یکی از مزایای اصلی فعالیت کسب و کارها در اینستاگرام این است که با ابزاری مثل هایلایت استوری، می‌توانند در پروفایل خود به‌خوبی کسب و کارشان و نحوه فعالیت آن را معرفی کنند. هایلایت اینستاگرام در پروفایل شخص قرار می‌گیرد و هر شخصی که برای اولین و حتی چندمین بار از صفحه یک کسب و کار دیدن می‌کند، می‌تواند آن‌ها را ببیند.

خودتان چند بار برای آشنا شدن با نحوه سفارش از یک کسب و کار در اینستاگرام به هایلایت اینستاگرام آن پیج سر زدید؟ چند بار برای پیدا کردن کد رهیگیری به هایلایت‌ها سر زدید؟ هایلایت اینستاگرام می‌تواند کاربرد فراوانی داشته باشد.

در این مطلب در مورد هایلایت اینستاگرام بیشتر یاد می‌گیرید و هم‌چنین نحوه استفاده از آن‌ها برای جذب مشتری‌هایتان هم آموزش داده می‌شود. تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا، با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

هایلایت اینستاگرام چیست

متاسفانه استوری‌های اینستاگرام بعد از 24 ساعت ناپدید می‌شوند؛ این مورد شاید برای یک کسب و کاری که به‌صورت مداوم در استوری‌های صفحه تجاری‌اش تولید محتوا می‌کند، خبر خوبی نباشد. اما راه‌حلی وجود دارد که بتوان استوری‌ها را برای مدت بیشتری در دسترس نگه داشت و آن هم هایلایت استوری‌ها (Story Highlights) نام دارد.

شما می‌توانید استوری‌های خود را در هایلایت‌های مشخصی اضافه کنید تا تمامی فالوورهایتان، چه آن‌هایی که همین حالا دنبال‌تان می‌کنند و چه آن‌هایی که بعداً به صفحه شما اضافه می‌شوند، از استوری‌های قدیمی شما بازدید کنند.

جایگاه استوری‌های شما مانند تصویر پایین، همیشه بر روی پروفایل‌تان ثابت خواهد بود. خلاقیت و سلیقه خودتان است که می‌تواند مخاطبین را به سمت هایلایت‌های استوری‌ها جذب کند. در نتیجه، حتماً باید برای هایلایت استوری اینستاگرام، استراتژی مشخصی داشته باشید.

هایلایت استوری‌های اینستاگرام دیجی کالا
نحوه چینش هایلایت اینستاگرام دیجی‌کالا

اهمیت هایلایت استوری اینستاگرام به این دلیل است که کسب و کارها می‌توانند محتوایی که دل‌شان می‌خواهد کاربران زودتر از بقیه ببینند را در آن قرار دهند.

در واقع می‌توان از هایلایت استوری اینستاگرام به‌عنوان ویترین کسب و کار یاد کرد. چون این یک روش خلاقانه برای به نمایش گذاشتن محصولات، معرفی کسب و کارتان و جذب مشتری و بازاریابی است.

در بعضی از مواقع، مشتری‌ها انتظار دارند که اطلاعات بیشتری از یک رویداد، محصول یا کمپین تخفیف شما داشته باشند. در چنین مواردی، می‌توانید از هایلایت‌ استوری‌ها کمک بگیرید تا هرچه که یک مخاطب در جستجوی آن است را پیدا کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • مطلب آموزشی بازاریابی اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ (مقدماتی) — برای مشاهده این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی بازاریابی اینستاگرام یا اینستاگرام مارکتینگ (پیشرفته) — برای مشاهده این مطلب کلیک کنید(+)
  • مطلب آموزشی شاخص‌های کلیدی عملکرد در اینستاگرام — برای مشاهده این مطلب کلیک کنید(+)

چگونه از هایلایت استوری‌های اینستاگرام استفاده کنیم

قبل از اینکه شروع به تولید محتوا برای هایلایت استوری‌های اینستاگرام کنید، باید چم‌و‌خم آن را یاد بگیرید. در این بخش، در مورد نحوۀ استفاده از هایلایت اینستاگرام صحبت می‌کنیم.

قدم اول: هرچه استوری تابه‌حال گذاشته‌اید آرشیو شده است

اگر مثل تصویر زیر روی گزینۀ سه‌خط بزنید، منویی برایتان باز می‌شود که می‌توانید از آن آرشیو استوری‌ها و پست‌های خود را ببینید.

برروی سه‌خط بالا سمت راست پروفایل اینستاگرم بزنید
برروی گزینۀ درون کادر کلیک کنید

برروی Archive کلیک کنید، در بخش Stories Archive می‌توانید آرشیو استوری‌هایی که تابه‌حال گذاشته‌اید را ببینید.

قدم دوم: هایلایت اینستاگرام بسازید

حالا که دسترسی‌تان به تمام استوری‌هایی که تابحال گذاشته‌اید فراهم شده است، می‌توانید آن‌هایی که می‌خواهید را در هایلایت اضافه کنید. بر روی پروفایل‌تان، همانجایی که هایلایت‌ها نشان داده می‌شوند، یک دایره‌ای وجود دارد که درون آن علامت (+) وجود دارد، وقتی که روی آن بزنید، باید استوری‌هایی که می‌خواهید در یک هایلایت باشند را انتخاب کنید و گزینۀ Next را بزنید.

قدم سوم: برای هایلایت اینستاگرام کاور هایلایت و عنوان انتخاب کنید

بعد از اینکه استوری‌های مورد نظر را برای هایلایت کردن انتخاب کردید، باید کاور هایلایت و اسم مناسب آن هایلایت را هم انتخاب کنید. برای انتخاب کاور هایلایت می‌توانید یکی از همان استوری‌هایی که به هایلایت اضافه کردید را انتخاب کنید یا از گالری‌تان آن را آپلود کنید.

توصیۀ ما به شما این است که کاور هایلایت را خودتان بسازید و از گالری‌تان آپلود کنید. برند بودن کاور هایلایت استوری می‌تواند مثل تصویر پایین، تاثیرگذار باشد.

نمونۀ هایلایت استوری یک کسب و کار کوچک
نمونۀ کاور هایلایت استوری یک کسب و کار کوچک

مثلاً هایلایت‌های چنین کسب و کار کوچکی که در فضای آنلاین فعالیت می‌کند، پاسخ تمامی دغدغه‌های مشتری‌ها را می‌دهد. برای کاور هایلایت استوری هم هزینه شده و طبق موضوع کسب و کار طراحی شده‌اند. البته شما می‌توانید خودتان این کاورها را طراحی کنید که در ادامه چند آموزش مناسب برای این کار را به شما معرفی می‌کنیم:

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • آموزش اصول طراحی آرم، لوگو و نشانه Sign Design — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش مقدماتی طراحی گرافیکی با ایلاستریتور Adobe Illustrator — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)
  • آموزش اصول ساخت تصویر اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

البته به‌خاطر داشته باشید که هر زمانی که بخواهید، می‌توانید کاور و عنوان هایلایت‌ها را تغییر دهید. برای این کار فقط باید هایلایت را به‌صورت ممتد لمس کنید تا گزینه‌های تغییر برایتان ظاهر شود.

تمام چیزی که برای ایجاد هایلایت اینستاگرام نیاز داشتید، در بالا آمده است. حالا نوبت به موارد کاربرد هایلایت اینستاگرام و نکات جزئی در مورد آن می‌رسد.

انواع کاربردهای هایلایت اینستاگرام

هایلایت اینستاگرام باید شامل گلچین بهترین استوری‌های شما در طول فعالیت صفحه‌تان باشد؛ در واقع هایلایت‌ها باید عصاره‌ای از بهترین محتواهایی باشند که تابحال برای صفحۀ کسب و کارتان تولید کرده‌اید.

برای این‌که کار مخاطب‌هایتان ساده‌تر شود، می‌توانید هایلایت‌های خود را دسته‌بندی کنید. در این صورت آن‌ها راحت‌تر می‌توانند موضوعات مورد علاقۀ خود را پیدا کنند. از این 10 روش می‌توانید از هایلایت‌های استوری اینستاگرام‌تان برای افزایش فروش، آگاهی از برند و غیره استفاده کنید.

برای محصولات و کلکسیون‌های مختلف هایلایت اینستاگرام بسازید

برندهای مد و فشن یا سبک زندگی می‌توانند از هایلایت‌ها با دسته‌های مختلف کلکسیون‌های فصلی، محصولات نو و تازه و تخفیفات ویژه استفاده کنند. مثل دیجی‌استایل در تصویر زیر که هایلایت‌هایش را براساس موضوعات زیر چیده است و همچنین در برخی از استوری‌ها محصولات خود را آپلود می‌کند و در آن لینک خرید محصول از سایت را می‌گذارد تا ترافیک موجود در اینستاگرام را به فروشگاه اینترنتی دیجی استایل هدایت کند.

مثال هایلایت دیجی استایل
هایلایت اینستاگرام دیجی‌استایل

موضوعات داغ و ترندها را هایلایت کنید

آن دسته از برندهایی که روزانه تولید محتوا می‌کنند، چه در بلاگ و چه در شبکه‌های اجتماعی‌شان، می‌توانند براساس موضوعات داغ و پرطرفدار، استوری‌های مختلف را هایلایت کنند. هر زمان که استوری‌ای در مورد موضوع خاصی منتشر شد، هر شخصی می‌تواند با مراجعه به هایلایت، بقیه موارد مربوط به آن را بخواند و ببیند.

مثلاً حالا که این مقاله نوشته می‌شود، در دورانی هستیم که قیمت بیت کوین به‌صورت صعودی پیش می‌رود؛ هایلایت‌های یک مجلۀ خبری فارسی مربوط به رمزارزها به شکل زیر است.

هایلایت‌های یک مجلۀ خبری در مورد رمزارزها
هایلایت استوری‌های یک مجلۀ خبری رمزارزها در زمان روند صعودی قیمت بیت کوین

هایلایت استوری‌های خود را براساس علایق فالوورهایتان دسته‌بندی کنید

شما همچنین می‌توانید هایلایت استوری‌های اکانت اینستاگرام‌تان را براساس ویژگی‌های دموگرافی (سن و سال، موقعیت مکانی و جنسیت) مخاطبین‌تان بررسی کنید. برای اینکه به این اطلاعات دسترسی داشته باشید، باید اکانت بیزینسی اینستاگرام داشته باشید و از طریق ابزار Insight اینستاگرام، این داده‌ها را استخراج کنید.

مثلاً فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند برای مخاطبین مختلف خود، هایلایت‌های مخصوص و متفاوتی در نظر بگیرند؛ مثل بچگانه، بزرگسال و غیره.

آموزش‌ها و پاسخ سوال‌ها را هایلایت کنید

اگر می‌خواهید که کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی‌تان به مخاطبین شما اطلاعاتی اضافه کند و برای آن تولید محتوای آموزشی منتشر کنید، می‌توانید در استوری‌های مختلف این آموزش‌ها را بگذارید و آن‌ها را هایلایت کنید. مثل Hubspot که یکی از معروف‌ترین مرجع‌های آموزشی در زمینۀ بازاریابی دیجیتال و فروش است.

هایلایت استوری‌های اینستاگرام هاب اسپات
هایلایت استوری‌های اینستاگرام هاب اسپات

استوری رویدادهای فصلی و تعطیلات را هایلایت کنید

این مورد را تقریباً همۀ صفحه‌های عمومی اینستاگرام انجام می‌دهند! اما اصلاً کار درستی نیست. کسب و کارهایی مثل علی‌بابا که می‌توانند در مورد تعطیلات و رویدادهای سالانه حرفی برای گفتن داشته باشند، بهتر می‌توانند در این زمینه تولید محتوای موثر کنند و در نهایت نتیجۀ خوبی بگیرند.

هیچ ایده‌ای از تولید محتوا ندارید؟ آموزش‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • 16 ایده تولید محتوا برای اینستاگرام — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • آموزش ویدئویی تولید محتوای گرافیکی برای اینستاگرام — برای مشاهده این دوره ویدئویی کلیک کنید(+)

استوری مشتریان‌تان را هایلایت کنید

آیا مشتری‌های شما مرتب پیج‌تان را تگ می‌کنند یا از هشتگ برند شما استفاده می‌کنند؟ سعی کنید این استوری‌ها را در قالب یک هایلایت جداگانه آرشیو کنید تا فالوورهایتان میزان رضایت آن‌ها را ببینند. در واقع شما از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) برای جذب مشتریان جدید استفاده می‌کنید.

اگر مشتریان‌تان این کار را انجام نمی‌دهد، احتمالاً یک جای کار شما می‌لنگد. مطلب چطور محتوای تولید شده توسط کاربر را در اینستاگرام جذب کنیم از آکادمی کاپریلا حتماً بخوانید تا متوجه ضعف‌تان بشوید و حرفه‌ای‌تر عمل کنید.

کمپین‌های تبلیغاتی‌تان را هایلایت کنید

اگر کمپینی راه‌اندازی کردید یا محصولی را برای مدتی تبلیغ کرده‌اید، حیف است که فقط برای 24 ساعت برروی پیج‌تان بماند و تعداد محدودی از کاربرها آن را ببینند. می‌توانید این کمپین‌ها را در یک هایلایت اینستاگرام دسته‌بندی کنید تا افراد جدیدی که شما را فالو می‌کنند هم آن را ببینند.

اگر هم در مورد راه‌اندازی کمپین بازاریابی و تبلیغی چیزی نمی‌دانید، مقالۀ دیگری از کاپریلا برای شما نوشته شده است.

شرکای تبلیغاتی و افیلیت‌ها را هایلایت کنید

شرکایی که در برنامۀ افیلیت مارکتینگ دارید، مثل اینفلوئنسرها و شرکت‌های تبلیغاتی معمولاً شما را در استوری‌هایشان تگ می‌کنند. شما می‌توانید هایلایتی از استوری این اشخاص و شرکت‌ها بسازید و آن را بر روی پروفایل خود قرار دهید. سعی کنید این هایلایت‌ها را براساس علایق مخاطبین خود اضافه کنید.

رویدادهایتان را هایلایت کنید

فیلم‌های استوری 15 ثانیه‌ای است؛ در نتیجه نمی‌توانید یک رویداد 1 ساعته یا چندساعته را در آن قرار دهید. پس می‌توانید عکس‌های مربوط به آن را در استوری بگذارید و در نهایت فایل کامل را درصفحه اصلی اینستاگرام آپلود کنید که با استوری کردن آن پست، مخاطبین شما به فیلم رویداد دسترسی خواهند داشت.

نقد و نظرات مشتریان‌تان را هایلایت کنید

افرادی که در کار فروش لوازم آرایشی و بهداشتی هستند، می‌دانند که خیلی از اینفلوئنسرها و حتی افراد عادی، محصولات مختلف را نقد می‌کنند. البته نقد محصولات در تمامی زمینه‌ها وجود دارد، اما مثال بارز آن، نقد محصولات آرایشی است. شما می‌توانید این نقدها را استوری کنید و در نهایت در یک هایلایت اینستاگرام آن‌ها را اضافه کنید.

نکاتی که باید در مورد هایلایت اینستاگرام بدانید

این روزها که تعداد کاربران اینستاگرام رو به افزایش است و استفاده از آن تبدیل به یکی از کارهای روزمره شده، اهمیت رقابت و خلاقیت در تولید محتوای استوری اینستاگرام هم بیش از پیش شده است. برای استفادۀ درست از این موقعیت، علاوه‌بر آگاهی از نحوۀ تولید محتوای موثر، باید نکات مهم در مورد هایلایت استوری‌های اینستاگرام را هم بدانید.

خلاق باشید- از کلمات به‌جای ایموجی‌ها و آیکون‌ها در کاور هایلایت استفاده کنید

برای ساخت کاور هایلایت و اضافه کردن آن به پروفایل، دو مورد را مدنظر داشته باشید؛ کاری که باید بکنید این است که شخصیت برند خود را حفظ کنید و همزمان با آن یک تصویر جذاب و جالب برای مخاطبین خود خلق کنید تا دل‌شان بخواهد که روی هایلایت کلیک کنند و استوری‌های آن را دنبال کنند.

برای مثال، به اکانت Instagram for Business سر می‌زنیم و هایلایت‌های آن را بررسی می‌کنیم.

هایلایت‌های صفحۀ رسمی اینستاگرام
کاور هایلایت صفحه رسمی Instagram for Business

در عنوان هایلایت‌ها از کلمه به‌جای ایموجی استفاده شده و کاور هایلایت هر کدام از آن‌ها، به موضوع آن مربوط است. البته رنگ کاورها هم با رنگ برند همخوانی دارد. همۀ این‌ها از ویژگی‌های ساده‌ای است که شما می‌توانید برای صفحۀ کسب و کار خودتان از آن استفاده کنید.

از آیکون‌های پررنگ برای کاور هایلایت استفاده کنید

با پررنگ کردن کلمات و آیکون‌های کاور هایلایت در عین سادگی و خلاق بودن تصاویر، می‌توانید مخاطب را به هایلایت‌های اینستاگرام خود جذب کنید. دقیقاً مثل برند Sephora که در اینستاگرامش با به‌کارگیری این ویژگی و جذاب بودن تصاویر کاور هایلایت مخاطب را به دیدن آن‌ها جذب می‌کند.

هایلایت استوری برند Sephora
هایلایت اینستاگرام برند Sephora

از رنگ برند خود در کاور هایلایت استفاده کنید

درست مانند صفحۀ اینستاگرام Instagram for Business که در بالا مثال زدیم، با این کار می‌توانید یک صفحۀ یکدست داشته باشید و صدای برند خود را حفظ کنید.

مطالعه مطلب زیر به شدت پیشنهاد می‌شود:

  • چطور صفحه اینستاگرام زیبایی داشته باشیم؟ — برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

محصولات خود را در هایلایت اینستاگرام به نمایش بگذارید

هایلایت اینستاگرام یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توانید محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید را معرفی کنید تا مخاطبان کسب و کار شما را بهتر درک کنند.

جزئیات مهمی که باید در مورد هایلایت اینستاگرام بدانید

موارد مهم و جزئی‌ وجود دارند که باید در مورد استوری و هایلایت اینستاگرام بدانید.

  • شما فقط می‌توانید استوری‌هایی که از دسامبر 2017 به بعد منتشر کرده‌اید را برروی هایلایت ذخیره کنید.
  • شما می‌توانید تا 100 تصویر و ویدئو بر روی هایلایت استوری اینستاگرام‌تان ذخیره کنید و هیچ محدودیتی برای اضافه کردن هایلایت جدید ندارید.
  • اگر بیش از 100 کلیپ در استوری‌تان بارگذاری کنید، اولین کلیپی که منتشر کردید حذف و به آرشیو شما اضافه می‌شود.
  • درست مثل زمانی که در فیس‌بوک برخی از عکس‌هایتان را به‌صورت Only me می‌گذارید تا فقط خودتان بتوانید ببینید، آرشیو استوری‌هایتان را هم فقط خودتان می‌توانید ببینید.

سخن آخر

به کمک ابزارهای آنلاین پیشرفته‌ای مثل اینستاگرام و به لطف امکانات آن، دیگر کسب و کارهای کوچک و بزرگ خیلی بهتر از قبل می‌توانند به فعالیت‌هایشان ادامه دهند. اگر شما هم کسب و کاری دارید که می‌خواهید آن را گسترش دهید، بهتر است از همین اینستاگرام شروع کنید و مطمئن باشید یاد گرفتن فوت و فن مربوط به آن، به شما می‌تواند در مسیر پیشرفتتان کمک کند.

اگر سوالی در مورد هایلایت استوری اینستاگرام دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.