‌صورت 24 ساعته برای خرید کالای موردنیاز خود اقدام کنید.
  • قیمت مناسب و ارزان کالا در خرید اینترنتی: کالاها و محصولات عرضه‌شده در فروشگاه‌های اینترنتی بدون دخالت واسطه به‌صورت آنلاین در دسترس هستند و کاربران متناسب با بودجه خود از بین تنوع محصولات با قیمت‌های متفاوت، یکی را انتخاب خواهند کرد.
  • حق انتخاب بیشتر: هنگام خرید از سایت‌های فروش اینترنتی در ایران می‌توانید از بین گزینه‌های مختلفی که درباره یک کالای خاص وجود دارد، بدون پرداخت هزینه اضافی یک برند با رنگ و اندازه متناسب با سلیقه خود را انتخاب کنید.
  • ارسال آسان هدیه: بسیاری علاقه‌مند به سورپرایز کردن دوستان و آشنایان خود به ساده‌ترین شکل ممکن هستند. در این راستا خرید اینترنتی و ارسال آن به‌عنوان هدیه به مناسبت‌های مختلف از جمله: تولد، روز ولنتاین، سال نو، روز مادر، روز پدر و غیره گزینه مناسبی است.
  • کنترل موجودی: در فروشگاه‌های اینترنتی، کالاها و محصولات به‌گونه‌ای برای کاربران نمایش داده می‌شود که موجودی انبار بر اساس تعداد، رنگ و اندازه و غیره قابل رؤیت است و بدون دغدغه – متناسب با نیاز و سلیقه خود – می‌توان کالای موردنظر را سفارش داد.
  • مقایسه قیمت کالاها: یکی دیگر از مزایای خرید از فروشگاه‌های آنلاین این است که به‌آسانی می‌توان قیمت محصولات – با برندهای مختلف – را با یکدیگر مقایسه کرد. برخی از سایت‌های فروش آنلاین، دسته‌بندی‌های خاصی را به‌عنوان پرفروش‌ترین، محبوب‌ترین، ارزان‌ترین، گران‌ترین و غیره برای جلب نظر کاربران ارائه دادند که این مقایسه‌ها به خرید آسان منجر خواهد شد.
  • خرید آگاهانه به دور از شلوغی: هنگام خرید حضوری به‌خصوص در شرایط خاص در بازار و فروشگاه‌ها با ازدحام جمعیت روبه‌رو خواهید بود و برای رهایی از این وضعیت، گاهی عجولانه اقدام به خرید می‌کنید که ممکن از انتخاب نهایی رضایت لازم کسب نشود. در خرید آنلاین افراد بدون دغدغه و با آگاهی از بین محصولات متنوعی که در دسترس دارد کالای موردنیاز خود را خریداری می‌کند.
  • خرید بدون اجبار: یکی از مزیت‌های خرید از سایت‌های فروش اینترنتی در ایران این است که کاربران بدون دخالت فروشنده اقدام به خرید کالاهایی می‌کنند که واقعاً به آنها نیاز دارد و اجبار و اصراری در وی از سوی فروشنده ایجاد نمی‌شود.
  • حفظ حریم خصوصی در خرید اینترنتی: بسیاری از کالاهای موردنیاز افراد، جنبه خصوصی دارد؛ به‌همین دلیل، غالب افراد هنگام خرید حضوری از بیان نیازهای واقعی خود جلوگیری می‌کنند اما همین قبیل افراد، هنگام خرید از فروشگاه‌های آنلاین بدون محدودیت به انتخاب بهترین کالاها از بین گزینه‌های موجود همچون لباس‌زیر و دیگر وسائل شخصی می‌پردازند.
  • عدم محدودیت مکانی: از دیگر مزایای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی این است که می‌توانید کالا و محصولات موردنیاز خود را در هر موقعیت مکانی که قرار دارید، سفارش دهید تا از طریق پست برای شما ارسال شود. همچنین امکان مرجوع کردن کالا و استفاده از خدمات گارانتی برای آن نیز وجود دارد.
  • صرفه‌جویی در وقت و انرژی: فروشگاه‌های اینترنتی این امکان را فراهم کرده‌اند که بدون نیاز به استفاده از وسائل نقلیه شخصی و عمومی و بدون صرف وقت اضافی برای پیدا کردن کالای موردنیاز یک خرید مناسب در کوتاه‌ترین زمان ممکن را داشته باشید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معایب خرید از سایت های فروش اینترنتی در ایران

امروزه با افزایش رقابت بین سایت‌های فروش اینترنتی در ایران، کسانی که این نوع کسب‌وکارها را راه‌اندازی کردند، سعی دارند که معایب خرید آنلاین را به حداقل برسانند تا بتوانند رضایت و اعتماد مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کنند. در ادامه به بیان برخی از معایب خرید از فروشگاه‌های اینترنتی می‌پردازیم.

  • ریسک بالا: هنگام خرید آنلاین میزان، ریسک بسیار زیاد است و کاربر دقیقاً نمی‌داند چه چیزی را سفارش می‌دهد؟ مگر اینکه آشنایی کامل با محصول و برند انتخابی داشته باشد. البته کیفیت، دوام محصول، بافت، نوع پارچه و دوخت آن در نگاه ظاهری بیشتر قابل لمس‌تر است تا خرید اینترنتی.
  • دردسر مرجوع کردن کالا: گاهی در خرید اینترنتی از کالاهای ارسال‌شده رضایت کافی را ندارید و مجبور به مرجوع کردن کالا می‌شوید که البته تنها برخی از سایت‌های فروشگاهی این امکان را برای خریداران فراهم کرده‌اند. برای بازگرداندن کالاها – اغلب – باید هزینه پستی را خودتان متحمل شوید و دریافت وجه پرداختی نیز اغلب زمان‌بر است.
  • ریسک کلاه‌برداری: اغلب امکان کلاه‌برداری و سوءاستفاده از خرید اینترنتی وجود دارد؛ بنابراین، پیش از خرید آنلاین از یک فروشگاه اینترنتی، حتماً بررسی کنید که آن فروشگاه نماد اعتماد الکترونیکی (e-namad) داشته باشد؛ به‌این‌ترتیب، احتمالِ ریسک کلاه‌برداری به صفر میل می‌کند.
  • هزینه پستی: یکی از معایب خرید اینترنتی این است که علاوه بر پرداخت ارزش کالا، باید هزینه‌ای را نیز بابت پست (ارسال) کردن آن بپردازید؛ البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی، برای ترغیب مشتریان خود به خرید از خودشان، هزینه ارسال را رایگان کرده‌اند.
  • مقطوع بودن قیمت کالا: خریداران در هنگام خرید حضوری با فروشنده بر سر قیمت چانه‌زنی می‌کنند اما در خرید غیرحضوری این امکان وجود ندارد و باید قیمت درج‌شده را همراه با هزینه پستی بدون کم‌وکاستی واریز کنید.
  • ضعف پشتیبانی: از دیگر معایب خرید از فروشگاه‌های اینترنتی این است که اغلب پشتیبانی قوی از سایت آنلاین وجود ندارد و به سؤالات مشتری در مورد یک محصول سریع پاسخ داده نمی‌شود و همین امر باعث فرار مشتری از خرید و سایت خواهد شد.

پر فروش ترین محصولات در فروشگاه های آنلاین

این روزها خرید اینترنتی بیش از گذشته در بین مردم کشور ما طرفدار پیدا کرده است و دلایلی مانند کمبود وقت، ترافیک، بعد مسافت تا مراکز خرید، شیوع کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی باعث رونق فروشگاه‌های اینترنتی شده است؛ اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که خریدِ چه نوع محصولی از بستر اینترنت می‌تواند برای مشتریان جذاب باشد و صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی با فروش چه اقلامی می‌توانند فروش بالایی را کسب کنند؟

اگر شما هم قصد دارید که یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، بهتر است با برخی از محصولاتی که در ایران، بیشترین میزان فروش اینترنتی را به خود اختصاص داده‌اند، آشنا شوید.

  • محصولات فصلی: برخی از محصولات در شرایطی خاص و در یک فصل خاص، بازار داغی دارند و می‌توان با عَرضه‌ی آنها سود بیشتری از فروش را به‌دست آورد. نمونه این نوع محصولات فروش فصلی می‌توان به: لوازم‌التحریر در فصل بازگشایی مدارس، اقلام موردنیاز سفره هفت‌سین در ابتدای فصل بهار و نزدیک شب عید، هدایای روز ولنتاین در اواسط فصل زمستان و غیره اشاره کرد.
  • پوشاک: یکی از پرفروش‌ترین محصولات که در خرید غیرحضوری طرفداران بسیاری دارد، بحث پوشاک است که از تنوع زیادی برخوردار بوده و برای تمام گروه‌های سنی قابل عرضه است. در این میان پوشاک و لباس زنانه همواره جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده است.
  • کالاهای دیجیتال: یکی دیگر از کالاهایی که به‌شدت توسط خریداران در سایت‌های فروش اینترنتی در ایران مورد جستجو – و حتی خریدوفروش – قرار می‌گیرد، انواع کالاهای دیجیتال شامل: موبایل، تجهیزات و وسائل جانبی آن (هدفون، پاوربانک، هندزفری، رم و غیره) و همچنین کنسول بازی و تجهیزات مربوط به آن است. البته بسیاری از کاربران به دنبال مقایسه قیمت و کیفیت این نوع کالاها هستند، پس با شناخت نیاز مشتری می‌توان با ایجاد اعتماد میزان ثبت سفارش را افزایش داد.
  • محصولات آرایشی و بهداشتی: یکی دیگر از پرفروش‌ترین محصولات در سال‌های اخیر لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات مراقبت از پوست است که به‌دلیل تنوع بالا باید بهترین برندها با کیفیت بالا برای مشتریان عرضه شود.
  • لوازم ورزشی و بدنسازی: کالاهای ورزشی از جمله: لباس و کیف ورزشی، دستگاه‌های تناسب اندام و انواع مکمل‌ها از فروش بالایی در فروشگاه‌های اینترنتی برخوردار هستند.
  • اکسسوری‌ها و زیورآلات: خرید این نوع محصولات – بین دخترخانم‌ها و بانوان – طرفداران بسیاری دارد و هر چه تنوع طرح زیورآلات و جواهرات اعم از طلا و نقره زیبا‌تر باشد نظر مشتریان را بیشتر جلب خواهد کرد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نکات مهم هنگام خرید از سایت های فروش اینترنتی در ایران

امروزه با رشد فناوری بسیاری از نیازهای ضروری اعم از: پوشاک، مواد غذایی، لوازم بهداشتی، پرداخت‌های بانکی و غیره به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود و تا حد امکان از حضور فیزیکی افراد کاسته شده است؛ خودِ این امر ممکن است باعث بروز چالش‌هایی گردد. لذا هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی باید به برخی از نکات توجه کنید.

  • قبل از خرید محصول، درباره کیفیت و قیمت کالای موردنظر خود نظرات کاربران را از طریق چند فروشگاه مختلف استعلام کنید.
  • همواره به تصاویر محصولات عرضه‌شده در فروشگاه دقت کنید که عکس اینترنتی همراه با ویرایش نباشد. تصویر واقعی محصول درج شده باشد.
  • از فروشگاهی آنلاینی خرید کنید که امکان بازگشت محصول را برای مشتریان فراهم کرده باشد تا در صورت عدم رضایت از محصولِ ارسال‌شده، بتوانید آن را مرجوع کنید.
  • ازآنجایی‌که سایت‌های فروش اینترنتی در ایران به‌صورت گسترده فعالیت دارند، حتی‌الامکان سعی کنید از فروشگاه‌های آنلاینی که در محدوده شهر شما فعال هستند، خرید کنید تا محصولِ سفارش‌داده‌شده – در کوتاه‌ترین زمان ممکن – برای شما ارسال شود.
  • همواره از آن دسته از فروشگاه‌های اینترنتی، محصول موردنیاز خود را سفارش دهید که نماد اعتماد الکترونیکی (e-namad) کسب‌وکارهای اینترنتی داشته باشند؛ به همین منظور به انتهای وب‌سایت مراجعه کنید و با مشاهده این نماد و کلیک بر روی آن، با خیال آسوده‌تری اقدام به خرید کنید.
  • – هنگام خرید آنلاین دقت داشته باشید که از سایت‌های فروش اینترنتی در ایران که برند آنها شناخته شده است، خرید کنید. خرید از سایت‌های ناشناخته ممکن است پیامدهای مالی به بار آورد و حتی اطلاعات کارت بانکی شما هک شود.
  • اغلب فروشگاه‌های آنلاین برای جلب نظر مشتریان، امکانِ پرداخت درب منزل – حین تحویل کالای سفارش‌داده‌شده – را فراهم ساخته‌اند؛ به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید هنگام تحویل گرفتن کالا، آن را از هر نظر چک کرده و در صورت رضایت، هزینه را به مأمور پست پرداخت نمایید؛ در عدم رضایت نیز می‌توانید کالا را عودت دهید.

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه

سخن پایانی درباره سایت های فروش اینترنتی در ایران

در این مقاله سعی کردیم که هم ملاک‌ها و ویژگی‌هایی را – از نظر فنی و کاربری – برای تشخیص بهترین سایت‌های فروش اینترنتی در ایران بیان کنیم و هم بیش از 20 مورد از بهترین فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی را معرفی نماییم، تا با اطمینان بیشتری نسبت به خرید آنلاین محصولات موردنیاز خود اقدام کنید.

اما به نظر شما بهترین فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی کدام‌اند؟ آیا شما تجربه‌ی خرید اینترنتی – از فروشگاه‌های آنلاینی که در این مقاله معرفی شده‌اند – را دارید؟ آن تجربه چگونه بوده است؟ اگر نظر و دیدگاهی در این خصوص دارید، یا فروشگاه‌های اینترنتی دیگری را می‌شناسید که تجربه خرید آنلاینتان از آن‌ها خوشایند بوده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید.

همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این مقاله را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا به آن‌ها نیز در تصمیم‌گیری درست درباره انتخاب بهترین فروشگاه اینترنتی برای خرید آنلاین کمکی کرده باشید. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “فروشگاه های اینترنتی ایران – معرفی ۲۵+ بهترین سایت فروش اینترنتی

  • خیلی مطلب مفیدی بود ولی بنظرم راجع به خرید اقساطی هم ای کاش سایت های معتبر رو معرفی میکردید مثلا من خودم از سایت دی جی پی قسطی خرید کردم براتون میزارم لینکش رو باز اگه سایتی میشناسید مشابهش معرفی کنید ممنون میشم.
    https://www.mydigipay.com/credit/mobile/

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها