تولید محتوا 563 بازدید

بازاریابی محتوایی در سال‌های اخیر به عنصر مهمی از بازاریابی تبدیل شده و دیگر نمی‌توان اهمیت آن در کسب و کار را نادیده گرفت. طبق تعریف بازاریابی محتوایی، صاحبان کسب و کار باید محتوای ارزشمند و مرتبط با مشتریان خود را تولید کرده و برای جلب اعتماد آنها، محتواها را در شبکه‌های بازاریابی مانند وبلاگ خود و اینستاگرام منتشر کنند. اما آیا این روش، تنها راه تولید و بازاریابی محتوا است؟ خیر. در این مقاله از آکادمی کاپریلا، با مبحث جدیدی آشنا می‌شوید به نام UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر که در آن، وظیفه تولید و انتشار محتوا به کاربران واگذار می‌شود.

محتوای ساخته شده توسط کاربر چیست؟

روش نسبتاً جدیدی که در بازاریابی محتوایی ایجاد و محبوب شده، استفاده از User Generated Content (که به اختصار UGC گفته می‌شود) است. در این روش، محتوای شما توسط افرادی به جز پرسنل شرکت ساخته و منتشر می‌شود؛ به این معنی‌که کاربران شما با تولید و انتشار محتوا، در فرایند بازاریابی برند و محصولات شما شرکت می‌کنند.

محتوای تولید شده توسط کاربر می‌تواند محتوای متنی، تصویری، صوتی و ویدیویی باشد و با روش‌های مختلف توسط کاربران منتشر شود. در سال‌های گذشته، امکان تعامل کاربران با برند به این شکل وجود نداشت، اما با قدرت گرفتن بازاریابی دیجیتال و ابزارهای آن، بیش از گذشته می‌توان کاربر را در بازاریابی برند دخالت داد. متخصصان معروف بازاریابی پیش‌بینی می‌کنند که در آینده، درصد زیادی از محتواهای تولیدی در سطح اینترنت، توسط کاربران ساخته می‌شود و نه کسب و کارها و این نکته، اهمیت توجه به محتوای تولید شده توسط کاربر را دو چندان می‌کند.

اگر هنوز با مفهوم UGC کاملاً آشنا نشده‌اید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

چرا باید از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) استفاده کنیم؟

در این قسمت، به فواید استفاده از روش UGC پرداخته می‌شود تا اگر هنوز به استفاده از این نوع محتوا شک دارید، شک شما کاملاً برطرف شود.

جلب اعتماد عمومی به برند

مهم‌ترین دلیل شرکت‌دادن کاربران در فرآیند تولید محتوا، اعتمادی‌ست که دیگر مشتریان به محتوای سایر کاربران دارند. با افزایش تبلیغات در دنیای مدرن، اعتماد مشتریان به تبلیغات و محتوای تبلیغاتی کسب و کارها هر روز کمتر می‌شود. مردم به تبلیغات اعتماد ندارند اما به افرادی مثل خودشان که در جایگاه خریدار هستند، اعتماد می‌کنند: «تبلیغی که شبیه تبلیغ نیست» فرصت بی نظیری را برای جلب اعتماد عمومی به برند ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که پیش‌بینی شده در آینده، استفاده تیم‌های بازاریابی از کاربران خود، بیشتر هم خواهد شد. هیچ چیز مانند اعتماد کردن نمی‌تواند در تصمیم مشتری به خرید مؤثر باشد.

اگر به مبحث برندسازی علاقه‌مندید و قصد دارید برند خودتان را بسازید، دوره‌های آموزشی متعددی در وبسایت فرادرس منتشر شده تا با اصول و راهکارهای علمی و کاربردی برندسازی آشنا شوید.

آموزش برندسازی برای UGC

تعامل مخاطب با برند

تولید محتوا توسط کاربران، تعامل آن‌ها را با برند افزایش می‌دهد. از یک سو با انتشار هر محتوا، افراد بیشتری با کسب و کار آشنا می‌شوند و از سوی دیگر، آن مشتری که این کار را انجام داده احساس نزدیکی بیشتری به برند می‌کند و کم کم در مسیر تبدیل شدن به مشتری وفادار قدم بر می‌دارد. افزایش تعامل مخاطب که شرطی اصلی در بازاریابی تعاملی است، جز هدف‌های اصلی UGC است و استفاده از محتوای ساخته شده توسط کاربر به راحتی می‌تواند این هدف را به سرانجام برساند. یعنی برندها باید به محتوای ساخته شده توسط کاربر اهمیت داده و به کاربران نشان دهند که محتوایشان دیده شده است.

کسب اعتبار برند با UGC

زمانی که کاربران اینترنت ببینند افراد زیادی با محتواهای خود، برندی را تبلیغ می‌کنند، در ذهنشان اعتبار بیشتری به آن برند می‌دهند. وقتی افراد زیادی در مورد یک کسب و کار حرف بزنند و رضایت خود را از خریدشان منتشر کنند، برند قوی‌تری ساخته می‌شود. این برندسازی باعث می‌شود تا سایر افراد برای عقب نماندن از بقیه، در مورد برند مذکور تحقیق و یا از آن خرید کند.

هزینه کم و بازدهی بالا

استراتژی بازاریابی مبتنی بر تولید محتوا توسط کاربر، هزینه بسیار کمی نسبت به تولید محتوا توسط کسب و کار دارد که این موضوع، ریسک استفاده از آن را بسیار کاهش می‌دهد. اگر بتوان استراتژی خوبی برای استفاده از UGC طراحی کرد، می‌توان از پتانسیل‌های بسیار بزرگ آن در تحقق اهداف تجاری برندسازی و فروش، به بهترین شکل استفاده کرد و با کمترین هزینه کاری و مالی، بیشترین راندمان و بازگشت سرمایه (ROI) را به دست آورد.

انواع محتوای ساخته شده توسط کاربر

در این قسمت بهتر است با انواع مختلف محتوایی که کاربران می‌توانند برای کسب و کار تولید کنند، آشنا شوید تا دید بهتری نسبت به UGC پیدا کرده و سپس نتیجه‌گیری کنید که شما در چه بخش‌ها و مراحل از بازاریابی خود، می‌توانید از محتوای تولیدی کاربران استفاده کنید.

انواع UGC
انواع رایج UGC

شبکه‌های مبتنی بر UGC

یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مکان‌های تولید و انتشار محتوا توسط کاربران، شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام از خودشان چیزی ندارند و تنها توسط حضور و فعالیت کاربران و محتوای آن‌ها شکل گرفته‌اند. یوتیوب، فیسبوک، پینترست، توییتر، آپارات و نمونه‌های زیاد دیگر، همه از این مدل هستند. این شبکه‌های اجتماعی از طریق فعالیت کاربران در تولید محتوا، کسب درآمد می‌کنند اما به کسب و کارهای دیگر نیز اجازه می‌دهند که از این فرصت مناسب استفاده کرده و از این فضا برای بازاریابی با محتوای ساخته شده کاربران بهره ببرند.

به جز شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌های گفتگو، سایت‌های پرسش و پاسخ و تبادل نظر و وبسایت‌های اشتراک‌گذاری محتوا مانند ویرگول هم فضای مناسب برای استراتژی UGC می‌باشد.

نظرات کاربران

نظرات زیر پست‌های محصولات (و حتی مقالات آموزشی) را می‌توان مهم‌ترین نوع محتوای ساخته شده توسط کاربر دانست. از مهم‌ترین کسب و کارهای ایرانی که رونق خود را مدیون این نوع محتوای UGC بوده، دیجی کالا است. نظرات کاربران می‌تواند هم در سایت و هم در دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. مشتریان با خواندن نظرات خریداران راضی و ناراضی، به برند اعتماد کرده و تصمیم خود را برای خرید نهایی می‌کنند.

نظرات در محتوای تولید شده توسط کاربران
برندسازی با نظرات کاربران برای محصولات

نکته دیگر آنکه چنین نظراتی به بهبود سئوی وبسایت نیز کمک می‌کند و حکم تایید کیفیت محصولات و خدمات وبسایت را نیز دارند. مثال دیگر، دوره‌های آموزشی وبسایت فرادرس است که کاربران راضی، تجربه مثبت خود را از دوره‌های آموزشی در بخش نظرات ارائه کرده‌اند.

روشهای محتوای ساخته شده توسط کاربرن
اشتراک‌گذاری تجربه مثبت خرید در نظرات

نقد و بررسی

نقد و بررسی کاربران را می‌توان مشابه نظرات اما به عنوان دیدگاهی تخصصی‌تر دانست. مشتریانی که احتیاج به بررسی دقیق‌تر محصولات دارند، به جز نظرات عمومی کاربران، به قسمت نقد و بررسی محصول نیز توجه می‌کنند. اگر کاربران شما خودشان محصولات را نقد تخصصی کنند، اعتماد بیشتری از مشتریان جلب می‌شود و قطعاً خرید بیشتری انجام خواهد شد. این روش UGC آنچنان تاثیرگذار است که دیجیکالا کمپین‌های مستمری برای بررسی محصولات برگزار می‌کند.

یو جی سی چیست
نقد و بررسی کاربران در UGC

توصیه‌نامه‌ها

توصیه‌نامه یا همان Testimonial، گونه‌ای دیگر از این نوع محتوا هستند که برای خدمات، بازدهی بسیار بالایی دارند. احتمالاً شما هم در سایت‌های زیادی دیده‌اید که برای جلب اعتماد مشتریان، قسمتی از نظرات مثبت مشتریان قدیمی و معمولاً شناخته شده آن کسب و کار قرار داده شده است. این نظرات به صورت متنی و بعضی اوقات صوتی و ویدئویی در سایت‌ها قرار می‌گیرد.

روش توصیه‌نامه در UGC
روش توصیه‌نامه در UGC

حالت دیگر توصیه‌نامه‌ها، عکس‌هایی است از رضایت مشتریان که در استوری‌های اینستاگرام منتشر می‌شود و می‌توان آنها را از همین نوع UGC دانست. تصویر زیر، استوری‌های دو پیج تجاری در اینستاگرام است که رضایت مشتریان خود را منتشر کردند. البته در عکس سمت چپ، استاندارد بیشتری از UGC را دارد زیرا مشتری برای اعلام رضایت خود، تولید محتوا کرده و در صفحه مربوطه، بازنشر داده شده است.

آموزش UGC در اینستاگرام
استفاده از نظرات مشتریان در استوری اینستاگرام

تگ و هشتگ

محتوای ساخته شده با هشتگ‌ها مخصوص شبکه‌های اجتماعی هستند و کاربران در صفحه‌های شخصی خود، محتوایی را با درج هشتگ مربوط به برند منتشر می‌کنند و یا توسط تگ کردن کسب و کار، برند را تبلیغ می‌کنند. از این روش UGC، در کمپین‌ها و مسابقات شبکه‌های اجتماعی بیشتر استفاده می‌شود اما می‌توان بدون مناسبت نیز از آن استفاده کرد.

در قسمت بعد روش‌های ترغیب کاربران به شرکت در کمپین‌های UGC پرداخته می‌شود.

چرا باید کاربران برای ما محتوا بسازند؟

شاید از اول مقاله برای شما سؤال پیش آمده باشد که چرا کاربران باید به خودشان سختی بدهند و از وقت خود گذشته و برای یک کسب و کار، محتوا تولید کرده و آن برند را تبلیغ کنند. در قسمت آخر مقاله به این موضوع مهم پرداخته می‌شود.

محرک جایزه برای UGC

اولین دلیلی که کاربران ممکن است برای یک کسب و کار محتوا بسازند، بدست آوردن جایزه و هدیه است. این روش برای برندهای کمتر معروف و کسب و کارهای جدید مناسب‌تر است. مثلاً یک سایت می‌تواند برای نظر دادن مشتریان زیر صفحه محصولات خود، به آن‌ها کد تخفیف هدیه بدهد و یا به بهترین نقدهایی که برای محصولات نوشته می‌شود، یک جایزه نفیس اهدا کند. کمپین‌های برگزار شده در شبکه‌های اجتماعی توسط هشتگ‌ها هم به همین شکل است. به عنوان مثال، یک فروشگاه عینک می‌تواند کمپینی برگزار کند که افراد در اینستاگرام یک عکس از خودشان به همراه عینکشان منتشر کرده و صفحه آن فروشگاه را تگ کنند. بعد از پایان کمپین، انتشار عکس‌های منتخب در صفحه خودشان یک رای‌گیری انجام داده و به عکس منتخب، یک عینک گران‌قیمت هدیه دهد.

باید به این فکر کنید که چطور می‌توانید با اهدای جایزه‌ای که از نظر مادی کاربران ارزشمند باشد، آنها را به تولید محتوا و شرکت در کمپین UGC خود ترغیب کنید. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که چطور دیجیکالا از این فرصت استفاده کرده تا علاوه بر تحقق اهداف UGC و وفادارسازی به برند خود، با ارائه محرک جایزه نقدی تحت عنوان کسب درآمد، کاربران خود را به تولید محتوا تشویق می‌کند.

محتوای ساخته شده توسط کاربر
دعوت به UGC با محرک جایزه

تمایل به دیده شدن

استفاده از محرک دیده شدن برای افزایش محتوای ساخته شده توسط کاربران، بیشتر مناسب کسب و کارهای شناخته شده و مطرح است. این کسب و کارها معمولاً وبسایت‌های پرترافیک و صفحات شبکه‌های اجتماعی با فالوئر زیاد دارند و به همین دلیل، افراد تمایل پیدا می‌کنند که کمپین محتوای ساخته شده توسط کاربران آن برند، شرکت کنند تا محتوایشان دیده شود.

استفاده از تکنیک‌های بازیکاری در این روش بسیار می‌تواند کمک کننده باشد. یک سایت اگر به مشتریانی که بهترین یا بیشترین نظرات برای محصولات را ارسال کنند، نشان‌های کاربری خاص بدهد و پروفایل آن کاربر را متفاوت‌تر از بقیه نشان دهد، قطعاً افراد زیادتری تمایل دارند که نظرات خود را درج کنند. اگر یک کسب و کار معروف، عکس‌های منتشر شده توسط کاربران را در صفحه اینستاگرام خودش با ذکر نام آن‌ها منتشر کند، بسیاری از افراد فقط برای دیده شدن در آن صفحه، حاضر به صرف وقت زیادی برای UGC هستند. در این روش شما باید استراتژی مناسبی طراحی کنید که در آن افراد، خودشان برای دیده شدن و حس خوب گرفتن بخواهند برای شما محتوا تولید کنند (نه صرفاً برای کسب جوایز مادی).

درخواست کسب و کار

آخرین و شاید ساده‌ترین راه افزایش محتوای ساخته شده توسط کاربران، درخواست خود کسب و کار از مشتریان است. کافی‌ست که از مشتریان خود بخواهید که نظر خود در مورد برند شما، محصولات، مقالات و تجربه خریدشان را ارسال کند یا هنگام استفاده از محصول یا باز کردن جعبه آن برای شما تصویر و ویدیو گرفته و یا به صورت متنی، رضایت خود را از استفاده آن اعلام کنند. از هر فرصتی که می‌توانید در این زمینه استفاده کنید و محتواهای بدست آمده را در صفحه و سایت خودتان منتشر کنید تا از مزایای بی‌شمار UGC در برندینگ، بازاریابی و فروش استفاده کنید.

سخن پایانی بر UGC

بازاریابی محتوا از عناصر اصلی آینده بازاریابی و محتوای ساخته شده توسط کاربران هم آینده بازاریابی محتوایی است. نادیده گرفتن UGC و تکیه بر تبلیغات آنلاین می‌تواند آینده کسب و کارها را به خطر بیندازد. استفاده بیشتر از این نوع محتوای کاربران نسبت به رقبا می‌تواند سهم بیشتری از بازار را به شما هدیه دهد. هزینه کم این روش نیز جای هیچ بهانه‌ای را برای استفاده نکردن از آن باقی نمی‌گذارد. پس هر چه سریع‌تر تکنیک UGC را وارد بازاریابی خود بکنید.

UGC بخشی از بازاریابی محتوایی است و اگر می‌خواهید از بازاریابی محتوایی برای بازاریابی و برندینگ کسب و کارتان استفاده کنید، باید به مفاهیم و تکنیک‌های آن مسلط شوید.

آموزش بازاریابی محتوایی برای UGC

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.