وقتی که تازه وارد اینستاگرام می­‌شوید، ممکن است خیلی از اصطلاحات رایجی که در این برنامه استفاده می‌­شوند را ندانید. آشنایی با این اصطلاحات و قابلیت­‌ها می­‌تواند به توسعۀ کسب و کار شما کمک زیادی کند؛ ما هم در آکادمی کاپریلا تلاش خود را می‌کنیم تا هرچه در توان‌مان هست را به شما تقدیم کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
2 اصطلاحات انگلیسی در اینستاگرام

اصطلاحات فارسی اینستاگرام

اینستاگرام
اصطلاحات رایج فارسی در اینستاگرام

برخی از اصطلاحات رایج و عبارات جدیدی که این روزها در اینستاگرام با آن روبرو می‌شوید، در ادامه نام می‌بریم:

اینستا چیست؟

اینستا همان مخفف کلمه اینستاگرام است که به انگلیسی Instagram نوشته می‌شود. اینستاگرام یک شبکه اجتماعی با هدف به اشتراک گذاشتن تصاویر افراد است. به کار بردن اینستا خیلی در بین کاربران رایج است.

بلاگر چیست؟

بلاگر به فردی گفته می‌شود که فالوورهای زیادی دارد و تا حدودی محبوب و مشهور است. بلاگرها در زمینه‌های مختلف در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. مثل سبک زندگی، کتابخوانی، آشپزی و غیره.

بلاگر لایف استایل یعنی چه؟

منظور از بلاگر لایف استایل کسی است که از سبک زندگی روزمره‌اش برای شما پست و استوری می‌گذارد. مثلاً از غذاهایی که درست می‌کنند، لباس‌هایی که می‌پوشند و تفریحات خود به صورت روزانه عکس و فیلم می‌گیرند و در اینستاگرام با شما به اشتراک می‌گذارند.

معنی بیوتی بلاگر

بیوتی بلاگر به فرد پرمخاطب و با فالوور تعداد زیادی می‌گویند که مشخصاً در زمینه زیبایی و آرایش محتوا تولید می‌کند. مثل صدف بیوتی که بلاگر معروف ایرانی است.

معنی اینفلوئنسر

اینفلوئنسر به افراد تاثیرگذار و اغلب پرمخاطبی گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند و نظراتشان بر تصمیمات منتهی به خرید افراد، تاثیر مستقیم می‌گذارد.

گیفت

گیفت به معنی هدیه است، اما وقتی اینفلوئنسری در کنار دستمزد تبلیغش حرفی از گیفت می‌زند، منظور این است که برخی از کالاهایی که فرستادید را به عنوان هدیه برای خودش برمی‌دارد.

شاخ اینستا

فردی است که هنر خاصی ندارد؛ فقط کارهای دم‌دستی و به اصطلاح زرد انجام می‌دهد تا فالوور بگیرد. صبح‌ها با هدف گرفتن فالوور بیشتر از خواب بیدار می‌شود (احتمالاً ظهرها!) و شب‌ها تعداد فالوورهایش را می‌شمارد. این فرد تمام اعتبارش را مدیون تعداد فالوورهایش است و از تبلیغات در اینستاگرام درآمد دارد. در کمال تعجب درآمد برخی از این افراد گاهی به 1 میلیارد در روز (این آمار برای 3 بهمن 1401 است) هم می‌رسد.

برخی از اینفلوئنسرها و بلاگرهای پرطرفدار و اعتباردار، جزو همین شاخ‌های مجازی هستند.

شاخ اینستا
شاخ اینستاگرام یعنی چی؟

امنیت پیج

همانطور که از اسمش پیداست به مجموعه کارهایی که برای فراهم کردن امنیت پیج اینستاگرام انجام می‌شود امنیت پیج اینستاگرام می‌گویند. شما در اینستاگرام با افرادی روبرو خواهید شد که امنیت پیج اینستاگرام را برابر با شکستن شاخ غول خواهند دانست. این در صورتی است که حقیقت اصلاً اینطور نیست.

امنیت پیج اینستاگرام با کارهای تخصصی کامپیوتری گره نخورده و نیاز به برنامه‌نویسی پیشرفته و بادی‌گارد (!) هم ندارد. فقط کافیست گزینه احراز هویت دوعاملی را در اینستاگرام روشن کنید و پسوورد سختی برای پیج‌تان انتخاب کنید. در کنار این دو مورد باید به ایمیلی که به اینستاگرام دادید هم دسترسی داشته باشید و پسوورد آن هم قوی باشد.

اگر برای فراهم کردن امنیت پیج اینستاگرام خود با روشن کردن گزینه احراز هویت دو عاملی در اینستاگرام نیاز به راهنمایی دارید، مطلب زیر را بخوانید:

شات کردن

شات یعنی این که در پیج اینستاگرام خود تصویری از یک پیج دیگر را به منظور تبلیغ قرار دهید. شات در انگلیسی هم همین معنی را دارد. البته اصلاً این کلمه انگلیسی است و Shout نوشته می‌شود.

تبادل

تبادل برای زمانی به کار می‌رود که قصد افزایش فالوور دارید و با افراد دیگر قرار تبادل می‌گذارید تا در پیج خود آن‌ها را تبلیغ و معرفی کنید و آن‌ها هم برای شما همین کار را بکنند. معمولاً تبادل بین پیج‌هایی اتفاق می‌افتد که از جنبه تعداد فالوور، به صورت تقریبی نزدیک به هم باشند.

لایک (Like) چیست؟

با لایک کردن یک پست نشان می‌­دهید که آن را دیده‌­اید و از آن لذت بردید. وقتی پستی را لایک می­‌کنید به صاحب صفحه نوتیفیکیشنی (اعلانی) ارسال می‌­شود که متوجه خواهد شد شما پست او را لایک کردید. همچنین قلب کنار پست یا استوری، بعد از لایک شما قرمز می‌شود.

فول لایک چیست

منظور از فول لایک این است که تمام پست‌های یک صفحه لایک شده‌اند. اگر کسی به شما گفت که “فول لایک شدی. حمایت” منظور این است که من تمام پست‌های شما را لایک کرده‌ام، لطفاً شما هم به صفحه من سر بزنید و پست‌هایم را لایک کنید.

تبادل کامنت

تبادل کامنت به این معنی است که یک یا چند کاربر با هم قرار می‌گذارند تا برای پست‌های یکدیگر، کامنت بگذارند. معمولاً این کار برای بالا بردن میزان تعامل پیج است که ما اصلاً توصیه نمی‌کنیم. چون کاربران متوجه این مسئله می‌شوند و اعتمادشان به شما را از دست می‌دهند.

اگر نیاز دارید کامنت بیشتر بگیرید، مطلب زیر را بخوانید:

بکشید بالا

این عبارت معادل Swipe up در انگلیسی است. بکشید بالا زمانی به کار می‌رود که کاربر لینکی داشته باشد و از شما بخواهد که به آدرس آن لینک بروید. بعد از اضافه شدن استیکر لینک در اینستاگرام، استفاده از این عبارت تقریباً منسوخ شده است.

قیمت در دایرکت یا قیمت در استوری

برخی از کسب و کارها ترجیح می‌دهند قیمت کالا یا خدماتشان را در پیغام خصوصی دریافت کنید یا در استوری ببینید. در برخی موارد قابل درک است، اما بیشتر موارد خریدار را به اصطلاح می‌پراند.

سم خالص یا این چی بود من دیدم؟

وقتی که فردی چیز عجیب یا مسخره‌آمیزی را می‌بیند، آن را با به‌کار بردن عبارات “سم خالص” یا “این چی بود من دیدم” بیان می‌کند.

حق پرومکس

عبارات “خیلی حق بود” یا “حق پرومکس” برای اعلام توافق با چیزی به کار می‌رود. مثل وقتی که می‌گفتیم “حرف دل‌مان را زد”، یا “واقعاً راست می‌گه!”

دونیت

دونیت یا همان Donate، به معنی مبلغی است که به عنوان کار خیر به فرد مورد نظر اهدا می‌شود. دونیت جایگاه درستی در ایران پیدا نکرده (اما در حال توسعه است!) اما در غرب، کاملاً جاافتاده است. افرادی که زمان زیادی برای تولید محتوا می‌گذارند یا هر کار دیگری، تقاضای دونیت می‌کنند و هر فردی به اندازه وسعش مبلغی را به آن‌ها اهدا می‌کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام —برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش تولید محتوای گرافیکی با نرم‌افزار پاورپوینت اینستاگرام (آموزش ساخت قالب مخصوص پست و استوری اینستا) — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی اپلیکیشن و سایت کانوا Canva برای طراحی پست و استوری برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای باشند برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)
  • آموزش مبتدی کورل برای تدوین و میکس ویدیو برای مشاهده این ویدئو آموزشی کلیک کنید(+)

نظر نامحبوب

نظر نامحبوب بیشتر در توییتر استفاده می‌شود، اما برخی اوقات ممکن است در اینستاگرام هم آن را ببینید. منظور از نظر نامحبوب، دیدگاه شخصی کسی در مورد موضوعی است که شاید خیلی آن را نشنیده‌اید، اما برخلاف معنی لغوی عبارت، خیلی‌ها با آن دیدگاه موافقند.

نظر نامحبوب قبلاً با عبارت “فقط من اینطوریم یا شما هم…” شروع می‌شد.

اینستاگرام
معنی نظر نامحبوب در اینستاگرام

تا اینجا خیلی از عباراتی که در دنیای اینستاگرام فارسی به کار برده می‌شد را نام بردیم. بیشتر این اصطلاحات از کلمه انگلیسی آمده‌اند. در ادامه معنی عبارات انگلیسی را نام می‌بریم.

اصطلاحات انگلیسی در اینستاگرام

معنی اصطلاحات پرکاربرد انگلیسی در اینستاگرام:

IG چیست؟

IG اختصاری از کلمۀ انگلیسی Instagram است و حتی بعضی افراد به کاربران اینستاگرام هم IGer یا اینستاگرامر می­‌گویند. البته این اصطلاح در فارسی به‌کار نمی‌رود.

بیو یا بایو (Bio) چیست؟

بیو یا بایو به قسمتی از پروفایل شما گفته می­‌شود که می‌­توانید در آن متنی بنویسید و هر کسی که وارد صفحۀ شما می‌­شود، آن را خواهد دید. بیو جایگاه مناسب و موثری برای ارائۀ توضیحات یا اطلاعات دربارۀ برندتان یا خودتان به کاربران است. برای نوشتن یک بیو مناسب برای اینستاگرام، پیشنهاد می‌کنیم که مطلب آموزش نوشتن بیو مناسب برای اینستاگرام کسب و کار را بخوانید.

هندل یا یوزرنیم (Username) چیست؟

هندل یا یوزرنیم همان نام کاربری شماست. در هنگام ساخت صفحه اینستاگرام باید نامی را برای صفحۀ خود انتخاب کنید که می­‌تواند اسم واقعی شما، اسم برندتان یا هرچیز دیگری باشد. کاربرد هندل در فارسی کم است، اما از یوزرنیم و نام کاربری بیشتر استفاده می‌شود.

فالو (Follow) چیست؟

فالو به معنای دنبال کردن است. اگر شما دیگران را فالو کنید، پست­‌ها و محتوای آن­‌ها در صفحۀ فید برای شما به نمایش درمی‌­آید و اگر دیگران شما را فالو کنند، محتوای شما برای آن‌­ها در صفحۀ فید نمایش داده می­‌شود. فالوور یا همان فالوئر هم فردی است که شما را دنبال می‌کند.

فالو بک (Follow back) چیست؟

فالو بک به حالتی گفته می‌­شود که فردی شما را فالو یا دنبال می­‌کند و شما هم در پاسخ او را فالو می­‌کنید.

شات برای شات (Shout for Shout) چیست؟

شات فور شات یا S4S به این معناست که دو نفر تصویری از پیج هم دیگر در صفحۀ اینستاگرام خود می­‌گذارند تا فالوورهای هر صفحه تشویق شوند صفحۀ دیگر را فالو کنند.

ریکوئست دادن (Request) چیست؟

اگر صفحۀ اینستاگرامی که می­‌خواهید فالو کنید خصوصی (Private) است، در ابتدا باید وارد صفحۀ مورد نظر ­شوید و بر گزینۀ آبی فالو کلیک ­کنید. بعد از کلیک، این گزینه به حالت Requested تغییر می­‌کند. در همین حین برای فرد موردنظر پیامی ارسال می­‌شود که مشخص می‌­کند شما او را فالو کردید.

کانفِرم کردن (Confirm) چیست؟

برای قبول کردن درخواست فالو باید بر روی گزینۀ confirm کلیک کنید؛ اگر گزینۀ delete یا علامت ضربدر را انتخاب کنید، یعنی درخواست فالو را بدون قبول کردن حذف می­‌کنید.

صفحۀ خصوصی (Private) در اینستاگرام چیست؟

منظور از صفحۀ خصوصی اینستاگرام که به Private Page معروف است، این است که این صفحه قفل است و محتوای آن فقط برای افرادی که آن را دنبال می‌کنند در دسترس است. برای مشاهدۀ صفحه­‌های خصوصی اینستاگرام باید ابتدا به آن­‌ها ریکوئست یا درخواست فالو دهید و در صورت کانفرم یا همان قبول کردن درخواست‌تان می­‌توانید وارد صفحه شوید.

صفحۀ عمومی (Public) اینستاگرام چیست؟

صفحات عمومی یا پابلیک اینستاگرام برای همه قابل مشاهده هستند و بدون فالو کردن هم می‌­توانید به‌راحتی پست­‌ها و محتوای آن‌­ها را ببنید.

صفحه Creator چیست؟

اینستاگرام برای خالقان محتوا صفحه Creator را ایجاد کرده تا با استفاده از امکانات ویژه و ابزارهای آن، بتوانند در مسیر خود پیشرفت و رشد را تجربه کنند.

اینستاگرام
صفحه creator در اینستاگرام یعنی چی

پرسونال بلاگ (Personal blog) چیست؟

منظور از صفحه پرسونال بلاگ صفحه‌ای است که فرد برای امور شخصی خودش ایجاد کرده و اغلب دیدگاه شخصی یا محتوای شخصی خودش را بارگذاری می‌کند. این صفحه جزو صفحات عمومی است.

فالوور (Follower) یا فالوئر چیست؟

فالوور، فالوئر یا دنبال کننده‌­ها به افرادی گفته می‌­شود که صفحۀ شما را دنبال می‌­کنند. تعداد این افراد را در بالای صفحۀ پروفایل می‌­توان مشاهده کرد.

نرخ رشد فالوور (Follower Growth Rate) چیست؟

نرخ رشد فالوور یا نرخ رشد فالوئر به شما کمک می­‌کند تا متوجه شوید چه تعداد فالوور جدید کسب کرده­‌اید. این نرخ با مقایسۀ تعداد فالوورها در یک زمان مشخص در گذشته مثلاً هفتۀ گذشته با الان بدست می‌­آید. این نرخ به شما می­‌گوید که آیا در جذب افراد جدید موفق هستید یا نه. نرخ رشد فالوئر را می‌توانید با کمک داده‌هایی که از اینسایت اینستاگرام به‌دست می‌آورید محاسبه کنید.

معنی کا (k) و میلیون (m) در اینستاگرام چیست؟

در بعضی از صفحات که دنبال کننده‌­های زیادی دارند، ممکن است در کنار تعداد فالوورها K یا m مشاهده کنید. کا معادل 1000 و m به معنای میلیون است. این کار به جهت ساده­‌تر کردن اعداد بزرگ انجام می­‌شود.

معنی فالووینگ (Following) چیست؟

فالووینگ یا دنبال شونده­‌ها به افرادی گفته می­‌شود که شما آن‌­ها را دنبال می­‌کنید و تعداد آن‌ها دقیقا در کنار فالوورها در پروفایل شما قابل مشاهده هستند.

منظور از کاربران پیشنهادی (Suggested Users) در اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام لیستی از کاربران را جهت فالو کردن به شما پیشنهاد می‌­دهد. در صورتی که فرد جدیدی را فالو کنید، این کاربران پیشنهادی در زیر قسمت فالو برای شما نمایش داده می‌­شوند؛ البته امکان دارد در پروفایل خود هم گاهی اوقات شاهد کاربران پیشنهادی باشید. معمولاً این افراد براساس فالوئرهای مشترکی که دارید دسته‌بندی و به شما پیشنهاد می‌شوند.

منظور از بلاک (Block) در اینستاگرام چیست؟

اگر فردی را بلاک کنید، دیگر نمی‌­تواند وارد صفحۀ شما شود و به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. معنی فارسی بلاک، مسدود کردن است. یعنی راه‌های دسترسی فردی به اکانت خود را مسدود می‌کنید. فرد بلاک شده از لیست فالوور و فالویینگ شما حذف می‌­شود و با جستجو کردن نام کاربری شما، نمی­‌تواند پیدایتان کند.

ریپورت (Report) یا گزارش کردن در اینستاگرام یعنی چه؟

با ریپورت کردن فردی، به اینستاگرام خبر می‌­دهید که آن شخص قوانین اینستاگرام را زیر پا گذاشته است. این کارهای غیرقانونی می­‌تواند شامل انتشار محتوای نامناسب و توهین‌آمیز، تظاهر به این که شخص دیگری هستند، پایمال کردن حق کپی رایت و… باشد.

نوتیفیکیشن (Notification) چیست؟

از طریق نوتیفیکیشن یا اعلان، از هر لایک، کامنت، منشن و ریکوئستی که دریافت می­‌کنید مطلع خواهید شد. کسب و کارهایی که در اینستاگرام اکانت تجاری دارند، بهتر است هر کامنتی که دریافت می­‌کنند را سریعاً پاسخ دهند تا تعامل آن‌ها با فالوئرهایشان بیشتر شود. اما اگر دوست ندارید هر لحظه از اینستاگرام پیامی دریافت کنید، می‌توانید نوتیفیکیشن اینستاگرام خود را در بخش تنظیمات خاموش کنید.

پست (Post) چیست؟

به عکس، فیلم یا هر محتوایی که در اینستاگرام در صفحۀ اول (فید) بارگذاری می‌­کنید، پست می‌­گویند. در حین پست گذاشتن می‌­توانید از سایر قابلیت‌­ها مانند تگ کردن اشخاص، تگ محصولات و فیلتر هم استفاده کنید.

منظور از گالری یا آلبوم چیست؟

وقتی در اینستاگرام گالری یا آلبوم پست می­‌کنید به این معناست که یک پست شما از چندین عکس یا فیلم تشکیل شده است. مخاطبین شما با کشیدن انگشت خود به سمت راست و چپ می‌­توانند عکس­‌ها یا فیلم­‌ها را مشاهده کنند.

کپشن (Caption) چیست؟

کپشن به متنی گفته می‌­شود که در زیر هر پست می‌­نویسید. این متن می‌­تواند هر چیزی باشد؛ برای مثال توضیحی دربارۀ عکس، سخنی از بزرگان، هشتگ‌­ها یا اصلاً خالی باشد. متن نوشته شده در کپشن معمولاً می‌­تواند شامل 2000 حرف داشته باشد.

کامنت (Comment) چیست؟

کامنت به نظرات دیگران گفته می‌­شود که در زیر پست شما وجود دارد.

کامنت
معنی کامنت اینستاگرام

خاموش کردن کامنت (Turning Off Comments) به چه معناست؟

این قابلیت را می‌­توانید برای یک پست­ یا همۀ پست­‌های صفحه‌­تان فعال کنید تا مخاطبین نتوانند برای شما کامنت یا نظری بگذارند.

Double Tap، دوبار زدن برروی صفحه یعنی چه؟

Double Tap به معنای وارد کردن دو ضربه و معادل لایک کردن است. بطور کلی برای لایک کردن یک پست دو راه وجود دارد: یکی این‌که شکل قلب زیر هر عکس را لمس کنید یا دو ضربه برروی عکس بزنید.

آنلایک (Unlike) چیست؟

اگر پستی را لایک کردید اما بعدها پشیمان شدید، می‌­توانید دوباره برروی قلب پایین پست یک‌بار ضربه بزنید تا از رنگ قرمز خارج شود.

اصطلاح لایک فور لایک (Like for Like) یعنی چه؟

لایک فور لایک یا L4L برای مواقعی استفاده می­‌شود که شما از فردی درخواست می­‌کنید تا در برابر لایک کردن پست­‌هایش، او هم پست­‌های شما را لایک کند.

Regram یا Repost چیست؟

وقتی پست فرد دیگری را Regram یا Repost می‌­کنید، به این معناست که پست یا محتوای آن­‌ها را در صفحۀ خود به‌اشتراک می‌گذارید. برای انجام این ­کار می‌­توانید از برنامه­‌های خاصی استفاده کنید یا از پست موردنظر اسکرین شات بگیرید و تصویر را پست کنید. حتماً حواستان باشد قبل از انجام این­ کار از صفحۀ موردنظر اجازه بگیرید. بعد از پست کردن هم نام کاربری صفحۀ اصلی را ذکر کنید و هشتگ Regram یا Repost بگذارید.

نشان­ه‌گذاری جغرافیایی (Geotag) یا Location چیست؟

وقتی برای پست­‌های خود Location تعیین می­‌کنید، به این معنی است که موقعیت مکانی به آن اضافه کرده­‌اید و این مکان در بالای پست شما ظاهر می‌­شود. شما همچنین می‌­توانید موقعیت مکانی استوری­‌هایتان را هم مشخص کنید. Location به کاربران کمک می­‌کند تا پست­‌های مرتبط با یک مکان را راحت‌­تر پیدا کنند.

تگ (Tag) یا برچسب چیست؟

با استفاده از تگ، نام کاربری افراد موجود در تصویر را می‌­توان ذکر کرد. مثلا فرض کنید یک عکس گروهی را می‌­خواهید منتشر کنید؛ این قابلیت به شما اجازه می‌­دهد تا نام کاربری افراد موجود را بر روی عکس به نمایش درآورید و مخاطبین هم با یک ضربه برروی عکس، این نام‌­های کاربری را می­‌بینند و حتی می‌­توانند وارد صفحۀ آن­‌ها شوند.

تگ محصولات (Product tag) چیست؟

با استفاده از تگ محصولات در هنگام پست کردن عکسی از محصول می‌­توانید جزئیاتی مانند نام محصول و قیمت آن را نشان دهید و کاربران هم با زدن یک ضربه بر روی تصویر آن را مشاهده می‌­کنند. البته این ویژگی برای کاربران ایرانی با آدرس اینترنتی ایرانی در دسترس نیست.

هشتگ (Hashtag) چیست؟

وقتی علامت # را قبل کلمه یا جمله‌­ای بدون فاصله قرار می­‌دهید، هشتگ می‌­شود. هشتگ­‌ها قابل جستجو و راهی برای دسته‌­بندی پست­‌ها و استوری­‌ها هستند. پس بهتر است از هشتگ­‌های مرتبط با پست خود در کپشن استفاده کنید. به‌خاطر داشته باشید که هشتگ راهی برای بهتر دیده شدن و افزایش آگاهی از برند شما هم خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر از هشتگ، مقالۀ هشتگ اینستاگرام چیست را از مجلۀ کاپریلا بخوانید.

Branded hashtags یا هشتگ برند چیست؟

این امکان نیز وجود دارد تا برای برند خود هشتگی بسازید و زیر همۀ پست­‌ها آن را بنویسید تا مخاطبین با جستجو کردن این هشتگ بتوانند تمام پست­‌های دارای این هشتگ را یکجا ببینند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب هشتگ مارکتینگ چیست مراجعه کنید.

منظور از هشتگ­‌های پرطرفدار (Popular hashtags) چیست؟

استفاده از هشتگ‌های پرطرفدار که زیاد نوشته و به‌کار گرفته می‌­شوند نیز به شما کمک می­‌کند تا پست­‌تان بیشتر دیده شود. البته باز هم توجه کنید که از هشتگ­‌های مرتبط با محصول یا محتوای خود استفاده کنید.

نیم تگ (Nametag) چیست؟

اینستاگرام این قابلیت را به شما می­‌دهد تا نیم تگ مخصوص به خودتان را طراحی کنید و دوستان‌تان بتوانند با اسکن کردن آن به راحتی شما را پیدا و دنبال کنند. برای طراحی نیم تگ کافی است به پروفایل خود بروید و بروی سه خط در بالا سمت راست کلیک کنید، سپس Nametag را انتخاب کنید. نیم تگ می‌­تواند از ایموجی یا حتی سلفی نیز ساخته شده باشد.

منشن (Mention) یعنی چه؟

هنگامی که از پستی خوش‌تان آمد و می­‌خواهید دوستان­‌تان نیز آن را ببینند یا اگر عکسی با دوستان‌تان در استوری یا پست گذاشتید، می‌­توانید آن­‌ها را در زیر پست موردنظر، کپشن یا استوری منشن کنید. امکان منشن کردن کاربر در بیو هم وجود دارد تا دیگران وارد صفحه­‌شان شوند. جهت منشن کردن کافی است علامت @ را قبل از نام کاربری آن‌­ها قرار دهید، سپس برای افراد منشن شده پیامی ارسال می­‌شود که پست یا استوری را ببینند.

منظور از پست­‌های ذخیره شده (Saved) چیست؟

با ضربه زدن بر جایگاه کوچک زیر هر عکس در سمت راست و مشکی شدن آن، عکس موردنظر را ذخیره می­‌کنید. برای دیدن این ذخیره­‌ها نیز کافی است به پروفایل خود بروید و بر گزینه به شکل سه خط در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید و سپس ذخیره­‌ها (saved) را بزنید.

منظور از تم (Theme) چیست؟

معمولاً برندهای مختلف از تم یا طرح خاصی برای تصاویر خود استفاده می­‌کنند تا زیبایی و یکپارچگی به آن­‌ها بدهند. برای مثال ممکن است تصاویر خود را با رنگ­‌های خاص مثل رنگ­‌های پاستل یا تیره ادیت و بارگذاری کنند.

منظور از From other در اینسایت اینستاگرام چیست؟

این بخش شامل چند آمار مختلف می‌­شود: share (افرادی که پست شما را از جایی دیگر مثلا دایرکت یا سایت مشاهده کردند)، save (افرادی که پست شما را ذخیره کردند)، tag و mention  (افرادی که پست شما را از طریق تگ یا منشن دیدند) و Notifications (افرادی که پست شما را از طریق نوتیفیکیشن دیدند).

استوری (Story) اینستاگرام چیست؟

استوری‌­ها می‌­توانند فیلم یا عکس باشند و تنها برای 24 ساعت در بالای صفحۀ فید مخاطبین باقی می‌­مانند. استوری ویژگی­‌های زیادی دارد؛ مانند نظرسنجی، پرسش و پاسخ و…

اگر تمایل دارید در مورد استوری بیشتر بدانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مقالۀ استوری اینستاگرام چیست را بخوانید.

منظور از میوت کردن (Mute) چیست؟

اگر فردی را میوت کنید به این معناست که نمی­‌خواهید از محتوای آن­‌ها باخبر شوید و علاقه ندارید آن را مشاهده کنید. شما می‌­توانید تنها استوری، یا هم استوری و هم پست­‌های افراد را میوت کنید و دیگر آن­‌ها را نبینید.

هاید کردن (Hide) به چه معناست؟

با هاید کردن فردی، استوری­‌های خود را از او پنهان می­‌کنید در نتیجه نمی‌­تواند استوری­‌های شما را ببیند.

منظور از هایلایت (Highlight) استوری اینستاگرام چیست؟

اگر می­‌خواهید استوری­‌هایتان برای مدت طولانی­‌تری ذخیره شوند باید آن­‌ها را به هایلایت استوری اضافه کنید. هایلایت‌­ها در صفحۀ پروفایل‌تان، بالای پست­‌ها قابل مشاهده هستند و هرکسی که وارد صفحه­‌تان شود، می‌­تواند آن­ها را ببیند.

ریپلای سریع (Quick Reply) چیست؟

اگر اکانت تجاری اینستاگرام برای کسب و کارتان دارید، ممکن است از شما سوالات تکراری زیادی شود. قابلیت ریپلای سریع به شما کمک می­‌کند تا پیام­‌هایی را از قبل آماده کنید و سریعاً آن­‌ها را بفرستید. مثلاً تعرفۀ خدماتی که ارائه می‌دهید را می‌توانید از قبل در Quick Reply اضافه کنید تا مجبور به نوشتن دوبارۀ آن نشوید.

بومرنگ (Boomerang) یعنی چه؟

بومرنگ فیلمی کوتاه است که تصاویر آن مکرراً تکرار می­‌شود و معمولاً در استوری اینستاگرام از آن استفاده می­‌شود.

سوپرزوم (Superzoom) یعنی چه؟

سوپرزوم یکی دیگر از قابلیت­‌های استوری اینستاگرام است. در طی استفاده از سوپرزوم، تصویر بر نقطه‌­ای زوم می­‌شود و جلوه­‌های صوتی برروی آن قرار می‌­گیرد. شما می‌توانید از این روش استفاده کنید تا ویدئویی سرگرم­‌ کننده و بامزه درست کنید.

نظرسنجی (Polls) در اینستاگرام چیست؟

یکی دیگر از قابلیت­‌های استوری اینستاگرام، نظرسنجی یا Polls است که راه خوبی برای ایجاد تعامل با مخاطبین است. شما برروی نظرسنجی دو گزینه می‌­نویسید و مخاطبین یکی را انتخاب می­‌کنند و بعد از نظر دادن می‌­توانند نتیجۀ نظرسنجی را نیز به درصد مشاهده کنند.

منظور از فیلتر (Filter) چیست؟

فیلترها جهت ادیت کردن تصاویر در هنگام بارگذاری پست و استوری قابل استفاده هستند. با فیلتر می‌­توان رنگ، نور، اندازۀ تصاویر یا ویدئوها را تغییر داد.

لایو (Live) چیست؟

لایو اینستاگرام این امکان را به شما می‌­دهد تا به‌صورت زنده فیلم برداری کنید و بعدها آن را ذخیره و در صفحۀ خود قرار دهید. مخاطبین در لایو اینستاگرام عضو می­‌شوند و حتی می‌­توانند نظرات خودشان را بنویسند.

Navigation در اینستاگرام چیست؟

در استوری قابلیت دیگری وجود دارد که با استفاده از آن می‌­توانید متوجه شوید کاربر چه واکنشی به استوری شما داشته است. آیا از استوری خارج شده، وارد لینک شده، ادامه داده یا به استوری قبلی برگشته است.

خروج (Exits) یعنی چه؟

خروج تعداد افرادی را نشان می‌­دهد که بدون مشاهده کردن استوری­‌های شما تا آخر از آن خارج می‌­شوند. این افراد ممکن است از استوری خارج شوند و به فید بروند یا به استوری­ فرد بعدی بپرند یا کلا برنامۀ اینستاگرام را ببندند.

آرشیو (Archive) اینستاگرام چیست؟

در آرشیو، تمام استوری­‌های منتشر شده و پست‌های آرشیو شده ذخیره می­‌شوند و تنها برای صاحب صفحه قابل رویت است؛ یعنی سایر کاربران نمی‌­توانند آن را ببینند. استوری­‌ها بر سه اساس در آرشیو دسته بندی می­‌شوند: خود عکس­‌ها، بر اساس تاریخ و بر اساس مکان. این امکان وجود دارد که ببینید در هر تاریخ چه استوری‌هایی گذاشتید یا استوری­‌هایی که برروی آن­ها مکان موردنظر را تگ کرده بودید، بروی نقشه بر اساس مکان دسته بندی می‌­شوند.

معنی دایرکت (Direct Message) اینستاگرام چیست؟

دایرکت به پیام­‌های خصوصی گفته می­‌شود که بین دو نفر یا حتی چند نفر صورت می‌­گیرد. دایرکت جزئی از نرخ تعاملات محسوب نمی‌­شود اما روش بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط با مخاطبین­‌تان است. شما از این طریق می­‌توانید سوالات کاربران را پاسخ دهید، راهنمایی­‌شان کنید و اعتمادشان را جلب کنید. در این­ صورت مخاطبین بیشتر به سمت صفحۀ شما کشیده می‌­شوند.

آی­ جی ­تی­ وی (IGTV) چیست؟

قبلاً به‌صورت معمول شما تنها می‌­توانستید ویدئو به مدت یک دقیقه در اینستاگرام پست کنید اما آی­ جی ­تی ­وی IGTV این امکان را به شما می‌داد که ویدئویی به مدت پانزده دقیقه تا یک ساعت را هم بارگذاری کنید. البته الان دیگر اینطور نیست.

نیوز فید (Newsfeed) اینستاگرام چیست؟

با باز کردن برنامۀ اینستاگرام، سریعاً وارد نیوز فید یا همان صفحۀ اصلی می­‌شوید که در پایین صفحه، چپ­‌ترین گزینه با علامتی شبیه خانه است. در این صفحه شما پست‌ها و محتوای بارگذاری شده توسط فالوشونده­‌های (فالوئینگ- Following) خود را مشاهده می­‌کنید و همچنین می‌توانید در بالای این صفحه استوری­‌ها و لایو اینستاگرامی آن‌­ها را ببینید.

منظور از اکسپلور (Explore Page) اینستاگرام چیست؟

یکی از بخش­‌های اصلی برنامۀ اینستاگرام است که پست­‌ها و محتواهای پیشنهادی را به شما نشان می­‌دهد. برای پیدا کردن اکسپلور کافی است در پایین صفحه بر دومین گزینه از چپ که علامتی به شکل ذره‌­بین دارد، کلیک کنید. در بالای صفحۀ اکسپلور نیز قسمتی برای جستجو وجود دارد که می‌­توانید نام کاربری، هشتگ یا مکان­‌های موردنظر خود را جستجو کنید. از لحاظ کاری، قرار گرفتن پست­‌های شما در قسمت اکسپلور خیلی به گسترش کسب و کارتان کمک می‌­کند. هر چقدر تعاملات شما با مخاطبین‌تان بالاتر باشد، احتمال این‌که پست­‌تان به اکسپلور برود هم بالا خواهد بود.

صفحۀ فعالیت شخصی (Personal activity tab) اینستاگرام چیست؟

در این صفحه لایک‌­ها، کامنت­‌های دریافتی، افرادی که به شما ریکوئست دادند و همچنین اگر در جایی منشن یا تگ شده باشید را می­‌توانید مشاهده کنید. برای دسترسی به این صفحه کافی است برنامه را باز کنید و در پایین صفحه دومین گزینه از راست را انتخاب کنید که علامتی به شکل قلب دارد.

منظور از الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام، داده‌­های کاربران، لایک­‌ها، پست­‌های ذخیره شده، کامنت­‌ها یا نظرات، پست­‌های به اشتراک گذاشته شده و… را بررسی می­‌کند و طبق آن‌­ها اینستاگرام محتواهای شما را پرطرفدار تشخیص می­‌دهد. در این­ صورت پست­‌های شما در اکسپلور قرار می­‌گیرد و بیشتر دیده خواهد شد.

منظور از تعاملات (Engagement) چیست؟

تعاملات به ارتباط و برخوردهای شکل گرفته بین یک صفحه با مخاطبینش گفته می‌­شود. جواب دادن به کامنت‌­ها یا لایو­های پرسش و پاسخ، نمونه‌­هایی از مشارکت و ارتباط بین شما و مخاطبین‌­تان است.

منظور از نرخ تعاملات (Engagement rate) چیست؟

نسبت تعامل­‌کنندگان یک پست به کل فالوورهای صفحه را نرخ تعامل می­‌گویند. این نرخ بر اساس لایک‌­ها، کامنت‌­ها، میزان به اشتراک گذاشته شدن پست‌­ها، تعداد کلیک و… تعیین می­‌شود.

ریچ (Reach) چیست؟

ریچ به معنای تعداد افرادی است که یکی از پست­‌های شما را مشاهده کرده‌­اند.

منظور از رسیدن به ارگانیک ریچ (Organic Reach) چیست؟

این اصطلاح به میزان صفحاتی گفته می‌­شود که پست یا محتوای شما را دیده‌­اند. رسیدن به ارگانیک ریچ بدون هیچ تبلیغاتی و خودبخود با استفاده از محتوای خودتان انجام می‌­گیرد.

Paid Reach برعکس organic reach است؛ به این معنا که از طریق پرداخت مبلغی، تبلیغات کردن یا اسپانسر شدن، به دیده شدن محتوا و پست­‌هایتان کمک می‌­کنید. رسیدن به ارگانیک ریچ از طریق محتوا سخت است، اما یادتان باشد که یک محتوا یا محصول و خدمات باکیفیت، منجر به بیشتر دیده شدن شما خواهد شد.

Insight یا اینسایت اینستاگرام چیست؟

این اصطلاح به قابلیتی از اینستاگرام اشاره دارد که به شما کمک می­‌کند تا بفهمید پست­‌هایتان کجا می­‌روند، چند نفر آن را پیدا می­‌کنند یا جزئیاتی مانند اینکه چه زمانی از روز بیشترین تعاملات با مخاطبین را داشته است در اختیارتان می‌گذارد.

Impression اینستاگرام چیست؟

به تعداد دفعاتی اشاره دارد که پست و محتوای شما نمایش داده می­‌شود. این آمار نشان می­‌دهد  که مخاطبین شما چند بار پست­‌تان یا محتوا­ی­‌تان را دیده­‌اند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

کمپانی­‌ها یا تولیدکننده­‌ها معمولاً با اینفلوئنسرها همکاری دارند و از طریق آن­‌ها محصولات خود را تبلیغ می‌کنند. اینفلوئنسرها مخاطبین خود را با این تولیدکننده‌­ها آشنا می‌کنند و آن­‌ها را تشویق می­‌کنند تا از محصولات‌شان استفاده کنند.

منظور از CPM اینفلوئنسر چیست؟

CPM به معنی هزینه به ازای هر یک میلیون میلیون یا هزار دنبال کننده است. به طور کلی هر چقدر که تعداد دنبال­‌کننده‌­های (فالوئر) اینفلوئنسری بیشتر باشد، ارزش آن‌­ها نیز بیشتر می‌­شود و برای تبلیغ باید هزینۀ بالاتری پرداخت شود. البته این مورد در ایران خیلی رایج نیست.

منظور از تبلیغات اسپانسر (Sponsored Ads) در اینستاگرام چیست؟

تبلیغات اسپانسر در نگاه اول شبیه پست‌­های عادی هستند، اما در بالای عکس می‌­توانید مشاهده کنید که sponsored نوشته شده است. اینگونه پست‌­ها مانند سایر پست‌ها در فید شما ظاهر می­‌شود، اما با این تفاوت که هزینه­‌ای برای آن پرداخت شده است و تبلیغات هستند. البته این روند بیشتر برای محتواهای انگلیسی کاربرد دارد. در محتوای فارسی معمولاً در کپشن یا درون خودِ محتوا تبلیغ صورت می‌گیرد.

منظور از Brand Representative در اینستاگرام چیست؟

شرکت‌های کوچک‌­تر برای توسعه محصول و کارشان، محصولات مجانی به افراد مختلف، مخصوصاً اینفلوئنسرها می‌­فرستند و در مقابل این افراد عکسی از محصول پست می‌کنند یا برای کمپانی تبلیغ می­‌کنند. این کار باعث بیشتر دیده شدن کمپانی و محصول می­‌شود. در واقع همۀ این‌ کارها برای معرفی آن برند انجام می‌شود.

میم (Meme) چیست؟

میم­‌ها تصاویر بامزه و خنده‌­داری هستند که خیلی سریع در اینترنت پخش ­می­‌شوند. انتشار این­گونه تصاویر باعث افزایش تعامل مخاطبین در صفحۀ شما می­‌شود.

منظور از ترافیک وبسایت (Website traffic) چیست؟

ممکن است یکی از هدف‌­های شما خارج کردن مخاطبین از اینستاگرام و تشویق آن­‌ها به استفاده از وبسایت برای انجام خرید باشد. با استفاده از ابزارهای آنالیزی اینستاگرام (اینسایت اینستاگرام) می‌­توانید متوجه شوید که چه تعدادی از بازدیدکننده­‌ها از اینستاگرام به وبسایت شما می­‌آیند. این داده‌ها برای اهداف بازاریابی شما مفیدند.

معنی Website Clicks اینستاگرام چیست؟

اگر در صفحۀ خود لینکی را به اشتراک گذاشته‌­اید، Website Clicks به شما نشان می‌­دهد که چه تعدادی از کاربران برروی آن لینک کلیک کرده‌­اند.

معنی Vs در اینستاگرام چیست؟

VS یا همان Versus برای وقتی به کار می‌رود که دو چیز را در کنار هم می‌گذارند و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنند. معمولاً برای جنبه فان استفاده می‌شود.

در آخر..

برای این که در اینستاگرام بتوانید یک کسب و کاری موفق داشته باشید باید با اصطلاحات و قابلیت‌­های رایج آن آشنا باشید و از آن‌ها جهت آنالیز کردن داده‌­ها و کاربران استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا به هدف‌تان از حضور در این شبکۀ اجتماعی نزدیک هستید یا خیر. اگر اصطلاح دیگری هست که فکر می‌کنید ما آن را جا انداخته‌ایم و در این فرهنگ لغت پیدایش نمی‌کنید، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 139 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

ماهانا دانش‌آموخته رشته آموزش زبان انگلیسی و علاقمند به مباحث وب و شبکه‌های اجتماعی است.

2 نظر در “با اصطلاحات اینستاگرامی آشنا شوید! — فرهنگ لغت اینستاگرام

    1. نوریه رضوی ثانی — says: ۱۴۰۱-۱۱-۱۰ در ۰۹:۵۳

      سلام مسعود عزیز، وقتت بخیر.

      لجند یه کلمه انگلیسی هست که Legend نوشته می‌شه. معنی این کلمه افسانه یا اسطوره هست. مثلاً می‌شه گفت به فارسی به چنین افرادی لقب ستون یا همچین چیزایی می‌دیم.

      بازم اگر سوالی داشتین، در خدمتم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.