بدون اغراق می‌­توان گفت همۀ ما به شبکه‌های اجتماعی نه تنها در زندگی شخصی بلکه از همه مهم‌­تر در کسب و کارمان نیاز داریم. در حال حاضر اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین اپ­‌های موجود است که به کمک آن می­‌توانید عکس­‌ها و ویدئوهای خود را از طریق پست کردن در صفحه­ یا در استوری­‌تان با دیگران به اشتراک بگذارید. ما در این مطلب از آکادمی کاپریلا سعی داریم تا شما را با استوری و قابلیت‌­های آن آشنا کنیم.

استوری چیست؟

استوری راهی برای انتشار عکس­ و ویدئوی شخصی شما یا کسب و کارتان در اینستاگرام است. استوری اینستاگرام قابلیت‌­های زیادی دارد؛ از جمله گذاشتن موسیقی، استیکر و فیلتر بروی عکس­‌ها یا ویدئوها برای جذاب­تر کردن محتوایی که منتشر می‌کنید. عکس‌­های منتشر شده در استوری برخلاف پست، موقتی هستند و فقط به مدت 24 ساعت در دسترس خواهند بود.

استوری های اینستاگرام

طبق آمار بدست آمده،

  • حدود 1.7 میلیارد حساب کاربری در اینستاگرام وجود دارد که به‌صورت روزانه از ویژگی استوری اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • 500 میلیون کاربر هرروز از استوری اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • از هر 4 نفر دهه شصتی و هفتادی، 1 نفر در اینستاگرام به‌دنبال خرید از کسب‌و‌کارهای آنلاین است.
  • حدود 15 الی 25 درصد از افراد، لینک روی استوری را بالا می‌کشند و از صفحۀ آن دیدن می‌کنند.
  • 1/3 از استوری‌های پربازدید اینستاگرام، متعلق به کسب و کارها است.
  • 36% از کسب و کارها برای تبلیغ محصولات‌شان از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
  • 59% از برندها، استوری‌های خود را به صفحۀ خرید محصول لینک می‌کنند.

همۀ این آمارها اهمیت بالای استوری اینستاگرام برای کسب و کار شما را نشان می‌­دهد. در نتیجه یادگیری طریقۀ استفاده از آن باید جزو اولویت‌های شما باشد.

چگونه از استوری استفاده کنیم؟

در ادامه ما به تمام قابلیت‌­های استوری مانند پست کردن عکس، پاسخ دادن به استوری، بازدیدکننده‌­ها، پنهان کردن استوری از افراد مشخص و همچنین استوری برای دوستان نزدیک‌تان اشاره خواهیم کرد.

چگونه عکس­‌ها یا ویدئو­های خود را استوری کنیم؟

برای استوری کردن عکس یا فیلم­‌هایتان باید قدم­‌های زیر را بردارید:

در بالا سمت چپ صفحۀ فید یا صفحۀ اصلی می­‌توانید قسمتی مربوط به استوری با یک علامت (+) را بیابید؛ برروی آن کلیک کنید یا صفحۀ فید را به سمت راست بکشید تا بخش مربوط به استوری باز شود.

استوری اینستاگرام
می‌توانید از بخشی که در کادر است، یک استوری جدید اینستاگرام بگذارید.

در پایین صفحه‌ای که باز شده،­ سه گزینه می‌­بینید: گزینۀ میانی مربوط به استوری و گزینۀ سمت راست مربوط به لایو و سمت چپ مربوط به پست کردن تصویر در صفحه شماست.

محل قرارگیری استوری اینستاگرام
توضیح سه گزینۀ پایین، در تصویر آمده است.

در صفحۀ مخصوص به استوری در سمت چپ و راست گزینۀ ضبط، فیلترهایی وجود دارد؛ با کشیدن صفحه به سمت هر کدام می­‌توانید آن­ها را فعال کنید و عکس خود را با فیلتر بگیرید.

برای گرفتن عکس کافیست تا بر دکمۀ ضبط ضربه بزنید یا برای گرفتن فیلم همان دکمه را نگه دارید. ابزارهای مختلف دیگری هم وجود دارد که در نوار کناری می‌­توانید آن­‌ها را بیابید. این ابزارها شامل بومرنگ (ویدئویی کوتاه که بارها تکرار می‌­شود-Boomerang)، کنار هم گذاشتن چندین عکس (Layout)، برداشتن چندین عکس به دنبال هم (Multi-Capture)، فیلم برداری بدون نیاز به دست (Hands-Free) یا سوپرزوم می­‌شود. در قسمت بالا سمت چپ، گزینه‌­ای برای تنظیمات استوری و در وسط تنظیم فلش دوربین وجود دارد. در پایین صفحه هم با گزینۀ سمت چپ می‌­توانید دوربین پشت و جلوی خود را عوض کنید که این­کار با دو ضربه بر روی صفحه هم انجام می‌­شود.

نحوۀ استوری کردن عکس‌­های موجود در گالری­

علاوه بر گرفتن عکس جدید، شما می‌­توانید عکس­‌های موجود در گوشی خود را هم به اشتراک بگذارید. برای انجام این­ کار کافی است به بخش استوری بروید و صفحه را به بالا بکشید؛ وارد گالری می­‌شوید و می­‌توانید عکس دلخواه خود را انتخاب کنید. عکس­‌های نشان داده شده به ترتیب زمان ثبت آن­‌هاست اما با کلیک بر گزینۀ بالا سمت چپ، وارد فایل­‌های موجود در گالری خود می­‌شوید و می‌­توانید عکسی را از فایل­‌های موردنظرتان انتخاب کنید.

در قسمت بالا سمت راست، یک گزینۀ دیگری وجود دارد که با کلیک بر آن امکان کنار هم گذاشتن چندین عکس را به شما می­‌دهد. شما مجاز هستید تا ده تصویر را کنار هم بگذارید و آن‌ها را با هم در قالب یک استوری منتشر کنید.

نحوۀ استوری کردن ویدئو در اینستاگرام

اگر می­‌خواهید ویدئویی در استوری خود منتشر کنید، توجه داشته باشید که در یک استوری مجاز هستید تا 15 ثانیه ویدئو ثبت کنید. اگر ویدئو­ی مورد نظرتان بیشتر از 15 ثانیه است باید در چند سری آن را تقسیم کنید.

قابلیت­‌های تغییر عکس یا ویدئو در استوری اینستاگرام

بعد از انتخاب ویدئو یا عکس موردنظرتان وارد صفحه‌­ای جدید می­‌شوید. با کشیدن این صفحه به سمت چپ یا راست می­‌توانید به آن فیلتر اضافه کنید و رنگ و نور آن را تغییر دهید. در قسمت بالا سمت راست، گزینه­‌های اضافه کردن متن به تصویر، کشیدن خط، افزودن استیکر، ذخیرۀ تصویر در گالری  و آخرین گزینه، تغییر فیلتر برروی عکس است.

گزینه‌های استوری اینستاگرام

با استفاده از گزینۀ اضافه کردن متن به تصویر، شما می­‌توانید یک یا چند متن بنویسید. با انتخاب این قابلیت، گزینه­‌هایی در پایین صفحه ظاهر می­‌شود که مربوط به عوض کردن مدل نگارش و نوار کناری برای بزرگ یا کوچک کردن متن است. در بالای صفحه نیز سه گزینه وجود دارد، اولی برای کشیدن خطی در پشت متن­‌تان برای واضح‌­تر و بهتر خوانده شدن متن، دومی برای عوض کردن رنگ متن و آخری برای عوض کردن جایگاه قرارگیری متن در سمت راست، وسط و چپ است. پس از نوشتن متن خود برروی صفحه یک بار ضربه بزنید یا گزینۀ ثبت (done) را انتخاب کنید. سپس با کشیدن متن خود بر تصویر آن را در جای دلخواه قرار دهید. شما همچنین می­‌توانید با استفاده از دو انگشت متن را بزرگ و کوچک کنید.

استوری اینستاگرام
گزینه‌های قرار دادن متن در استوری اینستاگرام

اگر گزینۀ اضافه کردن خط را انتخاب کردید، در پایین انواع رنگ‌­ها برای کشیدن خط و در بالا حالت­‌های مختلف خط برای شما نمایان می‌­­شود. گزینۀ آخرِ بالای صفحه برای پاک کردن خطوط کشیده شده است و در قسمت چپ صفحه هم گزینه‌ه­ای بازگشت به حالت قبل وجود دارد. در نهایت با کلیک بر گزینۀ ثبت در سمت راست، خطوط کشیده شده را در تصویر ثبت کنید.

در گزینۀ استیکر شما می‌­توانید استیکر، گیف، ساعت، موسیقی، نظرسنجی، پرسش، ثانیه‌­شمار، آزمون، دمای هوا و عکسی دیگر به تصویر خود اضافه کنید.

در گزینۀ بعدی که مربوط به فیلتر است، انواع فیلترها برای شما ظاهر می­‌شود و می‌­توانید آن‌­ها را به تصویر خود اضافه کنید.

گزینۀ آخر، مربوط به ثبت عکس یا ویدئوی گرفته شده است. اگر شما در استوری عکسی یا ویدئویی جدید ضبط کردید یا اگر در تصویر موجود در گالری‌­تان تغییراتی با قابلیت­‌های استوری اضافه کردید، با کلیک بر این گزینه آن‌­ها در گالری شما ثبت می­‌شوند، در غیر این­صورت عکس یا ویدئو­ی گرفته شده به گالری اضافه نخواهد شد. اگر می‌خواهید تمام تصاویر و ویدئوهای گرفته شده با استوری در گالری شما ثبت شود باید این قابلیت را در قسمت تنظیمات استوری فعال کنید.

شما همچنین با کشیدن صفحه به سمت بالا می‌­توانید تمام قابلیت­‌های مربوط به گزینۀ استیکر مانند گیف، ساعت، نظرسنجی، پرسش، ثانیه­‌شمار، آزمون، دمای هوا را بیابید. پس از استفاده از این قابلیت­‌ها و تغییر دادن تصاویر خود، در قسمت پایین سمت چپ دو گزینه وجود دارد. یکی برای انتشار استوری برای همۀ مخاطبین و دیگری برای انتشار استوری برای دوستان نزدیک‌تان است. گزینه‌ای در قسمت پایین سمت راست وجود دارد که با استفاده از آن می‌­توانید عکس یا ویدئو­ی خود را به مخاطبین خاصی ارسال کنید.

انتشار استوری اینستاگرام
گزینه‌های انتشار استوری

نحوۀ انتشار و اشتراک عکس با دوستان نزدیک/ کلوزفرند در اینستاگرام

این قابلیت به شما اجازه می‌­دهد تا استوری را فقط با دوستان انتخابی خود به اشتراک بگذارید. برای انتخاب این دوستان باید ابتدا وارد صفحۀ مخصوص استوری شوید و بر گزینۀ بالا سمت چپ که برای تنظیمات استوری است و سپس برروی گزینۀ استوری کلیک کنید. گزینه­‌ای در این بخش تحت عنوان دوستان نزدیک وجود دارد که با انتخاب آن، افراد حاضر در صفحۀ شما نمایان می­‌شود. شما می‌­توانید از بین آن­‌ها دوستان خود را انتخاب و آن را ثبت کنید. از این پس هروقت در هنگام انتشار تصاویر خود، بر روی دوستان نزدیک کلیک کنید، تنها برای این افراد انتخابی استوری شما به اشتراک گذاشته می­‌شود. پس از انتشار، رنگ دور استوری شما از قرمز به سبز تغییر می‌کند.

نحوۀ هاید/ پنهان کردن استوری اینستاگرام

اگر می­‌خواهید فرد خاصی استوری­‌های شما را نبیند، می­‌توانید استوری خود را از آن­‌ها پنهان کنید. برای انجام این­ کار به تنظیمات صفحۀ خود بروید بر روی گزینۀ حریم شخصی (privacy) و سپس بر روی استوری کلیک کنید و پنهان کردن استوری را انتخاب کنید. شما همچنین این گزینه را می‌­توانید در قسمت تنظیمات استوری بیابید. با کلیک بر این گزینه افراد موجود در صفحۀ شما نمایان می­‌شوند و در بین آن­‌ها می‌­توانید افراد موردنظر را انتخاب کنید تا دیگر استوری­‌های شما را نبینند.

نحوۀ مشاهدۀ استوری اینستاگرام

برای مشاهدۀ هر استوری تنها 15 ثانیه وقت دارید اما با نگه داشتن انگشت خود بر صفحه می‌­توانید از حرکت آن جلوگیری کنید تا عکس را با دقت بیشتری ببینید یا متنی را بخوانید. اگر می­‌خواهید به استوری بعدی بروید روی صفحه و اگر می­‌خواهید استوری قبلی را ببنید در قسمت چپ صفحه ضربه وارد کنید. شما همچنین با کشیدن صفحه به چپ و راست می‌­توانید از استوری یک اکانت به استوری اکانت دیگری بروید.

هایلات کردن استوری اینستاگرام

استوری تنها به مدت محدود 24 ساعت باقی می­‌ماند و بعد از این مدت پاک می­‌شود، اما راهی برای ثبت آن­‌ها در صفحۀ شما وجود دارد؛ فقط کافی است استوری­‌های خود را به هایلایت اضافه کنید. جهت انجام این کار باید بعد از انتشار استوری خود، در پایین سمت راست برروی گزینۀ هایلایت کلیک کنید. با انجام این کار می‌­توانید استوری را به هایلایت­‌های موجود یا هایلایت‌­های جدید اضافه کنید. هایلایت‌­های ثبت شده در صفحۀ اصلی در قالب فایل­‌هایی با نام‌­هایی مشخص قابل مشاهده است.

افراد با وارد شدن به صفحۀ شما می­‌توانند هایلایت‌­های شما را ببینند اما لیست بازدیدکننده‌­ها ثبت نمی­‌شود. تصاویر در هایلایت‌­ها بر اساس زمان استوری شدن آن­‌ها ثبت می­‌شوند و از قدیمی­‌ترین استوری ثبت شده در هایلایت تا جدیدترین آن به ترتیب قابل مشاهده هستند. در قسمت بالا سمت چپ زمان گذشته از هر استوری به‌­صورت هفته­‌ای ثبت می­‌شود.

پایین سمت راست هایلایت‌­ها، گزینه‌­ای به شکل سه نقطه وجود دارد که با کلیک بر آن می‌­توانید استوری موردنظر را از هایلایت حذف کنید یا آن فایل هایلایت را ادیت کنید (عوض کردن نام، تصویر و عکس‌­های ثبت شده در هایلایت)، لینک استوری را کپی کنید یا برای کسی بفرستید.

توضیح کامل‌تری از هایلایت را در مقالۀ هایلایت استوری اینستاگرام چیست و چگونه کار می‌کند آورده‌ایم. اگر صاحب کسب و کاری هستید، حتماً آن را مطالعه کنید.

بازدیدکننده‌­های استوری اینستاگرام

وقتی استوری خود را منتشر کردید، در بالای صفحۀ فید، دنبال کننده‌­های شما ظاهر می­‌شود. هر فردی که بر روی استوری­‌تان کلیک کند، ثبت می­‌شود و شما می‌­توانید لیست این افراد را در قسمت پایین سمت چپ استوری خود مشاهده کنید. با کلیک بر این گزینه تمام افرادی که استوری شما را مشاهده کرده­‌اند نمایان می‌­شود. اگر صفحۀ شما باز است و بر استوری خود هشتگ یا مکان خاصی را ثبت کرده باشید در بخش این هشتگ­ یا مکان، استوری ظاهر خواهد شد و بازدیدکننده­‌های ناآشنا هم می­‌توانند استوری شما را در این بخش‌­ها مشاهده کنند و به سمت صفحۀ شما جذب شوند.

پاسخ به استوری اینستاگرام | Reply

در هنگام مشاهدۀ استوری می‌­توانید با کشیدن صفحه به سمت بالا، پاسخ‌­های کوتاهی که ایموجی هستند را ارسال کنید یا با کلیک بر قسمت پایین استوری به آن پاسخ دهید. پاسخ­‌های ارسال شده در قسمت دایرکت اینستاگرام قابل مشاهده است. برای مشاهدۀ دایرکت کافی است در صفحۀ فید بر روی گزینۀ بالا سمت راست کلیک کنید یا صفحه را به سمت چپ بکشید. منظور از دایرکت، همان پیام­‌های خصوصی بین شما و مخاطبین هست. البته این امکان وجود دارد که در دایرکت گروهی بین چندین نفر تشکیل دهید.

نحوۀ اضافه کردن فیلتر به بخش استوری اینستاگرام خود

در استوری­‌هایی که با فیلتر گرفته می‌­شوند، قسمت بالای آن استوری نام فیلتر ذکر می­‌شود. در هنگام مشاهدۀ استوری‌­های دیگران که فیلتر دارند، می‌­توانید با کلیک برروی نام فیلتر آن را در فیلترهای استوری خود ثبت و از آن استفاده کنید.

لایو اینستاگرام چیست؟

در استوری قابلیت دیگری به نام لایو وجود دارد که به شما اجازه می‌­دهد تا به­‌صورت زنده فیلم برداری کنید. مخاطبین نیز می‌­توانند با شما همراه شوند و نظرات خود را بنویسند. بعد از پخش زنده می‌­توانید آن را ذخیره و در قالب پست منتشرش کنید.

کاربرد استوری برای کسب و کارها

اینستاگرام فضایی مناسب برای توسعه کسب و کار و آموزش حرفه‌­ای به دیگران است. استوری یکی از راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا مخاطبین مناسب خود را پیدا کنید و متوجه شوید علایق­‌شان چیست. البته برای این کار باید فوت و فن کار کردن با اینسایت اینستاگرام را بلد باشید. در ادامه چندین راهکار به شما معرفی می‌­کنیم تا استوری‌­های خود را سرگرم کننده‌­تر و جذاب­‌تر کنید.

  • انتشار عکس از محل کار: سعی کنید از محل کار و قسمت­‌هایی از پروسۀ انجام کار خود ویدئو یا عکس­ منتشر کنید. این­ کار باعث سرگرمی مخاطبین و ایجاد فضایی دوستانه بین شما و مخاطبین­‌تان می‌­شود.
  • انتشار خبرهای تازه: شما از استوری می­‌توانید برای انتشار تازه­‌ترین خبرها و اتفاقات به‌روز مربوط به کسب و کارتان استفاده کنید. سعی کنید متن­‌هایی که می­‌نویسید کوتاه و جذاب باشد و از نوشتن متن­‌های بلند و خسته‌­کننده خودداری کنید. شما همچنین این امکان را دارید تا از مخاطبین خود نظرسنجی کنید یا از آن‌­ها بخواهید تا تجربیات خود از خرید یا پیشنهادات خودشان را ذکر کنند. از قابلیت­‌هایی مانند نظرسنجی و پرسش سوال استوری استفاده کنید تا مخاطبین این فرصت را داشته باشند که سوالات خودشان را از شما بپرسند و راحت­‌تر در نظرسنجی شرکت کنند. شما همچنین می‌­توانید تجربیات خوب خرید مشتریان خود را استوری کنید و در قسمت هایلایت آن­‌ها را ثبت کنید تا اعتماد مخاطبین جدید نسبت به کسب و کار شما سریع‌­تر شکل بگیرد.
  • توضیح کالاها: از استوری برای معرفی و توضیح محصولات خود استفاده کنید. ویدئویی از طرز استفاده از کالاها تهیه کنید و در استوری خود منتشر کنید یا اگر خدماتی را ارئه می‌­کنید، آن را آموزش دهید. حتی طرز سفارش­گیری خود را استوری کنید و درنهایت آن را در هایلایت قرار دهید تا مخاطبین جدید راحت­‌تر به آن دسترسی داشته باشند.
  • اطلاع­‌رسانی رویدادهای مربوط به کسب و کار: اگر کسب و کار شما قرار است کنفرانسی داشته باشد یا در همایشی شرکت کند، از طریق استوری اینستاگرام زمان، نام، چگونگی پیدا کردن بخش مربوط به شرکت‌تان و هرچیزی که مربوط به این همایش می‌­شود را اطلاع رسانی کنید.
  • هدایت ترافیک به بلاگ‌تان: اگر منبع اصلی تهیۀ ترافیک و اطلاع‌رسانی شما اینستاگرام نیست، همچنان می­‌توانید از آن برای جذب کردن مخاطبین به بلاگ­‌تان استفاده کنید. برای مثال پیش‌نمایشی از مقاله‌­ای در بلاگ‌تان را در استوری منتشر کنید و در انتها لینک بلاگ­ را اضافه کنید تا مخاطبین برای خواندن ادامۀ آن به بلاگ وارد شوند.
  • حمایت از سایر کسب و کارها: وقتی دنبال­‌کننده‌­ها یا بازدیدکننده‌­های شما بالا رفت، از کسب کارهای مختلف حمایت کنید تا از این طریق با کسب و کارهای جدید آشنا شوید و رابطۀ قوی کاری با آن­‌ها ایجاد کنید. این کسب و کارها می‌­توانند شریک­ کاری  یا صرفاً کسب و کارهای نوپا و طرفداران شما باشند. برای انجام این‌کار عکسی از محصولات این برندها یا متنی از تجربیات خودتان در ارتباط با این برندها در استوری خود منتشر کنید.

سخن آخر

امروزه هر کسب و کاری برای موفق بودن نیازمندِ به‌­کارگیری شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مانند اینستاگرام است. شما برای توسعۀ کسب و کار خود در اینستاگرام باید با قابلیت­‌های خوب آن مانند استوری آشنا باشید تا محتوایی جذاب و سرگرم کننده برای مخاطبین خود تولید کنید.

اگر این مطلب برایتان مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً مقالۀ بالا بردن امنیت اینستاگرام را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

ماهانا دانش‌آموخته رشته آموزش زبان انگلیسی و علاقمند به مباحث وب و شبکه‌های اجتماعی است.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.