حدود 2 الی 3 ماه قبل از نگارش این مطلب، یکی از پرطرفدارترین حساب‌های کاربری اینستاگرام ایرانی که محتوای آموزشی در زمینه زبان انگلیسی و آزمون آیلتس تولید می‌کرد، هک شد! تقریباً همۀ طرفداران این اکانت اینستاگرامی که به کمک تولید محتوا در اینستاگرام به برند موفقی تبدیل شده بود، شوکه بودند. بارها دیدم که دوستانم در شبکه‌های اجتماعی مختلف در مورد آن صحبت می‌کردند.

مگر حضور در شبکه‌های اجتماعی چیزی جز برقراری ارتباط نزدیک و تعامل با کاربران است؟

آیا شما می‌توانید با مخاطبین خود در شبکه‌های اجتماعی کاری کنید تا نبود شما را حس کنند و برای آن غصه بخورند؟! از این‌ها گذشته، آیا می‌توانید در ازای پاسخ به محبت‌های این افراد، از هک شدن در اینستاگرام جلوگیری کنید یا به کمک روش‌های مختلف اکانت هک شده را باز گردانید؟

نمی‌توانید هک شدن در اینستاگرام را نادیده بگیرید؛ اگر امنیت اینستاگرام موضوع مهمی نبود، این گروه عظیم از مشاوران و ایمن‌سازان (!) اینستاگرامی وجود نداشت! البته هیچ‌کدام از این افراد شاخ غول را نمی‌شکنند. دقیقاً کارهایی را با اکانت شما انجام می‌دهد که در ادامه در آکادمی کاپریلا از آن صحبت می‌کنیم.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

چگونه متوجه شویم که اکانت اینستاگرام ما هک شده است؟

وقتی که حساب کاربری اینستاگرام هک شود، چند حالت به وجود می‌آید که از آن طریق می‌توانید متوجه آن شوید:

  • با این که نام کاربری و رمز عبور خود را درست وارد می‌کنید، اما باز هم نمی‌توانید وارد حساب کاربری اینستاگرام خود شوید.
  • تصاویری در حساب کاربری شما منتشر شده که خودتان قبلاً آن را پست نکرده‌اید.
  • متوجه حضور اکانت‌هایی در لیست دنبال شوندگان می‌شوید که اصلاً به یاد ندارید خودتان آن‌ها را فالو کرده باشید.

اگر با چنین مواردی مواجه شدید، یعنی حتماً هک شدید. اگر هم تابحال مواجه نشدید، از این به بعد را بخوانید تا دیگر هیچ‌وقت دچار مشکل هک اینستاگرام نشوید.

چگونه از حساب اینستاگرام خود در برابر هکرها مراقبت کنیم؟

چند روش کلی و صدالبته کاربردی و مهم برای این کار وجود دارد:

  1. انتخاب رمزعبور قوی برای اکانت اینستاگرام شبیه به ساختن دیوارهای بزرگ برای یک قلعه است!
  2. حالت تأیید هویت دو عاملی (Two-factor authentication) را فعال کنید و آن را جدی بگیرید!
  3. قبل از حساب کاربری اینستاگرام، ایمیل‌تان را امن کنید.
  4. از برنامه‌های غیررسمی اینستاگرام استفاده نکنید.
  5. رمز عبور و نام کاربری‌تان را در اختیار هیچ کسی قرار ندهید؛ با آن مثل یک راز رفتار کنید.

در مورد تمامی موارد بالا در ادامه توضیح خواهیم داد.

مرحله اول جلوگیری از هک شدن در اینستاگرام: انتخاب رمز عبور قوی به بلندای یک قلعه دفاعی بلند!

با بیشتر شدن تعداد کاربران اینستاگرام، تعداد حملات هک و فیشینگ هم بیشتر می‌شود. منظور از فیشینگ همان حملات کلاهبرداری و سرقت از طریق اینترنت است. همیشه مقصر اصلی در چنین شرایطی، رمز عبور ضعیف است.

با توجه به گفته‌های Victor Gevers، محقق امنیتی در موسسه GDI، بهتر است برای امنیت بیشتر از رمز عبورهایی که به صورت خودکار ایجاد شده‌اند و برنامه‌های مدیریت رمزعبور استفاده کنید. البته شاید کار کردن با چنین برنامه‌ای برایتان سخت باشد، در چنین شرایطی بهتر است یک پسورد قوی انتخاب کنید و آن را برروی کاغذی بنویسید و در جایی که فقط خودتان می‌دانید پنهان کنید.

Gevers در توضیحات خود می‌گوید: «اگر حوصله به یاد آوردن رمز عبورها را ندارید، برنامه‌های مدیریت رمز عبوری وجود دارند که از طریق آن‌ها بر روی رایانه و تلفن همراه و حتی در زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید، می‌توانید به رمز عبورهای خود دسترسی داشته باشید.» البته این هم خطرات خود را دارد؛ مثلاً اگر زمانی تلفن همراه شما گم شود، احتمال لو رفتن تمامی رمز عبورهایتان وجود دارد!

داشتن رمزعبورهای منحصر به فرد و متفاوت برای هر یک از حساب‌های خود، ایده بسیار خوبی است؛ زیرا دسترسی هکرها به اطلاعات‌تان را دشوارتر می‌کند.

وقتی رمزعبوری برای حساب جدیدتان در نظر داشتید، قدرت آن را به صورت آنلاین در سایت‌های ارزیابی رمز عبور بررسی کنید. این کار به شما نشان خواهد داد که آیا رمزعبور شما به اندازه کافی در برابر حمله هکرها قوی است یا نه. البته خود اینستاگرام هم قوی یا ضعیف بودن رمز عبورتان را بررسی می‌کند، اما شما هم می‌توانید از طریق سایت‌های مشخص، این بررسی را انجام دهید.

نکته: همیشه اعتبار ایمیل‌های دریافتی خود (نام فرستنده، آدرس ایمیل و لینک مربوط به آن‌ها) را بررسی کنید و رمزعبور خود را به شخص غیرقابل اعتماد یا ناشناس ندهید تا از حملات احتمالی فیشینگ جلوگیری کنید.

اگر صاحب کسب و کاری هستید که در اینستاگرام فعالیت مداوم دارد و قصد دارید برند خود را گسترش دهید، باید برای حفظ امنیت اینستاگرام خود فقط “زمان” هزینه کنید! برای یادگیری خود وقت بگذارید. نیازی نیست همه‌چیز را به افراد دیگر بسپارید. مواردی مثل امنیت اینستاگرام هم راحت و هم دارای اهمیت‌اند.

مرحله دوم جلوگیری از هک شدن در اینستاگرام: تأیید هویت دو عاملی را فعال کنید.

تأیید هویت دو عاملی، یک لایه محافظتی به دیوار دفاعی شما در برابر هکرها اضافه می‌کند.

نحوه کار آن به این صورت است که شما یک فرآیند چند مرحله‌ای را طی می‌کنید تا از طریق ارسال و دریافت یک کد امنیتی هویت خودتان را اثبات کنید. طبق این شیوه اگر از دستگاه نامشخصی خواستید به حساب اینستاگرام خودتان وارد شوید، باید کد مورد نظر را وارد کرده و هویت خودتان را اثبات کنید.

برای فعال کردن تأیید هویت دو عاملی در اینستاگرام به بخش تنظیمات رفته و بر روی گزینه “Two-Factor Authentication” کلیک کنید.

از آنجا به بخش “Get Started” رفته و در آنجا با دو گزینه پیشنهادی “Authentication App” و “Text Message” رو به رو خواهید شد.

گزینه تایید هویت دوعاملی

شاید باورتان نشود، اما تنها کاری که افراد به اصطلاح (!) متخصصین امنیت پیج برای افراد انجام می‌دهند، همین فعال کردن تایید هویت دو مرحله‌ای است. این کار را جدی بگیرید!

گزینه اول: Authentication App | برنامه احراز هویت

این گزینه مربوط به یک برنامه تأیید هویت شخص ثالث است.

برنامه احراز هویت در اینستاگرام

اگر چنین برنامه تأیید هویتی داشتید، اینستاگرام به صورت خودکار این برنامه را پیدا کرده و کد شما را به آن خواهد فرستاد. شما باید این کد را از طریق این برنامه پیدا کرده و آن را در برنامه اینستاگرام وارد کنید تا تأیید هویت دو عاملی روشن شود.

اگر به برنامه تأیید هویت دسترسی نداشتید، اینستاگرام به شما برنامه‌ای پیشنهاد خواهد کرد تا قبل از اتمام فرآیند بتوانید آن را دانلود کنید.

گزینه دوم: Text Message

اگر حساب شما دارای شماره تلفن تأیید شده نباشد، با انتخاب این گزینه باید شماره خود را وارد کرده و دکمه “Next” را فشار دهید.

هک شدن در اینستا

از این به بعد هر وقت از دستگاه ناشناسی برای ورود به اینستاگرام استفاده کردید، می‌بایست کد امنیتی که برای شما از طریق پیامک ارسال می‌شود را در برنامه وارد کنید.

نکته: مراقب پیام‌های اینستاگرامی مشکوک باشید و هیچوقت اطلاعات شخصی خود را به اشتراک نگذارید. اینستاگرام چند وقت پیش ویدیویی از طریق حساب creators منتشر کرد که راجع به بیشتر شدن حملات فیشینگ در اینستاگرام صحبت کرده بود.

کلاهبرداری اینستا
نمونه‌ای از فیشینگ از طریق دایرکت اینستاگرام- در این پیغام به مخاطب هشدار داده می‌شود که کسی به صورت مشکوکی وارد حساب شما شده، پس از طریق لینک زیر هویت خود را تایید کنید. لینکی که در پیغام درج کرده، فیشینگ است.

 

مرحله سوم: از امنیت حساب کاربری ایمیل‌تان اطمینان حاصل کنید.

اگر خوب فکر کنید، می‌بینید که حساب اینستاگرام و خیلی از حساب‌های دیگرتان به طور مستقیم به حساب ایمیل‌تان مرتبط هستند. اگر شخصی به ایمیل شما دسترسی داشته باشد، به خیلی از حساب‌های شما دسترسی خواهد داشت. در واقع ایمیل می‌تواند هم شما را از هک شدن نجات دهد و هم باعث و بانی از دست رفتن خیلی از حساب‌های کاربری شما شود. پس امنیت حساب ایمیل خود را جدی بگیرید.

در یکی از مطالعات اخیر مشخص شد که 22 درصد از کاربران اینترنتی اعلام کرده‌اند که حساب آنلاین آن‌ها تا به امروز حداقل یکبار هک شده است و 14 درصد اعلام کرده‌اند که این موضوع بیش از یک‌بار برایشان اتفاق افتاده است. باری دیگر تاکید می‌کنیم که جلوگیری از هک شدن اینستاگرام را جدی بگیرید!

آمار هک اینستاگرام

با دانستن این موضوع، بهتر است که ایمیل خودتان را از طریق تأیید هویت دو عاملی یا رمزگذاری ایمیل ایمن‌سازی کنید. این کارهای کوچک باعث می‌شوند حساب اینستاگرام شما از دست هکرها به دور باشد.

مرحله چهارم: لغو دسترسی برنامه‌های مشکوک و غیررسمی اینستاگرام

ممکن است از اینستاگرام به عنوان یک حساب مجاز برای ورود به برنامه‌های شخص ثالثی مانند برنامه‌های دوستیابی، بازی‌ها و ابزارهای ویرایش عکس استفاده کرده باشید.

اما آیا می‌دانستید که اگر هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها هم از این برنامه‌های شخص ثالث استفاده نکرده باشید، این برنامه‌ها ممکن است همچنان به پروفایل رسانه اجتماعی شما و اطلاعات حساب‌تان دسترسی داشته باشند؟

و اگر مرکز داده‌های آن‌ها مورد حمله قرار بگیرد، اطلاعات شما هم در دسترس هکرها خواهد بود. برای همین است که اینستاگرام همیشه پیشنهاد می‌کند که قبل از اجازه دادن به برنامه‌های شخص ثالث، به عواقب آن خوب فکر کنید.

برای مدیریت برنامه‌های شخص ثالث خود، پروفایل اینستاگرام‌تان را از طریق کامپیوتر باز کرده، روی تنظیمات کلیک کرده و سپس گزینه “Apps and Website” را انتخاب کنید.

در اینجا فهرستی از برنامه‌هایی را خواهید دید که به آنها اجازه دسترسی داده‌اید. اگر در این فهرست به برنامه‌های مشکوک برخورد کردید، به راحتی می‌توانید روی دکمه “Revoke Access” یا “View and Edit” برای تغییر وضعیت دسترسی آن‌ها کلیک کنید.

چگونه حساب کاربری اینستاگرامی که هک شده را بازگردانیم؟

بیانِ‌برتر نام صفحۀ اینستاگرامی‌ای بود که در ابتدای مقاله در مورد هک شدن آن صحبت کردیم. اما کلاً فاصلۀ هک شدن بیان برتر و بازگرداندن آن 1 هفته بود! البته که در این فاصله شاید فالوئرهای زیادی را از دست داده باشند یا حتی ببه دست آورده باشند (!) اما در کل این فاصله خیلی زیاد شد.

اگر فکر می‌کنید که حساب اینستاگرام‌تان هک شده، بهتر است هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهید تا به هفته نکشد. برای دسترسی دوباره به حساب‌تان، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. احتمالا از طرف اینستاگرام برای شما ایمیلی ارسال شده؛ آن را چک کنید.
  2. از اینستاگرام لینک ورود بخواهید.
  3. از اینستاگرام کد امنیتی یا پشتیبانی درخواست کنید.

مرحله اول بازگرداندن حساب کاربری هک شده اینستاگرام:  ایمیلی که از اینستاگرام آمده را چک کنید.

اگر ایمیلی از اینستاگرام به آدرس security@mail.instagram.com دریافت کرده‌اید، که در آن نوشته توضیح داده که آدرس ایمیل شما تغییر کرده است، امکان دارد بتوانید با انتخاب گزینه “revert this change” موجود در این ایمیل، تغییرات انجام شده را به حالت اول بازگردانید.

مرحله دوم بازگرداندن حساب کاربری هک شده اینستاگرام: از اینستاگرام لینک ورود بخواهید.

اگر اطلاعات بیشتری (مانند رمز عبور) تغییر کرده بود، باید به صورت زیر از اینستاگرام لینک ورود به حساب درخواست کنید:

در صفحه ورود به حساب، گزینه “Forgot password” (برای iOS) یا “Get help logging in” (برای اندروید) را فشار دهید.

این کار شما را به صفحه “?Trouble Logging In” (در iOS) یا “Login Help” (در اندروید) منتقل خواهد کرد.

سپس بر روی  گزینه “Send Login Link” (iOS) یا “Next” (Android) کلیک کرده و جاهای خالی نشان داده شده را پر کنید.

ایمیل مطمئنی که فقط شما به آن دسترسی دارید را در این بخش وارد کنید. بعد از انجام درخواست، منتظر ایمیلی از طرف اینستاگرام باشید که مراحل بعدی را به شما توضیح خواهد داد.

مرحله سوم بازگرداندن حساب کاربری هک شده اینستاگرام: از اینستاگرام کد امنیتی یا پشتیبانی درخواست کنید.

اگر با انجام مراحل بالا نتوانستید حساب اینستاگرام خود را بازیابی کنید، می‌توانید گزارشی مبنی بر هک شدن حساب‌تان به اینستاگرام بفرستید.

گزینه “Help Us Recover Your Account” را فشار دهید. این بار به جای درخواست کد امنیتی، گزینه “I can’t access this email or phone number” را انتخاب کنید.

در صفحه بعد، فرم مربوط به توضیح اطلاعات حساب‌تان را پر کنید. بر روی “My account was hacked” کلیک کرده و “Request Support” را فشار دهید.

بعد از فرستادن درخواست خود باید ایمیل خودکاری از طرف تیم امنیتی اینستاگرام به دست شما برسد که در آن از شما خواسته می‌شود تا هویت خودتان را ثابت کنید. ممکن است از شما گزینه‌های زیر را بخواهند:

  • عکسی از خودتان به همراه کاغذی که در آن کد فرستاده شده از طرف اینستاگرام به صورت دست‌نویس درج شده باشد.
  • آدرس ایمیل یا شماره تلفن که موقع ایجاد حساب وارد کرده‌اید و نوع دستگاهی که در آن زمان استفاده کرده بودید (مانند: آیفون، اندروید، آیپد یا سایر وسایل).

جمع‌بندی

ایمن نگه داشتن حساب اینستاگرام همیشه برای برندها و تولیدکنندگان محتوا مهم بوده است. هر لحظه امکان از دست دادن اکانت اینستاگرام شما وجود دارد و شما می‌توانید با کمک راه‌های تضمینی حفظ امنیت اینستاگرام، از هک شدن اکانت‌تان جلوگیری کنید. با اینکه هیچ روشی به طور کامل و 100 درصد جلوی هک شدن حساب شما را نمی‌گیرد، ولی می‌توانید با انجام همین مراحل ساده، کار را برای هکرها دشوارتر از سابق کنید.

اگر به این مطلب علاقمند بودید، از شما دعوت می‌کنیم تا مطلب امنیت اینستاگرام را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.