امروزه با توجه به افزایش خرید آنلاین، وسوسه افراد برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی بسیار زیاد شده است. با وجود این موضوع، افرادی را در اطراف خود می‌بینید که به طور کلی از فروش فروشگاه اینترنتی خود رضایت چندانی ندارند. چالش‌های آن‌ها چیست؟ چرا برخی با یک فروشگاه اینترنتی، دارای یک کسب و کار بسیار بزرگ مانند دیجیکالا، زنبیل، مقداد آی‌تی و … شدند و برخی دیگر فروش بسیار کمی از فروشگاه آنلاین خود دارند؟ یکی از دلایلی که می‌تواند باعث رشد و یا افت فروشگاه اینترنتی شود، نداشتن یک استراتژی محتوایی مناسب است. بسیاری از صاحبان کسب و کار هنوز بازاریابی محتوا را جدی نگرفته‌اند و اصول درستی را در تولید محتواهای فروشگاه اینترنتی خود استفاده نمی‌کنند.

بازاریابی محتوایی برای فروشگاه‌های اینترنتی کمی دشوارتر و پیچیده‌تر از سایر کسب و کارها است. دلیل این موضوع هم پیچیدگی‌های فروش و دشواری ترغیب مشتری به خرید با محتوا است. به همین دلیل هنگامی که شما قصد دارید برای یک فروشگاه اینترنتی تولید محتوا کنید، باید محتوایی مورد نیاز مخاطب، غنی و جذاب ایجاد کنید. این مقاله از آکادمی کاپریلا به موضوع تولید محتوای فروشگاه اینترنتی اختصاص دارد.

چرا بازاریابی محتوایی سبب افزایش نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی می‌شود؟

بسیاری از صاحبان کسب و کار این سوال را می‌پرسند که چرا بازاریابی محتوایی باعث افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر می‌شود؟ بهتر است اینگونه پاسخ بدهیم که تولید محتوا، زمینه‌ساز برقراری ارتباط میان شما و مشتری‌هایتان است. مشتریان همیشه دوست دارند با شما به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی در ارتباط باشند.

فرض کنید یک فرد به یک فروشگاه حضوری مراجعه کرده و قصد خرید یک کفش را دارد. هنگامی که صاحب مغازه درباره ویژگی‌های محصول صحبت می‌کند، مشتری نیز با او ارتباط برقرار می‌کند و درباره موضوعات دیگر در خصوص کفش از صاحب مغازه سوال می‌پرسد. دقیقاً مشتریان شما هم که قصد خرید اینترنتی دارند، همین ویژگی را دارند و دوست دارند که با شما بیشتر تعامل داشته باشند. اگر نقش خود را در برقرار ارتباط با مخاطب به خوبی ایفا کنید، او همیشه مشتری وفادار شما خواهد ماند. همچنین مطمئناً وبسایت فروشگاهی شما را به افراد دیگری نیز معرفی می‌کند که همین امر موجب بالا رفتن نرخ تبدیل و افزایش فروش می‌شود.

استراتژی تولید محتوا در فروشگاه‌ اینترنتی

اگر تا به امروز محتوای مناسبی برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد نکردید با ما همراه باشید تا در ادامه با روش‎‌هایی کاربردی تولید محتوا فروشگاه اینترنتی خود را شروع کنید. به طور کلی محتوای فروشگاه اینترنتی دارای دو کانال است: تولید محتوای صفحه محصول و تولید محتوای سایر صفحات (به جز صفحه محصول).

تولید محتوای صفحه محصول

نوشتن محتوای صفحه محصول برای یک فروشگاه اینترنتی به نسبت سایر محتواهای فروش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. محتوای صفحه محصول باید آنقدر کامل و جامع باشد که مشتری با خواندن آن اقدام به خرید کند. به همین دلیل محتوای بارگذاری در این صفحه باید دارای برخی ویژگی‌های مهم باشد. محتوای صفحه محصول باید دارای دو بخش اصلی باشد:

توضیحات کامل محصول

در این بخش، توضیحات فنی یک محصول نوشته می‌شود. برای مثال ابعاد، اندازه، رنگ و مشخصات دقیق محصول. توضیحات این محصول بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود. محتوای این بخش باید دقیق از جزئیات محصول بگوید. نوشتن محتوای در این بخش از دو جهت حائز اهمیت است:

  • اطلاعات کامل در اختیار خریدار قرار می‌دهد.
  • یک مرجع برای افرادیست که می‌خواهند درباره محصول اطلاعات کسب کنند.
مشخصات محصول
وبسایت کالاتیک

معرفی کلی هر محصول

بسیاری از وب‎سایت‌ها کاربر خود را با یک عکس، مشخصات فنی و قیمت رها می‎‌کنند. خوب مشخص است تا محتوای کامل‌تری از محصول ارائه نکنید، مخاطب جهت خرید قانع نمی‌شود. توضیحات کامل برای راهنمایی و آگاهی کاربر الزامی است. در این قسمت است که مخاطب با خواندن محتوای کامل تصمیم می‌گیرد محصول را بخرد یا خیر؟

در این بخش سعی کنید به زبان خیلی ساده‌تر توضیحات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهید. چرا که در برخی شرایط کاربر با خواندن مشخصات فنی چیزی درک نمی‌کند. به همین دلیل باید محصول را شفاف‌تر برای مخاطب توضیح دهید. نوشتن محتوای این بخش از دو جهت حائز اهمیت است:

  • راهنمایی بیشتر کاربر برای خرید
  • جهت سئو و بهینه‌سازی صفحه در گوگل

نکته مهم این است که نوشتن محتوای این قسمت برای همه سایت‌ها امری الزامی است.

نقد و بررسی کامل محصول
وبسایت تکنولایف

تولید محتوای صفحات خارج از صفحه محصول

در فروشگاه‌های اینترنتی علاوه بر محتوای صفحه محصول، باید محتواهای دیگری خارج از صفحات محصول تولید کنیم. اما این محتوا در چه قالبی می‌توانند به بازدیدکنندگان ارائه شوند؟

محتواهایی به عنوان راهنمای استفاده از محصول تولید کنید.

بسیاری از صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی، همیشه بر روی چگونگی به اشتراک‌گذاری محتوا متمرکز هستند. اکثر آنها برروی نوع مطلبی که قرار است منتشر کنند، متمرکز نیستند. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید بر روی مطلبی که قصد دارید در وبسایت خود منتشر کنید نیز درست تصمیم بگیرید.

یک محتوایی که همیشه به کار مشتری شما می‌آید، محتوای راهنمای محصول، خدمات و یا راهنمای خرید است. در اینگونه محتواها باید مخاطب خود را راهنمایی کنید که چرا باید محصول و یا این خدمات را خریداری کند؟ باید درباره مزایای استفاده از این محصول به او توضیح دهید. این دسته از محتواها به کاربر کمک می‌‎کند تا تصمیم درست‎‌تری در خرید بگیرد، در نتیجه با شما و محصولات شما ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

هنگامی که یک محتوا در مورد راهنمایی از یک محصول می‌نویسید، باید اطلاعاتی درباره چگونگی استفاده از محصول، تعمیر محصول، سرهم‌بندی آن و هر اطلاعات لازم در مورد استفاده از آن را نیز در اختیار مخاطب خود قرار دهید.

در واقع این مدل محتواهای فروشگاهی، سوالات ذهنی مخاطب را کم می‌کنند، در نتیجه اعتماد مشتری را به محصول بیشتر می‌کنند. همچنین این محتواها به مخاطب قدرت تصمیم‌گیری می‌دهند. بعنوان مثال، اگر مشتری در خرید یک محصول دو دل است، با خواندن راهنمای خرید محصول، راحت‌تر می‌تواند تصمیم‌گیری کند. یکی از مزایای مهم این محتواهای راهنما این است که به مخاطب خود نشان می‌دهید که اطلاع‌رسانی به او برای شما مهم است. در واقع این حس در مخاطب ایجاد می‌‎شود که فقط قصد فروش ندارید.

اینفوگرافیک‌‎ها یک روش موثر برای تولید محتوای این بخش هستند. شما با استفاده از اینفوگرافیک‎‌ها می‌توانید با ترکیب عکس و اطلاعات محصول، توجه مخاطب را بیشتر جذب کنید. همچنین اگر یک اینفوگرافیک خوب طراحی کنید، مخاطبین شما آن را با دوستان خود قطعاً به اشتراک می‎‌گذارند که همین امر، بازدید فروشگاه تجارت الکترونیکی شما را افزایش می‌دهد.

ویدئوهایی برای نشان دادن خدمات و محصولاتی که ارائه می‌کنید، تهیه کنید.

محتواهای ویدیویی برای فروشگاه آنلاین خود تهیه کنید. به‌طور کلی تصاویر و ویدیوها، بیشتر از محتواهای متنی نظر مخاطب را به خود جلب می‌کنند. شما با یک محتوای ویدیویی می‌توانید بر روی مخاطب تاثیر بیشتری بگذارید. برای مثال، یک ویدیو کوتاه در خصوص دوره آموزشی خود ضبط کنید و آن را بر روی وبسایت‌تان بارگذاری کنید.

ویدیو تاثیر بیشتری برروی مخاطب شما دارد. همچنین می‌توانید از محصولات خود یک ویدیو کوتاه بارگذاری کنید. محصولاتی که دارای یک محتوای ویدیویی هستند توسط مخاطب بهتر درک می‌‎شوند. ویدیوهای تولیدی دیجیکالا برای محصولاتش یک مثال خوب از این تکنیک تولید محتوا است.

ویدئو مارکتینگ برای فروشگاه اینترنتی
انتشار ویدئوی معرفی محصول در سایت فرادرس

در صورت تمایل، مقاله بازاریابی ویدئویی چیست؟ را مطالعه کنید.

سوالات متداول

همیشه سوالات پرتکراری وجود دارند که مخاطبین از شما درباره آنها سوال می‎‌پرسند. از این رو شما می‌‎توانید در این خصوص، محتواهایی را آماده کنید که مخاطب با خواندن آن‌ها سوالات ذهنش برطرف شود. برای مثال یکی از دغدغه‎‌های افراد برای خرید یک محصول اینترنتی، مدل ارسال و هزینه ارسال است. از این رو می‎‌توانید در سوالات متداول، برای هر سوال پرتکرار یک محتوای مختصر ایجاد کنید.

بازاریابی محتوایی فروشگاه اینترنتی
دیجیکالا

اشتراک‎‌گذاری تجربه خوب مشتریان‌

از مشتریان راضی خود بخواهید از تجربه خود بیشتر برای شما توضیح دهند. سپس آن تجربه‌ها را در قالب یک محتوای داستانی با دیگر مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. با اینگونه محتواها شما به مشتریان بالقوه خود نشان می‌‎دهید که مشتریان وفاداری دارید که از محصولات‌تان رضایت دارند. همچنین برخی از فعالیت‌های مربوط به تولید محتوای سایت شما توسط مشتریان‌تان انجام می‌شود (تکنیک UGC).

همچنین محتواهایی که در قالب رضایتمندی مشتری برای شما ارسال و بارگذاری می‌شود دارای صحت و اعتبار است و هزینه کمی به نسبت تولید محتواهای دیگر دارد. این مدل محتواها ارتباط شما را با مشتری بیشتر می‌کند و حس خوبی به مخاطب القا می‌دهد. حتی در اینگونه محتواها می‌توانید از مشتری درخواست کنید یک ویدیو و یا یک عکس از محصول خریداری شده برایتان ارسال کند تا از آن در محتوای متنی او استفاده کنید. که در اینصورت تاثیر محتوای ایجاد شده چند برابر خواهد شد.

نظرات مشتریان فروشگاه آنلاین
مشتریان راضی وبسایت ترنسیس

ایده‌هایی خلاقانه جهت استفاده از محصول

برای مخاطبین خود محتواهایی ایجاد کنید که در آن ایده‎‌هایی جالب جهت استفاده از محصول برایشان قرار داده‌اید. اینگونه محتواها علاوه بر سرگرم کردن مخاطب، او را ترغیب می‌کنید که این محصول را خریداری کند. این سبک محتواها در فروشگاه اینترنتی باید آنقدر جذاب باشند که اگر فرد قصد خرید هم ندارد، وسوسه شود. برای مثال، شرکت کاله در این خصوص، طرز تهیه گرانول را با ماست لاکتیویا برای مخاطبین به اشتراک گذاشته است.

تولید محتوا فروشگاه آنلاین
کاله

ارائه اطلاعات شخصی با ارزش برای مخاطبین

هنگامی که شما برخی اطلاعات شخصی شرکت را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهید باعث می‌شود او به شما بیشتر اعتماد کند. برای مثال می‌توانید داستانی درباره چگونگی شکل‌گیری فروشگاه خود بیان کنید و یا محتوایی درباره چالش‌هایی که در کسب و کار شما وجود دارد ایجاد کنید. با اشتراک‌گذاری این محتواها مخاطب با شما ارتباط بیشتری برقرار می‌کند.

نتیجه‌گیری

بازاریابی محتوایی امری مهم برای تمامی فروشگاه‌های اینترنتی است. از این رو برای نوشتن محتوای فروشگاه اینترنتی خود دقت بیشتری کنید. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با استراتژی تولید محتوای فروشگاه‎های اینترنتی بیشتر آشنا کنیم. امیدواریم با بهره‌گیری از این مقاله، محتوایی موثر برای فروشگاه آنلاین خود بنویسید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 1 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.