مولفه‌های بسیاری برای نوشتن کپشن اینستاگرامی وجود دارد. یک کپشن اینستاگرامی به طور کلی باید بتواند همه آن‌چیزهایی که شما به عنوان صاحب کسب‌وکار برای ترویج برند یا فروش محصولات‌تان در نظر گرفته‌اید را بیان کند. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام برای پیج‌هایی که به فروش محصولات یا ارائه خدمات می‌پردازند، نسبت به محتواهای دیگر متفاوت‌تر و حساس‌تر است.

طریقه نوشتن کپشن اینستاگرام و در نهایت ایجاد یک کپشن جذاب می‌تواند مشتریان یا فالوورهای کنونی شما را همچنان راضی نگه دارد، فالوورها یا مشتریان بیشتری را به سمت شما بکشاند و در نهایت به ترویج کسب‌وکار شما منجر بشود. در مقاله پیش رو از آکادمی کاپریلا سعی شده است تا همه نکات مهم در رابطه با طریقه نوشتن کپشن اینستاگرام ارائه شوند.

اگر شما هم می‌خواهید کپشن حرفه‌ای‌تری بنویسید تا در نظر بقیه افراد حرفه‌ای به نظر بیایید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

اندازه کپشن اینستاگرام چقدر است؟

دقت داشته باشید که اندازه متنی که قرار است برای کپشن اینستاگرام بنویسید، نامحدود نخواهد بود. شما می‌توانید فقط و فقط 2000 کارکتر یا حرف را به صورت جمله‌های جذاب و مفید به کاربران اینستاگرام ارائه بدهید.

رعایت نکات اساسی در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام به شما کمک خواهد کرد تا همه این 2000 حرف را به خوبی و هدفمند مصرف کنید.

مثلاً گذاشتن هشتگ‌های مرتبط و مهم و اضافه کردن ایموجی‌های به‌جا و درست هم می‌توانند در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام موثر باشند. در این موارد هم باید دقت کنید تا هشتگ‌های شما بیش از 30 عدد نباشند یا شما همه متن کپشن را صرف هشتگ‌ها نکنید.

البته ترجیح این است که هشتگ‌ها حدود 5 عدد در هر پست باشند، اما این عدد هم دقیق نیست و می‌تواند برای هر پیج اینستاگرامی متفاوت باشد. شما فقط با تجربه و آزمون و خطا می‌توانید به نتیجه درستی برسید.

در مورد هشتگ‌ها اطلاعات و دانش درستی ندارید؟ دو مطلب هشتگ مارکتینگ و هشتگ اینستاگرام از مجله کاپریلا را بخوانید تا در هشتگ زدن حسابی استاد شوید!

اهمیت کپشن در اینستاگرام

کپشن اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا شخصیت و هویت برند یا کسب‌وکارتان را به نحوی نشان دهید که یک عکس به تنهایی قادر به بیان آن نیست. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام صرفاً محدود به نوشتن چندین جمله در قسمت پایینی یک عکس یا ویدئو نیست؛ شما می‎‌توانید کپشن مورد نظرتان را در قالب یک ویدئو ارائه بدهید. بسیاری از کاربران کپشن زیر یک عکس یا ویدئو را نمی‌خوانند، بنابراین می‌توان همه چیزهایی که در نظر دارید را در یک ویدئو بیان کنید.

کپشن‌های اینستاگرامی این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانید با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید فضای کپشن اینستاگرامی‌تان را طنزآلود، جدی، سوالی، خبری یا هر شکل دیگری که جذاب به نظر برسد، طراحی کنید؛ ایجاد همه این فضاهای مختلف، به نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام مربوط می‌‎شوند.

7 نکته مهم در مورد نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام که حتماً باید بدانید!

هدف شما از نوشتن یک کپشن اینستاگرامی باید به افزایش تعامل و ارتباط بین مشتری یا فالوور، و برند شما باشد. یک کپشن اینستاگرامی باید بتواند همه آن‌چیزهایی که نتوانستید در عکس یا ویدئو بگویید را بیان کند و این مهم نیازمند رعایت کردن چندین استراتژی اساسی است.

ما در ادامه این مقاله سعی کردیم تا 7 نکته مهم و اساسی در رابطه با نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام را در اختیار شما بگذاریم. با رعایت این 7 نکته، می‌توانید یک کپشن مفید و کارآمد بنویسید و مشتریان بیشتری را جذب کنید!

نکته اول نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام: جای درست اطلاعات مهم در کپشن

اپلیکیشن اینستاگرام در اصل برای گوشی‌های موبایل ساخته شده است، گوشی‌های موبایل هم محدودیت‌های تصویری خودشان را دارند. به همین دلایل است که در اکثر مواقع شما با کپشنی روبه‌رو می‌شوید که برای مطالعه کامل آن باید روی چیزی با عنوان More کلیک کنید. واقعیت امر این است که کپشن‌های اینستاگرامی، تا 125 کارکتر اولیه یا همان یکی‌دو جمله ابتدایی خود را به مخاطبان نشان می‌دهند و برای مطالعه کامل آن باید به ادامه مطلب رفت.

بسیاری از کاربران اینستاگرامی معتقدند که باید اطلاعات مهم کپشن را در همان یکی دو جمله ابتدایی کپشن نوشت تا همه مخاطبان از آن آگاه شوند. این قضیه کاملاً به نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام مربوط می‌شود و شما باید با توجه به اهدافتان، اطلاعات مهم را در جای درست کپشن قرار بدهید.

برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک کسب‌وکار اینستاگرامی در حوزه فروش روسری هستید. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام برای یکی از پست‌های شما که مربوط به جشنواره پاییزی است، می‌تواند این‌طور باشد:

جشنواره پاییزی ما شروع شد! همه روسری‌ها جدید و متفاوت هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر.. More. همان‌طور که می‌بینید، فقط یکی‌دو جمله از کپشن شما در نگاه اول معلوم است، اما با این حال اطلاعات مهم را به کاربران ارائه دادید. در ادامه، مشتریان یا فالووران می‌توانند روی گزینه More بروند و مطلب کامل را بخوانند. دقت کنید که شما باید ادامه کپشن را به نحوی بنویسید که مخاطبان جذب جشنواره یا خدماتی که می‌خواهید ارائه بدهید، شوند.

نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام در ارائه اطلاعات مهم فقط به همین یک نوع ختم نمی‌شود. بسیاری از کاربران معتقدند که نباید اطلاعات مهم را در همان ابتدای ماجرا لو داد. در این نوع از نوشتن کپشن اینستاگرام، شما باید در جملات ابتدایی کپشن، مخاطبانتان را ترغیب کنید تا ادامه متن را بخوانند. برای مثال فرض کنید که شما یک پیج با مضمون ارائه اطلاعات گردشگری شهر رودسر در استان گیلان را دارید. یک کپشن با هدف ترغیب مخاطب برای خواندن کامل متن می‌تواند اینگونه باشد:

عکاسی از شهر رودسر؛ تابستان 1400. یک واقعیت پنهان در مورد رودسر این است که..More“. شما با این روش می‌توانید حس کنجکاوی را در مخاطب ترغیب کنید تا متن کامل شما را مطالعه کند. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام دست شما را برای بیان کامل چیزهایی که در ذهن‌تان می‌گذرد، باز نگه می‌دارد. با رعایت چنین‌ نکته‌ای، مخاطب کنجکاو می‌شود تا بداند که یک واقعیت پنهان در مورد رودسر چیست و روی ادامه مطلب یا همان More کلیک می‌کند.

نکته دوم طریقه نوشتن کپشن اینستاگرام: روایت یک داستان

داستان گفتن، معجزه می‌کند!

کاربران دنیای اینستاگرام ترجیح می‌دهند صفحاتی را دنبال کنند که از صداقت، خلاقیت و جذابیت بالایی برخوردار هستند. این موضوع در مورد پیج‌های مربوط به کسب‌وکارهای معتبر و برندهای تجاری، بسیار پررنگ‌تر و حساس‌تر است. بنابراین نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام به طوری‌ که همه این ویژگی‌ها را در بر بگیرد، بسیار مهم خواهد بود. یکی از روش‌هایی که می‌توان با تکیه بر آن، یک کپشن جذاب ارائه داد، روایت یک داستان از برند یا کسب‌وکار شماست.

برای مثال فرض کنید که شما یک پیج اینستاگرامی در حوزه فروش کارت گرافیک سیستم‌های کامپیوتری دارید. یک کپشن با مضمون روایت یک داستان از برندتان می‌تواند اینگونه باشد:

چندسال پیش همین موقع‌ها، من و دوستم تصمیم گرفتیم یه کار خفن رو شروع کنیم. یادمه که بارون می‌بارید و تقریباً هیچکدوممون فکرشو نمی‌کردیم که در آینده بتونیم ایده‌مون رو عملی کنیم. سال‌ها گذشت و ما تجربه کسب کردیم و با همراهان عزیزی مثل شما آشنا شدیم!

حالا امروز، دقیقاً تو همون تاریخ، باز هم داره بارون می‌باره و باز هم ما باورمون نمی‌شه که به همه چیزهایی که می‌خواستیم رسیدیم. امیدوارم از خدمات برند ما واسه سیستم‌هاتون راضی باشید! #کارت_گرافیک #سیستم_کامپیوتری #اسم برند یا فروشگاه“.

همان‌طور که می‌بینید، تصاویر نمی‌توانند به تنهایی همه داستان شما را بیان کنند. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام به مخاطبان کمک می‌کند تا همه‌چیز و هر چیز را در رابطه با شما و برندتان بفهمند. البته همان‌طور که گفتیم، کپشن اینستاگرام فقط به یک متن در پایین تصویر ختم نمی‌شود؛ شما می‌توانید روایت داستان‌تان را در قالب یک ویدئوی جذاب و خلاقانه (پست یا IGTV اینستاگرام) به مخاطب یا مشتریان ارائه بدهید.

هیچ ایده‌ای از استفاده از IGTV ندارید؟ در مطلب IGTV اینستاگرام از مجله کاپریلا از سیر تا پیاز استفاده از این قابلیت را برایتان شرح دادیم.

نکته سوم نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام: اندازه کپشن را محدود نکنید

همان‌طور که در ابتدای این مقاله با هم مرور کردیم، امکان استفاده از 2000 کارکتر یا حرف برای نوشتن یک کپشن اینستاگرامی وجود دارد. از طرفی این نکته را هم مرور کردیم که جملات ابتدایی یک کپشن که در نگاه اول دیده می‌شوند، فقط 125 حرف خواهند بود؛ دقت کنید که این نکات نباید شما را محدود کند. شما باید همه آن‌چیزهایی که فکر می‌کنید باید گفته شوند را با دقت و خرج خلاقیت بنویسید.

برای مثال ممکن است که شما یک مقاله کوتاه و مختصر را در 2000 کارکتر تهیه کنید و آن را در قسمت کپشن بگذارید. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام در حالت طولانی باید برای مخاطب ارزشمند باشد. مثلاً فرض کنید که شما کارشناس داروهای مکمل ورزشی هستید و یک کسب‌وکار اینستاگرامی با هدف ارائه خدمات مشاوره‌ای راه انداخته‌اید. ارائه یک پست تخصصی در مورد مزایا و مضرات کراتین، نیازمند یک کپشن طولانی در قالب یک مقاله خواهد بود.

توجه کنید که در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام در قالب یک مقاله، باید کلمات کلیدی متن خود را در حد معقولانه‌ای تکرار کنید. این کلمات کلیدی به موضوع پست شما مربوط می‌شود. برای مثال اگر شما می‌خواهید به صورت تخصصی در مورد دوچرخه‌های حرفه‌ای بنویسید، باید مدل دوچرخه مورد نظر را در هر پاراگراف ذکر کنید تا بُعدِ تبلیغاتی کپشن شما موثر واقع شود.

به هیچ‌عنوان از تاثیر ایموجی‌ها و هشتگ‌ها در کپشن‌های طولانی غافل نشوید. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام در این حالت، باید از خسته شدن مخاطب جلوگیری کند و در هر پاراگراف چیزهای جدیدی ارائه بدهد. سعی کنید متن خود را به صورت پیوسته ننویسید و آن را به چندین پاراگراف کوتاه تقسیم کنید.

همان‌طور که گفتیم، نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام برای کسب‌وکارها بسیار حساس است. برای مثال اگر شما یک صفحه اینستاگرامی با مضمون آشپزی غذاهای خانگی دارید، می‌توانید دستور پخت غذاها را گاهی در یک متن طولانی بیاورید. در این حالت شما باید بتوانید از ایموجی‌ها به خوبی استفاده کنید. مثلاً اگر قرار است جایی از متن، در مورد فلفل قرمز بنویسید، می‌توانید در کنارش یک ایموجی با حالتی که آتش گرفته است را بگذارید؛ این استفاده درست از ایموجی‌ها هم حس واقعی را به مخاطب منتقل می‌کند و هم در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام موثر خواهد بود.

نکته چهارم طریقه نوشتن کپشن اینستاگرام: برای ایجاد مشارکت بیشتر، سوال بپرسید

دعوت به اقدام
برای دیدن ادامه، صفحه را به سمت پایین بکشید!

نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام فقط به ارائه یک محتوای یک‌طرفه ختم نمی‌شود. منظورم از محتوای یک‌طرفه، محتوایی است که علی‌رغم جذابیت و خلاقانه بودن، نمی‌تواند با مخاطب، فالوور یا مشتری ارتباط برقرار کند. نکته و ترفند دیگری که برای نوشتن کپشن اینستاگرامی، مد نظر است، طرح پرسش‌های مرتبط با کسب‌وکار شماست.

شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار اینستاگرامی می‌توانید با طرح پرسش یا پرسش‌های جذاب و خلاقانه، هم به اهداف خود برسید، هم مشتری و فالوور بیشتر جذب کنید و هم مخاطبانتان را ترغیب کنید تا به صورت مستقیم با شما حرف بزنند. توجه کنید که شما می‌توانید با طرح یک سوال، پتانسیل پاسخ دادن مخاطب را افزایش بدهید؛ با بالا رفتن پتانسیل پاسخگویی مخاطب، انگیزه او برای ایجاد ارتباط بیشتر و مستقیم با شما هم بالا می‌رود.

راستی اگر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایتان جذب فالوور اینستاگرام است، ما راه حل آن را در دو مطلب برایتان توضیح می‌دهیم؛ مطالب چگونگی جذب هزار فالوور اول و نکات جذب فالوور واقعی را از آکادمی کاپریلا حتماً بخوانید.

سوال یا سوالات مطرح‌شده از طرف شما باید مرتبط با برند یا کسب‌وکار شما باشد. طرح سوالات نابه‌جا یا غیر مرتبط، احساس خوبی را در مخاطب القا نمی‌کند. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام در این حالت، مستلزم ترغیب مخاطبان و فالوورها برای پاسخ دادن است. به این فکر کنید که طرح چه سوالی می‌تواند مخاطبانتان را به ارائه پاسخ و ایجاد ارتباط تشویق کند. برای مثال فرض کنید که شما یک فروشگاه جوراب‌های دخترانه در اینستاگرام دارید. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام به صورت سوالی برای شما می‌تواند چنین حالتی داشته باشد:

همون‌طور که می‌دونید محصولات جدیدمون از راه رسیدن. راستی چندتا سوال دارم ازتون! شما معمولاً رنگ جوراباتون رو با کدوم لباس‌تون سِت می‌کنید؟ به نظرتون تغییر فصل تاثیری روی نوع و رنگ جوراباتون می‌ذاره؟ نظراتتون در مورد سوالات و محصولات جدیدمون رو برامون بنویسید! #جوراب #جوراب_مچی #جوراب_دخترونه #اسم فروشگاه یا برند“.

همان‌طور که در کپشن بالا مشاهده می‌کنید، نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام به صورت سوالی، استراتژی‌های خاص خودش را دارد. شما می‌توانید سوالات خود را به صورت نظرسنجی در مورد محصولات جدید یا خدمات ارائه‌شده طرح کنید؛ در این حالت، شما مخاطبان‌تان را ترغیب می‌کنید که نظراتشان را بیان کنند. از طرفی شما می‌توانید با طرح یک سوال در مورد تجربه افراد، انگیزه پاسخ‌دهی مخاطبان را افزایش بدهید. همچنین می‌توانید با طرح یک داستان شخصی و درخواست از مخاطبان برای بیان داستان مشترک کامنت‌های بسیاری را دریافت کنید.

نکته پنجم نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام: استفاده درست از ایموجی‌ها

طبق آمار معتبر، حدود 50 درصد کاربران، از ایموجی‌ها در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام استفاده می‌کنند. همان‌طور که گفتیم، استفاده درست و به‌جا از ایموجی‌ها می‌تواند حس واقعی شما را از پشت گوشی‌های موبایل به پوست و گوشت مخاطبانتان القا کند. بهتر است قدرت ایموجی‌ها را به هیچ‌وجه دست کم نگیرید و در عوض از پتانسیل آن‌ها برای جذب مخاطب بیشتر نهایت استفاده را ببرید. اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله گفتیم که نوشتن کپشن برای یک پست اینستاگرامی، به دلیل این است که تصاویر نمی‌توانند به تنهایی بیانگر اهداف شما باشند؛ در مورد ایموجی‌ها هم قضیه همین است. ایموجی‌ها برای تکمیل اهداف شما در بدنه یک متن کمک می‌کنند.

جالب است بدانید که طبق تحقیقات و آمار، میزان بازدید و تعامل در پست‌هایی که در آن‌ها از ایموجی استفاده می‌شود، بیشتر از پست‌های بدون ایموجی است. ایموجی‌ها می‌توانند فضاهای خالی و بی‌روح بین پاراگراف‌ها را بپوشانند و به متن مورد نظر شما شخصیت ببخشند. برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک کسب‌وکار اینستاگرامی در زمینه فروش گل و گیاه هستید. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام برای شما می‌تواند مملو از ایموجی‌های مربوط به گیاهان باشد. استفاده از ایموجی‌های مرتبط با متن می‌تواند به کپشن شما روح ببخشد.

ایموجی‌ها دقیقاً مثل گلوله‌های یک اسلحه هستند؛ شما باید بدانید که دقیقاً در چه موقعی و کجا از آن‌ها به خوبی استفاده کنید. دقت کنید که استفاده الکی و بیهوده از ایموجی‌ها می‌تواند به تخریب متن شما منجر شود. در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام به همراه ایموجی‌ها باید بدانید که کدام ایموجی می‌تواند احساس واژه یا جمله شما را به مخاطب منتقل کند. برای مثال آن‌جایی که می‌خواهید از مخاطبتان تشکر کنید، می‌توان از ایموجی‌هایی که حس دوست‌داشتن را منتقل می‌کنند، استفاده کرد.

نکته ششم: پیج‌های دیگر را مِنشِن (Mention) کنید

بسیاری از کاربران دنیای اینستاگرام با منشن کردن آیدی و صفحه افراد پرطرفدار در کپشن، باعث بالا رفتن میزان بازدید، لایک یا فالوئورهایشان می‌شوند. منشن یا تگ کردن صفحات مختلف با نوشتن آیدی صفحه مورد نظر و اضافه کردن علامت @ انجام می‌شود. این افراد مهم که فالوورهای بالایی هم دارند، به اصطلاح اینفلوئنسر یا شاخ اینستاگرامی نامیده می‌شوند.

این افراد فالوورهای بسیار زیادی دارند و اگر آن‌ها یک پست اینستاگرامی را استوری یا معرفی کنند، می‌توانند باعث افزایش بازدیدها و مخاطبان بشوند. البته این قضیه فقط به اینفلوئنسرها ختم نمی‌شود و می‌توان از بلاگرها هم در این مورد به خوبی استفاده کرد. فرق بلاگر و اینفلوئنسر را نمی‌دانید؟ مطلب اینفلوئنسر چیست از آکادمی کاپریلا را بخوانید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که یک اینفلوئنسر یا بلاگر اینستاگرامی هرگز یک پست را به صورت رایگان استوری یا معرفی نمی‌کند. بسیاری از کاربران اینستاگرامی، صفحه اینفلوئنسرها را همیشه در کپشن‌هایشان منشن می‌کنند، اما هیچ‌وقت خبری از حمایت یا استوری نخواهد بود. بهتر است که در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام بیشتر دقت کنید و کپشن خود را با تگ‌ها و منشن کردن‌های بیهوده، خراب نکنید.

بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای اینستاگرامی، با اینفلوئنسرها و بلاگرها وارد همکاری حرفه‌ای می‌شوند. آن‌ها با انتخاب اینفلوئنسرها و بلاگرهای مناسب برای کسب‌وکارشان، وارد جریان‌های حرفه‌ای‌تری مثل کمپین‌های تبلیغاتی در اینستاگرام می‌شوند. در این حالت از تبلیغات و همکاری‌های اینستاگرامی، نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام هم متفاوت می‌شود. در چنین موقعیتی، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند با تگ کردن یا منشن کردن اینفلوئنسری که با او کار می‌کنند، به افزایش بازدید و مخاطبان کمک می‌کنند.

برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک کسب‌وکار اینستاگرامی در حوزه فروش شلوارهای کتان هستید؛ اخیراً هم با یک بلاگر که در بحث فشن و مدلینگ تخصص دارد، وارد همکاری شده‌اید. فرض کنید که یک سری محصولات جدید برای شما آمده است و قرار است با همکاری این بلاگر، به افزایش بازدید و میزان فروش محصولات خود کمک کنید. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام شما در چنین وضعیتی، می‌تواند اینگونه باشد:

شلوارهای کتون و جدیدمون همین حالا از راه رسید! [استفاده از یک ایموجی که حس خوشحالی را منتقل کند] جالبه بدونید که ما برای بهتر نشون دادن شلوارامون از بلاگری که این روزها خیلی محبوب شده، استفاده کردیم [منشن کردن آیدی بلاگر با اضافه کردن علامت @] از محصولات جدیدمون دیدن کنید و برامون بنویسید که از کدوم‌ها خوشتون اومده. راستی، امکان خرید محصولات هم از طریق دایرکت امکان‌پذیره! [استفاده از یک ایموجی که حس دوست داشتن یا لذت بردن را منتقل کند]. #شلوارکتانی #اسم برند یافروشگاه #مدلینگ

نکته هفتم نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام: هیچ‌وقت هشتگ‌ها را فراموش نکنید

از اهمیت هشتگ‌ها در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام هرچقدر که بگوییم باز هم کم است. البته همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، شما می‌توانید فقط از 30 هشتگ در کپشن خود استفاده کنید؛ پس سعی کنید که این 30 هشتگ را صرف هشتگ‌های مرتبط با فعالیتتان و همینطور هشتگ‌های مخصوص برند خودتان کنید. استفاده از هشتگ‌های نامربوط و الکی هیچ کمکی به بالارفتن مخاطبان و مشتریان‌تان نمی‌کند و حتی ظاهر کپشن شما را ناخوشایند خواهد کرد.

برای مثال فرض کنید که شما یک فروشگاه کتاب‌های کمک‌آموزشی در اینستاگرام دارید. استفاده از هشتگ‌های نامربوط آن هم فقط به دلیل پربازدید بودن آن‌ها اصلاً کار حرفه‌ای و مفیدی نیست. مثلاً استفاده کردن از هشتگ‌های مربوط به سریال‌های خانگی معروف، هشتگ‌های مربوط به اسم بازیگران یا افراد پرحاشیه یا چیزهایی از این قبیل نمی‌تواند برای بهبود فروشگاه اینستاگرامی شما کارساز باشد.

نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام با هشتگ‌های اختصاصی خودتان، فرمول خاص خودش را دارد. به نظر شما یک هشتگ اختصاصی برای یک برند یا یک فروشگاه در اینستاگرام چگونه ساخته می‌شود؟ پاسخ، ساده است! کافی است که شما به عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارهای اینستاگرامی، اسم برند یا فروشگاه خودتان را در قالب یک یا چند هشتگ طراحی کنید. برای مثال اگر اسم برند یا فروشگاه شما الی کادو است، هشتگ اختصاصی شما هم #الی_کادو خواهد بود. توجه کنید که اگر بخش اول اسم برند یا فروشگاه شما به حروف ب، پ، چ، ج، ح، خ، ه، ع، غ، ف، ق، ث، ص، ض، گ، ک، م، ن، ت، ل، ی، س، ش، ط و ظ ختم می‌شود، بهتر است که از علامت آندرلاین یا _ برای جداسازی آن از بخش دوم اسم برندتان استفاده کنید.

با به وجود آمدن قابلیت فالو کردن هشتگ‌ها در اینستاگرام، امکان دنبال کردن پست‌های یک صفحه بدون فالو کردن صفحه آن فراهم شده است. مثلاً افرادی که تمایل خاصی برای فالو کردن پیج‌های اینستاگرامی ندارند، می‌توانند با فالو کردن هشتگ‌های اختصاصی برند یا فروشگاه شما، از خدمات و محصولات جدیدتان مطلع شوند. پس دست به کار شوید، هشتگ‌های اختصاصی خودتان را بسازید و به کارگیری دائمی آن‌ها در کپشن‌ها، به جذب بیشتر مخاطبان کمک کنید.

البته از اهمیت استفاده از هشتگ‌های مرتبط در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام هم نباید غافل شد. شما به عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارهای اینستاگرامی باید در کنار هشتگ‌های اختصاصی، از هشتگ‌های مربوط هم استفاده کنید. مثلاً اگر شما یک فروشگاه لوازم آرایشی در اینستاگرام دارید، نباید از هشتگ‌های مربوط به لباس‌های بچه‌گانه استفاده کنید.

نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام زیر ذره‌بین

حالا که با 7 نکته مهم در مورد نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام آشنا شدید، بهتر است نکات ریز اما بسیار مهم زیر را هم در نظر بگیرید. نکات زیر به بهتر دیده شدن کپشن شما در محیط اینستاگرام کمک خواهند کرد:

  • برای ظاهر کپشن خود اهمیت ویژه‌ای قائل شوید. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام باید به نحوی باشد که مخاطب در نگاه اول بتواند با آن ارتباط بگیرد و با شلوغی و بی‌سلیقگی روبه‌رو نشود. برای مثال متن بلند خودتان را به چندین پارگراف کوتاه تبدیل کنید یا از نقطه‌ها برای جداسازی متن‌های مختلف کمک بگیرید.
  • از شیوه Call To Action یا دعوت به درگاه خرید استفاده کنید. در نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام، مخصوصاً برای صفحات مربوط به کسب‌وکار، از مخاطب بخواهید که روی لینک مربوط به کسب‌وکارتان کلیک کند. این لینک می‌تواند در قسمت بیوگرافی صفحه اینستاگرامتان باشد و یا می‌تواند همان‌جا در قسمت پایانی کپشن در دسترس قرار بگیرد.
  • بسیاری از کپشن‌های فارسی با گذاشتن یک نقطه در ابتدای کپشن شروع می‌شوند. این کار به دلیل جلوگیری از به‌هم‌ریختگی متن انجام می‌گیرد. اینستاگرام به صورت اختصاصی برای متن‌های فارسی ساخته نشده است و به همین دلیل اگر کپشن‌تان را بدون گذاشتن نقطه شروع کنید، بعد از پست شدن، شاهد به‌هم‌ریختگی متن خواهید بود. البته من یک پیشنهاد بهتر به جای استفاده از نقطه در ابتدای کپشن دارم؛ شما می‌توانید به جای استفاده از نقطه در ابتدای کپشن، از قدرت نیم‌فاصله استفاده کنید. برای این کار، قبل از نوشتن متن، در قسمت کپشن، یک نیم‌فاصله بزنید و سپس با لمس علامت فلش در صفحه کیبورد که سمت چپ را نشان می‌دهد، به پاراگراف بعدی بروید؛ حالا با خیال راحت متن کپشن خود را بنویسید و آن را پست کنید. در انتها خواهید دید که متن شما به‌هم نریخته است و ظاهر کپشن شما بسیار آراسته و تروتمیز به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

آیا یک عکس یا یک ویدئو می‌تواند قدرتمندتر از کلمات باشد؟ مطمئناً خیر. کپشن اینستاگرام و همه جملاتی که کاربران در کنار هم می‌چینند، قدرت بیشتری در جذب مخاطبان و ایجاد ارتباطات مستقیم دارد. نحوه نوشتن کپشن اینستاگرام، مسیر شما را برای رسیدن به اهداف تجاری یا ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطبان و مشتریان هموار می‌کند.

البته فضای کپشن‌های اینستاگرامی بسته به نحوه و نوع فعالیت صفحات، متفاوت است. شما به عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارهای اینستاگرامی می‌توانید با استفاده از همه نکاتی که در این مقاله جمع‌آوری شده‌اند، به یک کپشن مفید و کارآمد دست پیدا کنید. اگر تمایل دارید حرفه‌ای‌تر برای کپشن‌نویسی آمادگی داشته باشید، حتماً مطلب کپشن چیست از آکادمی کاپریلا را بخوانید.

راستی، اگر برای لینک دادن به بخش‌های مختلف کسب و کارتان، در فضای بیوی اینستاگرام محدودیت دارید، می‌توانید از ابزارهای رایگان درج چند لینک در بیو اینستاگرام استفاده کنید. یکی از این ابزارها بهلینک است؛ به لینک به شما کمک می‌کند که در بیو اینستاگرام‌تان چندین لینک قرار دهید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.