هر روزه شاهد نفوذ بیشتر و گسترش دنیای دیجیتال در بین مردم و دنیای واقعی هستیم و مهم‌ترین بخش دنیای دیجیتال «وب‌سایت‌ها» می‌باشند. وب‌سایت‌های مختلفی در دنیای مجازی وجود دارند که برخی از آنها تجاری، برخی آموزشی و برخی دیگر سرگرم‌کننده هستند یا خدمتی را ارائه به کاربران ارائه می‌دهند. نقطه‌ی مشترک تمامی این وب‌سایت‌ها، نیاز به پشتیبانی و نگهداری است و شما نمی‌توانید بدون یک پشتیبانیِ درست از وب‌سایت خود، آن را سر پا نگه‌داشته و کاربرانتان را افزایش دهید. به همین منظور، «شغل پشتیبانی سایت» شکل گرفت، تا کسانی که توانایی، دانش و یا زمان کافی برای پشتیبانی از سایت خود و به‌روز نگه‌داشتن قسمت‌های مختلف آن را ندارند، از افرادی با عنوان «پشتیبان سایت» کمک بگیرند. در این مقاله از مجله اینترنتی کاپریلا می‌خواهیم به‌طور کامل شغل پشتیبانی سایت را با هم بررسی کنیم و ببینیم که یک پشتیبان سایت چه وظایفی دارد؟ و پشتیبانی سایت شامل چه بخش‌هایی است؟ لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

پشتیبانی سایت یعنی چه؟

همان‌طور که می‌دانیم، یک وب‌سایت بخش‌های مختلفی دارد که برخی از این بخش‌ها را کاربران می‌بینند (ظاهر و محتوای سایت) و برخی دیگر از نظر کاربران غایب است (مانند پایگاه‌های داده، سرور، موتورهای داخلی و…)؛ با این حساب، شغل پشتیبانی سایت، هم دارای قسمت‌ها و بخش‌های مختلفی است که به‌عنوان یک پشتیبان سایت، شما باید دانش کافی و تجربه‌ی بالایی در مورد نگهداری، تعمیر، به‌روزرسانی و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها و قسمت‌های یک سایت، داشته باشید.

امروزه با ورود کسب و کارهای سنتی به دنیای دیجیتال و همچنین ایجاد کسب و کارهای نوین دیجیتالی، رقابت در دنیای دیجیتال بسیار شدید شده است و روزبه‌روز هم شدیدتر خواهد شد. برای اینکه در این بازار موفق باشید و بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید، باید وب‌سایت خود را در باطن، ظاهر و محتوا به‌روز و سریع نگه‌دارید؛ که این امر از عهده‌ی یک پشتیبان سایت حرفه‌ای و باتجربه برمی‌آید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

با توجه به توضیحات بالا می‌توانیم نتیجه بگیریم که شغل پشتیبانی سایت، عبارت است از: «انجام فعالیت‌هایی در زمینه‌ی به‌روزرسانی قسمت‌های مختلف وب‌سایت، تعمیر بخش‌های مختلف آن، سئوی فنی و افزایش رتبه در موتورهای جست‌وجو و نظارت کلی بر عملکرد بخش‌ها و قسمت‌های مختلف یک وب‌سایت».

شغل پشتیبانی سایت
شغل پشتیبانی سایت

پشتیبانی سایت چه وظایفی دارد؟

همان‌طور که گفتیم یک وب‌سایت بخش‌های مختلفی دارد و به همین منظور پشتیبان آن نیز دارای وظایف مختلفی می‌باشد؛ به‌طور کلی پشتیبانی سایت در 9 بخش مختلف صورت می‌گیرد:

  • به‌روزرسانی نرم‌افزارهای سازنده وب‌سایت
  • افزایش سرعت سایت
  • بررسی و رفع خطاهای کدنویسی سایت
  • طراحی گرافیکی و ظاهر وب‌سایت
  • تهیه فایل‌های پشتیبان
  • تولید محتوای جدید و توسعه‌ی آن
  • سئو (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو)
  • بهینه‌سازی سایت برای نمایش در دستگاه‌های مختلف
  • بررسی و تعمیر لینک‌های خراب
  • بررسی و تحلیل عملکرد سایت

در ادامه به تشریح هر یک از موارد فوق به‌عنوان وظایف پشتیبانی سایت می‌پردازیم.

لیست وظایف در شغل پشتیبانی سایت
لیست وظایف در شغل پشتیبانی سایت

به‌روز رسانی نرم ‌افزار های سازنده‌ وب‌سایت

برای ساختِ یک وب‌سایت می‌توان از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، فریمورک‌های گوناگون و همچنین سیستم‌های مدیریت محتوای (CMS) مختلفی استفاده کرد؛ اما برای اینکه سایت شما همیشه بهترین کارایی و بازدهی را از این نرم‌افزارهای سازنده دریافت کنید، باید به‌طور مداوم به‌روزرسانی‌های لازم را انجام دهید تا همیشه وب‌سایت شما هم از امنیت بالایی برخوردار باشد و هم سرعت خوبی در بارگذاری صفحات برای کاربران به ارمغان بیاورد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

برخی از این نرم‌افزارهای مورد استفاده برای ساخت و فعالیت وب‌سایت‌ها، مانند وردپرس، خود را به‌صورت اتوماتیک آپدیت می‌کنند اما بسیاری دیگر از نرم‌افزارها وجود دارند که باید به‌صورت دستی آنها را آپدیت کنید و گاهاً این آپدیت کردن‌ها نیازمند دانش و مهارت کافی در حوزه‌ی برنامه‌نویسی وب و همچنین پشتیبانی سایت می‌باشد. علاوه‌بر موارد گفته شده، شما باید به‌روزرسانی‌ها و ارتقای لازم برای هاست یا سروری که استفاده می‌کنید و همچنین نحوه‌ی فعالیت و عملکرد آن را نیز تحت نظر و بررسی داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

افزایش سرعت سایت

آمار نشان داده است که در حدود 25 درصد کاربران، زمانی‌که بارگذاری یک صفحه‌ی وب بیش از 3 الی 6 ثانیه طول بکشد، از آن لینک و صفحه خارج می‌شوند؛ از طرفی هم سرعت بارگذاری سایت‌ها، یکی از عوامل مهمی است که در بحث سئو و افزایش رتبه و ارزش وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو، تأثیر بسیار بالایی دارد. با این تفاسیر، یکی از وظایف مهم شغل پشتیبانی سایت، بهبود و افزایش سرعت بارگذاری سایت‌ها می‌باشد. شایان ذکر است که پشتیبان‌های سایت با استفاده از ابزارهای تحت وبِ مختلف، بهبود و اصلاح کدهای سازنده‌ی وب‌سایت و همچنین به‌روزرسانی‌های در بخش سرور و پایگاه‌های داده، در تلاش هستند تا سرعت سایت شما را بیشتر از قبل بکنند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بررسی و رفع خطاهای کدنویسی سایت

یکی دیگر از وظایف پشتیبان سایت، بررسی کدهای مربوط به HTML و همچنین رفع خطاهای موجود در آن می‌باشد؛ اگر شما دانش کافی در زمینه‌ی کدنویسی وب نداشته باشید، این قسمت از کار اصلاً برای شما آسان نخواهد بود. در این راستا، به‌عنوان یک پشتیبان سایت باید حواستان به جزئیات کدها و خطاهای ریزی که برای سایت شما به وجود می‌آید باشید؛ زیرا این خطاهای کوچک و در ظاهر بی‌اهمیت، در دراز مدت ممکن است مشکلات متعدد و بزرگی مانند از دست دادن محتوای تولید شده، کاهش سرعت بارگذاری و… را برای شما به‌وجود بیاورد.

بررسی و رفع خطاهای کدنویسی سایت
بررسی و رفع خطاهای کدنویسی سایت

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

طراحی گرافیکی و ظاهر وب‌سایت

ظاهر سایت، همانند لباسی زیبا است که نظر دیگران را به خود جلب می‌کند؛ و داشتن یک ظاهر زیبا و آراسته، تأثیر بسیار مثبتی بر روی تجربه‌ی کاربری و رابط کاربری سایت شما خواهد گذاشت. جدای از حس و تجربه‌ای که کاربران از وب‌سایت شما دریافت می‌کنند، با یک طراحی گرافیکی مناسب و اصولی، هم وب‌سایت شما کاربردی‌تر خواهد شد و هم سرعت بارگذاری آن افزایش خواهد یافت. از این رو، نظارت بر روی طراحی گرافیکی و همچنین انجام اصلاحات و تغییراتی برای بهبود آن، یکی دیگر از وظایفی است که در شغل پشتیبانی سایت باید به آن توجه شود.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تهیه فایل‌ های پشتیبان

تهیه‌ی فایل‌های پشتیبان یا همان فایل‌های بک‌آپ (Backing Up Files) یکی دیگر از وظایفی است که یک پشتیبان سایت باید آن را به نحو احسن، انجام دهد؛ اما فایل‌های بک‌آپ چه اهمیتی دارند؟ در فضای مجازی هر چیزی امکان دارد اتفاق بیافتد و ممکن است ناگهان صبح بیدار شوید و ببینید که سرور مورد استفاده‌ی شما از کار افتاده و تمام اطلاعاتی که در پایگاه داده‌ی خود بارگذاری کرده بودید، از بین رفته است! در این موقعیت و موقعیت‌های دیگری مانند یک به‌روزرسانی یا آپدیت اشتباه که موجب از بین رفتن بخشی از اطلاعات وب‌سایت شما گشته است، فایل‌های پشتیبان (Back Up Files) طناب نجات شما خواهند بود. لذا به‌عنوان یک پشتیبان سایت شما باید به‌طور مداوم، فایل‌های پشتیبان را از وب‌سایتی که در دست دارید تهیه نمایید، تا در صورت بروز مشکل بتوانید از آنها استفاده کرده و دوباره سایت خود را سر پا کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

تولید محتوای جدید و توسعه آن

هر وب‌سایتی، برای اینکه کاربران بیشتری به خود جذب کند، به محتوای مناسب و استراتژی تولید محتوایی نیاز دارد؛ ممکن است استراتژی تولید محتوای شما خوب باشد و کاربران زیادی را هم جذب کنید، اما در نظر داشته باشید که دنیای مجازی هر روز در حال توسعه می‌باشد و انواع جدیدی از محتوا برای جذب بیشتر مخاطبان در آن منتشر می‌شود. با این توضیحات، باید برای شغل پشتیبانی سایت و تبدیل شدن به یک پشتیبان سایت، همیشه حواستان به محتوای رقبا و استراتژی تولید محتوای خود و آنها باشد تا بتوانید کاربران بیشتری را به سایت خود جذب کنید.

لازم به ذکر است که در بسیاری از شرکت‌ها، بخش تولید و توسعه محتوای وب‌سایت بر عهده تیم سئو و تولید محتوا است؛ اما اگر می‌خواهید یک پشتیبان سایت همه‌فن‌حریف باشید، بهتر است در مبحث تولید محتوا و سئو نیز دستی بر آتش داشته باشید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

سئو (بهینه‌ سازی سایت برای موتور جستجو)

سئو (SEO) یعنی «بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو» و عبارت است از مجموعه‌ی فعالیت‌ها و اموراتی که منجر به افزایش رتبه و اعتبار سایت شما در موتورهای جستجو می‌گردد. برای داشتن یک سئوی خوب باید توجه دقیقی به کلمات کلیدی اصلی و فرعی، تگ‌ها، ساختار اصلی وب‌سایت، محتوایی که در سایت منتشر می‌شود، سرعت بارگذاری صفحات مختلف سایت و بسیاری دیگر از عوامل مهم داشته باشید.

همان‌طور که گفته شد، این امور در بیشتر شرکت‌ها بر عهده سئوکارِ یک وب‌سایت است اما این وظایف چنان درهم‌تنیده شده‌اند که در اغلب اوقات پشتیبان سایت نیز با آن‌ها درگیر می‌شود. به‌طور مثال شما به‌عنوان یک پشتیبان سایت، باید استراتژی‌ها و اطلاعات لازم برای داشتن یک سئوی خوب را در اختیار سئوکارانِ وب‌سایت بگذارید و با انجام هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم با آنان، یک سئوی مناسب را برای وب‌سایت به ارمغان بیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «سئو (SEO) چیست؟ – راهنمای جامع بهبود سئوی سایت به زبان ساده» مراجعه کنید.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بهینه ‌سازی سایت برای نمایش در دستگاه ‌های مختلف

به‌عنوان یک پشتیبان سایت، باید همیشه وب‌سایت خود را به نحوی به‌روزرسانی کنید که در تمامی مرورگرهای اصلی (مانند کروم، سافاری، فایرفاکس، اوپرا، مایکروسافت اِج و…) و همچنین تمامی دستگاه‌ها (موبایل، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون‌های هوشمند) به‌درستی و کامل بارگذاری شود؛ به این کار بهینه‌سازی سایت برای دستگاه‌ها و پلتفرم‌های گوناگون می‌گویند و یکی از وظایف پشتیبان سایت در حوزه‌ی کاری و شغل پشتیبانی سایت می‌باشد.

شایان ذکر است که هرچه سایت شما بزرگ‌تر باشد و کاربران بیشتری از آن دیدن کنند، باید این بهینه‌سازی‌ها بهتر و حرفه‌ای‌تر صورت بگیرد تا هر کاربری با هر دستگاهی که به وب‌سایت شما مراجعه کرد، به تمامی اطلاعات مورد نیاز و بارگذاری شده در سایت دسترسی داشته باشد؛ در غیر این صورت هم کاربران از سایت شما ناراضی خواهند بود و هم موتورهای جستجو ارزش و رتبه‌ی سایت شما را پایین می‌آورند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

نکته

در طی روند بهینه‌سازی سایت برای دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف، حتماً باید توجه کنید که المان‌های اصلی برند و سایت شما، در تمامی آنها یکسان باشد تا یک‌نواختی و هماهنگی درستی را بین آنها ایجاد کنید و اگر کاربری با دستگاه‌های مختلفی به سایت شما مراجعه کرد، با محیطی آشنا رو به رو شود.

شغل پشتیبانی سایت
شغل پشتیبانی سایت

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بررسی و تعمیر لینک ‌های خراب

در یک وب‌سایت، لینک‌های داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که هر کدام از آنها، کاربران را به مقصدی خاص هدایت می‌کنند؛ اما مانند بخش‌های دیگر وب‌سایت، این لینک‌ها نیز ممکن است خراب شوند و دیگر به‌درستی کاربران را به مقصد مورد نظر هدایت ننمایند. حال شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چه زمانی یک لینک خراب می‌شود؟ گاهی اوقات لینکی که در وب‌سایت خود استفاده کرده‌اید ممکن است از دسترس خارج شود، یا اگر از یک مقاله یا صفحه‌ای دیگر بک لینک گرفته‌اید، آن صفحه پاک شود و یا حتی شما خودتان پستی را جابه‌جا کنید و فراموش کنید بک‌لینک‌هایی که از پست خود داده‌اید را به‌روز نمایید؛ در این موارد، یک لینک خراب می‌شود و دیگر به‌درستی کاربران را به مقصد هدایت نمی‌کند.

لازم به ذکر است که لینک‌های خراب، تأثیرات منفی مختلفی بر روی وب‌سایت شما می‌گذارد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • کاهش رضایت کاربران از سایت شما
  • به‌روز نبودن سایت و اطلاعات در نظر کاربران
  • کاهش اعتبار سایت در نظر موتورهای جستجو
  • گذاشتن تأثیر منفی بر روی سئوی سایت

در حالت ایده‌آل، شما به‌عنوان یک پشتیبان سایت، می‌توانید لینک‌های خراب را مرتباً شناسایی کرده و آنها را اصلاح نمایید تا مشکلات و تأثیرات منفی که در بالا به آنها اشاره کردیم، گریبان سایت شما را نگیرد.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

بررسی و تحلیل عملکرد سایت

تمامی مواردی که در بالا گفته شد همه بر روی عملکرد سایت تأثیرگذار است و شما برای فعالیت در شغل پشتیبانی سایت، باید بر تمامی موارد بالا و همچنین بر روی عملکرد و خروجی وب‌سایت خود نظارت داشته باشید؛ با تجزیه و تحلیل میزان ترافیک سایت و وفاداری کاربران، می‌توانید بررسی کنید که کدام استراتژی تولید محتوایی بیشتر نظر کاربران را جلب کرده است؟ و یا کدام تغییر در باطن و ظاهر وب‌سایت موجب افزایش نرخ کلیک بر روی لینک‌ها و صفحات شما شده است؟ هرچه یک پشتیبانِ یک سایت، نظارت مستمر و دقیق‌تری بر روی وب‌سایت داشته باشد، می‌تواند بررسی‌های بهتر و همچنین استراتژی‌های تأثیرگذارتری را برای بهبود عملکرد آن سایت و افزایش ترافیک و بازدید کاربران از آن ارائه کند.

پیشنهاد آموزشی مرتبط:

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه درباره طراحی سایت

لینک مقالات تکمیلی یا مشابه درباره تولید محتوا و سئوی سایت

لیست مقالات مشابه یا تکمیلی در حوزه کسب و کار و مشاغل

سخن پایانی درباره شغل پشتیبانی سایت

تمامی مواردی که در بالا گفته شد، توضیحی مختصر از وظایف مختلف یک پشتیبان سایت و همچنین بخش‌های مختلف از شغل پشتیبانی سایت بودند؛ و به‌نوعی یک نقطه‌ی شروع برای آشنایی و ورود به این حوزه می‌باشند. به‌عبارت بهتر، برخی از وظایفی که در بالا گفته شد، نیاز به سپری کردن زمان زیادی دارند و از پیچیدگی بالایی برخوردار می‌باشند؛ و همچنین برخی دیگر از آنها فقط با چک کردن‌های منظم و مداوم به‌راحتی صورت می‌گیرند. از آنجایی که وب‌سایت شما، قسمت مهمی از کسب‌وکار شما می‌باشد، نگهداری و توجه به آن بسیار مهم است و اگر خودتان تجربه و دانش کافی در زمینه‌ی پشتیبانی سایت ندارید، توصیه می‌کنیم که حتماً از یک پشتیبان سایت حرفه‌ای کمک بگیرید تا وب‌سایت شما اصولی و درست، مسیر پیشرفت را طی نماید.

امیدواریم که مقاله‌ی پیش رو برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و توانسته باشیم اطلاعات کاملی از شغل پشتیبانی سایت در اختیار شما گذاشته باشیم. اگر شما مخاطب گرامی، نظر و دیدگاهی در خصوص «وظایف یک پشتیبان سایت» دارید و یا نکته‌ی خاصی را می‌دانید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، خواهشمند است دیدگاه‌های ارزشمند خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این نوشتار به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت صلاح‌دید می‌توانید، لینک این نوشتار را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید به‌دست دوستان و آشنایان برسانید تا آنها نیز اگر درصدد این هستند که به یک پشتیبان برای سایت‌های مختلف تبدیل شوند، بتوانند از طریق اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شده است، به هدف خود دست یابند. علاوه بر آن، می‌توانید ما را در اینستاگرام و تلگرام فالو کنید تا در زمینه جدیدترین روش‌ها، ترفندها و اخبار دیجیتال مارکتینگ و تکنولوژی به‌روز بمانید.

بر اساس رای 4 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

«علی آبیار» دانش‌آموخته رشته مهندسی IT است و به نوشتن، موسیقی، شعر، طبیعت و البته برنامه‌نویسی و تکنولوژی‌های سطح وب علاقه دارد. رزومه تخصصی او بیشتر در زمینه «سئو و تولید محتوا» است؛ همچنین در رزومه تخصصی‌اش، چند پروژه برنامه‌نویسی وب، مدیریت وب‌سایت و توسعه محتوای آن‌ها دیده می‌شود. او تا به امروز، تولید و ویراستاری مطالب متنوعی از مجلات اینترنتی «کاپریلا» و «تاپریلا» در حوزه‌های: تکنولوژی، سئو، کسب و کار، دیجیتال مارکتینگ و… را به عهده داشته است. «علی آبیار» در حال حاضر به صورت فریلنسر بر روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی در حوزه طراحی وب (Front-End) و سئو فعالیت می‌کند.

یک نظر ثبت شده در “شغل پشتیبانی سایت چیست؟ + لیست وظایف یک پشتیبان سایت + مهارت ها

  • رضا شیری زاده — says: ۱۴۰۲-۰۴-۱۴ در ۰۱:۴۷

    با کمک وردپرس هم تجربه خوبی در پشتیبانی سایت و همچنین پشتیبانی وردپرس داشتم .
    تجربه کنید قابل اعتماد هستن

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.