یکی از اصطلاحات رایج اینستاگرامی، اینفلوئنسر و بلاگر است. جالب است بدانید که نمی‌توان به صورت صد درصد گفت که معنی اینفلوئنسر با معنی بلاگر یکی است، اما می‌توان یقین داشت که این دو ارتباط معنایی ظریفی با هم دارند.

اگر شما هم بارها این واژه‌ها را شنیده‌اید و همیشه برایتان سوال بود که اینفلوئنسر چیست و فرق بلاگری با اینفلوئنسری در چیست، این مطلب از آکادمی کاپریلا را تا انتها بخوانید.

معنی اینفلوئنسر چیست؟

اینفلوئنسر که همان واژه انگلیسی Influencer است، در فارسی به معنی تاثیرگذار ترجمه شده اما در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، وقتی در مورد اینفلوئنسر صحبت می‌کنیم، منظور همان فرد تاثیرگذار است؛ یعنی کسی که بر روی تصمیمات افراد یا احوال خوب و بدشان تاثیر می‌گذارد.

اگر در اینستاگرام اکانت دارید، موارد خیلی زیاد از افراد اینفلوئنسر را دیده‌اید. اگر اکانت ندارید، روش ساخت اکانت در اینستاگرام را در مطلبی دیگر آموزش داده‌ایم؛ حتماً یک اکانت اینستاگرام برای خود بسازید.

صفحه اینستاگرام مهدی شجاری- اینفلوئنسر مرد ایرانی
مهدی شجاری یکی از اینفلوئنسرهای ایرانی در اینستاگرام و یوتیوب است که در حوزه موبایل فعالیت می‌کند.

وقتی که توصیه افراد و کاربران در مورد محصول یا خدماتی در خرید یا عدم خرید آن تاثیر دارد (بازاریابی دهان به دهان)، اهمیت حضور اینفلوئنسرها، همین کاربران اینترنتی پرطرفدار، بیش از پیش احساس می‌شود. چندبار تا حالا به واسطه معرفی فردی که مورد اعتمادتان در اینستاگرام بود، محصول یا خدماتی را خریدید؟

جالب است بدانید که این روزها 49 درصد مصرف کنندگان تصمیمات خرید خود را وابسته به معرفی یک برند توسط اینفلوئنسرهای مورد اعتماد خود می‌دانند. 60 درصد از افرادی که حضوری خرید می‌کنند می‌گویند که محصولی که خریدند به توصیه اینفلوئنسر محبوبی بوده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

جالب است بدانید که اینفلوئنسرها درآمدهای خوبی هم دارند؛ اگر می‌خواهید در مورد بلاگر و اینفلوئنسر بیشتر بدانید، مطالب زیر را بخوانید.

  • بلاگر کیست؟ روش‌های کسب درآمد بلاگر چگونه است؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)
  • چطور بلاگر و اینفلوئنسر موفقی شویم؟ — برای خواندن این مطلب کلیک کنید(+)

انواع اینفلوئنسر

اینفلوئنسرها انواع مختلفی دارند که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم.

بلاگر ایرانی
تابحال بیوتی بلاگرها را دیده‌اید؟ یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین بیوتی بلاگرهای ایرانی، صدف بیوتی است.

میکرواینفلوئنسرها

میکرو اینفلوئنسر به افراد معروفی گفته می‌شود که هزاران یا ده‌ها هزار فالوور دارند. این افراد به تولید محتوای مخصوص خودشان می‌پردازند و با مخاطبین‌شان از طریق پلتفرم شبکه‌های اجتماعی مختلف، بلاگ‌ها و وبسایت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

به دلیل تعداد فالوورها و نوع محتوایی که منتشر می‌کنند، اینگیجمنت (تعامل کاربران با صفحه آن‌ها) بالایی دارند. تعداد فالوورهایی که دارند (که در مقابل سلبریتی‌های میلیونی کم است)، باعث می‌شود که ارتباط نزدیک‌تر و بهتری با مخاطبین هدف خود برقرار کنند. همین مسئله باعث می‌شود که کسب و کارهای بسیاری مشتاق کار کردن با آن‌ها شود. (در ادامه این مطلب در مورد نحوه کار با این افراد و نحوه کسب درآمد بلاگر و درآمد اینفلوئنسر صحبت می‌کنیم.)

نمونه‌ای از میکرو اینفلوئنسر ایرانی
صاحب این صفحه به معنی واقعی کلمه میکرو اینفلوئنسر است. یعنی تعداد کاربرانش آنقدر کم است که ارتباط گرفتن با آن‌ها برایش آسان‌تر خواهد بود.

اینفلوئنسرهای سلبریتی

اینفلوئنسرهای سلبریتی تعداد فالوورهای بسیار بالایی (معمولاً میلیون‌ها فالوور) دارند. این افراد در صنایع مختلفی شناخته شده و محبوب هستند. افراد زیادی آن‌ها را می‌شناسند، در نتیجه پتانسیل تاثیرگذاری برروی مخاطبین هدف خود را به مقدار بسیار زیادی دارند.

سودی که سلبریتی‌ها به کسب و کارها می‌رسانند، از طریق نشان دادن برند آن‌ها و معرفی آن در مقابل چندین میلیون مخاطب است که باعث افزایش آگاهی از برند کسب و کارها می‌شود. مثلاً برخی از این افراد سفیر برندها می‌شوند.

علی کریمی، بازیکن سابق فوتبال ایران که سفیر برند ارشا کلاب است. در ادامه این مطلب در مورد سفیر برند صحبت می‌کنیم.

اینفلوئنسر بلاگ

اینفلوئنسر بلاگ کسی است که بلاگ خودش را دارد و در آن می‌نویسد و مخاطب‌های خاص خودش را دارد. تعداد مخاطبین این افراد می‌تواند هزاران یا میلیون‌ها نفر باشد. همین که تعداد افرادی که به نوشته‌های آن‌ها  دسترسی دارند و مخاطب آن‌ها هستند، این افراد را از دیگر بلاگرهایی که برای دل خودشان می‌نویسند یا فقط برای تعداد محدودی از مخاطبان خود می‌نویسند، جدا می‌کند.

بلاگر
نیما شفیع زاده، بنیانگذار رسانه نیما تودی، بلاگری است که در نیما تودی در مورد شبکه‌های اجتماعی پست می‌نویسد و بازدید وبسایت بسیار بالایی دارد.

اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی، افرادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام، لینکدین، فیس‌بوک و یوتیوب فعالیت می‌کنند و حدود هزاران یا میلیون‌ها فالوور دارند که آن‌ها را دنبال می‌کنند. اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی در مورد موضوعات گسترده‌ای مثل سلامتی، تمرینات ورزشی، خودرو، رژیم غذایی، فعالیت‌های بیرونی، مد و لباس، سفر، هنر، زیبایی و طراحی داخلی محتوا تولید می‌کند.

نواب ابراهیمی، اینفلوئنسر محبوب اینستاگرامی و یوتیوبر معروف، در زمینه آشپزی فعالیت می‌کند.

KOL یا Key Opinion Leader

KOLها یا رهبران فکری را به افرادی می‌گویند که در زمینه‌ای خاص تخصص و تبحر خاصی دارند و افراد زیادی به واسطه علم و دانایی آن افراد در زمینه مشخص، به آن‌ها اعتماد می‌کنند. کسب و کارهایی که در زمینه خاصی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از KOLهای مرتبط با زمینه کاری‌شان برای تبلیغات و بازاریابی محصولاتشان استفاده کنند.

جادی یکی از معروف‌ترین KOLهای ایرانی است که در زمینه برنامه‌نویسی و هک فعالیت می‌کند و طرفداران بسیار زیادی هم دارد.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارهای موفق — برای مشاهده این ویدئوی آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش نحوه تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش برندسازی شخصی در فضای دیجیتال — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

بلاگر چیست؟

بلاگرها وبسایت خودشان را دارند و در آن تولید محتوا می‌کنند. بله! درست حدس زدید. همان اینفلوئنسر بلاگ که کمی بالاتر در مورد آن صحبت کردیم، بلاگر هستند. بلاگرها در مورد موضوعات موردعلاقه و ویژه خودشان می‌نویسند و پست منتشر می‌کنند. در واقع بلاگر به افرادی گفته می‌شود که در سایت خودشان مطلب منتشر می‌کنند، اما امروزه به افرادی که در شبکه‌های اجتماعی مطلب منتشر می‌کنند هم بلاگر می‌گویند.

بنابراین اگر برایتان سوال پیش آمده بود که بلاگر یعنی چه و می‌خواستید هرچه زودتر معنی بلاگر را بدانید، باید آگاه باشید که در واقع بلاگر به کسانی گفته می‌شود که در وبسایتشان مطلب منتشر می‌کنند و خودشان کنترل محتوای منتشر شده خود را در دست دارند. اما به هر دلیلی امروزه افرادی که در شبکه اجتماعی تولید محتوای روزانه انجام می‌دهند و مخاطبان زیادی دارند را به اشتباه بلاگر می‌نامند.

تفاوت بلاگر با اینفلوئنسر چیست؟

فرق بلاگر و اینفلوئنسر در موارد زیر است:

  • بلاگر به کسی گفته می‌شود که در وبسایت خودش تولید محتوا می‌کند و کنترل محتوای آن در دستان خودش است.
  • اینفلوئنسر کسی است که در یک پلتفرم آنلاین مثل شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند و مخاطبین بسیار زیادی دارد و بر تصمیم‌گیری‌های خرید آن‌ها تاثیر می‌گذارد.
  • لزوماً تمام بلاگرها اینفلوئنسر نیستند.
  • لزوماً تمام اینفلوئنسرها بلاگر نیستند.
  • بلاگرها می‌توانند به یک فرد تاثیرگذار یا اینفلوئنسر تبدیل شوند.
  • اینفلوئنسرها هم می‌توانند بلاگر باشند.

حالا اگر قصد دارید بلاگر شوید، به ادامه این مطلب توجه کنید.

چگونه بلاگر شویم؟

اگر می‌خواهید بلاگ مخصوص خود را داشته باشید، بهتر است که مراحل زیر را طی کنید.

  • نام بلاگ‌تان را انتخاب کنید و هاست آن را تهیه کنید.
  • با اضافه کردن وردپرس، بلاگ‌تان را راه‌اندازی کنید.
  • تِم ساده و مخصوصی برای خودتان انتخاب کنید تا بلاگ‌تان تماماً نمایانگر حضور شما در آن باشد.
  • دو پلاگین اصلی و مهم را اضافه کنید تا آمار و ارقام مربوط به سایتتان در دستتان باشد و اطلاعات بیشتری در مورد خوانندگان‌تان به دست آورید.
  • محتوای جذابی برای خوانندگان بلاگ‌تان تولید کنید تا آن‌ها را مشتاق به پیگیری بلاگ شما کند.

از این موارد گذشته، از شما دعوت می‌کنیم تا مطالب دیگر آکادمی کاپریلا در مورد بلاگر شدن و اینفلوئنسر مارکتینگ را بخوانید تا ایده بهتری از این شغل بگیرید.

بلاگر کیست
معنی بلاگر

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

برای اینفلوئنسر شدن، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • نیچ یا بهتر است بگوییم موضوع مورد علاقه خود را پیدا و انتخاب کنید. ترجیحاً بهتر است خاص و یکتا باشد.
  • پروفایل شبکه‌های اجتماعی‌تان را بهینه‌سازی کنید. بیو مناسبی از خودتان بنویسید و عکس متناسب با شبکه اجتماعی‌ای که در آن فعالیت می‌کنید را بارگذاری کنید.
  • مخاطبتان را بشناسید و آن‌ها را به‌خوبی درک کنید.
  • محتوای جذاب و مرتبط بسازید و نشر دهید.
  • منظم و باثبات باشید. بهتر است که تقویم محتوایی داشته باشید.
  • با مخاطبتان ارتباط نزدیک برقرار کنید.
  • برای همکاری با برندها آماده شوید و آن‌ها را از شرایط همکاری با شما آگاه کنید.

درآمد بلاگرها چقدر است؟

درآمد بلاگرها به پلتفرمی که در آن فعالیت می‌کنند، تعداد مخاطب‌هایشان و موارد متعدد دیگری بستگی دارد. مثلاً درآمد بلاگرها در اینستاگرام با حدود 1 میلیون فالوور، در برخی موارد به ماهیانه یک میلیارد تومان هم می‌رسد! البته همیشه هم این درآمدهای نجومی برای بلاگرها و اینفلوئنسرها صادق نیست. با توجه به شرایط همکاری هر کدام از بلاگرها، درآمدشان هم متفاوت است.

تعرفه بلاگر
نمونه‌ای از تعرفه یک بلاگر اینستاگرامی با 150 هزار فالوور

کسانی که در یوتیوب فعالیت می‌کنند و بازدید ویدئوهای آن‌ها زیاد است، درآمد دلاری از طریق یوتیوب دارند. آپارات هم این امکان را برای افراد به وجود آورده است. همچنین در توییتر، با توجه به فیو استار شدن یا نشدن یک توییت، مبلغی برای همکاری با اینفلوئنسر یا بلاگر توییتری در نظر گرفته می‌شود.

درآمد بلاگرها از چه طریقی است؟

راه‌های بسیار زیادی برای کسب درآمد از طریق بلاگری وجود دارد. اصلی‌ترین و رایج‌ترین روش، کسب درآمد از طریق سازمان‌ها، برندها و کسب و کارهای بزرگ و کوچک است. معمولاً طبق قرارداد کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار)، اینفلوئنسر باید محتوایی برای معرفی برند مذکور آماده کند و در صفحه خودش منتشر کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • چگونه اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • راهنمای کامل تبلیغات در اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • کمپین تبلیغاتی اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

برخی از اینفلوئنسرها، به صورت پورسانتی کار می‌کنند. یعنی اینکه کد تخفیف مخصوص خودشان را به فالوورها اعلام می‌کنند، یا لینکی برای درج در استوری یا همان محتوای منتشر شده‌شان قرار می‌دهند تا تعداد افرادی که از طریق آن‌ها از برند مذکور خرید کرده‌اند، مشخص شود و کمیسیونی از آن طریق دریافت کنند.

در برخی موارد، اینفلوئنسرها متعهد می‌شوند که به عنوان سفیر برند برای کسب و کاری فعالیت کنند. سفیر برند در واقع همان سلبریتی بسیار محبوب و مشهور است که تایید و معرفی یک برند را در پست‌هایش به عهده می‌گیرد. دستمزد این افراد، معمولاً چند میلیونی حتی چند صد میلیونی است!

دستمزد بلاگرها
تعرفه بلاگرها

آیا بلاگر شدن سخت است؟

بلاگر شدن خیلی فراتر از بغل زدن بچه و شوهر است! برای بلاگر شدن، باید برنامه‌ریزی کرد و به صورت مستمر با مخاطبین در ارتباط بود.

بلاگر شدن خیلی بیشتر و سخت‌تر از چیزی است که در ظاهر می‌بینید. شما فقط ویدئوها و تصاویری می‌بینید که برای چند دقیقه یا احتمالاً چند ثانیه ذهن‌تان را درگیر می‌کند. اما همان بلاگر برای آن تصاویر باید چندین ساعت زحمت بکشد!

حالا که تعداد بلاگرها و اینفلوئنسرها برای همیشه بیش از پیش شده است، رقابت آن‌ها در جلب توجه کسب و کارها و بازاریابان اینترنتی هم بیشتر شده است. در نتیجه فقط تولید محتوای موثر است که می‌تواند به موفق شدن یک بلاگر کمک کند.

جمع‌بندی

بلاگرها و اینفلوئنسرها خیلی قبل‌تر از بلاگرهای اینستا وجود داشتند اما با فراگیرتر شدن اینستاگرام، شغل بلاگری بیش از پیش توجه افراد را جلب کرده است. اگر شما هم می‌خواهید اینفلوئنسر یا بلاگر موفقی شوید، چه فود بلاگر، چه بلاگر خودرو، چه بیوتی بلاگر و هر نوع بلاگر دیگری، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقالات دیگر آکادمی کاپریلا را در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ و بلاگر شدن را بخوانید.

راستی شاید برایتان درج تنها یک لینک در بیو اینستا مشکل باشد؛ اگر نیاز دارید که لینک‌های بیشتری در اینستاگرام‌تان درج کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از ابزار رایگان بهلینک استفاده کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 127 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

2 نظر در “معنی اینفلوئنسر چیست و چه تفاوتی با بلاگر دارد؟

  • سماوات .. — says: ۱۴۰۱-۰۸-۱۶ در ۰۵:۴۹

    مطالب هدایتگر و روشنگری را در قالب استفاده از ادبیاتی روان و متین و گفتاری شیرین و گزینش کلیدواژه هایی دقیق و کاملا حرفه ای و مرتبط با موضوع مورد نظر ، به درستی توسط مجموعه محترم و علمی شما عزیزان ، طراحی و انشاء و ارائه گردیده است که این رویداد آگاهی بخش ، نشان از وجود قوه ی تشخیص موقعیت قوی در یک کادر هوشمند فکری و فرهنگی و اجتماعی است . شما متخصصان استفاده از قابلیت های بانفوذ فضای مجازی د دنیای کسب و کار ، رسالت ارتقاء سطح تشخیص و شناخت و هم افزایی مؤثرِ دانستنی هایِ مرتبط با هدف را ، در کلاس خلق انگیزه در قلمرو فهم تئوریک و کاربردی و معناشناختی محتوا ، به خوبی انجام داده اید . در هر حال بنده به سهم خودم صمیمانه سپاسگزارم …

    1. نوریه رضوی ثانی — says: ۱۴۰۱-۰۸-۲۲ در ۰۳:۰۵

      سلام جناب سماوات، وقت شما بخیر باشه.

      خیلی خوشحالیم که مطلب ما برای شما مفید بود. خیلی ممنون از نظری که برامون گذاشتید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.