همان‌طور که می‌دانید این روزها بازار اینستاگرام حسابی داغ است و تقریبا همه افراد دور و نزدیک شما در آن اکانت دارند. البته هرکسی از پیج ساختن در این پلتفرم هدف خاصی دارد. یکی می‌خواهد کمی سرگرم شود، یکی دیگر می‌خواهد سلبریتی‌های موردعلاقه‌اش را فالو کند تا با لایف استایل آن‌ها بیشتر آشنا شود و بعضی‌ها می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه بیاندازند.

درباره دسته آخر، یعنی کسانی که به دنبال کسب درآمد در اینستاگرام هستند، نیازی به گفتن ندارد که راه انداختن یک کسب‌وکار و شروع کردن از صفر چقدر می‌تواند سخت و تنش‌زا باشد. درست در همین لحظه، اینستاگرام مانند یک قهرمان به کمک صاحبان مشاغل می‌آید تا کمی بار را از روی شانه‌های آن‌ها بردارد. اما چگونه؟

ازآنجایی‌که هدف اینستاگرام، خدمت رساندن به کاربران و راحت‌تر کردن شرایط برای آنها است، از هر فرصتی برای بهتر کردن خودش استفاده می‌کند. اگر بگوییم که تا الان اینستاگرام نتوانسته هرروز بهتر از قبل شود دروغ گفته‌ایم. اتفاقا برعکس! این پلتفرم، در آپدیت‌های خود هم توانسته باگ‌ها و عیب و ایرادهایش را رفع کند، هم توانسته با ایده‌های نو و خلاقانه کاربرانش را سورپرایز کند.

در یکی از همین آپدیت‌های جادویی، اینستاگرام از یک قابلیت جدید رونمایی کرد و آن چیزی نبود جز فراهم کردن امکان ساخت فروشگاه در این پلتفرم. این قابلیت آن‌قدر جذاب و مفید است که توانسته صاحبان کسب‌وکارها را به وجد بیاورد و کارها را تا حد زیادی برای آنها، راحت‌تر و کم دردسرتر کند.

اگر می‌خواهید یک فروشگاه در اینستاگرام بسازید و قدم جدیدی برای رسیدن به موفقیت بردارید، با ما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید تا صفر تا صد ساخت فروشگاه اینستاگرام را یاد بگیرید.

آیا ایرانی‌ها می‌توانند در اینستاگرام فروشگاه بسازند؟

قبل از اینکه طریقه ساختن فروشگاه در اینستاگرام را به شما آموزش بدهیم، بهتر است به یکی از سوالات رایج در این زمینه پاسخ دهیم. آیا ایرانی‌ها می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند؟

همه ما می‌دانیم که الان در شرایط تحریم به سر می‌بریم و اینستاگرام هم از این قاعده مستثنا نیست. در یک کلام، امکان ساختن فروشگاه در اینستاگرام برای ایرانیان وجود ندارد. اما به‌قول‌معروف کار نشد ندارد! پس بجای اینکه ناامید بشویم، بهتر است به فکر یک راه‌حل خوب باشیم.

ما به شما ترفندی آموزش می‌دهیم که بتوانید قوانین اینستاگرام را دور بزنید و در آن یک فروشگاه بسازید. اگر به نکاتی که در ادامه آن‌ها را آموزش می‌دهیم به‌دقت عمل کنید، شانس‌تان برای استفاده از این قابلیت خیلی بیشتر می‌شود. حالا من از شما سوالی دارم! آیا می‌دانید که فروشگاه اینترنتی اینستاگرام چیست؟

فروشگاه اینستاگرام چیست؟

فروشگاه اینستاگرام، یکی از امکانات جدید این پلتفرم است که به صاحبان اکانت‌های تجاری این اجازه را می‌دهد که کاتالوگی دیجیتالی از محصولات خود را در معرض دید مستقیم مخاطبانشان قرار بدهند. اما چرا از کلمه مستقیم استفاده کرده‌ایم؟

فروشگاه اینستاگرام
نمونه‌ای از فروشگاه اینستاگرام از برند H&M

احتمالا می‌دانید که اینستاگرام قبل از فعال کردن چنین قابلیتی به‌صورت زیرپوستی به یکی از پلتفرم‌های تجاری تبدیل شده بود که در آن افراد زیادی تلاش می‌کردند تا محصولاتشان را به فروش برسانند. قبل از اینکه امکان ساخت فروشگاه در اینستاگرام به این پلتفرم اضافه شود، اکانت‌های تجاری فقط می‌توانستند محصولات خود را پست و استوری کنند و از مخاطبان بخواهند که از طریق لینکی که در بیو یا استوری قرار دارد، به وب‌سایت مراجعه و از آنها خرید کنند.

شاید این‌طور فکر کنید که این کار خیلی هم سخت نیست؛ اما باید بگویم که سخت در اشتباهید. راستش را بخواهید، از حوصله خیلی‌ها خارج است که به وب‌سایت بروند و از آنجا خرید کنند. خیلی از مشتری‌ها، حوصله این را ندارند که از اینستاگرام خارج شوند، به سایت بروند و در آنجا محصول موردنظرشان را پیدا کنند؛ البته حق هم دارند.

خیلی‌ها به خاطر طی کردن همین پروسه، از خرید کردن منصرف می‌شدند و قید محصول موردعلاقه‌شان را می‌زدند. اینجا بود که طراحان اینستاگرام، احساس کردند فروشندگان و خریداران، به یک زیرساخت مناسب برای خرید کردن به‌صورت مستقیم در خود اینستاگرام نیاز دارند. در نتیجه تصمیم گرفتند فروشگاه اینستاگرام را طراحی کنند تا دیگر کسی برای خرید نیاز به خارج شدن از اینستاگرام نداشته باشد و بتواند در همین پلتفرم به‌طور مستقیم خرید کند. همان‌طور که معلوم است، این قابلیت تحولی بی‌سابقه در کسب‌وکارها ایجاد کرد و آن‌ها را به سمت آینده هل داد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

فروشگاه اینستاگرام چه امکاناتی دارد؟

وقتی که قابلیت فروشگاه اینستاگرام برایتان فعال می‌شود، می‌توانید از یک سری از امکانات خاصی که دارد استفاده کنید. مثلاً می‌توانید در این فروشگاه از محصولات خود عکس به اشتراک بگذارید، قیمت آنها را تگ کنید، تخفیف بگذارید، نام و ویژگی‌های آن محصول را معرفی کنید، لینک وب‌سایت خود را به پست‌هایتان اضافه کنید و محصولات مرتبط را نشان دهید.

آیا تا به‌حال به یک فروشگاه در اینستاگرام سر زده‌اید؟

وقتی درباره فروشگاه اینستاگرام صحبت می‌کنیم، درواقع منظورمان اکانتی است که قابلیت فروشگاه را فعال کرده و محصولات خود را به کمک امکاناتی که اینستاگرام در اختیارش قرار داده است می‌فروشد. وقتی وارد چنین پیجی می‌شوید، یک آیکون بزرگ “View shop” می‌بینید که اگر آن را لمس کنید، وارد بخش کاتالوگ آن اکانت می‌شوید و می‌توانید محصولات موجود را ببینید. فقط کمی پایین‌تر از این آیکون بزرگ، در نوار پست‌ها، یک آیکون کوچک‌تر، به شکل کیف‌دستی می‌بینید که اگر بر روی آن ضربه بزنید، وارد فروشگاه آن اکانت می‌شوید.

فروشگاه اینستاگرامی
قابلیت فروشگاه اینستاگرام

علاوه بر این دو آیکون چیز دیگری که نشان می‌دهد اکانت موردنظرتان قابلیت فروشگاه را فعال کرده است، پست‌ها و استوری‌هایی است که آن پیج منتشر می‌کند. پست‌هایی که در چنین اکانت‌هایی گذاشته می‌شوند، آیکون خاصی دارند که آنها را از پست‌های معمولی متمایز می‌کند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که پست‌های معمولی فرقی با پست‌هایی که در فروشگاه اینستاگرام گذاشته می‌شود ندارند. اما اصلا این‌طور نیست.

شاید در نگاه اول تفاوت آن‌چنانی حس نکنید، ولی پست‌های فروشگاهی، فرق زیادی با پست‌های معمولی دارند. در گوشه پست‌هایی که در فروشگاه یک اکانت پست می‌شوند، مانند تصویر زیر، یک آیکون کیف وجود دارد.

فروشگاه اینستاگرامی
محل قرارگیری فروشگاه اینستاگرام

اگر کاربران بر روی چنین پست‌هایی ضربه بزنند، می‌توانند مشخصات و قیمت آن محصول را ببینند و اگر از آن خوششان آمد، یا به‌طور مستقیم و در اینستاگرام آن را خریداری کنند، یا از طریق لینکی که در پست قرار دارد، به سایت آن برند منتقل شوند و محصول موردنظرشان را از سایت بخرند.

همان‌طور که بالاتر هم به آن اشاره کردیم، پیج‌هایی که قابلیت فروشگاه را در اینستاگرام فعال می‌کنند، می‌توانند محصولات خودشان را در استوری هم همراه با تگ خرید قرار بدهند تا مخاطبان با لمس تگ خرید، محصول را به‌طور کامل، مشخصات و قیمتی که دارد ببینند.

حالا که با شکل ظاهری فروشگاه‌های اینستاگرامی کم‌وبیش آشنا شده‌اید، بهتر است اصطلاحات مهم آن را هم یاد بگیرید تا بتوانید راحت‌تر این قابلیت را فعال کنید.

اصطلاحاتی که باید درباره فروشگاه اینستاگرام یاد بگیرید

اگر می‌خواهید قابلیت فروشگاه اینستاگرام را فعال کنید و کسب‌وکارتان را توسعه بدهید، باید اصطلاحاتی که مربوط به آن است را یاد بگیرید تا گیج نشوید. در ادامه ما تعدادی از این اصطلاحات مهم را خیلی خلاصه توضیح می‌دهیم.

  • Product detail page

Product detail page که معنای آن به فارسی می‌شود صفحه جزئیات محصول، جایی است که مخاطبانتان می‌توانند در آن تمام اطلاعات مربوط به محصول موردنظرشان را مشاهده کنند. این اطلاعات شامل عکس محصول، قیمت آن، ویژگی‌هایش و توضیحات لازم درباره آن است.

فروشگاه اینستاگرام
صفحه جزئیات محصول در فروشگاه اینستاگرام
  • Collections

Collection شامل محصولاتی است که به خاطر ویژگی‌های مشترک، در یک دسته قرار گرفته‌اند و در قسمت کاتالوگ‌ها، به‌صورت یک گروه به مخاطبان نشان داده می‌شوند. برای مثال کالکشن بهاره، کالکشن پاییزه، حراج آخر فصل و…

  • Shopping tag

Shopping tag به معنای برچسب خرید است و حتی می‌توان از آن برای تبلیغات هم استفاده کرد. تگ خرید، این امکان را به صاحب فروشگاه می‌دهد تا محصولاتی که در کاتالوگ فروشگاه وجود دارند را در پست و استوری خود تگ کنند. در نتیجه مخاطبان می‌توانند بر روی این تگ‌ها کلیک کنند و مشخصات و قیمت محصول را به‌صورت تمام و کمال ببینند.

فروشگاه اینستا
قیمت‌گذاری در فروشگاه اینستاگرام
  • Checkout

Checkout که به معنای خرید محصول در اینستاگرام است، فقط در تعداد محدودی از کشورهای جهان قابل‌استفاده است. در کشورهایی که امکان خرید مستقیم از اینستاگرام فعال است، مشتریان بدون اینکه از اپلیکیشن اینستاگرام خارج شوند، محصولات خود را می‌خرند. اما در کشورهایی مانند ایران که چنین قابلیتی غیرفعال است، کاربرانی که قصد خرید دارند، برای پرداخت هزینه به درگاه پرداخت وب‌سایت منتقل می‌شوند.

  • Shop discovery tab

یکی از قابلیت‌های جذابی که باعث می‌شود فروشگاه‌های اینستاگرام تا حد زیادی شبیه به فروشگاه‌های دنیای واقعی باشند، Shop discovery tab است. این عبارت به معنای صفحه مشاهده فروشگاه‌ها است و این اجازه را به کاربران می‌دهد که بتوانند از فروشگاه‌هایی که آن‌ها را فالو نکرده‌اند هم بازدید کنند. این قابلیت این حس را تداعی می‌کند که انگار مخاطبان دارند در پاساژی قدم می‌زنند و ویترین فروشگاه‌های مختلف را تماشا می‌کنند.

حالا که با اصطلاحات فروشگاه‌های اینستاگرامی آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده که فعال کردن این قابلیت را به شما آموزش بدهیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره ویدئویی مبانی بازاریابی محتوا — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

دوره ویدئویی آموزش بازاریابی محتوایی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

آموزش قدم به قدم برای فعال کردن قابلیت فروشگاه اینستاگرام

قبل از اینکه بخواهیم طریقه فعال کردن قابلیت فروشگاه اینستاگرام را آموزش بدهیم، بهتر است تکلیف خودمان را مشخص کنیم و ببینیم که اصلاً شرط و شروط‌هایی که اینستاگرام برای این کار در نظر گرفته است را داریم یا خیر. شرایط اینستاگرام برای فعال کردن این قابلیت برای کاربران به‌صورت زیر است:

  • از آخرین و جدیدترین نسخه اینستاگرام استفاده کنید. اگر برنامه اینستاگرام‌تان قدیمی است حتما از طریق Google play store یا اپ استور آن را به‌روزرسانی کنید.
  • در فیسبوک یک اکانت داشته باشید. اگر در فیسبوک اکانت ندارید، خیلی سریع اکانت بسازید.
  • صاحب یک اکانت تجاری در اینستاگرام باشید. اگر اکانت شما شخصی است، اصلا نگران نباشید؛ چون تبدیل کردن اکانت شخصی به اکانت تجاری، مثل آب خوردن است و ما این کار را به شما آموزش می‌دهیم.
  • برای فعال کردن قابلیت فروشگاه اینستاگرام، لازم است ساکن منطقه‌ای باشید که این قابلیت در آن منطقه قابل‌دسترس و امکان‌پذیر باشد. در اینجا لازم است که نکته‌ای را به شما توضیح بدهم. کشور ایران، به خاطر تحریم‌های موجود در لیست کشورهایی که به این قابلیت دسترسی دارند قرار ندارد. اما نگران نباشید چون میانبرهایی برای این قانون وجود دارد. برای دور زدن این قانون، فقط باید از IP غیر ایران استفاده کنید و مشخصات فردی واقعی را در اطلاعات خود وارد کنید که خارج از ایران و در منطقه‌ای زندگی می‌کند که استفاده از این قابلیت در آنجا امکان‌پذیر است.

لازم است بدانید که حتی پس از ساختن فروشگاه اینستاگرام نباید هیچ‌وقت با IP ایران در اکانت خود Log in کنید. همچنین، حتی اگر یک‌بار با IP ایران وارد اکانت تجاری خود شده باشید، امکان ندارد اینستاگرام درخواست شما را برای فعال‌سازی قابلیت فروشگاه قبول کند. پس، از اکانتی استفاده کنید که همیشه قبل از وارد شدن در آن، فیلترشکن خود را روشن کرده و با IP یکی از کشورهای مورد تایید اینستاگرام در آن وارد شده باشید.

لیست کشورهایی که به این قابلیت اینستاگرام دسترسی دارند، به‌صورت زیر است:

                      کشورهای مورد تایید اینستاگرام
بریتانیا هلند پرتغال فنلاند لتونی
فرانسه سوئد لهستان لیتوانی
ایتالیا سوئیس رومانی مکزیک
اسپانیا دانمارک قبرس آرژانتین
آلمان بلژیک نروژ کرواسی
مجارستان بلغارستان پرو اسلوونی
آفریقای جنوبی جمهوری چک مجارستان لوکزامبورگ
اتریش ایرلند اروگوئه برزیل
هلند یونان اکوادور مالت
کره استرالیا ژاپن پاناما
دومینیکن نیوزیلند پاراگوئه اروگوئه
اکوادور بلیز
  • محصولاتی که قرار است به فروش برسانید، باید فیزیکی باشند نه سرویس و خدمات! مثلاً می‌توانید پوشاک و لوازم آرایشی بفروشید.
  • محصولاتی که قرار است آنها را در فروشگاه اینستاگرام قرار دهید، باید مطابق قوانین اینستاگرام باشد. یعنی نمی‌توانید کالاهای غیرمجاز مانند اسلحه، مواد مخدر و… بفروشید.
  • اگر می‌خواهید قابلیت فروشگاه اینستاگرام را فعال کنید، باید برای معرفی و فروش محصولات خود یک وب‌سایت معرفی کنید.

اگر تمام شرایط بالا را دارید، می‌توانید از اینستاگرام درخواست کنید که امکان استفاده از فروشگاه را برای شما فعال کند. در ادامه تلاش می‌کنیم که به‌صورت مرحله به مرحله شما را برای انجام این کار راهنمایی کنیم.

  1. اکانت معمولی خود در اینستاگرام را به یک اکانت تجاری تبدیل کنید.

برای اینکه قابلیت فروشگاه اینستاگرام برایتان فعال شود، باید در اینستاگرام یک اکانت تجاری یا همان بیزینسی داشته باشید. اگر اصلا در اینستاگرام اکانتی ندارید، باید قبل از هر چیزی یک اکانت بسازید. اما، اگر از قبل اکانت داشته باشید، فقط باید آن را به یک اکانت تجاری تبدیل کنید تا بتوانید از امکاناتی که فروشگاه اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید. اما چطور می‌توان اکانت معمولی را به اکانت تجاری تبدیل کرد؟ خیلی ساده است!

بعد از اینکه مطمئن شدید از آخرین و جدیدترین نسخه اینستاگرام استفاده می‌کنید، وارد صفحه خود شوید و به setting بروید. سپس لیستی بالا می‌آید که باید از بین گزینه‌های موجود در آن، گزینه account را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه account، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که باید در آن گزینه Switch to professional account را انتخاب کنید. این مراحل ساده را می‌توانید با توجه به عکس زیر انجام دهید.

اکانت تجاری اینستاگرام
نحوه ساخت اکانت تجاری اینستاگرام

بعد از اینکه تمام مراحل بالا را به‌درستی انجام دادید، اینستاگرام مانند تصویر زیر از شما می‌خواهد تا نوع کسب‌وکارتان را مشخص کنید.

دسته بندی فعالیت در اینستاگرام
انواع دسته بندی فعالیت در اینستاگرام

بعد از انتخاب category موردنظرتان، اینستاگرام از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید اطلاعات کسب‌وکارتان در بیو صفحه‌تان نشان داده شود یا خیر. اگر می‌خواهید که اطلاعات مربوط به کسب‌وکارتان در بیو نمایش داده شود، گزینه Display Category Label را فعال کنید. در غیر این صورت، بیخیال این قسمت شوید و عبارت Done یا Next در پایین صفحه را لمس کنید.

بعد از اینکه عبارت Done یا Next را انتخاب کردید، اگر پیجتان شخصی باشد، از اینستاگرام پیامی دریافت می‌کنید که به شما می‌گوید برای تجاری کردن اکانت خود باید اکانت‌تان را پابلیک یا همان عمومی کنید. اگر پیجتان عمومی نباشد، نمی‌توانید اکانت خود را بیزینسی کنید؛ در نتیجه باید قید فروشگاه اینستاگرام را بزنید. پس گزینه Ok را انتخاب کنید تا پیجتان عمومی شود.

بعد از انتخاب گزینه ok، اینستاگرام دو گزینه به شما نشان می‌دهد تا یکی از آنها را انتخاب کنید.

  • Business: این گزینه برای صاحبان کسب‌وکارها، کسانی که برند دارند، کسانی که می‌خواهند فروشگاه اینستاگرامی راه بیاندازند و محصولات خود را به فروش برسانند است.
  • Creator: این گزینه برای کسانی است که می‌خواهند در اینستاگرام، بلاگر یا اینفلوئنسر شوند و محتوا تولید کنند.

پس از اینکه گزینه Business را انتخاب کردید، مانند عکس بالا، بر روی Next کلیک کنید تا اکانت شما، به یک اکانت تجاری تبدیل شود. حالا  که کارمان در اینجا تمام شده است، بهتر است به سراغ مرحله بعدی برویم.

  1. اکانت اینستاگرام خود را به بخش تجاری فیسبوک متصل کنید.

بعد از اینکه اکانت اینستاگرام خود را به اکانت بیزینسی تبدیل کردید، باید آن را به بخش تجاری Facebook متصل کنید. برای این کار لازم است که یک حساب تجاری در فیسبوک داشته باشید؛ زیرا اگر در فیسبوک حساب تجاری نداشته باشید، امکان ندارد که بتوانید قابلیت فروشگاه در اینستاگرام را فعال کنید.

برای وصل کردن حساب تجاری اینستاگرام به بخش تجاری فیسبوک، باید این دو اکانت را به یکدیگر لینک یا متصل کنید. اما چطوری؟ اصلا کار سختی نیست. مطابق تصویر زیر، وارد بخش setting اکانت خود می‌شوید و در آنجا گزینه Account و سپس گزینه linked account را انتخاب می‌کنید. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن از میان آیتم‌های موجود Facebook را انتخاب کنید. بعد از اینکه Facebook را انتخاب کردید، پنجره‌ای برایتان باز می‌شود که باید گزینه connect را لمس کنید تا اکانت تجاری اینستاگرام‌تان به اکانت تجاری فیسبوک‌تان متصل شود.

  1. اگر اکانت تجاری ندارید، یکی بسازید.

اما، ممکن است که شما اصلا حساب تجاری فیس‌بوک نداشته باشید؛ آن‌وقت چاره چیست؟ اصلا جای نگرانی ندارد! ما در ادامه به شما یاد می‌دهیم که چگونه یک حساب تجاری در فیس‌بوک بسازید.

  • مرحله اول: در فیس‌بوک ثبت‌نام کنید و مطابق تصویر زیر، در نوار بالای صفحه گزینه create و سپس گزینه page را انتخاب کنید.
نحوه ایجاد فیس بوک
طریقه ساختن فیس بوک
  • مرحله دوم: در اینجا باید بر روی عبارت Business and brand کلیک کنید تا صفحه جدیدی برایتان باز شود.
ایجاد صفحه فیس بوک
نحوه ساختن پیج فیس بوک
  • مرحله سوم: صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که در آن شما باید اطلاعات خاصی را وارد کنید. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، این اطلاعات شامل نام برند و نوع کسب‌وکارتان است. در واقع اینستاگرام می‌خواهد بداند که شما قرار است چه چیزی را به فروش برسانید.
صفحه فیس بوک
نحوه ایجاد فیس بوک و فعالیت تجاری در آن

در اینجا نکته‌ای وجود دارد، و آن این است که فقط برندهایی می‌توانند در اینستاگرام، به قابلیت فروشگاه دسترسی داشته باشند که محصولات فیزیکی بفروشند. مانند لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل دکوری و… . در نتیجه لازم است که در هنگام پر کردن کادر مربوط به category، چیزی را انتخاب کنید که فیزیکی باشد.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده کردید، در این صفحه با دو کادر روبه‌رو می‌شوید که یکی از آن‌ها Name و دیگری Category است. Name به معنای نام برند است و Category، نوع کسب‌وکارتان است. مثلاً می‌توانید در قسمت Category گزینه Boutique store را انتخاب کنید که به معنای مغازه لباس‌فروشی است.

  • مرحله چهارم: در این مرحله، لازم است اطلاعات خود را تکمیل کنید. همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، کادرهایی که مربوط به Location، Zip code و Address است را باید به‌دقت پر کنید؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباه باعث می‌شود که شانس‌تان را برای ساختن فروشگاه اینستاگرام از دست بدهید.
صفحه فیس بوک
وارد کردن اطلاعات برای ساخت صفحه تجاری فیس بوک

برای وارد کردن این اطلاعات به‌هیچ‌وجه نباید از اطلاعات مربوط به ایران استفاده کرد. بهتر است که از اطلاعات یک شخص واقعی که در یکی از کشورهای مورد تایید فیس‌بوک و اینستاگرام زندگی می‌کند استفاده کنید. ما توصیه می‌کنیم که از اطلاعات یک شخص واقعی ساکن در آلمان یا شیلی استفاده کنید تا شانس بیشتری برای قبول شدن درخواست‌تان داشته باشید.

  • مرحله پنجم: بعد از اینکه اطلاعات خود را به‌دقت تکمیل کردید، باید به سراغ عکس پروفایل و نام کاربری بروید. بهتر است که عکس پروفایل و نام کاربری را مرتبط با کسب و کار خود انتخاب کنید.

حالا که اکانت تجاری در فیسبوک ساخته‌اید، باید آن را به حساب تجاری اینستاگرام متصل کنید. در ادامه در مورد مراحل انجام این کار صحبت می‌کنیم.

  1. اکانت فیس‌بوک خود را به اینستاگرام متصل کنید.

قبل از اینکه بتوانید فیس‌بوک و اینستاگرام را به یکدیگر متصل کنید، باید یکسری از کارها را تکمیل کنید. برای وارد کردن اطلاعات نهایی و متصل کردن اکانت فیس‌بوک و اینستاگرام باید مطابق مراحل زیر عمل کنید.

مرحله اول: در اکانت فیس‌بوک خود، وارد بخش setting شوید و گزینه Templates and tabs را انتخاب کنید.

مرحله دوم: دوباره به setting بروید و بر روی گزینه Edit page کلیک کنید. صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که در آن باید اطلاعاتی را خیلی دقیق وارد و تکمیل کنید تا فروشگاه اینستاگرام بدون هیچ مشکلی برایتان فعال شود.

همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، Template پیج شما بر روی حالت استاندارد قرار دارد. نباید فراموش کنید که تمام بخش‌های پیج شما باید نشان‌دهنده یک فروشگاه فیزیکی باشد. در نتیجه بر روی گزینه Edit کلیک کنید تا Template پیجتان را تنظیم کنید.

ساختار پیج فیس بوک
ساختار صفحه تجاری فیس بوک

مرحله سوم: از آنجایی که تمام بخش‌های اکانت شما باید تجاری باشد، بهتر است گزینه Business template را انتخاب کنید و سپس گزینه Apply template را لمس کنید. سپس مانند تصویر زیر وارد بخش tabs شوید. همان‌طور که می‌بینید، حدود 10 عدد Tabs، به‌صورت پیش‌فرض وجود دارند که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

صفحه تجاری فیس بوک
انواع tab برای صفحه تجاری فیس بوک

اما اگر می‌خواهید Tab جدیدی اضافه و آن را فعال کنید، باید به انتهای صفحه بروید و گزینه Add a tab را انتخاب کنید. مثلاً می‌توانید shopping tab را اضافه کنید و سپس آن را به بالای صفحه منتقل کنید.

حالا وقت آن رسیده که اکانت فیس‌بوک را به اکانت اینستاگرام متصل کنیم. این کار خیلی ساده است و به‌راحتی می‌توان آن را انجام داد. فقط کافیست به بخش setting در فیس‌بوک بروید و در بین گزینه‌های موجود، اینستاگرام را انتخاب کنید. صفحه‌ای برایتان باز می‌شود که باید در آن بر روی connect account کلیک کنید و پس از وارد کردن اطلاعات، اجازه دسترسی فیس‌بوک به اینستاگرام را بدهید. البته مطمئن شوید که عکس پروفایل خود را می‌بینید؛ وگرنه احتمالاً اکانت فیس‌بوک و اینستاگرام به یکدیگر متصل نشده‌اند.

  1. کاتالوگ محصولات خود را بارگذاری کنید.

حالا که تمام مراحل بالا را انجام داده‌ایم، وقت آن است که ویترین فروشگاه خود را بچینیم. کاری که در این مرحله انجام می‌دهیم، ساختن و بارگذاری کردن کاتالوگ محصولات‌مان در فیس‌بوک است. برای اینکه بعداً بتوانیم محصولات خود را در فروشگاه اینستاگرام قرار بدهیم، باید اول آنها را به‌صورت دستی در فیس‌بوک آپلود کنیم. این کار را می‌توان به روش زیر انجام داد:

  • به کمک Facebook business catalog manager

وارد اکانت فیس‌بوک خود شوید و گزینه commerce manager را انتخاب کنید. سپس، بر روی get started کلیک و create catalog را انتخاب کنید.

حالا، باید بر روی گزینه Ecommerce (products) را انتخاب و بر روی Next کلیک کنید. سپس، گزینه Upload product info را انتخاب کنید تا بتوانید محصولات خود را در کاتالوگ بارگذاری کنید. در آخر، فقط باید یک نام برای کاتالوگ خود انتخاب و  آن را در کادر Name بنویسید. سپس، گزینه Create را لمس کنید.

حالا باید دوباره به بخش Commerce catalog بروید و کاتالوگی که ساختید را انتخاب کنید. سپس گزینه Add items و به دنبال آن گزینه Add manually را انتخاب کنید و روی Next ضربه بزنید.

در اینجا می‌توانید عکس محصولات خود را آپلود کنید. توجه داشته باشید که عکس‌هایی که آپلود می‌کنید، حداقل باید 500 در 500 پیکسل باشند. علاوه‌بر عکس محصول، می‌توانید تمام اطلاعاتی که می‌خواهید را وارد کنید. مثلاً نام محصول، ویژگی‌های آن و جزئیاتی که دارد را در این بخش، به‌طور کامل بنویسید.

در بخش item category ، Category موردنظرتان را انتخاب و سپس بر روی گزینه Finish کلیک کنید. برای اضافه کردن محصولات دیگر، باید گزینه add another item را انتخاب کنید و تمام این مراحل را دوباره از اول انجام دهید.

حالا که کاتالوگ خود را ساختید، باید به سراغ مرحله بعدی برویم.

  1. برای بازبینی اکانت خود توسط فیس‌بوک، درخواست بدهید.

خب، حالا که تمام کارها را تقریبا انجام داده‌اید و به پایان راه نزدیک شده‌اید، نوبت به بازبینی و تایید درخواستتان توسط فیس‌بوک می‌رسد. البته، در نظر داشته باشید که گرفتن تایید، ممکن است چند روز زمان ببرد و در این مدت، کاری از دستتان برنمی‌آید، جز صبر کردن!

برای این کار، به بخش تنظیمات پروفایل اینستاگرامتان بروید، گزینه Sign up for Instagram shopping را انتخاب کنید و تمام مراحلی که از شما خواسته می‌شود را یکی‌یکی و دقیق انجام بدهید. در آخر گزینه submit را انتخاب کنید تا اکانت شما برای بازبینی تایید شود.

  1. فروشگاه اینستاگرام را فعال کنید.

بعد از اینکه کاتالوگ شما توسط اینستاگرام تایید شد، از اینستاگرام ایمیلی دریافت می‌کنید که نشان می‌دهد، با درخواست شما برای استفاده از فروشگاه اینستاگرام موافقت شده است. حالا باید فروشگاهی که ویترین آن را در فیس‌بوک چیده‌اید به اینستاگرام بیاورید تا مخاطبانتان آنها را ببینند. برای این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا، به تنظیمات اینستاگرام بروید و در آنجا گزینه Business و سپس Shopping را انتخاب کنید. در آخر، بر روی Done کلیک کنید تا تمام اطلاعاتی که در کاتالوگ فیس‌بوک آپلود کرده بودید، در فروشگاه اینستاگرامتان بارگذاری شود.

تبریک می‌گویم! کارتان تمام شده و حالا شما صاحب یک فروشگاه اینستاگرامی هستید.

حالا که قابلیت استفاده از فروشگاه را فعال کرده‌اید، می‌دانید چطور در استوری‌ها و پست‌هایتان باید از امکاناتی که در اختیار دارید، استفاده کنید؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش مهارت های پیشرفته فروش در بازاریابی — برای مشاهده این ویدئو به صورت رایگان، کلیک کنید(+)

چگونه در فروشگاه اینستاگرام پست و استوری بگذاریم؟

پست و استوری گذاشتن در فروشگاه اینستاگرام، فرق چندانی با پست و استوری‌های معمولی ندارد. بااین‌حال، خیلی مختصر و مفید، درباره آنها توضیح می‌دهیم تا در کارتان دچار مشکل نشوید.

  • پست گذاشتن در فروشگاه اینستاگرام

همان مراحلی را که برای پست‌های معمولی انجام می‌دهید را تکرار کنید. عکس موردنظرتان را انتخاب کنید، اگر می‌خواهید می‌توانید بر روی عکس فیلتر بگذارید، در زیر عکس کپشن بنویسید و اگر می‌خواهید لوکیشن اضافه کنید. تنها فرقی که پست‌های فروشگاهی با پست‌های معمولی دارند، مربوط به بخش tag product است.

بر روی tag product کلیک کنید، سپس هر نقطه‌ای از عکس را که دلتان می‌خواهد، انتخاب کنید و نام محصول را تگ کنید. دقت کنید که اسم محصولی که در عکس تگ می‌کنید با اسم آن محصول در کاتالوگ همخوانی داشته و یکسان باشد تا اینستاگرام، بتواند آن را در کاتالوگ‌تان پیدا کند.

در ضمن لازم است بدانید که حداکثر می‌توانید 5 محصول را در پست‌های خود تگ کنید. در آخر، گزینه Done و سپس، Share را انتخاب کنید تا پستتان منتشر شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
کپشن نوشتن اصولی را یاد بگیرید! بعضی وقت‌ها کپشن‌ها به افزایش فروش شما در اینستاگرام کمک بسیاری می‌کنند. اگر هیچ ایده‌ای از نحوه نوشتن کپشن حرفه‌ای در اینستاگرام ندارید، مطالب زیر را بخوانید:
  • افزایش فروش با کپشن نویسی حرفه‌ای — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
  • آموزش صفر تا صدی نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
  • استوری گذاشتن در فروشگاه اینستاگرام

استوری گذاشتن در فروشگاه اینستاگرامی، فرق چندانی با استوری گذاشتن معمولی ندارد؛ اما در بخش استوری فروشگاه‌های اینستاگرامی، قابلیتی فعال است که در اکانت‌های معمولی چنین چیزی وجود ندارد.

این قابلیت استیکر تگ محصول است که در تصویر زیر آن را می‌بینید.

فروشگاه اینستاگرام
قابلیت فروشگاه اینستاگرام در استوری

برای استوری گذاشتن در اکانتی که فروشگاه اینستاگرامی خود را فعال کرده است، ابتدا باید عکس یا فیلم موردنظرتان را انتخاب کنید. سپس آیکون استیکر در بالای صفحه را لمس می‌کنید و در لیستی که نشان داده می‌شود، استیکر تگ محصولات را انتخاب می‌کنید. در مرحله بعد باید محصول موردنظرتان را از کاتالوگی که می‌بینید، انتخاب کنید و استوری خود را به share کنید. تمام!

کارت ویزیت آنلاین بسازید! معرفی بهلینک

هیچ فروشگاهی بدون کارت ویزیت نمی‌شود و فروشگاه‌های آنلاین هم کارت ویزیت‌های آنلاین نیاز دارند! برای این کار می‌توانید با کمک ابزارهای رایگانی مثل بهلینک کارت ویزیت فروشگاه اینستاگرام خود را بسازید و آن را به صورت یک لینک در بیو اینستاگرام‌تان قرار دهید.

کار با این ابزار راحت است و می‌توانید وارد سایت بهلینک شوید و کارت ویزیت خود را بسازید.

کلام آخر

اگر صاحب یک کسب‌وکار در اینستاگرام هستید، از تاثیر فروشگاه اینستاگرام غافل نشوید. درست است که ساختن فروشگاه اینستاگرام، کمی پیچیده به نظر می‌آید و دردسرهای خودش را دارد، اما با خواندن مقاله بالا کارتان آسان می‌شود و خیلی راحت می‌توانید صاحب یک فروشگاه اینستاگرامی شوید.

مزیت‌ها و کاربردهای فروشگاه اینستاگرام آن‌قدر زیاد است که به سختی‌های راه، سنگینی می‌کند. پس، این کار را پشت گوش نیندازید و هر چه سریع‌تر دست به کار شوید. با کمک مقاله بالا که در آن صفر تا صد چگونه ساختن فروشگاه اینستاگرامی را توضیح داده‌ایم، بدون کوچک‌ترین مشکل می‌توانید فروشگاه اینستاگرامی بسازید و در کسب‌وکارتان موفق‌تر شوید.

بر اساس رای 8 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.