مقدمه‌: چرا تبلیغات در تئاتر؟

دنیای امروز، دنیای تجارت و کسب‌وکار است. دنیایی که در آن، بسیاری از افراد و نهادها – چه به‌صورت خصوصی و چه وابسته به دولت‌ها و حکومت‌ها – درگیر تجارت و ارائه خدمات مختلف هستند. بنابراین، در چنین شرایطی، با توجه به نیازهای روز افزون مالی، تعداد شرکت‌های تجاری و خدماتی نه‌تنها به میزان چشمگیری زیاد است، بلکه روزبه‌روز شاهد افزایش تعداد و گسترش آنها نیز هستیم و این مسئله، فضای تجارت و کسب‌وکار را به‌شدت رقابتی کرده است؛ به‌صورتی‌که حتی در یک جامعه کوچک، گاهی شرکت‌ها و مؤسسات مختلف و پرتعدادی را می‌بینیم که همگی در یک راستا فعالیت می‌کنند. به‌عنوان مثال، در خیابان محل زندگی شما ممکن است چند بانک، چندین فروشگاه مواد خوراکی، تعدادی رستوران و… مشغول به فعالیت باشند. حال اگر محله، شهر، استان، کشور و تمام قاره‌ها را در نظر بگیریم، تعداد بالای مشاغل تجاری و خدماتیِ تکراری را به‌درستی متوجه خواهیم شد.

همچنین، در دنیای امروز که تجارت آزاد و بین‌المللی امر رایجی است، شرکت‌ها گاهی می‌توانند کسب‌وکارهای مشابه خود در تمام دنیا را تحت فشار قرار دهند. به‌عنوان مثال، یک کارخانه مدادسازی در چین می‌تواند تمام کارخانه‌های مدادسازی در هر جای دنیا را تحت فشار قرار داده و حتی از بازار رقابت خارج کنند.

حال، در این شرایط بسیار رقابتی، می‌توان گفت که شرکت‌ها و مؤسسات خدماتی، بدون داشتن استراتژی‌های صحیح کسب‌وکار، علی‌الخصوص شیوه‌های مناسب تبلیغاتی، قادر به رشد و حتی حفظ موقعیت خود در بازار نبوده و محکوم به شکست و خروج از بازار هستند.

شرکت‌ها برای توسعه و حتی بقای خود باید بتوانند علاوه بر حفظ مشتریان کنونی، همواره مشتریان جدیدی به‌دست بیاورند. برای دست‌یابی به این مهم، راه‌های گوناگونی وجود دارد که مهم‌ترین آنها «تبلیغات» است. با اجرای درستِ تبلیغاتِ مناسب، شرکت‌ها و مؤسسات می‌توانند حتی از آن دسته از رقبایی که کالا و یا خدمات بهتر و باکیفیت‌تری ارائه می‌کنند پیشی بگیرند. به همین دلیل است که ما، هرجای دنیا که باشیم – به‌عنوان مشتریان بالقوه محصولات و خدماتِ شرکت‌ها و مؤسسات مختلف – روزانه در معرض بمباران تبلیغاتی هستیم؛ تا اندازه‌ای که – اگر دقت کرده باشید – هرروز حتی اگر از خانه هم خارج نشویم، تبلیغات، راه خود را از طریق تلویزیون، اینترنت، جلد کالاهای مختلف و… به زندگی ما پیدا می‌کنند. شرکت‌های بزرگ خارجی و داخلی همچون: سامسونگ، آدیداس، ایسوز، اسنوا، چی‌توز، کاله، ایرانسل و… از جمله‌ شرکت‌هایی هستند که ادعای فوق را تصدیق می‌کنند. شما حتی اگر مشتری این شرکت‌ها (و البته بسیاری شرکت‌های دیگر که نام آنها در این مقاله ذکر نشده است) نباشید، باز هم احتمالاً به‌صورت روزانه اسم آنها را از طریق «تبلیغات» می‌شنوید. این مسئله گویای همه‌گیری و اهمیت بالای مبحث «تبلیغات» است.

حال، با علم بر اهمیت بالای تبلیغات در تجارت امروزی، باید به موشکافی ویژگی‌ها و نیازمندی‌های تبلیغات بپردازیم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مسئله‌ای که باید به‌صورت جدی به آن پرداخته شود «اجرای صحیحِ تبلیغاتِ مناسب» است. برای اجرای تبلیغات مناسب، شیوه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضرورت‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. اجرای صحیح تبلیغات هم متوجه جامعه هدف، گستردگی تبلیغات، زمان انجام و… می‌شود که ما در این مقاله به یکی از مثال‌های جامعه هدف، یعنی «دوستداران تئاتر» می‌پردازیم.

یکی از ملزومات اجرای صحیح تبلیغات، هدف قرار دادن جامعه موردنظر است. همان‌طور که در مقاله دیگری – که با عنوان «تبلیغات در تاکسی» در همین مجله منتشر شد – عنوان کردیم، گاهی کالا یا خدماتی که قصد تبلیغ آن را داریم، متوجه قشر خاصی از جامعه می‌شوند. مثلاً تبلیغ رب گوجه‌فرنگی عموماً متوجه قشر خانه‌دار و یا آشپزِ جامعه می‌شود و تبلیغ آن در یک مدرسه بازدهی و ارزش تجاری ندارد؛ در این موارد باید جامعه هدف را به‌درستی شناسایی کرده و تبلیغ خود را آنجا ارائه دهیم.

گاهی تبلیغات ما متوجه قشر بزرگسال، فرهیخته، علاقه‌مند به هنر و امثالهم می‌شود که در این صورت ممکن است بهترین مکان‌هایی که می‌توانیم تبلیغات خود را در آنجا نمایش دهیم، «تئاترها و سالن‌های نمایش» باشند. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهیم یک فیلم، یک آلبوم موسیقی، یک مؤسسه آموزش بازیگری، یک سالن سینما و یا مسائلی از این دست – یا نزدیک به این‌ها – را تبلیغ کنیم، سالن‌های تئاتر می‌توانند از بهترین گزینه‌ها باشند. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، ما به مبحث «تبلیغات در تئاتر» می‌پردازیم و شیوه‌ها، مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تبلیغات در تئاتر

در واقع سالن‌های تئاتر از بهترین مکان‌ها برای انجام تبلیغات به شمار می‌روند؛ چراکه بینندگان برای مدتی طولانی آنجا می‌نشینند و کار دیگری به‌جز تماشای نمایش ندارند. آن‌ها حتی برای حضور در سالن، احتمالاً هزینه‌ای نیز متقبل شده‌اند و این به معنی رضایت آن‌ها از حضور در سالن می‌باشد. اینجاست که ما، با انجام ترفندهای مناسب تبلیغاتی از راه‌های مختلفی می‌توانیم کالا یا خدمت موردنظر خود را به شیوه‌های متنوعی به آنها بشناسانیم و آنها را – که هرکدام یک مشتری بالقوه است – به مشتریان بالفعل تبدیل کنیم.

در دنیای امروز، سالن‌های تئاتر تقریباً در تمام اجتماعات شهری وجود دارند. بااین‌وجود، تئاترها – برخلاف بسیاری از اماکن رفاهی، خدماتی و آموزشی که در شهرها به‌وفور یافت می‌شوند – هم تعدادشان انگشت‌شمار است و هم معمولاً تجمعات گسترده‌ای را در آنِ واحد شامل نمی‌شوند. به‌عبارت بهتر، تعداد سالن‌های تئاتر در یک شهر معمولی ممکن است کمتر از انگشتان دست باشد و گنجایش آنها عموماً – به‌صورت تخمینی – از صدها نفر تجاوز نمی‌کند. اما بااین‌وجود، و با وجودِ اماکنِ بسیار شلوغ و پرتردد – که تعدادشان هم در یک شهر معمولی بسیار بیشتر از تعداد تئاترها است – چرا باید یک سالن تئاتر را به‌عنوان یک گزینه برای انجام تبلیغات خود در نظر بگیریم؟

تبلیغات در تئاتر
تبلیغات در تئاتر

ساده‌ترین جواب که ممکن است به ذهن همه ما برسد، این است تئاترها محل تجمع افرادی هستند که مدتی طولانی را در یک نقطه می‌نشینند و ما می‌توانیم آنها را در آنجا، بیشتر از بسیاری از مکان‌های دیگر، متوجه تبلیغات خود کنیم؛ این جواب کاملاً درست است اما تمام ماجرا نیست.

عموماً در هر سالن تئاتر، روزانه تعدادی نمایش اجرا می‌شود که هرکدام تعداد محدودی بیننده دارد و این بینندگان – همان‌طور که گفته شد – مدتی طولانی را در این محل می‌نشینند. این مسئله، خود مزایا و معایبی دارد که آن‌ها را در ادامه به تفصیل شرح خواهیم داد و در نهایت به این سؤال که آیا یک سالن تئاتر می‌تواند برای تبلیغات ما، یک مکان مناسب باشد یا خیر؟ پاسخ می‌دهیم. همچنین در این مقاله ما در مورد انواع راه‌های تبلیغات در هر نوبتِ نمایش بحث خواهیم کرد و به بررسی مزایای و معایب هر یک از آنها می‌پردازیم و راهکارهایی برای پوششِ ضعف‌ها ارائه خواهیم داد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مزایای تبلیغات در تئاتر

تئاترها هم همچون سایر مکان‌های دیگر، برای تبلیغات، مزایا و معایبی دارند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای تبلیغات در تئاتر و در کل سالن‌های نمایش – که شاید کمتر کسی به آن توجه کرده باشد – این است که مخاطبان عمدتاً با رضایت کامل و حال مناسب در آنجا حضور دارند. برخلاف خیابان‌ها، اماکن آموزشی، پشت چراغ‌قرمز و تمام مکان‌های دیگری که اشخاص عموماً مجبور به تردد از آن‌ها و یا توقف در آنجا هستند، تئاتر مکانی است که یک شخص معمولاً با رضایت شخصی در آن می‌ماند و در طول اقامت خود در سالن، حداقل در شرایط فیزیکی مناسب و راحتی قرار دارد و این نکته می‌تواند اثرگذاری تبلیغ ما را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد.

برای جا افتادن بیشتر این موضوع بیایید فرض کنیم که یک تبلیغِ به‌خصوص را به‌صورت یک بنر خیابانی، در ترافیک و یا پشت چراغ‌قرمز می‌بینیم؛ حال با توجه به این‌ که ماندن در ترافیک یا پشت چراغ‌قرمز عموماً اوقات ما را تلخ می‌کند، چقدر می‌توانیم تحت تأثیر آن بنر تبلیغاتی قرار بگیریم؟ در این مواقع، دمای هوا می‌تواند آزاردهنده باشد، ممکن است در معرض تابش آفتاب و یا خسته از رانندگی یا کار باشیم، احتمالاً برای رسیدن به مقصد عجله داریم یا کسی منتظر ماست و… . در این شرایط و در صورت مشاهده یک تبلیغ، آیا آن تبلیغ می‌تواند توجه ما را به خود جلب کند؟ و حتی در صورت جلب توجه، چقدر می‌تواند – با وجود شرایط روحی و فیزیکی که داریم – ما را به استفاده از کالا یا خدمت تبلیغ‌شده ترغیب کند؟ دیدن یک بنر تبلیغاتی در شرایط ذکرشده حتی ممکن است کاملاً برعکس عمل کند. برای مثال، امکان دارد که ما نسبت به یک برند خاص تنفر نشان دهیم و هربار از خرید آن صرف‌نظر کنیم؛ بدون این‌که حتی بدانیم دلیل این امر این است که همیشه بنر تبلیغاتی آن را در پشت چراغ‌قرمز و یا در ترافیک دیده‌ایم، درحالی‌که در شرایط نامناسب روحی و فیزیکی قرار داشته‌ایم.

حالا فرض کنید همان بنر تبلیغاتی را در حالی ببینیم که در یک مکان آرام با دمای مناسب، به دور از صدای بوق و همهمه قرار داریم و در شرایطی که نه خسته‌ایم و نه برای انجام کاری عجله داریم. تفاوت کاملاً آشکار است؛ یک بنر تبلیغاتی در این حالت، شانس بیشتری برای جلب نظر و حتی ترغیب ما برای استفاده از مورد تبلیغ‌شده دارد.

یک مزیت دیگر تبلیغات در تئاتر، این است که تبلیغ‌کننده در تمام مدت نمایش به‌صورت تمام‌وقت مخاطب را در دسترس دارد. همین مسئله شرایط را برای مانور دادن بر روی روش تبلیغات بسیار مساعد می‌کند. تبلیغ‌کننده در تمام این مدت می‌تواند راه‌های مختلفی را برای جلب توجه و متقاعد کردن مخاطب پیدا کند و حتی او را مجبور به دیدن تبلیغ کند. برای مثال بیایید یک مثال دیگر را بررسی کنیم.

فرض کنید شما به‌عنوان یک عابر پیاده یک اعلامیه تبلیغاتی را در پیاده‌رو دریافت می‌کنید یا یک بنر روی بدنه یک تاکسی به چشم شما می‌خورد؛ در این حالات شما به‌راحتی می‌توانید از توجه به آن خودداری کنید و برگه را بدون مطالعه در سطل آشغال بیندازید یا از توجه به تاکسیِ حامل بنر تبلیغاتی سر باز بزنید. در واقع، معمولاً شما چون برای انجام کار خاصی آنجا هستید یا در حال عبور می‌باشید، معمولاً همین کار را هم می‌کنید.

حال فرض کنید در یک سالن تئاتر، منتظر اجرای نمایش هستید که به‌یک‌باره یک تبلیغ روی پرده ظاهر می‌شود. آیا شما روی از صحنه برمی‌گردانید؟ به نظر می‌رسد که خیر. شما به‌احتمال‌زیاد حتی نمی‌دانید چه خبر است و حتی ممکن است از روی کنجکاوی، تمامِ تبلیغ را نگاه کنید.

این تمام ماجرا نیست، تبلیغ‌کننده می‌تواند ترفندهای بسیار دیگری نیز در آستین داشته باشد؛ مثلاً می‌تواند یک کالا یا خدمتِ به‌خصوص را چندین بار با یک روش یکسان و یا به طرق مختلف به شما نشان دهد و تمام تلاش خود را برای تحت تأثیر قرار دادن شما انجام دهد. مثلاً یک تبلیغ را در ابتدا و انتهای نمایش و یا در تایم‌های استراحت به شما نمایش دهد. یا یک پیام تبلیغاتی را به چند قسمت تبدیل کند و هر بار یک قسمت آن را به شما عرضه کند. این امکان هم وجود دارد که تبلیغ‌کننده یک مورد تبلیغاتی خاص را روی بلیت ورودی شما چاپ کرده باشد و بعداً آن را روی صحنه یا بسته‌های خوراکی دوباره به شما نشان دهد.

تبلیغ‌کننده در سالن تئاتر می‌تواند شما را وارد یک بازی کند. مثلاً یک موضوع را پیش بکشد و شما را کنجکاو کند. تبلیغ‌کننده همچنین می‌تواند مورد تبلیغاتی خود را در موضوع نمایش پنهان کند و به‌صورت نامحسوسی احساس نیاز شما را برانگیزاند. او می‌تواند تبلیغات خود را زمانی ارائه دهد که شما به‌علت اتفاقی در نمایش، کاملاً احساسی شده‌اید. در مجموع، به‌علت زمان طولانیِ نمایش، تبلیغ‌کنندگان توانایی مانور دادن و شرایط لازم برای اجرای بسیاری ترفندهای دیگر را در اختیار دارند. آن‌ها می‌توانند با سنجش شرایط روحی و فیزیکی مخاطبان و همچنین در نظر گرفتن موضوع نمایش، یک تبلیغِ بی‌نقص و اثرگذار را اجرا کرده و مهر تأییدی بر این مسئله بگذارند که سالن‌های نمایش مکان‌هایی فوق‌العاده‌ای برای اجرای تبلیغات هدفمند هستند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

معایب تبلیغات در تئاتر

با توجه به آنچه که گفته شد، تئاترها هرچند مکان‌های مناسب و استراتژیکی برای تبلیغات به شمار می‌آیند اما ضعف و کاستی‌هایی نیز دارند. کاستی‌هایی که شما در صورتِ در نظر گرفتنشان، شاید از اجرای تبلیغات خود در این سالن‌ها صرف‌نظر کنید!

در واقع، نمی‌توان از محدود بودن تعداد سالن‌های نمایش و همچنین محدود بودن تعداد تماشاگران آنها در هر سانس چشم‌پوشی کرد. درست است که در تئاتر و سالن‌های نمایش ما می‌توانیم – به جای تبلیغات انبوه در اجتماعات با مخاطبان تصادفی – به تبلیغات هدفمند بپردازیم اما این مسئله باید به‌صورت موردی نیز مورد بررسی قرار گیرد. اگر ما بخواهیم یک کسب‌وکار بزرگ مانند شرکت کاله یا هر شرکت بزرگ دیگر که به مشتریان عمده نیاز دارد را تبلیغ کنیم، صادقانه بگوییم که یک سالن تئاتر جای مناسبی برای انجام این کار نیست. مهم‌ترین علت آن هم، نیاز شرکت‌های بزرگ به انبوهِ مشتریان است. شرکت‌های بزرگ عموماً تولید بالایی نیز دارند و پرداخت هزینه جهت تبلیغ محصولات آنها برای یک جامعه هدف صد نفره، عمل عقلانی و مناسبی به نظر نمی‌رسد. بحث ما در این مورد صرفاً متوجه تعداد مخاطبان بود درحالی‌که مسائل دیگری نیز وجود دارند.

مسئله دست و پاگیر دیگر در تبلیغات تئاتری، محدودیت موضوعات قابل تبلیغ است. همان‌طور که گفته شد، برای اجرای صحیح تبلیغات، هدفمند بودن یک امر ضروری است؛ لذا مورد تبلیغ‌شده در یک تئاتر بهتر است با سلایق جامعه‌ی علاقه‌مند به تئاتر – و البته اگر بخواهیم بیشتر دقیق شویم، با موضوع نمایش هم – هم‌خوانی داشته باشد. در این صورت است که پرداخت هزینه و انجام تبلیغِ ما می‌تواند در مسیرِ اعمالِ بیشترین تأثیر ممکن باشد یا به‌عبارتی صرفه اقتصادی داشته باشد. در مورد تبلیغات شرکتی چون کاله در یک سالن  تئاتر که به‌عنوان یک مثال مطرح شد، سالن تئاتر علاوه‌بر مشکل محدودیت تعداد مخاطبان، ما را با مسئله عدم تطابق جامعه هدف با موضوع تبلیغ مواجه می‌کند؛ لذا در مورد ترغیب جامعه به خرید محصولات لبنی یک شرکت خاص، پرداخت هزینه‌ برای تبلیغات در تئاتر – که ممکن است به نسبت سایر روش‌ها گزاف باشد – منطقی نیست چراکه جامعه مورد بحث (تماشاگران نمایش در یک سالن تئاتر) علاوه بر جمعیت کم، در حال و هوای هنر و نمایش قرار دارند نه خرید لبنیات.

علاوه‌بر تمام این‌ها، تبلیغات در یک تئاتر می‌تواند کمی خطرناک باشد. در یک نمایش، همه چیز جوری طراحی شده تا بیننده بتواند در فضای ذهنی درست و مناسب قرار بگیرد و بتواند هرچه بیشتر از نمایش لذت ببرد و آن را درک کند. حال، وجود یک بنر تبلیغاتی ناهماهنگ و کارنشده می‌تواند بسیار زننده باشد.

لذا برای انجام تبلیغات در یک سالن نمایش باید بسیار دقت کنیم که هم محتوا و هم ظاهرِ تبلیغ ما با فضای سالن و موضوع نمایش هم‌خوانی داشته باشد. رعایت تمام این مسائل، هم امری بسیار تخصصی است و ممکن است خارج از توانایی ما باشد و هم در صورت عدم موفقیت، علاوه‌بر زیان مالی، می‌تواند بر کسب‌وکار ما تأثیر منفی بگذارد. چیزی که می‌شود آن را «تبلیغات منفی» نام نهاد. شایان ذکر است که علاوه‌بر این‌ها، تبلیغات ناهماهنگ و بی‌ربط، ممکن است روی قضاوت بینندگان در مورد نمایش نیز اثرات منفی بگذارد.

بااین‌وجود، علاوه بر تمام مزایایی که برای تبلیغات در سالن‌های تئاتر عنوان شد، ضعف‌ها نیز می‌توانند با هوشمندی تبلیغ‌کننده تبدیل به فرصت شوند. تبلیغ‌کننده قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم برای اجرای تبلیغات در سالن‌های نمایش باید تمام شرایط، نیازمندی‌ها و مشکلات احتمالی را در نظر بگیرد. او باید با هوشمندی، ضعف‌های موجود را تبدیل به فرصت کرده و با استراتژی درست و منطقی اقدام به تبلیغات خود کند. برای مثال، همان‌طور که گفته شد، یکی از ضعف‌های تبلیغات در تئاتر، امکان عدم هماهنگی تبلیغ با فضای سالن و موضوع نمایش است. بااین‌وجود، تبلیغ‌کننده می‌تواند با تهیه یک تبلیغِ هم‌گام با موضوع نمایش و یا هماهنگی با فضای سالن، نه‌تنها از خطرات و شکست احتمالی بگریزد بلکه بازدهی تبلیغات انجام‌شده را نیز به‌صورت چشمگیری افزایش دهد.

در مورد محدودیت مخاطبان نیز، تبلیغ‌کننده باید با توجه به نیازها و خط مشی‌های شرکت و یا مؤسسه مورد تبلیغِ خود، بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کند؛ مثلاً اگر خط مشی‌های شرکت اجازه این کار را می‌دهد، تبلیغ‌کننده می‌تواند جذب مشتریان وفادار را بر جذب مشتریان عمومی ارجح بدارد. منظور از این جمله این است به جای پیدا کردن چند مشتری که ممکن است یک بار از شما خرید کنند، یک مشتری پیدا کنید که چندین بار از شما خرید کند. کاری که در سالن‌های تئاتر به‌علت حضور طولانی‌مدت تماشاگران و باز بودن دست تبلیغ‌کننده از نظر زمانی، امری امکان‌پذیر است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع روش های تبلیغات در تئاتر

با توجه به تمام نکات گفته‌شده، اگر در نهایت تصمیم بگیریم که تبلیغ در یک سالن تئاتر می‌تواند پاسخگوی نیازهایمان باشد، وارد قسمت اصلی ماجرا، یعنی «انتخاب شیوه مناسب تبلیغات» می‌شویم. تبلیغات در تئاتر به شیوه‌های متنوعی انجام‌پذیر است که اثرگذاری هرکدام، کاملاً بستگی به مورد تبلیغاتی ما و میزان هزینه‌ای دارد که می‌خواهیم بپردازیم. در این قسمت ما قصد داریم به معرفی و بررسی مزایا و معایب تعدادی از این شیوه‌ها بپردازیم.

انواع روش های تبلیغات در تئاتر
انواع روش های تبلیغات در تئاتر
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغ نمایشی

منظور از تبلیغ نمایشی، انجام تبلیغات موردنظر در قالب نمایش است. در این شیوه، برای ترغیب مخاطبان به استفاده از محصول یا خدمت موردنظر، یک داستان به‌صورت نمایش‌نامه ساخته و توسط بازیگران اجرا خواهد شد. این اجرا می‌تواند از نمایش جدا بوده و در بین پرده‌های نمایش پخش گردد و یا به‌صورت غیرمستقیم در دل نمایش نهادینه شود. مثلاً در صورت امکان، اسم برند موردنظر توسط بازیگران در نمایش آورده شود یا کالای موردنظر، در حین نمایش توسط آنها استفاده شود.

شایان ذکر است که این روش حتی در مواقعی که مورد تبلیغاتی به موضوع نمایش ارتباطی ندارد، هم می‌تواند جوابگوی نیاز تبلیغ‌کننده باشد. برای مثال، اگر قصد تبلیغ محصولات یک‌ شرکت لبنی را داریم، می‌توانیم ترتیبی ارائه دهیم که یکی از بازیگران در حال خوردن غذا، یکی از محصولات شرکت موردنظر را روی سفره گذاشته باشد؛ یا مثلا اگر می‌خواهیم شرکتی همچون ایرانسل را تبلیغ کنیم، این دیالوگ ساده می‌تواند راه را برای ما هموار کند:

– شماره‌ت چنده؟

– یادداشت کن: ۰۹۳۵***

این شیوه، اگر به‌درستی اجرا شود، اثرگذارترین حالت تبلیغ در تئاتر است؛ چراکه مخاطب را درگیر یک داستان کرده و کالای موردنظر را در ناخودآگاه او ثبت می‌کند. دلیل این امر، تمرکز مخاطب بر روی نمایش و کنجکاوی او برای فهمیدن داستان است.

فراموش نکنید که در انجام این شیوه‌ی تبلیغاتی، بایستی نهایتِ دقت و ظرافت را به‌کار برد تا مخاطب از موضوع نمایش اصلی فاصله نگیرد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، عدم هماهنگی تبلیغات با موضوع نمایش، باعث می‌شود تا تبلیغات نمایش‌داده‌شده برای مخاطب زننده تلقی شود و این مصداق تبلیغات منفی است. این اتفاق، بر ذهنیت مخاطب، هم درباره‌ی مورد تبلیغ‌شده و هم درباره‌ی نمایش اثر منفی می‌گذارد؛ لذا تنها ایرادی که به این شیوه می‌توان گرفت، «ریسک بالا» و «نیاز به دقت و ظرافت زیاد» است. به همین خاطر، در انجام این شیوه‌ی تبلیغاتی، حتماً باید با متخصصان امور نمایشی و روانشناسان مشورت شود. هزینه این شیوه از تبلیغات نیز قاعدتاً بیشتر سایر شیوه‌ها است اما در صورت اثرگذاری، این هزینه را می‌توان یک سرمایه‌گذاری بسیار موفق در نظر گرفت.

تبلیغات روی بلیت

مورد تبلیغاتی می‌تواند بدون این که مخاطب را آزار دهد، روی بلیت ورودی تئاتر نیز درج شود. این کار می‌تواند مکمل شیوه‌های دیگر باشد. به‌عنوان مثال، با اشاره به یک مورد تبلیغاتی روی بلیت و سپس انجام تبلیغات نمایشی روی سن، امکان توجه مخاطب به مورد تبلیغ‌شده در نمایش بسیار بیشتر خواهد شد. این شیوه از تبلیغات هزینه بسیار پایینی نیز دارد و انجام آن می‌تواند به نسبت هزینه، بسیار مناسب باشد. ضمناً گاهی، بلیت‌ها چندین روز قبل از نمایش تهیه شده و هنگام خرید آن‌ها، مخاطب از چند روز پیش از شروع نمایش در معرض تبلیغات قرار می‌گیرد. هم‌چنین، گاهی مخاطبان، بلیت‌ها را پس از اتمام نمایش (درصورتی‌که در هنگام ورود، بلیت‌ها را جمع‌آوری نکنند) نگه می‌دارند و تبلیغ روی بلیت برای مدتی بسیار طولانی با آنها می‌ماند.

این شیوه بسیار مناسب و اقتصادی است و تنها عیبی که می‌شود به آن وارد کرد، کوچک بودن اندازه بلیت است. برای رفع این مشکل می‌توان برای تبلیغات از نمادها، اسامی و شعارها استفاده کرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تبلیغات روی پرده

گاهی تبلیغ‌کننده با پرداخت هزینه‌ای نه چندان زیاد (نسبت به شیوه‌های دیگر تبلیغات) می‌تواند تبلیغات خود را پیش از شروعِ نمایش، پس از اتمام آن و یا در قسمت‌های استراحت روی پرده منعکس کند. این شیوه از تبلیغ می‌تواند درست همانند تبلیغات نمایشی – که توسط بازیگران اجرا می‌شود – مفید و اثرگذار باشد. شایان ذکر است که در انجام این شیوه از تبلیغات نیز باید همچون تبلیغات نمایشی، نهایت دقت و ظرافت به کار گرفته شود تا هم ناهماهنگی به‌وجود نیاید و هم امکان ترغیب مخاطب به تماشا و تفکر درباره‌ی کالا یا خدمت تبلیغ‌شده به وجود بیاید.

تبلیغ‌کننده در این روش حتی می‌تواند ذهن مخاطب را درگیر موضوع تبلیغاتی خود کند. مثلاً تبلیغ خود را به سه قسمت تبدیل کند و آن‌ها را در سه مرحله در طول نمایش به مخاطب عرضه نماید؛ مثلاً قبل از شروع نمایش یک سؤال مطرح کند، در قسمت استراحت نمایش کمی توضیحات ارائه دهد و در پس از اتمام نمایش نیز پاسخ سوال مطرح‌شده که در مورد موضوع تبلیغاتی است را به مخاطب ارائه نماید.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در سالن تئاتر، دست تبلیغ‌کننده برای مانوردهی روی شیوه تبلیغاتی بسیار باز است.

تبلیغ روی بسته های خوراکی

برای این منظور، تبلیغ‌کننده با چاپ مورد تبلیغاتی روی بسته‌های خوراکی و یا قرار دادن اعلامیه‌های تبلیغاتی کوچک داخل آنها، به تبلیغ کالا یا خدمات موردنظر خود می‌پردازد. بزرگ‌ترین مزیت این شیوه، عدم نیاز به دقت می‌باشد. شایان ذکر است که تبلیغات به این صورت، نیازی به هماهنگی با موضوع نمایش و یا فضای سالن را ندارد و تبلیغ‌کننده به‌راحتی می‌تواند سلیقه خود را در تبلیغ موردنظرش اعمال کند. گفتنی است که این شیوه بسیار کم‌هزینه بوده و معایب خاصی ندارد.

تفاوتی که این شیوه با تبلیغات مشابه در سایر مکان‌ها دارد را باید بیشتر در تفاوت حالات فیزیکی و روحی مخاطبان جستجو کرد. همان‌طور که گفته شد، تفاوت یک بیننده تئاتر برخلاف شخصی که در ترافیک گیر کرده یا در پیاده‌رو قدم می‌زند این است که در تئاتر، مخاطب با رضایت شخصی در محل حضور پیدا کرده است و شرایط لازم، جهت توجه به مورد تبلیغ‌شده را دارد. او روی یک صندلی راحت نشسته است و در یک شرایط مناسب دمایی، تنفسی و در کل، محیطی، بدون این‌که برای انجام کار خاصی عجله داشته باشد، منتظر شروع یا در حال تماشای نمایش است و در این حین در معرض تبلیغات نیز قرار می‌گیرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اسپانسر شدن

تبلیغ‌کننده می‌تواند حامی مالی یک نمایش باشد و این مسئله، هم تأثیر مثبتی بر ذهن مخاطب می‌گذارد و هم به تبلیغ‌کننده امکان بهره‌مندی از تمام شیوه‌های یادشده را می‌دهد. در این شیوه، اسپانسر عملاً می‌تواند به‌صورت آزادانه، تبلیغات خود را – آن‌گونه که مایل است – اعمال کند. این شیوه از تبلیغات، پرهزینه‌ترین شیوه از میان تمام شیوه‌های یادشده و البته مؤثرترین آنها نیز هست. هرچند که باید به این نکته نیز دقت داشت که اسپانسر معمولاً در سود حاصل از نمایش هم سهیم است.

کاری که یک اسپانسر انجام می‌دهد، تقبل هزینه‌های نمایش از جمله کرایه سالن، دستمزد بازیگران و عوامل نمایش، تهیه و توزیع خوراکی بین تماشاگران در صورت تمایل، تبلیغات برای نمایش و… است. در مقابل، این حامی مالی، اختیار استفاده از شیوه‌های متنوع تبلیغات را داشته و می‌تواند علاوه‌بر کسب احتمالیِ سود از فروش بلیت‌های نمایش، تبلیغات موردنظر خود را – به هر روشی که ترجیح می‌دهد – به مخاطبان عرضه نماید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

جمع بندی و سخن پایانی درباره تبلیغات در تئاتر

در دنیای امروز، به دلیل رقابتی شدن کسب‌وکارهای مختلف، پرداختن به مسئله تبلیغات برای تمام شرکت‌ها و مؤسسات خدماتی به یک نیاز اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. شرکت‌ها به‌منظور حفظ فاصله با رقبا، بقاء در بازار، پیشی گرفتن از رقبا و… نیاز دارند تا با انجام صحیحِ تبلیغاتِ مناسب به جذب مشتری بپردازند. در این مقاله، به مسئله انجام صحیح تبلیغات و به‌صورت موردی، به شیوه‌های ممکن و مناسب تبلیغات در سالن‌های تئاتر پرداخته شد. همان‌طور که گفته شد، تبلیغات در تئاتر با وجودِ ضعف‌ها و کاستی‌هایی – که عمدتاً قابل پوشش هستند – دارد، از مزایای بسیار زیادی نیز برخوردار است. شرکت‌ها و مؤسسات مختلف برای جذب مشتریان وفادار از طریق تبلیغات، می‌توانند از سالن‌های تئاتر به‌عنوان مکانی که مخاطبان آمادگی پذیرش تبلیغات هدفمند و مناسب را دارند استفاده کنند. این تبلیغات اگر با دقت و ظرافت کافی صورت گیرند، می‌توانند نسبت به سایر شیوه‌های تبلیغاتی در مکان‌های دیگر بسیار اثرگذار بوده و موردِ تبلیغ‌شده را در ناخودآگاه مخاطب تثبیت کند.

تبلیغات در سالن‌های تئاتر، به شیوه‌های متنوعی قابل انجام هستند ‌و تبلیغ‌کننده – با توجه به هزینه‌ای که در نظر گرفته است – می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و کالا یا خدمت موردنظر خود را تبلیغ کند.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد اطلاعات مناسبی در خصوص تبلیغات در تئاتر خدمت شما عزیزان ارائه نموده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «تبلیغات در تئاتر» دارید، یا روش‌های تبلیغاتی دیگری می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که تبلیغات خود را در تئاترها و سالن‌های نمایش نشان دهند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها