یکی از ابزارهای قدرتمند شما در اینستاگرام، لایو اینستاگرام است. با کمک لایو اینستاگرام می‌توانید مخاطبین بیشتری جذب کنید و حتی فروش‌تان را افزایش دهید. برای اینکه بتوانید از این گزینه در اینستاگرام بیشترین استفاده را کنید، نیازمند دانستن نکات مهم برای به‌کارگیری آن هستید. در این مطلب از آکادمی کاپریلا قصد داریم شما را با صفر تا صد نحوۀ به‌کارگیری لایو اینستاگرام آشنا کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

لایو اینستاگرام چیست؟

لایو اینستاگرام، گزینه‌ای است که در بخش استوری اینستاگرام وجود دارد. این گزینه به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌صورت زنده برای مخاطبین خود در اینستاگرام، ویدئو پخش کنند. همانطور که می‌دانید استوری اینستاگرام در بالایی‌ترین نقطه از صفحۀ اول (فید) اینستاگرام وجود دارد و لایوها هم در همانجا نشان داده می‌شوند. هر اکانت اینستاگرامی که در حال برگزاری لایو باشد، آیکون لایو برای آن نمایش داده می‌شود.

برای اینکه بتوانید لایو اینستاگرام یک کاربر را مشاهده کنید، فقط کافیست تا برروی آن کلیک کنید و وارد آن شوید.

اما سوال اصلی این است که چرا باید از لایو اینستاگرام برای کسب و کارتان استفاده کنید؟! این سوالی است که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم.

چرا باید از لایو اینستاگرام استفاده کنیم؟

لایو گذاشتن در اینستاگرام یکی از بهترین راه‌هایی هست که می‌توانید از این طریق با مخاطبین خود ارتباط شفاف، مستقیم و منحصربه‌فرد برقرار کنید. لایو اینستاگرام برخلاف ویدئوهای از پیش آماده شدۀ استوری و IGTV، تصویر زنده و بدون ویرایشی است که همه‌چیز در آن در لحظه اتفاق می‌افتد؛ در واقع با این روش بخش انسانی کسب و کار شما و فعالیت‌تان بیشتر دیده می‌شود. در نتیجه، اگر شما یک لایو اینستاگرامی عالی برگزار کنید، می‌توانید اعتماد کاربران‌تان را به خود جلب کنید.

همچنین لایو اینستاگرام به مخاطبین شما این اجازه را می‌دهد که سوالات و نظرات خود را در لحظه اعلام کنند و این باعث ایجاد تعاملی عالی بین برند شما و مشتریان بلقوه‌تان می‌شود. نتیجه‌اش این می‌شود که با ایجاد تعامل بین برند شما و فالوئرهایتان، متوجه نقاط ضعف و قوت خود می‌شوید و می‌توانید از نظرات آن‌ها برای بهبود عملکرد خود استفاده کنید.

لایو اینستاگرام یک گزینۀ Q&A دارد که با کمک آن می‌توانید مستقیماً به سوالات مخاطبین خود پاسخ دهید.

با برگزاری لایو در اینستاگرام، بیشتر از قبل دیده می‌شوید؛ چون حین برگزاری لایو، نویتیفیکیشن درون‌برنامه‌ای برای کاربران‌تان می‌رود و از لایو شما باخبر می‌شوند. علاوه‌بر این، هنگام برگزاری لایو در اینستاگرام، لایو اکانت شما جلوتر از بقیۀ استوری‌ها برای فالوئرهایتان نمایش داده می‌شود.

همچنین لایو اینستاگرام شما با گزینۀ ذخیره به مدت 24 ساعت در پیج شما باقی می‌ماند تا اگر کسی نتوانست در آن لحظه به لایو شما برسد و آن را تماشا کند، بعداً آن را ببیند. همین نکته به شما کمک می‌کند تا مخاطبین بیشتری پیدا کنید و تعداد بازدید از لایو اینستاگرامی شما بیشتر شود. مخصوصاً اگر در آینده بخواهید از کانال‌های دیگر لایوهای اینستاگرامی کسب‌و‌کارتان را تبلیغ کنید، این مورد خیلی به‌کارتان می‌آید. البته شما می‌توانید لایو اینستاگرام خود را در پیج‌تان به‌صورت IGTV ذخیره و منتشر کنید تا همیشه در پیج شما باقی بماند و مخاطبین بیشتری آن را ببینند.

 

مثل لایوهای اینستاگرامی آقای آرش سروری که به‌صورت IGTV منتشر می‌شوند.

در ادامۀ مطلب بیشتر از نحوۀ استفاده از لایو اینستاگرام و گزینه‌های آن صحبت می‌کنیم.

چگونه از لایو اینستاگرام برای کسب و کار استفاده کنیم؟

لایو اینستاگرام ابزار پیچیده‌ای نیست! شما به‌سادگی می‌توانید از آن استفاده کنید. اما قبل از اینکه نحوۀ لایو گذاشتن در اینستاگرام را یاد بگیرید، بهتر است در مورد برخی تنظیمات آن بیشتر بدانید.

قابل توجه ادمین: تنظیمات لایو اینستا را چک کنید.

قبل از اینکه لایو بگذارید، بهتر است به تنظیمات آن نگاهی بیاندازید و ببینید که آیا همانطوری که شما می‌خواهید هست؟! برای اینکه به تنظیمات لایو دسترسی پیدا کنید، باید وارد بخش استوری شوید. سپس به بخش لایو وارد شوید. برروی آیکون چرخ‌دنده (که سمبل تنظیمات است) بزنید و وارد تنظیمات لایو اینستا شوید.

در این بخش شما می‌توانید مواردی مثل، افرادی که می‌توانند لایو شما را ببینند، افرادی که می‌توانند به لایو شما پاسخ (ریپلای) دهند، جایی که لایو شما به‌صورت خودکار ذخیره می‌شود و اینکه چگونه به‌اشتراک گذاشته شود را تنظیم کنید و برای آن تصمیم بگیرید.

قابل توجه ادمین: کامنت‌های توهین‌آمیز را فیلتر کنید.

برخی اوقات ترول‌ها (افرادی که در اینترنت با اکانت‌های فیک به دیگران فحاشی و توهین می‌کنند.) در لایو اینستاگرام افراد حاضر می‌شوند و شروع به فحاشی و توهین می‌کنند. معمولاً میزبان لایو (Host) در مواجهه با چنین مواردی، تمرکز و روحیه‌اش را از دست می‌دهد. برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، می‌توانید کلمات توهین‌آمیز را به‌صورت خودکار یا دستی فیلتر کنید. اگر برروی گزینۀ خودکار بزنید، فقط کلمات انگلیسی توهین‌آمیز فیلتر می‌شوند؛ اما اگر کلمات را به‌صورت دستی وارد کنید، خیال‌تان می‌تواند بابت کامنت‌های فارسی و منفی راحت باشد!

برای انجام این کار وارد تنظیمات اینستاگرام (نه تنظیمات لایو!) شوید و گزینۀ Privacy یا حریم خصوصی را پیدا کنید. Comment یا نظرات را انتخاب کنید و Hide Offensive Comments را روشن کنید. این تنظیمات برای فیلتر خودکار کلمات توهین‌آمیز است. برای اینکه به‌صورت دستی کلمات را وارد کنید برروی گزینۀ Manual Filter بزنید تا از Off به On تبدیل شوید. در پایین کادری برای وارد کردن کلمات می‌آید. هر کلمه را باید با کامای انگلیسی جدا کنید.

تا اینجا نکات مربوط به ادمین اینستاگرام را گفتیم. حالا نحوۀ برگزاری لایو اینستاگرام را به شما آموزش می‌دهیم.

چگونه در اینستا لایو بگذاریم؟

مرحلۀ اول: دوربین استوری را باز کنید و از طریق آن وارد بخش لایو شوید. در آن لحظه به شما تعداد فالوئرهای آنلاین‌تان نشان داده می‌شود. از این طریق می‌توانید متوجه شوید که چند نفر نوتیفیکیشن درون‌برنامه‌ای برگزاری لایو شما را دریافت می‌کنند.

مرحلۀ دوم: برروی آیکون لایو بزنید تا دوربین شروع به ضبط تصاویر زندۀ شما کند. قبل از شروع لایو اینستا باید از بابت سرعت اینترنت‌تان هم مطمئن شوید! چون اگر خوب نباشد، ممکن است وسط لایو دچار مشکل شبکه شوید.

برای اینکه افراد بیشتری وارد لایو اینستاگرامی شما شوند، بهتر است چند لحظه‌ای صبر کنید یا با صحبت‌های کوتاه و ابتدایی بحث را شروع کنید. حدود 1 الی 2 دقیقه برای منتظر افراد دیگر ماندن کافی است.

مرحلۀ سوم: به محض اینکه لایو شما برگزار شد، می‌توانید از گزینه‌های متنوع آن برای درگیر کردن فالوئرها و ایجاد تعامل با مخاطبتان استفاده کنید.

  • سوال‌هایی که فالوئرهایتان می‌پرسند را به‌اشتراک بگذارید و به آن‌ها در لایوهایتان پاسخ دهید. برای این کار باید برروی گزینه‌ای که علامت سوال دارد بزنید و سوالی که بازدیدکننده برایتان فرستاده را به‌اشتراک بگذارید.

  • از طریق علامتی که شبیه به هواپیمای کاغذی است می‌توانید لایو خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • با زدن برروی شکلک دو صورتی که روی هم هستند می‌توانید برای فرد دیگری درخواست حضور در لایوتان بگذارید تا باهم لایو اشتراکی داشته باشید.
  • می‌توانید برروی لایو ویدئویی خود فیلتر تصویری هم بگذارید. درست همان فیلترهایی که در استوری‌تان حضور دارد. بهتر است قبل از برگزاری لایو در اینستاگرام، فیلتر موردنظرتان را انتخاب کنید تا در حین برگزاری آن به مشکل نخورید و وقت‌تان گرفته نشود.

  • می‌توانید برروی Comment بزنید و در آن چیزی بنویسید. حتی می‌توانید Comment انتخابی را Pin یا همان سنجاق کنید.

مرحلۀ چهارم: زمانی که لایو اینستاگرامی شما تمام شد، برروی ضربدر بزنید و جهت تایید اتمام لایو برروی End now بزنید. در همین بخش می‌توانید گزینۀ ذخیره لایو در گالری، ذخیره و انتشار آن برای 24 ساعت در استوری و انتشار به‌صورت پست و IGTV را انتخاب کنید.

چگونه لایو اینستاگرامی موثری برای کسب و کارمان برگزار کنیم؟

نحوۀ برگزاری لایو اینستاگرامی را در بالا گفتیم، حالا بهتر است که در مورد نکته‌های مهم مربوط به آن صحبت کنیم و به شما کمک کنیم تا استراتژی موثرتری برای لایو خود انتخاب کنید.

زمان برگزاری لایو اینستاگرام را اطلاع‌رسانی کنید.

سعی کنید به‌صورت منظم و با استراتژی از قبل تعیین شده، لایوی که می‌خواهید برگزار کنید را اطلاع‌رسانی و تبلیغ کنید. با این کار خیلی از فالوئرهای شما که تمایل به شرکت در آن دارند، از ساعت برگزاری آن باخبر می‌شوند. برای اینکه اینکار را انجام بدهید می‌توانید در استوری‌های خود در مورد جزئیات لایو اینستاگرامی پیش‌روی خود صحبت کنید. استوری اینستاگرام یک استیکر روزشمار و ساعت‌شمار دارد که می‌تواند به شما در این جهت کمک کند.

برای اینکه فالوئرهای خود را تشویق به حضور در لایو کنید، برای ساعت‌شمار خود در استوری اطلاع‌رسانی لایوتان، Reminder بگذارید و از آن‌ها بخواهید تا برروی آن کلیک کنند و زمان لایو به آن‌ها یادآوری شود.

در کنار استوری‌هایی که برای اطلاع‌رسانی لایو اینستاگرامی خود می‌گذارید، سعی کنید پست اینستاگرامی هم برای آن منتشر کنید. در این پست در مورد سرفصل‌های محتوای لایو خود صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که سوال‌های خود را زودتر از برگزاری لایو از شما بپرسند. با این کار Engagement بیشتری از کاربران خود می‌گیرید.

زمانی که فالوئرهای بیشتری در اکانت شما فعال‌اند لایو بگذارید.

یکی از آسان‌ترین راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید لایو موفق‌تری برگزار کنید، برگزاری لایو در ساعات شلوغ پیج‌تان است. اینستاگرام یک نوتیفیکیشن درون‌برنامه‌ای برای تمامی افرادی که در آن لحظه آنلاین هستند ارسال می‌کند و اگر کسی روی آن کلیک کند، وارد لایو شما می‌شود. هرچه تعداد افرادی که این نوتیفیکیشن را دریافت می‌کند بیشتر باشد، تعداد بازدیدهای لایو هم بیشتر می‌شود.

اما سوال اصلی این است که ساعات شلوغی پیج را چطور بفهمیم؟ برای این کار باید دست به دامان داده‌ها شوید. اینسایت اینستاگرام، در واقع ابزار تحلیل داده‌های اینستاگرام است که اگر اکانت تجاری اینستاگرام داشته باشید، به آن دسترسی دارید و می‌توانید از آن استفاده کنید. در اینسایت اینستاگرام ساعت بیشترین حضور کاربران‌تان را با روز هفته و ساعت آن مشخص می‌کند تا شما بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

به نور و مکانی که در آن لایو اینستا برگزار می‌کنید دقت کنید.

هرچه بیشتر و بهتر به نور و محلی که در آن لایو می‌گذارید دقت کنید و برای آن برنامه بچینید، برند حرفه‌ای‌تری از خود به فالوئرها و مخاطبین‌تان نمایش می‌دهید. به پس‌زمینۀ لایوتان دقت کنید و آن را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که به برند شما مرتبط باشد و به آن چیزی اضافه کند.

مثلاً اگر از یک پس‌زمینۀ مینیمال با یک گیاه آپارتمانی زیبا استفاده کنید تاثیر متفاوت‌تری با زمانی که از یک دیوار با پوسترهای مرتبط با برندتان استفاده کنید دارد. اگر لحن برند شما صمیمی است و امکانش را دارید، از پس‌زمینه‌های رنگی‌رنگی برای برگزاری لایو اینستاگرام خود استفاده کنید.

در مورد نورپردازی در تصویر لایو هم همیشه نور طبیعی بهترین و در دسترس‌ترین گزینه است؛ اما می‌توانید از رینگ لایت هم برای آن استفاده کنید. سعی کنید قبل از برگزاری لایو حتماً نور را بررسی کنید تا در حین پخش لایو، به مشکل نخورید و با حضور سایه‌ها غافل‌گیر نشوید.

اگر این امکان را دارید که در فضای آزاد لایو خود را ضبط کنید، بهتر است از همین گزینه استفاده کنید.چون همیشه نور طبیعی صحنۀ زیباتری برای فیلم‌برداری مهیا می‌کند و کیفیت تصویر شما بالا می‌رود. صدالبته که کیفیت تصویر در فضای آزاد، نسبت به زمانی که در یک محیط بسته و با نور رینگ لایت و غیره هستید، بهتر خواهد بود.

برای محتوای لایو اینستاگرام برنامه‌ریزی کنید.

درست مثل ویدئوهایی که برای ضبط و انتشار آن برنامه‌ریزی و سناریونویسی می‌کنید، بهتر است برای لایو خود هم با برنامه‌ریزی و استراتژی دست به کار شوید. با داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم می‌توانید از هرگونه سوتی‌های ممکن و پیش‌رو جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید مطمئن باشید که به اهدافی که از برگزاری یک لایو مدنظر داشتید می‌رسید.

یکی از بهترین راه‌ها برای برنامه‌ریزی و چیدن استراتژی برای این کار این است که لایو را به سه بخش تقسیم کنید؛ یعنی در نظر بگیرید که لایو اینستاگرامی‌تان یک بخش معرفی، یک بخش اصلی و یک نتیجه‌گیری دارد. همچنین سعی کنید از مهم‌ترین مسائلی که باید در لایو در مورد آن صحبت کنید، یادداشت تهیه کنید.

قبل از هرچیزی باید ابتدا تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید به تنهایی لایو بگذارید یا با میزبانی فردی دیگر به صورت اشتراکی آن را برگزار کنید؟ اگر چنین قصدی دارید باید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

همچنین بهتر است خودتان را برای بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد آماده کنید. همیشه یک Plan B داشته باشید! مثلاً اگر لایو اینستاگرامی شما برای پرسش و پاسخ است، خودتان را برای زمانی که هیچ فالوئری سوال مطرح نکند آماده کنید. در این مواقع باید از قبل لیست سوال‌های احتمالی یا موضوعات اصلی و جالب را مطرح کنید و در مورد آن‌ها صحبت کنید.

هدف از برگزاری لایو اینستاگرام را برای خود روشن کنید.

برای اینکه بتوانید بهترین‌ها را از دل لایو اینستاگرام بیرون بکشید، بهتر است قبل از هرچیزی، هدف خود از برگزاری لایو را مشخص کنید. آیا هدف شما برقراری ارتباط دوستانه و نزدیک با فالوئرهایتان است؟ شاید اهداف بیشتری برای آن در نظر گرفتید. هر هدفی که دارید، باید آن را در جایی یادداشت کنید و برای نزدیک شدن به این هدف، تمام تلاش خود را در لایو انجام دهید. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که اهداف شما باید با اهداف کلی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی کسب و کار شما هم‌سو باشد.

به محض اینکه اهداف خود را مشخص کردید و دعوت به اقدام (CTA) موردنظرتان را تعیین کردید، می‌توانید در مورد طول برگزاری لایو اینستاگرامی‌تان تصمیم بگیرید.

جمع‌بندی

اینستاگرام شبکۀ اجتماعی قدرتمندی است که با کمک آن می‌توانید در کسب و کار خودتان پیشرفت زیادی داشته باشید. البته بهتر است در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. مثلاً بهتر است برای هایلایت استوری اینستاگرام اکانت خود برنامه داشته باشید و از همه مهم‌تر، تقویم محتوایی را بسیار جدی بگیرید. لایو اینستاگرام هم یکی از روش‌های عالی برای استراتژی اینستاگرام شماست. برای آن برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید و به نکاتی که در این مقاله گفتیم توجه کنید.

 

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 5 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.