اینستاگرام سریع‌تر از هر شبکه اجتماعی دیگری در حال رشد است و دارای وسیع‌ترین توزیع سنی است. در ایران، روزانه میلیون‌ها نفر از پروفایل‌های تجاری و کسب‌وکارهای عضو اینستاگرام بازدید‌ می‌کنند، با آنها ارتباط برقرار کرده و یا خرید می‌کنند. پروفایل اینستاگرام شما اولین تأثیر را در مورد برند تجاری‌تان به‌جاگذاشته و مهم‌ترین دلیل حضور شما در اینستاگرام را بیان‌ می‌کند. بخش اصلی این پروفایل، قسمت بیو اینستاگرام (Instagram Bio) است که‌ می‌توانید با درج اصلی‌ترین ویژگی‌های خود در قالب 150 کاراکتر، خودتان را معرفی کنید و به بازدیدکنندگان جدید نشان دهید که چرا باید شما را در اینستاگرام، فالو کرده و محصولات و پست‌‎های شما را دنبال کنند. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، همه چیز را راجع به بیو اینستاگرام به شما آموزش می‌دهیم، همراه ما باشید.

بیو اینستاگرام چه‌کاری برای برند شما انجام می‌دهد؟

بیوگرافی اینستاگرام به بازدیدکنندگان شما نشان‌ می‌دهد که شما چه‌کسی هستید، چه‌چیزی ارائه‌ می‌دهید و چرا باید به برند شما اهمیت دهند؛ بنابراین ارزش آن را دارد که زمانی کافی را برای تکمیلِ درست آن صرف کنید.

ممکن است بیو اینستاگرام اولین راه ارتباطی شما و کسی باشد که نام تجاری‌تان را با کلیک کردن روی هشتگ اینستاگرام پیدا کرده است. آیا بیوگرافی شما به قدر کافی واضح است که نشان دهد چرا باید کسی شما را دنبال کند؟ آیا بهترین جنبه‌های برند شما را به نمایش‌ می‌گذارد؟

یک بیو عالی در اینستاگرام، شخصیت برند شما را برجسته‌ می‌کند و کاربران را وادار‌ می‌کند که در این مورد اقدامی انجام دهند که‌ آن کار می‌تواند کلیک بر روی لینک بیو شما، بازدید از وبسایت شرکت و یا حتی دنبال‌کردن (Follow) حساب کاربری‌تان باشد.

چگونه با بیو اینستاگرام خود، تأثیر اولیه خوبی داشته‌باشیم؟

نکته شماره 1: اسم اینستاگرام خود را بهینه کنید.

اولین قدم برای ایجاد یک بیو خوب در اینستاگرام، این است که از اسم خود یا کلمه کلیدی قابل جستجو در قسمت نام (Name)، استفاده کنید. به‌عنوان مثال، اگر در حوزه بهداشت و سلامت فعالیت‌ می‌کنید، ممکن است بخواهید نام کامل خود را همراه با عنوان شغلی‌تان در بخش نام وارد کنید (مثلاً دکتر مرادی | #متخصص_پوست). به‌این ترتیب، وقتی افراد، تخصص شما را در اینستاگرام جستجو‌ می‌کنند به راحتی‌ می‌توانند حساب کاربری شما را پیدا کنند.

به تصویر زیر دقت کنید که چگونه با درج اسم و شغل خود در بخش نام، باعث وضوح بیشتر در اسم اینستاگرام خود و نیز افزایش احتمال دیده‌شدن در جستجوهای اینستاگرام (برای کلمات ژل و بوتاکس) شده‌است.

نوشتن نام در بیو اینستاگرام
بهینه‌سازی نام در بیو اینستاگرام

اینستاگرام فیلدهای نام و نام کاربری را در درخواست‌های جستجو در نظر‌ می‌گیرد، بنابراین اطمینان از بهینه‌سازی آنها بسیار مهم است. با توجه به این نکته، ممکن است بخواهید از کلمات کلیدی حوزه کسب‌وکار خود استفاده کنید که ممکن است بازدیدکنندگان بالقوه، آنها را در اینستاگرام جستجو کنند. آیا خدمات خاصی ارائه‌ می‌دهید؟ آیا برای موضوع یا مورد خاصی شناخته‌شده هستید؟

به‌عنوان مثال، پروفایل اینستاگرام فروشگاه اینترنتی ماشین نو را در نظر بگیرید. این فروشگاه، در فیلد نام از اسم خود و نیز یک کلمه کلیدی مرتبط با خدماتش استفاده کرده‌است: فروش لوازم یدکی. هر وقت کسی “فروش لوازم یدکی” را در اینستاگرام جستجو کند، حساب او یکی از اولین حساب‌هایی است که دیده‌ می‌شود و بیو ساده و مناسب این سایت ( که در آن به کلمات کلیدی دیگر نیز اشاره شده) هم به بازدیدکنندگان اجازه‌ می‌دهد تا بدانند حوزه کاری و مزایای این سایت چیست.

آموزش بیو اینستاگرام
استفاده از کلمه کلیدی در نام اینستاگرام

نکته شماره 2: مهارت‌های خود را برجسته و مخاطبان اصلی (هدف) خود را مشخص کنید.

یک بیو خوب در اینستاگرام توضیح‌ می‌دهد که کسب‌وکار شما چیست و برای چه کسانی مناسب است (مخاطبان هدف). گلدلیف (Goldleaf) هر مورد از لیست مخاطبان خود را از طریق بیو اینستاگرام آن بررسی‌ می‌کند. آنها از «مجله علمی پیشرو» در ابتدای بیو خود استفاده کرده و عنوان‌ می‌کنند که برای «بیماران، تولیدکنندگان و علاقه‌مندان به گیاه شاهدانه» مناسب است؛ بنابراین، بازدیدکنندگان جدید بلافاصله متوجه‌ می‌شوند که محصولات این برند، دقیقاً چیست و آیا متناسب با علاقه آنها است یا خیر. مختصر و مفید.

بهترین بیو اینستاگرام

به‌عنوان یک مثال ایرانی، تپسل در بیو اینستاگرام خود، موضوع و هدف صفحه را توضیح داده: «آشنایی با مطالب جذاب دیجیتال مارکتینگ در این صفحه» و این جمله باعث می‌شود مخاطبان هدف، بلافاصله دلیل و انگیزه دنبال کردن صفحه را پیدا کنند.

ایده های بیو اینستاگرام
بیان موضوع صفحه برای مخاطبان

اما در مثالی دیگر، اگر یک کارآفرین یا محتوانویس هستید نیز‌ می‌توانید از طریق اینستاگرام، خودتان را در حوزه کاری‌تان از سایرین متمایز کنید. درباره مهارت‌های خود یا هر تجربه‌ای که ممکن است مورد توجه بازدیدکنندگان بالقوه قرار گیرد، فکر کنید. شخصیت زیر، یک وبلاگ‌نویس اهل سفر است که در بیوگرافی خود تأکید‌ می‌کند که یک مهاجر آمریکایی است و در لندن زندگی‌ می‌کند:

بیو اینستاگرام عالی
اشاره به توانمندی‌ها در بیو اینستاگرام

این توضیح، نه‌تنها یک مقدمه عالی برای پروفایل او است، بلکه به مردم این امکان را‌ می‌دهد تا بدانند که او در مورد دیدنی‌های لندن صحبت می‌کند و راهنمایی‌هایی هم از دید شخصی که به خارج از کشور مهاجرت کرده است، ارائه‌ می‌کند.

نکته شماره 3: از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی هدفمند در بیو اینستاگرام، قابلیت جستجوی شما در اینستاگرام را بهبود‌ نمی‌دهد (به جز در حالتی که در بالا ذکر شد، یعنی در فیلد نام و نام کاربری) اما‌ می‌تواند به تمرکز بیشتر روی حساب شما و ارتباط با بازدیدکنندگان همفکرتان کمک کند. همچنین‌ می‌تواند با یک نگاه، هدف شما را به مخاطب منتقل کند. این موضوع، هنگامی مهم‌تر می‌شود که مجاز به استفاده از تعداد محدودی کاراکتر در متن بیو هستید.

وقتی‌ می‌خواهید در مورد انتخاب کلمات کلیدی برای استفاده در بیو اینستاگرام خود تصمیم بگیرید، به ارزش‌ها، رسالت، علایق و مزایای خود و مخاطبان خاص‌تان فکر کنید. مجله چالک‌بورد این کار را با استفاده از کلمات کلیدی مانند «سلامتی، تغذیه، مراقبت از خود و طرح‌های عالی» (wellness, nutrition, self-care + great design) انجام‌ می‌دهد.

نوشتن متن بیو اینستاگرام
استفاده از کلمات کلیدی در بیو اینستاگرام

به‌عنوان مثال ایرانی، اینستاگرام وبسایت آموزشی فرادرس، حوزه‌های تخصصی را که در آن، دوره‌های آموزشی منتشر کرده‌است در متن بیو خود استفاده کرده:

بیو اینستاگرام فرادرس
استفاده از کلمات کلیدی هدف در بیو

اگر از اینستاگرام برای کسب‌وکار استفاده‌ می‌کنید، زمانی را صرف کنید تا «هویتی» مطابق با دنبال‌کنندگان ایده‌آل خود بسازید. مشکلات یا علایق و منافع آنها چیست؟ چه کلمات کلیدی‌ می‌تواند این موارد را بیان کند؟ استفاده از کلمات کلیدی که مخاطبان شما را هدف قرار‌ می‌دهد، به کاربران کمک‌ می‌کند تا شما را بهتر بشناسند، بدانند چه‌چیزهایی را ارائه‌ می‌دهید و آیا حساب شما با اهداف و علایق آنها مرتبط است یا خیر.

ببینید چطور Headspace از کلمات کلیدی مانند «سلامتی و شادی» و «مدیتیشن و زندگی آگاهانه» در بیو اینستاگرام خود استفاده‌ می‌کند تا کاری که انجام‌ می‌دهد را توضیح دهد و با دنبال‌کنندگان خود ارتباط برقرار کند (روی کلماتی دست گذاشته که دغدغه یا هدف مخاطبان است).

بهترین بیو اینستاگرام
استفاده از کلمات کلیدی هدف در بیو

نکته شماره 4: بازدیدهای پروفایل‌تان را با استفاده از بِهلینک به سایت خود هدایت کنید.

لینک موجود در بیو اینستاگرام شما به‌آسانی قابل کلیک است که آن را به یکی از باارزش‌ترین هدایت‌کنندگان ترافیک به وبسایت شما در پروفایل‌تان تبدیل کرده‌است. اما مشکل این است که در لینک بیو فقط می‌توان یک لینک درج کرد و ممکن است بخواهید بخش‌های مختلفی از سایت خود را در معرض دید فالوئرها قرار دهید.

برای حل مشکل گذاشتن چند لینک در بیو، ابزارهای مختلفی در جهان راه‌اندازی شدند. یکی از کامل‌ترین ابزارهای ایرانی لینک‌ساز بیو اینستاگرام، وبسایت بِهلینک می‌باشد. شما با استفاده از behl.ink می‌توانید کل اینستاگرام خود را به یک صفحه فرود قابل کلیک تبدیل کرده و دنبال‌کنندگان خود را به فروشگاه آنلاین، صفحه رویداد، ویدیو یا وبلاگ خود هدایت کنید.

درج چند لینک در بیو
درج چند لینک با بهلینک

بهلینک، خود را «کارت ویزیت آنلاین شما» معرفی می‌کند و امکانات زیر را به رایگان ارائه کرده است:

  • خودتان را بهتر و کامل‌تر و با آدرس لینک دلخواه معرفی کنید.
  • چندین لینک را در یک صفحه کنار هم قرار دهید.
  • به سوالات رایج در مورد خود و یا کسب‌وکارتان پاسخ دهید.
  • راه‌های ارتباط با خودتان را لیست و مدیریت کنید.
  • با یک لینک، کالا و خدمات خود را معرفی کنید.
  • برای آخرین پست‌های خود، لینک مجزا تعریف کنید.
  • دنبال کنندگان‌تان را در خصوص کالا و خدمات خود بهتر و کامل‌تر راهنمایی کنید.
  • یک لینک را در همه شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید.
  • فالوورهای خود در هر شبکه را به دنبال‌کنندگان حساب خود در شبکه دیگر تبدیل کنید.
  • با چند کلیک، محتوای لینک‌شده در همه شبکه‌ها را یک‌جا، بروزرسانی کنید.

برای درک بهتر از قابلیت‌های بهلینک، تصویر زیر را ببینید و یا برای مشاهده نسخه آنلاین تصویر زیر، اینجا را کلیک کنید (برای مشاهده تصویر در سایز بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید).

استفاده از بهلینک برای درج چند لینک در بیو
استفاده از بهلینک برای درج چند لینک در بیو

نکته شماره 5: اطلاعات تماس خود را اضافه کنید.

گرچه می‌توانید با بهلینک، اطلاعات تماس خود را به‌طور کامل درج کنید اما با داشتن یک پروفایل تجاری اینستاگرام،‌ می‌توانید اطلاعات تماس را به بیوگرافی خود اضافه کنید. این اطلاعات شامل آدرس ایمیل، شماره تلفن و آدرس شرکت شما است. نکته مهم آنکه اطلاعات تماس، هیچ فضای کاراکتری در بیو شما را اشغال‌ نمی‌کند.

برند کوبیزکو، شماره تماس و سامانه پیامکی خود را در بیو اینستاگرام‌ش نوشته است. برخی دیگر از شرکت‌ها، از گزینه‌های تماس اینستاگرام تجاری برای درج شماره تماس، ایمیل و آدرس نیز استفاده می‌کنند.

تکنیکهای نوشتن بیو اینستاگرام
نوشتن اطلاعات تماس در بیو اینستاگرام

مزیت افزودن اطلاعات تماس این است که ارتباط با شما را آسان‌ می‌کند. همچنین در صورتی که افراد، سوالی داشته باشند،‌ می‌تواند از آن به عنوان یک امکان دسترسی فوری برای رسیدن به جواب استفاده کنند.

نکته شماره 6: در طراحی بیو اینستاگرام خود خلاق باشید.

اگرچه مهم است که در بیو اینستاگرام، خودتان و کارتان را معرفی کنید، اما باید آن را فضایی برای نشان‌دادن شخصیت و جذابیت خود بدانید. همانطور که نوشتن بیو خلاقانه، دغدغه بسیاری از کاربران عادی اینستاگرام است، کسب‌وکارها هم باید سعی کنند در بیو اینستاگرام خود، از ایده‌های خلاقانه و مخاطب‌پسند استفاده کنند. در ادامه، سه روش برای ایجاد خلاقیت در بیو را معرفی‌ می‌کنیم:

استفاده از ایموجی برای فاصله‌گرفتن از متن و نوشتار

یکی از روش‌های فاصله گرفتن از متن در بیوگرافی اینستاگرام، استفاده از ایموجی‌ها است.‌ می‌توانید از آنها برای جدا کردن بخش‌های نوشتاری در متن‌های سنگین استفاده کنید. قطعاً نمونه‌های زیادی در اینستاگرام فارسی دیده‌اید که از ایموجی در بیو خود استفاده کرده‌اند و تصویر زیر، تنها یک مثال ساده از این نکته می‌باشد.

استفاده از ایموجی در بیو اینستاگرام
استفاده از ایموجی در بیو اینستاگرام

همچنین‌ می‌توانید از ایموجی‌ها برای برجسته‌کردن فراخوانی به اقدام و جلب توجه مخاطب به آن استفاده کنید، مانند عکس زیر که با ایموجی، دعوت به ورود به سایت خود کرده است.

استفاده از ایموجی در بیو اینستاگرام
استفاده از ایموجی برای فراخوانی به اقدام

استفاده از هشتگ ترند شده

اینکه آیا شما یک مسابقه اینستاگرامی یا یک کمپین UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر یا User-Generated Content) را تبلیغ‌ می‌کنید، استفاده از هشتگ ترند شده‌ی قابل کلیک در بیو اینستاگرام‌تان‌ می‌تواند به بیشتر دیده‌شدن شما کمک کند. مثلاً وبسایت باسلام، از هشتگ خود که قصد ترند شدن آن را دارد (تلاش برای استفاده کاربران از آن هشتگ) استفاده کرده است.

هشتگ در بیو
استفاده از هشتگ ترند در بیو

در مثالی مشابه اما غیر ایرانی، برند نوشیدنی Sunwink دنبال‌کنندگان خود را تشویق‌ می‌کند تا از هشتگ #sunwink و #sticktoplants به‌عنوان شانسی برای دیده‌شدن‌شان استفاده کنند.

تشویق کاربران به استفاده از هشتگ برند
تشویق کاربران به استفاده از هشتگ برند

علاوه بر این، کاربرانی که‌ می‌توانند هشتگ‌ها را در اینستاگرام دنبال کنند، اگر هشتگ ترند شده شما را نیز دنبال کنند،‌ می‌تواند در بالا نگه‌داشتن برند شما در ذهن‌شان کمک کند.

افزودن سطربندی به بیو اینستاگرام

اضافه‌کردن سطربندی (درج جملات در سطرهای جداگانه) به بیو اینستاگرام، یک راه فوق‌العاده برای قابل درک‌کردن و قابل استفاده‌کردن اطلاعات است. ساده­‌ترین روش برای افزودن Line Breaks به بیو اینستاگرام، نوشتن آن در نسخه وب اینستاگرام است. با انجام این‌کار، خواندن بیو اینستاگرام شما آسان­‌تر خواهد شد، مانند حساب کاربری اپلیکیشن گجت که هر توضیح خود را در یک سطر نوشته و نظم بهتری به آن داده‌است.

سطربندی بیو اینستاگرام
سطربندی بیو اینستاگرام

چک لیست بیو اینستاگرام

یک بیو خوب اینستاگرام، در نگاه اول تأثیرگذاری عالی داشته و کاربران را تشویق‌ می‌کند که حساب کاربری شما را دنبال کنند. در اینجا خلاصه‌ای از آنچه گفتیم را ارائه‌ می‌کنیم:

  • توضیح دهید که چه کسی هستید و چه‌کاری انجام‌ می‌دهید.
  • مخاطبان خاص خود را با کلمات کلیدی، هدف قرار دهید.
  • با استفاده از بهلینک، از لینک بیو به وبسایت خود لینک دهید.
  • روش‌های بیشتری برای ارتباط دنبال‌کنندگان با خودتان فراهم کنید و اطلاعات تماس‌تان را بنویسید.
  • شخصیت برند خود را معرفی کنید و متناسب با آن، بیو اینستاگرام خود را بنویسید.

هر رویکردی که برای بیو اینستاگرام خود انتخاب کنید، ارزش آن را دارد که کمی وقت و تلاش بیشتر برای آن صرف کنید. وقتی که یک بیو راضی‌کننده ساختید، از تعدادی از افراد نزدیک به خود بپرسید که هنگام بازدید از پروفایل شما چه احساسی دارند و از بازخورد آنها برای بهبود بیو اینستاگرام خود کمک بگیرید.

با رشد و تکامل کسب‌وکار خود،‌ می‌توانید هر چند ماه یک بار وقت بگذارید تا بیو خود را مرور کنید و مطمئن شوید که همواره سناریویی که‌ می‌خواهید را بیان‌ می‌کنید.

متن بیو اینستاگرام خود را در نظرات بنویسید تا با هم‌فکری جمعی، به بهتر شدن آن کمک کنیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 71 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.