واقعیت این است که پلتفرم اینستاگرام به یک شبکه عظیم اجتماعی برای توسعه کسب و کار و بازاریابی دیجیتال تبدیل شده و فرصتی رایگان و در دسترس برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ است. بیش از 47 میلیون کاربر اینستاگرام در ایران و بیش از چندصد میلیون کاربر در سرتاسر جهان، از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و تعداد کاربران فعال در هر ماه، بسیار بیشتر از تعدادی است که بتوان تصور کرد یا در این مقاله گنجاند.

فیلم آموزشی هزار فالوور اول در اینستاگرام

دانلود ویدیو

اکثر افراد مثل خود من (نویسندۀ مطلب)، وقتی برای اولین‌بار تصمیم به ایجاد یک پیج اینستاگرامی برای تبلیغ کسب و کار یا بازاریابی یک‌سری محصولات یا خدمات در اینستاگرام گرفتند، در اولین قدم یک صفحۀ اینستاگرامی برای خودشان ساختند. قدم بعدی اما بسیار مهم و البته نیازمند صبر بود؛ قدمی که ما از  آن با عنوان جذب فالوور یاد می‌کنیم. من هم مثل خیلی از افراد دیگر، بسیار عجول بودم و آگاه نبودم که برای جذب فالوورها، دقیقاً باید چه‌ کاری انجام داد. نکته مهمی که تیتر همین مقاله هم شده است، کسب 1000 فالوور اول یا حتی بعدی‌تان است. اما چرا این عدد مد نظر ما قرار گرفته است؟

در ادامۀ این مطلب از آکادمی کاپریلا در مورد نحوۀ جذب فالوورهای واقعی در ابتدای فعالیت در اینستاگرام صحبت می‌کنیم. اگر به این موضوع علاقمند هستید، حتماً این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

چرا برروی جذب هزار فالوور واقعی تاکید می‌کنیم؟

نکته این مقاله در انتخاب تیتر 1000 فالوور بعدی یا ابتدایی در اینستاگرام به این دلیل بود که دقیقاً همان لحظه‌ای که پیج شما از تعداد صفر به 1000 فالوور می‌رسد، ادامه رشد این روند کُند و سخت خواهد شد. در ضمن، بعضی از خدمات و ویژگی‌های حیاتی و مهم صفحات اینستاگرام که برای کسب و کارها ضروری است، فقط زمانی برای شما فعال خواهند شد که حداقل 1000 فالوور داشته باشید.

جذب فالوور واقعی اینستاگرام
فالوور واقعی اینستاگرام

قبلاً، بسیاری از افراد با استفاده از روش‌های غیرطبیعی یا نرم‌افزارهای جذب فالوور فیک، در طی چندین روز، این تعداد فالوور را جذب می‌کردند؛ اما از یک دوره‌ای به بعد، اینستاگرام با وضع قوانین سخت‌گیرانه، همه این نقشه‌ها را نابود کرد تا افراد از طریق درست و طبیعی به توسعۀ کسب و کار یا محتوای صفحات‌شان بپردازند. اگر شما هم جزو افرادی بودید که قصد داشتید با فالوور فیک صفحه اینستاگرامی‌تان را بالا بیاورید، همین حالا دست نگه دارید و مطلب چرا استفاده از ربات‌های اینستاگرامی کار درستی نیست را بخوانید! در مطلبی که به آن اشاره کردیم از آکادمی کاپریلا، تمام اتفاق‌هایی که می‌تواند برایتان بیفتد را ذکر کردیم.

اما در ادامه این مقاله، ما 8 ترفند درست و کاربردی برای جذب 1000 فالوور اول یا 1000 فالوئر بعدی یک پیج در اینستاگرام را با شما مرور خواهیم کرد. کاغذ و خودکار را در کنار دستتان بگذارید و از این مطالب نوت‌برداری کنید؛ چون قرار است ایده‌های جالبی به شما بدهیم.

اکانت اینستاگرام بسازید یا همینی که دارید را برای کسب و کارتان بهینه کنید!

احتمالاً شما یا برای اولین‌ بار است که اقدام به ایجاد یک صفحه برای ترویج برندتان کرده‌اید یا چند وقت است که به این کار مشغول هستید. برای شروع این مسیر تا جذب 1000 فالوور واقعی باید توجه کنید که حساب یا اکانت شما تا چه مقدار برای جذب افراد مختلف آماده است؛ اصلاً هم فرقی ندارد که تازه‌وارد هستید یا نه. برای قدم اول، به این فکر کنید که نام کاربری یا آیدی و یوزرنیم صفحه شما تا چه اندازه قابل سرچ یا جست‌وجو است.

برای مثال، فرض کنید که شما صاحب کسب و کاری در زمینه دوخت‌ودوز کت‌ و شلوار مجلسی‌ در شیراز هستید. اسم فروشگاه یا برند شما هم مثلاً با عنوان کت‌ و شلوار مجلسی امیر شناخته شده است. حالا، باید ببینید که یوزرنیم یا آیدی شما چقدر به اسم برند یا خدماتی که ارائه می‌دهید نزدیک و مربوط است. مثلاً یک یوزرنیم متناسب و درست برای این برند، یک آیدی با عنوان KotoshalvarAmir@ خواهد بود. اینگونه، مشتریان یا افرادی که به‌دنبال خدمات شما می‌گردند، با یک سرچ ساده می‌توانند به صفحه شما دسترسی داشته باشند.

البته احتمالاً کسی در اینستاگرام جستجوی خود را به فینگلیش انجام نمی‌دهد! پس سعی کنید نام کاربری خود را همانطور که مختصر و مفید است بنویسید تا به یاد افراد بماند.

چند نکته برای بهینه‌ساختن اکانت اینستاگرام که باید به آن توجه کنید:

  • نام و عنوان کامل برند یا کسب و کارتان را در قسمت Name پروفایل‌تان بنویسید. برای انجام این کار، به قسمت options یا setting صفحه اینستاگرام خود مراجعه کنید. ناقص یا خالی‌ بودن این قسمت، تاثیر منفی روی شناخت و جست‌وجوی مشتری در مورد کسب و کار شما خواهد گذاشت.
  • صفحه خودتان را از حالت خصوصی یا private به حالت عمومی یا public تبدیل کنید. قابلیت عمومی‌شدن صفحه اینستاگرام، امکان دیده‌ شدن صفحه را به همه افراد خواهد داد. اطلاعات بیشتر را در مطلب چطور اکانت تجاری بسازیم بخوانید.
  • از لوگوی یا نشان تجاری برندتان در قسمت عکس پروفایل استفاده کنید. البته انتخاب عکس پروفایل اهمیت بسیار زیادی دارد که در مطلب عکس پروفایل اینستاگرام به وفور در مورد آن صحبت کردیم.
  • قسمت بیوگرافی صفحه‌تان را جذاب، گیرا، خلاقانه و کامل بنویسید. سعی کنید متنی را در این قسمت قرار دهید که هم شما و برندتان را کامل معرفی کند و هم دلیلی باشد برای اینکه دیگران برای فالوکردن صفحه شما ترغیب شوند. ما سعی کردیم که چند نمونه را برای آشنایی بیشتر شما، ذکر کنیم:

اسنپ‌فود (@snappfood_ir): «استوری‌های ما رو برای اطلاع از کد تخفیف سفارش غذا دنبال کنید».

کافه چله‌خونه (@cafe_chelekhone): «قهوه‌خونه مشتیا و باعشقا».

چیش خوبه؟ (@chish_khoobe): «ما معتقدیم شمایی که تو کافه کار می‌کنید، بهترین کارشناسان این صنعتید».

بیو کامل اینستاگرام فرادرس
بیو کامل اینستاگرام فرادرس

انتشارات جنگل (@jangalcom): «ناشر تخصصی کتب زبان، با تخفیف 30 تا 60 درصدی سفارش از طریق اینستاگرام».

آموزش تولید محتوا (@mohtava_club): «باشگاه محتوا، جاییه که شما رو در زمینه تولید محتوا و بازاریابی محتوایی پرورش می‌ده و بعد به‌عنوان یک حرفه‌ای، به کسب‌وکارها معرفی می‌کنه».

باشگاه از..تا (@aztaclub): «باشگاهی برای کتابخوانی و گفت‌وگو. تمرینی برای حل مسائل اجتماعی. با برگزاری جلسات کتابخوانی آنلاین».

  • یک لینک مرتبط با دیگر پلتفرم‌های مربوط به کسب‌ و کارتان در پروفایل‌تان قرار بدهید. مثلاً اگر یک وب‌سایت، یک صفحه فیس‌بوک فعال، صفحه توییتری پربازدید، کانال تلگرامی و یا کانال یوتیوبی دارید، بهتر است لینک مربوط به آن را به اضافه یک توضیح کوتاه در قسمت بیوگرافی، در پروفایل‌تان قرار دهید. جالب است بدانید که به‌محض 1000 تایی‌شدن فالوئرها، شما قادر به قرار دادن هر لینک مرتبطی در استوری‌هایتان خواهید بود؛ همان روشی که در خیلی از استوری‌ها از آن با عبارت “واسه وارد شدن به سایت، لینک رو بکشید بالا” یاد می‌شود. این قابلیت که به swipe-up معروف است، فقط برای صفحاتی که تعداد فالوئرهایش به ده هزار تا رسیده باشد، امکان‌پذیر است.

نکته: اگر قصد دارید در بیو اینستاگرام‌تان به بیش از یکجا لینک بدهید، اینستاگرام این اجازه را به شما نخواهد داد؛ اما با ابزاری مثل به لینک می‌توانید بیش از یک لینک را در بیو اینستاگرام خود درج کنید. بهلینک به شما کمک می‌کند تا کاربران خود را به سمت وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و دیگر مواردی که می‌خواهید هدایت کنید.

حتماً به فکر استخدام یک تولیدکنندۀ محتوا باشید تا حرفه‌ای‌تر دیده شوید!

ممکن است همین حالا، شما در شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل توییتر یا یوتیوب هم فعالیت کنید و پروسه تولید محتوای آن‌ها را برعهده یک یا چند نفر از افراد متخصص در این زمینه گذاشته باشید؛ خب، صفحه اینستاگرام شما هم نیاز به یک یا چند نفر از افراد متخصص در تولید محتوا نیاز دارد؛ افرادی که ابزارهای جدید اینستاگرام را به‌خوبی می‌شناسند و تخصص کافی در تهیه و تولید محتوای مفید برای تبلیغ و ترویج کسب و کار شما را دارند.

برای مثال، یکی از برندهای معروف ایرانی با عنوان شامپو فیروز، با استخدام چندین فرد مختصص در زمینه تولید محتوا در اینستاگرام و توییتر، به موفقیت و شهرت بسیار بیشتری نسبت به قبل رسیده است. اینکه توییت‌های بامزه و خلاقانه اکانت این فروشگاه بزرگ در توییتر، همیشه بیشترین لایک را می‌گیرد به کنار، تولید محتوای این فروشگاه در اینستاگرام هم بی‌نظیر است. بیایید به کپشن یکی از پست‌های این فروشگاه در اینستاگرام نگاهی بیندازیم:

فیروزشاپ (@firoozshopcom): «ما از طرف شامپوهای فیروز از شما تشکر می‌کنیم که با اجرای هیجان‌انگیزتون توی حموم، نمی‌ذارید شامپوهای ما حوصله‌شون سر بره. قسمتی از ترانه‌ای رو که همیشه توی حموم می‌خونی، برامون بنویس».

 اگر نمی‌توانید تولیدکنندۀ محتوا در ابتدای راه استخدام کنید، می‌توانید مطلب5 ترند اینستاگرامی برای تولید محتوا را بخوانید تا کمی بیشتر با آن آشنا شوید.

عکس‌های باکیفیت را دست کم نگیرید!

توجه داشته باشید که تصاویر، حرف اول را در اینستاگرام می‌زنند. ممکن است که مخاطبان شما در توییتر، به توییت‌های ضعیف شما اهمیتی ندهند اما پست‌ کردن عکس‌های بی‌کیفیت در اینستاگرام، کاری است که احتمالاً به پایان کسب‌ و کار اینستاگرامی شما منجر خواهد شد.

البته شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های عکاسی و رعایت‌ کردن میزان‌های یک عکس جذاب در تهیه تصاویر، فالوورهای زیادی را جذب کنید. گفتنی است که شما می‌توانید با عکاسی از طریق گوشی موبایل خودتان و انجام آزمون و خطاهای متعدد و مختلف، تمرینی برای ایجاد تصاویر با کیفیت و جذاب بکنید. جالب است بدانید که اپلیکیشن‌های ادیت و طراحی عکس هم می‌توانند شما را در این بخش از جذب فالوئر کمک کنند؛ اپلیکیشن‌های محبوبی مثل Photo Editor Pro، از این قبیل‌اند.

از دیگران برای معرفی بیشتر صفحه اینستاگرام‌تان کمک بگیرید.

یکی از راه‌های طبیعی جذب فالوور، مخصوصاً هزار فالوور اول پیج شما در اینستاگرام، ترویج و معرفی پیج کاری شما توسط دوستان و آشنایان‌تان است. این کار باعث می‌شود تا اکانت و محتوای شما، دست به دست بچرخد و از نفری به نفر دیگر معرفی شود.

حتی اگر از چنین امکانی بهره‌مند نیستید، دوست یا آشنایی در اینستاگرام ندارید یا حتی مثل خود من زیاد مایل نیستید که از آشنایان کمک بگیرید، می‌توانید توسط پیج اصلی خودتان شروع به تبلیغ کنید یا حتی با پیج‌های دیگر که در حوزه کاری شما فعالیت می‌کنند، تبادل  داشته باشید. مثلاً می‌توانید با یک برنامه‌ریزی صحیح و منظم، استوری‌هایی با مضمون معرفی صفحه کاری‌تان و به اصطلاح منشن‌کردن آیدی آن، از فالوئرهایتان بخواهید که آن را فالو کنند یا به افراد دیگر پیشنهاد بدهند. همچنین، می‌توانید به پیج‌های همکار خودتان پیشنهاد تبادل دوطرفه بدهید تا هردو از مزایای این نوع تبلیغ بهره‌مند شوید.

مثلاً فرض کنید شما در زمینه فروش دستبندهای ابریشمی فعالیت می‌کنید و به‌تازگی یک پیج در اینستاگرام برای فروش این محصولات ایجاد کرده‌اید. شما می‌توانید با معرفی این پیج در استوری شخصی‌تان و اضافه‌کردن آیدی آن، دیگران را به سوی بازدید و معرفی سوق بدهید. یادتان نرود که هشتگ‌های مرتبط و اختصاصی و یک کپشن کوتاه و جذاب هم به این استوری اضافه کنید.

راستی  از اهمیت میکرو اینفلوئنسرها غافل نشوید! منظور از میکرو اینفلوئنسرها افراد تاثیرگذاری هستند که با تعداد مخاطب بسیار کم در اینستاگرام فعالیت می‌کنند. اکانت اینستاگرام زیر را در نظر بگیرید:

مثالی از میکرو اینفلوئنسر

صفحه‌ای که در تصویر بالا می‌بینید فقط 990 فالوور دارد و احتمالاً بابت تبلیغات هزینۀ خیلی ناچیزی از کسی بگیرد! البته من (نویسنده این مطلب) مدتی است که این صفحه را زیر نظر دارم و تابحال ندیدم که تبلیغی بگذارد! اما موارد خیلی جالب و مفیدی در این صفحه پیدا کردم که شاید به شما در پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب کمک کند.

شاید بگویید که آخر 990 فالوور به چه درد من می‌خورد؟ من تمام پست‌های این پیج را بررسی کردم و متوجه شدم که تعامل فالوورهای این پیج بسیار مناسب و بالا است. یعنی در واقع صاحب پیج توانسته اعتماد کاربران را به‌دست آورد. حالا شما فرض کنید که صاحب یک کسب و کار فروش محصولات ارگانیک باشید؛ به‌نظرتان تبلیغ خلاق و زیرپوستی (!) در این پیج چقدر برایتان فالوور و حتی فروش به همراه خواهد داشت؟

در صفحۀ اینستاگرامی که همیشه غذاهای رژیمی ساده گذاشته می‌شود، اگر فقط یکبار در مورد فروشگاهی که موارد اولیۀ این غذاها را به‌راحتی می‌توان از آن تهیه کرد صحبت یا معرفی شود، خیلی از کاربران به سمت کسب و کار فروش محصولات ارگانیک کشیده می‌شوند! بنابراین، همین حالا دست به کار شوید و اینفلوئنسرهای مرتبط با زمینۀ کاری‌تان را با تعداد فالوور کم، اما نرخ تعامل بالا پیدا کنید و مطمئن باشید که در انتها شما هستید که برنده‌اید.

نوشتن کپشن‌های جذاب و خلاقانه مخاطب را به صفحه اینستاگرام شما جذب می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، خلاقیت در نوشتن متن کپشن‌ها و تولید محتوای جذاب، نقش بسیار مهمی در جذب و نگهداری فالوورهایتان ایفا خواهد کرد. در ادامه، چند نکته مهمی که در ایجاد و نوشتن یک کپشن جذاب به شما کمک خواهند کرد را ذکر کرده‌ایم:

  • دعوت از مخاطبان برای لایک‌کردن، کامنت‌گذاشتن، خرید کردن یا فرستادن برای دیگران
  • متن خلاقانه، هوشمندانه و جذاب
  • استفاده از ایموجی‌های مناسب و مرتبط
  • استفاده از هشتگ‌ها

استفاده از همه این نکات برای نوشتن یک متن یا کپشن جذاب، بسیار حیاتی و مهم است. برای مثال، بیایید به یک کپشن جذاب، موفق و خلاقانه در محیط اینستاگرام فارسی سری بزنیم:

  • فیروزشاپ (@firoozshopcom): «کیه که ندونه پودر بچه فیروز توی رفاقت نامبر وانه و تا به امروز توی این مسیر چیزی برای رفقاش کم نذاشته و تونسته یک‌تنه به مقابله با سوختگی‌هایی بره که در جای خودشون بسیار آزاردهنده بودن؛ پودری که توی رفاقت، سن و سال براش مهم نیست و فقط به سلامتی دوستاش فکر می‌کنه.

برای خرید این محصول کاربردی که از پودر کاملاً طبیعی و تصفیه‌شده تالک تهیه شده و فاقد هرگونه مواد حساسیت‌زاست، به سایت فیروزشاپ مراجعه کنید.

#فیروزشاپ #خریدآنلاین #پودربدن #پودرتالک #ضدالتهاب».

به تک تک قسمت‌های این کپشن با دقت نگاه کنید؛ حالا یک قلم و کاغذ بردارید و مطلب چطور کپشن خلاقانه اینستاگرام بنویسیم را بخوانید تا شما هم بتوانید یک متن خلاقانه مثل فیروزشاپ بنویسید.

در پست و استوری اینستاگرام‌تان از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید.

اگر دقت کرده باشید، تا اینجای این مقاله، بارها از اهمیت هشتگ‌ها در جذب فالوور و جذاب‌ کردن کپشن‌ها صحبت کردیم. توجه کنید که اینستاگرام، قابلیت فالو کردن هشتگ‌ها را هم به این شبکه اجتماعی اضافه کرده است؛ پس کاربران قدار خواهند بود تا با فالو کردن یک هشتگ عمومی یا اختصاصی، به محتواهای مربوطه دسترسی داشته باشند. حتی به این فکر کنید که احتمال دارد یک نفر صفحه شما را دنبال نکند اما با فالو کردن هشتگ‌های اختصاصی شما، به محتواهای شما دست خواهد یافت.

بهتر است که شما از دو نوع هشتگ برای محتواهای خودتان استفاده کنید؛ یکی، هشتگ عمومی و پراستفاده و دیگری، هشتگ مخصوص خودتان. برای مثال، فرض کنید که شما در زمینه لوازم منزل و کادویی فعالیت می‌کنید و در اینستاگرام هم پیج دارید. امروز هم روز مادر است و می‌خواهید یک سرویس قابلمه را در قالب یک پست اینستاگرامی به مشتریان معرفی کنید.

پس از تهیه یک متن جذاب و خلاقانه و عکس‌های باکیفیت از محصول مورد نظر، باید از آن دو نوع هشتگی که در موردشان صحبت کردیم، استفاده کنید. برای مثال، سه هشتگ پراستفاده #قابلمه #سرویس_قابلمه و #قابلمه_استیل، به ترتیب دارای 380 هزار، 154 هزار و 32 هزار پست در اینستاگرامند؛ با ذکر این هشتگ‌ها در کپشن، به مخاطبان این امکان را می‌دهید که از سرتاسر ایران به پست شما دسترسی داشته باشند.

هشتگ #روزمادر هم با 485 هزار پست، به این هشتگ‌ها اضافه کنید. حالا نوبت هشتگ‌های اختصاصی شماست. این هشتگ‌ها بسته به اسم فروشگاه شما، خلاقیت‌تان و نوع محصول می‌توانند به‌وجود بیایند.

در مورد هشتگ‌ها مطالب دیگری به‌صورت مفصل نوشته‌ایم که از شما دعوت می‌کنیم مطالب هشتگ مارکتینگ چیست و هشتگ چیست را از آکادمی کاپریلا بخوانید.

تعامل با مخاطبان را در اولویت بگذارید!

این نکته بسیار حائز اهمیت است که مخاطبان با شما احساس نزدیکی و اطمینان داشته باشند. جواب‌ دادن به کامنت‌های زیر پست‌ها، رسیدگی به‌موقع پیام‌ها و سوالات در بخش دایرکت، پاسخ‌ دادن یا لایک‌ کردن واکنش مخاطبان به استوری‌هایتان و.. از جمله کارهایی است که به تعامل با مشتریان منجر خواهد شد.

فراموش نکنید که خیلی از مشتریان و مخاطبان، در رابطه با پاسخ سریع شما در رابطه با سوالاتشان بسیار حساس خواهند بود. بنابراین با روشن‌ کردن نوتیفیکیشن کامنت‌ها و پیام‌های خصوصی، در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات و خواسته‌های مخاطبان پاسخ بدهید.

حرف آخر

فراموش نکنید که همچنان کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. سعی کنید تمرکزتان را بر روی تولید و حفظ کیفیت بالای محتوا نگه‌ دارید. داشتن چندهزار فالوور، بدون برخورداری از کیفیت لازم محتوا، تصاویر و خدمات، در درازمدت هیچ ارزشی برای شما نخواهد داشت و حتی ممکن است برعکس عمل کند و برای شما یک سابقه بد یا یک شکست تلخ به ارمغان بیاورد. با تمرکز بر روی تولید محتوای باکیفیت، فالوورهای پیج شما در اینستاگرام به‌طور طبیعی رشد می‌کنند و شما را به‌سوی مسیر موفقیت‌آمیز دیجیتال مارکتینگ هدایت خواهند کرد.

دقت کنید که مخاطبان شما، هرگز به تعداد فالوئرهایتان دقت نخواهند کرد؛ محتوای مفید و کافی برای آن‌ها، بیش از هر چیز در مورد صفحه شما اهمیت خواهد داشت. برای خود من به شخصه، بارها اتفاق افتاده است که پیج یک اینفلوئنسر یا برند تجاری را که دارای میلیون‌ها فالوئر هم بوده آنفالو کرده‌ام؛ چرا که محتوای پست‌ها یا استوری‌هایشان دیگر برای من مفید نبودند.

پس برای رسیدن به انتهای مسیر موفقیت بازاریابی در اینستاگرام و کسب هزاران فالوئر واقعی، دو نکته را هرگز فراموش نکنید: کیفیت بالای محتوا و پیامی که باعث شناساندن کامل کسب‌ و کار شما خواهد شد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.