تبلیغات آنلاین 488 بازدید

تبلیغات هدفمند اینترنتی، موضوعی جذاب و کاربردی در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که قصد داریم در این مقاله از آکادمی کاپریلا به آن بپردازیم. این مقاله به شما نشان می‌دهد که تبلیغات هدفمند اینترنتی چیست و چه کاربردی دارد، ضمن اینکه نحوه کارکرد تبلیغات هدفگذاری شده را نیز بیان می‌کند. تبلیغات هدفمند آنلاین به عنوان یکی از کانال‌های بازاریابی برای جذب ترافیک، کاربر و فروش، تاثیر خود را ثابت کرده است. بنابراین اگر می‌خواهید در مورد آن بدانید و برای کسب و کار خود بکار ببرید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

تبلیغات هدفمند اینترنتی چیست؟

در تبلیغات هدفمند اینترنتی، پیام‌های تبلیغاتی با توجه به علایق و خواسته‌های مشتریان به آنها ارائه می‌شود. برای این منظور دیجیتال مارکترها، اطلاعات و داده‌های مورد علاقه مشتریان و مخاطبان هدف را به وسیله ردیابی و آنالیز فعالیت‌های آنها در سایت‌ خود و شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آورند و مطابق با این اطلاعات، تبلیغاتی هدفمند به آنها نمایش می‌دهند. مثلاً با توجه به مشخصاتی نظیر جنسیت و بازه سنی کاربران، می‌توان تبلیغ لوازم آرایشی را فقط به خانم‌های 18 تا 35 سال نشان داد.

تبلیغات هدفمند چطور عمل می‌کند؟

برای اجرای کمپین‌های تبلیغات آنلاین هدفگذاری شده باید در شبکه‌های تبلیغاتی مانند کاپریلا، یک کمپین تنظیم کنید. این شبکه‌ها، تبلیغات شما را بر اساس اطلاعاتی که از کاربران دارند و تنظیمات هدفمند دلخواه شما، به کاربران نمایش می‌دهند.

پلتفرم‌های تبلیغاتی داده‌های خود از کاربران را از چند منبع و روش مختلف جمع‌آوری می‌کنند که روش رایج آن، استفاده از کوکی‌های وبسایت‌هایی است که کاربران به آنها سر می‌زنند. کوکی‌ها فایل‌های بسیار کوچکی هستند که اطلاعاتی از عملکرد شما در سایت‌ها و مرورگرها را در خود ذخیره کرده و به سرویس‌هایی مثل شبکه‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند. منبع دیگر جمع‌آوری داده‌ها، موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی هستند که در ایران کمتر استفاده می‌شود و مباحث پیچیده و گسترده‌ای را شامل می‌شود.

عملکرد تبلیغات هدفمند

با آگاهی از ویژگی‌های کلیدی و رفتار آنلاین کاربران، پلتفرم‌های تبلیغاتی می‌توانند تبلیغات شما را در وبسایت‌های مختلف نمایش دهند؛ این نمایش به گونه‌ای است که ممکن است برای کاربر الف، تبلیغ محصولی از دسته‌بندی کالاهای دیجیتال نمایش داده شود و برای کاربر دیگر در همان سایت و همان جایگاه بنر، تبلیغ لوازم التحریر فروشگاه شما نمایش داده شود. به همین دلیل معمولاً برندها از تبلیغات هدفگذاری شده برای تبلیغ محصولاتی که کاربران از سایت برند دیدن کردند، استفاده می‌کنند. این روش که ریتارگتینگ هم نامیده می‌شود، می‌تواند به افزایش احتمال خرید توسط مشتری بالقوه‌ای که سایت شما را ترک کرده، منجر شود.

انواع تبلیغات هدفمند اینترنتی

در تبلیغات هدفمند، به جای اینکه محتواهای تبلیغاتی را در هر جایی از سطح وب و شبکه‌های اجتماعی قرار دهید، آن را در مکان‌هایی قرار می‌دهید که می‌دانید مخاطبان و مشتریان هدف شما (یا مشتریان هدف یک محصول خاص از برند شما) در آنجا حضور دارند. در تبلیغات هدفمند، محتوای تبلیغ با بستری که در آن منتشر می‌شود از نظر موضوعی همخوانی دارد و همین امر، خود تاثیرگذاری آن را بیشتر می‌کند. این اتفاق، تجربه‌ای یکپارچه برای مشتریان ایجاد می‌کند و محصولات و خدمات شما با علاقه مشتریان همخوانی خواهد داشت.

برای اینکه درک بهتری از تبلیغات هدفمند پیدا کنید و بتوانید آن را برای کسب و کار خود اجرا کنید، در این بخش انواع هدف‌گذاری تبلیغات را توضیح داده‌ایم:

هدف‌گذاری رفتاری

منظور از هدف‌گذاری رفتاری این است که برای انتشار تبلیغات در سطح وب و انتخاب بستر تبلیغاتی، رفتارهای مخاطبین خود را رصد کنید و بر مبنای این رفتار، هدف‌گذاری و تصمیم‌گیری کنید. منظور این است که رفتارهای آنلاینی که مشتریان در فضای وب از خود نشان می‌دهند را بررسی کنید. این رفتارهای کاربران شامل موارد زیر است:

  • لینک‌هایی که کلیک کردند.
  • خریدهایی که در صفحات وب انجام داده‌اند.
  • زمانی که در صفحات وب سپری کرده‌اند.
  • شبکه‌های اجتماعی که بازدید کرده‌اند.
  • و…

انواع تبلیغات هدفمند

هدف‌گذاری جغرافیایی

این نوع از هدف‌گذاری در تبلیغات، برای بسیاری از کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهایی که محصولات و خدمات آنها به مناطق جغرافیایی وابسته بوده، پررنگ‌تر است. هدف‌گذاری جغرافیایی، به راحتی می‌تواند تبلیغات را به مخاطبان براساس منطقه جغرافیایی که زندگی می‌کنند، ارائه دهد. کسب و کارهایی مثل رستوران‌ها، مطب پزشکان، آموزشگاه‌ها و … را می‌توان در این ارتباط مثال زد که هدف‌گذاری جغرافیایی تبلیغات در مدت زمان کوتاه، مشتریان زیادی را برای آنها جذب خواهد کرد.

هدف‌گذاری در شبکه‌‌های اجتماعی

در دنیای امروز، شبکه‌های اجتماعی به یکی از بسترهای اصلی تبلیغاتی تبدیل شده است که توانسته در جذب مشتری، برندسازی و افزایش فروش بسیار موفق عمل کند. وقتی تبلیغات را در این بستر به صورت هدفمند اجرا کرد، بدون شک این تبلیغات، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

هدف‌گذاری تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی این امکان را ایجاد می‌کند که شما بتوانید از رفتار مصرف‌کنندگان در این شبکه‌ها اطلاع پیدا کنید. همچنین تبلیغاتی را ارائه دهید که منعکس‌کننده علایق آنها باشد.

هدف‌گذاری مجدد

هدف‌گیری مجدد یکی از انواع تبلیغات هدفمند اینترنتی است که به عنوان یکی از ابزارهای ضروری دیجیتال مارکتیتگ به شمار می‌رود. این نوع از تبلیغات بسیار موثر است، زیرا از مخاطبانی استفاده می‌کند که قبلاً علاقه‌مندی خود را به محصول و خدمات نشان داده‌اند و به نوعی با برند تعامل ایجاد کرده‌ و یا خریدی را انجام داده‌اند.

این نوع از تبلیغات هدفمند اینترنتی، با ذکر یک مثال قابل درک می‌شود. فرض کنید که مشتری یک جفت کفش ورزشی بسکتبال خریداری می‌‌کند. در هدف‌گذاری مجدد، به این مشتری، تبلیغات سایر وسایل بسکتبال مثل لباس، توپ و … نمایش داده می‌شود. در حقیقت با ارائه تبلیغات محصول مرتبط، مشتری به صورت مجدد هدف قرار داده می‌شود.

در حالت دیگر ممکن است که مخاطب یا همان مشتری احتمالی، خریدی را انجام نداده باشد، اما از صفحه کفش ورزشی بازدید کرده باشد. حالا این مخاطب را می‌توان با ارائه تبلیغات کفش ورزشی، به صورت مجدد هدف قرار داد و او را به سمت خرید هدایت کرد.

هدف‌گذاری و تبلیغات شخصی‌سازی شده

در دنیای امروز، مشتریان با انواع تبلیغات مختلف احاطه شده‌اند که شاید در خیلی موارد هیچ توجهی به تبلیغات نکنند و آنها را نادیده بگیرند. بنابراین باید تلاش کرد که مخاطبان را با پیام‌های شخصی‌سازی شده هدف قرار داد. این نوع از تبلیغات به خوبی به مشتریان نشان می‌دهد که خواسته‌های آنها را درک شده و این پیام‌ها در راستای علاقه‌مندی آنها است.

مزایای تبلیغات هدفمند آنلاین

چرا باید از تبلیغات هدفمند استفاده کنیم؟

تبلیغات هدفمند اینترنتی چه ضرورتی دارد، یا بهتر است بگوییم این شیوه‌ از تبلیغات اینترنتی چه مزیت‌هایی دارد و چگونه می‌تواند به رشد کسب و کار ما کمک‌ کند؟

همانطور که می‌دانید در دنیای امروز، بیشتر مردم در سراسر دنیا از جمله در کشور ما از اینترنت استفاده می‌کنند. در حقیقت، فضای مجازی به بخش جدانشدنی زندگی آحاد جامعه تبدیل شده است. بیشتر افراد از شبکه‌های اجتماعی و مرورگرها برای پیدا کردن اطلاعات، محصولات و خدمات مورد نیازشان استفاده می‌کنند. همین امر فرصتی را فراهم آورده تا هر کسب و کاری بتواند تبلیغات اینترنتی را به شکل‌‌های مختلف اجرا کرده و بدین وسیله مشتریان بیشتری را جذب نماید.

تبلیغات آنلاین می‌تواند به صورت هدفمند اجرا شود که موضوع مورد بحث ما در این مقاله است. تبلیغات هدفمند اینترنتی مزیت‌های زیادی دارد و می‌تواند با هزینه کمتر، مشتریان هدف بیشتری را جذب کند. تبلیغات هدفمند این امکان را برای هر برند و کسب و کاری فراهم می‌کند که با صرف هزینه کمتر، بتوانند مشتریان احتمالی را که به محصولات و خدمات آنها علاقه دارند جذب نمایند. در واقع پیام‌های تبلیغاتی، به مشتریان بالقوه‌ای نشان داده می‌شوند که با احتمال بیشتری می‌توانند به خریدار تبدیل شوند.

در بازاریابی آنلاین، شخصی‌سازی تبلیغات از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند نتیجه بهتری را به دنبال داشته باشد. تبلیغات هدفمند این امکان را فراهم می‌کند تا تبلیغات را به صورت شخصی‌سازی شده اجرا کنید. یعنی شما می‌توانید در درجه اول در مورد علایق، خواسته‌‌ها، سبک زندگی، ویژگی‌های شخصیتی مشتریان احتمالی خود اطلاعات لازم را به دست آورید. سپس بر مبنای این اطلاعات به دست آمده و رفتاری که دارند، مناسب‌ترین محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل به آنها معرفی کرده و ارائه دهید.

این روش، هزینه بسیار کمتری در مقایسه با روش‌‌‌های تبلیغاتی آفلاین سنتی (و حتی برخی دیگر از روش‌های تبلیغات آنلاین) دارد. زیرا در تبلیغات آفلاین شاید هزینه تبلیغات را برای مشتریانی صرف کنید که خیلی به محصولات شما علاقه‌مند نباشند. در روش‌ها و استراتژی‌های پیچیده‌ی آنلاینی مثل سئو نیز به صرف هزینه و زمان بالاتری در مقایسه با تبلیغات هدفمند نیاز دارید. بنابراین یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تبلیغات هدفمند اینترنتی، مقرون به صرفه بودن آن است که در سایر روش‌های تبلیغاتی کمتر می‌توان آن را مشاهده کرد.

با اجرای تبلیغات هدفمند و ارائه آن به مشتریان علاقه‌مند، نرخ تبدیل را بالا می‌برید و در نهایت، شاهد افزایش فروش و درآمد خود خواهید بود.

در تبلیغات هدفمند می‌توان به طور دقیق کمپین‌های تبلیغاتی خود را تجزیه و تحلیل کرده و نتایج به دست آمده را در طی زمان مشاهده کنید. تجزیه و تحلیل پیشرفته این امکان را ایجاد می‌کند تا بتوانید در مواقع لزوم تغییرات لازم را برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود را اعمال نمایید.

احتمال کمی وجود دارد که مخاطبان سایت با یکبار بازدید از سایت، به مشتری واقعی تبدیل شده و خریدی انجام دهند. تبلیغات هدفمند اینترنتی این امکان را فراهم می‌کند که پیام‌های تبلیغاتی خود را بارها بارها به مخاطبانی که از سایت شما بازدید کرده‌اند نشان دهید. این کار باعث می‌شود که مشتریان احتمالی که از سایت بازدید کرده‌اند کم کم به سمت خرید سوق داده شده و به یک خریدار و مشتری واقعی تبدیل شوند.

با تبلیغات هدفمند اینترنتی، به راحتی می‌توانید برندسازی کنید و مشتریان مورد نظرتان را از برند خود آگاه کرده و اعتماد آنها را جلب نمایید. مشتریان امروزی دقت زیادی دارند، آنها تبلیغات ضعیف و نامرتبط را تشخیص می‌دهند. بنابراین اگر تبلیغات کیفیت لازم را نداشته باشند و مرتبط با علایق و خواسته آن‌ها نباشد، نمی‌تواند تاثیر مثبتی ایجاد کرده و به خوبی برندسازی کند. در مقابل تبلیغات هدفمند اینترنتی، با ارائه محتواهای تبلیغاتی هدفمند و مورد علاقه مشتریان احتمالی، می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و در ذهن مشتریان ثبت شود.

به طور خلاصه، مزیت‌های تبلیغات هدفمند اینترنتی به شرح زیر است:

تمام این مزایای اشاره شده باعث شد که تبلیغات هدفمند اینترنتی به یکی از تاکتیک‌های محبوب برای رشد کسب و کارهای آنلاین و غیر آنلاین تبدیل شود.

نکات تکمیلی از Targeted Advertising

کارشناسان بازاریابی از ترفندها و نکات زیادی در تبلیغات هدفگذاری شده استفاده می‌کنند تا نتیجه‌ای بهتر بگیرند. در ادامه، برخی از بهترین نکات و ترفندها را با هم مرور می‌کنیم.

مشتریان فعلی خود را هدف قرار دهید.

معمولاً هدف اولیه و اصلی کمپین‌های تبلیغات هدفمند، جذب مشتریان جدید است. اما همیشه نمی‌توان این هدف را بهترین استراتژی در نظر گرفت جون طبق آمارها، احتمال خرید مشتریان جدید بین 5 تا 25 درصد است، در حالیکه مشتریان وفادار با احتمال بین 60 تا 70 درصد از شما خرید می‌کنند. در نتیجه برای افزایش فروش و نرخ بازگشت سرمایه، مشتریان فعلی خود را هدف قرار دهید.

از تست A/B استفاده کنید.

تست A/B ابزاری ضروری برای رسیدن به اهداف تبلیغاتی است. با این تست می‌توانید متغیرهای موثر در نتیجه‌بخشی کمپین را تست کرده و بهترین حالت هر متغیر را پیدا کنید.

از هدفگذاری بیش از حد خودداری کنید.

تنظیمات هدفگذاری به شما اجازه می‌دهد تا مشتریان هدف مد نظرتان را مشخص کنید. اما نباید بازه بسیار محدودی از مخاطبان را انتخاب کنید چون احتمالاً به نتیجه اندکی منجر خواهد شد. بهتر است محدوده نسبتاً وسیع‌تری از مخاطبان را در هر کمپین، انتخاب کنید.

مراحل پایینی قیف را هدف قرار دهید.

افرادی که در سطوح پایینی قیف فروش شما قرار دارند، با احتمال بالاتری به مشتری شما تبدیل می‌شوند. گرچه پلتفرمهای تبلیغاتی پیشرفته امکان انتخاب کاربران با توجه به سطح قیف فروش را می‌دهند اما به عنوان مثال، می‌توان کاربرانی را که محصول را به سبد خرید اضافه کردند، نسبت به کاربرانی که فقط محصول را مشاهده کردند در سطح پایین‌ترین از قیف قرار دارند.

تبلیغات هدفمند اینترنتی

تبلیغات هدفمند در دستگاه‌های مختلف کاربر نمایش داده ‌می‌شود؟

بله، اگر شما با لپتاپ از یک فروشگاه اینترنتی دیدن کرده و محصول خاصی مانند یک مانیتور را دیده باشید، ممکن است مدتی بعد تبلیغ همان مانیتور از همان فروشگاه را در موبایل خود (یا حتی لپتاپ دیگری) مشاهده کنید؛ حتی با وجود اینکه تا به حال با این دستگاه‌ها از آن سایت و محصول دیدن نکرده‌اید.

سرویس‌‎های تبلیغاتی هوشمند می‌توانند اطلاعاتی نظیر موقعیت شما، عادت‌های وبگردی و سایت‌هایی که در آن لاگین کرده‌اید (مثل گوگل) را بررسی و ذخیره کنند و حتی برخی اطلاعات شما را حدس بزنند! داده‌های جمع‌آوری شده از شما مرتباً تحلیل و تکمیل می‌شود و به یک بیگ دیتا (کلان داده) تبدیل شده و به واسطه آنالیز این کلان داده، پلتفرمهای تبلیغاتی می‌توانند شما را در هر جایی از وب شناسایی کنند!

جمع‌بندی

تعیین و اختصاص دادن بودجه، همواره یکی از موضوعات و چالش‌های مهم در انواع روش‌های تبلیغاتی است. از آنجا که تبلیغات هزینه‌های بالایی دارد، باید سعی کرد آن را به شیوه‌ای انجام داد که بالاترین بازدهی را به همراه داشته باشد. تبلیغات هدفمند اینترنتی، با نمایش تبلیغات به مخاطبان هدف و علاقه‌مند، بازدهی بالایی را ایجاد می‌کند و با هزینه کمتر می‌تواند نرخ تبدیل و فروش را افزایش دهد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.