در دنیای تجارت و بیزینس، برخی از فاکتورهای تأثیرگذار بر کسب و کار در دست ما قرار دارند و برخی دیگر نیز خارج از کنترل ما هستند؛ به‌عنوان صاحب یک کسب و کار یا مدیر یکی از بخش‌های تجاری کسب و کار، شما باید قدرت پیش‌بینی اتفاقات آینده را داشته باشید؛ چه آنهایی که در کنترل شما هستند و چه آنهایی که خارج از کنترل شما قرار دارند. یکی از ابزارها و روش‌های پیش‌بینی شرایط آینده و توانایی مقابله کردن با آن‌ها و یا برطرف کردنشان، ابزاری به نام تحلیل PESTEL (پستل) می‌باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا با ما همراه باشید تا به‌صورت کامل و جامع این ابزار مفید و قدرتمند را با هم بررسی کنیم.

تحلیل PESTEL چیست؟

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، تحلیل پستل (PESTEL) ابزاری است که از آن برای شناسایی نیروهای کلان (خارجی) پیشِ روی یک سازمان و پیش‌بینیِ تأثیراتی که این نیروها بر روی آن سازمان می‌گذارند، به کار می‌رود. حروفی که کلمه‌ی PESTEL را می‌سازند، حروف اول عبارات: سیاسی (Political)، اقتصادی (Economical)، اجتماعی (Social)، فناوری (Technological)، زیست محیطی (Environmental) و حقوقی (Legal) می‌باشند. در ادامه می‌خواهیم بدانیم هر کدام از این عبارات چه معنی و کاربردی در تحلیل PESTEL دارند؟ و مزایا و معایب استفاده از تحلیل پستل در یک محیط تجاری و کسب و کار، چیست؟ با ما همراه باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بررسی تحلیل PESTEL

در بازاریابی و فروش، قبل از اینکه بخواهید هر استراتژی را مطرح و اجرا کنید، باید موقعیت جامعه و بازاری که در آن حضور دارید را به‌طور کامل مورد بررسی و تحلیل قرار دهید؛ این تحلیل و بررسی هر 6 ماه یک‌بار باید تکرار شود تا هرگونه تغییر بزرگ در جامعه و بازار هدف به‌طور کامل مشخص گردد. کسب و کارها و سازمان‌هایی که به‌طور موفقیت آمیزی بر تغییرات جامعه و بازار هدفِ خود نظارت می‌کنند و به این تغییرات پاسخ و عکس‌العمل مناسبی ارائه می‌دهند، قادر خواهند بود تا هدف‌گذاری‌های دقیقی انجام دهند و از رقبای خود پیشی بگیرند. برای یک هدف‌گذاری مناسب، علاوه بر داشتن اطلاعات دقیق، شما باید تکنیک‌های هدف‌گذاری را نیز بلد باشید؛ اگر مایل به یادگیری تکنیک‌های هدف‌گذاری و انواع هدف‌گذاری در بیزینس هستید، شما را به مطالعه‌ی مقاله‌ی «تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار – راهنمای جامع تعیین بازار هدف و تارگت فروش» دعوت می‌کنیم.

شایان ذکر است که تحلیل PESTEL، همچنین برای شناسایی تهدیدها و نقاط ضعف بالقوه یک سازمان استفاده می‌شود که در تجزیه و تحلیل SWOT کاربرد بسیار بالایی دارد. تحلیل SWOT، تکنیکی است که برای ارزیابی موقعیت رقابتی یک شرکت استفاده می‌شود و مخفف عبارات قدرت (Strength)، ضعف (Weakness)، فرصت‌ها (Opportunities) و تهدیدها (Threats) می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحلیل SWOT می‌توانید به لینک «آشنایی با ماتریس SWOT – کاربرد و مثال تحلیل SWOT (+ فیلم آموزش رایگان)» مراجعه بفرمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فاکتورهای تحلیل PESTEL

حال که با بررسی تحلیل PESTEL با برخی از کاربردهای آن آشنا شدید، بیایید به بررسی هر کدام از فاکتورهای این تحلیل بپردازیم.

فاکتورهای تحلیل PESTEL
فاکتورهای تحلیل PESTEL

سیاسی (Political)

در بخش فاکتورهای سیاسی تحلیل PESTEL، شما اقدامات دولت و گرایش‌های سیاسی دولتمردان را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهید تا ببینید که تصمیمات آن‌ها چه تأثیری بر روی جامعه و بازار هدف شما خواهد گذاشت. آیتم‌های مورد بررسی در این بخش عبارت‌اند از: سیاست‌های داخلی و خارجی، ثبات یک جریان سیاسی، سیاست‌های اقتصادی، قوانین واردات و صادرات، قوانین و معافیت‌های مالیاتی، قانون کار، محدودیت‌های تولید و… . با بررسی این آیتم‌ها، مدیران کسب و کارهای کوچک و بزرگ باید بتوانند با شرایط و قوانین فعلی سازگار شوند و همچنین تغییراتی که در آینده ممکن است بر روی کسب و کارشان صورت بگیرد را پیش‌بینی کرده و راه‌حلی برای آن‌ها تدارک ببینند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اقتصادی (Economical)

عوامل اقتصادی، تأثیر مستقیم و به‌سزایی بر نحوه‌ی تجارت‌ها و کسب و کارهای مختلف و همچنین میزان سودآوری آن‌ها دارند. عوامل اقتصادی به دو دسته‌ی کلی: 1. عوامل اقتصادی کلان و 2. عوامل اقتصادی خرد تقسیم می‌شوند؛ در عوامل اقتصادی کلان، دولت و سیاست‌های اقتصادی آن حضور دارند که عبارت‌اند از: کنترل نرخ بهره، سیاست‌های مالیاتی، مخارج دولت، تورم، نرخ ارز و این مواردی که در کنترل شرکت‌ها و یا مردم نیست. عوامل اقتصادی خرد به نحوه‌ی خرج کردن مردم و توان مالی آن‌ها برمی‌گردد، مانند: درآمد مصرف‌کنندگان، هزینه‌های جانبی که دارند، تعداد افراد شاغل و بیکار، تعداد افراد خانوار، قیمت مواد اولیه، هزینه‌ی تولید و موارد دیگری که به مردم و شرکت‌ها بستگی دارد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

اجتماعی (Social)

فاکتور اجتماعی که «اجتماعی-فرهنگی» نیز شناخته می‌شود، شامل مواردی است که باورها و نگرش‌های مشترک افراد جامعه و بازار هدف را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. موارد اجتماعی-فرهنگی که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند شامل: رشد جمعیت، هرم توزیع سن، آگاهی‌های لازم (سلامت، مدیریت مالی، تحصیلات)، نگرش‌های شغلی، رویدادهای فرهنگی، باورهای مذهبی، آداب و رسوم ملی، سبک زندگی و بسیاری دیگر از موارد که در هویت و فرهنگ یک جامعه دخیل هستند. به‌عنوان مثال، پس از تغییراتی که در خاورمیانه رخ داد و تعداد مسلمانان اروپا افزایش یافت (تغییر در باورهای مذهبی و فرهنگی بخشی از جامعه)، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی انواع گوشت قرمز و سفید، برای جذب اقشار مسلمان کشور خود، از درج علامت «حلال» بر روی بسته‌بندی‌هایشان استفاده کردند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

فناوری (Technological)

مدیران کسب و کارها در قسمت فاکتورهای فناوری تحلیل PESTEL، میزان نوآوری و توسعه‌ی فناوری‌های موجود در دنیا را در نظر می‌گیرند، تا بتوانند بررسی کنند که فناوری‌های جدید، چه تأثیری بر روی بازار هدف یا صنعتی که در آن مشغول به کسب و کار هستند، خواهد گذاشت. عواملی که جزو فاکتور فناوری تحلیل پستل محسوب می‌شوند، عبارت‌اند:

فناوری های حوزه تولید کالا و خدمات

در این بخش، شما باید روش‌های جدید تولید کالا، خدمات جدیدی که به وجود آمده‌اند، ابزارهای نوین طراحی، مواد اولیه‌ی جدید و این دسته از موارد را مورد بررسی قرار دهید.

فناوری های حوزه‌ی توزیع کالا و خدمت رسانی

در این قسمت، باید روش‌های جدید و کارآمدتر برای توزیع کالا به مناطق مختلف، راه‌های خدمات‌رسانی سریع‌تر و آسان‌تر برای مشتریان، وسائل نقلیه‌ی جدید برای انتقال کالا یا خدمت‌رسانی و موارد دیگری که به حوزه‌ی توزیع کالا و خدمت‌رسانی مربوط می‌شوند؛ مورد بررسی قرار گیرند.

فناوری های جدید برای ارتباط با بازار هدف

با پیشرفت تکنولوژی، راه‌های ارتباطی جدیدی به وجود آمدند که از طریق آن‌ها می‌توانید علاوه بر روش‌های سنتی، از روش‌های نوین و مدرن نیز برای بازاریابی و فروش خود استفاده کنید؛ این فناوری‌های جدید ارتباطی عبارت‌اند از: شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های آنلاین (موسیقی، فیلم)، بازی‌های آنلاین و بسیاری دیگر از مواردی که مربوط به حوزه‌ی فناوری‌های ارتباطی جمعی می‌باشند. استراتژی بازاریابی در این حوزه، مربوط به دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که خود روش‌ها و تکنیک‌های متفاوتی دارد. برای مطالعه‌ی بیشتر و یادگیری روش‌های دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید مقاله‌ی «دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | یادگیری آسان بازاریابی دیجیتال ایرانی» را مطالعه بفرمایید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

زیست محیطی (Environmental)

عوامل و فاکتورهای زیست محیطی حدوداً از سال 2005 جای خود را در میان فاکتورهای مهم مورد بررسی در تحلیل پستل باز کردند؛ آن هم به‌دلیل کمبود روز افزون مواد خام، افزایش آلودگی، اهمیت یافتن فاکتورهای اخلاقی در شرکت‌های بزرگ تولیدکننده، سیاست‌های جهانی کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، تغییرات آب و هوایی و اقلیم‌های مختلف. در اقدامی دیگر دولت‌ها فاکتوری به نام «رد پای کربن» را مطرح کردند، که شرکت‌های بزرگ و کوچک تولیدکننده‌ی محصولات را موظف می‌کرد تا جایی که امکان دارد، سطح آلودگی کربن‌دی‌اکسید و باقی آلاینده‌های کربنی را کاهش دهند.

مواردی که گفته شد همه در زمینِ شرکت‌ها و دولت بودند، اما هر روز مشتریان بیشتری خواستار محصولات دوستدار محیط‌زیست و محصولاتی هستند که خطر کمتری برای حیوانات و زیست‌بوم‌ها داشته باشد؛ در همین راستا، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد آرایشی و بهداشتی، آزمایشات خود بر روی حیوانات را متوقف کردند تا هم از محیط زیست و حیوانات حمایت کرده باشند، هم نظر افراد بازار هدف خود را جلب کنند.

حقوقی (Legal)

هر شرکتی (چه کوچک و چه بزرگ)، باید بداند فعالیت‌های فعلی که دارد و فعالیت‌هایی که در آینده قصد انجام آن‌ها را دارد، قانونی هستند یا خیر؛ برای این کار وکلا و متخصصان قانونی شرکت، باید از قوانین فعلی، تغییر در قوانین و وضع قوانین جدید آگاه باشند تا بقیه‌ی بخش‌های یک شرکت بتوانند استراتژی‌های های خود را بر اساس قوانین طرح کنند. شایان ذکر است که فاکتور حقوقی شامل مواردی همچون: قانون مصرف‌کننده، سلامت و ایمنی کارکنان، مقررات و محدودیت‌های بین‌المللی، قوانین تولیدی و تجاری داخل کشور، برچسب‌گذاری محصول، ایمنی محصول و… می‌باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

مزایا و معایب تحلیل PESTEL

تحلیل پستل (PESTEL) یک ابزار قدرتمند و ضروری برای هر کسب و کاری که قصد پیشرفت دارد، محسوب می‌شود؛ اما هر ابزاری با توجه به مزایایی که دارد، دارای معایب و چالش‌هایی نیز می‌باشد، که در ادامه می‌خواهیم هر دوی آن‌ها را با هم بررسی کنیم:

 مزایای تحلیل PESTEL

  • هشدار پیشاپیش در مورد تهدیدها و فرصت‌های بالقوه
  • تشویق کسب و کارها برای بررسی محیط و عوامل خارجی
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات و کمک به شرکت‌ها برای درک روندهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و…

معایب تحلیل PESTEL

  • برخی از محققین بر این عقیده هستند که سادگی این مدل، تمام جوانب را در بر نمی‌گیرد.
  • مهم‌ترین نقطه ضعف این مدل این است که فقط بر اساس ارزیابی عوامل خارجی می‌باشد.
آنالیز PESTEL
آنالیز PESTEL

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی

سخن پایانی در مورد تحلیل PESTEL

تجزیه و تحلیل PESTEL به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عوامل و فاکتورهای خارجی که بر کسب و کار آن‌ها تأثیر می‌گذارد را شناسایی کنند و قادر باشند شرکت و کسب و کارشان را با آن‌ها سازگار نمایند. در این راستا، شما به‌عنوان مدیر یک کسب و کار یا سازمان، در هنگام انجام تحلیل پستل (PESTEL) نه تنها باید عوامل خارجی را شناسایی کنید، بلکه باید تأثیرات آن‌ها را با دقت و تجزیه‌ی داده‌ها، پیش‌بینی نمایید؛ پس از آن می‌توانید از نتایج تحلیل پستل برای تعیین استراتژی بخش‌های مختلف شرکت و همچنین در تحلیل SWOT استفاده کنید.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد اطلاعات کامل و دید جامعی از تحلیل پستل ایجاد آن در اختیار شما گذاشته باشد؛ اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «تحلیل PESTEL» دارید، یا مدل‌های دیگری برای تحلیل کسب و کار را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که عوامل مؤثر بر کسب و کار خود را بررسی کنند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.