ترند، برای اولین بار در شبکه اجتماعی توییتر برای عموم مطرح شد. منظور از ترند، موضوع یا موضوعاتی است که در طول روز، بیش از هر موضوع دیگری مورد بازدید، استقبال یا بحث مردم یک منطقه یا سراسر جهان قرار گرفته می‌شود. برای مثال، در اواخر سال 1398، ویروس کرونا و مشخصاً هشتگ coronavirus# تبدیل به یک ترند جهانی شد؛ موضوعی که همه افراد دنیا در حال پرداختن به آن بودند.

قضیه ترند، فقط به توییتر محدود نشد و به شبکه‌های اجتماعی دیگر، از جمله اینستاگرام هم رسید. ترند در اینستاگرام (که بزرگترین شبکه اجتماعی برای دیجیتال مارکتینگ است)، می‌تواند استراتژی‌های مربوط به بازاریابی محصولات یا برند شما را در این شبکه اجتماعی ایجاد کند یا حتی از بین ببرد!

همه افرادی که در زمینه بازاریابی دیجیتال در اینستاگرام مثل شما حضور دارند، علاقمندند که یک پیشبینی یکساله از کسب و کارشان  داشته باشند، اما گاهی آن طوری که ما تصور می‌کنیم پیش نمی‌رود و شما باید بیش از چند ترفند برای ترند کردن کسب و کار خود در اینستاگرام داشته باشید. در این مطلب از آکادمی کاپریلا، ما 5 ترند اینستاگرام را که به توسعه استراتژی‌های کسب و کارتان کمک خواهند کرد، معرفی کرده‌ایم

در سال 2020 تا 2021، استفاده از لایو اینستاگرام بیشتر از پیش شده است.

مطمئناً تا همین لحظه که مشغول خواندن این مقاله‌اید، بیش از چندین‌بار در لایوهای مختلف اینستاگرام حضور داشته‌اید؛ احتمالاً نوتیفیکیشن چند اکانت را هم روشن کرده‌اید تا به محض برگزاری لایو آن‌ها، به دیدنشان بروید. تاحالا به این فکر کرده‌اید که این ترند اینستاگرامی، چه فایده‌ای برای تجارت شما خواهد داشت؟

قابلیت لایو اینستاگرام، اخیراً از سه ساعت به چهار ساعت افزایش پیدا کرده است که همین، دلیلی بر استفاده بیش از پیش آن در بین صاحبان کسب و کار محسوب می‌شود. علاوه بر همه این‌ها، شما می‌توانید لایوها را ذخیره کنید و در قسمت هایلایت پیج خودتان بگذارید. از همه مهم‌تر، شما می‌توانید با جذب مخاطبان بیشتر و کسب بازدیدهای قابل توجه، به بخش اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنید و ترند شوید.

تولید محتوای اینستاگرام

بنابر آماری که اخیراً منتشر شده است، حدود 70 درصد بر بازدیدکنندگان لایوهای اینستاگرامی ایرانی و فارسی اضافه شده است. به‌طور مثال، لایو بازی پرسپولیس در فینال باشگاه‌های آسیا، یکی از رکورددارترین لایوهای ایرانی است. ولی بیایید، به یک نمونه از لایوهای کسب و کار ایرانی سر بزنیم.

برای مثال، یکی از پیج‌های افزایش فالوور ایرانی، با برگزاری “لایوهای هفتگی جایزه‌دار و آموزشی” بازدیدهای خود را به‌مرور افزایش داده است. این افزایش مخاطب و استفاده از خلاقیت، لایوهای این صفحه را به ترند هفتگی در حوزه “افزایش فالوور ایرانی در اینستاگرام” می‌رساند؛ ترندی که باعث جان‌ گرفتن روزافزون کسب‌ و کار دیجیتالی این پیج شده است.

پست‌های کاروسل خلاصه و مفید بگذارید.

پست‌های کاروسل (Carousel)، همان پست‌هایی‌اند که توسطشان، شما بیش از یک عکس یا ویدئو را در قالب یک پست اینستاگرامی منتشر می‌کنید. این نوع از ویژگی اینستاگرام، قابلیت انتخاب و انتشار 10 عکس یا ویدئو را به بیش از 47 میلیون کاربر ایرانی و میلیون‌ها کاربر در جهان، هدیه داده است.

حالا بحثی که مطرح می‌شود، این است که چگونه می‌توان این پست‌ها را به یک ترند تبدیل کرد. برای پاسخ به این سوال، باید به کیفیت تصاویر یا ویدئوهای انتخابی اشاره کرد. هرچقدر خلاصه‌تر و کوتاه‌تر هدف خودتان را از طریق تصاویر به مخاطب منتقل کنید، موفق‌تر خواهید بود. این نکات احتمالاً به‌کارتان خواهند آمد:

  • تصاویری که مدنظرتان هستند و توسط آن‌ها واقعاً به وجد می‌آیید را انتخاب کنید و سپس ریزه‌کاری‌هایی از قبیل قیمت، تخفیف، مزایا و مدل محصول یا خدمات‌تان را به آن اضافه کنید.
  • از اپلیکشین‌هایی که دارای الگوسازی یا طرح‌های مختلف‌ هستند استفاده کنید. مثل اپلیکیشن Scroll Posts for Instagram – Caro
  • از تصاویر مرتبط باهم در اسلایدها استفاده کنید. این امر، باعث می‌شود تا مشتریان، در مورد محصول یا خدمات خاص، طیف گسترده‌تری از انتخاب‌ها را داشته باشند.
تصاویر کاروسل در اینستاگرام
نمونه‌ای از پست کاروسل در اینستاگرام که با کشیدن به سمت چپ، می‌توانید به تصویر یا ویدئوی بعدی بروید.

به‌طور مثال، یک پیج کیف و کفش چرم تبریز، با برنامه‌ریزی برای پست‌های کاروسل صفحه اینستاگرام خود، باعث ترقی برند تجاری خود شده است. استفاده از چند عکس باکیفیت و مرتبط به همراه اطلاعات کوتاه و خلاصه از محصول مورد نظر، استراتژی این پیج است. این استراتژی، باعث ترند شدن روزانه و استقبال مشتریان از این پست‌ها در حوزه چرم تبریز در اینستاگرام شده است.

استفاده درست از قابلیت Instagram Guides

این قابلیت اینستاگرام که اخیراً در اختیار همه کاربران قرار گرفته است، کاربردی شبیه به بخش هایلایت در اینستاگرام دارد؛ البته با ویژگی‌های اساسی‌تر و کاربردی‌‌‌تر. قابلیت Guides اینستاگرام را بارها در صفحات مختلف، کنار آیکون IGTV مشاهده کرده‌اید و احتمالاً چون نمی‌دانستید دقیقاً به چه دردی می‌خورد، توجهی به آن نداشته‌اید. خوشبختانه، اکثر صفحات ایرانی از این قابلیت استفاده می‌کنند و این بخش، به یکی از ابزارهای ترند که می‌‌تواند به گسترش کسب‌وکارتان کمک کند، تبدیل شده است.

این قابلیت، موقعیت دسته‌بندی موضوعات به اصطلاح هم‌خانواده و هم‌موضوع را به شما خواهد داد. با استفاده از این قابلیت، شما به مشتریان خود این امکان را خواهید داد تا با رجوع به این بخش از پیج شما، به جست‌وجوی آسان و راحت درمورد محصولات یا خدمات‌تان بپردازند. فرض کنید که شما یک فروشگاه اینستاگرامی لباس دارید و متناسب با هر فصل، لباس‌های متنوع و مختلف عرضه می‌کنید. این قابلیت، می‌تواند به مشتریان برای جست‌وجوی لباس‌های بهاری یا تابستانی در یک دسته‌بندی مجزا از دیگر لباس‌ها کمک کند.

برای مثالی ملموس‌تر، من به صفحه یکی از ناشران کتاب در ایران مراجعه کرده‌ام. همین‌طور که در تصویر زیر خواهید دید، نشر افق، برای راحتی بیشتر مشتریان خود، از قابلیت Guides به‌خوبی استفاده کرده است.

گاید اینستاگرام- نوعی ترند اینستاگرامی
مثالی از نحوۀ استفاده از Guide اینستاگرام

با استفاده از این قابلیت، کاربران و مشتریان می‌توانند همه موضوعات مربوط به یک بخش خاص را یک‌جا داشته باشند. از جمله ویژگی‌های این بخش، که آن را به یکی از ترندهای اینستاگرام تدیل کرده است، امکان قرارگرفتن آن در بخش اکسپلور اینستاگرام است.

در چالش‌های اینستاگرامی شرکت کنید.

در این بخش از این مطلب، به مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار بر ترند اینستاگرام رسیدیم. مطمئناً با چالش‌های اینستاگرامی کاملاً آشنایید. البته چالش‌ها، از خیلی وقت پیش و از زمان فیس‌بوک برای ایرانیان آشناست.

چالش‌ها، به‌طور کلی در دو بخش پست و استوری در اینستاگرام قابل پخش‌اند. اما چطور می‌توان با استفاده از چالش‌ها، به گسترش کسب و کار و رونق آن پرداخت؟ دونکته مهم در این مورد، پیش روی شماست:

  • با استفاده از چالش‌های معروف و ترند شده اینستاگرام، تولید محتوا کنید تا همراه با موج ایجاد شده حرکت کنید.
  • چالش خودتان را بسازید تا دیگران را با موج ایجاد شده همراه کنید.

مثلاً فرض کنید که چالش روز و ترند شده اینستاگرام، چالش رقص است. در نظر بگیرید که شما یکی از صاحبان کسب‌ و کار در زمینه آموزش رقص آذری‌اید که در اینستاگرام فعالیت می‌کنید. کاری که شما باید بکنید، بسیار آسان است. یکی از بخش‌های آموزشی رقص آذری را با هشتگ چالش رقص که در اینستاگرام ترند شده است را در قالب استوری یا پست، منتشر کنید. اینطوری، با یک تیر، چند نشان را مورد هدف قرار داده‌اید. بازدیدکنندگان و طرفداران این چالش با دنبال‌کردن این هشتگ به محتوای آموزشی شما می‌رسند و شما با استفاده از بازدیدهای بالا، به گسترش صفحه کاری‌ و کسب‌ و کارتان خواهید پرداخت.

حالا، فرض کنید که شما صاحب کسب‌ و کاری در زمینه فروش ساعت‌های مچی هوشمند در مشهد هستید. همچنین، مشتریان زیادی هم از سرتاسر ایران دارید و می‌خواهید که کسب و کارتان از همینی که هست، بیشتر گسترش یابد. شما می‌توانید با طراحی یک چالش منحصر به‌فرد خودتان، موفقیت‌تان را بیش از پیش رقم بزنید. برای مثال، شما می‌توانید از مشتریان‌تان بخواهید که پس از دریافت محصول، ساعت را در دست انداخته و عکس آن را با هشتگ اختصاصی شما پست یا استوری کنند. همینقدر ساده و البته هوشمندانه، می‌توانید با استفاده از چالش‌ها، به یک ترند اینستاگرامی دست یابید.

امیدواریم که به اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربر واقف باشید! همین محتواهای تولید شده توسط کاربر که براساس چالشی که شما مطرح کردید ترند می‌شوند، می‌توانند به افزایش آگاهی از برند شما کمک کنند. در نهایت شما هستید که می‌برید و کسب و کارتان بیشتر از قبل دیده می‌شود.

تعامل بیشتر با مشتریان را جدی بگیرید.

از اینکه با مشتریان و مخاطبان‌تان تعامل بیشتری داشته باشید، نترسید. یکی از ترندهایی که باعث رونق کسب‌ و کار شما خواهد شد، تعامل با مخاطبان از طریق خنداندن و سرگرم‌ کردن‌شان است. راه‌های زیادی برای تولید محتوای این‌چنینی وجود دارد که مرتبط با محصولات یا خدمات شما خواهد بود.

برای مثال، فرض کنید که شما صاحب کسب‌ و کاری در زمینه آموزش زبان فرانسه به کودکان هستید. شما می‌توانید با استفاده از بخش‌های کوتاه کارتون‌های معروف و صداگذاری مرتبط با محتوای پیج‌تان، به جذب هرچه بیشتر مخاطبان و زبان‌آموزان بپردازید. توجه کنید که هرچه فان‌تر و سرگرم‌کننده‌تر این کار را انجام دهید، به نفع خودتان است؛ البته گذاشتن هشتگ‌های مربوطه، فراموش‌تان نشود.

اگر هیچ ایده‌ای در مورد استفاده از هشتگ ندارید، مطلب هشتگ اینستاگرام چیست را از آکادمی کاپریلا بخوانید.

با این حال، اگر در اپلیکشین‌هایی مثل لینکدین یا توییتر هم فعالیت می‌کنید، می‌توانید اسکرین‌شات توییت‌های خود را هم در صفحه اینستاگرام‌تان بگذارید. البته همه این‌ها باید در چارچوب مربوط به کسب و کارتان و جذب مخاطب بیشتر انجام شود. مثلاً اگر شما صاحب یک فروشگاه زیورآلات مصنوعی در کرج هستید که در اینستاگرام فعالیت می‌کند و همزمان در لینکدین هم فعالیت دارید، می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود و نشان‌دادن محصولاتتان در ویدئو، به تبلیغ برندتان بپردازید؛ نهایتاً هم این ویدئو را در اینستاگرام و با هشتگ‌های مرتبط، بارگذاری کنید. البته اگر در حین انجام این پروسه، به یک چالش اینستاگرامی هم بربخورید، نور علی نور خواهد شد.

حرف آخر

اگر شما صاحب یک کسب‌ و کار هستید که در اینستاگرام فعالیت می‌کنید، یا حتی در آینده می‌خواهید وارد این بخش از کسب و کار دیجیتال شوید، فراموش نکنید که استفاده از ابزارهای اینستاگرام در راستای تقویت کسب و کارتان، بسیار موثر خواهد بود. در این مقاله، ما سعی کردیم که با توضیح و معرفی ترندهای رایج و قابل دسترس در ایران، باری از دوش شما برداشته باشیم. اگر تجربۀ بهتری دارید، در بخش نظرات بنویسید تا دیگر صاحبان کسب و کار هم از آن استفاده کنند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.