بی‌اغراق اینستاگرام تنها شبکۀ اجتماعی پرطرفدار در بین ایرانیان است. تقریباً هیچ ایرانی را نمی‌بینید که در اینستاگرام اکانتی نداشته باشد؛ منظورم از ایرانی‌ها، در تمام سنین مختلف است. مثلاً بچه‌ای که هنوز به دنیا نیامده یا فقط نوزاد است هم صفحۀ اینستاگرام دارد که توسط مادر و پدرش اداره می‌شود. البته هیچ کدام از این افراد در مورد بازاریابی اینستاگرام نمی‌دانند!

همچنین سگ و گربه‌های افراد خیلی زیادی هم پیج دارند که قطعاً خودشان توانایی اداره پیج را ندارند. از همۀ این صحبت‌ها می‌خواهیم به این موضوع برسیم که اینستاگرام در بین افراد بسیار محبوب است.

کسب و کارهای بسیاری در اینستاگرام فعالیت می‌کنند که خودتان هم احتمالاً چندتای آن را می‌شناسید. هرروز بر تعداد کسب و کارهایی که در اینستاگرام فعالیت خود را شروع می‌کنند هم افزوده می‌شود. متاسفانه ما آمار دقیقی از کسب و کارهای ایرانی حاضر در اینستاگرام نداریم، اما می‌توان حدس زد که حضور کسب و کارهای سنتی و آفلاین هم بعد از شیوع کرونا در اینستاگرام، هرروز بیشتر از قبل دیده می‌شود.

حالا آیا شما هم باید در اینستاگرام صفحه‌ای داشته باشید و در آن در مورد کسب و کارتان بگویید؟ جوابش ساده است؛ بله! چون فعالیت در اینستاگرام نیاز به سرمایه اولیه ندارد و همیشه قابل دسترس است. به این آمارهای جهانی توجه کنید:

  • تعداد کاربران فعال روزانۀ اینستاگرام، بیش از 1 میلیارد است و حدود 500 میلیون استوری اینستاگرام به صورت روزانه در این پلتفرم منتشر می‌شود.
  • به‌نظر می‌رسد که تعداد ایرانی‌های دارای اکانت در اینستاگرام حدود 50 میلیون نفر است.
  • حدود 45% از کاربران اینستاگرام در سنین 18 سالگی تا 44 سالگی هستند.
  • حدود 90% از کاربران اینستاگرام حداقل صفحۀ یک کسب و کار را فالو می‌کنند.
  • بیش از 83% کاربران اینستاگرام، اولین باری که محصولی را دیده و خریده‌اند در پلتفرم اینستاگرام بوده است.

تعامل با کاربران

شاید اوایل اینستاگرام فقط برای به اشتراک گذاشتن عکس‌های شخصی بود، اما حالا که پای این همه کاربر به اینستاگرام باز شده، برندها هم از این فرصت استفاده کردند تا محتوای مخصوص برندشان را به سلیقۀ کاربران بیشتر از قبل نزدیک کنند، محصولاتشان را نشان دهند، به کاربران‌شان نزدیک‌تر شوند و دلایل دیگری که نظیر به قبلی‌هاست.

علاوه‌بر این، دیگر نمی‌توان گفت که کاربران اینستاگرام فقط فعال هستند، بلکه با پست‌ها و استوری‌ها درگیر می‌شوند و تعامل نزدیکی با آن‌ها دارند. حدود 59 درصد از کاربران فعال این پلتفرم از اینستاگرام به صورت روزانه استفاده می‌کنند که در طول هفته حداقل 7 ساعت از زمان‌شان برای گشت و گذار در بین محتواهای پیج‌های مختلف، تعامل با دوستان‌شان و برندها می‌گذرد.

علاوه بر همۀ این‌ها، حضور در اینستاگرام می‌تواند آگاهی از برند شما را افزایش دهد و محصولات شما را به افراد جدیدی معرفی کند. شاید فعالیت حرفه‌ای در اینستاگرام در ابتدای کار کمی گیج‌کننده به نظر برسد؛ اما به محض اینکه به فوت و فن بازاریابی در اینستاگرام آشنا شوید، دیگر خبری از این موارد نخواهد بود. بنابراین تا انتهای این راهنمای کامل بازاریابی اینستاگرام از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

چرا باید در اینستاگرام بازاریابی کنیم؟

اصلی‌ترین مزیت اینستاگرام در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دیگر ویژگی بصری بودن محتوای آن است. اگر کسب و کاری دارید که طراحی محصول آن رقابتی است یا خدماتی ارائه می‌دهید که تماشای ویدئوی آن به کاربران شما کمک می‌کند که بیشتر و بهتر شما را بشناسند، حضور در اینستاگرام بهترین و درست‌ترین انتخاب شما می‌تواند باشد.

ویدئو، تصاویر زنده و تصویر گرافیکی انواع محتواهایی هستند که شما می‌توانید در این شبکۀ اجتماعی بزرگ و بصری استفاده کنید؛ اما در نهایت این استراتژی بازاریابی اینستاگرام شماست که تعیین‌کنندۀ اصلی نوع محتوای شما در اینستاگرام است. مهم نیست که اینستاگرام چقدر برای کسب و کارهای مختلف سودآور بوده، اگر قبل از ورود به شبکۀ اجتماعی اینستاگرام استراتژی مخصوص برند خودتان را تنظیم و تعیین کنید، به شما کمک می‌کند که همیشه اهداف خودتان را در نظر داشته باشید و بر مخاطبین خود تمرکز کنید.

استراتژی بازاریابی در اینستاگرام

چگونه برای بازاریابی اینستاگرام، استراتژی بسازیم؟

خیلی از کسب و کارها فقط تصمیم می‌گیرند که در تمام شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشند و اصلاً برای حضورشان استراتژی در نظر نمی‌گیرند؛ شما این اشتباه را نکنید!

از آنجایی که اینستاگرام با دیگر پلتفرم‌های اینترنتی متفاوت است، باید یک استراتژی متمایز هم برای آن در نظر بگیرید. در ادامه به شما نحوۀ تدوین استراتژی بازاریابی اینستاگرام را آموزش می‌دهیم.

اهداف‌تان را برای حضور در اینستاگرام مشخص و تعیین کنید.

قبل از اینکه پست یا استوری در اینستاگرام بگذارید، از خودتان یا اعضای تیم خود این سوال را بپرسید که چرا می‌خواهید در اینستاگرام فعالیت داشته باشید؟ نباید جوابتان این باشد که «چون بقیه هم حضور دارند.» اینستاگرام محبوب است و در این هم هیچ شکی نیست؛ اما شما باید برای حضورتان در آن هدف داشته باشید تا وقت، انرژی و سرمایه‌های مالی خود را تنظیم کنید.

هیچ جواب صحیحی در این مورد وجود ندارد. شاید شما بخواهید که از فید اینستاگرام برای معرفی و فروش محصولات خود استفاده کنید. مثل آی‌بولک که دقیقاً همین کار را می‌کند.

شاید هم قصد دارید از این فرصت برای نمایش دادن نمونه‌کارهایتان استفاده کنید. مثل تصویر زیر:

یا شاید فقط می‌خواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید و فقط محتوایی تولید می‌کنید که بیشتر دیده شوید. مثل محتواهای انگیزشی و غیره.

شاید بخواهید از محتوای تولید شده توسط کاربران‌تان برای پست کردن در اینستاگرام استفاده کنید تا مردم ببینند که افراد در دنیای واقعی چه استفاده‌هایی از محصولات شما می‌کنند. بیشتر برندهای شعبه‌دار این پست‌ها را منتشر می‌کنند.

هر چه که می‌خواهید پست یا استوری کنید، اشکالی ندارد؛ اما باید یادتان باشد که حتماً برای استراتژی بازاریابی اینستاگرام خود هدف مشخص کنید. اشکالی ندارد اگر چندین هدف برای فعالیت خود در اینستاگرام مشخص کنید. شما می‌توانید عکس از محصولات خود را همواره در کنار انتشار تصاویر کاربران‌تان منتشر کنید.

مهم نیست چه چیزی منتشر می‌کنید، مهم این است که به چه دلیلی آن را منتشر می‌کنید. اگر دلیل آن را می‌دانید، در نهایت می‌توانید عملکرد خود را با تحلیل پست‌های اینستاگرام خود مشخص کنید.

مخاطب هدف خود را در اینستاگرام مشخص کنید.

قبل از اینکه شروع به بازاریابی اینستاگرام کنید، مخاطبی که می‌خواهید مورد هدف قرار دهید را مشخص کنید. اگر استراتژی‌های بازاریابی دیگری در حال حاضر دارید، از اطلاعات آن هم برای تعیین مخاطب هدف در اینستاگرام استفاده کنید. عواملی مثل سن، موقعیت مکانی، جنسیت، درآمد، علاقمندی‌ها، انگیزه‌ها و نقاط درد افراد را فراموش نکنید و حتماً در استراتژی‌تان داشته باشید.

آیا نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟ رویدادها و هشتگ‌های  پرطرفدار مربوط به زمینۀ کاری برندتان را دنبال و تحلیل کنید. ببینید که چه کسانی این هشتگ‌ها را دنبال می‌کنند و پروفایل آن‌ها را چک کنید. علاوه‌بر این می‌توانید فالوورهای رقبای خود را نگاه کنید. اینستاگرام تعیین مخاطب هدف را برای شما آسان کرده است.

رقبایتان را تحلیل و آنالیز کنید.

بعد از اینکه مخاطب هدف خود را تعیین کردید، یک تحلیل رقبا انجام دهید و ببینید که چه مارکترهایی (بازاریاب‌هایی) به‌جز شما در این زمینه کاری مرتبط پست منتشر می‌کنند.

حساب‌های کاربری کسب و کارهای مرتبط را پیدا کنید و آن‌ها را زیرنظر بگیرید؛ در واقع باید پست‌های پرطرفدار، هشتگ‌های محبوبی که از آن استفاده می‌کنند، کپشن‌های آن‌ها، چقدر پست می‌گذارند و سرعت رشد و توسعۀ آن‌ها را تشخیص دهید و ارزیابی کنید. این اطلاعات می‌تواند در آغاز راه به شما کمک بسیاری کند.

در عین حال که محتوای رقبایتان را بررسی می‌کنید، از اشتباهاتی که ممکن است انجام داده باشند یادداشتی تهیه کنید. تولید محتوای یونیک و خاص برند خودتان می‌تواند به شما کمک کند تا کسب و کار شما از بقیه کسب و کارهای رقیب بهتر و بیشتر دیده شود.

تقویم محتوایی تدوین کنید.

ایجاد یک تقویم محتوایی می‌تواند به حضور شما در اینستاگرام و مدیریت زمان شما کمک کند. تقویم محتوایی‌تان را از انواع محتواهایی که برای اینستاگرام مناسب است پر کنید و برای کپشن‌تان، هشتگ‌تان و ساعات پست گذاشتن از قبل برنامه‌ریزی کنید.

همچنین تقویم محتوایی بهترین مکان برای درج و ثبت رویدادهای مهمی که باید برای آن در اینستاگرام محتوا درج کنید است؛ منظور رویدادهایی مثل راه‌اندازی محصول و تخفیف‌های ویژه است. با کمک تقویم محتوایی می‌توانید برای پست‌هایی که در اینستاگرام می‌گذارید از قبل برنامه‌ریزی کنید، نه اینکه دقیقۀ آخر و بدون هدف پست گذاشته باشید.

تقویم محتوایی در بازاریابی اینستاگرام

شخصیت یکپارچه‌ای از برندتان در اینستاگرام به نمایش بگذارید.

اگر پست‌های غیرمرتبط و ناهماهنگ منتشر کنید، می‌تواند مخاطبین شما را گمراه کند و در نهایت فالوورهای خود را از دست دهید. برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، ظاهر پست‌ها و صفحۀ اینستاگرام‌تان را یکدست نگه دارید.

با فکر به شخصیت برندتان، در مورد ظاهر پست‌هایی که می‌گذارید تصمیم‌گیری کنید. ارزش‌های برند شما چیست؟ کارکنان و مشتریان شما برندتان را چگونه تعریف می‌کنند؟ آیا شما جسور، سرزنده، درخشان و اهل ماجراجویی هستید؟

شخصیت برند زیر درخشان، تمیز و سامان‌دهی شده است و تمام پست‌های آن نشان‌دهندۀ این سه ویژگی برند هستند. در بهترین حالت، یکپارچگی پست‌های برند شما به برندتان کمک می‌کند که شناخته شده باقی بماند؛ این یعنی اگر کسی پستی از برند شما در صفحه‌اش دید، بدون دیدن نام کاربری، بداند که این پست متعلق به برند شماست.

یکپارچگی برند در بازاریابی اینستاگرام

به محض اینکه در مورد شخصیت برندتان تصمیم گرفتید، محتواهایتان را بر همان اساس ایجاد و منتشر کنید. شما می‌توانید حتی در پست‌هایی که منتشر کردید رنگ‌های مختص به برندتان را درج کنید.

وقتی در مورد یکپارچگی برند صحبت می‌کنیم، مشخصاً منظورمان ویژگی‌های ظاهری آن نیست؛ شما می‌توانید در تمامی پست‌های اینستاگرام‌تان یک خط داستانی را دنبال کنید. مثلاً پست‌های صفحۀ اینستاگرام ردبول، همگی انگیزشی هستند و به داستان برند مرتبط‌اند.

اهمیت بازاریابی اینستاگرام

تعداد فالوورهای پیج خود را برای بازاریابی اینستاگرام افزایش دهید.

جذب فالوور واقعی برای پیج اینستاگرام می‌تواند بسیار سخت و زمان‌بر باشد. حتی این امکان وجود دارد که وسوسه شوید و آسان‌ترین راه را برای خودتان انتخاب کنید که همان خرید فالوور است؛ اما اصلاً این کار را نکنید. خرید فالوور به شما کمک نمی‌کند که دیده شوید چون فالوورهای فیک با پست‌های شما تعامل نخواهند داشت و تعامل تنها چیزی است که شما از کاربران‌تان می‌خواهید، نه عدد فالوورهایتان!

علاوه بر این، قوانین جدید اینستاگرام و الگوریتم آن به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که به صورت خودکار فالوورهای فیک را پاک می‌کند.

در اینجا چند نکته به شما می‌گوییم تا بتوانید راحت‌تر فالوور واقعی برای پیج‌تان جذب کنید:

  • نام کاربری (Username) و نام صفحه‌تان را به‌گونه‌ای بنویسید که اگر کسی پیج شما را با نام برند جستجو کرد بتواند شما را پیدا کند. البته یک نکتۀ دیگر هم وجود دارد؛ شما می‌توانید نام صفحه‌تان را با کلمه کلیدی‌های قابل جستجوی مرتبط با کسب و کارتان پر کنید تا اگر کسی آن کلمه کلیدی را جستجو کرد، صفحۀ شما پیدا شود. این کار شاید خیلی حرفه‌ای به‌نظر نیاید، اما اگر در انتخاب نام صفحه‌تان کمی خلاقانه رفتار کنید، احتمالاً وجهۀ حرفه‌ای برندتان هم حفظ خواهد شد.
  • به محض اینکه پروفایل خود را برای جذب فالوور واقعی بهینه کردید (در مطلب چطور فالوور واقعی جذب کنیم به‌صورت مفصل در مورد آن صحبت کردیم)، انتشار پست‌های باکیفیت خود را آغاز کنید. بهتر است در پروفایل‌تان حدود 10 الی 15 پست منتشر شده وجود داشته باشد تا کاربران جدید چیزی ببینند و شما را فالو کنند. در واقع برای ایجاد تعامل با  فالوورهای جدید باید صبوری کنید. اگر کاربران به صفحه شما مراجعه کنند و متوجه خالی بودن آن شوند، احتمالاً اصلاً شما را فالو نمی‌کنند.
  • سپس اکانت‌های مرتبط را فالو کنید که به کسب و کار شما مرتبط باشند. به اینستاگرام مانند یک جامعه نگاه کنید و دنبال کسب و کارهایی مرتبط در محدودۀ خودتان و اینفلوئنسرهایی که ممکن است از محصولات شما خوش‌شان بیاید باشید. به محض اینکه اکانت‌های مختلف را فالو کردید، اینستاگرام هم به شما اکانت‌های مرتبطی را پیشنهاد می‌دهد.
در بخش Suggested for You اکانت‌های اینستاگرامی که مرتبط با اکانت‌های دیگر شما هستند را نشان می‌دهد.
  • بعد از اینکه اکانتی را فالو کردید، با محتوای آن‌ها تعامل کنید؛ یعنی آن را لایک کنید و برای آن کامنت بگذارید. این بهترین راه برای جلب توجه افراد به سمت اکانت شماست و در این صورت اینستاگرام شما را Spam یا محدود نمی‌کند. به محض اینکه با اکانتی در اینستاگرام تعامل کنید، صاحب آن نوتیفیکیشنی دریافت می‌کند که در آن متوجه فعالیت شما خواهد شد. در نهایت این امکان وجود دارد که وارد پروفایل شما شود و محتواهای شما را ببیند. همیشه قدردان فالوورهای خود باشید و پاسخ کامنت و دایرکت‌های آن‌ها را به سرعت بدهید.
  • دیگران را تشویق به به‌اشتراک‌گذاری محتواهای خود کنید. از سفیران برند بخواهید تا محتواهای شما را به اشتراک بگذارند یا با اکانت‌های مرتبط تعامل داشته باشید.

البته ما در مطلبی دیگر در مورد نحوۀ جذب هزار فالوور واقعی ابتدایی صحبت کردیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

کسب و کارتان را در اینستاگرام پروموت کنید. (یا تبلیغ کنید و ترویج دهید!)

به محض اینکه به تعداد مشخصی از فالوور رسیدید، می‌توانید آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. در اینجا چند استراتژی با هم می‌بینیم:

پروموشن‌ها: از تخفیف‌ها، یکی بخر یکی‌ ببر و دیگر پیشنهاداتی که به مخاطبین شما کمک می‌کند تا اولین خریدشان از شما را داشته باشنداستفاده کنید. سعی کنید حتماً در محتوایتان به راه‌های دریافت و رسیدن به پیشنهادی که شما تعیین کردید به وضوح اشاره کرده باشید تا فالوورهای شما گمراه نشوند. سعی کنید حتماً برای تخفیفات ویژه‌ای که می‌گذارید محدودیت زمانی بگذارید.

مسابقه: راه بهتری به غیر از تجربۀ یک محصول و سپس مشتری شدن هم داریم؟ مسابقات اینستاگرامی برگزار کنید تا در آن لازم باشد تا افراد شما را فالو کنند یا پستی با هشتگ شما منتشر کنند.

خیریه: خیلی از جوان‌ترها تمایل دارند تا از سازمان‌هایی خرید کنند که تعهد عمومی به خیریه‌ای داشته باشند.

تیزرها: اینستاگرام بهترین پلتفرم پیش‌نمایش محصولاتی است که فعلاً به بازار عرضه نشده‌اند. فید فالوورهای خود را با پست کردن عکس محصولات Spam نکنید و سعی کنید عکس‌های کمی از آن بگذارید تا هیجان آن‌ها برانگیخته شود.

رونمایی‌های پخش زنده: در نظر داشته باشید که حتماً از یک محصول و خدمات جدید در پخش زنده اینستاگرام‌تان رونمایی کنید و از آن‌ها دعوت کنید تا از طریق لینک خرید آن در بیو اینستاگرام، وارد صفحه شوند و محصول مورد نظر را بخرند.

همچنین به‌یاد داشته باشید که حتماً در بیو اینستاگرام‌تان لینک وبسایت و وبلاگ و غیره خود را بگذارید. البته اینستاگرام فقط اجازۀ درج یک لینک در بیو اینستاگرام را می‌دهد اما با کمک ابزار بهلینک می‌توانید چند لینک در بیو اینستاگرام خود بگذارید و ترافیک اینستاگرام را به سمت وبسایت خود هدایت کنید.

درج لینک در استوری اینستاگرام هم یادتان باشد؛ البته برای درج لینک در استوری باید حتماً بالای ده هزار فالوور داشته باشید. در نهایت سعی کنید استوری‌هایی که در آن لینک قرار دادید را در بخش هایلایت استوری اینستاگرام  قرار دهید تا فالوورهای شما هر زمان که خواستند به آن دسترسی داشته باشند.

در آخر هم خاطرتان باشد که حتماً اینستاگرام کسب و کارتان را در دیگر کانال‌ها پروموت کنید. دکمه شبکه اجتماعی اینستاگرام‌تان را در وبسایت خود بگذارید و اینستاگرام خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی معرفی و تبلیغ کنید. برخی اوقات بهترین و آسان‌ترین راه برای جذب فالوور این است که به سادگی درخواست جذب فالو داشته باشید.

جذب فالوور در بازاریابی اینستاگرام

انواع محتواهایی که می‌توانید در اینستاگرام پست کنید چیست؟

حالا که تقریباً تمام مقدمات کار برای انتشار پست در اینستاگرام آماده است، بهتر است انواع محتواها و پست‌هایی که می‌توانید در اینستاگرام پست کنید را بشناسید.

قبل از هر چیزی بهتر است تاکیدی داشته باشیم بر اینکه حتماً باید صفحه اینستاگرام‌تان را به اکانت تجاری تبدیل کنید و تنظیمات آن را بهینه کنید. اما حالا بهتر است در مورد انواع پست‌های اینستاگرامی و تفاوت آن‌ها با هم صحبت کنیم.

تصاویر

رایج‌ترین نوع پست اینستاگرامی، تصاویر هستند. اگر قصد دارید تصویر پست کنید، تصاویر متنوعی را برای این کار انتخاب کنید. تنوع نشان می‌دهد که برند شما متمایز است و مخاطبان شما را با روش‌های متفاوتی درگیر محتوایتان می‌کند.

به این نکتۀ مهم توجه کنید که کاربران اینستاگرام علاقه دارند که پست‌های منحصربفردی از برندها در اینستاگرام ببینند. سعی کنید فرهنگ برندتان را با تصویربرداری از سبک زندگی و پشت صحنۀ برندتان به نمایش بگذارید. سعی کنید وارد پلتفرم اینستاگرام بشوید و در آن گشتی بزنید، می‌توانید متوجه مدل تصاویری که گرفته و در اینستاگرام پست می‌شود بشوید.

خلاقیت به خرج دهید و بهترین‌تان را در تصاویری که منتشر می‌کنید نشان دهید. اگر ایده‌ای به ذهن‌تان رسید که به مفهوم و سبک برند شما نزدیک است، آن را در گوشه‌ای یادداشت کنید تا یادتان نرود.

پشت صحنه

این نوع از پست‌ها مشتریان شما را با وجهه‌ای که آن‌ها از برند شما نمی‌بینند آشنا می‌کنند. اصلاً مهم نیست که تصاویر شیک و پیکی نمی‌شوند؛ چیزی که اهمیت دارد، صداقت با مشتریان است.

Repost پست‌های کارکنان‌تان

عالی‌ترین محتوا می‌تواند به‌راحتی جلوی روی شما باشد؛ محتوایی که کارکنان‌تان در اینستاگرام‌شان منتشر می‌کنند. فقط باید خاطرتان باشد که صاحب اصلی محتوا را تگ یا منشن کنید. انتشار مجدد پست‌هایی که کارکنان شما در مورد برند شما می‌گذارند، یکی از بهترین راه‌های تولید محتوای عالی در اینستاگرام است. نه تنها مخاطبین شما با برندتان درگیر می‌شوند، بلکه با کارکنان‌تان هم ارتباط نزدیک برقرار می‌کنند.

پست‌های آموزشی

منظور از پست‌های آموزشی این است که نکات کلیدی یا نحوۀ انجام کاری را به مخاطبین‌تان آموزش دهید. تصاویر و فیلم‌ها آموزشی معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که آسان و قابل فهم باشند.

پست‌های اینفلوئنسری

منظور از پست‌های اینفلوئنسری، پست‌های اینستاگرامی‌ای است که در آن یک سلبریتی از محصول شما استفاده می‌کند یا آن را به دیگران معرفی می‌کند. معمولاً در چنین پست‌هایی یک فرد شناخته شده در مورد محصول شما صحبت یا با آن تعامل می‌کند تا به مخاطبین جدیدی معرفی شود. در واقع مهم‌ترین مزیت پست‌های اینفلوئنسری، جلب توجه مخاطبین جدید است.

پست‌های انگیزشی

منظور از پست‌های انگیزشی، همان‌هایی است که ویژگی‌های بصری بسیار ساده‌ای دارند اما حاوی متنی انگیزشی هستند. این پست‌ها کاربران شما را تشویق و ارزش‌های برند شما را نمایان می‌کنند. سعی کنید چنین پست‌هایی را خیلی کم منتشر کنید، چون ممکن است مخاطبان بعد از مدتی از آن زده شوند.

در مطلب پست‌های نقل قول در اینستاگرام در مورد نحوۀ تهیۀ این نوع از پست‌ها صحبت کردیم. شما می‌توانید علاوه‌بر متن‌های انگیزشی، تولید محتوای خلاقانه‌ای در صفحه اینستاگرامی خود داشته باشید که در آن مطلب مفصل از آن گفته‌ایم.

انواع پست در بازاریابی اینستاگرام
ذهنیت شما، همه‌چیز زندگی‌تان است.

محتوای تولید شده توسط کاربر

درست مثل Repost کردن پست‌های کارکنان‌تان، برخی اوقات طرفداران شما هم پست‌هایی از شما منتشر می‌کنند که انتشار مجدد آن توسط شما می‌تواند گزینۀ خوبی برای تولید محتوا در اینستاگرام باشد. به پست‌هایی که طرفداران و مخاطبین شما در مورد برند شما پست و منتشر می‌کنند محتوای تولید شده توسط کاربر می‌گویند. کاربران‌تان را تشویق کنید تا پست‌هایی در مورد شما با هشتگ مخصوص برندتان منتشر کنند.

وقتی که محتوای تولید شده توسط کاربرتان را مجدداً منتشر کنید، نه تنها فردی که آن محتوا را منتشر کرده خوشحال می‌کنید، بلکه به دیگر مشتریان‌تان این مفهوم را القا می‌کنید که به معنای واقعی کلمه به آن‌ها اهمیت می‌دهید. برای اینکه محتوای کاربر را مجدداً در صفحۀ برندتان منتشر کنید، می‌توانید از روی آن اسکرین شات بگیرید و در بخش کپشن فردی که اولین بار آن را منتشر کرده تگ کنید یا برروی خود پست او را منشن کنید.

مناسبت‌های تقویمی

تقریباً یک روز در میان شاهد مناسبت‌های تقویمی هستیم. برخی مناسبت‌ها در اینستاگرام Engagement بسیاری می‌گیرند؛ مثلاً روز زن، روز مادر و حتماً روز پدر. شما می‌توانید در لابه‌لای محتواهای تولید شده در اینستاگرام‌تان چنین مواردی را هم بگنجانید و خودتان را با ترندهای جهانی هماهنگ و همسو کنید. سعی کنید این محتواها را جالب و خنده‌دار تولید کنید.

ویدئو

علاوه بر همۀ این موارد، شما امکان بارگذاری ویدئوهای 1 دقیقه‌ای و کمتر را در پلتفرم اینستاگرام دارید. شما می‌توانید در اپلیکیشن‌های ادیت ویدئو، ویدئوهای خود را ادیت کنید و برای آن‌ها کاور یا متن بگذارید و در صفحۀ اینستاگرام‌تان منتشر کنید.

ویدئوهای اینستاگرام به‌صورت پیش‌فرض بدون صدا به نمایش گذاشته می‌شوند. به همین خاطر سعی کنید اوایل ویدئوی شما به گونه‌ای باشد که نیازی به شنیدن آن نباشد تا نکتۀ مهمی از دست نرود. همچنین شما می‌توانید از طریق کپشنی که می‌نویسید از کاربران‌تان بخواهید که صدای ویدئوی شما را فعال کنند.

بازاریابی در اینستاگرام

بومرنگ

بومرنگ‌ها از تصاویر به‌هم چسبیده‌ای تشکیل می‌شوند که در یک حلقه مکرراً تکرار می‌شوند. شما می‌توانید اپلیکیشن بومرنگ اینستاگرام را جداگانه دانلود کنید یا در بخش استوری اینستاگرام از بخش بومرنگ فیلم بومرنگ را بگیرید و آن را منتشر کنید.

ریلز اینستاگرام (Instagram Reels)

ریلز اینستاگرام یکی از جدیدترین امکانات آن است که به این پلتفرم اضافه شده و قصد اینستاگرام از راه‌اندازی آن، رقابت با TikTok بوده است. با کمک ریلز اینستاگرام می‌توانید ویدئوهای 15 ثانیه‌ای یا 30 ثانیه‌ای بگیرید. ریلز اینستاگرام صفحۀ اکسپلور مخصوص به خودش را دارد و این برایسازمان شما فرصتی بی‌نظیر است.

استوری اینستاگرام

استوری اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا به تعداد بیشتی پست در اینستاگرام منتشر کنید. استوری‌ها معمولاً به واقعیت نزدیک‌ترند و کمتر ادیت و غیرواقعی می‌شوند. پست‌های استوری اینستاگرام فقط حدود 24 ساعت در حالت انتشار می‌روند اما بعد از آن ناپدید می‌شوند.

سعی کنید در استوری‌های اینستاگرام‌تان بیشتر از پشت صحنۀ برندتان و فرهنگ سازمانی‌تان پست منتشر کنید؛ منظور پست‌هایی است که به واقعیت نزدیک‌ترند. در مطلب استوری اینستاگرام چیست، در مورد صفر تا صد استوری اینستاگرام و چگونگی تولید محتوای در آن صحبت کردیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً آن را مطالعه کنید.

علاوه‌بر این، شما می‌توانید یک سری از استوری‌های آموزشی یا دستورالعمل خرید از برندتان را ایجاد کنید که می‌توانید آن را در بخش هایلایت استوری اینستاگرام‌تان قرار دهید.

تلوزیون اینستاگرام یا همان IGTV اینستاگرام

IGTV اینستاگرام ویژگی‌ای از اینستاگرام است که اخیراً در این پلتفرم ایجاد شده و به شما کمک می‌کند که ویدئوهای عمودی و طولانی‌تر از یک دقیقه را تولید کنید. ویدئو از نحوه آشپزی، مصاحبه با سلبریتی‌ها، نقد محصولات و آموزش‌ها از انواع محتواهایی است که شما می‌توانید در IGTV اینستاگرام منتشر کنید.

چه تفاوتی بین IGTV اینستاگرام و لایو اینستاگرام وجود دارد؟ IGTV اینستاگرام را می‌توانید از قبل فیلم‌برداری و ادیت کنید و در نهایت آن را منتشر کنید، اما لایو اینستاگرام تصاویر زنده و بدون ویرایشی است که در اینستاگرام به صورت همزمان پخش می‌شوند.

برای اینکه بتوانید IGTV منتشر کنید، می‌توانید این کار را از طریق اپلیکیشن اینستاگرام و اپلیکیشن مجزای IGTV هم انجام دهید. حساب‌های کاربری تایید شده یا همان Verified امکان انتشار ویدئو تا 1 ساعت را دارند اما حساب‌های کاربری دیگر، از 1 تا 20 دققیه هم می‌توانند منتشر کنند.

نحوۀ عکاسی کردن و ویرایش تصاویر برای انتشار در اینستاگرام

حالا که در مورد تولید محتوا در اینستاگرام به خوبی می‌دانید، با هم روش‌های موفقیت‌آمیز تولید محتوا در اینستاگرام نکات مربوط به آن را مرور خواهیم کرد. درست برعکس دیگر پلتفرم‌ها، سادگی فرمت محتوایی اینستاگرام به شما یاد می‌دهد که تمرکزتان را برروی کیفیت محتوایتان بگذارید، نه کمیت آن!

همۀ این‌ها به معنی این است که کیفیت، توجه مخاطبین شما را هم همراه می‌کند. بنابراین اصلاً راضی به انتشار پست‌های بی‌کیفیت نشوید و تمرکزتان را به انتشار تصاویر با کیفیت بسیار بالا اختصاص دهید.

تصاویر مربعی باید 1080 در 1080 پیکسل باشند. تصاویر Landscape هم باید 1080 در 566 پیکسل باشند. تصویر پروفایل اینستاگرام‌تان هم باید 1350 در 1080 باشد. با صرف نظر از اینکه چه نوع محتوایی را بارگذاری می‌کنید، هر پستی در صفحه پروفایل ایسنتاگرام‌تان باید به شکل مربعی باشد.

چگونه تصاویر باکیفیت با گوشی هوشمندمان برای بازاریابی اینستاگرام بگیریم؟

برای ابتدای کار اصلاً نباید نگران خرید دوربین عکاسی با کیفیت بالا یا استخدام عکاس برای عکاسی محصولات‌تان باشید؛ خودتان هم می‌توانید با کمک تلفن هوشمندتان این کار را انجام دهید.

خوشبختانه این روزها تکنولوژی تلفن‌های هوشمند و دوربین‌هایشان آنقدر پیشرفت کرده به اندازۀ یک دوربین عکاسی می‌تواند باکیفیت و عالی باشد. عکاسی عالی حالا دیگر فقط محدود به آن‌هایی که دوربین حرفه‌ای دارند محدود نمی‌شود. خود شما هم می‌توانید به‌راحتی و با رعایت چند نکته، عکاسی منحصربفردی داشته باشید و رشد فالوورهایتان را افزایش دهید.

قانون یک سوم عکاسی را مدنظر قرار دهید.

برای این که از این قانون استفاده کنید و موقعیت عکس‌های خود را برای یک تصویر باکیفیت آماده کنید، Grid lines را در تنظیمات دوربین خود فعال کنید. سوژه عکاسی خود را در یک تقاطع خطوط عمودی و افقی قرار دهید. به این روش، تکنیک یک سوم در عکاسی می‌گویند که بسیار مورد استفادۀ عکاسان و طراحان قرار می‌گیرد.

قرار دادن سوژه‌تان در گوشه‌های موقعیت عکاسی (نه وسط!) کمی عدم تعادل به ارمغان می‌آورند که می‌تواند توجه مخاطب شما را به آن جلب کند.

بازاریابی در اینستاگرام

فقط برروی یک سوژه تمرکز کنید.

برای اینکه مخاطبین خود را بهتر جذب محتوای خود کنید، بهتر است فقط برروی یک سوژه متمرکز شوید. قانون یک سوم را برای آن پیاده کنید و تصویر باکیفیتی از آن ثبت کنید.

از فضای نگاتیو برای تصویربرداری استفاده کنید.

منظور از فضای نگاتیو، همان فضای خالی و ساده دور و اطراف سوژه‌تان است. خالی کردن اطراف سوژه عکاسی‌تان می‌تواند منجر به جلب توجه مخاطبین شما شود و تصویر شلوغی به نظر نرسد.

به دنبال چشم‌انداز عالی‌ای باشید.

مردم عادت دارند که چیزها را از زاویۀ چشم ببینند. برای اینکه تصاویر تازه و عالی بگیرید، زاویه‌های مختلف را برای آن امتحان کنید. سعی کنید از زاویۀ دید پرنده یا کرم عکس‌برداری کنید تا زاویۀ رایج و پرطرفدار را پیدا کنید.

در تصاویرتان از تقارن استفاده کنید.

چشم‌های انسان‌ها به‌طور طبیعی برای موارد متقارن ساخته شده است. برخی اوقات هم بهتر است از قانون یک سوم در عکاسی تخطی کنید و در عکس‌هایتان مرکزی در نظر بگیرید که دو طرف آن متقارن باشد. مردم به الگوها و تقارن‌ها هم توجه نشان می‌دهند.

بازاریابی در اینستاگرام

از نور طبیعی استفاده کنید.

نور مصنوعی و استاندارد، سایه‌هایی در زمینه تصویر ایجاد می‌کند که باعث تاریک‌تر شدن پس‌زمینه عکس‌ها می‌شود. برای اینکه از بروز چنین موردی جلوگیری کنید، تا حد امکان از نور طبیعی برای عکس‌برداری استفاده کنید. سعی کنید در نزدیکی پنجره عکس بگیرید و عکاسی در محیط باز را نیم ساعت قبل از غروب آفتاب و نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب انجام دهید؛ چون خورشید در افقی‌ترین حالت خود قرار دارد و عکس‌ها زیباتر می‌شوند.

ویرایش تصاویر در اینستاگرام

وقتی که می‌خواهید تصاویر را در اینستاگرام منتشر کنید، اپلیکیشن اینستاگرام امکان ویرایش و فیلتر تصاویر را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید از طریق گزینۀ Filters یا Edit، برروی تصاویر فیلتری بگذارید که آن‌ها را زیباتر کند یا نور آن را کم و زیاد کنید و دیگر مواردی که می‌توانید با آن تصاویر را ادیت کنید.

چگونه کپشن خلاقانه و خوب برای اینستاگرام بنویسیم؟ (اهمیت کپشن در بازاریابی اینستاگرام!)

کپشن‌ها خیلی مهم هستند و حتماً اهمیت آن‌ها را به‌خاطر داشته باشید. هر تصویر یا پستی که در اینستاگرام می‌خواهید منتشر کنید، می‌تواند هزاران کلمه برای توصیفش در نظر گرفت. اگر شما هم می‌خواهید کپشن اینستاگرامی بنویسید که کاربران‌تان را حسابی به شما جذب کند، به نکات زیر دقت کنید.

اهمیت کپشن نویسی در بازاریابی اینستاگرام

برای نوشتن کپشن عجله نکنید.

چند پیش‌نویس برای یک پست تهیه کنید و با همکاران یا دوستان خود در مورد آن مشورت کنید و نظرشان را بپرسید. شاید کمی وقت‌گیر به‌نظر بیاید اما تعامل بیشتری با پست‌تان را به همراه می‌آورد. الگوریتم اینستاگرام به گونه‌ای عمل می‌کند که پست‌های مورد علاقۀ کاربر را بیش از پیش به او نشان می‌دهد. میزان علاقۀ کاربر به یک پست هم از تعداد لایک‌ها و کامنتش مشخص است. پس تمام تلاش‌تان را بکنید تا محتوای جذاب و تعامل‌برانگیزی برای کاربران‌تان تولید کنید.

حواس‌تان به طول کپشن‌تان باشد.

شما تا 2200 کاراکتر در کپشن اینستاگرام می‌توانید بنویسید، اما لزوماً نیاز به این همه نوشتن نیست. معمولاً کاربران فقط 3 الی 4 خط اول کپشن‌ها را بدون لمس کردن More… می‌توانند ببینند. در نتیجه سعی کنید مهم‌ترین موارد را در همان خطوط اول بنویسید. البته می‌توانید کپشن‌های طولانی‌تری هم بنویسید، اما سعی کنید خطوط اول را انقدر جذاب بنویسید تا در نهایت کاربران دل‌شان بخواهد تا انتهای مطلب‌تان را بخوانند.

تعامل با کاربران را فراموش نکنید!

همیشه از دعوت به اقدام یا همان کال تو اکشن در کپشن‌هایی که می‌نویسید استفاده کنید. سعی کنید همیشه از مخاطبین خود بخواهید که پست شما را لایک کنند، کامنت بگذارند یا برای دیگر دوستان‌شان بفرستند.

همچنین می‌توانید از کپشن پست‌های اینستاگرامی‌تان برای هدایت افراد به لینک واقع در بیوی اینستاگرام‌تان که می‌تواند لندینگ بلاگ یا خرید محصول‌تان باشد هم استفاده کنید. فقط یادتان باشد که هربار که پستی جدید می‌گذارید، لینک بیوی خود را هماهنگ با آن کنید.

نکته: سعی کنید از سرویس‌های کوتاه‌کننده لینک استفاده کنید تا تعداد ترافیک‌های ورودی از طریق اینستاگرام‌تان را متوجه شوید.

اینستاگرام اجازۀ درج بیش از یک لینک را در بیو اینستاگرامی به شما نخواهد داد؛ اما شما می‌توانید با کمک ابزارهای رایگانی مثل بهلینک، بیش از یک لینک را در بیوی خود درج کنید.

لحن اینستاگرام‌تان را پیدا کنید.

قطعاً نحوۀ برخورد شما در اینستاگرام با افراد مختلف خیلی متفاوت‌تر از لحن صحبت شما در وبسایتتان است. هر کدام از پلتفرم‌های اجتماعی هم لحن مخصوص به خود را دارند. چیزی که در توییتر به خوبی جواب می‌دهد لزوماً در توییتر جوابگو نخواهد بود. در اینستاگرام هرچه لحن شما صمیمی‌تر و نزدیک‌تر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت. در کپشن‌های خود از ایموجی‌ها استفاده کنید تا ظاهر آن را کمی جذاب‌تر کنید.

اگر هنوز نمی‌دانید که در کپشن‌تان چه چیزی بنویسید، حتماً مطلب آکادمی کاپریلا در مورد کپشن اینستاگرام را بخوانید.

اهمیت هشتگ‌ها در بازاریابی اینستاگرام

کل اینترنت را هشتگ فراگرفته است. در واقع فعلاً در ایران هشتگ‌ها خیلی می‌توانند به شما کمک کنند تا بهتر دیده شوید. شما می‌توانید با استفاده از هشتگ‌های مناسب و مرتبط با کلمه کلیدی‌تان، فروش زیادی را به سمت پست‌های خود بیاورید.

چگونه از هشتگ در بازاریابی اینستاگرام استفاده کنیم؟

روزانه 95 میلیون پست در سرتاسر اینستاگرام منتشر می‌شود (منبع)، در نتیجه خیلی طبیعی است که فید اینستاگرام هر روز تغییر کند و بین این همه پست و حساب کاربری، شما به سختی دیده شوید! اما اگر از امکاناتی مثل هشتگ به درستی استفاده کنید، می‌توانید بهتر از قبل دیده شوید.

هشتگ‌ها در اینستاگرام به راحتی محتواهای منتشر شده در این پلتفرم را براساس هشتگ‌ها طبقه‌بندی می‌شود؛ البته فقط پست حساب‌های کاربری عمومی با هشتگ مشخص به افراد متفاوت در اینستاگرام نشان داده می‌شود. وقتی که کلمه کلیدی‌ای در سرچ اینستاگرام جستجو می‌شود، نتایج آن چهار بخش را نشان می‌دهد که در ادامه در مورد آن صحبت می‌کنیم:

  • Top: در این بخش اکانت‌ها، هشتگ‌های اینستاگرامی و موقعیت‌های مکانی را نشان می‌دهد که بارها با این کلمه کلیدی جستجو شدند.
  • Accounts: بالاترین و بهترین اکانت‌های اینستاگرامی‌ای که کلمه کلیدی شما در آن وجود دارد را نشان می‌دهد.
  • Tags: محبوب‌ترین هشتگ‌هایی که کلمه کلیدی شما را در خود دارند و بیشترین بازدید از آن‌ها شده را نشان می‌دهد.
  • Locations: موقعیت‌های مکانی‌ای که کلمه کلیدی شما در آن وجود دارد و در نزدیکی شما حضور دارند را نشان می‌دهد.

استفاده از هشتگ‌ها آسان هستند و قواعدی دارند که با کمک آن به راحتی می‌توانید به بهتر دیده شدن پست‌هایتان کمک کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً مطالب هشتگ مارکتینگ چیست و هشتگ اینستاگرام چیست را بخوانید تا بهتر از آن در محتوای اینستاگرامی‌تان استفاده کنید.

نکات مهمی که باید برای بازاریابی در اینستاگرام بدانید..

تا حالا عناصر اصلی بازاریابی اینستاگرام را با هم مرور کردیم، حالا نوبت آن رسیده که نکات مهم آن را به شما آموزش دهیم تا بهترین خودتان را در این پلتفرم به نمایش بگذارید.

بازاریابی در اینستاگرام

بهترین زمان برای انتشار پست را پیدا کنید.

کاربران اینستاگرام در تمامی ساعات شبانه‌روز در این پلتفرم حضور دارند. اما بهتر است شما در زمان شلوغی هرچه بیشتر، برای کاربران‌تان پست بگذارید تا افراد بیشتری آن را ببینند و با آن تعامل داشته باشند. بهترین زمان برای انتشار پست معمولاً بین ساعات 1 تا 5 بعد از ظهر است؛ البته شما باید چک کنید و ببینید که آیا کاربران شما در این ساعات بیشترین حضور و فعالیت را در اینستاگرام دارند یا نه! این مسئله را می‌توانید به راحتی از طریق اینسایت اینستاگرام پیدا کنید.

پست‌هایی که در آن تگ شده‌اید را از دید عموم پنهان کنید.

وقتی که کسی شما را در اینستاگرام تگ می‌کند، پست او در بخشی از پروفایل شما دیده می‌شود و دیگر کاربران اینستاگرام هم می‌توانند آن را ببینند.  شما می‌توانید برروی آن عکس یکبار بزنید و برروی اسم خودتان که ظاهر می‌شود کلیک کنید و در نهایت آن را Remove کنید.

البته اگر می‌خواهید کاربران شما آن تصویر یا پست را در اینستاگرام ببینند، نیازی نیست که آن را پنهان کنید.

کاربران‌تان را تشویق کنید تا برای شما تولید محتوا کنند.

محتوای تولید شده توسط کاربر یکی از بهترین روش‌های بازاریابی دهان به دهان است و به افزایش آگاهی از برند شما و تبدیل‌هایتان کمک می‌کند. از همۀ این‌ها گذشته، شما می‌توانید اینگونه محتواها را در شبکه‌های اجتماعی خودتان هم منتشر کنید.

راه‌های زیادی برای استفاده از UGC وجود دارد. برخی از برندها کمپینی راه‌اندازی می‌کنند که در آن هشتگ خاصی را به کاربران‌شان معرفی می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که محتواهای مربوط به برندشان را با این هشتگ‌ها منتشر کنند. شما می‌توانید با برگزاری مسابقات اینستاگرامی هم از کاربران‌تان بخواهید که برای برند شما محتوا تولید کنند.

بازاریابی اینستاگرام به رشد کسب و کار شما کمک بسیاری خواهد کرد.

این روزها با حضور یک میلیارد کاربر فعال به صورت ماهانه در اینستاگرام نمی‌توان از قدرت اینستاگرام و تاثیرگذاری آن چشم‌پوشی کرد. اوایل اینستاگرام فقط پلتفرمی بود که در آن تصاویر منتشر می‌شد، اما حالا دیگر تبدیل به موقعیتی برای شناخته شدن هرچه بیشتر سازمان‌های مختلف کوچک و بزرگ شده است.

کیفیت محتوا اصل مهمی برای کاربران اینستاگرامی است و سعی کنید که برای آن اهمیت بسیاری قائل شوید. شاید اوایل راه کمی برایتان سخت و دلهره‌آور باشد، اما به مرور زمان از سختی آن کم خواهد شد. فقط کافیست که آموزش‌های اینستاگرام را به درستی دنبال کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

2 نظر در “راهنمای کامل بازاریابی اینستاگرام | صفر تا صد حضور و بازاریابی در اینستاگرام

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.