موضوع محتوای تولیدشده توسط کاربر که در انگلیسی آن را به اختصار با عنوان UGC (User Generated Content) می‌شناسند، یکی از شریان‌های اصلی بازاریابی دیجیتال و جذب مشتریان در دنیای مجازی است. حتی اگر برای اولین‌بار است که با این موضوع روبه‌رو می‌شوید، جالب است بدانید که تا همین لحظه بارها با این نوع محتوا مواجه شده‌اید و چه بسا خودتان هم یکی از افرادی بودید که به تولید محتوا در این زمینه پرداخته‌اید.

مسئله UGC یکی از مهم‌ترین ابزاری است که صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای اینترنتی از آن به عنوان پُلی برای رسیدن به موفقیت‌های کاری استفاده می‌کنند. این نوع محتواها به دلیل گستردگی و متنوع بودن، از جمله ابزار کاربردی برای گسترش کسب‌وکارهای مستقل و اینترنتی (مخصوصاً در اینستاگرام و یوتیوب) محسوب می‌شوند.

اما محتوای تولیدشده توسط کاربر دقیقاً چه چیزی است و چرا اجرای آن و استراتژی‌های مربوط به آن برای گسترش کسب‌وکارهای مجازی مخصوصاً در اینستاگرام اهمیت دارد؟ با ما همراه باشید تا یک مروری تخصصی و موشکافانه در رابطه با بحث محتوای تولیدشده توسط کاربر داشته باشیم.

برای شروع بهتر است تا دنیای UGC را با طرح یک مثال قابل لمس توضیح دهیم؛ فرض کنید که مشتریان و مخاطبان یک برند موفق در حوزه فروش کفش‌های چرمی، محتواهای تصویری و عکس‌های اختصاصی به منظور تبلیغ برند مربوطه با درج هشتگ‌های اختصاصی آن برند تولید می‌کنند.

چنین اقدام خودجوشی که باعث تبلیغ غیرمستقیم برندها و کسب‌وکارها توسط مخاطبان می‌شود را محتوای تولیدشده توسط کاربر می‌نامند. اما اساسی‌ترین سوال اینجا مطرح می‌شود که ما به عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارهای مستقل چگونه می‌توانیم به چنین محتوایی دست پیدا کنیم؟

ما تصمیم گرفتیم تا ذره‌بین محتوایی خود را این‌بار روی این موضوع مهم متمرکز کنیم، و پاسخ اساسی‌ترین سوالات که به گسترش کسب‌وکارهای مجازی می‌انجامند را بیابیم. ادامه این مطلب مهم و کاربردی از آکادمی کاپریلا را دریابید تا با اصلی‌ترین ترفندها و استراتژی‌های مربوط به این بحث آشنا شوید.

محتوای تولیدشده توسط کاربر چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم و همان‌طور که از عنوان این محتوا برمی‌آید، محتوای تولیدشده توسط کاربر یا UGC همان محتوایی است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، خواسته یا ناخواسته توسط کاربر و در جهت تبلیغ یک برند یا کسب‌وکار خلق می‌شود. محتوای UGC می‌تواند در فرمت‌های متنوعی خلق، ارائه و یا توزیع شود؛ برای مثال محتوایی که توسط کاربر ایجاد می‌شود، تنها در قالب متن نیست و می‌تواند در قالب عکس، ویدیو، مقاله و حتی کامنت ظهور کند. در بسیاری از موارد، پاسخ به سوالاتی که یک مخاطب در رابطه با یک کسب‌وکار می‌پرسد هم به عنوان محتوای UGC مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محتوای تولید شده توسط کاربر
در تصویر بالا، یکی از کاربران در صفحه تجاری‌اش از قهوه بیرون‌بری که می‌نوشد استوری می‌گذارد و برند آن قهوه را تگ می‌کند.

از آن‌جایی که نظر مخاطبان بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود و سنگ بنای بسیاری از کسب‌وکارهای مستقل و مجازی بر طبق نظر کاربران و مخاطبانش چیده می‌شود، باید به این نوع از نظرات که به مرور در قالب محتوای UGC ظاهر می‌شوند هم توجه بسیاری کرد.

برای مثال، فرض کنید که شما صاحب یک کسب‌وکار اینستاگرامی در حوزه فروش بازی‌های پلی‌استیشن هستید. تصور کنید که شما دستگاه پلی‌استیشن 5 را با یک‌سری ویژگی اختصاصی به دست مشتریان می‌رسانید. فرض کنید که یکی از مشتریان شما، نظر خود را با مضمون رضایت بی‌حدوحصر در رابطه با خدمات شما در قسمت نظرات درج کرده است. مشتری یا مشتریان بعدی که کامنت دیگران را زیر پست‌های شما می‌خوانند، با دیدن این کامنت احساس اطمینان کسب می‌کنند و برای خرید از شما ترغیب می‌شوند. در این لحظه، شما از مزایای محتوای تولیدشده توسط مشتری یا کاربر بهره‌مند شده‌اید.

محتوای UGC و اشکال مختلف آن

همان‌طور که گفتیم، محتوای UGC در قالب‌های مختلفی ظهور می‌کند. بسیاری از کاربران، حوصله به خرج می‌دهند و با تولید محتوای متنی در وبلاگ شخصی خود یا پلفترم‌های دیگر مثل Medium، ویرگول، Blogspot، لینکدین، توییتر و حتی کانال‌های تلگرامی، دست به تولید محتوای UGC می‌زنند. بسیاری دیگر هم این نوع تولید محتوا را در شبکه‌های کاربردی دیگر مثل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و غیره انجام می‌دهند. محتوای تولیدشده توسط مشتری یا کاربر، هم در قالب متن و هم در قالب تصویر، انیمیشن، سوالات اساسی و حتی صوت ارائه می‌شود.

برای مثال، فرض کنید که شما یکی از صاحبان مشاغل اینستاگرامی در حوزه فروش صابون‌های گیاهی هستید. تصور کنید که چند کاربر با خرید صابون‌های شما و استفاده از آن‌ها در رابطه با ارائه نقد و بررسی محصولات شما در قالب ویدیو و متن اقدام کرده‌اند. یکی از آن‌ها مقاله‌ای در سایت ویرگول نوشته و دیگری هم در یکی از ویدیوهای خود در یوتویب، به محصولات‌تان اشاره کرده است. حالا محتوای اختصاصی برای محصولات‌تان توسط کاربران تولید شده است و شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید ذائقه و حساسیت مشتریان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

UGC در یوتیوب
میثم حسینی، یکی از یوتیوبرهای ایرانی است که مقیم کاناداست و در این لایو، نام چند موسسه‌ای که در ایران برای آزمون آیلتس به او کمک کردند را می‌برد و برای کابران خودش تحلیل‌شان می‌کند.

تولید محتوا یا توزیع محتوا؛ کدامیک درست است؟

بسیاری از کاربران از عبارت «تولید محتوا» برای تمامی پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند که بهتر است به جای آن، عبارت «توزیع محتوا» به کار گرفته شود. به طور کلی، اگر فضای یک پلتفرم به گونه‌ای باشد که افزایش ارزش محصولات یا خدمات و یا برند تجاری با افزایش تعداد کاربران و مشتریان، رابطه مستقیم داشته باشد، محتوای مورد نظر در آن فضا توزیع می‌شود.‌

علت استفاده از عبارت توزیع محتوا هم مشخصاً به این دلیل است که کاربران در پلتفرم‌هایی مثل توییتر، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و غیره، بر اساس الگوریتم‌های آن پلفترم، برای ارائه محتوا تصمیم می‌گیرند و عملاً تولید محتوا حاصل نمی‌شود. در این حالت، کاربر عملاً محتوای مورد نظرش را در بین کاربران دیگر که در آن پلتفرم فعالیت می‌کنند، توزیع کرده و انتظار دارد که مورد استقبال قرار بگیرد. با این حال، به عقیده بسیاری از کارشناسان، بهتر است تا از عبارت محتوای توزیع‌شده توسط کاربر به جای محتوای تولیدشده توسط کاربر استفاده کنیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم- برای مشاهده کلیک کنید(+)

سوالات کاربران چه ربطی به محتوای UGC دارد؟

اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله در رابطه با سوالات کاربران در قالب کامنت و ارتباط آن با محتوای UGC هم به بحث نشستیم. جالب است بدانید که پرسش‌های اساسی یا حتی تکراری کاربران و مشتریان بالقوه هم نوعی محتوای UGC به شمار می‌رود. شما به عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارهای مجازی، می‌توانید با استفاده از سوالات کاربران و پاسخ به آن‌ها، در برنامه تولید محتوای خودتان برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشید.

برای مثال، فرض کنید که شما در حوزه فروش پارچه فعالیت می‌کنید و یکی از کاربران در صفحه اینستاگرامی شما و زیر یکی از پست‌ها در رابطه با جنس فلان پارچه قرمز سوال پرسیده است. شما می‌توانید با پاسخ کامل به این سوال در یکی از پست‌های جدید به صورت اختصاصی به معرفی آن پارچه قرمز و خصوصیات منحصربه‌فردش، تولید محتوا کنید. در این حالت، شما عملاً با استفاده از محتوای UGC توانسته‌اید تا محتوای خود را در راستای گسترش کسب‌وکارتان شکل دهید.

اهمیت هشتگ‌ها در محتوای تولیدشده توسط کاربر

ممکن است که گاهی مخاطبان، مشتریان و کاربران با استفاده از یک هشتگ اختصاصی، شروع به تولید یا توزیع محتوای UGC کنند. برای مثال، فرض کنید که مشتریان و علاقه‌مندان به پفک چیتوز با استفاده از هشتگ #چیتوزنمکی، در رابطه با تولید محتوای UGC اقدام می‌کنند. آن‌ها بدون دریافت پول یا بی آنکه برای تبلیغ برند چیتوز اقدام کرده باشند، محتواهای تصویری خود را در اینستاگرام ارائه می‌دهند. ممکن است که این محتواها از نظر کاربران، صرفاً به عنوان یک سوژه برای پست کردن عکس باشد، اما برای برند چیتوز، این محتوا ارزشمند است و به عنوان محتوای UGC ارزشیابی می‌شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

هشتگ مارکتینگ چیست؟ راهنمای هشتگ در اینستاگرام به زبان ساده – برای مشاهده کلیک کنید(+)

هشتگ اینستاگرام چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ – برای مشاهده کلیک کنید(+)

نکات مهم آموزش اینستاگرام برای کسب و کار (جامع و کامل) – برای مشاهده کلیک کنید(+)

محتوای تولیدشده توسط کاربر چه ویژگی‌هایی دارد؟

سازمان همکاری اقتصاد و توسعه (OECD) 3 ویژگی و خصوصیت مهم را برای محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) بیان کرده است:

  • الزامات انتشار محتوا: محتوای UGC ممکن است توسط یک کاربر ارائه شود و هرگز هم به صورت آنلاین در پلتفرم دیگری در دسترس قرار نگیرد؛ این به معنای آن نیست که محتوای تولیدشده توسط کاربر، تنها یک نظر خصوصی و پنهان است. ممکن است که کاربر بخواهد محتوای خود را در یک وبسایت و یا یک پلتفرم، به صورت عمومی منتشر کند.
  • تلاش خلاقانه: بسیاری از افراد، محتواهای تلویزیونی یا چیزهایی که صرفاً شبیه به محتوای تولیدشده توسط کاربر هستند را با محتوای UGC اشتباه می‌گیرند. محتوای UGC باید توسط کاربر و با خلاقیت خودش به وجود آمده باشد. برای مثال، اگر محتوای کاربر تصویری است، عکس‌ها یا ویدیوها باید توسط خودش ضبط و ثبت شده باشند و اگر محتوای او متنی است، باید توسط خود او نوشته شده باشند. در چنین حالت‌هایی می‌توان گفت که محتوای تولیدشده، از نوع محتوای UGC است.
  • خارج از فضای حرفه‌ای: محتوای UGC معمولاً خارج از فضای حرفه‌ای تولید محتوا و نگارش استاندارد است. اغلب کاربران، تجربه بازاریابی محتوایی، نوشتن مقاله، تولید محتوای تصویری یا تجاری را ندارند. بسیاری از کاربران بدون در نظر گرفتن سود تجاری یا برقراری ارتباط جهت ارائه تبلیغ برای برند موردنظر، دست به تولید محتوای UGC می‌زنند. عوامل بسیاری وجود دارند که کاربران را برای تولید محتوای UGC ترغیب می‌کنند؛ عواملی که شامل چند مورد مثل: «ارتباط با هم سن‌وسال‌ها، دستیابی به تعداد مشخصی از فالوئرها، کسب شهرت یا اعتبار در فضای مجازی یا تمایل به ابراز وجود» هستند.

محتوای تولیدشده توسط کاربر از کجا می‌آید؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد، محتوای تولیدشده توسط کاربران (برخلاف عنوانش) فقط از جانب کاربران و مشتریان یک برند ارائه نمی‌شود. شاید این بزرگترین و مهمترین واقعیت در رابطه با محتوای UGC باشد که تا به حال نمی‌دانستید. اما مگر جز کاربران و مشتریان، افراد دیگری هم هستند که دست به تولید چنین محتوایی بزنند؟ یک بررسی تخصصی در دنیای مجازی به ما می‌گوید که بله! افراد دیگری هم به جز کاربران وجود دارند که برای تولید محتوای UGC تلاش می‌کنند. اما این افراد چه کسانی هستند؟ در ادامه با تمامی 3 نفری که تمایل دارند تا برای ارائه محتوای UGC تلاش کنند آشنا خواهید شد:

  • مشتریان: با آن‌باکسینگ (unboxing) که آشنا هستید؟ از همان‌هایی که کاربران اینستاگرامی، جعبه محصول خریداری‌شده را پیش چشمان شما باز می‌کنند و در رابطه با آن حرف می‌زنند؛ این افراد عملاً با این کار اقدام به تولید محتوای UGC می‌کنند. فرض کنید که شما یک فروشگاه اینستاگرامی در رابطه با فروش میکروفون استودیویی دارید. یکی از مشتریان شما، پس از خرید محصول، با تهیه یک ویدیو، اقدام به آن‌باکسینگ بسته خریداری‌شده می‌کند. در این حالت، شما به واسطه محتوای تولیدشده توسط کاربر به دیگران معرفی می‌شوید. مشتریان، یکی از افرادی هستند که می‌توانند محتوای UGC را تولید کنند.
  • عاشقان و وفاداران به برند: طرفداران پروپاقرص یک برند هم از جمله افرادی هستند که می‌توانند در راستای تولید محتوای UGC تلاش کنند. فرض کنید که طرفداران و عاشقان برند لوییس ویتون چه حجمی از آن‌باکسینگ، عکس، ویدیو و پست در رابطه با محصولات آن ارائه می‌دهند. همه پست‌های اینستاگرامی، مقاله‌نویسی‌ها، عکس‎‌های مدلینگ که به صورت داوطلبانه گرفته می‌شود و غیره، به عنوان محتوای تولیدشده توسط کاربر محسوب می‌شوند.
  • کارمندان و کارکنان یک برند: جالب است بدانید که بحث مهمی با عنوان EGC (Employee-generated Content) هم وجود دارد که از آن با عنوان محتوای تولیدشده توسط کارمندان یاد می‌شود. این بخش از تولید محتوا هم جزئی از محتوای UGC محسوب می‌شود. کارکنان یا کارمندان یک برند یا کسب‌وکار با انتشار عکس یا ویدیوهایی از فعالیت خود در برند مورد نظر، به ایجاد و ارتقای هویت کسب‌وکارها کمک می‌کنند. برای مثال، کارکنان شرکت آمازون با انتشار عکس و ویدیو از کار خود به انتشار محتوای UGC برای ارتقای برند Amazon تلاش خواهند کرد.

اهمیت محتوای تولیدشده توسط کاربر

کسب‌وکارهای اینستاگرامی تلاش می‌کنند تا رضایت مشتری و کاربرانشان را جلب کنند و در راستای دستییابی به این هدف، هیچ‌چیز به اندازه نظر مشتریان مهم و کارساز نیست؛ این نکته بر کسی پوشیده نیست و با توجه به اهمیت آن، می‌توان اهمیت محتوای UGC را هم مورد واکاوی قرار داد. اما پرسش اصلی اینجاست که چرا تولید محتوای UGC برای کسب‌وکارهای اینستاگرامی اهمیت ویژه‌ای دارد؟

اهمت محتوای تولید شده توسط کاربر
اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربر

محتوای تولیدشده توسط کاربر برای کسب‌وکارهای اینستاگرامی از 2 لحاظ، حائز اهمیت است؛ یک اینکه محتوای UGC به ایجاد یک جامعه پر جنب‌وجوش و درگیر می‌انجامد و دیگری اینکه با نسل جدید کاربران که به شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام وابسته هستند، سازگار است. در ادامه، هرکدام از این 2 وجه مهم از محتوای تولیدشده توسط کاربر که بر کسب‌وکارهای اینستاگرامی تاثیر می‌گذارند را با هم بررسی می‌کنیم.

محتوای UGC به ایجاد یک جامعه پر جنب‌وجوش منجر می‌شود

اینستاگرام دروازه ورود کسب‌وکارهای مستقل به دنیای مشتریان و مخاطبان است. با استفاده از محتوا UGC، برندها فرصت تعریف کردن داستان‌های واقعی را در محتواهایشان دارند. از آن‌جایی که محتوای UGC ذاتاً از نظر واقعی کاربران برآمده است، صاحبان مشاغل اینستاگرامی می‌توانند آن‌ها را به عنوان سند واقعی بودن داستان‌هایشان معرفی کنند.

برای مثال، اگر یکی از صاحبان مشاغل اینستاگرامی، در کپشن یکی از پست‌ها به استقبال بی‌نظیر کاربران از هشتگ اختصاصی برندش اشاره کند، محتوای UGC مثل سوپاپ اطمینان این پست عمل خواهد کرد؛ چون هر کاربری که بخواهد، می‌تواند روی آن هشتگ کلیک کند تا با حجم وسیعی از محتوای تولیدشده توسط کاربر مواجه شود.

عملکرد محتوای تولیدشده توسط کاربر بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است؛ در این جریان، برند و کسب‌وکار مورد نظر، تنها نقش یک کشتی را دارد که مسافران آن، مشتریان بالقوه هستند و کشتی هم در اقیانوس محتوای UGC در حال حرکت است. طبق تحقیقات و بررسی‌های Crowdtap و Millennils، نسل‌های بعدی کاربران دنیای اینستاگرام فقط به محتوای UGC اعتماد خواهند کرد و با توجه به آن، برای خرید از پیج مورد نظرشان اقدام می‌کنند.

محتوای UGC در اینستاگرام واقعاً فریبنده و جذاب است؛ چون ممکن است که وقتی یک مشتری بالقوه برای اولین‌بار به یک پیج اینستاگرامی وارد می‌شود، جذب پست‌ها و کپشن‌های آن نشود و پیج دیگری را برای خرید انتخاب کند. اما وقتی مشتری بالقوه با محتوای تولیدشده توسط کاربر دیگر که بدون منظور خاصی برای یک کسب‌وکار تبلیغ کرده است مواجه می‌شود، برای خرید از آن پیج اینستاگرامی ترغیب خواهد شد.

محتوای کاربر در اینستاگرام
زیپ آنلاین یک برند فروش لباس در اینستاگرام است که به خوبی از محتوای تولید شده توسط کاربر در پست‌ها و استوری‌هایش استفاده می‌کند.

سازگاری با نسل جدید کاربران در دنیای اینستاگرام

نسل جدید کاربران، به دنیای شبکه‌های مجازی مخصوصاً اینستاگرام وابستگی خاصی دارند و برای جذب مشتریان بالقوه از میان آن‌ها، باید از خودشان استفاده کرد. نسلی که به شبکه‌های اجتماعی وابسته است، محصولات و خدمات مورد نیازش را هم از طریق شبکه‌های اجتماعی خریداری می‌کند. برای جلب توجه و رضایت این نسل وابسته به دنیای مجازی، باید از ابزاری مثل محتوای UGC استفاده کرد.

پیامدهای محتوای تولیدشده توسط کاربر، بر قدرت و میزان خرید مشتریان موثر است. بررسی‌‌های Millennials نشان می‌دهد که در حال حاضر، 43 درصد از مردم، وقتی با محصول جدیدی از طریق شبکه‌های اجتماعی یا از دوستان و آشنایان خود آشنا می‌شوند، برای خریدن آن محصول ترغیب خواهند شد. جالب است بدانید همینکه خودِ ما وقتی از یک محصول یا کالا تعریف می‌کنیم، بی‌آنکه بدانیم یا قصد تبلیغ کردن داشته باشیم، در حال تولید محتوای UGC هستیم.

راهنمای ایجاد کمپین محتوای UGC در اینستاگرام

اگر متقاعد شده‌اید که استفاده از محتوای UGC می‌تواند روی کسب‌وکار اینستاگرامی شما تاثیر مثبت و شگرفی بگذارد، وقت آن است تا بدانید با استفاده از چه ترفندهایی می‌توان آن را ایجاد کرد. منظور ما از کمپین، برنامه‌ریزی برای انجام یک‌سری اقدام مهم برای دستیابی و استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربر است. نکاتی که در ادامه با آن‌ها به صورت مفصل آشنا خواهید شد، روش‌هایی هستند که شما را برای دستیابی به محتوای UGC آماده می‌کنند.

نکته اول: زاویه دید خود را مشخص کنید

مهم‌ترین نکته در رابطه با محتوای تولیدشده توسط کاربر در اینستاگرام این است که شما می‌توانید با تعیین زاویه دیدتان، خواسته خود از محتوای UGC را برآورده کنید. به عبارت ساده‌تر، شما به عنوان یکی از صاحبان مشاغل اینستاگرامی باید در ابتدا تصمیم بگیرید که می‌خواهید دقیقاً چه چیزی را در رابطه با برند خودتان منعکس کنید؛ سپس با این فرض که می‌دانید خواسته‌تان چیست، به سراغ محتواهای UGC که منتشر شده‌اند بروید.

ناگفته نماند که با کشف چیزهای جدیدتر در رابطه با برند و اهدافتان از کسب‌وکار اینستاگرامی، خواسته‌های شما هم در طول زمان دستخوش تغییرات می‌شوند. برای شروع بهتر است از خود سوال کنید که شما می‌خواهید محتوای UGC در رابطه با برند شما، چه چیزی را نشان دهد؟ به عنوان مثال، اگر شما یک آژانس هواپیمایی دارید، ترجیح می‌دهید کدام زاویه دید کاربر را در رابطه با خدماتتان در اینستاگرام پوشش دهید؟ دوست دارید سراغ محتواهایی بروید که در آن از ایمنی پرواز آژانس شما حرف زده‌اند، یا پست‌های اینستاگرامی که شامل سلفی گرفتن با هواپیماهای شما هستند را مناسب می‌دانید؟

برای اینکه بتوانید از محتوای UGC بهتری استفاده کنید، از مخاطبانتان بخواهید که عکس‌ها یا ویدیوهای خود را با هشتگ اختصاصی شما پست کنند و به آن‌ها اطمینان دهید که حتماً از محتوای آن‌ها در صفحه اینستاگرامی‌تان استفاده خواهید کرد. با این کار هم محتوای مورد نظرتان را با زاویه دید خودتان ایجاد کرده‌اید و هم باعث ارتقای رضایتمندی و اعتماد مشتریان و همچنین افزایش فالوئرها خواهید شد.

چالش سوالات مهم

خودتان، کسب‌وکارتان و به طور کلی، برندتان را با طرح چند سوال اساسی به چالش بکشید. پاسخ دادن به این سوالات باعث می‌شود تا بدانید که شما از محتوای تولیدشده توسط کاربر دقیقاً چه می‌خواهید. ما سعی کردیم تا در ادامه، چند سوال مهم را به عنوان نمونه در اختیارتان بگذاریم:

  • چه چیزی برند یا محصولات من را در اینستاگرام منحصربه‌فرد می‌کند؟
  • چه چیزهایی باعث می‌شود تا کسب‌وکار اینستاگرامی من در محدوده رقابتی پیشتاز باشد؟
  • کاربران و مشتریان، چه چیزهای مهمی را در رابطه با کسب‌وکار من نمی‌دانند؟
  • کاربران و مشتریان می‌توانند چه تجربه جذاب و قابل قبولی را در رابطه با برند من داشته باشند؟
  • جالب‌ترین و جذاب‌ترین راهی که می‌توانم کسب‌وکار اینستاگرامی خود را به دیگران معرفی کنم چیست؟
  • چه ویژگی خاصی در برند و محصولات من وجود دارد که کاربران اینستاگرامی را برای تولید محتوای UGC ترغیب می‌کند؟
  • آیا مشتریان کسب‌وکار اینستاگرامی من، تاحالا برای تولید محتوای UGC اقدامی کرده‌اند؟

کاربران و مشتریان را ترغیب کنید

بسیاری از صاحبان مشاغل اینستاگرامی به اشتباه فکر می‌کنند که محتوای UGC، مختص برندهای موفق و یکه‌تاز است؛ قضیه در واقعیت اصلاً اینطور نیست و شما می‌توانید با استفاده از ترفندهای متعدد، به محتوای تولیدشده توسط کاربر دست یابید. به طور کلی، 2 روش مهم برای دستیابی به محتوای UGC در اینستاگرام وجود دارد؛ یکی، ترغیب کاربر برای تولید محتوای UGC از طریق مسابقات و اهدای جوایز و دیگری، تشویق کاربران برای تولید محتوا با استفاده از هشتگ‌ها و دیگر ابزارهای اینستاگرامی است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

دوره آموزش کسب و کار در اینستاگرام – برای مشاهده کلیک کنید(+)

هشتگ، مسابقه و جایزه

دو نکته بسیار مهم در رابطه با کاربران و مشتریان در رابطه با کسب‌وکارهای اینستاگرامی وجود دارد؛ اول اینکه کاربران دوست دارند که به صورت خودجوش، هر چندوقت یک‌بار، حس خود را در رابطه با محصولات و برندهای مختلف در اینستاگرام بروز دهند؛ دوم، مشتریان و مخاطبان از  دریافت هدایا، جوایز و محصولات رایگان لذت می‌برند. شما به عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکارهای اینستاگرامی، می‌توانید با مدیریت این 2 مسئله مهم به محتوای UGC دست پیدا کنید.

ایجاد یک هشتگ به طور کلی به منظور احقاق 2 هدف مهم ایجاد می‌شود؛ یکی اینکه باعث می‌شود تا کاربران دسترسی آسان‌تری به محتواهای شما داشته باشند و دیگری کمک می‌کند تا دسترسی شما به محتوای تولیدشده توسط کاربر مهیا شود.

از کاربران و مشتریان خود، در قالب یک استوری، لایو یا پست اینستاگرامی بخواهید تا محتوای خود را با درج هشتگ‌های اختصاصی کسب‌وکار شما ارائه کنند. از طرفی با ایجاد یک مسابقه اینستاگرامی هم می‌توانید به حجم وسیعی از محتوای تولیدشده توسط کاربران دست یابید.

برای مثال، فرض کنید که شما ادمین پیج یک نوشیدنی انرژی‌زا در اینستاگرام هستید. تصور کنید که شما یک مسابقه اینستاگرامی راه انداخته‌اید و از کاربران خواسته‌اید تا تجربه خود را در قالب محتوای جذاب، با هشتگ شما منتشر کنند. با راه افتادن این مسابقه و اعلام اهدای جایزه به بهترین محتوا، حجم وسیعی از محتوای UGC در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

استفاده از ابزار اینستاگرامی

همان‌طور که به خوبی می‌دانید، اینستاگرام از ابزارهای مختلفی تشکیل شده است؛ یکی از این ابزارها Tag (تگ) است. بهتر است تا تنظیمات تگ شدن صفحه اینستاگرامی‌تان را از حالت محدود خارج کنید تا کاربران علاقه‌مند بتوانند، محتواهای مربوط به شما را با آیدی پیجتان، به اصطلاح تگ کنند. در نهایت شما می‌توانید با مراجعه به بخش تگ‌های صفحه اینستاگرامی‌تان، به محتوای تولیدشده توسط کاربر دستیابی داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
استوری اینستاگرام چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ – برای مشاهده کلیک کنید(+)

چگونه از لایو اینستاگرام برای رشد و توسعه کسب و کارمان استفاده کنیم؟ – برای مشاهده کلیک کنید(+)

۳۲ ترفند و امکانات داغ استوری اینستاگرام که حتماً باید بلد باشید! – برای مشاهده کلیک کنید(+)

به کاربران پیشنهاد همکاری بدهید

در نهایت، وقتی که به محتوای تولیدشده توسط کاربر دست پیدا کردید و حجم قابل توجهی از آن را مورد بررسی قرار دادید، بهترین‌ها را انتخاب کنید؛ سپس با مالک آن صفحه اینستاگرامی ارتباط برقرار کنید و از او اجازه بگیرید تا محتوای او را در صفحه خودتان قرار دهید.

قرار دادن محتوای کاربران در صفحه اینستاگرامی خودتان، 2 مزیت ویژه دارد:

  • این کار باعث می‌شود تا کاربر مورد نظر روحیه بهتری برای تولید محتوای بیشتر داشته باشد.
  • باعث ترغیب دیگر کاربران و مشتریان می‌شود تا آن‌ها هم با هدف حضور محتوای خود در صفحه شما، برای تولید محتوای UGC اقدام کنند.

جمع‌بندی

محتوای تولیدشده توسط کاربر یا محتوای UGC به صورت مستقیم با تجربیات و رضایتمندی کاربران و مشتریان خلق می‌شود. به عبارت ساده‌تر، مشتریان با انتشار محتوای تولیدشده توسط کاربر، می‌کوشند تا علاوه بر بیان رضایتمندی یا تجربه خود از یک محصول یا کسب‌وکار، تولید محتوا هم کرده باشند. از طرفی، محتوای UGC، یک ابزار مفید و کاربری براش صاحبان مشاغل اینستاگرامی محسوب می‌شود تا با استفاده از آن، کسب‌وکار خود را گسترش بدهند. اما چه نکاتی در رابطه با محتوای UGC وجود دارد و چه ترفندهایی را می‌توان برای دستیبابی به این گوهر گران‌بها به کار گرفت؟ پاسخ به تمامی این سوالات، مطالب مقاله فوق را تشکیل می‌دهند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 7 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.