آیا به نظر شما استفاده از ربات‌های اینستاگرام برای افزایش تعداد مخاطبین و کاربران‌تان ارزش این کار را دارد یا نه؟ این سوال اخیراً بیشتر مطرح می‌شود چون افزایش تعداد فالوور فعال در اینستاگرام مثل قبل کار راحتی نیست. بیشتر کاربران برای بالا بردن تعداد فالوورهای خود در حال استفاده از ربات‌ها و ابزارهای اتوماسیون اینستاگرام هستند ولی آیا این کار تصمیم درستی برای آینده حساب کاربری شما است؟

اگر راجع به ربات‌های اینستاگرامی (مانند ربات‌های فالووریاب یا لایک خودکار اینستاگرام) کنجکاو هستید ولی اطلاع چندانی در مورد این ربات‌ها و خطرات استفاده از آن‌ها ندارید، این متن را تا آخر بخوانید. اگر هم قصد دارید یا داشتید از این بات‌های اینستاگرامی برای گرفتن فالوور (فیک!) استفاده کنید، همین حالا دست بردارید و این مطلب از آکادمی کاپریلا را تا انتها بخوانید.

ربات‌های فالووریاب اینستاگرام چه کاری انجام می‌دهند؟

ربات‌های اینستاگرام به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به شما در انجام کارهایی مانند لایک کردن، نظر دادن و دنبال کردن حساب‌های دیگر در اینستاگرام به صورت خودکار کمک کنند. این‌ها کارهایی هستند که بیشتر کاربران به صورت روزانه انجام می‌دهند ولی می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد. شما با کمک ربات‌های اینستاگرام می‌توانید مولفه‌هایی مانند هشتگ‌ها یا حساب‌های خاصی را هدف‌گذاری کنید و بقیه کارها را به ربات‌ها بسپارید. بعضی از پرطرفدارترین ربات‌های اینستاگرام یا خدمات اتوماسیون عبارتند از Mass Planner، FollowLiker و Instagress (که دلیل از کار افتادن آن را در ادامه متن توضیح خواهیم داد).

البته بات‌های پرطرفدار در بین ایرانی‌ها هم وجود دارند که اغلب برای جذب فالوور فیک استفاده می‌شود. یکسری دیگر از بات اینستاگرامی در بین ایرانی‌های (زرنگ!) هم وجود دارد که کسانی که حساب‌شان را آنفالو کردند، تشخیص می‌دهد و آن‌ها را آنفالو می‌کنید! مثلاً آنفالویاب، InstaFollow و غیره که احتمالاً به گوش‌تان هم خورده باشد.

استفاده از ربات‌های اینستاگرام می‌تواند حساب کاربری شما را به خطر بیاندازد!

استفاده از ربات‌های اینستاگرام مانند خوردن یک کیک شکلاتی بزرگ است. ممکن است این کار در ابتدا تصمیم خوبی به نظر برسد ولی در واقعیت همه می‌دانیم که اینطور نیست. ربات‌های اینستاگرام ممکن است در ابتدا برای صاحبان کسب و کاری که سرشان شلوغ است راه‌حل خوبی برای افزایش تعداد فالوور باشند، ولی خطر استفاده از آن‌ها این است که هر گونه استفاده از برنامه‌های خودکار در اینستاگرام کاملاً خلاف قوانین استفاده از این پلتفرم بوده و استفاده از ربات‌ها ممکن است باعث تعلیق کلی حساب کاربری شما شود.

بات اینستاگرام

بیشتر ربات‌های اینستاگرامی بدون اجازه به API اینستاگرام (ارتباطی که سرویس‌ها را قادر به تماس با برنامه اینستاگرام می‌سازد) دسترسی پیدا می‌کنند. طبق قوانین استفاده برنامه اینستاگرام، این کار کاملاً خلاف قوانین است:

  1. دسترسی به API خصوصی اینستاگرام بدون اجازه ممنوع است. استفاده از API اینستاگرام دارای قوانین خاصی است.

طبق قوانین API اینستاگرام، ربات‌ها باعث نقض قوانین زیر می‌شوند:

  1. مدارک ثبت شده به هنگام ورود به اینستاگرام نباید ذخیره شوند.
  2. از API اینستاگرام برای نمایش محتوای کاربران، انتقال یا تهیه نسخه پشتیبان از محتوای موجود و یا مدیریت روابط اینستاگرامی بدون اجازه قبلی نباید استفاده شود.
  3. نظرات باید به صورت جداگانه برای هر فرد خاص نوشته شوند. از ارسال نظرات تجاری غیرمجاز و اسپم در اینستاگرام باید خودداری شود.
  4. انجام چند کار همزمان در اینستاگرام توسط حساب‌های تجاری خلاف قوانین است.
  5. مطالب باید جدید و منحصر به فرد باشند. از API اینستاگرام نباید برای تکرار یا جایگزین کردن تجارب کاربران سایت یا برنامه‌های مربوط به اینستاگرام استفاده شود.

با وجود این قوانین، کاربران همچنان بدون توجه به تأثیرات منفی ربات‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

همانطور که قبلاً به آن اشاره شد، یکی از معروف‌ترین خدمات اتوماسیون اینستاگرام به نام Instagress اخیراً از کار افتاد. مدیران این برنامه با ارسال پیامی که در آن نوشته شده بود «به درخواست اینستاگرام، مجبور به خاتمه دادن به خدمات اینترنتی شدیم» نشان دادند که نقض قوانین استفاده از اینستاگرام می‌تواند چنین عواقبی داشته باشد. در همین زمان بسیاری از کاربران دچار وضعیتی به نام “Shadowban” شدند. این کاربران متوجه شدند که تصاویر آن‌ها در هشتگ‌های استفاده شده آن‌ها دیده نمی‌شود و این وضعیت باعث کاهش شدید تعامل با پست‌های ارسالی این حساب‌های کاربری شد. با اینکه دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد چنین وضعیتی بشود، استفاده از ربات‌های اینستاگرامی و نقض قوانین اینستاگرام جزو دلایل اصلی آن هستند.

پس به عنوان صاحب کسب و کار یا کارآفرینی که اهمیت بهره‌وری را درک می‌کند، بهتر است از ربات‌های اینستاگرام برای افزایش تعداد فالوورهای خود استفاده نکنید.

یک علت دیگر این که استفاده از ربات‌های اینستاگرامی برای شما خطرناک است این است که اطلاعات کاربری‌تان در آن پلتفرم (یعنی همان پلتفرم ربات اینستاگرامی) باقی می‌ماند؛ حتی در زمانی که شما از آن خارج می‌شوید و دیگر قصد استفاده از آن را نداشته باشید! پس اگر امنیت صفحۀ اینستاگرام‌تان برایتان در اولویت است و می‌خواهید از هک شدن در اینستاگرام جلوگیری کنید، از این ربات‌های اینستاگرامی استفاده نکنید.

بات اینستاگرامی

اگر از ربات‌های اینستاگرامی استفاده نکنیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

حرف ما را قبول دارید؟ اصلاً نیازی نیست حرف ما را قبول داشته باشید. نگاهی به پیج‌های اینستاگرامی مختلف بیندازید؛ خیلی راحت می‌توان متوجه شد که کدام صفحه دست بات‌های اینستاگرامی است. پس حالا اگر متقاعد شدید، بهتر است به فکر راه‌های واقعی برای جذب فالوور و افزایش تعامل با مشتریان‌تان باشید.

این کار ممکن است سخت باشد ولی به جای از دست دادن امیدتان، دنبال راه چاره باشید. اگر از فکر خود به خوبی استفاده کنید، هر چقدر هم وضعیت در اینستاگرام تغییر کند، شما باز در رسیدن به اهداف‌تان موفق خواهید بود.

راه‌حل جایگزین شماره 1: کارهای لازم را خودتان انجام دهید.

با اینکه این روش از لحاظ زمانی کارآمد نیست ولی قابل اعتمادترین روش برای نزدیک شدن به مخاطبان‌تان است. برای مثال اگر مادران خانه‌دار جامعه هدف شما را تشکیل می‌دهند، بهتر است هشتگ‌هایی مانند #زنان_خانه_دار را جستجو کنید که مربوط به جامعه هدف موردنظرتان هستند.

ممکن است در بین موارد جستجو شده پست‌هایی پیدا کنید که بهتر باشد زیر آن‌ها نظری بنویسید یا صفحاتی را برای دنبال کردن پیدا کنید. از آنجا به بعد با صفحات متعددی که مربوط به مادران خانه‌دار هستند مواجه خواهید شد که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید آشنایی بیشتری با صاحبان این صفحات داشته باشید.

ممکن است تعدادی تصویر لایک کرده، متن زیر آن‌ها را خوانده یا حتی بر روی لینکی که در قسمت بیوگرافی وجود داشته کلیک کرده و مطالبی از وبلاگ‌های این اشخاص را خوانده باشید. با این که این کارها می‌توانند وقت گیر باشند، ممکن است فرصتی برای شناخت مخاطبان‌تان (مشتریان احتمالی) فراهم کنند که قبلاً از طریق اتوماسیون امکان آن وجود نداشت.

راه‌حل جایگزین شماره 2: ادمین استخدام کنید.

ادمین‌های زیادی با دستمزدهای مختلف در بازار وجود دارند. شما می‌توانید با کیفیت‌ترین ادمین‌ها را در سایت‌های برون‌سپاری مثل پونیشا و پارسکدرز پیدا کنید. البته خاطرتان باشد که قبل از استخدام حتماً نمونه‌کارهای آن‌ها را با دقت بررسی کنید تا موردی که به شما نزدیک‌تر است را پیدا کنید. البته برای پیدا کردن گزینه مناسب کمی باید وقت بگذارید. ولی وقتی فردی را پیدا کردید که دیدگاه و اهداف شما را درک می‌کند، می‌توانید بخشی از کارهای روزانه خود را با خیال راحت به او بسپارید. با استفاده از این شیوه، حساب‌هایی که ادمین شما با آن‌ها سر و کار دارد، از اعتبار بیشتری در برخورد با مشتریان برخوردار خواهند بود.

برای مثال اگر از رباتی استفاده کرده باشید که زیر پست غمگین یک فرد، جمله “چه تصویر جالبی!” را به صورت خودکار کامنت کرده باشد، این شخص متوجه استفاده شما از ربات‌های اینستاگرامی خواهد شد و عدم همدلی و دلسوزی شما او را ناراحت خواهد کرد و احتمالاً پست‌های شما را دنبال نکرده و از شما در آینده خرید نخواهد کرد. استفاده از چنین ربات‌هایی ممکن است به وجهه برند شما در اینستاگرام آسیب بزند.

راه‌حل جایگزین شماره 3: به یاد داشته باشید که سرعت، همه چیز نیست.

اگر قادر به استخدام ادمین نیستید و زمان کافی برای لایک کردن و نظر دادن ندارید، به خودتان سخت نگیرید. تلاش شما برای ارسال مطالب باکیفیت، نوشتن متن‌های جالب و استفاده از هشتگ‌های مناسب به اندازه کافی در مدیریت یک حساب موفق در اینستاگرام به شما کمک خواهد کرد.

اگر وقت کافی داشتید، یک یا دو بار در روز به مدت 15 دقیقه وارد حساب‌تان شوید و با دیگران در تماس باشید. حتی همین مقدار زمان کم هم می‌تواند تأثیر بزرگی بر رشد حساب شما داشته باشد. شما می‌توانید از طریق برنامه‌ریزی برای پست‌های اینستاگرامی در وقت خود صرفه‌جویی کنید. این یعنی شما نیاز به تقویم محتوایی دارید!

جدا از نظرهای شخصی راجع به ربات‌های اینستاگرام باید گفت که مهم‌ترین مسأله، داشتن اعتبار لازم است. اگر مطالب شما معتبر باشند، خیلی زود گروهی از افراد مطالب شما را دنبال کرده و روی لینک موجود در قسمت بیوگرافی شما کلیک خواهند کرد که تعدادی از آن‌ها حتی مشتری محصولات شما خواهند بود. با ارتباط انسانی و واقعی می‌توانید به هر هدفی که دارید، دست پیدا کنید.

به جای تلاش برای جمع کردن 100 هزار فالوور در کمترین زمان با روش‌های ماشینی، به دنبال پیدا کردن 10 فالوور واقعی باشید.

جمع‌بندی

استفاده از بات‌ها یا ربات‌های اینستاگرام جنبۀ تقلب دارد و تقلب در هیچ جایگاه و زمینه‌ای مورد قبول نیست. شایعاتی اخیراً به گوش می‌رسد که طی آن اینستاگرام قدرت تشخیص فالوورهای غیرفعال یک صفحه را دارد و آن‌ها را از صفحۀ افراد حذف می‌کند. هیچ کدام از این عواقب ارزش آن را ندارد که از ربات‌های اینستاگرامی استفاده کنید.

جذب فالوور واقعی کار آسانی نیست! البته آسان هست اما وقت‌گیر! نیاز به صبوری بسیار زیادی هم دارد. پس انتظار نداشته باشید راهی که یک برند رقیب چندساله طی کرده را شما بتوانید یک شبه انجامش دهید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 2 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها