شبکه اجتماعی اینستاگرام در کشور ما به یکی از محبوب‌ترین ابزار ارتباطات اجتماعی تبدیل شده است. مهم‌ترین دلیل محبوبیت این شبکه اجتماعی، پتانسیل درآمدزایی و کسب درآمد از اینستاگرام است. برخی از افرادی که از طریق اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند، درآمدی به مراتب بیشتر از یک پزشک یا یک مهندس دارند! اما راه کسب درآمد از اینستاگرام در ایران چیست و دقیقاً از چه روشی می‌توان به یک درآمد نسبتاً خوب یا حتی ایده‌آل رسید؟

در این مطلب از آکادمی کاپریلا از روش های کسب درآمد از اینستاگرام برایتان می‌گوییم. اگر می‌خواهید در اینستاگرام به درآمد برسید، حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید.

کسب درآمد از اینستاگرام بدون قید و شرط

جالب‌ترین ویژگی اینستاگرام این است که افراد با شرایط مختلف می‌توانند از آن کسب درآمد داشته باشند و حتی مبلغی برای عضویت و فعالیت در آن هم نمی‌پردازند.

برای مثال فرض کنید که شما یک خانم خانه‌دار هستید و قصد دارید تا از طریق آموزش غذاهای خانگی در اینستاگرام کسب درآمد داشته باشید. کافی است که شما یک صفحه یا یک اکانت در اینستاگرام بسازید و از طریق تولید محتوای جذاب، به جذب فالوور و در نهایت گرفتن تبلیغ و کسب درآمد بالا دست پیدا کنید.

کسب درآمد از اینستاگرام هیچ ربطی به سن، سال یا جنسیت ندارد. یک کودک 7 ساله یا یک انسان 50 ساله هم می‌تواند با ارائه یک محتوای درست و جذاب در حوزه‌های مختلف و پرطرفدار به یک کسب درآمد قابل توجه در اینستاگرام دست یابد.

کسب درآمد از اینستاگرام بدون نیاز به سرمایه

کسب درآمد از اینستاگرام هیچ نیازی به سرمایه اولیه یا کسب مهارت‌های خاص ندارد. البته داشتن یک مهارت خاص مثل آشپزی، مدلینگ یا بازیگری می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما در جذب مخاطب بیشتر یا ارائه محتوای جذاب کند، اما در نهایت هیچ لزومی به داشتن یک مهارت برای کسب درآمد از اینستاگرام وجود ندارد.

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چه فعالیت‌هایی در ایران، پرطرفدارترین مشاغل اینستاگرامی هستند. جالب است بدانید که که فودبلاگرها، فشن‌بلاگرها و واینرها از جمله افرادی هستند که کسب درآمد بالایی از اینستاگرام در ایران دارند. فود بلاگرها با تمرکز روی محتوای مربوط به انواع غذاهای مختلف و جورواجور سعی می‌کنند تا مخاطبان خود را جذب کنند و از طریق تبلیغات مختلف، کسب درآمد از اینستاگرام را برای خود رقم بزنند. فشن‌بلاگرها هم با تکیه بر ارائه محتوای مربوط به مد، فشن و لباس، مخاطبان این حوزه را در پیج‌های اینستاگرامی‌شان جمع کرده‌اند. واینرها هم همان‌هایی هستند که با تولید محتواهای خنده‌دار و به اصطلاح فان، به یک درآمد چند ده میلیونی در ماه رسیده‌اند.

کسب درآمد از اینستاگرام
مثلا صاحب این صفحه از طریق عکس‌هایی که با همکاری برندهای لباس می‌گیرد، درآمدزایی می‌کند.

اگر هیچ ایده‌ای از فشن بلاگر‌ها و واینرها ندارید، حتماً مطلب تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر را از آکادمی کاپریلا بخوانید.

بستریابی مناسب برای کسب درآمد از اینستاگرام

توجه کنید که برای کسب درآمد از اینستاگرام باید بدانید که دقیقاً چه محصول یا خدماتی قرار است به مخاطبانتان ارائه بدهید؛ همه این محصولات یا خدمات باید در قالب یک محتوای تصویری با چاشنی جذابیت به آن‌ها ارائه شود.

دقت کنید که بدون انجام یک برنامه‌ریزی دقیق و درست، هیچکدام از رویاهایی که برای کسب درآمد از اینستاگرام دارید، محقق نخواهند شد؛ به این برنامه‌ریزی برای کسب درآمد از اینستاگرام بستریابی می‌گویند. برای مثال فرض کنید که شما یک مهندس برق هستید و می‌خواهید تا از طریق اینستاگرام یک درآمد قابل توجه داشته باشید؛ مهندسی برق به خودی خود نمی‌تواند در جذب مخاطبان و کسب درآمد از اینستاگرام موثر باشد.

شما باید بستر کسب درآمد از اینستاگرام را تغییر بدهید و بررسی کنید که از چه روش بهتری می‌توانید موفق شوید. مثلاً شما می‌توانید یک پیج اینستاگرامی با موضوع آموزش درس‌های تخصصی مثل برق صنعتی راه‌اندازی کنید. شما می‌توانید با ارائه خلاقانه‌ترین و جذاب‌ترین محتواهای آموزشی تصویری، به یکی از محبوب‌ترین و البته پردرآمدترین معلم‌های اینستاگرامی تبدیل بشوید. پس سعی کنید تا با بررسی بیشتر موضوعات مورد نظرتان و شاخ‌وبال دادن به ایده‌هایتان، بهترین روش را برای کسب درآمد از اینستاگرام در پیش بگیرید.

چم‌وخم‌های یک پیج اینستاگرامی

مهم‌ترین عامل موفقیت یک پیج برای کسب درآمد از اینستاگرام پس از تولید محتوای خلاقانه و جذاب، فالوئرهای آن پیج است. شما باید بتوانید مخاطبان، مشتریان یا به طور کلی فالوئرهایتان را به خوبی و هوشمندانه جذب کنید و آن‌ها را نگه‌دارید.

روش‌های بسیاری برای جذب مخاطبان و فالوئرهای اینستاگرامی وجود دارد؛ مهم‌ترین و کارآمدترین روش جذب فالوئر در اینستاگرام، تولید محتوای کاربردی و خلاقانه است. البته شما می‌توانید با استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی یا استفاده از اینفلوئنسرها، به تبلیغ پیج یا محصولات خودتان بپردازید تا فالوئرهای بیشتری جذب کنید.

ممکن است که ایده خرید فالوئر قلابی یا به اصطلاح فالوئر فیک به سرتان زده باشد؛ دست نگه‌دارید و به هیچ‌وجه این کار را انجام ندهید! خرید فالوئر قلابی یا فیک، در ادامه به بلاک شدن یا مسدود شدن پیج شما توسط اینستاگرام منجر خواهد شد. حتی اگر هم این اتفاق نیفتد، شما با این کار فقط خودتان را گول زده‌اید و پولتان را دور ریخته‌اید؛ چرا که شما در عمل هیچ مشتری واقعی و مشخصی ندارید و این فالوئرها فقط و فقط جنبه تزئینی خواهند داشت.

ممکن است که این سوال هم برای شما پیش بیاید که خرید یک پیج با فالوئر زیاد بهتر است یا اینکه خودتان از صفر تا صد یک پیج اینستاگرامی را برعهده بگیرید. پاسخ بسیار واضح است: اگر شما یک پیج با فالوئرهای بالا بخرید، ممکن است پس از مدتی همه آن فالوئرها، پیج شما را ترک کنند و شما وارد یک بن‌بست و شکست مفتضحانه شوید. فکرش را بکنید که شما یک پیج اینستاگرامی با 7 هزار فالوئر می‌خرید و آن را تبدیل به یک فروشگاه لباس اینستاگرامی می‌کنید؛ حتی اگر همه آن 7 هزار فالوئر مصنوعی یا فیک نباشند، ممکن است که مخاطبان آن پیج با شما ارتباط برقرار نکنند و شما وارد یک شکست دیگر شوید. بهترین روش برای جذب فالوئر بیشتر در اینستاگرام این است که خودتان دست به کار شوید و با استفاده از روش‌های مختلف، کاربردی و واقعی، به یک کسب درآمد از اینستاگرام دست بیابید.

روش های کسب درآمد از اینستاگرام

کسب درآمد از اینستاگرام
نحوه کسب درامد از اینستاگرام

کسب درآمد از اینستاگرام و تولید محتوای خلاقانه از چندین روش صورت می‌گیرد. شما می‌توانید با استفاده از هرکدام این روش‌ها، به هر آن چیزی که در موردش فکر می‌کنید در اینستاگرام برسید:

  • فروش مستقیم محصولات یا خدمات: این روش، رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش کسب درآمد از اینستاگرام در ایران است. برای مثال شما می‌توانید یک فروشگاه در سطح شهر داشته باشید و یک فروشگاه اینستاگرامی هم راه بیندازید تا مشتریان زیادتری داشته باشید. برای کسب درآمد از اینستاگرام در این روش، حتی لازم نیست که یک فروشگاه واقعی داشته باشید؛ برای مثال شما می‌توانید یک فروشگاه گل‌وگیاه اینستاگرامی راه بیندازید، سفارش بگیرید و محصولات مورد نظر مشتریانتان در سرتاسر ایران را برایشان پست کنید.

این روش فقط به فروش محصولات محدود نمی‌شود و شما می‌توانید از طریق ارائه خدمات و فروش آن‌ها، یک کسب درآمد از اینستاگرام داشته باشد. مثلاً فرض کنید که شما یک مربی تناسب اندام هستید و می‌خواهید از طریق اینستاگرام به درآمد برسید؛ پیج‌تان را راه بیندازید و با ارائه محتواهای مفید و کاربردی، مشتری، هنرجو و فالوئر جمع کنید.

  • فروش غیرمستقیم یا تبلیغ: فروش محصولات یا خدمات همیشه به صورت مستقیم یا از طریق یک فروشگاه اینستاگرامی صورت نمی‌گیرد. یکی از روش‌های فروش محصولات یا ارائه خدمات، فروش غیرمستقیم آن‌هاست. این روش شامل تبلیغات خلاقانه و تولید محتوای اختصاصی برای یک فروشگاه یا یک برند می‌شود. اکثر اینفلوئنسرها یا بازیگران معروف از این روش برای کسب درآمد از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

مثلاً چرم تبریز برای تبلیغ غیرمستقیم محصولات خودش، یکی از پالتوهای چرمی جدید خود را به یکی از بازیگران معروف سینما می‌دهد تا با آن عکس بگیرد و در اینستاگرام خود منتشر کند؛ آن بازیگر معروف با Tag کردن پیج اینستاگرامی برند چرم تبریز باعث تبلیغ مستقیم برند و تبلیغ غیرمستقیم محصول جدید آن می‌شود.

یا برای مثال فرض کنید که برند بستنی میهن برای تبلیغ بستنی‌های جدید خود در فصل تابستان، سراغ یکی از اینفلوئنسرهای معروف اینستاگرام می‌رود که محتواهای فان و خنده‌دار ارائه می‌دهد. این اینفلوئنسر با وارد کردن محصولات جدید بستنی میهن در بین کلیپ‌های خنده‌دار و جدیدش، به تبلیغ غیرمستقیم برند بستنی میهن می‌پردازد. توجه کنید که دو فعالیت اینفلوئنسر مارکتینگ و کمپین تبلیغاتی در این روش قرار دارند.

  • برندسازی: یکی از روش‌های مهم برای کسب درآمد از اینستاگرام، روش برندسازی است. این روش به صورت اختصاصی برای برندها و کسب‌وکارهایی است که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و می‌خواهند یک بازاریابی اینترنتی و کسب درآمدی اینستاگرامی داشته باشند. از آن‌جایی که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بر پایه تصاویر است، راه برندسازی در آن بسیار آسان و راحت خواهد بود.

پروسه برندسازی برای یک شرکت یا برند در اینستاگرام، از طریق خلق محتوای جذاب و تمرکز بر روی ارائه تصاویر مربوط به برند انجام می‌شود. برای مثال فرض کنید که شما صاحب یک برند لوازم آرایشی هستید و حالا می‌خواهید برندتان را از طریق اینستاگرام جا بیندازید؛ قراردادن لوگوی برندتان روی عکس پروفایل، ارائه استوری‌های متناسب و جامع، پست‌های خلاقانه و جذاب در رابطه با محصولات و برند، فعالیت منظم و مداوم و جذب فالوئرهای واقعی، از جمله کارهایی است که شما باید برای برندسازی در اینستاگرام انجام بدهید.

البته یادتان نرود که شما باید با توجه به محصولات و حوزه فعالیت‌تان اقدام به تولید محتوای مناسب کنید. مثلاً برای برندسازی محصولات یک برند آرایشی و بهداشتی، بهتر است از تصاویر یک مدل خانم به صورت اختصاصی استفاده کنید. یا مثلاً برای برگزاری لایو اینستاگرامی یا سمینارهایتان، باید از یک کارشناس یا یک اینفلوئنسر خانم استفاده کنید. توجه کنید که ارائه محصولات آرایشی یا برندسازی یک برند آرایشی‌بهداشتی توسط یک آقا، خیلی مناسب و جذاب نخواهد بود.

کسب درآمد از اینستاگرام با کمک ابزارهای اینستاگرامی

در مثال‌های مربوط به کسب درآمد از اینستاگرام در این مقاله، با تاثیر ابزارهای مختلف اینستاگرامی مثل استوری، لایو، پست و.. آشنا شدید. حالا قرار است کمی بیشتر در مورد هرکدام از این ابزارها بحث کنیم و تاثیر آن‌ها روی کسب درآمد از اینستاگرام را مورد بررسی قرار بدهیم:

  • پست اینستاگرام: پست‌های اینستاگرامی، بهترین نقطه برای جلب اعتماد مخاطبان و البته نشان دادن سطح حرفه‌ای بودن شماست. سعی کنید که وقت بیشتری برای پست‌های خود بگذارید و از عکس‌ها و کلیپ‌های اختصاصی با ایده‌های جدید و خلاقانه بهره بگیرید. گذاشتن یک اسکرین‌شات یا کپی کردن پست‌های دیگران اصلاً کار حرفه‌ای و درستی نیست.

سعی کنید امضای برند تا محصولات خودتان را روی پست‌ها داشته باشید و سطح حرفه‌ای بودنتان را نشان دهید. برای مثال شما می‌توانید از یک طراح گرافیک، یک ادمین حرفه‌ای، یک اینفلوئنسر یا یک مدل اختصاصی برای پست‌هایتان استفاده کنید. مثلاً اگر شما یک فروشگاه کفش پاشنه‌بلند اینستاگرامی دارید، باید از یک ادمین متخصص و آشنا با کفش‌های زنانه استفاده کنید. در ادامه، شما باید یک مدل اختصاصی برای تبلیغ کفش‌های جدید خود بهره بگیرید. دقت کنید که قرار دادن هشتگ‌های اختصاصی، طراحی یک کپشن خلاصه، مفید و خلاقانه و به کارگیری ایموجی‌های مناسب می‌تواند به جذب فالوئر، فروش محصولات شما و برندسازی کمک شایانی بکند.

  • استوری اینستاگرامی: استوری از آن دسته ابزاری است که حکم آب حیات را برای پیج اینستاگرامی شما دارد. استوری اینستاگرام می‌تواند یک اعلان برای نشان دادن فعالیت مداوم و منظم شما و البته کسب تبلیغات لحظه‌ای باشد. برای مثال فرض کنید که شما یک پیج پرطرفدار اینستاگرامی دارید و استوری‌هایتان از بازدیدهای زیادی برخوردار هستند. شما می‌توانید با اعلام یک تعرفه معقول و مشخص، تبلیغات مختلف را انجام بدهید. خیلی از پیج‌های اینستاگرامی برای یک استوری تبلیغاتی، حداقل چیزی حدود 2 میلیون تومان می‌گیرند. البته اگر شما یک فروشگاه اینستاگرامی دارید، می‌توانید با استفاده از محتواهای خلاقانه، به تبلیغ برندتان یا تعامل با مخاطبان و مشتریانتان بپردازید؛ معرفی محصولات جدید، برگزاری مسابقات اینستاگرامی یا انجام پرسش‌وپاسخ با فالوئرهایتان، بخشی از فواید استوری اینستاگرامی و کسب درآمد از اینستاگرام به شمار می‌روند.
  •  لایو اینستاگرام: ‌لایو اینستاگرام یک ابزار کاربردی و تخصصی برای جذب فالوئر بیشتر، ایجاد تعامل با مخاطبان و مشتریان و البته کسب درآمد از اینستاگرام است. شما می‌توانید از طریق لایو اینستاگرام و ارائه اطلاعات مفید و کاربردی، شناخت دقیق و بهتری از برندتان، خودتان و محصولاتتان ارائه بدهید. برای مثال فرض کنید که شما یک آموزشگاه آنلاین زبان روسی در اینستاگرام دارید. با برگزاری یک لایو اینستاگرامی مفید و کاربردی، می‌توانید یک مدت مشخصی را با مخاطبان یا زبان‌آموزانتان به صورت مستقیم بگذرانید و با آن‌ها خوش‌وبش بکنید. در نهایت شما می‌توانید این لایو را ذخیره کنید و در پیجتان قرار بدهید؛ این کار به زبان‌اموزان و مشتریان جدیدتان کمک می‌کند تا به شما اعتماد کنند و شناخت بیشتری از شما داشته باشند. فقط‌ توجه کنید که برای ارائه یک لایو اینستاگرامی باید از قبل برنامه‌ریزی کنید و بدانید که هدفتان از برگزاری این لایو دقیقاً چه است. شما می‌توانید برای جذب مخاطبان بیشتر در لایو، زمان برگزاری آن را از طریق استوری اینستاگرامتان اعلام کنید.
  • هشتگ‌ها: هشتگ‌ها نبض تپنده محتواهای اینستاگرامی هستند. یادتان باشد که یک محتوا هرچقدر هم غنی و جذاب باشد، با قرار گرفتن در کنار هشتگ‌های مناسب می‌تواند چندین‌برابر موثرتر عمل کند. برای مثال فرض کنید که شما یک معلم رقص قاسم‌آبادی در اینستاگرام هستید. بهتر است که در کپشن یا استوری کلیپ‌های آموزشی‌تان از هشتگ‌های مناسبی مثل #رقص #رقص_قاسم_آبادی #قاسم_آبادی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا افراد علاقه‌مند به آموزش این رقص، با جست‌وجوی این هشتگ‌ها به صفحه شما برسند و در کلاس‌های شما ثبت نام کنند.

کسب درآمد از اینستاگرام از طریق روش‌های دیگر

ممکن است که شما صاحب برند، فروشگاه اینستاگرامی یا یک کسب‌وکار مشخص نباشید. خب تکلیف شما در رابطه با کسب درآمد از اینستاگرام چه خواهد بود؟ جالب است بدانید که در دنیای امروز اینستاگرام، فرصت کسب درآمد برای شما هم وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر یک کسب درآمد از اینستاگرام را تجربه کنید:

  • مسئولیت تولید محتوا (ادمین): همان‌طور که در مطالب این مقاله اشاره کردیم، ادمین‌های یک پیج اینستاگرامی، تاثیر مهمی روی مدیریت محتوای پیج دارند. شما می‌توانید با تکیه بر مهارت‌های مدیریت پیج و تولید محتوا، مسئولیت یک پیج اینستاگرامی را برعهده بگیرید. شما باید بدانید که هشتگ‌های مناسب یک کسب‌وکار چه چیزهایی هستند، چه تصاویری با چه کپشن‌هایی باید منتشر بشوند و چگونه باید مخاطبان و فالوئرهایتان را بدون نقض قوانین اینستاگرام جذب کنید.
  • طراح گرافیک: اگر شما یک هنرمند مسلط بر طراحی گرافیک هستید، می‌توانید ایده‌های تصویری یا طراحی لوگوهای یک برند را در اینستاگرم بر عهده بگیرید. طراحان گرافیک، یکی از پردرآمدترین افراد حال حاضر در حوزه تولید محتوای بصری در اینستاگرام هستند. توجه کنید که شما علاوه بر طراحی گرافیکی برای چندین برند یا فروشگاه اینستاگرامی به صورت همزمان، می‌توانید در پیج خودتان هم تبلیغ بگیرید و چندین مسیر درآمدی در اینستاگرام برای خودتان هموار کنید.
  • بلاگر: تقریباً همه ما می‌توانیم اسم چند بلاگر معروف و موفق اینستاگرامی در ایران را نام ببریم و این قضیه نشان‌دهنده موفقیت آن‌ها در حوزه‌های مختلف است. شما می‌توانید با تمرکز روی تولید محتواهای پرطرفدار مثل غذا، نقد و بررسی فیلم و.. به یکی از افراد موثر اینستاگرام تبدیل بشوید. توجه کنید که بلاگرها می‌توانند علاوه بر تولید محتواهای تخصصی، به انجام تبلیغات مختلف در پیج شخصی خودشان هم بپردازند و یک کسب درآمد از اینستاگرام را تجربه کنند.
  • فشن‌مدل: مدل‌ها هم یکی از همان افرادی هستند که نقش مهم و کلیدی را در تبلیغات یک برند و محصولاتش در اینستاگرام ایفا می‌کنند. به طور مثال یک فشن‌مدل می‌تواند با یک فروشگاه کفش و کتانی وارد قرارداد بشود و به عنوان یک مدل، محصولات جدید آن برند یا فروشگاه را تبلیغ کند.
  • واینر: واینرها را عمدتاً با تولید محتواهای فان و خنده‌دار می‌شناسند. البته تولید و ارائه هر محتوای خنده‌داری، به منزله موفقیت شما در دنیای واینرها نخواهد بود. شما باید بتوانید ایده‌های خلاقانه، بکر و جدید را بشناسید و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن ارائه بدهید. در ادامه، شما می‌توانید تبلغیات متعددی راقبول کنید و یک کسب درآمد از اینستاگرام را تجربه کنید.

حرف آخر

کسب درآمد ایده‌آل و رویایی از طریق اینستاگرام، محال و دست‌نیافتنی نیست. کسب درآمد از طریق ابزارهای اینستاگرام نیازمند مهارت یا سرمایه خاصی نیست و هر شخصی می‌تواند به آن دست پیدا کند. لازمه دست‌یابی به یک درآمد قابل توجه در این شبکه اجتماعی، آشنایی با ابزار آن، ارائه یک محتوای جذاب و جذب مخاطبان بیشتر است. شما می‌توانید با مطالعه نکات جمع‌آوری‌شده در این مقاله، به یک مسیر هموار برای رسیدن به یک درآمد رویایی در اینستاگرام قدم بگذارید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

نوریه رضوی‌ثانی دانش‌آموخته IT است و به نوشتن در مورد بازاریابی دیجیتال و دنیای شبکه‌های اجتماعی علاقه دارد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.