اهمیت و کاربردی که هشتگ‌ها در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به دست آورده‌اند، تا چند سال پیش قابل باور نبود. امروزه در تمام استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هشتگ‌ها نقشی اساسی دارند و حتی وبسایت‌های متعددی برای تحلیل هشتگ در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی شده‌اند. اگر تعداد زیاد هشتگ‌هایی که در صفحات اینستاگرام می‌بینید یا هشتگ‌هایی که در بخش نظرات پست ارسال می‌شود، برای شما عجیب است و یا می‌خواهید با ماهیت، نحوه عملکرد و چگونگی استفاده از هشتگ و هشتگ مارکتینگ آشنا شوید، این مقاله از آکادمی کاپریلا برای شما نوشته شده است. لیست موضوعاتی که در این مقاله بررسی شده در جدول زیر قابل مشاهده است.

تاریخچه هشتگ

هشتگ (Hashtag) در همه جا با علامت # شناخته و استفاده می‌‌شود و تا قبل از سال 2007، کاربردهای زیادی در اینترنت داشت تا اینکه یک متخصص طراحی محصول به نام Chris Messina در سیلیکون‌‌ولی امریکا، هشتگ را وارد توییتر کرده و رسماً از آن به عنوان بخشی از شبکه‌‌های اجتماعی استفاده کرد.

هشتگ در اینستاگرام
اولین ورود هشتگ به شبکه‌های اجتماعی

پافشاری او در استفاده از هشتگ در توییتر باعث محبوبیت و فراگیر شدن هشتگ شد و سرانجام توییتر در سال 2009 قابلیتی ارائه کرد تا کاربران بتوانند با هشتگ در توییتر جستجو کنند.

هشتگ چیست؟

هشتگ‌ها در ذهن مشتری بین یک موضوع در شبکه‌های اجتماعی و یک برند، یک کمپین بازاریابی یا حتی یک محتوا ارتباط برقرار می‌کند. به عبارت ساده‌تر، کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیازهای خود را با هشتگ‌ها جستجو می‌کنند و از سوی دیگر، برندها و صفحات تجاری (و حتی غیر تجاری) برای دسترسی به آن نیازها از هشتگ استفاده می‌کنند.

هشتگ‌ها در هر شبکه اجتماعی با رویکردی متفاوت استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در اینستاگرام برای دیده شدن از هشتگ استفاده می‌شود، در توییتر فقط از هشتگ‌های ترند شده رویدادها، مناسبت‌ها و … برای صحبت کردن درباره آن موضوع استفاده می‌شود و در فیسبوک و لینکدین کمتر از هشتگ استفاده می‌شود. گرچه تلگرام یک شبکه اجتماعی نیست اما استفاده از هشتگ در آن برای دسته‌بندی مطالب یک کانال یا گروه استفاده می‌شود.

با توجه به گستردگی استفاده از اینستاگرام در ایران، در ادامه مقاله فقط در مورد هشتگ در اینستاگرام صحبت خواهیم کرد.

هشتگ مارکتینگ چیست؟

بعد از آغاز رسمی استفاده از هشتگ در توییتر، هشتگ‌ها به بخشی از دیجیتال مارکتینگ تبدیل شدند. استفاده تجاری از هشتگ‌ها جایگاهی محکم در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد و در بین مردم هم فراگیر شد. برندها از هشتگ‌ها استفاده می‌کنند تا سریع‌تر و هدفمندتر به مخاطب هدف خود برسند و این یعنی بازاریابی را با کمک هشتگ‌ها انجام می‌دهند.

مثلاً کاربری که #سلامتی را در اینستاگرام جستجو می‌کند، دغدغه سلامتی بدن داشته و به دنبال مطالب آموزشی یا محصولاتی در این زمینه است. برندی که محصولات ارگانیک و رژیمی تولید می‌کند می‌تواند پستی آموزشی یا تبلیغاتی در این موضوع و با هشتگ سلامتی منتشر کند تا به راحتی برند خود را به او معرفی کرده، فالوئر جذب کرده و فروش داشته باشد.

نکته جالب آنکه هشتگ مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی کاملاً رایگان است و به بودجه مجزایی نیاز ندارد. دسترسی بیشتر به مخاطب هدف با هشتگ، به تحقیق و برنامه‌ریزی نیاز دارد و جذب آن مخاطب هم به تکنیک‌های بازاریابی محتوایی و تبلیغاتی نیازمند است.

ما می‌توانیم از هر هشتگ رایجی استفاده کرده و یا حتی هشتگ جدید و اختصاصی خود را بسازیم و با این روش، مسیری برای رسیدن ما به مخاطب و رسیدن مخاطب به ما را ایجاد کنیم. اما هشتگ‌ها شمشیر دو لبه هستند، همانطور که برای ما رایگان و کاربردی است، برای رقبا نیز چنین است و ممکن است رقابت هشتگ مارکتینگ را به رقبای خود ببازیم و یا سهم کمتری از تعامل و فروش از هشتگ‌های صنف خود به دست آوریم. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، سه پستی که برای هشتگ لوازم آشپزخانه نمایش داده شده، از سه صفحه و فروشگاه مختلف است و هر سه صفحه در معرض دید مخاطب قرار می‌گیرد اما ممکن است مخاطب هدف، وارد صفحه رقیب شما شود.

آموزش هشتگ در اینستاگرام
رقابت در هشتگ‌های اینستاگرام

مثال دیگر در تصویر زیر قابل مشاهده است، از هشتگ پرکاربرد برند دیجیکالا استفاده شده تا مشتریان دیجیکالا را به سمت خود جذب کند.

هشتگ مارکتینگ در اینستاگرام چیست؟
استفاده از هشتگ‌ سایر برندها

اگر هشتگ‌ها به درستی استفاده شوند، ابزار مفیدی برای بازاریابی خواهند بود. اما اگر تحقیق درستی در مورد هشتگ‌ها انجام نشود، باید یادتان باشد که هر کسی می تواند از آن هشتگ استفاده کند و باعث ضربه‌زدن به برند شما شود. اگر برای بیشتر دیده شدن، هشتگ‌های نامناسبی انتخاب شود، تاثیر منفی در برندینگ شما داشته و ممکن است باعث از دست رفتن مشتری شود. همچنین زمانی که مشتریان ناراضی از هشتگ‌های مرتبط با برند شما برای لطمه زدن به شما و یا صرفاً برای نارضایتی خود استفاده کنند، هشتگ باعث آسیب به تلاش‌های بازاریابی شما خواهد شد.

استراتژی‌های هشتگ مارکتینگ برای تعامل با مخاطب

از هشتگ‌های کمی استفاده کنید.

هشتگ‌ها برای بیشتر دیده شدن شما هستند اما چطور دیده شدن هم مهم است. اگر تعداد زیادی هشتگ در یک پست استفاده کنید، پست شما جلوه بدی پیدا می‌کند و حتی ممکن است در اینستاگرام (یا سایر شبکه‌های اجتماعی) به عنوان پست اسپم شناخته شود.

از خودتان بپرسید: آیا ارزش دارد؟

دیده شدن به هر قیمتی را به جان می‌خرید؟ از خودتان بپرسید حاضرید برای فالوئر بیشتر و دیده شدن، از هر هشتگ غیر مرتبط و نامناسب برای یک برند تجاری استفاده کنید؟ هشتگ‌هایی را انتخاب کنید که در نگاه مشتری، جلوه خوبی از برند شما شکل بگیرد.

انتخاب هشتگ بر اساس نیاز

معمولا هشتگ‌ها را به چند دسته زیر تقسیم می‌کنند:

  • هشتگ‌های برند و کمپین
  • هشتگ‌های محتوا
  • هشتگ‌های ترند و مقطعی

هشتگ‌‌های برند و کمپین

این هشتگ‌ها از نام برند (مثلاً #آکادمی_کاپریلا) ساخته شده و یا متناسب با کمپین‌های یک برند (مثلاً کمپین #جذابیت_اسنپ) ایجاد می‌شوند. کاربرد این هشتگ‌ها در بازاریابی و تبلیغ برند یا محصولات آن است.

هشتگ‌های محتوا

این هشتگ‌ها رایج‌‌تر و پرکاربردتر هستند و بین همه کسب و کارها و کاربران عادی استفاده می‌شود. این هشتگ‌ها مرتبط با موضوع هر پست می‌باشد. مثلاً می‌تواند نام یک شهر (#تهران)، نام یک محل (مثلاً #تجریش) و یا موضوعی خاص (مثلاً #آشپزی) باشد.

هشتگ‌های ترند و مقطعی

این هشتگ‌ها در برهه‌هایی از زمان، رایج و فراگیر می‌شوند و معمولاً عمر کوتاهی دارند. مثلاً در ایام نوروز، بسیاری از افراد و برندها از هشتگ‌هایی مثل نوروز استفاده می‌کنند و پس از چند روز، این هشتگ کنار گذاشته می‌شود و یا هنگام وقوع رویدادی مثبت یا منفی مانند زلزله در یک شهر، هشتگ مرتبط با آن رواج پیدا می‌کند. استفاده از هشتگ‌های ترند برای کسب و کارها مهم است و پتانسیل دیده شدن برند در شبکه‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد اما باید در نظر داشت که برخی هشتگ‌های ترند برای صفحات تجاری و برندهای رسمی مناسب نبوده و نباید از آن استفاده شود؛ مانند هشتگ‌های سیاسی-عقیدتی، هشتگ‌هایی علیه یک شخص، هشتگ‌هایی با مضامین غیر اخلاقی یا به طور کلی هشتگ‌هایی که با اصول اخلاقی و حرفه‌ای برند سازگار نباشد.

اینکه از کدام هشتگ استفاده کنید، به نوع استراتژی و اهداف شما بستگی دارد. باید بدانید کدام هشتگ‌ها شما را به اهداف‌تان رسانده و منافع بیشتری برای شما دارد و کدام یک، به برند و فروش شما آسیب می‌زند.

اهمیت هشتگ‌ها در اینستاگرام

چرا استفاده از هشتگ در پست‌ها و کمپین‌های اینستاگرامی مهم و ضروری است؟ چون پست‌های دارای هشتگ، 6/12 درصد تعامل بیشتری در مقایسه با پست‌های بدون هشتگ به دست می‌آورند.

هشتگ‌ها نه تنها به کاربران اینستاگرام کمک می‌کند تا محتوا را سازماندهی و دسته‌بندی کنند، بلکه یکی از ابزارهای قدرتمند در بهترین کمپین‌های اینستاگرامی هستند. استفاده از هشتگ‌‌ها باعث می‌شود پست شما در کنار پست‌های مرتبط دیگر قرار گرفته و بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار بگیرد و به همین دلیل، پست‌های دارای هشتگ، نرخ تعامل بالاتری کسب می‌کنند.

زمانی که از هشتگ‌ها با برنامه و هدف استفاده کنید، مزایای متعددی به دست می‌آورید. هشتگ‌ها می‌تواند پست‌های شما را به دست مخاطبان بسیار بیشتری برساند، آگاهی از برند شما را افزایش دهد، گروه خاصی از مخاطبان را هدف قرار دهد، به بهبود سئو وبسایت شما کمک کند و باعث شود همراه با ترندهای روز، حرکت کنید.

استراتژی هشتگ در اینستاگرام

تقریباً همه طرز استفاده از هشتگ در اینستاگرام را می‌دانند، اما همه نمی‌دانند چطور بهترین هشتگ‌ها را استفاده کنند تا بیشترین بازدهی را به دست آورند. برای اینکه تاثیر هشتگ‌ها در اینستاگرام را افزایش دهید، راهکارها و استراتژی‌های زیر را به کار بگیرید.

تحقیق هشتگ انجام دهید.

اولین و مهترین گام، فهمیدن این نکته است که هشتگ مارکتینگ در اینستاگرام، فقط به درج یک کلمه در مقابل # محدود نمی‌شود. برای استفاده موثر از هشتگ در پست‌های اینستاگرام خود، نیاز دارید تحقیق انجام دهید:

  • از ابزارهای آنلاین استفاده کنید. ابزارهای متعددی وجود دارد که در تحقیق و تحلیل هشتگ‌ها به شما کمک می‌کنند. در انتهای مقاله تعدادی از آنها را معرفی کرده‌ایم.
  • جستجوی خود را آغاز کنید: در این نرم‌افزارها (و یا در خود اینستاگرام)، هشتگ‌های مورد نظر خود را جستجو کنید و نتایج را ارزیابی کنید.
  • رقبای خود را ببینید: بررسی کنید که رقبای شما در اینستاگرام از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند و از هر هشتگ، در چه پست‌ها و چه موضوعاتی استفاده می‌کنند. ایده گرفتن از رقبا کمک زیادی به هشتگ مارکتینگ شما می‌کند.
  • ترندها را زیر نظر داشته باشید.

کلید انتخاب هشتگ‌های خوب، این است که آن هشتگ‌ها، شما را به مخاطبان هدفتان برساند (نه اینکه صرفاً باعث دیده شدن شما بشود). مثلاً اگر کسب و کاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ دارید، استفاده از هشتگ #نوروز، #زندگی و …. باعث می‌شود افراد بیشتری پست شما را ببینند اما چون اکثریت آنها مخاطب هدف شما و علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ نیستند، پیج شما را دنبال نخواهند کرد و به پست، توجه زیادی نمی‌کنند. اگر می‌خواهید از هشتگ‌های عمومی و غیر تخصصی استفاده کنید، بهتر است موضوع پست‌های شما هم عمومی و برای مخاطب عام باشد. هر چه از هشتگ‌های تخصصی‌تر با جامعه مخاطب کوچکتر و خاص‌تر استفاده کنید، احتمال افزایش نرخ تعامل با پست افزایش پیدا می‌کند.

در هشتگ‌ها افراط نکنید.

معمولاً کاربران اینستاگرام وسوسه می‌شوند تا از هشتگ‌های بیشتری استفاده کنند تا بیشتر دیده شوند. اما این کار، نه تنها همیشه جواب نمی‌دهد بلکه ممکن است تاثیر منفی داشته باشد. تحقیق زیادی در این‌باره انجام شده و تعداد 7 الی 11 هشتگ در هر پست اینستاگرام را تعداد بهینه اعلام کرده‌اند.

با وجود اینکه در اینستاگرام می‌توانید تا 30 هشتگ در هر پست بگذارید، اما بهتر است وقت خود را صرف تحقیق و پیدا کردن بهترین هشتگ‌ها کرده و به جای استفاده از 30 هشتگ با اثربخشی کم، 10 هشتگ با اثربخشی بالا استفاده کنید.

از رقبا و کسب و کارهای مشابه، ایده بگیرید.

هیچ ایرادی ندارد که رقبای خود را زیر نظر گرفته و از عملکرد آنان ایده و الگو بگیرید. در واقع، وقتی به موضوع هشتگ مارکتینگ می‌رسیم، این کار می تواند بسیار مفیدتر باشد. بررسی کنید که کسب و کارهای حوزه کاری شما و حتی کسب و کارهای بزرگ و برند، از چه هشتگ‌هایی و به چه شکل استفاده می‌کنند و از آن هشتگ‌‌ها و استراتژی آنها ایده بگیرید.

کمپین‌های هشتگی خود را ایجاد کنید.

خوبی هشتگ‌ها به امکان ساخت هشتگ‌های جدید و دلخواه و بدون محدودیت می‌باشد. مجبور نیستید حتما از هشتگ‌های فعلی برای کمپین‌های خود استفاده کنید. شما می‌توانید با کمی خلاقیت، هشتگ‌های جذابی برای کمپین‌های خود ایجاد کرده و از آنها استفاده کرده و فالوئرهای خود را به استفاده از آن هشتگ‌ها تشویق کنید.

حالت دیگر این است که از هشتگ‌های موجود استفاده کرده و کمپینی را حول آن برگزار کنید. اسنپ از هشتگ رایج و فراگیر #حس_خوب استفاده کرده و کمپینی با همین هشتگ و اضافه کردن یک قلب سبزرنگ به آن برگزار کرده است:

جستجوی هشتگ در اینستاگرام
برگزاری کمپین‌های هشتگی در اینستاگرام

ترکیبی از هشتگ‌های ترند، رایج و اختصاصی استفاده کنید.

بعد از اینکه تحقیق خود را انجام دادید، فقط از هشتگ‌های به شدت رایج مثل #عشق، #زندگی، #آشپزی و … استفاده نکنید چون به علت استفاده زیاد از این هشتگ‌ها، پست شما در انبوهی از پست‌ها گم می‌شود، اما از طرفی نباید فقط از هشتگ‌های با آمار پایین هم استفاده کرد.

هشتگ‌های مناسب، آنهایی هستند که برای جامعه هدف شما شناخته شده باشند، اما باید باعث شوند که پست شما به خوبی دیده‌شود. پس بهتر است هشتگ‌های خود را بین هشتگ‌های مرتبط با برند، محصول و کمپین، هشتگ‌های مرتبط با موضوع پست و هشتگ‌های ترند و یا مخصوص بازار هدف خود تقسیم کنید. سعی کنید از هشتگ‌های غیر مرتبط با موضوع پست‌تان استفاده نکنید چون ممکن است کسی که دنبال موضوع دیگری است، پست شما را ببیند و بی‌ربطی پست با آن موضوع، باعث تاثیر منفی روی برند و صفحه شما شود.

با هشتگ‌های برند خود، مسابقه برگزار کنید.

همه مسابقه و جایزه را دوست دارند. در اینستاگرام هم مسابقه‌ها رایج شده و می‌توان با ایده‌هایی ساده و خلاقانه، مسابقاتی حول هشتگ‌های مرتبط با برند خودتان برگزار کنید تا هشتگ و برند شما شناخته‌شده و تعامل با برندتان در اینستاگرام افزایش پیدا کند.

از هشتگ‌ها برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

نکته مثبت دیگر هشتگ‌ها، امکان استفاده از آنها برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و ایجاد یک جامعه مخاطب است. زیر نظر داشتن هشتگ‌های ترند می‌تواند به پیدا کردن مشتریان هدف جدید و تعامل با آنها کمک کند.

راه‌اندازی کمپین اینستاگرامی حول یک هشتگ می‌تواند راهی مناسب برای همکاری کردن با برندی مشابه هم باشد. این کمپین‌های مشترک می تواند مشتریان جدیدی را برای شما (و آن برند) جذب کرده و به برندسازی شما کمک کند.

ساده‌ترین مثال همکاری مشترک برندها در اینستاگرام فارسی، همان تبادل تبلیغاتی است که هر پیج، تبلیغ پیج دیگر را منتشر می‌کند. این کار نه تنها به جذب فالوئر کمک می کند، بلکه به افزایش آگاهی از برند و حتی فروش هم کمک خواهد کرد.

هشتگ‌هایی جذاب و گیرا بسازید.

هشتگ‌ها باید علاوه بر تحقق اهداف بازاریابی شما، از نظر مخاطب هم جذاب باشد تا به استفاده از آن مشتاق شود. از کلمات و ترکیب‌هایی استفاده کنید که برای مخاطب، تازگی و جذابیت داشته باشد و در ذهنش باقی بماند. اگر هشتگ شما (نام و موضوع هشتگ) جذاب باشد، امکان فالو کردن آن توسط کاربران نیز وجود خواهد داشت.

ابزارهای تحقیق هشتگ در اینستاگرام

ابزارهای رایگان و غیر رایگان بسیار زیادی برای پیدا کردن هشتگ‌های جدید و یا تحلیل هشتگ‌ها وجود دارد. بسیاری از این وبسایت‌های هشتگ‌یابی، هشتگ‌های فارسی را به خوبی پشتیبانی نمی‌کنند و یا رایگان نیستند اما در ادامه، تعدادی از روش‌های ساده و رایگان را معرفی کردیم.

تحقیق هشتگ در اینستاگرام

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های شناسایی هشتگ‌های مناسب، خود اینستاگرام است. با جستجو کردن یک هشتگ، هشتگ‌های مرتبط و مشابه به شما پیشنهاد می‌شود و می‌توانید از آنها استفاده کنید. همچنین تعداد استفاده از هر هشتگ هم وضعیت فراگیر بودن آن را نشان می‌دهد.

بهتر است برای آشنایی بیشتر با هر هشتگ، روی آن کلیک کرده و پست‌هایی که با آن هشتگ منتشر شده را مشاهده و بررسی کنید.

هشتگ یابی در اینستاگرام
استفاده از اینستاگرام برای پیدا کردن هشتگ

وبسایت keywordtool.io

در بخش رایگان این وبسایت می‌توانید هشتگ‌های مد نظر خود را جستجو کرده و ایده‌های خوبی از هشتگ‌های اینستاگرام به دست آورید.

سایت هشتگ یابی keywordtool.io
شناسایی رایگان هشتگ‌ها با keywordtool.io

اپلیکیشن‌های هشتگ‌یاب

اپلیکیشن‌های بسیار زیادی برای تحقیق و تحلیل هشتگ‌ها در کافه بازار و گوگل‌پلی وجود دارد که به شما در شناسایی هشتگ‌های مناسب کمک می‌کند.

دانلود اپلیکیشن های هشتگ
استفاده از اپلیکیشن‌های تحقیق هشتگ

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 9 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها