در سال‌های اخیر با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فراگیر شدن آن‌ها، خیلی چیزها تغییر کرد و جنبه‌های جدیدی از رسانه و تاثیرات آن در زندگی‌مان نمایان شد. یکی از مسائلی که برای همه ما تازگی دارد و جدیداً به‌واسطه شبکه‌های اجتماعی با آن برخورد داشته‌ایم، کلمات و اصطلاحاتی است که در هنگام استفاده از واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و یا توییتر، آنها را به کار می‌بریم. اصطلاحاتی که قبلا با آنها برخوردی نداشتیم و اگر این اپلیکشین‌ها نبودند، به احتمال زیاد درک معنا و مفهوم آنها می‌توانست خیلی سخت و دشوار باشد. واقعیت این است که دوره و زمانه عوض شده و حالا، در عصر ارتباطات، ما هم مجبوریم با پیشرفت تکنولوژی همگام شویم تا از هم‌نسل‌های خودمان عقب نمانیم. برای اینکه بتوانیم از دنیای تکنولوژی سر دربیاوریم، لازم است با اصطلاحاتی که در فضای اینترنت استفاده زیادی دارند، آشنا شویم و آنها را یاد بگیریم.

یکی از اصطلاحاتی که اینستاگرام، آن را به دایره لغات ما اضافه کرده است، بک دادن در اینستا است. این اصطلاح به شکل‌های مختلفی مثل فالو بک، بک دادن یا حتی بک کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد که همه آنها، تقریبا یک معنا و مفهوم مشترک دارند. اگر بارها اصطلاح بک دادن به گوشتان خورده ولی هنوز مطمئن نیستید که چه معنایی دارد، به شما پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مقاله از آکادمی کاپریلا با ما همراه باشید تا هر چیزی که لازم است درباره این اصطلاح بلد باشید را یاد بگیرید.

منظور از فالو کردن در اینستاگرام چیست؟

برای اینکه بتوانید معنی اصطلاح بک دادن در اینستاگرام را درک کنید، باید در درجه اول معنای لغوی کلمه follow را بلد باشید. اگر تازه‌وارد هستید و به‌تازگی اپلیکیشن اینستاگرام را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کرده‌اید، طبیعی است که هنوز معنای بعضی از اصطلاحات را ندانید. اصلا از این بابت نگران نباشید، چون ما اینجا هستیم تا پله‌پله، از اصطلاح ساده یعنی فالو کردن در اینستاگرام شروع کنیم تا به بک دادن برسیم.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • با اصطلاحات اینستاگرامی آشنا شوید + فرهنگ لغت اینستاگرام— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
بک دادن در اینستاگرام
فالو کردن افراد در اینستاگرام

حتی اگر معنای دقیق کلمه follow را ندانید، احتمالا چند باری این اصطلاح به گوشتان خورده است. follow یک کلمه انگلیسی است که نقش فعل را دارد و به معنای «دنبال کردن» است. اصطلاح فالو کردن یا دنبال کردن در اینستاگرام، به این معنا است که شما به محتوایی که کاربر خاصی در پیج خود به اشتراک می‌گذارد، علاقه دارید و به همین دلیل، آنها را در اینستاگرام فالو می‌کنید تا در جریان تک‌تک پست‌ها و استوری‌های آنها قرار بگیرید. اینکه شما چه کسانی را در اینستاگرام فالو کنید، هیچ محدودیتی ندارد! در یک کلام، شما آزادید تا هرکسی که دلتان خواست را در اینستاگرام فالو کنید و هیچ مانعی برای این کار وجود ندارد.

برای مثال، می‌توانید بازیگران موردعلاقه خود را فالو کنید، بلاگرهایی که محتوای جذابی تولید می‌کنند را دنبال کنید یا غریبه‌هایی که نمی‌شناسید را به لیست کسانی که فالو می‌کنید، اضافه کنید. یا حتی اگر دوست داشتید، می‌توانید حریم شخصی خود را کاملا خصوصی نگه دارید و فقط خانواده درجه یک یا نهایتا دوستان و آشنایان خود را فالو کنید.

به هر حال تصمیم با خودتان است که می‌خواهید چه کسانی را در اینستاگرام فالو کنید و چه کسانی را فالو نکنید! ولی خب اگر به هر دلیلی خواستید کسی را فالو کنید،  فقط کافیست به پروفایل شخص موردنظرتان مراجعه و مانند عکس زیر، بر روی دکمه آبی‌رنگ follow کلیک کنید. به همین سادگی!

معنی بک دادن
نحوه فالو کردن افراد در اینستا

خب، حالا که اصطلاح follow برایتان کم‌وبیش جا افتاده، بهتر است برویم سر اصل مطلب، یعنی بک دادن و ببینیم که این اصطلاح در اینستاگرام در چه جایی و به چه منظوری به کار می‌رود.

بک دادن در اینستا یعنی چه؟

حالا که با اصطلاح فالو کردن در اینستاگرام آشنا شدید، درک کردن مفهوم بک دادن می‌تواند کمی برایتان راحت‌تر باشد. بک دادن در اینستاگرام، اصطلاحی است که خیلی بین کاربران رواج دارد و به‌وفور، توسط آنها استفاده می‌شود. مخصوصا نسل جوان و کسانی که در اینستاگرام فعالیت زیادی دارند.

جالب است بدانید که خیلی‌ها در حقیقت به بک دادن، به چشم جبران لطف نگاه می‌کنند و آن را عملی ارزشمند و شرافتمندانه تلقی می‌کنند! احتمالا برایتان سوال شده که چرا؟ خب فرض کنید که شما کسی را در اینستاگرام فالو کرده‌اید. منظورمان از این شخص، یک سلبریتی معروف که میلیون‌ها فالور دارد، نیست! چون به هر حال انتظار زیادی است که یک سلبریتی، صرفا چون شما او را فالو کرده‌اید، شما را فالو کند. بلکه منظورمان این است که مثلا یکی از دوستان یا آشنایان خود را که از قبل می‌شناسید، در اینستاگرام پیدا و او را فالو می‌کنید. حالا به‌عنوان یک دوست یا آشنا از آن فرد چه انتظاری دارید؟

خب مسلما انتظار دارید که چون شما صفحه اینستاگرام او را فالو کرده‌اید، پس او هم باید متقابلا همین کار را انجام بدهد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پیج اینستاگرام شما را فالو کند. درست نمی‌گویم؟ به این کار در اینستاگرام اصطلاحا بک دادن می‌گویند. به بیان ساده‌تر، اگر کسی شما را در اینستاگرام فالو کرده باشد و شما هم او را متقابلا فالو کنید، درواقع به او بک داده‌اید. همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، وقتی کسی شما را در اینستاگرام فالو می‌کند، اگر به پروفایل او نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که به‌جای گزینه follow، حالا دیگر یک آیکون آبی‌رنگ که بزرگ بر روی آن نوشته شده follow back جایگزین شده و شما برای فالو کردن متقابل شخص موردنظر، باید بر روی follow back کلیک کنید.

فالو بک
فالو بک در اینستاگرام

حالا بیایید از زاویه دیگری به قضیه نگاه کنیم! اگر شخصی که در اینستاگرام او را فالو کرده‌اید، انتظارتان را برآورده نکند و به‌اصطلاح، به شما فالو بک ندهد، احتمالا خیلی ناراحت می‌شوید یا حتی ممکن است بهتان بر بخورد که چرا فلان شخص به شما بک نداده است. دروغ چرا؟ خیلی‌ها بعد از اینکه می‌بینند شخص موردنظرشان به آنها بک نداده است، او را آنفالو می‌کنند و این اتفاق، تقریبا بین کاربران عادی است.

ولی سوالی که به وجود می‌آید این است که چه اتفاقی می‌افتد که بعضی‌ها در اینستاگرام به شما بک نمی‌دهند یا بلافاصله بعد از بک دادن شما را آنفالو می‌کنند؟

حقیقت پشت پرده بک ندادن یا آنفالو کردن چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خیلی از کاربران اینستاگرام، یا بک نمی‌دهند یا مدت کوتاهی بعد از بک دادن، طرف مقابل را آنفالو می‌کنند. ولی چرا؟ چه حقیقتی در پشت بک ندادن یا آنفالو کردن نهفته است؟

راستش را بخواهید، دلیل بدبینی خیلی از کاربران و بک ندادن آنها یا آنفالو کردنشان، یک تکنیک قدیمی و رایج است که خیلی از کاربران از آن برای بالا بردن تعداد فالوورهای خود استفاده می‌کنند. این تکنیک که از تکنیک‌های رایج بین کاربران برای بالا بردن تعداد فالوورها است، تکنیک فالو آنفالو نام دارد. حالا منظور ما از این تکنیک چیست؟

پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • روش موفقیت تضمینی در اینستاگرام چیست؟+ پاسخ به 100 پرسش رایج— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • آموزش کورل ویژه اینستاگرام برای کسانی که می‌خواهند صفحه حرفه‌ای در اینستاگرام داشته باشند— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)
  • وبینار ضبط شده هر آنچه که باید در خصوص بازاریابی در اینستاگرام بدانیم— برای مشاهده این ویدئو کلیک کنید(+)

خیلی از کاربران اینستاگرام، از یک تکنیک قدیمی برای بالا بردن تعداد فالوورهایشان استفاده می‌کنند. این تکنیک که اخیرا منسوخ شده و خیلی هم روی خوشی ندارد، به تکنیک فالو آنفالو معروف است. به بیان ساده، یک کاربر می‌آید و در اینستاگرام برای بالا بردن تعداد فالوورهای خود، در یک حرکت حساب‌شده که قبلا برنامه‌های آن را ریخته است، تعداد مشخصی از کاربران اینستاگرام را که اصولا غریبه هستند، فالو می‌کند. سپس، خیالش که راحت شد همه کسانی که فالو کرده است، به او بک داده‌اند، می‌نشیند و همه آنها را یکی‌یکی آنفالو می‌کند! این‌طوری، بدون اینکه تعداد فالوویینگ‌هایش بالا برود، می‌تواند کلی فالوور جدید داشته باشد.

این تکنیک که خیلی هم موردپسند کاربران نیست و از نظر اخلاقی هم ایراد دارد، باعث می‌شود تا خیلی از کاربران بی‌اعتماد شوند و دلشان نخواهد بک بدهند. البته، خیلی هم غیرقابل درک نیست! هرکسی که یکی دو بار گول چنین تکنیکی را خورده باشد و قربانی این ترفند شده باشد، دیگر دست و دلش به بک دادن نمی‌رود! شاید شما هم الان این فکر به سرتان زده است که چرا که نه؟ شاید دلتان بخواهد شما هم این تکنیک را امتحان کنید و با فالو کردن پیج‌های غریبه، آنها را به بک دادن مجاب کنید و بعد از اینکه خیالتان راحت شد که شما را فالو بک کرده‌اند، آنها را آنفالو کنید. ولی لازم است بدانید که شاید این ترفند به بالا رفتن تعداد فالوورها کمک کند، ولی حس منفی در کاربران ایجاد می‌کند و خیلی از آنها، به‌محض اینکه از جریان بو ببرند و بفهمند که شما از آنها سوءاستفاده ابزاری کرده‌اید و این تکنیک‌ها را بر روی آنها پیاده کرده‌اید، بدون لحظه‌ای معطلی شما را آنفالو می‌کنند.

حالا که می‌دانید چنین تکنیکی وجود دارد و خیلی‌ها به شما بک نمی‌دهند، باید چطوری این دسته از کاربران را پیدا کنیم؟

چگونه کسانی را که بک نداده‌اند در اینستاگرام پیدا کنیم؟

نیازی به گفتن ندارد که تناسب بین تعداد فالوورها و فالویینگ‌ها، اعتبار پیج شما را تعیین می‌کند و این مسئله، برای خیلی از پیج‌ها، مخصوصا پیج‌های کاری، از اهمیت زیادی برخوردار است. درواقع، وقتی کسی برای اولین بار به پیج شما سر می‌زند، برای اینکه ببیند پیج شما چقدر مطمئن است، قبل از هر چیزی به تعداد فالویینگ‌ها و فالوورهایتان نگاه می‌کند. اگر تعداد فالووینگ‌هایتان از تعداد فالوورهایتان بیشتر باشد، زنگ خطر برای کاربران به صدا درمی‌آید و آنها احساس می‌کنند که پیج شما برای خرید محصول، آن‌قدرها که باید و شاید، قابل‌اعتماد نیست.

یکی از دلایلی که این تناسب را بر هم می‌زند، بک ندادن بعضی از کاربران است. به بیان ساده، وقتی شما کسی را فالو می‌کنید و آنها به شما بک نمی‌دهند و متقابلا شما را فالو نمی‌کنند، در حقیقت، یک نفر بر تعداد فالویینگ‌هایتان اضافه می‌شود، بدون اینکه این یک نفر به تعداد فالوورهایتان اضافه شود. این‌طوری، رفته‌رفته تعداد کسانی که فالو می‌کنید، یعنی فالویینگ‌هایتان، از تعداد کسانی که شما را فالو می‌کنند، یعنی فالوورهایتان، پیشی می‌گیرد و این می‌تواند به اعتبار پیجتان لطمه بزند. اینجاست که اهمیت پیدا کردن کسانی که به شما بک نداده‌اند، نمایان می‌شود.

اگر شما هم درگیر این مشکل هستید و مایلید تا کسانی را که به شما بک نداده‌اند، پیدا کنید، باید بدانید که برای این کار، دو روش پیش روی شما قرار دارد:

  1. روش اول: به‌صورت سنتی به پیج اینستاگرام خود بروید و همه فالورها و فالویینگ‌های خود را دانه به دانه چک کنید! این کار شدنی است، ولی خب به‌وضوح می‌توان گفت که هم وقت‌گیر است و هم طاقت‌فرسا! چه کسی این‌همه وقت و حوصله دارد که بنشیند و یکی‌یکی، چک کند و ببیند که آیا همه به او بک داده‌اند یا نه! با این اوصاف، این روش به درد کسانی که پیجشان خیلی بزرگ است یا سرشان خیلی شلوغ است و نمی‌توانند این‌همه وقت و انرژی سر چنین مسئله‌ای بگذارند، نمی‌خورد.
  2. روش دوم: از اپلیکیشن‌های فالوبک‌یاب استفاده کنید. روش دوم، کمی معقول‌تر و شدنی‌تر به نظر می‌رسد، ولی با اینحال، اگر قصد دارید تا از اپلیکیشن‌های شخص ثالث استفاده کنید، باید نکات زیر را به خاطر بسپارید.
  • نکته اول: اگر قصد دارید که یکی از برنامه‌های فالوبک‌یاب را دانلود و نصب کنید، باید خوب حواستان را جمع کنید که در دام برنامه‌هایی که کارشان کلاه‌برداری است، نیفتید. در سال‌های اخیر، خیلی از این برنامه‌ها، صرفا به‌منظور سرقت اطلاعات کاربران طراحی شده‌اند و آنها را با تبلیغات جذاب و دروغین، گول می‌زنند. این نکته را به یاد داشته باشید که برای دانلود این برنامه‌ها، بهتر است از پلتفرم‌هایی مثل گوگل پلی، پلی استور، بازار و مایکت استفاده کنید.
  • نکته دوم: اگر از این مدل برنامه‌های شخص ثالث برای شناسایی و آنفالو کردن کسانی که به شما بک نداده‌اند، استفاده می‌کنید، باید حواستان به این مسئله باشد که از آنفالو کردن گروهی کاربران پرهیز کنید. چون اگر کاربران را پشت سر هم آنفالو کنید، اینستاگرام این حرکت شما را اسپم و شما را ربات تشخیص می‌دهد و احتمال بسه شدن پیجتان زیاد می‌شود.
  • نکته سوم: در آخر، این نکته را به خاطر داشته باشید که اینستاگرام، تا به حال هیچ‌کدام از برنامه‌های شخص ثالث را که برای شناسایی و آنفالو کردن کسانی که بک نداده‌اند، طراحی شده است را تایید نمی‌کند و به هیچ‌کدام از آنها مجوزی نداده است.

خب، حالا که در جریان این مسائل قرار گرفته‌اید، برویم و با سه تا از بهترین اپلیکیشن‌هایی که برای شناسایی و آنفالو کردن کاربرانی که بک نداده‌اند، طراحی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا شویم.

اپلیکیشن followmeter

یکی از اپلیکیشن‌هایی که هم برای سیستم‌عامل اندروید و هم iOS کاربردی است، اپلیکیشن followmeter است که به پیدا کردن کسانی که بک نداده‌اند، کمک زیادی می‌کند.

اپلیکیشن +reports

یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که برای شناسایی کسانی که بک نداده‌اند عالی است، اپلیکیشن +reports نام دارد که کار با آن بسیار ساده است.

اپلیکیشن unfollow users

سومین اپلیکیشنی که برای شناسایی کسانی که به شما فالوبک نداده‌اند، معرفی می‌کنیم، اپلیکیشن unfollow users است که محیط ساده‌ای دارد و کار کردن با آن اصلا سخت نیست.

خب، برویم سراغ مسئله بعدی! سوالی که پیش می‌آید این است که چرا تا وقتی می‌شود از تکنیک‌های مسالمت‌آمیزانه‌تری برای بالا بردن تعداد فالوورها استفاده کرد، دست به استفاده از چنین تکنیک‌های منفوری مانند فالو آنفالو بزنیم؟

بک دادن در اینستا
افزایش فالوور در اینستاگرام

تکنیک فالو– فالو بک چیست؟

خب، همان‌طور که یکی دو خط بالاتر هم اشاره کردیم، از آنجایی که خیلی‌ها دل خوشی از تکنیک فالو– آنفالو ندارند، پس برای بالا بردن تعداد فالوورهایشان دست به استفاده از تکنیک دیگری می‌زنند. درواقع، تا وقتی که می‌شود با روش‌های مختلف و به‌صورت اورگانیک، کاری کرد که کاربران اینستاگرام خودشان با پای خودشان به پیج شما بیایند و شما را فالو کنند و بک بدهند، چرا باید به حیله و کلک متوسل شد؟

طبق آماری که وجود دارد، اگر شما 100 نفر را در اینستاگرام فالو کنید، چیزی حدود 20 تا 35 درصد از آنها، به شما بک می‌دهند. جالب نیست؟ حالا چطور می‌شود از این قضیه به نفع خودمان استفاده کنیم؟

وقتی از تکنیک فالو– فالو بک استفاده می‌کنید، درواقع دارید برای پیج خود بازارگرمی می‌کنید. یعنی چه؟ یعنی مخاطبان هدف خود را پیدا می‌کنید، آنها را فالو می‌کنید و از این طریق، این شانس را به آنها می‌دهید که محتوای پیج شما را ببینند و اگر احساس کردند که از پست‌ها و استوری‌هایی که در صفحه خود به اشتراک می‌گذارید، خوششان می‌آید، به شما بک می‌دهند. به همین راحتی!

در این تکنیک، شما کار خاصی انجام نمی‌دهید، بلکه تمام تلاش خود را به کار می‌گیرید تا پتانسیل پیج خود را به مخاطبان هدفی که حدس می‌زنید ممکن است از محتوای پیج شما خوششان بیاید، نشان بدهید. همین! نه کمتر، نه بیشتر!

خب، حالا تا چه اندازه می‌توانیم روی کمک تکنیک فالو– فالو بک حساب کنیم؟ این تکنیک تا چه حد می‌تواند در بالا بردن تعداد فالوورهایمان تاثیر بگذارد؟

جواب این سوال‌ها ساده است! طبق آماری که بالاتر ارائه دادیم، حتی اگر بدبینانه‌ترین شکل ممکن را هم در نظر بگیریم، از هر 100 نفری که فالو می‌کنیم و پیج خود را در چشمشان فرو می‌کنیم، حداقل چیزی حدود 10 نفر بک می‌دهند. پس، اگر مثلا هدفتان این است که 1000 فالوور به تعداد فالوورهایتان اضافه کنید، باید حدود 10 هزار نفر را فالو کنید. البته، این اعداد و ارقام، تقریبی هستند و همه‌چیز به محتوای پیجتان و جذاب بودن آن برای مخاطب بستگی دارد.

پس به‌طور خلاصه:

  1. پیج مخاطبان هدف خود را فالو می‌کنید تا شانسی برای نشان دادن محتوای خود به آنها داشته باشید.
  2. به اندازه کافی فرصت می‌دهید تا آنها پیج شما را برانداز کنند و اگر دوست داشتند، شما را فالو کنند.
  3. هرکسی که پیجتان را فالو کرد، روی تخم چشم‌هایتان می‌گذارید و آنهایی را هم که بک ندادند، دانه به دانه و با احترام آنفالو می‌کنید.
پیشنهاد آموزشی مرتبط:
  • چگونه هزار فالوور اول خود را جمع کنیم؟— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • راه‌های افزایش فالوور در یک راهنمای کامل— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)
  • ترفندهای استوری اینستاگرام که باید بلد باشید— برای مطالعه این مطلب کلیک کنید(+)

اگر قصد دارید که این تکنیک را امتحان کنید، بهتر است به نصیحت‌های دوستانه‌ای که در ادامه آورده‌ام، گوش دهید:

  • پیج‌های بزرگ مانند پیج سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای پرطرفدار را فالو نکنید. چون اصولا سر این افراد آن‌قدر شلوغ است که حتی متوجه نمی‌شوند شما آنها را فالو کرده‌اید، چه برسد به اینکه بخواهند بک بدهند.
  • همیشه تعداد فالوورهای خود را بالاتر از تعداد فالویینگ‌‎های خود نگه دارید.
  • حواستان باشد که در فالو کردن دیگران زیاده‌روی نکنید، چون ممکن است اینستاگرام این حرکت شما را اسپم تلقی کند.
  • صبور باشید. این تکنیک به در افراد عجول نمی‌خورد! چون دروغ چرا؟ کلی زمان می‌برد تا از این تکنیک، آن‌طور که انتظار دارید نتیجه بگیرید و خیلی سریع به اهداف و آرزوهایتان برسید. این تکنیک شاید بتواند کمک کند تا تعداد فالوورهایتان به تدریج بیشتر شود، ولی اینکه آیا آنها اصلا به محتوای پیج شما توجه می‌کنند یا برای خرید محصولاتتان پول می‌دهند یا نه، هنوز مشخص نیست.
  • محتوای پیجتان باید جذاب باشد. حتی اگر مخاطبانی که پیدا کرده‌اید و آنها به شما بک داده‌اند، به نظر می‌رسد که واقعا به محتوای پیج شما علاقه‌مند هستند، باز هم دلیلی برای دست از تلاش کشیدن وجود ندارد. باید بتوانید با تولید محتوای جذاب، آنها را به مشتریان ثابت و وفادار خود تبدیل کنید.

همان‌طور که می‌بینید، هیچ‌چیز در این تکنیک، صددرصدی و تضمینی نیست. از من می‌شنوید، اگر به دنبال بالا بردن تعداد فالوورهای خود هسید و می‌خواهید از تکنیک فالو– فالو بک به این هدف برسید، باید یک‌جوری، توجه مخاطبان هدف خود را جذب کنید که به‌محض اینکه چشمشان به پیجتان افتاد، بک بدهند و شما را فالو کنند. در ادامه، چند ترفند جذاب و کاربردی به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید دیگران را تشویق به بک دادن کنید و شانس خود را برای بیشتر کردن تعداد فالوورهایتان بالا ببرید.

چند ترفند ساده و کاربردی که کمک می‌کند تا شانس بک دادن کاربران به شما بیشتر شود

اینکه دیگران را فالو کنید تا با پیج شما آشنا شوند و نگاهی به آن بیندازند و اگر خوششان آمد، بک بدهند، خیلی عالی است و می‌تواند کمک زیادی در دیده شدن پیجتان داشته باشد. ولی خب، این تکنیک به‌تنهایی کافی نیست و نیاز به یک‌سری ترفند کمکی دارید که شانستان برای اینکه بقیه به شما بک بدهند، بیشتر شود.

پیجتان باید عمومی یا Public باشد.

اولین کاری که باید انجام بدهید تا شانستان برای بک دادن بقیه بالا برود، این است که پیجتان را از حالت private خارج و آن را به پیج پابلیک تبدیل کنید. خودتان را جای کسی بگذارید که انتظار دارید به شما بک بدهد. طبیعی است که تا آن بنده خدا نتواند محتوای پیج شما را ببیند، به شما بک ندهد. پس، پیجتان را عمومی کنید تا همه، خیلی راحت به محتوایی که پست و استوری می‌کنید، دسترسی داشته باشند.این‌طوری، خیلی راحت‌تر تصمیم می‌گیرند بک بدهند یا نه و احتمال فالو متقابل هم بیشتر می‌شود.

ارتباط دوستانه و پایدار داشته باشید.

یکی دیگر از ترفندهایی که تاثیر زیادی در مجاب کردن دیگران به بک دادن دارد، ارتباط دوستانه و پایدار است. به بیان ساده، اگر شما کسی را فالو کنید و سپس، او را به امان خدا رها کنید و سراغی از او نگیرید، احتمال اینکه آن شخص به شما بک بدهد، خیلی کم است. در عوض، اگر بعد از فالو کردن شخص موردنظر، به او چند باری پیام بدهید، ارتباط گرم برقرار کنید و این کار را به‌طور پیوسته و مداوم انجام بدهید، شانس اینکه آن شخص به شما بک بدهد، سر به فلک می‌گذارد.

نکته مهم: خیلی وقت‌ها بعد از فالو کردن افراد چند روزی را صبر کنید و سپس تمام محتواهای آن‌ها را لایک کنید و برایشان کامنت بگذارید. بعد از این کار هم چند روزی صبر کنید تا جواب آن را ببینید. بیشتر مواقع فرد مقابل هم شما را لایک می‌کند و اگر از صفحه شما خوشش بیاید، آن را فالو می‌کند.

محتوای خوب تولید کنید.

دیگر نیازی به گفتن ندارد که در تکنیک فالو – فالو بک، محتوای پیج است که حرف اول را می‌زند. وقتی کسی را به این امید فالو می‌کنید که او هم متقابلا شما را فالو کند و اصطلاحا بک بدهد، باید حتما محتوایی تولید کنید که ارزش چنین کاری را داشته باشد. اگر نه پست درست‌وحسابی می‌گذارید و نه استوری جذابی، پس چه انتظاری دارید که دیگران فالو بک بدهند و پیجتان را دنبال کنند؟ باید با محتوایی که تولید می‌کنید، آن‌قدر مخاطب را جذب کنید که خودش بدون نیاز به هیچ ترفندی، بک بدهد و از خدایش هم باشد که پیج شما را فالو می‌کند!

نقطه اشتراک پیدا کنید.

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند به شما در مجاب کردن دیگران برای بک دادن کمک کند، نقاط اشتراک است. شما باید خوب بگردید و یک وجه اشتراک با کاربران پیدا کنید. خلی هم کار سختی نیست! مثلا اگر محل زندگیتان یکی است، یا شغل مشابهی دارید، یا علایق و سلایق مشترکی دارید، خواننده موردعلاقه‌تان یکی است، هر دو رنگ سبز را دوست دارید، سنتان یکی است یا هر چیز دیگری! همه‌چیز را زیر و رو کنید تا یک وجه اشتراک، هرچند کوچک، گیر بیاورید و روی همان مانور بدهید. این کار، تاثیر زیادی در تشویق کاربران برای بک دادن دارد.

کلام آخر

از وقتی که شبکه‌های اجتماعی در زندگی‌هایمان رواج پیدا کردند، کلی اصطلاح عجیب‌وغریب که برای ما تازگی دارد، وارد فرهنگ لغت ما شده است. اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک، تلگرام و … هرکدام به نوبه خود، مفاهیم جدیدی به ما یاد داده‌اند که قبلا آنها را بلد نبودیم. اینستاگرام، به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌هایی که در دنیا وجود دارد، سهم زیادی از اضافه کردن این اصطلاحات جدید و ناآشنا داشته است. یکی از اصطلاحاتی که با ورود اینستاگرام، وارد زندگی‌هایمان شده و خیلی هم کاربرد دارد، بک دادن است. در مقاله بالا، تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با اصطلاح بک دادن در اینستاگرام آشنا کنیم و هر چیزی که باید درباره این مفهوم بلد باشید را به شما آموزش بدهیم. شما چه ترفندهایی بلدید که می‌تواند دیگران را مجاب کند تا به شما بک بدهند؟

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 16 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.