این روزها همه جا صحبت از بازاریابی آنلاین و کسب‌وکارهای اینترنتی است که حسابی هم ترکانده! حالا من از شما یک سوال مهم دارم؛ به نظر شما کدام پلتفرم، در حال حاضر، بهترین بستر را برای کسب‌وکارهای اینترنتی و بازاریابی آنلاین فراهم کرده است؟

بله درست حدس زدید؛ اینستاگرام!

این اپلیکیشن محبوب و پرطرفدار که در ابتدا فقط برای به اشتراک گذاشتن تصاویر طراحی شده بود، الان حسابی سر و صدا کرده است. اینستاگرام پا را از صرفا سرگرم کردن افراد، فراتر گذاشته و رفته‌رفته تغییر کاربری داده و تبدیل به یکی از برترین پلتفرم‌های تجاری جهان شده است. باور نمی‌کنید؟ پس اجازه بدهید خدمتتان عرض کنم که طبق آمار، اپلیکیشن اینستاگرام، ماهانه حدود یک میلیارد کاربر فعال دارد و چیزی نزدیک به 80 درصد از این کاربران، حداقل یک پیج کاری را هم که شده، فالو می‌کنند. با این تفاسیر، حتما تا حالا متوجه رابطه تنگاتنگ کسب‌وکارهای اینترنتی با اینستاگرام شده‌اید.

صادقانه بخواهم بگویم، اگر با تمام وجودتان به دنبال موفقیت و پیشرفت کاری در دنیای مدرن امروز هستید، باید از تکنیک‌های بازاریابی آنلاین در اینستاگرام سر دربیاورید. ولی قبل از آن، باید با سازوکار الگوریتم هوشمند اینستاگرام و معیارهایی که مثل خط‌کش، موفقیت‌های شما را متر می‌کند، آشنا شوید.

یکی از همین معیارهای اندازه‌گیری موفقیت در اینستاگرام، reach است که اگر صاحب کسب‌وکار آنلاین در این پلتفرم باشید، حتما بارها این کلمه به گوشتان خورده و آن را شنیده‌اید. اگر کنجکاو هستید تا چیزهای بیشتری درباره معنی reach در اینستاگرام یاد بگیرید، با ما تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

معنی reach در اینستاگرام چیست؟

خب برای شروع بهتر است با مفهوم و معنی reach در اینستاگرام آشنا بشویم و ببینیم که این کلمه در اپلیکیشن اینستاگرام دقیقا چه معنایی دارد.

در یک کلام معنی reach در اینستاگرام به معنای تعداد افراد یونیک یا منحصر به فردی است که محتوای صفحه شما را دیده‌اند. تاکید می‌کنم؛ افراد یونیک یا منحصر به فرد! فعلا این دو واژه را در ذهن خود داشته باشید، چون قرار است دوباره خیلی زود به تعریف این مفهوم برگردیم و یک توضیح مفصل درباره نقش مهمی که کلمات یونیک و منحصر به فرد در معنای reach دارند، بدهیم.

همان‌طور که گفتیم، معنی reach در اینستاگرام یعنی چند نفر محتوای صفحه اینستاگرام شما را دیده‌اند. راستش را بخواهید، فرقی نمی‌کند که محتوای صفحه شما چه چیزی باشد! اگر بخواهم دقیق‌تر توضیح بدهم، یعنی پستی که در صفحه خود به اشتراک گذاشتید، چه عکس باشد، چه ویدئو و چه بنر تبلیغاتی، تفاوتی در اصل مطلب ایجاد نمی‌کند و شما می‌توانید با چند کلیک ساده، به اطلاعات مهمی درباره اینکه چند نفر آن را دیده‌اند و لایک کرده‌اند، در زیر آن کامنت گذاشته‌اند و یا آن پست را برای دیگران فرستاده‌اند، برسید.

جالب است بدانید که reach اغلب به‌صورت درصد نشان داده می‌شود. یعنی تعداد افرادی که محتوای شما را دیده‌اند تقسیم بر تعداد کل فالوورهایی که در اینستاگرام دارید.

این نکته را هم اضافه کنم که برای بررسی داده‌های موجود در بخش reach، حتما باید حساب کاربری‌تان تجاری باشد. اگر صفحه اینستاگرام شما تجاری نیست، اصلا جای نگرانی ندارد! برای تجاری کردن اکانت اینستاگرام‌تان، باید مراحل زیر را به دقت انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و بر روی آیکون عکس پروفایل که در نوار پایین صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
  2. با کلیک کردن بر روی آیکون عکس پروفایل در نوار پایین صفحه، وارد بخش پروفایل می‌شوید.
  3. در بخش پروفایل، بر روی آیکون سه خط که در گوشه سمت راست در بالای صفحه قرار دارد، کلیک کنید.
  4. با کلیک بر روی آیکون سه خط، منویی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه setting را انتخاب کنید.
  5. بعد از اینکه گزینه setting را انتخاب کردید، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید در آن از بین گزینه‌های موجود، گزینه account را انتخاب کنید.
  6. بعد از انتخاب گزینه account، صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که باید از بین گزینه‌های موجود در آن، گزینه switch to professional account را انتخاب کنید.
  7. با انتخاب گزینه switch to business account، اینستاگرام از شما سوالی می‌پرسد که باید بین گزینه business و creator، گزینه business را انتخاب کنید.

و تمام! حالا حساب کاربری شما تبدیل به یک اکانت تجاری شده و دیگر به reach دسترسی دارید. البته مدتی باید بگذرد تا داده‌های پیج شما مورد بررسی قرار بگیرد و در بخش اینسایت اینستاگرام ظاهر شود.

خب، حالا که تا حدودی با مفهوم اولیه reach در اینستاگرام آشنا شده‌ایم، می‌توانیم با خیال راحت برگردیم سر همان مسئله‌ای که یکی دو خط بالاتر قول داده بودیم! یادتان می‌آید که در تعریف reach، بر روی کلمات «منحصر به فرد و یونیک» تاکید کرده بودیم؟ حالا وقت آن رسیده که دلیل این‌همه تاکید را توضیح بدهیم.

دو مفهوم reach و impression جه فرقی با هم دارند؟

تفاوت ریچ با ایمپرشن
تفاوت ریچ با ایمپرشن

خب بیایید یک بار دیگر، معنی reach در اینستاگرام را با هم مرور کنیم. مفهوم Reach در اینستاگرام به ما تعداد افراد یونیک و منحصر به فردی که محتوای پیجمان را دیده‌اند، نشان می‌دهد. کلمه کلیدی در این تعریف، افراد یونیک یا منحصر به فرد است.

حالا برویم تا ببینیم مفهوم impression به چه معناست. اگر بخواهم خیلی ساده و شفاف توضیح بدهم، impression در اینستاگرام به معنای تعداد دفعاتی است که پست شما به کاربران نشان داده شده است.

در نگاه اول، احتمالا فکر می‌کنید که این دو مفهوم، یعنی reach و impression، کاملا شبیه هم هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ ولی اشتباه می‌کنید. هرچند که تنها نیستید و خیلی از کاربران، این دو مفهوم را به‌جای هم استفاده می‌کنند، طوری که انگار هر دوی آنها یک چیز هستند! ولی از آنجایی که هرکدام از این مفاهیم، یک ابزار تجزیه‌وتحلیل در اینستاگرام هستند و می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما قرار بدهند، پس بیایید یک‌بار برای همیشه، این مسئله را روشن کنیم و فرق reach و impression را یاد بگیریم.

به زبان ساده reach تعداد کاربران منحصر به فرد و یونیکی را که پست شما را دیده‌اند نشان می‌دهد، ولی impression تعداد دفعاتی که پست شما توسط کاربران دیده شده است را نشان می‌دهد.

سرتان را درد نیاورم، مثلا اگر یکی از فالوورهایتان در اینستاگرام، پستی که شما در صفحه خود به اشتراک گذاشته‌اید را یک دفعه ببیند، یک reach و یک impression محسوب می‌شود. حالا اگر همان شخص، سه دفعه پست شما را تماشا کند، چون پست شما سه بار به نمایش درآمده، پس سه impression به آمار اضافه می‌شود، ولی چون شخصی که پست شما را سه دفعه دیده، یک نفر است و در واقع یک کاربر یونیک و منحصر به فرد محسوب می‌شود، پس عدد reach، همان یک باقی می‌ماند. به همین سادگی!

Reach مهم‌تر است یا impression؟

ریچ یا ایمپرشن؟
اهمیت Reach و Impression

حالا که فرق reach و impression را می‌دانید، شاید این سوال ذهن‌تان را مشغول کرده باشد که کدام یک از این دو اهمیت بیشتری دارند. راستش را بخواهید، هم reach و هم impression، هر دو ابزارهای مهمی برای تجزیه و تحلیل داده‌های پیج اینستا محسوب می‌شوند و نمی‌شود گفت که فقط یکی از آنها مهم هستند و دیگری اهمیت چندانی ندارد.

در واقع reach به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که محتوای شما چقدر در معرض دید کاربران قرار گرفته است. از طرفی بررسی کردن impression هم مفید است، چون می‌تواند نشان دهد که محتوای شما چقدر جذاب بوده و کاربران راضی نشده‌اند که فقط با یک‌بار تماشا کردن پست‌تان، سرسری از کنار آن بگذرند و برای همین چند دفعه آن را دیده‌اند. با توجه به همین حرفی که زدم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که همیشه impression برابر یا بیشتر از میزان reach خواهد بود. پس به‌طورکلی می‌شود گفت که مقایسه این دو معیار می‌تواند خیلی برای پیشرفت پیج‌تان مفید باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • فیلم آموزشی بررسی عوامل موفقیت در اینستاگرام به شکل وبینار ضبط‌شده —برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • فیلم آموزشی بازاریابی اینستاگرام و هرچیزی که باید در مورد آن بدانیم! —برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

داده‌های ارزشمندی که reach در اختیار ما می‌گذارد را در کجای اینستاگرام می‌توانیم پیدا کنیم؟

اگر می‌خواهید ببینید که هر یک از پست‌های شما برای چند کاربر یونیک نشان داده شده است و اطلاعات مربوط به آن مثل تعداد بازدید، لایک و کامنت و اشتراک‌گذاری آنها را مشاهده کنید، باید مراحل زیر را به‌دقت انجام بدهید:

  1. وارد صفحه اینستاگرام خود شوید و در بخش پروفایل، پست موردنظرتان را که می‌خواهید داده‌های آن را بررسی کنید، انتخاب کنید.
  2. بعد از اینکه پست موردنظرتان را انتخاب کردید، مانند تصویر زیر، عبارت view insight را می‌توانید در گوشه سمت چپ در زیر پست ببینید.
    اینسایت اینستا
    بر روی گزینه View insights بزنید.
  3. با کلیک بر روی view insight، می‌توانید تمام داده‌های مهمی را که ابزار reach در اختیارتان قرار می‌دهد، ببینید؛ مثل تعداد کسانی که پست شما را ذخیره کرده‌اند، آن را برای دیگران فرستاده‌اند، تعداد کامنت‌ها و لایک‌ها.
    اینسایت
    مثالی از آمار پست‌های منتشر شده در اینستاگرام

در ضمن، علاوه بر گزینه reach که برای هر پست نشان داده می‌شود و اطلاعات مهم آن را به ما می‌گوید، در بخش insight که در بالای پیج‌های تجاری است هم می‌شود به بخش reach که به‌طورکلی صفحه ما را آنالیز می‌کند را هم ببیند.

  • در قدم اول، باید در بخش پروفایل خود، بر روی آیکون insight یا داشبورد که در عکس زیر هم نشان داده شده است، کلیک کنید.
دکمه اینسایت
بر روی این نوشته از پروفایل‌تان کلیک کنید.

حالا صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که مانند تصویر زیر، باید گزینه account reached را انتخاب کنید.

صفحه اینسایت
طبق دستورالعمل تصویر عمل کنید.

با انتخاب این گزینه صفحه جدیدی برایتان باز می‌شود که اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. مثلا همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، می‌توانید بیشترین شهرهایی که در آن فالوور دارید و آنها پست شما را تماشا می‌کنند را ببینید.

شهر مخاطبان هدف
در تصویر می‌توانید شهر مخاطبان پیج خود را ببینید.

یا مثلا مانند تصویر زیر، می‌توانید کشورهایی که از آنها کاربرانی در پیج شما حضور دارند و پست‌های شما را می‌بینید را پیدا کنید.

کشور مخاطبان در اینسایت
در این پیج مخاطبان فقط از ایران حضور دارند.

همچنین یکی دیگر از اطلاعاتی که در بخش reach می‌توانید مشاهده کنید، سن اکثر کاربرانی است که بیشتر از بقیه پست‌های شما را تماشا می‌کنند.

یکی دیگر از اطلاعاتی که در بخش reach اینستاگرام در اختیارتان قرار می‌گیرد، جنسیت کاربرانی است که پست‌های شما را می‌بینند و به شما نشان می‌دهد که چند درصد از آنها خانم هستند و چند درصد آقا.

اطلاعات دیگری هم در بخش reach اینستاگرام وجود دارد، مثل نشان دادن اینکه چه تعداد از کسانی که پست‌های شما را می‌بینند، جزو فالورهایتان هستند و چند درصد، فالوورتان نیستند. حتی در بخش reach، می‌توانید اطلاعاتی درباره اینکه چند نفر استوری‌های شما را می‌بینند و چند نفر از آنها فالوورتان هستند هم پیدا کنید.

به‌علاوه می‌توانید بهترین و پربیننده‌ترین لایوها، استوری‌ها و پست‌هایتان را هم در این بخش مشاهده کنید.

خب حالا که کاملا معنا و مفهوم reach را درک کردید، حتما تا حدودی متوجه شده‌اید که چرا این ابزار تجزیه‌وتحلیل تا این اندازه برای پیج‌های بیزینسی مهم و حیاتی است. با این حال حتی اگر یک درصد احساس می‌کنید که reach آن‌قدرها هم مهم نیست و می‌توانید از کنار داده‌های ارزشمندی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، سرسری رد شوید، به شما پیشنهاد می‌کنم لیستی که در ادامه آورده‌ایم را با دقت مطالعه کنید؛ شاید نظرتان عوض شد!

چرا reach در اینستاگرام مهم است؟

از آنجایی که در عصر ارتباطات هستیم، با عرض معذرت باید آب پاکی را روی دستتان بریزم؛ بهتر است با حقیقت کنار بیایید و بپذیرید که این روزها، تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و کل زندگی ما را تحت سلطه خودش درآورده. پس دوستانه به شما توصیه می‌کنم که دست روی دست نگذارید و فقط به فروشگاه و مغازه و کارخانه آجری بسنده نکنید!

هر چقدر هم که در کار خود حرفه‌ای و ماهر باشید تا کسی شما را نشناسد، نمی‌توانید پولی دربیاورید. پس خیلی سریع نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی، مخصوصا اینستاگرام را یاد بگیرید و فعالیت خود را در این پلتفرم شروع کنید. چون این روزها بازاریابی آنلاین است که حرف اول را می‌زند، هم برای کسب‌وکارهایی که تماما اینترنتی هستند، و هم برای کسانی که در خارج از فضای مجازی و در دنیای واقعی کار می‌کنند و از این فضا فقط برای بیشتر دیده شدن و تبلیغ خود استفاده می‌کنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • فیلم آموزشی کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی — برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

البته اینکه فقط اینستاگرام را نصب کنید و مرتب پست بگذارید هم کافی نیست. یکی از وظایف مهمی که بر دوش شما قرار دارد، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است. یعنی حتما باید به بخش reach در اینستاگرام سر بزنید و به‌طور مرتب همه‌چیز را چک کنید و اطلاعات را آنالیز کنید. این کار خیلی مهم است چون:

با تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، می‌توانید مخاطبان جدید بیشتری جذب کنید.

همان‌طور که کمی بالاتر هم توضیح دادیم، وقتی صفحه اینستاگرام شما در حالت تجاری و عمومی باشد، در بخش insight می‌توانید بررسی کنید که چند درصد از کسانی که پست‌ها و استوری‌های شما را می‌بینند، از فالوورهای شما هستند و چند درصد از آنها پیجتان را فالو نمی‌کنند. برای نمونه، به عکس زیر نگاهی بیندازید.

این قضیه نشان می‌دهد که یک سری از کاربران، قبلا با پیج شما آشنا شدند و هنوز هم که هنوز است، با اینکه هر از چند گاهی به پیج شما سر می‌زنند، ولی پیجتان را فالو نمی‌کنند. اگر بخواهم روراست باشم، باید بگویم که این یعنی یک جای کار شما می‌لنگد. این نشانه‌ای است که به شما می‌گوید پیجتان نیاز به یک‌سری تغییرات دارد، که باید کمی همت کنید و به این افراد که در سایه‌ها هستند، دلیل محکمی بدهید تا صفحه اینستاگرام‌تان را رسما فالو کنند.

اطلاعاتی که در بخش reach به شما نشان داده می‌شود، می‌گوید که کدام پست و استوری به افراد بیشتری reach کرده است یا به قولی، به دستشان رسیده و آنها، آن پست یا استوری را دیده‌اند. هرچه تعداد کسانی که فالوور شما نیستند ولی یک‌سری از پست‌ها و استوری‌هایتان را بیشتر دیده‌اند، بیشتر باشد، یعنی آن پست یا استوری در بین افراد محبوب‌تر است و شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا باز هم محتوایی مشابه تولید کنید تا کاربرانی که پیجتان را فالو نمی‌کنند، مجاب شوند و پیجتان را دنبال کنند.

با تجزیه‌وتحلیل درست داده‌ها، می‌توانید کلیک بیشتری برای وب‌سایتتان بگیرید.

یکی از بایدهای کسب‌وکار اینترنتی، طراحی وب‌سایت است. هر کسب‌وکاری که داشته باشید فرقی ندارد، داشتن وب‌سایت برای شروع کارتان ضروری است. داشتن وب‌سایت هم برای شما خوب است و هم برای مشتریان؛ چون با یک کلیک ساده می‌توانند همه محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید را به‌صورت منظم و دسته‌بندی شده پیدا کند و هر چیزی که دلشان می‌خواهد را همان‌جا بخرند و پول آن را بپردازند.

در بخش reach حتی می‌توانید تعداد کسانی را که بر روی لینک وب‌سایت شما کلیک کرده‌اند را هم مشاهده کنید و ببینید که چند نفر از مخاطبانتان، به وب‌سایت شما سر زده‌اند. با بررسی و آنالیز این اطلاعات، می‌توانید ایراد کارتان را پیدا و آن را رفع کنید. یعنی متوجه شوید که چرا کاربران به وب‌سایت شما سر نمی‌زنند، شاید از وجود وب‌سایت بی‌خبرند و باید بهتر از قبل، لینک وب‌سایتتان را تبلیغ کنید تا بقیه مخاطبان هم نگاهی به وب‌سایتتان بیندازند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مجموعه آموزشی طراحی وبسایت — برای مشاهده دوره‌های ویدئویی کلیک کنید(+)

پست‌ها و استوری‌های پرطرفدار پیجتان را پیدا کنید.

اگر یادتان باشد، کمی بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که reach در اینستاگرام، اطلاعاتی درباره بهترین و پرطرفدارترین پست‌ها، استوری‌ها و لایوهایتان می‌گذارد و شما می‌توانید از این داده‌های ارزشمند، به بهترین شکل ممکن به نفع کسب‌وکاران استفاده کنید.

وقتی نرخ reach یک پست یا استوری خاص در پیجتان بالا است، این یعنی که آن پست یا استوری برای مخاطبان جذاب بوده و عملکرد خوبی داشته است. در حدی که خیلی‌ها آن را دیده‌اند، لایک کرده‌اند، در زیر آن کامنت گذاشته‌اند و حتی آن را برای دوستان و آشنایان خود فرستاده‌اند تا آنها هم محتوای صفحه اینستاگرام شما را ببینند.

این یعنی پست یا استوری‌تان حسابی ترکانده و شما باید از این فرصت استفاده کنید. ولی چطوری؟ بهترین کار این است که آن پست یا استوری را الگوی خود قرار بدهید و تمام تلاشتان را بکنید تا باز هم پست و استوری‌هایی که مشابه با آن هستند را به اشتراک بگذارید. منظورمان این نیست که پست را کپی کنید و دوباره همان محتوا را به اشتراک بگذارید؛ نه! از پست معروف الگوبرداری کنید و ببینید که چطور آن‌قدر دیده شده است.

  • در چه ساعتی از شبانه‌روز، پست موردنظر را به اشتراک گذاشته‌اید؟
  • چه فرمتی داشت؟ عکس بود یا ویدئو؟
  • درباره چه موضوعی بود و چه محتوایی داشت؟
  • مخاطبان هدف پست شما چه کسانی بود؟ برای چه رده سنی پست گذاشته بودید؟ خانم بودند یا آقا؟

با جواب دادن به این سوالات کلیدی، هم کسانی که در پیجتان فعال هستند، هم بهترین زمان پست گذاشتن و هم محتوای موردعلاقه مخاطبان هدفتان را شناسایی و پیدا می‌کنید. این‌طوری احتمال موفقیتتان در آینده هم بیشتر می‌شود.

بهترین نرخ reach برای پیج چه عددی است؟

راستش را بخواهید، هیچ‌ جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد و تعریفی که ما از «خوب بودن نرخ reach یک حساب کاربری اینستاگرامی» در ذهنمان داریم، بسته به تعداد فالوورهایی که داریم، متفاوت است.

مثلا پیج‌هایی که خیلی بزرگ هستند و فالوورهای زیادی دارند، بهترین نرخ reach برای آن‌ها، برای هر پست، چیزی حدود 15 درصد و برای هر استوری، چیزی حدود 2 درصد است.

ولی پیج‌هایی که تازه راه‌اندازی شده‌اند و هنوز آن‌قدر فالوور ندارند، باید تمام تلاش‌شان را بکنند تا به نرخ 36 درصد reach برای هر پست و نرخ 7 درصد reach برای هر استوری برسند.

همان‌طور که می‌بینید، وقتی صحبت از بهترین نرخ reach می‌شود، عدد خاصی وجود ندارد که بخواهیم آن را به شما نشان بدهیم و بگوییم این بهترین نرخ reach است. برعکس، بهترین نرخ reach برای هرکسی متفاوت است و نمی‌شود برای همه یک نسخه پیچید.

اما خب برای نمونه، می‌توانید به نتایج تحقیقاتی که در سال 2021 انجام شد، نگاهی بیندازید تا تصوری حدودی از بهترین نرخ reach برای پیج‌های مختلف داشته باشید.

طبق اطلاعاتی که از این تحقیق دستگیرمان شده است،

  • برندهایی با کمتر از 10 هزار فالوور در اینستاگرام، به طور متوسط، نرخ ​​4 درصد reach در استوری‌ها و 26.6 درصد در پست‌ها دارند.
  • برندهایی با 10 تا 50 هزار فالوور، به‌طور میانگین، نرخ 4 درصد reach در استوری‌ها و 25.1 درصد در پست‌ها دارند.
  • برندهایی با 50 هزار تا 200 هزار دنبال کننده، به‌طور میانگین، نرخ 5 درصدی reach در استوری‌ها و 18.3 درصدی در پست‌ها دارند.
  • برندهایی با بیش از 200 هزار دنبال کننده، به‌طور میانگین، نرخ 3 درصدی reach در استوری‌ها و 13.8 درصدی در پست‌ها دارند.

از این داده‌ها می‌شود به دو نتیجه جالب رسید! اولاً همه خیال می‌کنند که اگر فالوورهای بیشتری داشته باشند، پس حتما نرخ reach بالاتری هم دارند. ولی همان‌طور که می‌بینید، این تصور اشتباه است و اصولاً پیج‌های بزرگ‌تر، نرخ reach پایین‌تری دارند.

دوماً این داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که نرخ reach پست‌ها بسیار بالاتر از استوری‌ها است. چرا؟ چون برخلاف پست‌های اینستاگرامی که در صفحه اکسپلور اینستاگرام به نمایش درمی‌آیند و به کاربرانی که حتی شما را فالو نمی‌کنند هم نشان داده می‌شوند، استوری‌ها در صفحه اکسپلور اینستاگرام ظاهر نمی‌شوند و چنین چیزی برای آنها صدق نمی‌کند.

خب، حالا که متوجه اهمیت نقشی که نرخ reach در موفقیتمان بازی می‌کند شده‌ایم، بهتر نیست تکنیک‌هایی برای بالا بردن نرخ reach پست‌ها و استوری‌هایمان یاد بگیریم تا مسیر رسیدن به اهدافمان کمی هموارتر شود؟

چگونه نرخ reach پست‌ها و استوری‌هایمان را بالاتر ببریم؟

بالا بردن نرخ ریچ
نحوه افزایش نرخ تعامل و Reach در اینستاگرام

موفقیت و حفظ موفقیت در اپیکیشن اینستاگرام، به آزمون و خطاهایی که می‌کنیم بستگی دارد. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان دیده شود و همه جا صحبت از شما باشد، باید تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلف را آن‌قدر امتحان کنید تا بهترین آنها را پیدا کنید. ترفندی که هم با کسب‌وکارتان هم‌خوانی داشته باشد، و هم مخاطبانتان از آن استقبال کنند.

برای موفق شدن در اینستاگرام، باید الگوریتم‌های هوشمند آن را مثل کف دست خود بلد باشید و آنها را در مشت خود بگیرید. می‌دانید منظورم از این حرف‌ها چیست؟ باید با الگوریتم‌های اینستاگرام آشنا باشید و بدانید که چطور می‌شود با آنها همراه شد و حسابی در اقیانوس اینستاگرام، موج‌سواری کرد.

وقتی الگوریتم‌های اینستاگرام را بلد باشید، کم‌کم متوجه می‌شوید که برای دیده شدن در این پلتفرم، باید پست‌ها و استوری‌هایی را به اشتراک بگذارید که به‌اندازه کافی جذاب باشند و مخاطبان از آنها خوششان بیاید. طوری که هم آن را لایک کنند و در زیر آن کامنت بگذارند، هم آن را برای دیگران بفرستند. با این کارها، نرخ تعامل و reach در پیجتان بالا می‌رود و کلی سر و صدا راه می‌اندازید.

تکنیک‌هایی که برای بالا بردن نرخ reach مفید است را با هم در ادامه بررسی می‌کنیم.

نرخ reach حساب کاربری‌تان را همیشه تحلیل کنید.

اولین کاری که باید بکنید این است که قضیه را جدی بگیرید. داده‌های ارزشمندی در بخش reach اینستاگرام وجود دارد که کل روز منتظر نشسته‌اند تا شما بروید و نگاهی به آنها بیندازید. اگر سهل‌انگاری کنید و مدام انجام این کار را پشت گوش بیندازید، کار به جایی نخواهید برد. خیلی سریع دست به کار شوید، گوشی خود را بردارید، به صفحه اینستاگرامتان سری بزنید و داده‌های مهمی که در بخش reach خاک می‌خورند را تکانی بدهید.

می‌توانید نرخ reach روزانه، هفتگی و ماهانه را خوب چک کنید تا میزان رشد یا خدای نکرده افت آن را به خوبی متوجه شوید.

خب، حالا برویم سراغ قدم بعدی!

محتوایی که مخاطب دوست دارد را به اشتراک بگذارید.

محتوایی که در صفحه خود قرار می‌دهید، اولا باید با کسب‌وکارتان مرتبط باشد و دوما اینکه باید حتما برای مخاطبان جذاب باشد. این دو فاکتور برای افزایش نرخ reach اینستاگرام ضروری هستند. اگر پست‌هایتان جذاب باشد ولی ارتباطی با کسب‌وکارتان نداشته باشد، شاید خیلی‌ها آن را ببینند و حتی به نرخ reach بالایی هم برسد، ولی چه فایده؟! مهم این است که کارتان دیده شود.

از طرفی اگر پستتان مرتبط با حرفه‌تان باشد ولی جذابیتی برای کاربران نداشته باشد، نه پستتان دیده می‌شود و نه کسب‌وکارتان! می‌بینید؟ این دو فاکتور در کنار هم می‌توانند مفید باشند، حتی اگر یکی از آنها در پستتان احساس نشود، شانس دیده شدن و یا پیشرفت در کسب‌وکارتان خیلی پایین می‌آید و حتی به صفر می‌رسد.

مخاطبان هدف شما به کسب‌وکارتان اهمیت می‌دهند، به شرطی که تصویری جذاب از آن خلق کنید که نتوانند از روی آن چشم بردارند. همان چیزی را به مخاطب بدهید که در پیجتان به دنبال آن می‌گردد، نه چیزی که بی‌ربط باشد و کسل‌کننده!

شاید بگویید که خب از کجا باید بفهمیم که مخاطب چه محتوایی را دوست دارد؟ خب جواب این سوال خیلی ساده و واضح است. به بخش reach اینستاگرام بروید و بهترین و پرطرفدارترین پست‌ها و استوری‌های خود را پیدا کنید.

همان‌طور که در تصاویر بالا هم مشاهده کردید، می‌توانید در جدول پست‌ها و استوری‌ها، یک آنالیز کامل از نحوه عملکرد هر پست و استوری را به‌صورت جداگانه مشاهده کنید. اطلاعات مهمی از جمله تعداد لایک‌ها، نظرات، تعداد کسانی که آن پست را ذخیره کرده‌اند، نرخ reach و impression که کلی برای پیشرفت پیج و کسب‌وکارتان مهم هستند.

با مشاهده و بررسی این داده‌ها، می‌توانید ببینید که کدام پست‌ها نسبت به بقیه پرطرفدارتر هستند و کدام یک بیشترین نرخ reach را به‌دست آورده‌اند. این‌طوری، رفته‌رفته می‌توانید پست‌هایی را که مخاطبان شما بیشتر دوست دارند، بشناسید و دست به کار شوید تا پست‌هایی از آن دست را بیشتر در پیج خود قرار دهید.

برای افزایش نرخ reach، باید نرخ تعامل پیج‌تان را بالا ببرید.

جالب است بدانید که تعامل، کلید رسیدن به نرخ بالای reach است. کمی بالاتر گفتیم که برای افزایش نرخ reach باید محتوایی که مخاطب آن را دوست دارد و به دنبال آن می‌گردد را تولید کنیم.

در این تکنیک قرار است یاد بگیریم تا محتوایی تولید کنیم که هم موردعلاقه مخاطبان هدف باشد و هم آنها را تشویق کند تا با پیج شما تعامل داشته باشند. یعنی مثلا پست شما را لایک کنند، در زیر آن کامنت بگذارند، استوری‌های شما را ریپلای کنند، پست و استوری‌های شما را برای دوستان و آشنایان بفرستند و به‌طورکلی، به محتوایی که تولید می‌کنید، واکنش مثبت نشان دهند.

وقتی الگوریتم هوشمند اینستاگرام می‌بیند که کاربران به‌طور مداوم با محتوای پیج شما تعامل دارند، سیگنالی دریافت می‌کند که به آنها می‌گوید محتوای پیج شما حتما جالب و دیدنی است! و فکر می‌کند که محتوای شما احتمالا قرار است برای کاربران دیگر (که هنوز محتوای شما را ندیده‌اند) هم جالب باشد. بنابراین الگوریتم هوشمند اینستاگرام شروع به نشان دادن محتوای پیجتان به کاربران دیگر نیز می‌کند، که منجر به افزایش نرخ reach شما می‌شود.

برای رسیدن به نرخ بالاتر، می‌توانید از مخاطبان نظرسنجی کنید، مسابقه راه بیندازید و یا در کپشن پست‌هایتان سوال خاصی بپرسید که مخاطب دلش بخواهد کامنت بگذارد. همه این‌ها، نرخ تعامل و سپس، نرخ reach را بالا می‌برند.

واقعا ساده است! محتوای جذاب ← افزایش نرخ reach.

اگر هیچ ایده‌ای از نحوه برگزاری مسابقه ندارید، مطلب تکنیک‌های راه‌اندازی مسابقه اینستاگرامی را از آکادمی کاپریلا بخوانید.

زمان مناسب برای پست گذاشتن را پیدا کنید.

یکی دیگر از موضوعاتی که برای بالا بردن نرخ reach اهمیت دارد، این است که پست‌های خود را به خوبی زمان‌بندی کنید تا محتوایی که تولید کرده و به اشتراک می‌گذارید، در بهترین زمان ممکن وارد feed مخاطبانتان شود.

هرچند که اینستاگرام از سال 2016، پست‌ها را صرفاً بر اساس زمانی که منتشر شده‌اند به مخاطبان نشان نمی‌دهد و آنها را به شکل دیگری سازماندهی می‌کند. ولی بااین‌حال، احتمالاً کاربران هنوز هم که برنامه را بعد از چند ساعت باز کنند و به آن سر بزنند و feed خود را رفرش کنند، اولین پست‌هایی که به آنها نشان داده می‌شود، جدیدترین‌های آنها است.

بهترین و مناسب‌ترین زمان برای پست گذاشتن، زمانی است که مخاطبان هدف شما بیشترین فعالیت را دارند. این‌طوری، به محض اینکه محتوا را به اشتراک بگذارید، شانس دیده شدنتان هم بیشتر می‌شود. همچنین به احتمال زیاد لایک، کامنت و به‌طورکلی، تعاملات زیادی دریافت خواهید کرد، و همین تعامل زودهنگام می‌تواند به افزایش نرخ reach شما کمک کند.

مثلا در عکس زیر که متعلق به یکی از کسب‌وکارهای اینترنتی در اینستاگرام است، این‌طور به نظر می‌رسد که بیشتر مخاطبان این پیج در روز یکشنبه (Sunday) فعالیت می‌کنند، چون نرخ تعامل در این روز، از روزهای دیگر بیشتر است.

نرخ تعامل
مقایسه نرخ تعامل در روزهای هفته

حالا اگر به نرخ reach همین پیج نگاه کنید، می‌بینید که دقیقا در روز یکشنبه (Sunday)، این نرخ به بالاترین حد خود در هفته می‌رسد.

نرخ ریچ
مثالی از نرخ reach در اینستاگرام

البته وقتی که می‌خواهید پستی را در صفحه خود به اشتراک بگذارید، علاوه بر اینکه باید بهترین روز هفته را برای پست گذاشتن انتخاب کنید، بلکه باید از خودتان بپرسید که چه ساعت از شبانه‌روز برای پست گذاشتن بهتر و مناسب‌تر است. آن ساعت از شبانه‌روز که مخاطبان شما آنلاین و فعال هستند، شانس شما برای دیده شدن، دریافت تعامل و بالا بردن نرخ reach بیشتر خواهد بود.

قدرت هشتگ‌ها را دست کم نگیرید.

یکی دیگر از راه‌های بالا بردن نرخ reach در اینستاگرام، استفاده درست از هشتگ‌ها است. هشتگ‌ها سر تا پا فایده هستند؛ برای همین، خیلی دوستانه به شما پیشنهاد می‌کنم که سرسری از کنار آنها رد نشوید. اولاً هشتگ‌ها راهی عالی برای پیدا کردن مخاطبان هدف و نشان دادن محتوای پیجتان به آنها است. در واقع این مخاطبان هدف اصولا از فالوورهای شما نیستند؛ در عوض، آنها افراد جدیدی هستند که به محتوای پیج شما علاقه دارند ولی دست روزگار به آنها فرصت آشنایی با پیج شما را نداده است و حالا با کمک هشتگ‌های مناسب، توانستند به محتوای صفحه‌تان دسترسی داشته باشند. این‌طوری نرخ reach شما در بین کسانی که فالوور شما نیستند، بالا می‌رود.

همچنین با اضافه کردن هشتگ به پست‌ها، در واقع سیگنالی به الگوریتم هوشمند اینستاگرام ارسال می‌کنید که توضیح می‌دهد پست شما در مورد چیست. در نتیجه شانس شما برای راه پیدا کردن به صفحه اکسپلور اینستاگرام بیشتر می‌شود و این‌طوری محتوای شما توسط افرادی که ممکن است هشتگ‌های خاصی را دنبال کنند، قابل مشاهده خواهد بود.

بهتر است که بدانید چند بار از هر هشتگ استفاده کرده‌اید، و نرخ reach و تعاملی که با استفاده از آن هشتگ‌ها دریافت کرده‌اید، چقدر بوده است.

تا یادم نرفته این نکته را هم اضافه کنم که وقتی صحبت از هشتگ می‌شود، خوب است از ترکیبی از انواع مختلف هشتگ استفاده کنید. مثلا یک‌سری از هشتگ‌ها عمومی هستند و برای تعداد گسترده‌ای از مخاطبان جذاب هستند، یا مثلا بعضی از هشتگ‌های پرطرفدار که ناگهان ترند می‌شوند و وقتی می‌خواهید پست بگذارید، بهتر است در گوشه‌ای از محتوای خود با ترند روز همراه شوید و از هشتگ‌هایی که بازارشان داغ است، غفلت نکنید. همچنین از هشتگ‌های خاص که با زمینه کاری شما مرتبط هستند، حتما استفاده کنید. چون بسیاری از افراد علاقه‌مند به محصولات و خدمات شما احتمالا آن‌ها را جستجو می‌کنند.  

از قابلیت‌های جدید اینستاگرام استفاده کنید.

جالب است بدانید که یکی از راه‌های دیده شدن در اینستاگرام و بالا بردن نرخ reach در آن، استفاده از قابلیت‌های جدیدی است که این اپلیکیشن از آنها رونمایی می‌کند. شاید بگویید چرا!؟ چون الگوریتم هوشمند اینستاگرام این دستور را می‌دهد!

در جریان هستید که اینستاگرام، این اپلیکیشن پرطرفدار و جذاب، با آپدیت‌های خفنی که ارائه می‌دهد، روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. هر بار که این برنامه آپدیت می‌شود، قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود که اینستاگرام کلی برای آن تبلیغ می‌کند تا کاربران به استفاده از آن تشویق شوند.

جالب است بدانید که در مواقعی که قابلیت جدید به اینستاگرام اضافه می‌شود، الگوریتم هوشمند این برنامه، پست‌هایی را در اولویت قرار می‌دهد که از این قابلیت‌ها استفاده کرده باشند. در نتیجه با استفاده از قابلیت‌های جدید، الگوریتم هوشمند اینستاگرام، پست شما را نسبت به پست‌هایی که در آنها از قابلیت‌های جدید استفاده نشده است، به کاربران و مخاطبان هدف نشان می‌دهد. بنابراین نرخ reach آن پست بالاتر می‌رود؛ به همین سادگی!

از فرمت‌های مختلفی برای پست گذاشتن استفاده کنید.

جالب است بدانید که طبق تحقیقات صورت گرفته و نتایج آنها، چیزی حدود 68 درصد از پست‌های اینستاگرام را تصاویر تشکیل می‌دهند. این در حالی است که فقط 18 درصد از پست‌ها ویدئو و 14 درصد از آنها پست‌های ورقه‌ای هستند.

هرکدام از این فرمت‌ها نخ reach و تعامل خاص خودشان را دارند، ولی طبق آمار بیشترین نرخ تعامل و reach متعلق به پست‌هایی هستند که فرمت ویدئویی دارند.

هر چند این آمار می‌تواند برای هر پیجی متفاوت باشد و همه این‌ها به محتوای پیج و نوع کسب‌وکارتان بستگی دارد. پس باید بگردید و ببینید که کدام فرمت بیشتر از بقیه به درد پیجتان می‌خورد و مناسب است و مخاطبان آن را بیشتر دوست دارند.

مثلا اگر به عکس زیر نگاه کنید، می‌بینید که نرخ reach و تعامل فرمت‌های مختلف پست در یک کسب‌وکار اینستاگرامی به شکل زیر است.

اینسایت
نرخ reach انواع پست‌ها

مثلا در کسب‌وکار اینستاگرامی که عکس آن را مشاهده می‌کنید، پست‌هایی که عکس دارند، نسبت به پست‌هایی که ویدئویی هستند، طرفدار بیشتر و در نتیجه نرخ reach بالاتری دارند.

شاید قضیه خیلی پیچیده هم نباشد! مثلا ممکن است که این پیج، عکاس خوبی داشته باشد و عکس‌های چشم‌نوازی بگیرد و برای همین، پست‌هایی که عکس دارند از پست‌های ویدئویی محبوب‌تر هستند.

لایو بگذارید!

اگر بخواهم خیلی ساده تکنیک بالا بردن نرخ reach را برای شما توضیح بدهم، باید بگویم که هر کاری که از دستتان برای جذب مخاطب برمی‌آید انجام بدهید.

مثلا لایو بگذارید! این‌طوری هم فالوورهای خودتان بیشتر به سمت شما جذب می‌شوند و هم کلی مخاطب هدف جدید پیدا می‌کنید. فرض کنید که یکی از فالوورهایتان، در خانه نشسته است و ناگهان متوجه می‌شود که شما دارید در پیجتان لایو می‌گذارید. خیلی سریع اینستاگرام را باز می‌کند و پای لایو شما می‌نشیند. حالا اگر شما در لایوتان اعلام کنید که قرار است از محصولی جدید رونمایی کنید یا یک تخفیف خفن بگذارید، حتما مخاطب شما، این‌ها را در ذهن خودش نگه می‌دارد تا وقتش که رسید، دوباره به پیج شما سر بزند و محصول جدید را ببیند یا از تخفیف‌هایی که گذاشتید، استفاده کند.

حتی ممکن است لایو شما را برای دوستان یا آشنایانش بفرستد تا آنها هم از این فرصت استفاده کنند. می‌بینید که یک لایو گذاشتن، چقدر می‌توانید نرخ reach و تعامل را بالا ببرید؟

مسابقات اینستاگرامی برگزار کنید!

یکی از راه‌هایی که خیلی به جذب مخاطب و بالا بردن نرخ reach کمک می‌کند، مسابقه‌های اینستاگرامی است؛ البته به شرطی که راهش را بلد باشید. اگر تا حالا مسابقه‌ای در پیجتان برگزار نکرده‌اید و دقیقا نمی‌دانید که چطور می‌شود یک مسابقه خوب در اینستاگرام راه انداخت که بشود نرخ reach و تعامل پیج را بالا برد، اصلا ایرادی ندارد. برگزار کردن مسابقه ،خوب است ولی به شرط‌ها و شروط‌ها!

اول از همه باید آن‌قدر مسابقه‌ای که قرار است برگزار کنید را تبلیغ کنید تا همه خبردار شوند و این مسابقه نقل مجلس همه بشود. این‌طوری کلی شرکت‌کننده خواهید داشت و میزان تعامل در پیجتان خیلی بالا می‌رود.

قدم بعدی اعلام کردن شرایط لازم برای شرکت در مسابقه است. یعنی باید به مخاطبانتان توضیح بدهید که اگر دوست دارند در مسابقه شرکت داده شوند، دقیقا باید چه کارهایی انجام بدهند. از آنجایی که ما می‌خواهیم نرخ reach و تعامل را بالا ببریم، پس قطعا یکی از شرایط اصلی برای شرکت کردن در مسابقه، باید لایک کردن، کامنت گذاشتن و فرستادن پست مسابقه برای دیگران باشد.

برای این کار باید یک پست جدید بگذارید و در آن شرایط مسابقه را اعلام کنید. مثلا بگویید هرکسی که می‌خواهد در مسابقه شرکت کند، باید پست مسابقه یا مثلا 3 پست آخر پیج را لایک کند و در زیر آنها 3 تا 5 کامنت بگذارد و دوستانش را تگ کند. این‌طوری هم کلی مخاطب جدید با پیجتان آشنا می‌شوند و هم تعامل بیشتری دریافت می‌کنید.

مرحله بعدی، مشخص کردن جایزه است. این جایزه باید واقعی باشد؛ یعنی صرفا برای گول زدن مخاطب، نیایید و بگویید که قرار است ماشین‌های خیلی گران هدیه بدهید. چون نه می‌توانید از پس این کار بربیایید، نه مخاطبان آن را باور می‌کنند.

در آخر مسابقه را منصفانه برگزار کنید و نتیجه را شفاف اعلام کنید تا کاربران، بعد از مسابقه در پیج شما بمانند و آن را آنفالو نکنند.

کلام آخر

یکی از راه‌هایی دیده شدن در اینستاگرام، تجزیه‌وتحلیل درست داده‌های ارزشمندی است که در بخش reach این اپلیکیشن، موجود هستند. هیچ‌وقت این اطلاعات را دست کم نگیرید، چون آنها راه اصلی موفقیت کسب‌وکار آنلاین شما هستند. اگر شما هم یک کسب‌وکار اینترنتی در اینستاگرام دارید و می‌خواهید در آن موفق بشوید و درآمد خوبی به دست بیاورید، باید اولا، مفهوم reach را به خوبی درک کنید. دوما، داده‌هایی که در reach وجود دارند را پیدا و آنها را آنالیز کنید. در آخر هم باید بلد باشید که از چه راه‌هایی می‌شود نرخ reach را در اینستاگرام بالاتر برد.

در مقاله بالا، تمام تلاش خود را کردیم تا همه این موارد را خیلی واضح و روشن برایتان توضیح داده و هر چیزی که لازم است درباره معنی reach در اینستاگرام یاد بگیرید را آموزش بدهیم. به نظر شما، چه راه‌های دیگری برای بالا بردن نرخ reach در اینستاگرام وجود دارد؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.