شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف در تلاش هستند تا میزان فروش و تعداد مشتریان خود را افزایش دهند و برای انجام این کار، نیازمند یک استراتژی هدف گذاری و بازاریابی هستند تا بازار هدف خود و مخاطبان را جذب نمایند. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا، به بررسی دقیق این موضوع پرداخته‌ایم و به شما انواع تکنیک های هدف گذاری در بازاریابی و فروش را آموزش خواهیم داد. پس تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه می خوانید: پنهان کردن فهرست

هدف گذاری در کسب و کار یعنی چه؟

هدف گذاری در کسب‌وکار در 2 بخش متفاوت صورت می‌گیرد، یکی در قسمت «تعیین بازار هدف» و دیگری در بخش «فروش». همان‌طور که می‌دانید این 2 قسمت، هر کدام روش‌ها و تکنیک‌های خود را برای هدف گذاری دارند ولی در نهایت به هم مرتبط هستند و روی هم‌دیگر تأثیر می‌گذارند. در ادامه به بررسی هر کدام از این قسمت‌ها و تکنیک‌های هدف گذاری در هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع هدف گذاری در کسب و کار
انواع هدف گذاری در کسب و کار
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

روش های هدف گذاری برای تعیین بازار هدف

منظور از «هدف گذاری برای تعیین بازار هدف» این است که شما بر اساس اِلِمان‌های مختلف و ویژگی‌های کسب‌وکار خود، بتوانید به‌درستی بازار هدف خود را مشخص کنید. انتخاب و شناخت بازار هدفِ درست، پایه‌ی طرح استراتژی‌های بازاریابی و فروش است. شما اگر قادر به تشخیص درست بازار هدف خود نباشید، نمی‌توانید استراتژی بازاریابی و فروشِ درستی را انتخاب کنید و این امر موجب هدر رفتن سرمایه، اتلاف زمان، روند نزولی فروش و مانعی برای تبدیل شدن شما به برندی معتبر در حوزه‌ی کاری خود، خواهد شد. شرکت‌های بزرگ معمولاً با تمرکز بر روی یک بخش خاص از بازار، برای کمپین‌های بازاریابی تخصصی خود برنامه‌ریزی می‌کنند و همچنین پیش‌بینی‌های دقیقی از میزان فروش و افزایش سودشان ارائه می‌دهند. برای «شناخت درست بازار هدف خود» و «هدف گذاریِ افراد درستی در جامعه» باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • جامعه‌شناسی پایه
  • موقعیت جغرافیایی
  • رفتارهای خرید
  • ارزش‌ها و باورها

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح می‌کنیم.

جامعه شناسی پایه

کسب‌وکارهای بزرگ اغلب بازار هدفِ حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند را با مشخصاتی همچون: سن، جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، وضعیت اشتغال و درآمد بررسی می‌کنند. به‌عنوان مثال جامعه‌ای را نظر بگیرید که تعداد جوانان به‌مراتب بیشتر از باقی رده‌های سنی است و یک شرکت فعال در حوزه‌ی نرم‌افزار تصمیم می‌گیرد یک محصول نرم‌افزاری جدید را با ایجاد دستیابی به مشتریان بیشتر در این بازار، برای نسل جوان عرضه نماید؛ این شرکت اول باید بررسی کند که چند درصد جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند و سپس برای جذب جوانان و تبلیغ محصول خود، از چه ابزار بازاریابی و فروشی باید استفاده کند (که در این مثال ابزار مناسب برای بازاریابی و فروش، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، است).

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

موقعیت جغرافیایی

برخی از کسب‌وکارها ممکن است بازار هدف خود را براساس موقعیت جغرافیاییِ مشتریان خود و نیاز افراد جامعه به محصولات آن‌ها در مناطق مختلف جغرافیایی، تعیین کنند. افراد بازار هدف ممکن است در منطقه‌ای باشند که آن کسب‌وکار فعالیت می‌کند و یا در مناطق دورتری قرار داشته باشند. شرکت‌هایی که می‌خواهند تجارت بین‌المللی داشته باشند، ممکن است بازار هدف خود را در یک قاره‌ی خاص یا کشور خاص تعیین کنند. به‌عنوان مثال شرکتی که وسائل سرمایشی مانند کولر تولید می‌کند، بازار هدف خود را برای مردم مناطق گرم‌سیری قرار دهد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

رفتارهای خرید

گاهی شرکت‌هایی که محصولات متنوعی تولید می‌کنند، بازار هدف خود را بر اساس رفتارهای خریدِ مصرف‌کنندگان از هم جدا می‌کنند و برای هر نوعی از مصرف‌کنندگان، استراتژی‌های خاص و شخصی‌سازی‌شده‌ی بازاریابی طرح می‌کنند. هدف قرار دادن گروه خاصی از مشتریان با تبلیغات شخصی‌سازی‌شده برای آن‌ها می‌تواند یکی از مؤثرترین تکنیک‌های هدف گذاری در بازاریابی و فروش باشد. به‌عنوان مثال برخی از خریداران عادت دارند قبل از پرداخت، سفارش‌های خود را مدتی در سبد خرید قرار دهند و شما باید قبل از منصرف شدن یا تغییر نظر در خرید محصول، آن‌ها را با انجام تبلیغات خاصی وادار کنید تا هرچه زودتر خرید خود را انجام دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ارزش ها و باورها

جدای از مطالبی که در بالا گفته شد، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، مشتریان خود را بر اساس باورهای مذهبی و آرمان‌های فرهنگی دسته‌بندی می‌کنند. با به‌دست آوردن اطلاعاتی در مورد باورهای مذهبی و فرهنگی یک جامعه، شما می‌توانید دسته‌ای خاص از جامعه را بازار هدف خود قرار دهید و برای جلب اعتماد و جذب آن‌ها به خرید، استراتژی‌های بازاریابی و فروش بهتری را در عمل پیاده‌سازی نمایید. به‌عنوان مثال بسیاری از شرکت‌های اروپایی که در حوزه‌ی تأمین گوشت و مواد اولیه برای آشپزی هستند، با درج عبارت “حلال” بر روی بسته‌بندی محصولات خود، جامعه‌ی اسلامی را مورد هدف بازاریابی قرار داده‌اند.

تکنیک های هدف گذاری برای تعیین بازار هدف

حال که انواع هدف گذاری برای تعیین بازار هدف را بررسی کردیم، به معرفی و تشریح تکنیک های هدف گذاری برای تعیین بازار هدف می‌پردازیم. سؤالی که در این مقوله پیش می‌آید این است که: چگونه برای کسب‌وکارمان یک استراتژی هدف گذاری مناسب را اجرا کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال، باید سه فاکتور مهم را در نظر بگیرید:

  • شناخت مصرف‌کنندگان فعلی
  • ارزیابی ماندگاری بازار هدف
  • ساخت یک پروفایل برای مشتریان

در ادامه هر یک از موارد فوق را تشریح می‌نماییم.

هدف گذاری برای تعیین بازار هدف
هدف گذاری برای تعیین بازار هدف

مصرف کنندگان فعلی خود را بشناسید.

اولین قدم برای جذب بیشتر یک بازار هدف، شناخت مشتریان و مصرف‌کنندگان فعلی است. هنگامی که ویژگی‌ها و عادات مشتریان فعلی خود را شناختید، قادر خواهید بود تصمیم درستی برای طرح استراتژی و ایجاد نقشه‌ی راه برای جذب بیشتر جامعه‌ی بازار هدف خود بگیرید. شایان ذکر است که شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، این کار را با بررسی بازار هدف رقبای خود انجام می‌دهند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

ماندگاری بازار هدف را ارزیابی کنید.

قبل از اینکه زمان و سرمایه‌ی خود را برای جذب یک بازار هدفِ خاص هزینه نمایید، باید بررسی کنید که آیا جذب این گروه، ارزش سرمایه‌گذاری را دارد یا نه؟ برای این کار می‌توانید از معیارهایی همچون بررسی سهم بازار رقبا از محصولات مشابه با محصولاتِ شما و میزان نیاز جامعه‌ی مورد نظر به محصولاتتان استفاده نمایید. شایان ذکر است که اصولاً پروسه‌ی انتخاب و بررسی بازار هدف به‌منظور تصمیم‌گیری برای انتخاب گروهی – به‌عنوان بازار هدف – صورت می‌گیرد که سود بیشتری برای شما داشته باشد. در این راستا، پس از بررسی فرصت‌های موجود در یک جامعه، می‌توانید برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازاریابی و فروش را شروع کنید.

برای هر یک از مشتریان خود یک پروفایل بسازید.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای تعیین بازار هدف و هدف گذاری بخش خاصی از جامعه، یک «پروفایل مشتری» تهیه می‌کنند؛ اما پروفایل مشتری چیست؟ در پاسخ باید گفت که پروفایل مشتری نوعی چارچوب برای تعیین بازار هدف است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ با بررسی ویژگی‌های مشتریان وفادار خود، پروفایل و چارچوبی برای شناسایی مشتریان بالقوه‌شان می‌سازند و به کمک آن قسمتی از جامعه را برای تعیین بازار هدف، هدف گذاری می‌کنند (اگر کسب‌وکار نوپایی هستید می‌توانید از تحلیل مشتریان شرکت‌های بزرگ به این پروفایل دست پیدا کنید).

شایان ذکر است که به کمک این پروفایل مشتری، متخصصان بازاریابی می‌توانند برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی، استراتژی‌های مناسبی تعیین کنند و همچنین این استراتژی‌ها را بر اساس پروفایل نمونه، تست و بررسی نمایند. همچنین خوب است بدانید که از دیگر مزایای ساخت پروفایل مشتری، توانایی تجسم رفتار و عادات خرید مشتریان آینده است.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

انواع هدف گذاری برای بازاریابی و فروش

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی دیگر از کاربردهای هدف گذاری در کسب‌وکار، در بخش «بازاریابی و فروش» است. هدف گذاری در بخش بازاریابی و فروش عبارت است از:

  1. تعیین میزان و یا تعداد فروش محصولات: به‌عبارت دیگر شما برای فروش سالانه و ماهانه‌ی خود، هدفی (تارگتی) را تعیین می‌کنید که این هدف می‌تواند بر اساس تعداد فروش محصولات باشد.
  2. و یا تعیین میزان درآمد مالی حاصل از فروش محصولات: در این نوع از هدف گذاری، شما کاری به تعداد و نوعِ محصولاتی که به فروش رفته‌اند ندارید و صرفاً بر روی میزان درآمد خود تمرکز می‌کنید.

برای درک بیشتر مفهوم تارگت می‌توانید به مقاله‌ی «تارگت چیست؟ – انواع Target در بازاریابی و فروش با ذکر مثال» مراجعه بفرمایید.

انواع تارگت ها در بازاریابی و فروش

حال که با انواع هدف گذاری در بازاریابی و فروش آشنا شدید، بهتر است به‌صورت عمیق‌تر وارد قضیه شویم و با انواع هدف ها و تارگت ها در بازاریابی و فروش آشنا شوید. این تارگت‌ها عبارت‌اند از:

  • تارگت وزنی
  • تارگت بدون وزن
  • تارگت رتبه‌بندی شده
  • تارگت متعادل

در ادامه هر یک از موارد بالا را تشریح می‌نماییم.

انواع تارگت ها در بازاریابی و فروش
انواع تارگت ها در بازاریابی و فروش

تارگت وزنی

در تارگت وزنی شما باید بر اساس بررسی میزان موفقیت در فروش و میزان احتمالِ عقد قراردادِ تمام فرصت‌ها و مشتریان بالقوه‌ی خود، بر وضعیت بازاریابی و فروشتان نظارت داشته باشید و در صورت نیاز، استراتژی‌های خود را تغییر دهید.

تارگت بدون وزن

در این نوع هدف گذاری، شما فرصت‌ها و مشتریان بالقوه‌ای که ممکن است از دست بدهید را در نظر نمی‌گیرید و تمام فرصت‌های بالقوه‌ی خود را انجام شده و به ثمر رسیده در نظر می‌گیرید. شایان ذکر است که این نوع تارگت گذاری دید درست و کاملی از وضعیت فعلی و آینده‌ی شما، در اختیارتان قرار نخواهد داد.

تارگت رتبه بندی شده

تارگت رتبه‌بندی شده بر اساس «طبقه‌بندی فرصت‌های فروش» تعیین و بررسی می‌شود. در هدف گذاری رتبه‌بندی شده، شما میزان موفقیت در فرصت‌ها و مشتری‌های بالقوه را بر اساس رتبه‌ای که به آن‌ها داده‌اید، بررسی می‌کنید و این کار به شما فرصت می‌دهد تا توانایی هر کدام از بازاریابان و فروشندگان خود در عقد قرارداد و ثبت سفارشِ فروش را ارزیابی نمایید.

تارگت متعادل

در هدف گذاری بر اساسِ تارگت متعادل، شما هم فرصت‌ها و مشتریان بالقوه‌ای که جذب شده‌اند را در نظر می‌گیرید و هم آنهایی که در جذبشان برای خرید محصولات خود ناموفق بوده‌اید را. این نوع از هدف گذاری باعث می‌شود تا بهتر بتوانید برای جبران فرصت‌ها و جذب مشتریان از دست رفته و برگرداندنِ فرصت‌ها و مشتریان آینده‌ی خود، استراتژی بازاریابی و فروش تأثیرگذارتری طراحی کنید.

تکنیک هدف گذاری برای بازاریابی و فروش

پس از شناخت انواع هدف گذاری برای تعیین بازار هدف و آگاهی از انواع تارگت در بازاریابی و فروش، نوبت به بررسی انواع تکنیک‌های هدف گذاری برای بازاریابی و فروش می‌رسد. برای یک هدف گذاریِ مناسب و اصولی در بازاریابی و فروش ، شما باید تکنیک‌های زیر را به کار بگیرید:

  • مشخص کردن تارگت‌های سالانه، ماهانه یا روزانه
  • تعیین ددلاین (ضرب‌الاجل) برای رسیدن به تارگت
  • تحلیل استراتژی‌های بازاریابی در هر دوره از ددلاین تارگت
  • نظارت بر روند فروشِ بازاریابان و فروشندگان خود

در ادامه هر یک از موارد بالا را برای شما عزیزان باز می‌کنیم.

تکنیک های هدف گذاری در بازاریابی و فروش
تکنیک های هدف گذاری در بازاریابی و فروش

مشخص کردن تارگت های سالانه، ماهانه و روزانه

بسته به نوع کسب‌وکارتان و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، باید تارگت‌های فروش خود را به‌صورت سالانه، ماهانه و حتی به‌صورت روزانه تعیین نمایید. خاطر نشان می‌گردد که تارگت‌های فروش شما می‌تواند بر اساس تعداد فروش محصولات و یا مبلغ فروش باشد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تعیین ددلاین (ضرب‌الاجل) برای رسیدن به تارگت

به‌منظور ایجاد انگیزه و حس ضرورت در فروشندگان خود، برای آن‌ها ددلاین تعیین کنید تا آن‌ها نیز بتوانند برای رسیدن با تارگت‌های فروش خود بهتر برنامه‌ریزی کنند. از دیگر مزایای تعیین ددلاین این است که می‌توانید انواع مختلفی از جشنواره‌های فروش و بورس فروش برای بازاریابان و فروشندگان خود تعیین کنید که انگیزه‌ی آن‌ها نیز برای رسیدن به تارگت در ددلاین تعیین‌شده بیشتر شود.

تحلیل استراتژی های بازاریابی در هر دوره از ددلاین تارگت

با دریافت و بررسی گزارشات فروش هفتگی و ماهانه می‌توانید میزان تأثیرگذاری استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را بررسی کنید تا در صورت موفق نبودن استراتژی‌های بازاریابی و فروش، تغییرات و اصلاحاتی در آن‌ها و یا در تیم بازاریابی و فروش خود ایجاد نمایید.

نظارت بر روند فروش بازاریابان و فروشندگان خود

با تهیه‌ی یک جدول و چارت از روند فروش هر کدام از بازاریابان و فروشندگان خود، می‌توانید بر روند کاری آن‌ها نظارت داشته باشید و همچنین با مقایسه‌ی میزان فروش بازاریابان و فروشندگان با یکدیگر، انگیزه‌ی بیشتری برای رقابت و دستیابی به فروش بیشتر در آن‌ها ایجاد کنید. شایان ذکر است که این جدول و چارتِ روند فروش را می‌توانید به‌صورت روزانه و یا هفتگی آپدیت نمایید و آن را در اختیار فروشندگان و بازاریابان خود قرار دهید، تا آن‌ها هم از میزان پیشرفت خود و همکارانشان در رسیدن به تارگت فروش مطلع شوند. در ادامه چند نکته بسیار مهم در تهیه‌ی چارت فروش، خدمت شما عزیزان معرفی شده است.

نکات مهم برای تهیه‌ی جدول و چارت فروش بازاریابان و فروشندگان

  • پیگیری روزانه‌ی عملکرد فروش هر بازاریاب یا فروشنده به‌صورت جداگانه
  • بررسی عملکرد تیمی اعضای بازاریابان و فروشندگان
  • بررسی مستقیم عملکرد تیم بازاریابی و فروش به کمک معیارهای فروش
  • ایجاد فضای رقابتی دوستانه برای ایجاد انگیزه‌ی بیشتر
  • انتشار شفاف اطلاعات بر پایه‌ی داده‌های واقعی
  • تصمیم‌گیری سریع برای اصلاح استراتژی‌های بازاریابی و فروش
چارت فروش
چارت فروش
پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نکات مهم در هدف گذاری برای بازاریابی و فروش

علاوه بر تمام تکنیک‌هایی که گفته شد، برای تعیین هدف گذاری برای بازاریابی فروش، یک سری نکات مهم وجود دارد که شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

  • مشخص کردن قراردادهای بالقوه
  • طبقه‌بندی فرصت‌های فروش
  • مشخص کردن فرصت فروش در طی فرآیند بازاریابی
  • تحلیل وضعیت فروش و فرصت‌ّهای بالقوه

در ادامه به تشریح هر یک از موارد بالا می‌پردازیم.

مشخص کردن قرارداد‌های بالقوه

شما بر اساس شناختی که از مشتریان بازار هدف خود – به کمک تکنیک های هدف گذاری برای تعیین بازار هدف – به‌دست آورده‌اید، می‌توانید فرصت‌های پیشِ رو و مشتریان بالقوه‌ی خود را شناسایی کنید. شایان ذکر است که شناسایی این فرصت‌های بالقوه در بستن قرارداد با مشتریان، به شما کمک بزرگی برای تعیین تارگت ماهانه و سالانه‌تان خواهد کرد.

طبقه‌بندی فرصت های فروش

پس از مشخص کردن فرصت‌ها و مشتریان بالقوه، حال باید آن‌ها را طبقه کنید، تا احتمال بستن قرارداد و فروش محصولات شما بیشتر شود. بهتر است که فرصت‌ها و مشتریان شناسایی‌شده را بر اساس احتمالِ موفقیت در عقد قرارداد و میزان فروش رتبه‌بندی کنید.

مشخص کردن فرصت فروش در طی فرایند بازاریابی

ممکن است در طی فرایند بازاریابی و فروش، فرصت‌ها و مشتریان بالقوه‌ی جدید در راه شما ظاهر شوند؛ با بررسی و تحلیل هر کدام از آن‌ها، می‌توانید به آن‌ها رتبه‌ای برای موفقیت اعطا کنید و هر یک را در لیست خود قرار دهید.

تحلیل وضعیت فروش و فرصت‌های بالقوه

در حین انجام مراحل بازاریابی و فروش، وضعیت فرصت‌ها و مشتریانی که طبقه‌بندی کرده بودید را بررسی کنید و مشخص کنید که چند درصد از آن‌ها به نتیجه‌ی مطلوب شما رسیدند و در چند درصد از موارد موفق نبودید. شایان ذکر است که به کمک این بررسی‌ها قادر خواهید بود در آینده تحلیل بهتری از بازار هدف و تعیین تارگت داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

آموزش رایگان مهارت های مذاکره حرفه ای برای فروش: اینجا را کلیک کنید (+).

تکنیک های هدف گذاری
تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار

لیست مقالات تکمیلی یا پیشنهادی

سخن پایانی در خصوص تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار

هدف گذاری در هر قسمتی از کسب‌وکار، امری ضروری و مهم است؛ شما بدون داشتن هدفی معین و مشخص، نمی‌توانید استراتژی درستی برای توسعه‌ی کسب‌وکار خود طرح کنید؛ مثل این است که شما بدون داشتن مقصدی بخواهید به مسافرت بروید و قاعدتاً نمی‌دانید چه راهی را باید بروید و نتیجه می‌شود طی کردن مسیرهای مختلف، بدون هیچ دانشی و هدر رفتن بنزین ماشین و سرمایه‌تان. مهم‌ترین نکته‌ای که در هر کدام از بخش‌های هدف گذاری باید رعایت کنید و توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، «شناخت بازار هدف» است؛ شما با دانستن مشخصات و ویژگی‌های بازاری که در آن فعالیت می‌کنید و مشتریان بازار هدف خود، قادر به هدف گذاری درست در هر کدام از بخش‌های گفته شده، خواهید بود.

امیدواریم مطالعه‌ی این مقاله شما را در تعیین هدف گذاری برای کسب‌وکارتان یاری کرده باشد. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «تکنیک های هدف گذاری در کسب و کار» دارید، یا تکنیک‌های دیگری را می‌شناسید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که کسب‌وکار خود را با اعمال تکنیک های هدف گذاری ارتقاء دهند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدفشان دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 3 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها