الگوریتم های اینستاگرام دقیقا چطور کار می‌کنند؟ خیلی از افراد را می‌بینیم که با اسم الگوریتم اینستاگرام کارهای عجیب و در عین حال ناآگاهانه‌شان را توجیه می‌کنند. البته برخی هم از نام الگوریتم های اینستاگرام برای خودشان درآمدزایی می‌کنند. شما باید خوشحال باشید چون در این مطلب قرار است از صفر تا صد الگوریتم های اینستاگرام برای افزایش فالوور را به‌صورت رایگان یاد بگیرید.

از زمانی که اینستاگرام روش نمایش پست‌ها را بر اساس تاریخ انتشار کنار گذاشت، همه سردرگم شدند. قبلاً حداقل فالوورهای شما براساس زمانی که وارد اینستاگرام می‌شدند، پست‌های شما را می‌دیدند. اما حالا واقعاً سوال اصلی این است که الگوریتم های اینستاگرام چگونه بر دیده شدن پست‌های شما تاثیر گذاشته‌اند؟

در این مقاله از آکادمی کاپریلا به بررسی این موضوع می‌پردازیم که الگوریتم های اینستاگرام برای انتشار پست‌ها، استوری‌ها، صفحه‌ی اکسپلور، لایو و Reel‌ چگونه کار می‌کند. علاوه بر آن، نکات مهمی که برای شکستن الگوریتم های اینستاگرام آورده‌ایم به شما کمک می‌کند تا بتوانید نرخ تعامل برند یا کسب و کارتان را بالا ببرید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

الگوریتم های اینستاگرام در سال ۲۰۲2

اگر مدت زمان خاصی را در اینستاگرام می‌گذرانید، حتما متوجه شده‌اید که الگوریتم های اینستاگرام می‌توانند به روش‌های رمزآلودی رفتار کنند. اما زمانی که بفهمید این الگوریتم های هوشمند دقیقا چطوری کار می‌کنند، می‌توانید استراتژی محتوای خود را متناسب با آن تنظیم کنید. این دقیقاً همان چیزی است که در این مطلب در مورد آن صحبت می‌کنیم.

منظور از الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام یکسری کدهای دستوری در برنامه‌نویسی پلتفرم اینستاگرام است که رفتار کاربر و عکس‌العمل او نسبت به محتوایی که می‌بیند را تشخیص می‌دهد و طبق دستوری که دارد، برخی از محتواها را از وی پنهان و برخی دیگر را در معرض نمایش او می‌گذارد.

رفتار کاربر را می‌توان از طریق مدت زمانی که برای تماشای یک پست می‌گذارد، لایک، کامنت، ذخیره و به‌اشتراک گذاری یک محتوا سنجید. البته افرادی که حساب تجاری اینستاگرام دارند به اینسایت اینستاگرام دسترسی دارند. اینسایت اینستاگرام ابزاری است که به شما در تشخیص نحوه رفتار و عملکرد کاربر کمک می‌کند. این ابزار دارای داده‌های کامل و جامعی از رفتار کاربر نسبت به محتوای شما است.

الگوریتم های اینستاگرام در سال ۲۰۲2 برای نمایش پست‌ها چطور کار می‌کند؟

بر اساس گزارشی که خبرگزاری معروف حوزه فناوری اطلاعات در مورد اینستاگرام تهیه کرده بود، ۶ معیار کلیدی وجود دارد که بر الگوریتم اینستاگرام برای نمایش پست‌ها تاثیر می‌گذارد:

  1. علاقمندی
  2. ارتباط
  3. زمان‌بندی
  4. تعداد تکرار
  5. فالوئینگ‌ها
  6. میزان مصرف دیتا در برنامه اینستاگرام

معیار اول: علاقمندی

آموزش الگوریتم های اینستاگرام
آموزش الگوریتم های اینستاگرام برای افزایش فالوور

فید اینستاگرام (صفحه اصلی اینستاگرام که پست‌های فالوئینگ‌های خود را در آنجا می‌بینید) شما تنها براساس کسانی که دنبال می‌کنید چیده نمی‌شود، بلکه براساس اکانت‌ها و نوع پست‌هایی که معمولاً به آن‌ها علاقه نشان می‌دهید هم مرتبط است. مثلاً احتمالاً متوجه شده‌اید که وقتی استوری اینستاگرامی یک اکانت یا پروفایل آن را وقتی که هربار بعد از وارد شدن به برنامه چک می‌کنید، دیگر به‌خودی خود به ابتدای قسمت استوری‌ها می‌رسد؟ این نشانی از الگوریتم اینستاگرام است که متوجه علایق شما شده است.

حالا که اینستاگرام قابلیت لایک کردن برای استوری‌ها را فراهم کرده، این الگوریتم هوشمندانه‌تر و همینطور سخت‌گیرتر از قبل عمل می‌کند. پس یادتان باشد که اگر از محتوای صفحه اینستاگرامی خوش‌تان آمد، حتماً استوری آن را لایک کنید تا بقیه استوری‌های آن اکانت هم به شما نمایش داده شود.

هرچقدر که الگوریتم اینستاگرام فکر کند که شما بیشتر به موضوع خاصی علاقه دارید، پست‌های مربوط به آن موضوع در صفحه‌ی اصلی بالاتر از بقیه پست‌ها نمایش داده می‌شود. به طور اساسی آن چیزی که شما در صفحه‌ی اصلی اینستاگرام خود می‌بینید ترکیبی است از همه‌ی رفتارهایی که شما در اینستاگرام نشان می‌دهید. اکانت‌هایی که با آن‌ها بیشترین ارتباط را دارید، کسانی که در عکس‌هایتان با آن‌ها تگ شده‌اید و البته، نوع پست‌هایی که دوست دارید و برای آن‌ها کامنت می‌گذارید، همه بر فید اینستاگرام شما اثر می‌گذارند.

به همین خاطر است که حضور داشتن و نشان دادن خود به طور مداوم در اینستاگرام اهمیت بسیار دارد. شما باید همیشه و به‌صورت مداوم تولید محتوا در اینستاگرام را جدی بگیرید. این کار به الگوریتم اینستاگرام سیگنال مثبت می‌فرستد و به مخاطبان شما فرصت بیشتری برای تعامل با محتوای شما می‌دهد. هرچه مخاطبان تعامل بیشتری با محتواهای شما داشته باشند، رفتار الگوریتم اینستاگرام با شما هم بهتر خواهد بود!

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اگر برای تولید محتوا در اینستاگرام مشکل دارید و ایده‌ای به ذهن‌تان نمی‌رسد، مطالب زیر را بخوانید:

  • ۱۶ ایده تولید محتوا برای اینستاگرام + ایده‌های ناب تولید محتوا در اینستاگرام! — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • بهترین روش برای تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ترندهای اینستاگرامی برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

برای اینکه به‌صورت مداوم در اینستاگرام تولید محتوا کنید، نیاز به تقویم محتوایی دارید. تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا برای تمامی روزهای خود، فغالیت محتوایی از پیش‌تعیین شده و منظم داشته باشید.

چه نوع تعاملی برای الگوریتم های اینستاگرام اهمیت بیشتری دارد؟

وقتی موضوع عملکرد فید اینستاگرام مطرح می‌شود، می‌دانیم که الگوریتم های اینستاگرام، محتوایی را در اولویت بالاتر از بقیه قرار می‌دهند که بیشترین تعامل را از کاربران دریافت کند. اما مهم‌ترین معیار‌های تعامل کاربران چه چیزهایی هستند؟

طبق اطلاعات منتشر شده توسط اینستاگرام، مهم‌ترین تعامل‌های کاربران از نظر الگوریتم اینستاگرام برای رتبه بندی محتواها، کامنت‌، لایک، اشتراک گذاری و تعداد بازدید ویدئوها هستند. دانستن این مطلب زمانی که برای محتواها و کپشن‌هایتان برنامه ریزی می‌کنید می‌تواند بسیار مفید باشد.

ترجمۀ تصویر: تعامل‌هایی که برای رتبه‌بندی فید اهمیت بسیاری دارند:لایک، کامنت، به‌اشتراک گذاشتن، تعداد بازدید از ویدئو

با وجود این‌که در حال حاضر معیار ذخیره کردن پست‌ها به عنوان یک شاخص کلیدی تعامل مطرح نشده، اما در نظر گرفتن آن و بهینه سازی محتوای خود بر اساس این نکته می‌تواند ارزشمند باشد، با توجه به این‌که اینستاگرام موارد لایک در بسیاری کشورها را نمایش نمی‌دهد.

معیار دوم: ارتباط

الگوریتم اینستاگرام می‌خواهد که پست‌ها را بر اساس دوستان، خانواده و اکانت‌هایی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید اولویت بندی کند. بنابراین برای نشان دادن چیزی که واقعا دوست دارید و می‌خواهید، الگوریتم از کارهایی که در اینستاگرام انجام می‌دهید و تعامل‌های شما استفاده می‌کند تا متوجه شود چه کسانی به شما نزدیک هستند.

توماس دیمسون، یک مهندس نرم افزار در اینستاگرام، نشان داد (منبع) که اینستاگرام بر اساس استفاده‌ی شما از اپلیکیشن چگونه می‌فهمد که شما به چه کسی بیش از همه اهمیت می‌دهید:

  •         کسانی که محتوای آن‌ها را لایک می‌کنید. (احتمالاً شامل استوری و لایو اینستاگرام هم می‌شود.)
  •         کسانی که به آن‌ها در اینستاگرام پیام می‌دهید.
  •         کسانی که آن‌ها را جستجو می‌کنید.
  •         کسانی که در زندگی واقعی می‌شناسید.

اینستاگرام سعی می‌کند به محض این‌که کسی را فالو می‌کنید نوع این ارتباط (و سطح علاقمندی شما به شخص) را تشخیص دهد و این کار را از طریق نشان دادن محتوای آن فرد به شما و بررسی نحوه‌ی ارتباط گرفتن شما با آن محتوا انجام دهد.

معیار سوم: زمان‌بندی

الگوریتم اینستاگرام نه تنها به میزان تعاملی که پست‌های شما می‌گیرند اهمیت می‌دهد، بلکه به زمانی که آن عکس پست شده نیز توجه ویژه‌ای دارد. الگوریتم اینستاگرام به تاریخ و زمانی که محتوای شما پست شده است اهمیت می‌دهد، به این دلیل که می‌خواهد تازه‌ترین و جذاب‌ترین پست‌ها را به کاربران نشان دهد.

با فهمیدن بهترین زمان برای پست و استوری گذاشتن در صفحه اینستاگرام خود، می‌توانید الگوریتم اینستاگرام را با خودتان دوست کنید (!) تا به کمک آن به لایک‌ها و فالوورهای بیشتری دست پیدا کنید. برای اینکه ببینید چه زمانی برای پست گذاشتن بهتر است، کافیست تا وارد اینسایت اینستاگرام شوید و ساعات و روزهای هفته‌ای که فالوورهایتان بیشترین زمان خود را صرف اینستاگرام می‌کنند، پیدا کنید و برای آن برنامه بریزید.

یادتان باشد که اگر زمانی پست بگذارید که فالوورهای شما آنلاین و فعال هستند، شانس بالاتری برای گرفتن لایک و کامنت بیشتر به خودتان می‌دهید.

معیار چهارم: تعداد تکرار

هر چند وقت یکبار اینستاگرام را باز می‌کنید؟ اگر یکسره در حال چرخیدن در اینستاگرام باشید، فید صفحه اصلی شما بیشتر منظم شده بر اساس زمان به نظر می‌رسد، به این خاطر که اینستاگرام سعی می‌کند تا بهترین پست‌ها را از زمان آخرین بازدیدتان به شما نشان دهد.

اگر کمتر اینستاگرام را چک می‌کنید، فید صفحه اصلی شما به جای مرتب شدن براساس آخرین زمان انتشار، بر اساس چیزهایی که اینستاگرام فکر می‌کند دوست دارید، مرتب می‌شود.

معیار پنجم: فالوئینگ‌ها

چند نفر را در اینستاگرام دنبال می‌کنید؟ اگر افراد زیادی را دنبال کرده باشید، در این صورت اینستاگرام گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب از بین آن‌ها دارد، و در نتیجه احتمالا پست‌های تمام اکانت‌ها را نخواهید دید. به عبارت دیگر، اینستاگرام شروع به حذف کردن اتوماتیک فالوورهای غیرفعال یا ghost (روح) می‌کند. این کار از نظر کاربران بسیار اهمیت دارد؛ اما برای شمایی که می‌خواهید همیشه در چشم کاربران‌تان باشید، کار را خیلی سخت می‌کند. شما باید تمام تلاش خود را برای جذاب کردن هرچه بیشتر محتوای خود کنید.

اگر درصد بالایی از کسانی‌ که دنبال می‌کنید غیرفعال باشند، این موضوع می‌تواند آسیب زیادی به رتبه بندی الگوریتمی اکانت شما بزند. همچنین دقت کنید که برای جذب فالوورهای بیشتر، هیچ‌وقت خودتان را تسلیم ربات‌های اینستاگرامی نکنید. یعنی خرید فالوور فیک، سمی‌ترین کاری است که می‌توانید برای اکانت کسب و کارتان انجام دهید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
اگر می‌خواهید در اینستاگرام بدرخشید و به بهترین شکل دیده شوید، ویدئوهای آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:
  • ویدئو آموزش کسب و کار در اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئوی آموزشی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش اصول ساخت تصاویر اینستاگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی — برای مشاهده این ویدئوی آموزشی کلیک کنید(+)
  • ویدئو آموزش ساخت تصاویر گرافیکی با پاورپوینت برای اینستاگرام — برای مشاهده این ویدئوی آموزشی کلیک کنید(+)

معیار ششم: مصرف

اگر مدت زمان زیادی را در اینستاگرام می‌گذرانید، طبیعتا پست‌های بیشتری را خواهید دید. اگر مدت زمان کافی در اینستاگرام بگذرانید، آن وقت حتی ممکن است پست‌های جدیدی که می توانید ببینید تمام شوند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، الگوریتم پست‌هایی از اکانت‌های جدیدی را بر اساس تعامل‌های قبلی‌تان به شما توصیه خواهد کرد.

با این وجود اگر بیش از چند دقیقه در روز را در اینستاگرام نمی‌گذرانید، در این صورت دقیقا بهترین و جذاب‌ترین پست‌های هر روز را از طرف الگوریتم دریافت خواهید کرد.

حالا که می‌دانید الگوریتم های اینستاگرام پست‌های فید را چگونه نمایش می‌دهند، بهتر است وارد اینسایت اینستاگرام شوید و آمار مربوط به ساعات بیشترین فعالیت کاربران‌تان را ببینید تا تولید محتوای هرچه بهتری داشته باشید.

روند الگوریتم اینستاگرام برای نمایش استوری‌های اینستاگرام چگونه است؟

معمولا استوری‌هایی که در بالای فید شما ظاهر می‌شوند از سمت اکانت‌هایی هستند که بیشترین نرخ تعامل را با آن‌ها دارید که می‌تواند شامل لایک، کامنت، دیدن استوری‌ها، واکنش‌های شما به آن‌ها (اخیراً به صورت لایک استوری اضافه شده‌اند) و پیام‌های دایرکت باشد.

هم‌چنین الگوریتم اینستاگرام تمرکز زیادی بر موضوع زمان‌ بندی دارد، به این خاطر که می‌خواهد اطمینان حاصل کند که همیشه جدیدترین استوری‌ها از اکانت‌های محبوبتان را به شما نشان می‌دهد.

اگر به طور منظم با یک اکانت در تماس باشید، استوری‌های جدید آن‌ها هر بار که پست می‌شود در بالای فید شما اول از همه نمایش داده می‌شود، حتی اگر تمام استوری‌های آن‌ها را روز قبل تماشا کرده باشید. با در نظر داشتن این نکته، ایده‌ی خوبی است که به طور منظم در اینستاگرام استوری بگذارید.

چون در این صورت هر چه بیشتر استوری بگذارید، زمانی که افراد استوری‌هایشان را چک می‌کنند، احتمال دیدن استوری‌های شما بیشتر وجود خواهد داشت و در نتیجه، شانس بالاتری برای گرفتن بازدید دارید و هر چقدر که بازدید بیشتری بگیرید رتبه بندی بهتری نیز به دست خواهید آورد.

الگوریتم اینستاگرام بر روی صفحه اکسپلور چطور عمل می‌کند؟

الگوریتم های اینستاگرام
آموزش الگوریتم های اینستاگرام برای جذب فالوور بیشتر

منظور از اکسپلور، قسمت جستجو (ذره‌بین یا Search) اینستاگرام است که محتوای اکانت‌هایی که فالویشان نکردید در آن دیده می‌شود. روی هم رفته صفحه‌ی اکسپلور و الگوریتم صفحه‌ی اصلی تا حد زیادی مشابه هستند؛ هر دوی آن‌ها بر اساس تعامل‌های شما، محتوایی را به شما نشان می‌دهند که اینستاگرام فکر می‌کند به آن بیشتر علاقه دارید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌شود پست‌ها را وارد صفحه اکسپلور افراد کرد، مطلب اکسپلور چیست را از آکادمی کاپریلا بخوانید.

با این حال فید صفحه‌ی اصلی شما از محتوای اکانت‌هایی تشکیل می‌شود که آن‌ها را در حال حاضر دنبال کرده‌اید، در حالی که صفحه‌ی اکسپلور به طور کلی محتواهای اکانت‌های جدید و ناشناس را شامل می‌شود. صفحه‌ی اکسپلور به طور دائم با دسته‌بندی‌های جدید و روش‌های پیشرفته‌تر جستجو در حال تکامل است.

مثلاً شما می‌توانید با کمک کلیدواژه‌ها و هشتگ‌ها جست و جو کنید و محتواهای مرتبط را کشف کنید. استفاده از هشتگ اینستاگرام را در پست‌هایتان فراموش نکنید. اگر سری به اینسایت پست‌هایتان بزنید متوجه ورود برخی از اکانت‌ها از طریق هشتگ می‌شوید. برای هر پست و استوری هشتگ مرتبط در نظر بگیرید.

اگر کپشنی که می‌نویسید به زبان انگلیسی باشد، این نکته را به‌خاطر داشته باشید که الگوریتم صفحه‌ی اکسپلور چیزی بیش از هشتگ‌های پست شما را در نظر می‌گیرد، و از محتوای بصری واقعی و کلمات موجود در کپشن‌ها هم استفاده می‌کند. بدیهی نیست که تا مدتی دیگر کپشن‌های فارسی و محتواهای موجود در پست هم به‌خوبی آنالیز شوند، پس سعی کنید جانب احتیاط را در هر پستی رعایت کنید.

البته یادتان باشد که برای فرستادن پست‌هایتان به صفحه‌ی اکسپلور اینستاگرام به آن اندازه که فکر می‌کنید سختی نخواهید کشید؛ اگر تمام اولویت خود در تولید محتوا را علاقمندی‌های کاربران بگذارید، به‌زودی به اکسپلور می‌روید.

صفحه‌ی اکسپلور به طور دائمی سعی می‌کند تا بهترین و مرتبط‌ترین محتواها را به افراد ارائه کند. بنابراین با به اشتراک گذاشتن دائمی محتوای خوب با کپشن‌ قوی و هشتگ‌های مرتبط، می‌توانید به سمت رتبه بندی در حد صفحه‌ی اکسپلور حرکت کنید.

برای نتایج جست و جو از طریق هشتگ، اینستاگرام پست‌های برتر را اولویت بندی می‌کند. این پست‌ها توسط الگوریتم بر اساس تعاملات قدیمی یک فرد تنظیم می‌شوند. در قسمت جست و جوهای اخیر، نتایج جست و جو بر اساس هشتگ‌ها برای همه‌ی کاربران یکسان است و نشان دهنده‌ی لیستی است که جست و جوهای کاربر را بر اساس زمان مرتب می‌کند.

نکته: اگر شما برندی هستید که می‌خواهید به صفحه‌ی اکسپلور راه پیدا کنید، خیلی مهم است که روی موضوعات مشخص تمرکز کرده و از هشتگ‌ها برای دسته بندی کردن پست‌هایتان استفاده کنید. برخی اوقات همین هشتگ‌ها هستند که معجزه می‌کنند! در مطلب هشتگ مارکتینگ چیست، در این مورد مفصل صحبت کرده‌ایم. حتماً آن را مطالعه کنید.

الگوریتم اینستاگرام برای نمایش ویدئوها و Reel چطور کار می‌کند؟

برای ویدئوهای بلند و Reel، الگوریتم اینستاگرام محتواها را بر اساس اکانت‌هایی که با آن‌ها بیشترین تعامل را دارید مرتبط می‌کند، درست مانند پست‌های اکانت‌هایی که معمولا با آن‌ها بیشترین تعامل را دارید.

فراتر از صفحه‌ی اصلی، اینستاگرام ویدئوهای بلند و Reel را در صفحات مخصوص اکسپلور مانند تب Reel های جدید پیشنهاد می‌کند. البته این تب هنوز در خیلی از نسخه‌های اینستاگرام فعال نیست. نباید برروی آن حساب زیادی باز کنید.

این فرآیند بر این اساس صورت می‌گیرد که شما چه چیزی را دوست دارید، و اینستاگرام این کار را به کمک مدل یادگیری ماشین انجام می‌دهد. بنابراین شما چطور می‌توانید بیشترین شانس دیده شدن توسط مخاطبان دائمی و جدید را برای ویدیوهای بلند و Reel خود ایجاد کنید.

کلید کار در این است که تا جای ممکن به مخاطبان خود کمک کنید. برای ویدئوهای بلند، می‌توانید 15 ثانیه پیش نمایش را در فید اینستاگرام به اشتراک بگذارید. این کار به الگوریتم سیگنال مثبت می‌دهد و با قرار گرفتن در معرض دید، شانس تماشای ویدیو را بالا می‌برد. حالا هرچقدر که این پیش‌نمایش که شبیه به تیزر است، جذاب‌تر و گیراتر باشد، شانس اینکه مخاطبان شما بیشتر از آن استقبال کنند هم بیشتر خواهد بود.

برای Reel، همیشه آن‌ها را در فید صفحه اصلی به اشتراک بگذارید و از چندین هشتگ برای بالا بردن بازدید آن‌ها استفاده کنید.

۷ روش دیگر برای بهبود رتبه‌ی خود با کمک الگوریتم های اینستاگرام که باید آن را جدی بگیرید

اگر می‌خواهید رتبه بندی خود را با کمک الگوریتم های اینستاگرام افزایش دهید، بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که تا جای ممکن تعامل (لایک، کامنت، پیام‌های دایرکت، ذخیره سازی و به اشتراک گذاری) با مخاطبان خود ایجاد کنید. با ایجاد انگیزه در جامعه‌ی کنونی مخاطبان خود، به زودی خواهید دید که محتوای شما در معرض دید مخاطبان جدید قرار می‌گیرد.

در ادامه ۷ روش دیگر برای بهبود رتبه‌بندی بر اساس الگوریتم و جذب مخاطبان جدید آورده‌ایم:

از تازه‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام استفاده کنید

آیا به دنبال یک تکنیک سریع برای جلب رضایت الگوریتم اینستاگرام هستید؟ جلب رضایت الگوریتم اینستاگرام، همان جلب رضایت کاربران‌تان است. کاربران هم همیشه به سمت موارد ترند و داغ روز در حرکت‌اند!

از تازه‌ترین ویژگی‌های اینستاگرام استفاده کنید! اینستاگرام همیشه به جدیدترین ویژگی‌هایش برای دیده شدن کمک می‌کند، بنابراین سوار شدن بر این موج و سود بردن از این ویژگی می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

البته ما پیشنهاد نمی‌کنیم که از استیکرهای مختلف اینستاگرام که باعث بیشتر دیده شدن می‌شوند در جهت نامربوط استفاده کنید! این کار اعتماد مخاطب را در مورد برند شما از بین می‌برد.

با استفاده از استیکرهای استوری مخاطبان را به تعامل با خود تشویق کنید

الگوریتم های اینستاگرام
الگوریتم های اینستاگرام برای استوری

استیکرهای استوری اینستاگرام راهی عالی برای تشویق مخاطبان به تعامل هستند، و هر چقدر که تعامل بالاتری بگیرید، در الگوریتم اینستاگرام رتبه‌ی بالاتری دریافت خواهید کرد. تعداد زیادی استیکر در استوری وجود دارند، اما بهترین آن‌ها برای گرفتن مشارکت مخاطبان، استیکرهای نظرسنجی، سوال و ایموجی اسلایدر (emoji slider) هستند.

این استیکرها روشی آسان و سریع برای گرفتن تعامل بوده، و برای هر کسب و کار یا برندی کارآمد هستند. استیکرهای سوال شاید برای گرفتن تعامل چندان روش سریعی به شمار نیاید، ولی می‌تواند در گرفتن تعامل از سمت مخاطبان به خوبی عمل کند و به همین دلیل هم برای الگوریتم اینستاگرام اهمیت بالایی دارد.

هرچه که ارتباطتان را از طریق همین استیکرها و دیگر روش‌های برقراری ارتباط با افراد نزدیکتر کنید، احتمال دیده شدن و جلب اعتماد کاربران‌تان هم بیشتر خواهد شد.

با کپشن و کامنت‌، مکالمات جذاب ایجاد کنید

اینستاگرام تایید کرده است که کامنت‌ها برای گرفتن رتبه‌ی بالا در فید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، بنابراین تشویق مخاطبان به کامنت گذاری ایده‌ی خوبی است. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار نوشتن کپشن‌های خوب و ایجاد تعامل است. کپشن خوب بنویسید و نتیجه‌اش را ببینید. در مطلب نوشتن کپشن خوب می‌توانید با اصول نوشتن کپشن به بهترین روش آشنا شوید.

همان‌طور که الیس دارما اشاره می‌کند، قرار دادن یک دعوت به اقدام در کپشن اینستاگرام می‌تواند در گرفتن تعامل و کامنت تاثیر زیادی داشته باشد. البته شما می‌توانید از دعوت به اقدام (CTA) در خیلی از محتواهای دیگر خود استفاده کنید. بعضی وقت‌ها کاربران فقط نیاز به یک درخواست کوچک برای انجام کاری مثل لایک کردن و کامنت گذاشتن دارند.

این کار می‌تواند به سادگی پرسیدن یک سوال یا تشویق مخاطبان در به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات، لایک کردن در صورت موافق بودن یا تگ کردن یک دوست باشد.

استفاده از هشتگ را جدی بگیرید!

اضافه کردن هشتگ به پست‌هایتان می‌تواند روش موثری برای دستیابی به افراد بیشتری در اینستاگرام باشد، که خود این نکته به معنی گرفتن بازدیدهای بیشتر و رتبه بندی بالاتر است و با داشتن یک استراتژی هشتگ گذاری خوب، نه تنها افراد بیشتری را جذب می‌کنید، بلکه افرادی را جذب می‌کنید که با کسب و کار شما مرتبط‌تر هستند و احتمالا بیشتر با محتوای شما ارتباط می‌گیرند.

مثلاً اگر کسب و کار شما مربوط به کیف و کفش چرم باشد و هشتگ #کفش_چرم_قهوه_ای برای آن بزنید، احتمالاً متوجه حضور خیلی از کاربرانی که نیاز به بازدید از کالای شما دارند خواهید شد.

محتوای اینستاگرام خود را ارتقا دهید

اگر به دنبال روشی آسان و سریع برای گرفتن تعامل و بالابردن رتبه بندی خود در الگوریتم هستید، به اشتراک گذاری مجدد محتوای خود روش خوبی برای رسیدن به این هدف است. همان‌طور که اینستاگرام رشد کرده، روش‌های به اشتراک گذاری محتوا در آن هم بیشتر شده‌اند و شما می‌توانید از کانال‌های مختلفی مانند پست، استوری، ویدئوهای بلند و Reel محتواگذاری کنید.

شما به لطف این کانال‌های مختلف، می‌توانید از آن‌ها به شکلی استراتژیک برای رساندن مخاطبان مختلف خود به جدیدترین محتواهایتان استفاده کنید. این کار می‌تواند به سادگی پست کردن پیش نمایش یک ویدیوی بلند در فید صفحه‌ی اصلی باشد، یا حتی قرار دادن پست خود در استوری و گذاشتن یک گیف «Tap Here» روی آن‌‌. انتخابش با خودتان است!

مخاطبان را به پیام دادن در دایرکت تشویق کنید

Engagemanetهایی مانند لایک و کامنت، پیام‌های دایرکت یک معیار قوی برای گرفتن تعامل برای الگوریتم اینستاگرام هستند. اما یادتان باشد که این‌ها ساده به دست نمی‌آیند. شما باید به کاربران‌تان دلیلی برای ایجاد تعامل بدهید.

ممکن است توجه کرده باشید که اکانت‌هایی که به آن‌ها در دایرکت پیام می‌دهید، بیشتر در استوری‌های شما ظاهر می‌شوند؛ به این طریق اینستاگرام سعی می‌کند تا محتوایی را به شما نشان دهد که فکر می‌کند شما به آن علاقه مند هستید. حالا تصور کنید که کاربران‌تان با شما در دایرکت اینستاگرام تعامل کنند و استوری‌ها و پست‌های شما برای آن‌ها بهتر دیده شود.

یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که مخاطبان خود را به طور دائم به فرستادن سوالات یا نظراتشان در دایرکت تشویق کنید. از کارهایی مثل قرار ندادن قیمت در کپشن خودداری کنید! این کارها فقط قدرت مقایسه برند شما با دیگر برندها را از کاربران‌تان می‌گیرد و در رقابت با دیگر کسب و کارهای همکارتان، به احتمال زیاد شکست می‌خورید!

نکته: با تنظیم کردن پاسخ‌های سریع (Quick Replies) می‌توانید در کمترین زمان به متداول‌ترین درخواست‌های دایرکت پاسخ دهید. مثلاً اگر خدماتی ارائه می‌دهید و هربار هزینۀ آن خدمات تغییر می‌کند و در دایرکت مکرراً مبلغ آن پرسیده می‌شود، می‌توانید در Quick Replies یک پیام را از قبل آماده کنید و برای افراد بفرستید.

از Instagram Insight برای بررسی نتیجه‌ی کار خود استفاده کنید

پیگیری و نظارت بر این‌که محتوایتان در اینستاگرام چطور کار می‌کند، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای رفتار کردن بر اساس الگوریتم اینستاگرام است. داشتن آگاهی نسبت به این‌که کدام روش برایتان جواب می‌دهد و کدام جواب نمی‌دهد، به شما کمک می‌کند تا برنامه بازاریابی خود را پیدا کنید و طولانی مدت در زمان و نیروی خود صرفه جویی کنید.

اما استفاده از اینسایت اینستاگرام چیزی بیش از فهمیدن این است که کدام پست یا استوری بهتر عمل کرده است. فهمیدن دقیق این‌که محتوایتان چطور عمل می‌کند، برای دانستن آن‌چه که به رتبه‌ بندی شما کمک می‌کند حیاتی است، و این کار به کمک پیگیری شاخص‌های کلیدی در طول زمان اتفاق می‌افتد.

کارت ویزیت آنلاین بسازید

هیچ کسب و کاری را نمی‌توانید بیابید که کارت ویزیت نداشته باشد؛ برای اینکه کسب و کارهای آنلاین از این مورد بی‌بهره نمانند، ابزارهای رایگان دیجیتالی به وجود آمده‌اند که به این مورد کمک می‌کنند.

مثلاً بهلینک یکی از این ابزارهای رایگان است که به شما کمک می‌کند تا کارت ویزیت آنلاین خود را بسازید و لینک آن را در بیو اینستاگرام‌تان درج کنید. همین حالا وارد سایت بهلینک شوید و کارت ویزیت آنلاین خود را بسازید!

سخن آخر

برای بهبود رتبه بندی الگوریتم خود در سال ۲۰۲2، روی هر تاکتیکی که می‌خواهید تمرکز کنید، اما مهم‌ترین کار این است که در قلب استراتژی خود با مخاطبان خود درگیر شوید. ایجاد یک رابطه واقعی با دنبال کنندگان خود، قدرتمندترین راه برای ایجاد ارتباط دوستی با الگوریتم اینستاگرام است و از همه مهم‌تر، برای برند شما نیز معجزه خواهد کرد.

اگر تا این لحظه این مطلب را خوانده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که فهمیدن الگوریتم اینستاگرام و تولید محتوا براساس آن اصلاً کار سختی نیست! پس نیازی نیست شاخ غول را بشکنید. همین که مخاطبین خود را درک کنید و براساس خواسته‌های آن‌ها محتوا تولید کنید، موفق خواهید شد. اگر سوالی دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 14 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.