هر روزه محصولات جدیدی وارد بازار می­‌شوند و صدها یا حتی هزاران برند در شبکه­‌های اجتماعی در حال توسعه کسب و کار خود هستند. باتوجه به حجم بالای این کسب و کارها، داشتن راهی منحصر به‌فرد در بازاریابی برای موفقیت هر برندی حیاتی است. ایجاد صفحه اجتماعی جذاب و نگه داشتن آن در صدر، کار ساده‌­ای نیست. به همین دلیل ما سعی داریم تا در ادامه این مطلب از آکادمی کاپریلا شما را با چند قابلیت مهم اینستاگرام آشنا کنیم تا برندتان را هرچه سریع‌­تر گسترش دهید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست
1 نکات مهم آموزش اینستاگرام برای کسب و کارها

نکات مهم آموزش اینستاگرام برای کسب و کارها

به این نکات مهم که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، توجه کنید.

اولین نکته آموزش اینستاگرام: کسب و کار خود را جذاب و خلاقانه به نمایش بگذارید.

هیچوقت زیبایی بصری در شبکه‌­های اجتماعی را دست کم نگیرید. در اینستاگرام علاوه بر اینکه باید نشان دهید برای مشتریانِ خود ارزش قائل هستید، باید زیبا و جذاب نیز به نظر برسید.

اگر خدماتی ارائه می‌­دهید، سعی کنید پروسه آماده‌­سازی و پشت صحنه را به مخاطبین نشان دهید. فضا، رسم و رسوم­‌های شرکت و هدفی که دارید را با مخاطبین به اشتراک بگذارید و توصیه، نکات و دستورالعمل‌­های لازم را منتشر کنید.

راه‌­های زیادی در اینستاگرام وجود دارد که می­‌توانید از آن‌­ها برای ارائه خدمات خود به‌صورت خلاقانه بهره ببرید؛ مانند بارگذاری تصاویر، فیلم‌­های کوتاه و بلند.

از استوری اینستاگرام برای تولید محتوا در اینستا استفاده کنید.

استوری اینستاگرام برای بارگذاری تصاویر و ویدیوهایی به مدت محدود استفاده می‌­شود اما محتوای بارگذاری شده تنها برای 24 ساعت در دسترس خواهد بود و بعد از آن حذف می‌گردد. البته با با قرار دادن استوری­‌ها در بخش هایلایت استوری اینستاگرام می‌­توان آن­‌ها را حفظ و برای همیشه در پروفایل اصلی ذخیره کرد.

قابلیت­‌های استوری:

  • استوری­‌ها در بالای صفحه­ فید برای مخاطبین به نمایش درمی­‌آیند.
  • محتواهایی که کیفیت بالایی ندارند و مناسب پست شدن نیستند را می‌­توانید از طریق استوری منتشر کنید.
  • استوری اینستاگرام دارای ویژگی­‌های کاربردی­ بسیاری مانند لایو اینستاگرام، بارگذاری عکس و ویدیو به‌همراه استیکر، شمارش معکوس، نظرسنجی و… است.
  • نظرسنجی یکی از اولین قابلیت‌­های تعاملیِ استوری بوده است. استفاده از این استیکر بسیار راحت است، تنها کافی است دو گزینه برای مخاطبین بنویسید و آن­‌ها یکی را انتخاب کنند. بعد از انتخاب، نتیجۀ آن بصورت درصدی آشکار می­‌شود.

  • دارای امکاناتی مانند تگ کردن سایر صفحات در استوری و همکاری با اینفلوئنسرها
  • با استفاده از استیکرها و فیلترهای موجود می‌­توانید تصاویر و ویدیوهای خود را ادیت کنید.
  • از طریق افزودن هشتگ و مکان، محتوای شما بیشتر توسط دیگران دیده می­‌شود. (به مطلب هشتگ چیست و چگونه از آن استفاده کنیم مراجعه کنید.)
  • تمام عکس­‌ها و ویدیوها به همان ترتیبی که بارگذاری شده‌­اند به نمایش درمی­‌آیند و به هر تعدادی که خواستید می‌­توانید محتوا بارگذاری کنید.
  • استوری همچنین به شما اجازه می­‌دهد تا تبلیغات انجام دهید. اقداماتی مانند CTA یا دعوت به اقدام باعث گسترش کسب و کار شما خواهند شد.
  • استفاده از فیلتر AR بصورت اختصاصی. اختصار AR از Augmented Reality یا واقعیت افزوده می­‌آید و مانند هر فیلتری می‌­تواند ویژگی یا لایه­‌ای به تصویر اضافه کند. شما می­‌توانید فیلتری را منحصراً برای برند خود بسازید و برای این­کار باید از برنامه Spark AR Studio استفاده کنید. این فیلترها در بسیاری از کسب و کارها دیده می‌­شوند، برای مثال برند آرایشی کایلی که با استفاده از فیلترِ آن می‌­توان رنگ‌­های مختلف رژلب را امتحان کرد یا فیلتر برند آدیداس که فضای تصویر را قدیمی می­کند تا فروش کفش­‌های طرح قدیمی خود را گسترش دهد یا فیلتر ساخته شده توسط NBA که در آن بازیکنی توپ را درون سبد می‌­اندازد.

کاربران همچنین می­‌توانند استوری­‌ها را از طریق دایرکت به دیگران ارسال کنند که در نهایت باعث افزایش مشارکت مخاطبین می­‌شود. طبق آمار 60% از کسب و کارها از این عوامل تعاملی مانند هشتگ­‌ها، نظرسنجی، استیکرها و… در استوری خود استفاده می‌­کنند.

IGTV اینستاگرام، یکی از بهترین راه‌های تولید محتوا برای اینستا است.

IGTV اینستاگرام این امکان را به شما می‌­دهد تا ویدیوهای طولانی‌­تری به اشتراک بگذارید و با استفاده از آن محتوایی جذاب و جالب بسازید.

قابلیت‌های IGTV:

  • مدت زمان این ویدیوها از 60 ثانیه تا 1 ساعت است که برای تولید محتوایی خلاقانه بسیار مناسب خواهد بود.
  • گزینه­‌ی فالو در بالای ویدیوها به مخاطبین این امکان را می­‌دهد تا شما را دنبال کنند. فالوورهای صفحه­‌تان نیز از ویدیوهای جدیدی که بارگذاری می­‌کنید، باخبر می‌شوند.
  • IGTV پلتفرم بیشتری در اختیار شما قرار می­‌دهد که در نهایت باعث می‌­شود بیشتر دیده شوید. (حتی باعث ورود به اکسپلور می‌شود!)
  • این ویدیوها با پیش نمایشی یک دقیقه­‌ای در نیوزفید یا اکسپلور به نمایش درمی‌­آیند، در نتیجه افراد بیشتری محتوای شما را کشف می‌کنند.
  • کاربران اینستاگرام با گذاشتن کامنت و لایک کردن این ویدیوها می‌­توانند اثبات اجتماعی (social proof) شما را افزایش دهند.

محبوبیت این ویدیوهای بلند مدت در حال افزایش است، پس شما هم از آن­‌ها برای گسترش کسب و کار خود استفاده کنید.

دومین نکته آموزش اینستاگرام: پروفایلی جذاب برای کسب و کار خود بسازید.

به عنوان یک کسب و کاری که در اینستاگرام فعالیت دارد، نیاز است کارهای زیادی انجام دهید، خدمات بیشتری ارائه کنید، در رویدادها شرکت کنید و فروش خود را توسعه دهید و از آن­جایی که تنها در بیو اینستاگرام (دقیقا زیر نام کاربری­‌تان در صفحه­ اصلی) امکان قرار دادن لینکِ قابل کلیک کردن وجود دارد، در نتیجه همیشه باید آن را به‌روز نگه دارید.

بعضی از برندها فقط لینک وبسایت خود را درج می­‌کنند، در صورتی که استفاده­‌های بیشتری از آن می‌­توان کرد. برای مثال لینک رویدادی که می­‌خواهید شرکت کنید، دانلود نرم­‌افزار و حتی خرید محصولات را نیز در بیو بنویسید.

با توجه به محدودیتی که اینستاگرام برای درج لینک در بیو اینستاگرام در نظر گرفته، شما فقط امکان درج یک لینک در بیو خود دارید. اما می‌توان این مشکل را به گونه‌ای دیگر حل کرد. ابزار رایگانی مثل بهلینک وجود دارد که به کمک آن می‌توانید در بیو اینستاگرام خود یک لینک قرار دهید، اما وقتی کاربران آن را باز می‌کنند، تمام لینک‌های مربوط به کسب و کار شما را در آن ببینند. بِه لینک به شما کمک می‌کند تا این محدودیت اینستاگرام را به گونه‌ای هوشمندانه دور بزنید!

اینستاگرام همچنین قابلیت­ اکانت تجاری و تبلیغات پولی خود را نیز راه اندازی کرده است. البته قابلیت تبلیغات پولی به علت محدودیت‌ها و تحریم علیه ایران، در این بستر مسدود است اما در اکانت تجاری اینستا این امکان وجود دارد که شماره تلفن برای تماس و اس ام اس به اشتراک بگذارید و به داده­‌های تحلیلی گسترده‌­­ای با کمک ابزار اینسایت اینستا دسترسی پیدا کنید که در صفحات عادی و معمولی وجود ندارد، مگر اینکه از سایر نرم‌­افزارها استفاده شود.

سومین نکته آموزش اینستاگرام: مخاطبین را به پشت صحنه ببرید.

مشتریان نسبت به این­که محصولات از کجا می‌­آیند کنجکاو هستند، در نتیجه سعی کنید در اینستاگرام مراحل انجام کار را نشان­ دهید. این کار برای شرکت­‌هایی که محصولات سازگار با محیط زیست تولید می‌­کنند یا کسب و کار فیرترید (تجارت منصفانه) انجام می­‌دهند، بسیار موثر است. با استفاده از تهیه‌ی تصویر یا ویدیو نشان دهید که محصولات چگونه ساخته می‌­شوند، مواد اولیه آن‌­ها چیست و چگونه توزیع می­‌شوند.

اگر ایده­‌ای برای تولید محتوا ندارید، از طرح‌­ها، یادداشت­‌ها و تخته­‌های سیاه شده‌ی خود که پر از ایده است، عکس­‌های جذابی بگیرید و بارگذاری کنید. تا زمانی که ایده­‌ای عالی به ذهن‌تان برسد و مخاطبین را به تعامل وادارید، از این راه­‌ها جهت تولید محتوا استفاده کنید.

اگر باز هم ایده‌ای نداشتید، توصیه می‌کنیم که این دو مطلب از آکادمی کاپریلا را مطالعه کنید:

ایده‌های مناسب تولید محتوا برای اینستاگرام

این ترندهای اینستاگرامی را جدی بگیرید!

چهارمین نکته آموزش اینستاگرام: ریچ خود را با استفاده از هشتگ و آلت تکست افزایش دهید.

ریچ به تعداد کاربرانی گفته می­‌شود که محتوای شما را مشاهده کرده‌­اند. هر برندی باید به دنبال راهی باشد که ریچ خود را افزایش دهد که در ادامه به دو روش برای دستیابی به ریچ اشاره می‌کنیم:

از هشتگ زدن برای دستیابی به ریچ استفاده کنید.

هشتگ برای دسته­‌بندی محتوا در اینستاگرام و سایر شبکه­‌های اجتماعی به کار می­‌رود و بهترین راه برای یافتن محتوای موردنظر است. هشتگ­‌ها می‌­توانند کاملا مشخص یا کلی باشند اما چیزی که مهم است، مرتبط بودن با محتواست.

هشتگی اختصاصی مختص کسب و کار و برند خود بسازید و در تمام شبکه‌های اجتماعی شرکت­‌تان (توییتر، فیسبوک و لینکدین) از آن استفاده کنید. این کار به مخاطبین اجازه خواهد داد تا محتوای مرتبط با شرکت شما را به راحتی در اینترنت پیدا کنند.

استفاده از هشتگ را با اضافه کردن سه تا پنج هشتگ به محتوای خود تمرین کنید، البته در هر پست در اینستاگرام می‌­توانید تا 30 هشتگ بنویسید، اما ما اصلاً این مقدار از هشتگ در یک پست را توصیه نمی‌کنیم. حتماً هشتگ اختصاصی شرکت به همراه هشتگ­‌های پرطرفدار را ذکر کنید تا احتمال دیده شدن پست و محتوای­تان افزایش یابد.

به مکانی که هشتگ را قرار می­‌دهید نیز دقت کنید. معمولاً هشتگ‌­ها در آخر پست، در کامنت یا در بین متن زیر پست (کپشن) گنجانده می­‌شوند. شما همچنین می‌­توانید هشتگ­‌های خود را در اولین کامنت قرار دهید تا هشتگ را از محتوای اصلی جدا کنید و کپشنی مرتب داشته باشید.

لازم به ذکر است که هشتگ­‌ها فقط مختص به پست­ نیستند و در استوری‌­ها نیز به کار می­‌روند. البته بعضی برندها در استوری­‌های خود فضای هنری خاصی ایجاد می‌­کنند که ممکن است هشتگ با آن فضا هماهنگ نباشد. در این مواقع هشتگ‌­ها را در پشت استیکرها یا سایر قابلیت‌­های استوری پنهان یا خیلی کوچک­ش کنید تا دیده نشوند.

همچنین از شما دعوت می‌کنیم تا برای عملکرد بهتر در استفاده از هشتگ، مطلب هشتگ مارکتینگ چیست را بخوانید.

از آلت تکست (Alt text) برای بیشتر دیده شدن استفاده کنید.

یکی دیگر از قابلیت­‌های اینستاگرام استفاده از آلت تکست (Alt text) یا متن جایگزین تصویر است. استفاده از این قابلیت به گوگل کمک می­‌کند تا بداند تصویر درباره چیست و همین امر تاثیر بسیار زیادی در دیده شدن تصویر خواهد داشت. یعنی اگر کسی در گوگل چیزی را سرچ کند و کلمه کلیدی آن با آلت تکست یکی از تصاویر شما برابر باشد، این امکان وجود دارد که آن تصویر برای فرد در گوگل به نمایش گذاشته شود.

آلت تکست باعث می­‌شود تا تصاویر شما در بخش تصویر گوگل قابل رویت یا جستجوی آن بر اساس کلمات کلیدی راحت‌­تر شود. برای استفاده از این قابلیت باید ابتدا به بخش تنظیمات پیشرفته/ Advanced Settings بروید و Write Alt Text را انتخاب کنید. این کار تاثیر چشمگیری بر بازاریابی اینستاگرام شما دارد و کشف صفحه و محتوای شما بصورت بهینه‌­تری انجام خواهد گرفت.

پنجمین نکته آموزش اینستاگرام: با دیگران همکاری کنید و آن­‌ها را منشن کنید.

اینستاگرام یکی از بهترین برنامه­‌ها برای همکاری با سایر افراد و به اشتراک گذاری تجربه خرید آن­‌هاست.

در امور خیریه مشارکت کنید.

اگر حتی به‌صورت رسمی با سازمان­ کمک­‌های مردمی همکاری نمی­‌کنید، می‌­توانید مقداری از درآمد خود را به یک خیریه اختصاص دهید یا هر از چندگاهی برای هدفی مردمی پول جمع‌­آوری کنید.

اگر مستقیماً با خیریه‌­ای در ارتباط نیستید،  استیکر خیریه/ donation در استوری­ اینستاگرام به همین علت به وجود آمده اما امکان استفاده کاربران ایرانی از آن وجود ندارد.

شما می‌توانید بخشی از محصولات‌تان (در صورت مرتبط بودن) به خیریه‌ها اهدا کنید و کاربران خود را تشویق به چنین کاری کنید. این کار هم فال است و هم تماشا!

خیریه باعث اعتماد بیشتر مخاطبین خواهد شد اما همه این­کارها تا جایی خوب است که نتیجه‌­اش با ارزش­‌ها و هدف برندتان همسو باشد.

ششمین نکته آموزش اینستاگرام: تگ کردن یا شات کردن صفحه‌های دیگر، به بیشتر دیده شدن شما کمک می‌کند.

در حال حاضر همه صفحه‌ها از هشتگ استفاده می‌­کنند، پس بهتر است علاوه بر آن، از تگ کردن صفحه‌های دیگر نیز کمک بگیرید. یکی دیگر از تکنیک‌­ها برای بیشتر دیده شدن، شات کردن است. شات رایگان یعنی با برندی دیگر که فالوورهایی تقریباً مشابه با شما دارد شریک شوید و مخاطبین خود را به فالوو کردن یکدیگر دعوت کنید.

مثلاً اگر شما برند فروش لباس زنانه مجلسی هستید، با یک برند فروش کفش زنانه صحبت کنید و از این بابت با هم همکاری داشته باشید.

شات کردن هزینه‌دار، یکی از بهترین راه‌­ها برای کسب تعداد زیادی فالوور  واقعی جدید در زمانی کوتاه است اما در صورتی که برند موردنظر توانایی پرداخت هزینه اینفلوئنسر را داشته باشند. برای این­­کار باید به یک برند دیگر یا اینفلوئنسری که فالوورهای زیادی دارد، درخواست دهید تا محصولات یا خدمات شما را تبلیغ کند.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که برای همکاری با اینفلوئنسر باید از قبل عملکرد آن را بررسی کنید و از نرخ تعامل آن با مشتری‌ها مطمئن شوید. به شما توصیه می‌کنیم که قبل از همکاری با اینفلوئنسرها، حتما مطلب چطور اینفلوئنسر مناسب برای کمپین تبلیغاتی‌مان پیدا کنیم را بخوانید و نکات آن را یاد بگیرید.

هفتمین نکته آموزش اینستاگرام: تولید محتوای برنددار و اینفلوئنسر مارکتینگ به شما کمک بسیاری در بهتر دیده شدن می‌کند.

برندها می‌­توانند از محتوای تولید شده توسط یک اینفلوئنسر استفاده کنند و به عنوان بخشی از تبلیغات خود آن را منتشر کنند. برای مثال فرض کنید فرد معروفی از برند خاصی در اینستاگرام پست گذاشته، حالا این برند می­‌تواند از این پست به عنوان تبلیغات کار خود استفاده کند. برای این کار آن برند باید پست یا استوری اینفلوئنسر را مجدداً به اشتراک بگذارد و آن را منتشر کند و آیدی اینفلوئنسر را در آن تگ کند.

با این کار به اینفلوئنسرها و دیگر کاربران سیگنال می‌دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

هشتمین نکته آموزش اینستاگرام: ایجاد انتظار و ارائه­ خدمات انحصاری به مشتریان

علاقه­‌مند نگه داشتن مشتریان یکی از مهم‌­ترین بخش­‌های بازاریابی است. پس فالوورهای وفادار خود را با محتوایی خاص تشویق کنید؛ برای مثال اجازه دهید آن­‌ها اولین نفراتی باشند که از محصولات، خدمات یا رویدادهای جدید خبردار می­‌شوند.

از قابلیت کلوزفرند استوری اینستا کمک بگیرید.

برای انتخاب مشتریان خاص یا VIP می‌­توانید از قابلیت کلوز فرند (close friend) استفاده کنید. تنها کافی است در تنظیمات استوری و کلوز فرند نام کاربری آن­‌ها را انتخاب کرده و در هنگام انتشار استوری برروی گزینه‌ی کلوز فرند کلیک کنید. لیست افراد در کلوز فرند را نیز می‌­توانید تغییر دهید، بدون اینکه مخاطبین متوجه آن شوند. از این قابلیت برای:

  • انتشار محتوا برای کسانی که تازه با برندتان آشنا شده‌­اند یا مشاهده‌ی محتوایی خاص توسط افرادی بخصوص استفاده کنید.
  • اگر علاوه بر فروش آنلاین، فروشگاه حضوری نیز دارید، از کلوز فرند برای نشان دادن محصولات فروشگاه به مشتریان بومی استفاده کنید.

از قابلیت شمارش معکوس اینستا استفاده کنید.

پیش‌­پرده‌­ای از محصول، خدمات یا برنامه­‌های خود در آینده را بارگذاری کنید تا احساس انتظار و کنجکاوی در مشتریان شما ایجاد شود. با این پیش‌­نمایش‌ها مشتریان احساس ارزشمند بودن خواهند کرد و مشتاق می­‌شوند تا شما را همراهی کنند و منتظر اطلاعات بیشتر خواهند بود.

یکی از قابلیت­‌هایی که به منظور ایجاد انتظار می­‌توانید از آن در استوری اینستاگرام استفاده کنید، شمارش معکوس است. با اضافه کردن استیکر شمارش معکوس به استوری خود، یک زمان مشخصی در آینده را انتخاب کنید و استیکر تا آن زمان ثبت شده، شمارش معکوس انجام می‌­دهد. این قابلیت را برای اعلام زمان انتشار محصولات و محتوای جدید یا قبل از فیلم برداری لایو، به‌کار بگیرید.

آخرین نکته آموزش اینستاگرام: حالا نوبت آن است که موفقیت خود را ارزیابی کنید.

نگاهی به گذشته داشته باشید و ببنید که آیا راه‌­هایی که به کار بردید موثر بودند یا خیر. مقالات و مطالب زیادی درباره بهترین راه­‌های بازاریابی می‌­توان خواند اما تنها زمانی متوجه تاثیر آن­‌ها خواهید شد که این راه­‌ها را شخصاً امتحان و نتایج آن را بررسی کنید.

ابزارهای زیادی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و از آن‌­ها نه تنها برای برنامه‌­ریزی کمپین­‌های بازاریابی خود می‌­توانید استفاده کنید بلکه داده­‌های تحلیلی خوبی از صفحه­ ارائه می­‌دهند. حتماً تعداد فالوورها، تعاملات آن­‌ها و کلیک‌­هایشان را بررسی کنید و برای بهبود عملکرد خود از این اطلاعات استفاده نمایید.

در آخر…

امیدواریم این نکات به بهبود عملکرد کسب و کارتان در اینستاگرام کمک کند و باعث جذب مخاطبین جدید شود. همیشه سعی کنید خودتان را بروز نگه دارید و روش‌­های جدید را امتحان کنید تا از سایر برندها پیشی بگیرید و بیشتر دیده شوید.

برای این منظور از شما دعوت می‌کنیم تا مطالب مجله کاپریلا و فرادرس را دنبال کنید و در صورت لزوم، از دوره‌های آموزشی فرادرس برای عملکرد بهتر خود استفاده کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.