کپشن چیست؟ قطعاً چشم‌­پوشی از فرصت دسترسی به مشتریان بالقوه در اینستاگرام برای کسب‌وکارهای ایرانی غیر ممکن است. رشد سریع کاربران شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام در ایران، سبب‌شده تا حتی کوچکترین کسب‌وکارها هم به‌دنبال یادگیری اصول بازاریابی در اینستاگرام باشند. یکی از عواملی که می‌تواند شما را در اینستاگرام مارکتینگ موفق کند، یادگیری اصول صحیح نوشتن کپشن اینستاگرام است و در این مقاله از آکادمی کاپریلا، صفر تا صد کپشن‌نویسی را به شما یاد می‌دهیم.

اهمیت کپشن در اینستاگرام

هر پست اینستاگرام از سه بخش اصلی عکس/ویدئو، متن توضیحی یا کپشن و هشتگ‌ها تشکیل می‌شود. استفاده از هشتگ‌ها و کپشن اختیاری است اما تاثیر بسیار زیادی در دیده‌شدن پست و جذب فالوئر دارد. اگر از اینستاگرام به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی و فروش استفاده می‌کنید، با توجه‌نکردن به کپشن‌­های اینستاگرام و محتوایی که در آن می‌نویسید، فرصت‌­های مهم و ارزشمندی را از دست‌خواهید داد.

از کپشن­ اینستاگرام می‌­توان به‌منظور بهبود کسب‌وکارتان بهره بگیرید چون:

یک عکس جذاب در اینستاگرام می­‌تواند چشم‌های کاربران را هنگام پایین‌کشیدن صفحه، به خود جلب کند، اما یک کپشن خوب و حرفه‌ای که با فکر و برنامه نوشته شود، تا حد بسزایی می‌­تواند در تحقق هدف پست (جذب فالوئر، فروش، برندینگ و …) موثر واقع‌شود.

کپشن جذاب و خاص در اینستاگرام چه ویژگی‌هایی دارد؟

در ابتدا باید بدانید وقتی در اینستاگرام از عبارت «تعامل» کاربران استفاده می‌کنیم، منظور این است که فالوئرها، پست‌های شما را لایک، ذخیره یا فوروارد کرده و یا نظر ارسال‌کنند. با توجه به الگوریتم‌های اینستاگرام، هرچه تعامل کاربران با پست شما بیشتر باشد، اینستاگرام، پست شما را به افراد بیشتری نمایش می‌دهد (مخصوصاً در بخش Explore). به‌همین‌دلیل همیشه به‌خاطر داشته‌باشید که کپشن‌­های جذاب و جالب برای مخاطب، می‌­تواند باعث تعامل بیشتر مخاطب با پست یا صفحه شما شوند.

یک متن تبلیغاتی حرفه‌ای در کپشن، داستان و هویت برند شما را تشکیل می‌­دهد و از طرفی، به فالوئران شما هم کمک می­‌کند تا بفهمند:

  • شما چه می‌فروشید؟
  • محصول شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • آیا محصول شما، نیاز آنها را برطرف می‌کند؟
  • چرا باید از شما خرید کنند؟
  • چطور از شما خرید کنند؟

به‌طور خلاصه و جمع‎‌بندی‌شده می‌توان گفت که کپشن­‌های اینستاگرام می‌­توانند در موفقیت کسب‌وکار شما در بازاریابی شبکه­‌های اجتماعی نقش کلیدی داشته‌باشند. اگر عکس‌ها در اینستاگرام، توجه و نگاه مخاطب را به‌خود جلب می‌کند، کپشن‌ها می‌توانند آن نگاه را به تصمیمی برای خرید، تعامل یا فالوکردن تبدیل کند.

همانطور که گفتیم، طبق الگوریتم اینستاگرام، در صورتی­‌که نرخ­ تعامل کاربران با محتوای شما قابل توجه‌باشد، احتمال افزایش دیده‌شدن پست شما بیشتر خواهد بود. معیار نرخ تعامل، مشخص می‌کند که آیا پست شما برای کاربران، جذاب بوده و توانسته اقدامی از سوی آنها جذب کند یا خیر. پس اگر فالوئرهای زیادی دارید و نتوانید تعامل آنها را جذب کنید، نباید از دیده‌شدن پست‌هایتان توسط تمام فالوئرهایتان و نیز در اکسپلور مطمئن باشید. اینستاگرام در مورد الگوریتم خود، توضیح زیر را منتشر کرده:

چیزی‌که در فید شما (فید: صفحه‌ اول حساب اینستاگرام شما که پست‌های پیج‌هایی که فالو کردید را نشان می‌دهد) به شما نشان داده می­‌شود، با توجه به اینکه شما با چه پست‌ها و حساب‌هایی بیشتر از همه در تعامل بودید، تعیین می‌شود و عوامل موثر دیگری مانند زمان‌بندی ارسال پست­‌ها، میزان استفاده شما از اینستاگرام در روز، تعداد صفحاتی که فالو کردید و … نیز در این الگوریتم دخیل هستند.

برای درک بهتر اینکه کپشن چیست، پاراگراف بالا را به شیوه‌ای ساده‌تر توضیح می‌دهیم: «اینستاگرام، محتوایی را به کاربر نشان می‌دهد که احتمال می‌دهد برای کاربر، جذاب است. اینستاگرام، سابقه فعالیت تمام کاربران را ذخیره و تحلیل می‌کند و با استفاده از آن تحلیل‌ها، پست‌های صفحاتی را که هر کاربر فالو کرده و قبلاً با آنها تعامل داشته‌اند را به هر کاربر نمایش می‌دهد. شاید 10 هزار نفر فالوئر داشته‌باشید اما وقتی پستی منتشر می‌کنید، به چندین هزار نفر از این فالوئرها نمایش داده نمی‌شود، چون اینستاگرام به این نتیجه‌رسیده که آنها، علاقه زیادی به پست‌های شما ندارند. پس می‌توانید با کمک کپشن، فالوئرها را به واکنش دعوت کنید: لایک، کامنت، ذخیره یا فوروارد».

ارتباط اهداف کمپین با کپشن اینستاگرام

قبل از نوشتن کپشن اینستاگرام، اهداف اصلی استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود را مشخص کنید و هماهنگ با آن­ اهداف پیش‌بروید. اهداف رایجی که کسب‌وکارها در اینستاگرام دنبال می‌کنند، در زیر بیان شده‌است:

  • آگاه‌سازی از برند: به‌منظور افزایش قابلیت دیده‌شدن شما در اینستاگرام (افزایش دسترسی به مخاطبان هدف و نیز افزایش تعداد فالوئرها یا هدایت ترافیک به سوی وب­سایت خود)
  • افزایش فروش: فروش محصول یا عرضه یک محصول جدید
  • تعامل محتوایی: جذب محتوای تولیدی توسط کاربر با هشتگ‌های برند

تبلیغات اسپانسرینگ اینستاگرام، امکان اضافه‌کردن گزینه‌های فراخوانی به اقدام مانند تماس با ما، خرید و … را در هر پست تبلیغاتی دارد. اما از آنجایی‌که ما در ایران، از سرویس تبلیغاتی اینستاگرام استفاده نمی‌کنیم، باید فراخوانی به اقدام‌ها را با کپشن‌نویسی، ادغام کنیم:

  • فالوئرهای خود و کسانی که پست‌های شما را می‌بینند به خواندن کپشن دعوت کنید تا در نهایت، به سراغ پروفایل شما بروند و روی لینک بیو اینستاگرام شما کلیک کنند.
  • کاری کنید فالوئرها، پست‌های شما را لایک کنند، نظر بدهند یا به اشتراک بگذارند. دعوت به تگ‌کردن دوستان، گزینه مناسبی در اینستاگرام ایران است. مثلاً در پست زیر، لایک پست‌ها و ارسال کامنت، شرط شرکت در مسابقه است.
کپشن نویسی برای مسابقه اینستاگرامی
دعوت به تعامل با پست در کپشن

جهت یادآوری باید گفت که نمی­‌توان داخل پست‌­های معمولی اینستاگرام، لینک‌­های قابل کلیک قرار داد، به‌همین‌دلیل برای بازدید از وب­سایت یا صفحه محصول خود، باید کاربران را به پروفایل خود هدایت کنید تا روی لینک موجود در بیو اینستاگرام کلیک کنند و یا به لینک استوری مراجعه‌کنند. مثلاً در پست زیر، بعد از توضیح کلی در مورد مطلب آموزشی، به لینک استوری ارجاع‌داده‌شده‌است.

راهنمای نوشتن کپشن خاص

آموزش نوشتن کپشن خوب و جذاب در اینستاگرام

از نخستین جمله‌ای که در کپشن می‌­نویسید، باید بیشترین استفاده را ببرید.

اینستاگرام، فقط اولین جمله از کپشن شما را در فید کاربر نشان می‌دهد، مگر آنکه برای دیدن متن بیشتر، روی گزینه “more” کلیک کند. به‌همین‌دلیل بسیار مهم است که مطالب مهم، کلیدی و جذاب را در همان خطوط ابتدایی کپشن بنویسید. سعی کنید جمله اول شما جذاب باشد یا سوالی که می­‌پرسید به‌جا و درگیرکننده باشد. گاهی بد نیست که فراخوانی به اقدام را برای آخر کپشن نگه‌ندارید.

آموزش نوشتن کپشن خاص در اینستاگرام
شروع کپشن با یک سوال

برای کپشن اینستاگرام خود، از همان تکنیکی استفاده کنید که در سایر بخش‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنید: برای جلب توجه مخاطب، یک طعمه بیاندازید. وقتی خط اول کپشن­ را به‌درستی انتخاب کنیم، فالوئرها تعامل بسیار بهتری برقرار خواهند‌کرد و باعث می‌شود مخاطب، بقیه کپشن را هم بخواند. اینستاگرام فلایتیو، تمام کپشن‌های خود را با یک سوال جذاب شروع می‌کند

کپشن خاص اینستاگرام
درج سوال جذاب در ابتدای کپشن

از فراخوانی به اقدام (Call To Action) استفاده کنید یا سوالی بپرسید.

برای هر پست خود در اینستاگرام، یک هدف مشخص داشته‌باشید. هر پست را مطابق با هدف خاص خود طراحی و منتشر کنید و فراخوانی به اقدام را نیز مرتبط و متناسب با همان هدف انتخاب کنید. می­‌خواهید فالوئرها بعد از مشاهده پست، چه‌کاری انجام‌دهند؟

  • از وب­سایت‌تان بازدید کنند؟
  • محصول/محصولات شما را بخرند؟
  • پست شما را به اشتراک بگذارند (فوروارد کنند یا دوستان خود را منشن (@) کنند)؟
  • در مسابقه اینستاگرامی شما شرکت کنند؟
  • با هشتگ کمپین، عکس خاصی را به اشتراک بگذارند؟

هدف اصلی کپشن‌های اینستاگرام، افزایش تعامل دوطرفه با مخاطب و گفتگو با آنها می‌باشد تا مطابق الگوریتم اینستاگرام، میزان مشاهده پست‌های شما افزایش پیدا کند. همچنین، تعامل بیشتر، احتمال نمایش پست شما در فیدهای سایر کاربران به‌عنوان “Recommended Account” برای فالوکردن را نیز افزایش می‌دهد. مثلاً در انتهای پست زیر، از کاربران خواسته‌شده تا بعد از دیدن آموزش‌ها، کامنت گذاشته و لایک و ذخیره کنند (هدف پست،افزایش تعامل برای رفتن به اکسپلور بوده‌است).

درج فراخوانی به اقدام در انتهای کپشن
درج فراخوانی به اقدام در انتهای کپشن

برخی از جملاتی که می‌­توانید توسط آن، توجه فالوئرها را به کپشن خود جلب کرده و آن­ها را به خواندن کپشن­‌تان تشویق کنید، عبارت‌اند از:

  • روی لینک در بیو کلیک کنید.
  • نظر بدهید (معمولاً برای پاسخی به یک سوال).
  • با هشتگ‌های مرتبط با نام برند و کمپین، پست بگذارید.
  • دوستان خود را تگ کنید (از تاکتیک­‌های عالی برای افزایش مشاهده پست‌های شما). مانند پست زیر که خواسته‌شده دوستانشان را منشن کنند.
نوشتن سوال در کپشن اینستاگرام
نوشتن سوال و درخواست منشن در کپشن اینستاگرام

در کپشن خود، محتوای دارای ارزش ارائه دهید.

از نکات آموزنده و ترفندها، یا هر نوع اطلاعات آموزشی استفاده کنید تا به ارزش پست اینستاگرام خود بیفزایید. صرفاً پستی منتشر نکنید که نشان بدهید صفحه شما آپدیت و فعال است. ارائه ارزش در کپشن­‌های اینستاگرامی مفید، احتمال اشتراک­‌گذاری و تگ‌کردن دوستان را افزایش می‌­دهد. این یعنی، از نوشتن هر متن تصادفی در کپشن خودداری کنید و تلاش کنید کپشن شما، حرفی ارزشمند برای مخاطب داشته‌باشد و به اصطلاح، بعد از خواندن کپشن، دست خالی پست شما را ترک نکند.

شما ربات نیستید، مانند یک انسان بنویسید.

در کپشن‌های خود همانطور که با دیگران صحبت می‌کنید، با فالوئرها صحبت کنید، مانند خود واقعی‌تان. مهم است که کپشن شما از نگاه کاربر، معتبر باشد، یعنی بداند که از کلام یک شخصیت واقعی، نه یک ربات، نوشته‌شده‌است. محتوای خود را با یک استراتژی هدفمند بنویسید اما سعی کنید بیش‌ازحد خشک و رسمی یا محاوره و کلیشه نباشد؛ مثل یک دوست، با دوستان خود حرف بزنید.

کپشن­ اینستاگرام خود را پیش‌­نویس کنید.

منظور از پیش‌نویس‌کردن، این است که قبل از انتشار پست، کپشن را در لب‌تاپ یا در اپلیکیشن‌های موبایل یادداشت و پیش‌نویس کنید. با این‌کار می‌توانید تمرکز بیشتری روی متن داشته‌باشید (در صورت امکان، از نوشتن کپشن در موبایل خودداری کنید مگر آنکه این روش برای شما موثرتر است).

کپشن‌های پیش‌نویس‌شده را بازخوانی کنید، جمله‌بندی‌ها را بهبود دهید و ایرادات تایپی و املایی را اصلاح کنید. از همه مهم‌تر، بررسی هماهنگی متن شما با اهداف بازاریابی شما است. اگر وقت و حوصله کافی دارید، چند نمونه کپشن با ایده‌های مختلف بنویسید و درنهایت، خلاقانه‌ترین کپشن را منتشر کنید.

از داستان­‌سرایی (Storytelling) استفاده کنید.

داستان‌سرایی، یکی از بهترین تکنیک‌های محتوانویسی است که معمولاً بازدهی بالایی در استراتژی‌های بازاریابی دارد، چون همه ما با داستان‌ها ارتباط بهتر و بیشتری برقرار می‌کنیم. در کپشن‌های خود سعی کنید به‌جای بیان مستقیم و خبری مطالب‌تان، از یک داستان و روایت استفاده کنید و متن خود را خنثی ننویسید، یعنی سعی کنید در صورت امکان، از شخصیت‌پردازی، شوخی و طنز، اغراق و … استفاده کنید. در داستان‌ها، مطالب، توضیح‌داده‌نمی‌شوند بلکه توصیف می‌شوند. به کپشن زیر دقت کنید. داستان، از زبان یک مکانیک بیان‌شده و شخصیت مکانیک به‌عنوان گوینده، با شما صحبت می‌کند.

داستان‌سرایی در کپشن اینستاگرام
داستان‌سرایی در کپشن اینستاگرام

از ایموجی استفاده کنید.

در کپشن اینستاگرام از ایموجی یا شکلک‌ها استفاده کنید تا متن شما جذاب‌تر شود (هم جذابیت دیداری هم محتوایی) و همچنین انگیزه مخاطبان برای خواندن کپشن­های‌تان افزایش یابد. ایموجی‌­های مرتبط با متن خود را در ابتدا یا انتهای جملات یا پاراگراف­‌ها قرار دهید تا هم بتوانند به‌عنوان «حسن ختام» هر بخش عمل کنند و نیز از لحاظ زیبایی‌شناسی، سبب شود یک متن طولانی، حوصله سر بر نباشد.

با ایموجی می‌توانید مخاطبانتان را به انجام یک عمل خاص مثل کلیک‌کردن روی لینک بیو دعوت کنید. البته نوع ایموجی باید با لحن برند شما و نیز پرسونای مخاطبان شما همخوانی داشته باشد. مثلاً اگر مخاطبان شما مدیران شرکت‌ها هستند، احتمالاً ایموجی‌های خنده و شکلک و … مناسب نیست. چند نکته زیر را برای استفاده از ایموجی در کپشن رعایت کنید:

  • می‌توانید باتوجه به هویت و لحن برند خود، مجموعه‌­ای از ایموجی‌­ها را تعیین کنید که هماهنگ با ماهیت برندتان، همیشه از آنها استفاده شود.
  • استفاده زیاد از ایموجی در یک کپشن، نتیجه منفی دارد و ممکن است آزاردهنده باشد.
  • برای هر موضوعی، ایموجی‌های مشخصی را تعیین کنید. مثلاً برای جلب توجه مخاطب به موضوعی خاص، ایموجی‌هایی مشابه 👉 👆 💥 🔗 🎯 📌 📍 مناسب هستند. حتی برندهای بزرگ ایران از جمله دیجیکالا هم از ایموجی‌ها استفاده می‌کنند.
استفاده از ایموجی در کپشن اینستاگرام
استفاده از ایموجی در کپشن اینستاگرام

به کوتاهی و بلندی کپشن توجه‌داشته‌باشید.

مثل بیشتر استراتژی‌های بازاریابی، کپشن اینستاگرام شما باید کیفیت بیشتری داشته‌باشد نه کمیت. کپشن‌های شما می‌­تواند کوتاه و مختصر باشد یا دارای متن طولانی و عمیق. طول نوشته‌های کپشن، متناسب با موضوع پست تعیین می‌شود اما از درج اطلاعات غیر مفید یا حذف اطلاعات لازم خودداری کنید. هیچ مقیاس طولی خوب یا بدی در هنگام نوشتن کپشن مطرح نیست. اگر محتوای پست شما ارزشمند باشد، مخاطبان شما به خواندن آن ترغیب می­‌شوند. با این‌وجود، اگر در طولانی‌بودن کپشن خود شک دارید، بهتر است از طول آن کم کنید. مثلاً طول کلمات کپشن زیر، بدون بیان اطلاعات اضافه و در حدی متناسب با موضوع و نیز با حفظ جذابیت محتوا منتشر شده‌است.

طول مناسب کپشن اینستاگرام
طولانی‌نکردن بی‌دلیل کپشن اینستاگرام

از هشتگ استفاده کنید.

یکی از راهکارهای اصلی برای دسترسی مخاطبان به پست‌های شما، هشتگ­‌های اینستاگرام هستند. از هشتگ‌ها به‌درستی استفاده کنید، چون آن­ها مانند کلمات کلیدی در سئو عمل می­‌کنند و قابلیت جستجوشدن توسط کاربر را دارند.

هشتگ‌ها را در داخل متن قرار ندهید زیرا خوانایی متن را مشکل می‌کند. بهتر است هشتگ‌ها در انتهای متن باشند تا مزاحمتی برای خواندن کپشن ایجاد نکند. پیشنهاد می‌کنیم ترکیبی از هشتگ‌های مرتبط با برند خود، هشتگ‌های مرتبط با حوزه کاری خود، هشتگ‌های مرتبط با موضوع پست و محصول و در آخر، سایر هشتگ‌­های ترندشده را استفاده کنید اما استفاده از تعداد زیاد هشتگ، مخصوصاً هشتگ‌های غیر مرتبط با پست، توصیه نمی‌شود.

نکات تکمیلی برای کپشن اینستاگرام

به ظاهر کپشن توجه کنید. متن‌های بهم‌ریخته، پاراگراف‌های طولانی، استفاده نکردن از علائم نگارشی و … سبب بی‌میلی مخاطب به خواندن کپشن خواهدشد. سعی کنید نکات زیر را رعایت کنید:

  • در کپشن‌ها، برای رفتن به خط بعدی، روی کلید Enter ضربه بزنید تا شروع و پایان پاراگراف، مشخص شود.
  • در صورت استفاده از کلمات انگلیسی در متن و یا اعداد در ابتدای جملات، بهتر است مطمئن شوید متن شما بهم‌ریخته نخواهد شد (‌می‌توانید کلمات انگلیسی را در یک خط جدا نوشته و قبل از هر عدد، کلمه‌ای بنویسید تا در ابتدای جمله نباشد).
  • بین هر پاراگراف، با نشانه‌هایی نظیر نقطه (.) فاصله ایجاد کنید.

مثلاً در کپشن زیر، بین پاراگراف‌ها فاصله ایجادشده تا خوانایی متن را بیشتر کند (چپ‌چین‌بودن متن به‌علت نمایش در نسخه دسکتاپ اینستاگرام می‌باشد).

کپشن نویسی برای اکسپلور اینستاگرام
دعوت به لایک و کامنت برای حضور در اکسپلور

در کپشن‌­های اینستاگرام می‌توانید حدود 2200 کاراکتر و حداکثر 30 هشتگ داشته‌باشید. برای نوشتن یک کپشن جذاب در اینستاگرام، حتماً از نکات مربوط به کمیت و کیفیت کپشن در بخش قبل استفاده کنید، اما می‌توانید ادامه کپشن طولانی خود را در بخش نظرات، نوشته و هشتگ‌های بیشتر را در آنجا اضافه کنید. در پست زیر هم ادامه مطلب به بخش نظرات منتقل شده‌است.

آموزش کپشن جذاب اینستاگرام
انتقال کپشن‌های طولانی در بخش نظرات

قبل از نهایی‌کردن و انتشار کپشن­‌های خود، سوالات زیر را هم مد نظر داشته‌باشید. این سوالات، می‌توانند چک‌لیست شما برای نوشتن کپشن باشد.

  • آیا محتوای کپشن شما آموزنده و مفید است؟ آیا اطلاعاتی ارزشمند درباره محصول، برند یا موضوعات مرتبط به مخاطب ارائه می‌­دهد؟
  • آیا کپشن، با هویت و لحن برند شما را هم‌خوانی دارد؟
  • آیا کپشن شما کاربران را به انجام عملی مشخص دعوت می‌کند؟ آیا در پایان متن، فراخوانی‌به‌اقدام وجود دارد؟
  • آیا ظاهر کپشن شما مرتب و دارای زیبایی ظاهری است؟
  • آیا بعد از خواندن کپشن شما، چیزی عاید مخاطب می‌شود؟ (اطلاعات، سرگرمی، حس خوب و …)

سعی نکنید صرفاً متنی در کپشن بنویسید که بتوانید پستی در اینستاگرام ارسال کنید. همانطور که برای طراحی گرافیکی تصاویر، وقت و انرژی صرف می‌کنید، برای کپشن‌ها هم حساسیت به‌خرج‌دهید.

نکته پایانی: جاذبه و دافعه کپشن‌های اینستاگرام

یک اصل مفید و موثر در برندسازی وجود دارد که به «جاذبه و دافعه» معروف است و به ما می‌گوید که اگر برند شما هویت مشخصی داشته‌باشد، این هویت، کلمات و لحن شما را جهت‌دهی می‌کند. از آنجایی‌که قرار نیست کپشن شما همه افراد را جذب کند، پس هویت شما سبب جذب مشتریان هدف و دفع مشتریان نامناسب خواهد شد. بنابراین، فقط بر علایق مشتریان احتمالی خود و نحوه جذب آن­ها تمرکز کنید. این تمرکز به شما کمک می­‌کند که بهترین کپشن را بنویسید.

با وجود این‌که پیروی از یک روش استراتژیک در کپشن‌نویسی، امری مهم است اما هر کپشن‌، فرصتی برای نشان‌دادن هویت برند شما خواهد بود؛ پس ویژگی‌های منحصربه‌فرد برند خود را با لحن جذاب اینستاگرام، ترکیب و منتشر ­کنید. یادتان نرود که هر متن و پست شما، پیام شما و رسانه‌ای تبلیغاتی محسوب می‌شود.

بهترین کپشنی که تا به‌حال در اینستاگرام نوشتید یا خوانده‌اید چه بوده؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها