سئو، طراحی سایت 232 بازدید

در بسیاری از سایت‌های ایران و جهان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده شده است. وردپرس رایگان بوده و کار با آن نیز بسیار ساده است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ارزشمند وردپرس، وجود افزونه‌های زیاد رایگان و پولی بوده که می‌توان گفت هر نیازی که طراح سایت و صاحب کسب و کار داشته باشد را این افزونه‌ها انجام خواهند داد و دیگر به کدنویسی‌های پیچیده و پرهزینه برای ارتقای امکانات سایت نیاز نیست. یکی از موضوع‌های مهم بازاریابی دیجیتال، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است؛ چرا که با این کار هم بازدیدکننده سایت تجربه بهتری خواهد داشت و هم می‌توان ورودی‌های بیشتر و بهتری برای سایت گرفت. به همین دلیل در این مقاله از آکادمی کاپریلا قصد داریم به معرفی بهترین افزونه‌های وردپرسی سئو سایت پرداخته تا کسانی که از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند، بتوانند با کمک این افزونه‌ها سایت خود را بهینه کنند.

افزونه Yoast SEO

افزونه yoast

کمتر کسی است که در هنگام کار با سایت وردپرسی با افزونه‌ای به نام Yoast برخورد نکرده باشد. این پلاگین با بیش از پنج میلیون نصب فعال در سراسر جهان، به یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های وردپرس تبدیل شده که در دو نسخه رایگان و پرمیوم عرضه شده است. هدف اصلی این افزونه کمک به سئوکاران و وبمسترها برای بهینه کردن سایت است.

از امکانات نسخه رایگان می‌توان به کنترل محتوای سایت از نظر کلمه کلیدی، تیتر و توضیحات متا و همچنین ساخت نقشه سایت اشاره کرد. در نسخه پولی امکانات بیشتری مانند کنترل لینک‌های داخلی سایت، مدیریت ریدایرکت‌ها و چندین ابزار سئو دیگر وجود دارد. اگر به دنبال یک پلاگین سئو محبوب و کارآمد هستید، Yoast را از دست ندهید.

افزونه All in One SEO Pack

افزونه All in One SEO Pack

این افزونه با دو میلیون نصب، دومین افزونه سئو وردپرس از نظر تعداد نصب فعال است. شعار اصلی این افزونه این است که سایت شما به متخصص سئو نیاز ندارد و تنها با نصب این افزونه می‌توانید سایت خود را در سطح حرفه‌ای سئو کنید.

یکی از ویژگی‌های اصلی این افزونه داشتن طراحی کاربری آسان و زیبا است تا هر فردی بتواند به راحتی با امکانات این ابزار کار کرده و آن‌ها را یاد بگیرد. این افزونه می‌تواند سئو سایت‌های محتوایی و فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین سئو کسب و کارهای محلی را با قدرت بالا انجام دهد. به دلیل امکانات زیاد این افزونه، نمی‌توان به تمامی ویژگی‌ها  در اینجا اشاره کرد، اما اگر علاقه‌ای به کار با افزونه Yoast ندارید، این افزونه را امتحان کنید.

افزونه Rank Math SEO

افزونه Rank Math SEO

درست است که از لحاظ تعداد نصب، افزونه Rank Math با حدود یک میلیون نصب از دو افزونه قبلی پایین‌تر است، اما وقتی بفهمید که این نصب‌ها تنها در چند سال اخیر انجام شده است، قضیه کمی فرق می‌کند. این افزونه سئو بعد از انتشار به سرعت مورد استقبال صاحبان سایت قرار گرفت و توانست رشد بالایی داشته باشد و در حال حاضر به یکی از رقیب‌های اصلی پلاگین Yoast تبدیل شده است.

مزیت اصلی Rank Math داشتن ویژگی‌های بیشتر در نسخه رایگان انگلیسی خود است. در نسخه پولی این افزونه تمامی ابزارهای سئو وجود داشته و انتخاب بین این افزونه‌ها بیشتر به سلیقه و نیاز صاحب سایت بستگی دارد. این افزونه به دلیل جدید بودن، ممکن است سازگاری کمتری با برخی قالب‌های وردپرسی داشته باشد.

افزونه WP Rocket

افزونه WP Rocket

موشک وردپرس آماده است تا سرعت سایت شما را بالا ببرد. هفتمین افزونه محبوب کل وردپرس با بیش از ۱.۶ میلیون نصب فعال، می‌تواند بدون هیچ کار پیچیده و فقط با چند کلیک، سایت شما را سریع‌تر کند. این افزونه بر اساس کش سایت (cache) کار می‌کند. کش‌ها یک نسخه از صفحه‌های سایت را در خود ذخیره کرده تا در هنگام بارگذاری مجدد، تعداد درخواست اطلاعات از سرور سایت کمتر شود. درنتیجه سرعت بارگذاری صفحه بیشتر خواهد ‌شد.

افزایش سرعت بارگذاری با بهینه‌کردن کدها، یکی از عوامل مهم در سئو سایت است. این پلاگین همچنین با فشرده‌سازی فایل‌های سایت و بارگذاری تاخیری (Lazy Load) تصویرهای سایت تنها در زمان رسیدن کاربر به آن تصویر، می‌تواند کمک زیادی به بهبود نتایج سئو کند.

افزونه WP AMP

افزونه WP AMP

در حال حاضر حدود هفتاد درصد بازدید سایت‌ها از طریق موبایل انجام می‌شود. به همین دلیل افزایش سرعت صفحات سایت در موبایل اهمیت زیادی پیدا می‌کند. پروژه AMP توسط گوگل و با هدف ایجاد نسخه‌ای کم‌حجم از صفحه‌های سایت برای نمایش در موبایل راه‌اندازی شده است.

این افزونه وردپرس نسخه AMP سایت را ساخته و برای معرفی در نتایج جست‌وجوی گوگل در پلتفرم موبایل عرضه می‌کند. با کمک این افزونه می‌توانید سرعت سایت خود را در نسخه موبایل افزایش داده و در نتایج سئوی موبایل رتبه‌های بالاتری بگیرید.

پلاگین WP Schema

افزونه WP Schema

بهبود صفحات سایت در نتایج جست‌وجوی گوگل و اضافه کردن اطلاعات بیشتر به هر صفحه، می‌تواند ورودی‌های بیشتری برای سایت شما بگیرد. این کار توسط داده‌های ساختاریافته و Snippet انجام می‌شود. پروژه Schema که توسط موتورهای جست‌وجوی برتر راه‌اندازی شد، یک روند مشخص را برای این کار به طراحان سایت معرفی کرد.

افزونه WP Schema می‌تواند برای صفحات مورد نیاز شما این کد اسکیما را به صورت اختصاصی ساخته و به موتورهای جست‌وجو معرفی کند. با این کار ممکن است اطلاعات بیشتری از محتوای شما در نتایج نشان داده شده و در نتیجه رتبه‌های بالاتری به شما اختصاص پیدا کند؛ اطلاعاتی مثل امتیاز مقاله/محصول، قیمت محصول، سوالات متداول و …

افزونه WP Smush

افزونه WP Smush

یکی از مباحث مهم سئو فنی سایت، بهینه شدن تصاویر سایت است. هر چقدر که تصاویر با حفظ کیفیت، بتوانند حجم‌های کمتری داشته باشند، سرعت بارگذاری آن‌ها بالاتر رفته و در نتیجه سرعت سایت نیز بهتر می‌شود.

افزونه WP Smush یکی از محبوب‌ترین افزونه‌های سئو تصاویر است که می‌تواند به صورت خودکار تمامی تصویرهای سایت را فشرده‌سازی و بهینه کند. این افزونه از تمامی فرمت‌های معروف تصاویر پشتیبانی می‌کند. اگر دارای فروشگاه اینترنتی هستید و یا سایت شما تصاویر زیادی دارد، هرگز استفاده از این افزونه را فراموش نکنید. قابلیت Lazy Load تصاویر هم در این افزونه ارائه شده است.

افزونه W3 Total Cache

افزونه W3 Total Cache

همان‌طور که در معرفی افزونه WP Rocket اشاره کردیم، استفاده از قابلیت کش می‌تواند فشار سرور سایت را تا حدود زیادی کاهش داده و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت را بالا ببرد.

این افزونه با بیش از یک میلیون نصب فعال می‌تواند این کار را به خوبی برای سایت شما انجام دهد. با کمک این افزونه، عملکرد کلی سایت بهتر شده و در نتایج سئو بالاتر می‌رود. اگر قصد استفاده از افزونه Rocket را نداشتید، این پلاگین می‌تواند گزینه اصلی انتخاب شما باشد.

افزونه Autoptimize

افزونه Autoptimize

یکی دیگر از افزونه‌های بهینه‌سازی سایت وردپرسی با یک میلیون نصب فعال Autoptimize یا بهینه‌ساز خودکار است. این افزونه با فشرده‌سازی و ترکیب فایل‌های کدنویسی سایت می‌تواند تعداد درخواست‌های سرور را کاهش دهد.

عملکرد این افزونه تا حدودی شبیه افزونه WP Rocket بوده و می‌تواند با بهینه‌سازی سایت و کمک گرفتن از کش صفحات در افزایش سرعت بارگذاری مؤثر باشد.

افزونه Redirection

افزونه Redirection

در طول زمان ممکن است آدرس بعضی صفحات سایت شما تغییر کرده و یا محتوای آن حذف شود. در صورت توجه نکردن به این مطلب، بازدیدکنندگان سایت ممکن است با خطاهایی مواجه شوند که در سئو سایت شما تاثیر بدی می‌گذارد. این مشکل سئو با کمک ریدایرکت حل می‌شود.

افزونه‌های سئو مانند Yoast و Rank Math دارای ابزار ریدایرکت هستند اما افزونه Redirection این کار را به صورت حرفه‌ای و اختصاصی انجام می‌دهد. این پلاگین، ریدایرکت ۳۰۱ را مدیریت کرده و صفحات با ارور ۴۰۴ را ردیابی می‌کند.

افزونه SEO Friendly Image

افزونه SEO Friendly Image

همان‌طور که از اسم افزونه مشخص است، این افزونه به سئو تصاویر سایت کمک می‌کند. یکی از کارهای مهمی که در سئو تصویر باید انجام شود، گذاشتن تیتر و توضیح alt برای آن‌ها است.

این افزونه به صورت خودکار تمامی عکس‌هایی که تیتر و توضیح ندارند را با نام‌های مناسب پر می‌کند. همچنین تنها زمانی تصاویر صفحه را بارگذاری می‌کند که کاربر به آن رسیده باشد. این کار به افزایش سرعت سایت کمک زیادی می‌کند. همچنین قابلیت کش برای تصاویر نیز درون افزونه وجود دارد.

افزونه Clearfy

افزونه Clearfy

از دیگر افزونه‌های بهینه‌سازی سایت که البته از محبوبیت کمتری نسبت به دیگر افزونه‌ها برخوردار است، افزونه Clearfy است. مزیت اصلی این افزونه این است که می‌تواند در کنار دیگر افزونه‌های اصلی سئو و بهینه‌سازی، به صورت مکمل کار کند و نیاز به انتخاب یک افزونه بین آن‌ها نخواهد بود.

پاک کردن کدهای اضافی سایت، حذف خطرهای احتمالی وردپرس، بالا بردن سرعت ایندکس صفحات و حذف مشکلات دیگر افزونه‌ها تنها چند ویژگی این ابزار کاربردی است.

افزونه WP Fastest Cache

افزونه WP Fastest Cache

دیگر افزونه محبوب بهینه‌سازی سایت با کمک کش صفحات، این افزونه است که بیش از یک میلیون نصب فعال دارد. این افزونه با راه‌اندازی ساده و سریع می‌تواند سرعت بارگذاری سایت را افزایش دهد. پشتیبانی از SSL، CDN و Cloudflare در این افزونه انجام شده و با استفاده از تکنولوژی جدید کش و فشرده‌سازی فایل‌های سایت می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب در سایت وردپرسی باشد.

افزونه WordPress Keyword Tool

افزونه WordPress Keyword Tool

انتخاب کلمه کلیدی یکی از مهم‌ترین مراحل سئو بوده که تحقیقات آن باید در ابتدای کار انجام شود. این افزونه در این تحقیقات به شما کمک کرده و می‌تواند جایگزینی برای ابزارهای معروف این زمینه مانند سایت kwfinder و keywordtool باشد.

با کمک این افزونه می‌توانید کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کرده و لیستی از کلمات مرتبط و پر جست‌وجو را دریافت کنید. سپس با انتخاب کلمه‌های مورد نظر خود از لیست، می‌توانید از آن‌ها به عنوان برچسب یا کلمه کلیدی در متن‌های خود استفاده کنید.  این پلاگین از کلمات کلیدی فارسی هم پشتیبانی می‌کند.

افزونه Yoast SEO Woocommerce

افزونه Yoast SEO Woocommerce

این افزونه مکمل افزونه Yoast بوده که مخصوص فروشگاه‌های اینترنتی است. به این معنی که سایت وردپرسی شما باید فروشگاهی بوده و برای استفاده از این افزونه باید ابتدا افزونه Yoast پولی را نصب کنید. ووکامرس افزونه فروشگاه ساز وردپرس است که محبوبیت زیادی در بین فروشگاه‌های اینترنتی دارد. به همین دلیل Yoast یک پلاگین مخصوص این فروشگاه‌ها منتشر کرده است.

این افزونه به سئو محصولات کمک کرده و برای آن‌ها اسنیپت‌های مخصوص محصول را ساخته و به موتور جست‌وجو معرفی می‌کند. نقشه سایت را مناسب با فروشگاه بهینه کرده و با Open Graph به ساخت اسکیما مخصوص شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند. به این شکل، محصولات شما چه در موتور جست‌وجو و چه در شبکه‌های اجتماعی به شکل محصول و با اطلاعات مناسب دیده می‌شوند.

افزونه Deactivate Plugins Per Page

افزونه Deactivate Plugins Per Page

زمانی که در وردپرس یک پلاگین را فعال می‌کنید، کدهای مربوط به آن در تمامی صفحات سایت اجرا می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود سرعت بارگذاری صفحات کم شود؛ چرا که بعضی افزونه‌ها تنها در تعداد صفحات خاصی از سایت، احتیاج به فعال بودن دارند.

افزونه DPPP می‌تواند با حل این مشکل سرعت سایت را تا حد خوبی افزایش دهد. کار با آن ساده بوده و لیست افزونه‌های سایت به شما نمایش داده می‌شود. سپس باید مشخص کنید که هر پلاگین در چه صفحاتی فعال باشد. اگر سایت شما دارای افزونه‌های زیادی است، استفاده از این افزونه را مد نظر قرار دهید. به عنوان مثال، افزونه‌ای که برای بخش فروشگاه وردپرسی نصب شده، لزومی ندارد که در صفحه اصلی و صفحه مقالات وبلاگ هم فعال باشد.

افزونه Tasty Links

افزونه Tasty Links

لینک‌‌سازی داخلی و خارجی از مسائل مهم سئو سایت بوده که کاری سخت و زمان‌بر است، مخصوصاً زمانی که تعداد محتوای سایت زیاد باشد. در این زمان افزونه Tasty Links به کمک شما می‌آید.

کار این افزونه به این شکل است که شما یک کلمه کلیدی و آدرس محتوایی که می‌خواهید به صورت داخلی یا خارجی به آن کلمه کلیدی لینک داده شود را به پلاگین معرفی می‌کنید. سپس پلاگین در تمامی محتوای سایت شما جست‌وجو کرده و آن کلمه کلیدی را با تنظیمات دلخواه شما به لینک مورد نظرتان لینک‌دهی می‌کند. با این کار می‌توانید در زمان بسیار کم لینک‌های داخلی و خارجی زیادی ساخته و سئو سایت خود را بهبود ببخشید.

خلاصه و جمع‌بندی افزونه‌های سئو وردپرس

در این مقاله به معرفی بهترین افزونه‌های وردپرسی در موضوع سئو و بهینه‌سازی سایت پرداختیم. با کمک این افزونه‌ها می‌توانید تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکننده‌های سایت خود ساخته و در نتیجه رتبه‌های بالاتری در موتورهای جست‌وجو بگیرید. تجربیات خود در هنگام کار با این افزونه‌ها را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید و اگر پلاگین کاربردی و ضروری دیگری برای وردپرس می‌شناسید، به ما و سایر کاربران معرفی کنید.

اگر به اطلاعات بیشتری از بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و یا همان SEO نیاز دارید و یا می‌خواهید چرایی نیاز به افزونه‌های مطرح شده در این مقاله را بهتر و کاربردی‌تر درک کنید، می‌توانید مقاله سئو چیست؟ را مطالعه کرده و یا دوره آموزش ویدئویی سئو وردپرس را مشاهده کنید.

همچنین در صورت علاقه‌مندی به یادگیری بیشتر در زمینه سئو، مقاله آموزش جامع و رایگان سئو پیشرفته را بخوانید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای 0 نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
شما قبلا رای داده‌اید!
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

استراتژیست دیجیتال مارکتینگ و عاشق مطالعه و نوشتن.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.